Slutgiltigt val mellan Pioneer plasma eller Lcd, detaljfrågor
120 svar till detta ämne
Postad 10 October 2008 - 01:19
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Sammanfattningsvis så tycker jag att panna är ett alternativ. Full hd till halva priset av en hd-ready pio. Varför inte?
Det beror ju på vad man prioriterar. Tycker man att "Full bildkvalite" är viktigare än Full HD så tror jag de flesta tycker att Pioneeren är att föredra. Men skillnaden mellan en 50" hd-ready och en 50" full hd är bara 1366x768 vs. 1920x1080, medan skillnaden mellan en 42" hd-ready och en 42" full hd är 1024x768 vs. 1920x1080. Det är en viss skillnad, på två sätt.
Teoretiskt har du helt rätt, men praktiken ser annorlunda ut. En upplösning på 1024 x 768 bidrar till rektangulära pixlar. Dock är tv:s bildbehandling betydligt viktigare än skärmens upplösning och pixlarnas utformning. Och det är t.ex. här Pioneer är så oövervinnliga. De är suveräna på att behandla bilden i kombination med ett bildrör som kan visa detta. Försök att få möjlighet att jämföra en Pioneer 42" HD ready med en Full HD 42" tv av annat märke. Undersök uppriktigt om du klarar att se att Full HD specifikationen bidrar till att lyfta bilden på den aktuella tv:n. Kanske kan du se fördelen med Full HD på riktigt korta avstånd (max 2 m), dvs se en något mer detaljerad bild. Men den totala bildupplevelsen kommer du högst sannolikt tycka att Pioneer tv:n bidrar mest till, och det oavsett källa (läs blu-ray).
Redigerat av jonsod76, 10 October 2008 - 01:20.
Postad 10 October 2008 - 01:30
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Det beror ju på vad man prioriterar. Tycker man att "Full bildkvalite" är viktigare än Full HD så tror jag de flesta tycker att Pioneeren är att föredra.
Teoretiskt har du helt rätt, men praktiken ser annorlunda ut. En upplösning på 1024 x 768 bidrar till rektangulära pixlar. Dock är tv:s bildbehandling betydligt viktigare än skärmens upplösning och pixlarnas utformning. Och det är t.ex. här Pioneer är så oövervinnliga. De är suveräna på att behandla bilden i kombination med ett bildrör som kan visa detta.
Försök att få möjlighet att jämföra en Pioneer 42" HD ready med en Full HD 42" tv av annat märke. Undersök uppriktigt om du klarar att se att Full HD specifikationen bidrar till att lyfta bilden på den aktuella tv:n. Kanske kan du se fördelen med Full HD på riktigt korta avstånd (max 2 m), dvs se en något mer detaljerad bild. Men den totala bildupplevelsen kommer du högst sannolikt tycka att Pioneer tv:n bidrar mest till, och det oavsett källa (läs blu-ray).
Jo, jag har kikat på ett par pio. Jag kan bara instämma att det är alldeles fantastisk bild. Och jag tvivlar inte på att en xga-pio spöar min pz80 på normalt tittavstånd. Däremot tycker jag att pz80 spöar px80, kanske delvis beroende på upplösning. Jag uppfattat bilden som "renare", mer slät liksom. Och på riktigt nära håll, som ibland när jag spelar ps3, är det rätt stor skillnad. Jag har även sett hur en pio 8G ser ut på alltför nära håll. Pixlarna brusar rejält! Till ps3:an skulle jag därför klart föredra min pz80. Överlag tror jag däremot att pion är en bättre tv. Snyggare också. Edit: Varför började dom förresten med rektangulära pixlar på plasmorna? Var det vanligt även inna XGA-upplösningen kom till plasmaskärmarna?
Redigerat av mannealm, 10 October 2008 - 01:32.
Postad 10 October 2008 - 02:00
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Jo, jag har kikat på ett par pio. Jag kan bara instämma att det är alldeles fantastisk bild. Och jag tvivlar inte på att en xga-pio spöar min pz80 på normalt tittavstånd. Däremot tycker jag att pz80 spöar px80, kanske delvis beroende på upplösning. Jag uppfattat bilden som "renare", mer slät liksom. Och på riktigt nära håll, som ibland när jag spelar ps3, är det rätt stor skillnad.
Om den renare bilden beror på upplösningen eller inte vet jag inte. Men att du ser skillnad på nära håll har högst sannolikt med upplösningen att göra - det är först då som Full HD kommer till sin rätt. Jag har även sett hur en pio 8G ser ut på alltför nära håll. Pixlarna brusar rejält! Till ps3:an skulle jag därför klart föredra min pz80.
På nära håll så instämmer jag med dig till 100%. Inget kul att sitta riktigt nära en skärm med mycket brus. Brus är ju en del av plasmateknologins färghantering men vissa skärmar har mer brus än andra. Dock är det viktigt att påpeka att man inte kan uppfatta detta brus vid "normala" sittavstånd. Edit: Varför började dom förresten med rektangulära pixlar på plasmorna? Var det vanligt även inna XGA-upplösningen kom till plasmaskärmarna?
På ett svarar jag pga av att tillverkarna då inte klarade av att av tillverka mindre pixlar, 2 förstår jag inte riktigt. Menar du PAL? Alltså 576 linjer. Kan inte svara säkert men jag tror inte det.
Postad 10 October 2008 - 06:43
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Om den renare bilden beror på upplösningen eller inte vet jag inte. Men att du ser skillnad på nära håll har högst sannolikt med upplösningen att göra - det är först då som Full HD kommer till sin rätt.
På nära håll så instämmer jag med dig till 100%. Inget kul att sitta riktigt nära en skärm med mycket brus. Brus är ju en del av plasmateknologins färghantering men vissa skärmar har mer brus än andra. Dock är det viktigt att påpeka att man inte kan uppfatta detta brus vid "normala" sittavstånd.
På ett svarar jag pga av att tillverkarna då inte klarade av att av tillverka mindre pixlar, 2 förstår jag inte riktigt. Menar du PAL? Alltså 576 linjer. Kan inte svara säkert men jag tror inte det.
Det är ju inte säkert att alla skillnader jag upplever beror på upplösningen heller. Är väl vissa andra skillnader mellan px80 och pz80 också. Pro-processor och så, vad den nu gör? Renheten beror nog på upplösningen. Men sen upplever jag även att skuggdetaljerna har blivit mer "detaljerade". Om det beror på upplösningen eller kanske på att pz80 har fler gradieringssteg i gråskalan... Vad gäller pion så är de väl som vanligt att det finns plus och minus med allt. Tänker att pios pixelbrus är processer som tar bort all postorisation eller banding, kanske. På väldigt nära håll blir pixelbruset väldigt synligt men på lite längre håll kan man inte uppfatta det, plus att all banding är borta. Eller nåt. Pixelbrusar 9G lika mycket som 8G? Det jag menar med det sista är ifall plasmatekniken brukade använda sig av rektangulära pixlar även på de lägre upplösningarna som var vanliga på de allra första generationerna av plasma tv. Var väl upplösningar som 480:800 och sånt då? Jag har ingen som helst koll på platt-tv:ns historia. Nån som vet om det finns någon intressant artikel eller nåt om det. Platt-tv:n historia alltså. Var tex nån som skrev att plasma-tekniken i princip var helt uträknad för ett par år sedan, innan pio 7G kom tror jag det sas. Att lcd på den tiden hade bättre svärta, upplösning och allt. Sen kom pio och tog tebax tronen till plasmatekniken. Stämmer det? Skulle alltså vara jättekul att läsa hur konsumentmarknaden utvecklads sen plattisarnas insteg, vad som hänt, vilka modeller som var de viktiga i utvecklingen osv. Borde väl finnas någon sån artikel?
Redigerat av mannealm, 10 October 2008 - 06:45.
Postad 10 October 2008 - 09:55
Unregistered54b89a21
-
Unregistered54b89a21
-
Användare
-
-
102 inlägg
Just nu är Pioneer bäst på bildkvalité. Har man pengarna, måste man avgöra om det är värt att betala ca 50% mer, för de sista 5% bildkvalité. För övrigt så kommer Panasonic att tillverka Pioneers Kuro-paneler fr o m generation 10. http://www.engadgeth...production-fir/
Postad 10 October 2008 - 10:06
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Just nu är Pioneer bäst på bildkvalité. Har man pengarna, måste man avgöra om det är värt att betala ca 50% mer, för de sista 5% bildkvalité. För övrigt så kommer Panasonic att tillverka Pioneers Kuro-paneler fr o m generation 10.
http://www.engadgeth...production-fir/
Jo, och jag anser inte att det är värt att betala 10 tusen mer för en pio G8 när man får en pz80 för nästan halva priset. Möjligtvis att jag hade köpt en sån där pio när de var nere på 10 000. 20 000 tycker jag inte att de är värda. Då skulle jag hellre ha sparat ihop till en 9G. Men eftersom jag är nöjd med min pz80 så behöver jag inte bekymra mig om sånt just nu. Samtidigt kan jag tänka att pio och panna aldrig har varit konkurrenter om plasmamarknaden. Pio gör highend pillskärmar som inte är sådär superanvändarvänliga, medan panna gör bra svenssonskärmar som det bara är att packa upp sedan titta på. Den vanliga användaren har inte ens möjligheten att förstöra bilden alltför mycket eftersom det inte finns några inställningsmöjligheter. Det är bra på ett sätt.
Redigerat av mannealm, 10 October 2008 - 10:07.
Postad 10 October 2008 - 10:31
avalancher
-
avalancher
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
belzebubb: 21500kr, med bordsstativ och hemleverans. Fast just nu är jag lite nervös, var på väg att föra över pengarna till affärens bankkonto igår, innan de fått apparaterna (kommer troligen idag). Men jag hejdade mig, det finns ingen orderbekräftelse, egentligen är det bara ett muntligt avtal. Ett muntligt avtal och jag håller på och sätter över en stor summa pengar på ett bankkonto när det egentligen inte ens finns bevis på överenskommelsen? Du kanske läser det här Emil, men man måste ju vara försiktigt faktiskt när jag aldrig har handlat från affären förut. Så jag hoppas de kan fixa en orderbekräftelse först. Det är Malmö Hificenter jag pratar om, och de har ju väldigt bra omdömen på Prisjakt...
Postad 10 October 2008 - 11:49
Unregistereddc3ba142
-
Unregistereddc3ba142
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
belzebubb: 21500kr, med bordsstativ och hemleverans. Fast just nu är jag lite nervös, var på väg att föra över pengarna till affärens bankkonto igår, innan de fått apparaterna (kommer troligen idag). Men jag hejdade mig, det finns ingen orderbekräftelse, egentligen är det bara ett muntligt avtal. Ett muntligt avtal och jag håller på och sätter över en stor summa pengar på ett bankkonto när det egentligen inte ens finns bevis på överenskommelsen? Du kanske läser det här Emil, men man måste ju vara försiktigt faktiskt när jag aldrig har handlat från affären förut. Så jag hoppas de kan fixa en orderbekräftelse först. Det är Malmö Hificenter jag pratar om, och de har ju väldigt bra omdömen på Prisjakt...
Varför i hela friden skulle du förhandsbetala? Du är mer än lovligt snäll (jag tänkte använda ett annat ord än snäll, men ändrade mig) om du går med på något sånt. Tänk dig bara följande scenario: att du skulle ha betalt igår, och så visar det sig att apparaten inte dyker upp idag. Det tar först en vecka, sedan två veckor innan den kommer. När den väl kommer visar det sig att den är transportskadad och måste reklameras. Det tar två veckor till och på den tiden har butiken, råkar anlita Swedbank som finansiär, fått likviditetsproblem eftersom banken pga finanskrisen inte har något rörelsekapital att låna ut. Butiken får slå igen och du står där utan tv och utan pengar. Nu påstår jag inte att det skulle gå så i det här fallet och jag har ingen aning om hur det står till med den här butikens finanser, men om det skulle bli problem och du har betalt i förväg så har du försatt dig i en dålig situation genom att vara mer än lovligt godtrogen.
Postad 10 October 2008 - 12:18
Motin
-
Motin
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Skulle ALDRIG betala något i förväg om jag inte hade bevis som stärker att jag verkligen har betalat. Och som andra säger så finns det ju fler risker med förskottsbetalning !! SE UPP !
Postad 10 October 2008 - 12:23
Motin
-
Motin
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Så bra dock att du insåg att plasma är det man ska ha om man ska rättvis/naturlig bild på sin tv !!!!
Postad 10 October 2008 - 13:15
avalancher
-
avalancher
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Men alla kräver väl förskottsbetalning? Även Hembiobutiken tror jag, när det gäller hemleverans i alla fall. Inte så lätt att ha postförskott vid hemleverans...
Det jag vill ha är åtminstone en ordentlig orderbekräftelse, men ja, jag är lite orolig, tänk om de är på vippen att gå i konkurs och sen hoppsan så är pengarna borta. Så det vore ju bra om några stycken nu hoppade in och sa att Malmö Hificenter (www.hificenter.se) är ett jättebra ställe. Prisjakt har 29 omdömen om butiken, men det senaste var 9 månader sen.
Emil, en av säljarna, finns här på forumet (alias EmilThaQenan), han såg min tråd och pm:ade att de hade 5st på gång ("från en annan butik i Sverige"). Det har gått en vecka och de har fortfarande inte fått apparaterna. MEN, nu de har varit otroligt trevliga, kunniga och hjälpsamma så misstro har inte ens slagit mig in, bara en viss försiktighet nu när jag fick tanken "hallå, betala i förskott på ett muntligt avtal??"
Pratade just med hembiobutiken, det skulle bli förskottsbetalning, då jag inte tjänar 180k om året för att vara kreditabel för en faktura.
Redigerat av avalancher, 10 October 2008 - 14:25.
Postad 10 October 2008 - 15:41
avalancher
-
avalancher
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
F-n också. Nu börjar jag få allt mer fjärilar i magen av det här. De har *fortfarande* inte fått sin leverans. Hallå, vad kan ta sån tid? Jag skulle helst av allt köpa av Hembiobutiken, de känns så oerhört seriösa och pålitliga, ungefär som Cyberphoto (kameror). Inte sagt att Hificenter är opålitliga, verkar väldigt seriösa, men det börjar kännas olustigt, leveransen kanske är stulen? Får hoppas att det inte är så. (Nu är jag ännu mer övertygad om plasma när jag just läst att Lcd har en projektorlampa som självklart är känslig för att gå sönder. Det säger väl sig självt, om dynamisk kontrast funkar så att spänningen sjunker och höjs till lampan när den ska justera mörka bilder.) Ja i alla fall, har de inte dykt upp på måndag vet jag inte vad jag gör... Jag håller tummarna : )
Postad 10 October 2008 - 16:12
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Info om LCDInte direkt djupgående, men här kan du se hur en LCD funkar, och varför den inte visar allt lika svart som ex CRT eller Plasma. Förövrigt så har jag förskottsbetalat en väldigt massa gånger till butiker både i Sverige och utomlands utan att ha några problem. Du kan få väldigt mycket info om butikerna genom att söka på nätet, ex pisjakt och pricerunner för att nämna några.
Postad 11 October 2008 - 10:14
avalancher
-
avalancher
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Ingen som har en åsikt om Malmö Hificenter?
Postad 11 October 2008 - 11:42
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Info om LCD
Inte direkt djupgående, men här kan du se hur en LCD funkar, och varför den inte visar allt lika svart som ex CRT eller Plasma.
Förövrigt så har jag förskottsbetalat en väldigt massa gånger till butiker både i Sverige och utomlands utan att ha några problem. Du kan få väldigt mycket info om butikerna genom att söka på nätet, ex pisjakt och pricerunner för att nämna några.
Finns det ingen liknande pdf om plasma så att man får reda på varför även dom generellt sett inte visar svart lika bra som en crt?
Redigerat av mannealm, 11 October 2008 - 11:49.
Postad 11 October 2008 - 15:27
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
http://forbrugerelek...r/Plasma_TV.pdf
Redigerat av Hinken74, 11 October 2008 - 15:30.
Postad 11 October 2008 - 16:08
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
http://forbrugerelek...r/Plasma_TV.pdf
Nice. Tackar! Nu ska jag läsa båda så får vi se om jag lär mig något.
Postad 15 October 2008 - 09:34
avalancher
-
avalancher
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Nu är det betalt och tv'n ska levereras om några dar : ) Måste säga det är liiiiite nervöst att ligga ute med 21.500kr så där. Har faktiskt aldrig i mitt 34-åriga liv betalt en så stor summa för en enda pryl.
Det där med Full Hd gnager lite i mig, att den saknar känns ju inte så modernt. Så, om jag t.ex. skaffar en HD-dvd spelare, sätter i en HD film, då tv'n inte har Full hd, kommer det då inte märkas eller utnyttjas?
Postad 15 October 2008 - 10:46
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
det tror jag inte .
Pio gör så grym skärpa trots sina små pixlar.
det behövs inte full hd enligt de flesta tester jag har läst.
Full hd är modernt? tja ja kan hålla med ... men nu kommer de ju 3000 x 7000 pixlar i HDTV i framtiden enligt M3 , CBS eller hur de nu var
man kan läsa om de på wikipedia.
så full hd byts nog snart ut . framtidssäker betyder nog mest att du får bäst bildkvalite.
Postad 15 October 2008 - 10:57
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Grattis till köpet! Angående dina frågor så har jag redan besvarat dessa en gång tidigare, men jag kan göra det igen. Först främst så är det viktigt att känna till att Full HD knappt har med några bildförbättrande egenskaper att göra, men med en bra 1080p-källa och kort sittavstånd till tv:n så ökar detaljrikedomen i bilden lite grann. För en 42" så skulle jag uppskatta att du måste sitta närmare än 2 m för att kunna se skillnad på 720p och 1080p. Eftersom människor som regel inte sitter närmare sina bildvisare än 2.5 - 4 m så kommer enligt min mening Full HD egentligen först till nytta när man kör duk och projektor, alltså när bilden blir riktigt stor i förhållande till sittavståndet. Själv sitter jag framför en duk på 110" på ett avstånd 3.5 m. Den duken motsvarar en yta på 7 st 42" och jag kan lova dig, inte ens med den stora ytan och det sittavståndet så är skillnaden mellan 720p och 1080p speciellt stor. 720p ser jäkligt bra ut, men visst 1080p är strået vassare - men nu snackar vi på en yta som är 7 ggr större än en tv på 42". Så än en gång, skall du kunna utnyttja hela Full HD upplösningen på en 42" tv så krävs jäkligt korta sittavstånd, enligt THX måste du sitta 1.3 m från tv:n...
Redigerat av jonsod76, 15 October 2008 - 10:59.
Postad 15 October 2008 - 12:26
avalancher
-
avalancher
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Jag förstår, men om jag då köper en HD dvd spelare och smackar i en hd films, får jag en bättre upplevelse? Mot min nuvarande "vanliga" dvd spelare. Eller för den delen säg betalar för hd kanaler.
Postad 15 October 2008 - 12:46
Motin
-
Motin
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Ja hd-dvd/bluray ÄR bättre än standard DVD, du lär se skillnad direkt. Och samma med HD kanaler, de har bättre bild än vanliga digitalkanaler.. Bluray och HD-kanaler, HD sända tvprogram/serier från t.ex USA (som man ehum ja hittat) är GULD !!!
Redigerat av Motin, 15 October 2008 - 12:48.
Postad 15 October 2008 - 12:47
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Jag förstår, men om jag då köper en HD dvd spelare och smackar i en hd films, får jag en bättre upplevelse? Mot min nuvarande "vanliga" dvd spelare. Eller för den delen säg betalar för hd kanaler.
Absolut förbättras bildkvaliten av t.ex. en blu-ray. Din DVD sänder bara en signal i 576p. En blu-ray kan skicka både 720p och 1080p. HD-kanaler sänds i de allra flesta fall i 720p. Skillnaden mellan 576p och 720p är anmärkningsvärd med de "normala" sittavstånden som folk brukar ha till sina tv. Dvs. man ser och utnyttjar den skillnad som finns mellan dessa signaler. Jag rekommenderar varmt att du investerar i en blu-ray, du kommer bli mycket nöjd med bilden från den.
Postad 15 October 2008 - 13:40
avalancher
-
avalancher
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Alright, tack för det! : ) Ska spara ihop till en bluray till nästa år. Nu verkar de ligga på 3000-3500 minst, det är ju lite dyrt, kommer nog minska med tiden... hoppas jag.
Postad 15 October 2008 - 13:54
Motin
-
Motin
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Ny bra teknik kostar  Men det e gött, kostar att ligga på topp !
Postad 15 October 2008 - 16:15
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Själv sitter jag framför en duk på 110" på ett avstånd 3.5 m. Den duken motsvarar en yta på 7 st 42" och jag kan lova dig, inte ens med den stora ytan och det sittavståndet så är skillnaden mellan 720p och 1080p speciellt stor. 720p ser jäkligt bra ut, men visst 1080p är strået vassare - men nu snackar vi på en yta som är 7 ggr större än en tv på 42".
Där ser man hur olika upplevelser olika personer kan ha av ungefär samma sak. Jag sitter ca 3,5 meter ifrån en 95" duk och reagerade direkt när jag efter några avsnitt av "planet earth" började titta på ett avsnitt som var inspelat med 720p-kameror. Om man ska kalla skillnaden för stor eller liten känns som att det är en högst personlig värdering, för min del så tyckte jag skillnaden mellan 720p och 1080i var stor, även om den inte är lika stor som när man jämför en bra DVD, med 1080i upplöst material. Faktum är att jag tyckte upplösningen hos 720p materialet hade större likhet med 576p (uppskalad PAL-dvd) än med 1080i... Men som sagt, så är det min egen högst personliga värdering...
Postad 15 October 2008 - 17:15
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Jag sitter ca 3,5 meter ifrån en 95" duk och reagerade direkt när jag efter några avsnitt av "planet earth" började titta på ett avsnitt som var inspelat med 720p-kameror.
Det här var intressant, PM:a mig mer angående det Krasse. Jag har själv PE men har inte noterat det du beskriver ovan. Filmen spelas ju upp i 1080i (bd-utgåva) men du menar att det finns material som är inspelat i 720p? Som sagt PM:a mig om detta då det är OT i tråden... Faktum är att jag tyckte upplösningen hos 720p materialet hade större likhet med 576p (uppskalad PAL-dvd) än med 1080i...
Men som sagt, så är det min egen högst personliga värdering...
Visst handlar det om subjektiva värderingar, men jag tror källans signalkvalite och signalkedjans bildbehandling spelar minst lika stor roll.
Redigerat av jonsod76, 15 October 2008 - 17:20.
Postad 15 October 2008 - 23:18
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Måste säga att du hittat rätt märke när det gäller bildprestanda  Sharps LCD hade fått en plats här också om jag stått o valt bland LCD, men plasma är ju bara kund bildmässigt. Hade jag valt hade valet varit enkelt, men då måste jag tipsa om något...o det ville du inte...så jag uttrycker bara min egen åsikt i stället  Jag hade valt en Pioneer 50" plasma PDP-5080XD som dessutom kostar lika mkt som PDP-4208XD...enligt prisjakt i alla fall. Länk till Pio 5080XDpå prisjaktFördelar: - Högre upplösning 1366*768 (dvs HD ready och närmare FullHD som du verkar föredra) - Större bild, även om man kan tycka 42" känns stort i en början vänjer man sig väldigt snabbt o vill ha mer. Tom min flickvän ångrar att hon köpte en 42" plasma ist för 50" (dock så var det den bästa apparat hon kunde hitta med den budgeten - hellre korrekt färger o hög kontrast o lite minder bild än tvärtom) Att 42" och 50" av samma modell kostar lika mkt är i mina ögon helt galet och även om det är en Gen8 har den en väldigt fin bild. Dock är jag den tyypen som stör mig på brus i plasmor (precis som i DLP projektorer) och Gen8an har lite mer brus än deras nya Gen9 (PMV noise, om man går nära ser man att pixlarna "rör sig" lite som myrornas krig fast i rätt färgnyanser, detta är typiskt för plasmatekniken. Vissa säger att det hjälper till att skapa djup i bilden...vilket jag är tveksam till dock). Dock är bilden väldigt behaglig och korrekt i övrigt och för priser är det ett klipp.Mer korrekt TV för de slantarna blir svårt att finna. Det blir att ta klivet upp till Gen9 och addera 10 000Kr i så fall. Sen är det upp till var och en vad man föredrar. Att du säger att en 42" är klumpig låter som du skall släpa runt den? Väl uppe på på en vägg eller ett stativ så är det bara mäktigt med en stor TV i min mening - men som sagt vissa tycekr det är fult och föredrar design (de flesta med tanke på att samsung går så bra  ? ). Men men, hoppas du hittar din produkt. Boogie
Postad 15 October 2008 - 23:30
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Ingen som har en åsikt om Malmö Hificenter?
Var länge sedan jag var där (innan de flyttade), men sist så provlyssnade jag högtalare och de var hjälpsamma men ingav inte mig någon "extrem expertis" känsla , men på inget sätt dåliga. Kan tipsa om TheRock i Lund om det gäller bild o Ljud. Väldigt kunniga och hjälpsamma killar som f.ö. hänger på component forumet (där det är lite mer djuplodande tekniksnack oftast, men många där är VÄLDIGT insatta)..och här ibland vill jag minnas. Tar, i min mening,in de bästa (inte alltid billigaste men däremot prisvärda om man ser till kvalitet) produkterna från låg,mellan och top-segmenten och de (måste ha med tanke på urvalet och kunnighet) har ett brinnande intresse för just ljud o bild. Mvh Boogie
Postad 16 October 2008 - 00:35
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
...Dock är jag den tyypen som stör mig på brus i plasmor (precis som i DLP projektorer) och Gen8an har lite mer brus än deras nya Gen9 (PMV noise, om man går nära ser man att pixlarna "rör sig" lite som myrornas krig fast i rätt färgnyanser, detta är typiskt för plasmatekniken...)
Skulle vilja slå ett slag för att man slutar kalla det för PWM (Pulse Width Modulation) Noise. PWM-schemat är kontinuerligt och modulerar ljuset till önskad intensitet, dvs ljuset blinkar inte till och från varför det inte kan uppstå något brus från PWM. Möjligtvis kan man argumentera det för blå fosfor, vilken har snabbast responstid, men största orsaken till varför man upplever brus eller "levande pixlar" när man är för nära en plasma TV är pga dithering och error diffusion, vilket är teknikerna som används för att skapa de virtuella gråskalorna i en bild från en plasma TV.
Postad 16 October 2008 - 11:11
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Skulle vilja slå ett slag för att man slutar kalla det för PWM (Pulse Width Modulation) Noise. PWM-schemat är kontinuerligt och modulerar ljuset till önskad intensitet, dvs ljuset blinkar inte till och från varför det inte kan uppstå något brus från PWM.
Möjligtvis kan man argumentera det för blå fosfor, vilken har snabbast responstid, men största orsaken till varför man upplever brus eller "levande pixlar" när man är för nära en plasma TV är pga dithering och error diffusion, vilket är teknikerna som används för att skapa de virtuella gråskalorna i en bild från en plasma TV.
Angående plasmatekniken Jag har sett att starkt lysande vita fält på plasmor alltid verkar få en blå pixelrad på ena sidan och en grön pixelrad på den andra? Varför blir det så?
Postad 16 October 2008 - 14:32
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Angående plasmatekniken Jag har sett att starkt lysande vita fält på plasmor alltid verkar få en blå pixelrad på ena sidan och en grön pixelrad på den andra? Varför blir det så?
Det har vi väl redan behandlat i tråden om fosformaterialens olika responstid, eller? Annars, om du tittar väldigt när så handlar den väl möjligtvis om att subpixlarna är fysiskt separerade. Vidare kan man väl säga att du inte ska titta så nära att du ser individuella pixelkolumner och kan särskilja dem från bilden i övrigt, det motverkar poängen.
Postad 16 October 2008 - 14:39
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Det har vi väl redan behandlat i tråden om fosformaterialens olika responstid, eller? Annars, om du tittar väldigt när så handlar den väl möjligtvis om att subpixlarna är fysiskt separerade.
Vidare kan man väl säga att du inte ska titta så nära att du ser individuella pixelkolumner och kan särskilja dem från bilden i övrigt, det motverkar poängen. 
Nej, alltså det är ju inget man ser så noga. Jag är bara nyfiken på varför det alltid blir så där. Var samma sak på både px80 och pz80. Den vänstra sidan av alla skarpa vita områden får en blålila ton och den högra sidan får en grön ton. Jag förstår inte vad detta fenomen skulle ha med fosforns responstider att göra eftersom det i detta fall handlar om helt statiska bilder. Fenemenet kan man se om man sätter på tv:ns menyer eller kollar på en skarp subtitle, eller om man kollar på ps3:ans menytext. Visar man en helt vit bild på tv:n så kan man även iaktta den här lila och gröna linjen längst ut på bildens kanter.
Redigerat av mannealm, 16 October 2008 - 14:39.
Postad 16 October 2008 - 15:14
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Nej, alltså det är ju inget man ser så noga. Jag är bara nyfiken på varför det alltid blir så där. Var samma sak på både px80 och pz80. Den vänstra sidan av alla skarpa vita områden får en blålila ton och den högra sidan får en grön ton.
Jag förstår inte vad detta fenomen skulle ha med fosforns responstider att göra eftersom det i detta fall handlar om helt statiska bilder. Fenemenet kan man se om man sätter på tv:ns menyer eller kollar på en skarp subtitle, eller om man kollar på ps3:ans menytext. Visar man en helt vit bild på tv:n så kan man även iaktta den här lila och gröna linjen längst ut på bildens kanter.
Ja, i så fall är det väl bara kanteffekter iom att RGB blandas till vitt och någon subpixel måste alltid vara fysiskt placerad längst ut.
Postad 17 October 2008 - 10:18
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Ja, i så fall är det väl bara kanteffekter iom att RGB blandas till vitt och någon subpixel måste alltid vara fysiskt placerad längst ut.
Ja, det trodde jag med. Men det lustiga är att dessa linjer alltid uppträder, oavsett var det vita är placerat och oavsett vilken upplösning jag skickar till tv:n. Är inte det konstigt?
Redigerat av mannealm, 17 October 2008 - 10:18.
Postad 17 October 2008 - 13:59
avalancher
-
avalancher
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Om vi återgår till tråden, nämligen min nya fina tv som blivit hemlevererad i morse och som jag nu är sååå kär i! : )
DOCK, och detta gör mig faktiskt lite förbannad minst sagt: 1) Det fattades två skruvar i stativ boxen. Pioneer skickar nya så skit samma. Men 2) När jag satte på bordsstativt och därmed la ner tv'n, såg jag baksidan: det finns tre skruvhål på var sida, för väggfästen, mittehålen av dessa är helt klart skruvade i, ett av dom har t.o.m. flagat lite. Samt så syns ett svag märke srakt över vertikalt så som efter ett väggfäste. Helt ny?? Nej säger Pioneer.
Kan inte se några andra skavanker, tv'n, efter en timmes testningar, har inga fel vad jag kan se, inga kanaler var förinställda. MEN, ett väggfäste har uppenbarligen monterats på vid något tillfälle. Demoex? Det gör mig förbannad för de lovade den var ny, jag betalade 21.500 enbart för att den var ny. För exakt samma pris (och troligen lite billigare för det fanns prutmån) fanns och fortfarande finns ett demoex inne i sta´n. T.o.m. med den dyrare vridbara foten (värd 1500kr mer). Vad i helsicke ska jag köpa en från Malmö och få den fraktad 50 mil om detta också är ett demoex??
Jag vill självklart behålla den, men vad skulle ni gjort? Har inte ringt Hificenter ännu, de stänger kl 18. Snabba svar tack!!
Postad 17 October 2008 - 14:51
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Där ser man hur olika upplevelser olika personer kan ha av ungefär samma sak.
Jag sitter ca 3,5 meter ifrån en 95" duk och reagerade direkt när jag efter några avsnitt av "planet earth" började titta på ett avsnitt som var inspelat med 720p-kameror.
Om man ska kalla skillnaden för stor eller liten känns som att det är en högst personlig värdering, för min del så tyckte jag skillnaden mellan 720p och 1080i var stor, även om den inte är lika stor som när man jämför en bra DVD, med 1080i upplöst material.
Faktum är att jag tyckte upplösningen hos 720p materialet hade större likhet med 576p (uppskalad PAL-dvd) än med 1080i...
Men som sagt, så är det min egen högst personliga värdering...
Låter enbart som en päron vs äpplen jämförelse. Du måste ju utgå från samma material om du ska kunna säga nånting i huvudtaget om skillnaderna mellan 720p och 1080i. Planet Earth (BBC versionen) är 1080p btw.
Postad 17 October 2008 - 14:58
avalancher
-
avalancher
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Sluta kladda ner min tråd med annat *skratt*, vad ska jag säga till affären? Skulle ni accepterat det?
Postad 17 October 2008 - 15:02
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Om det inte känns rätt så prata med dem . Antagligen kommer du välja att behålla den men tack vare du visade din oro och olycka , dvs att teven är ett demo ex. så kommer du Kanske få ett par tusen rabatt?
dem kanske gör så för upprätthålla sitt goda rykte.
Go for it . Föreslå avdrag på priset eller nåt dylikt . inte rätt detta. Mvh
Postad 17 October 2008 - 15:25
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Finns 428 Kuro alls att få tag i nånstans längre, verkar vara slut överallt.
Postad 17 October 2008 - 15:29
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Postad 17 October 2008 - 15:48
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Ja
http://www.euronics-...artnr=PDP-428XD
eller? 
Grymt bra, ska tipsa en kompis
Postad 17 October 2008 - 15:51
avalancher
-
avalancher
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Alright, låter ju resonebalt tycker jag. I övrigt första intryck: Wow! Tvän var förstås svintung, vi fick knappt upp den för trappen, och min rygg känns avbruten.
Ljud: riktigt bra, lite burkigt, men fyller ut hela rummet, fylligheten är faktiskt bättre än på min gamla tv. Synd på burkigheten, men jag känner ingen brådska att skaffa surroundljus. Bara en sub så småningom för att spara på högtalarna.
Bild: tv'n ger ju de skitsändningar som de gör, men ändå bra. Logon blir klippt i övre kant, är det för att den omvandlar en 4:3 bild till att passa hela skärmen? Sen satte jag i Sagan om ringen. Oj oj oj. Behöver inte säga mer : )
Buzzet: pff. Förstår fortfarande inte vad folk klagar på.
Snygghet: faktiskt inte alls så ful när den är på plats. Pianolacken drar åt sig skräp och damm, och ger reflektioner, men i helhet en tv som ser ut som en tv och ger en klass känsla. Är helt nöjd och positivt överraskad.
Nu ska jag gå igenom den där Pio tråden om rätta inställningarna. Pioneer sa åt mig att sätta den på "film" de första 50 timmarna, det har jag gjort, tror jag behåller den där ändå, vilsammare för ögat.
Så, första intrycket är fantastiskt, men jag har ju knappt testat den än. Är mycket nöjd med mitt val!
Hallåj! Malmö Hificenter har kvar 2 ex!! Till er som är intresserade.
Postad 17 October 2008 - 15:57
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
fett nice ! grattis till världens bästa val  Redan memorerat sidan åt dig i tråden pioneer 8G plasma  sidan 141 https://www.minhembi...s...301&st=4200Varsegod  mvh typ näst längst ner av wolfy . du kommer hitta de  mvh
Postad 17 October 2008 - 15:59
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Grymt bra, ska tipsa en kompis 
Det är så dyrt! Vi snackar här om en tv som varit nere på under tio tusen...
Redigerat av mannealm, 17 October 2008 - 15:59.
Postad 17 October 2008 - 16:06
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Det är så dyrt! Vi snackar här om en tv som varit nere på under tio tusen...
Eh, ska nog säga att tv'n inte finns istället
Postad 17 October 2008 - 16:10
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Eh, ska nog säga att tv'n inte finns istället 
Jag känner lite grann som att 428XD börjar bli en antikvitet - och priset far i höjden.
Postad 17 October 2008 - 16:12
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Låter enbart som en päron vs äpplen jämförelse. Du måste ju utgå från samma material om du ska kunna säga nånting i huvudtaget om skillnaderna mellan 720p och 1080i.
Planet Earth (BBC versionen) är 1080p btw. 
Titta själv på avsnittet om snöleoparderna. På min skiva syns det tydligt att det är 720p kameror de släpar med sej (med reservation för att man av naturliga skäl inte kan se samtliga kameror som användes i bild samtidigt). Vad det gäller päron och äpplen, så blir det ju äpplen och päron hur du än vänder och vrider på det. Ett 720p material är äpplet och 1080i/p materialet är päronet... Enligt det resonemanget så kan man inte göra jämförelser mellan 720p och 1080p material överhuvudtaget, något jag för övrigt tycker att man kan få lov att göra ändå... EDIT: För övrigt så kanske vi kan fortsätta denna diskussionen via PM istället så att inte tråden drar iväg mer O.T. än vad den redan har gjort.
Redigerat av Unregistered959, 17 October 2008 - 16:13.
Postad 17 October 2008 - 17:00
avalancher
-
avalancher
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Jaha, har nu pratar med affären. Tydligen har de köpt alla 5 tv av Mediamarkt (där gjorde dom nog ett bra klipp!). Enligt Mediamarkt skulle alla 5 vara helt nya. Dom ska ringa Mediamarkt på måndag. Mediamarkt kommer säkert förneka allt. Men det är inget snack om saken, har nu tittat efter igen, en klar rand vertikalt över mitten, och svaga tecken efter ett fäste horisentalt.
Det är risk att hificenter skyller på Mediamark och Mediamarkt förnekar allting.
Postad 17 October 2008 - 19:33
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Jaha, har nu pratar med affären. Tydligen har de köpt alla 5 tv av Mediamarkt (där gjorde dom nog ett bra klipp!). Enligt Mediamarkt skulle alla 5 vara helt nya. Dom ska ringa Mediamarkt på måndag. Mediamarkt kommer säkert förneka allt. Men det är inget snack om saken, har nu tittat efter igen, en klar rand vertikalt över mitten, och svaga tecken efter ett fäste horisentalt.
Det är risk att hificenter skyller på Mediamark och Mediamarkt förnekar allting.
Du kan ju gå in i servicemenyn på tv:n och titta hur många timmar den varit igång. Detta avslöjar om det är ett demoex som ju då har stått igång en massa i butiken. Däremot kan den ju vara ett returex från kund med få timmar på, och då funkar ju inte ovanstående diagnostik. Jag skulle utan tvekan begära rättelse av säljaren. Jag betalar inte fullpris för en vara som inte är i nyskick, särskilt inte på den här nivån. De får komma med en riktigt bra förklaring + kompensation (rabatt). Eller byta mot en annan sprillans skärm. Eller häva köpet, då ska du ha alla pengar tillbaka + ränta. Men kul att du gillar bilden!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|