JVC's DLA-HD750 / DLA-RS20 / DLA-HD350 / DLA-RS10
JVC DLA-HD750
(Projektorer)
|
9
|
(4)
|
Inga priser | |
JVC DLA-HD350
(Projektorer)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
JVC DLA-RS20E
(Projektorer)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
JVC D-ILA HD350 (15 inlägg)
|
12 år sedan |
JVC DLA-HD350 vs Panasonic PT-AE3000 (51 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 04 April 2009 - 20:30
Bra val av takfäste!
![]()
Fredrik
ISF certifierad
CHIEF
Chief fästet är "grymt" välgjort, ett riktigt stativ för tyngre projektorer.
Bra möjligheter att justera och en smart konstruktion att dölja kabeln i mittstången, dessutom busenkelt att lyfta projektorn på plats.
Är det något man ska klaga på är att stativet har kvar lite gängspån i borrhålen från tillverkningen.
Jag rekommenderar starkt till alla som köper detta stativ att gänga ut skruv efter skruv och borsta av allt gäng/borr-spån som finns runt borrhålen och det som har fastnat på skruvarna.
Faller spånen in i projektorns ventilationshål kan det sluta illa...
Jag föreslår en viss försiktighet när ni gängar in stången om ni har till avsikt att ta bort eller byta stången någon gång i framtiden.
Jag lyckades skruvade fast stången så att den satt som gjutet, just pga gängspån i hålet för låsningen av stången fallit in i stångens gängar. En dos av "ultra" våld och den lossnade + lite vitfärg (jag kommer aldrig bli en mekare).
Det blev till att ta fram en pensel och leka målare och tur är väl att det är svårt att se skadan uppe i taket, alla blir bländad av den vita skönheten. Brorsan tyckte den såg ut som ett ufo och tog och fotograferade den för att visa "ufo:t" för sina grabbar.
Redigerat av Unregisteredc2ba912d, 04 April 2009 - 20:48.
Postad 04 April 2009 - 21:13
Fredrik
ISF certifierad
CHIEF
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 05 April 2009 - 12:35.
Postad 05 April 2009 - 09:47
Yes, en Chief KITPD003 i vitt.Ser ut som du har ett vitt KITPD003. Stämmer det?
Fredrik
ISF certifierad
CHIEF
Varför metallspån finns kvar på stativet är Chief:s val av självgängande skruv (se bild) . När en sådan skruv används måste det överblivande materialet hamna någonstans.
Chief levererar i packet ett antal sk. "Security Screws", meningen är att man byter några av standardskruvarna till Security varianten. Dessa skruvar är en insexskruv med en pinne i mitten. Skruvarna ger en liten stöldförsäkring mot klåfingrige projektorstjuven. Jag har inte bytt ut någon av mina skruvar.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregisteredc2ba912d, 06 April 2009 - 21:00.
Postad 05 April 2009 - 12:27
Som du själv säger, en bra idé att just gänga ur dessa säkerhetsskruvar (om man vill använda dem) innan projen sitter under, vilket ju kan göras ganska lätt.
Kul att du är nöjd i övrigt!
PS: Tack för att jag fick låna tråden ett ögonblick!
Fredrik
ISF certifierad
CHIEF
Bifogad fil(er)
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 05 April 2009 - 12:28.
Postad 09 April 2009 - 17:49
Postad 17 April 2009 - 21:03
JVC "den vite" DLA-HD350
Synd att HDMI kabeln är i svart, jag får fundera på en lösning på detta. (15 meter Kramer HDMI Flat)
Det är bara köpa vit färg på sprayburk i närmsta biltillbehörsaffär.
Postad 17 April 2009 - 21:14
Det är bara köpa vit färg på sprayburk i närmsta biltillbehörsaffär.
är det så du brukar lacka om dina hifiprylar i 40.000kronors klassen?
Postad 19 April 2009 - 11:43
Postad 19 April 2009 - 21:39
Jag lånar tråden och passar på att fråga var alla får tag i listerna för att dölja kablarna i taket? Jag har 4-5 kablar från min projektor. (strömkabel, 2st hdmi och komponentkabel)
Problemet med alla lister jag har sett är att dom är för tunna. Det fungerar bra när du håller i listen i handen och måttar men i verkligheten att få in några kablar på en liggande eller en list i taket är ett "h-vete".
Jag har monterat ankare för buntband runt om i lägenheten för kablarna (högtalar/dvi/HDMI/nätverk/usb/antenn) istället för kabellist. När man buntar ihop så många kablar så håller dom ihop rätt så bra. Ca 50cm mellan varje ankare
Ankare / fäste Panduit - TM3S25-C
Hittas hos elinstallationsfirmor
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregisteredc2ba912d, 19 April 2009 - 21:44.
Postad 20 April 2009 - 09:52
Kabel rännor som jag har är från Bauhaus, om det är sådana du kan tänka dig, finns i olika storlekar.Jag lånar tråden och passar på att fråga var alla får tag i listerna för att dölja kablarna i taket?...
Bifogad fil(er)
Postad 21 April 2009 - 10:28
Postad 11 August 2009 - 18:39
Postad 11 August 2009 - 19:24
Såg att Greg Rogers på webtidningen Widesreen Review...
Försökte hitta den artikeln på widescreen, hittar den inte. Har du en länk?
Jag är ägare till HD750. Bara haft den uppe i ett par dagar och har lite problem med källan Marantz BD8002 än slå länge, men lovar att återkomma med lite intryck
Postad 11 August 2009 - 20:20
Postad 12 August 2009 - 14:28
Fast, det väsentligaste: Det är en kontrastbest utan dess like. Den har så'nt sanslöst grepp på bilden i alla lägen så man blir helt frälst.
Mycket nöjd med köpet med andra ord.
Postad 12 August 2009 - 18:30
Gott om superlativ, jätte mycket grattisHar haft en 750 i ett par veckor nu....
Postad 12 August 2009 - 19:32
Har haft en 750 i ett par veckor nu. Har bara hunnit labba lite med kalibrering än sålänge, men åtminstone ligger primärer och sekundärer nästan spot on i 3D rymden och gråskalan trackar dE <2 mellan 20-100.
Fast, det väsentligaste: Det är en kontrastbest utan dess like. Den har så'nt sanslöst grepp på bilden i alla lägen så man blir helt frälst.Även de grådassigaste scener i filmer får ett helt acceptabelt djup tack vare den fenomenala on:off-kontrasten och den mer än godkända ansi-kontrasten.
Ja, hade du kunnat säga annat? Det hade väl förit ett för###### dåligt köp för de pengarna om du inte fått kanonbild
Postad 12 August 2009 - 20:01
Den upplevda skärpan på material för övrigt är det dock inga problem med.
Jämförde den i butik med Epson 5000 och Epson var betydligt suddigare på testmönster, om det har med LCD-tekniken eller signalhanteringen på ngt sätt att göra ska jag låta vara osagt, men suddigare var den.
Men som sagt, den enda nackdel som jag har hittat på den är denna lilla misskonvergens...
Postad 12 August 2009 - 20:15
Postad 12 August 2009 - 20:26
Jämförde den i butik med Epson 5000 och Epson var betydligt suddigare på testmönster, om det har med LCD-tekniken eller signalhanteringen på ngt sätt att göra ska jag låta vara osagt, men suddigare var den.
Jag hade både HD750 och TW5000 hemma på lån för shootout innan jag bestämde mig. Det var två parametrar som jag tyckte var till TW5000s fördel: Skarphet och ljustryck. Hehe, som det kan skilja sig mellan åsikter om produkter
Det skulle dock har varit intressant att ha tagit en titt på Sonys VW-80 också. Den skall tydligen vara ngt i hästväg även fast det bara snurrar ett demoex i hela norden eller ngt sådant. Men jag är supernöjd med min HD750 också.
Postad 13 August 2009 - 08:26
Dessutom får man väl avvakta ersättarna HD950 samt VW85 som kommer i höst, om det inte dröjer alltför långt in mot vintern.
/Mats
Postad 13 August 2009 - 10:39
Men de två ex. som parallelldem:ades för mig uppvisade helt olika grundskärpa vid testmönster. Vi använde DVE HD Basics BD och det var klar skillnad till JVC:ns fördel på testmönstren, nästan till den grad att Epson:en såg ut som om den visade en standarddefinitionssignal.
Utan rörelsekompenseringen påslagen så fanns det ingen som helst skärpefördel för Epson.
Enligt Daniel på HBB så skulle det inte vara ngt Epson-exemplar med skärpeproblem, men jag vet såklart inte med säkerhet.
Då det gäller ljustrycket så kunde Epson helt klart glänsa mer, men det är lite ointressant för mig eftersom jag har ett mörklagt biorum.
Innan jag började testa lite "svåra" scener där många projjars kontrast liksom "dör" och bilden blir dassig och livlös, så var jag faktiskt på vippen att ändå säga att Epson var nog så bra - men när vi började testa scener med lite lägre APL och ganska mkt riktigt mörka ytor så drogs blicken hela tiden till JVC:n med dess fina kontrast. Bilden på Epson liksom "dödde".
Men helt klart; tittar man mkt på t.ex. sport i HD och lite ljusare filmer, t.ex. komedier o dyl., så kan helt klart Epson vara att föredra, framför allt p.g.a. rörelsekompenseringen som nog gör underverk för hockey, fotboll m.m.
Postad 13 August 2009 - 11:02
Om du menar Frame interpolation så är det en styggelse som jag aldrig någonsin kommer att använda. Varför? För att det aldrig någonsin kommer att finnas algoritmer bra nog för att "förbättra" bilden. 24fps är 24fps IMO. Tillverkarna borde koncentrera sig på att hantera 24fps ordentligt innan de ger sig ut på djupare vatten. Fattar inte alla dessa "bildförbättrande" features. De är per automatik avstängda i mitt hem.Om man har Epson 5000:s rörelsekompensering...
Jag har sett HD750 och TW5000 side-by-side ett antal gånger. Har haft de båda projektorerna på hemlån. Jag hävdar fortfarande att TW5000 har en skarpare bild. Det är givetvis så att LCD per default upplevs skarpare och "konturigare". HD750 har en filmlik bild som är mjukare i konturerna.
I vilket fall. Vi har en suverän projektor, det kanske räcker med att konstatera det
Postad 13 August 2009 - 13:36
Kan någon förklara detta för mig?
Jag har en 350 i irisläge2 och i dom lägena jag tycker bilden är urvattnad
så hjälper det inte att sätta irisen helt öppet och det hjälper inte heller
att sätta projjen på högt lampläge för att visst blir det mer tryck,
men det blir också ÄNNU ljusare i rummet.
Postad 13 August 2009 - 13:57
Om du gör motsatsen och projicerar så stor bild som bara går med bibehållen fokus så får du en fenomenal svärta, men de ljusaste områdena i bilden kommer att bli så ljussvaga så att bilden blir dålig av den anledningen.
Kort sagt; möjlighet till en hög ljusstyrka i kombination med hög kontrast är nog aldrig fel, men en med hög ljusstyrka och med låg kontrast - ja det är en projektor endast lämpad för konferensrum det.
Lirsa>> Det stämmer inte angående skärpan på de två ex. som jag jämförde, i så fall måste det ha varit ngt fel på den Epson som jag såg.
Dock såg jag ingen direkt skillnad alls då det gäller skärpan på rörligt material, sålänge rörelsekompenseringen var avslagen som sagt. Inte förutom att den överlägsna simultankontrasten på JVC:n gjorde delar av bilden mkt mer väldefinierad på sina ställen, det är ju också en sorts skärpa. Bättre MTF.
Redigerat av Unregistered59dcaef6, 13 August 2009 - 14:01.
Postad 15 August 2009 - 09:26
Och vad hände med FI påslagen då?Dock såg jag ingen direkt skillnad alls då det gäller skärpan på rörligt material, sålänge rörelsekompenseringen var avslagen som sagt.
Alla ni som testat FI av/på - hur upplever ni skillnaderna 5000 vs 750/350?
Ni som demat mot andra projjar, såg ni skillnader i laggning?
Postad 15 August 2009 - 16:52
Objekt i rörelse blir klart skarpare med detta på, men frågan är väl om det lämpar sig för filmer. Däremot är det nog kanon för hockey o liknande. Funktionen ger dock vissa knepiga "block"-effekter då och då också, inte helt kul.Och vad hände med FI påslagen då?
Alla ni som testat FI av/på - hur upplever ni skillnaderna 5000 vs 750/350?
Ni som demat mot andra projjar, såg ni skillnader i laggning?
Fast skarpare, mjukare rörelser och mer "3D" i vissa scener blir det .
Postad 01 September 2009 - 15:58
40kkr > 35kkr HD350 prissänkt med 5000 kr, inte illa, man får många filmer för 5kkr
Postad 04 September 2009 - 23:13
Postad 06 September 2009 - 08:51
Har haft en 750 i ett par veckor nu. Har bara hunnit labba lite med kalibrering än sålänge, men åtminstone ligger primärer och sekundärer nästan spot on i 3D rymden och gråskalan trackar dE <2 mellan 20-100.
Fast, det väsentligaste: Det är en kontrastbest utan dess like. Den har så'nt sanslöst grepp på bilden i alla lägen så man blir helt frälst.Även de grådassigaste scener i filmer får ett helt acceptabelt djup tack vare den fenomenala on:off-kontrasten och den mer än godkända ansi-kontrasten.
Arioch, hur står den sig i jämförelse med den CRT-projektor du hade förut, just med tanke på kontrast o upplevd 3-D effekt i bilden ?
Postad 07 September 2009 - 12:41
Dom verkar ju onekligen riktigt grymma när man ser alla mätvärden
Postad 07 September 2009 - 19:40
Nog så bra.Arioch, hur står den sig i jämförelse med den CRT-projektor du hade förut, just med tanke på kontrast o upplevd 3-D effekt i bilden ?
Det enda som egentligen kan bli bättre på en CRT är att man med gammakorrigering där kan få total nedsläckning och ändå viss detaljrikedom i mörka områden. Och givetvis får man ytterligare lite 3D-effekt och djup tack vare det i vissa scener.
Men det som väger över till JVC:ns fördel i andra scener är den mycket goda simultankontrasten.
Inte heller upplever jag i något läge att JVC:n saknar svärtebotten i egentlig mening, inte på samma sätt som de flesta andra "digitalare" - att det ibland blir ett ljusgrått hål istället för svart.
Men helt klart kan en CRT gå djupare, ingen tvekan om saken.
Postad 10 September 2009 - 08:20
En 750 el 350 blir nog nästa stora hemmabioinvestering här hemma, men de får komma ner i pris lite först...
Redigerat av Unregistered4e1812ee, 10 September 2009 - 08:25.
Postad 14 September 2009 - 12:09
Det lär bli skillnad.
Är det någon som vet vad som skiljer i ljudnivå mellan dessa? Jag tycker ändå min Panna är rätt så tyst.
Postad 14 September 2009 - 17:04
Jag har precis beställt en 750. Det blir grymt spännande, eftersom jag kört en Panna AE-100 sedan -03 biggrin.gif
Det lär bli skillnad.
Är det någon som vet vad som skiljer i ljudnivå mellan dessa? Jag tycker ändå min Panna är rätt så tyst.
Det rä avgjort den största nackdelen med HD750. Fläkten surrar en del, betydligt mer oljud än med min gamla Epson TW2000 i low mode. Mer än min före föredettta Sony HS60
Jag störs definitivt i dialogfilmer. Så mycket att jag planerar att flytta fram projen lite grand, får ju lite mer ljustryck på köpet
Men nä, det är väl ingen större issue, men kan vara bra att veta att det långt ifrån är den tystaste på marknaden. Nu har jag inte mätt, men några specade 19 dB ställer jag mig mycket tveksam till.
Postad 14 September 2009 - 21:22
Postad 14 September 2009 - 23:30
Kanske har olika tillverkare olika sätt att mäta, även om det ska finnas en standard
Postad 15 September 2009 - 14:29
Stryk kanske!Konstigt, med tanke på att Pannan är specad 27-30 dB, som alltså borde låta mycket mer??
Kanske har olika tillverkare olika sätt att mäta, även om det ska finnas en standard.
Klart de mäter olika...som med mycket annat.
Postad 19 September 2009 - 02:10
Jag vet inget om Epson TW2000, men denna låter inte mer än en cd-spelare. Otroligt vad tekniken gått framåt.
Kanske nåt fel på din, lirsa ?
För övrigt kan jag säga att en liknande kontrast och svärta har jag inte sett. 750 har ett "THX-mode" som ger lite extra bra bild, vet inte om 350 har detta? Nåväl...jag upplever att den är värd varenda krona!
Postad 21 September 2009 - 16:43
Kanske nåt fel på din, lirsa ?
För övrigt kan jag säga att en liknande kontrast och svärta har jag inte sett. 750 har ett "THX-mode" som ger lite extra bra bild, vet inte om 350 har detta? Nåväl...jag upplever att den är värd varenda krona!
Nä tror inte jag har ngt fel, dock vet jag att JVCs projar har en tendens att vara lite olika i ljud inom samma serie. Tyvärr. Men det är inte katastrof på ngt sätt. Är bara filmen tillräckligt bra så tänker jag inte alls på det
Postad 22 September 2009 - 13:59
Konstigt, med tanke på att Pannan är specad 27-30 dB, som alltså borde låta mycket mer??
Kanske har olika tillverkare olika sätt att mäta, även om det ska finnas en standard.
Tänk också på att det kan vara skillnad på 27db och 27db. Beroende på ljudets karaktär kan det uppfattas som mer eller mindre störande.
Postad 24 September 2009 - 22:35
--> http://www.youtube.c...player_embedded
Redigerat av Unregistered8de98e76, 24 September 2009 - 22:40.
Postad 11 October 2009 - 07:41
Tycker dom ser riktigt solida & stabila ut i formgivningen dessa nya skönheter
Postad 14 November 2009 - 21:33
Är det nån som vet ifall det finns en butik som demar antingen HD350 eller HD750? gärna i inom götaland.
The Rock i lund tex, har dom nån utav dessa projar uppe för demo?
Postad 02 December 2009 - 20:20
Postad 02 December 2009 - 20:31
Förmodligen,om inte annat så lär dom nya modellerna demonstreras på deras hemmabiomässa 2010 i januari.Börjar det inte bli dags för någon att starta en ny tråd för 2010 års modeller?
Trevligt
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
JVC D-ILA HD350

59 bilder
303 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?