Och om man vill ha det där gratis 3 månaderna så måste man såklart binda upp sig i 12 månader till?När jag loggar in på comhem.se kan jag välja 8 Favoriter HD för 0kr/mån under erbjudanden? Ringde kundtjänst och tydligen är det bara 3 månader gratis på 8 Favoriter HD sen 199kr-39kr = 160kr/mån. 8 Favoriter är 12 månader gratis sen 159kr-39kr = 120kr/mån. Det är 12 månaders bindningstid på bägge så det går inte att köra gratis i tre månader på HD och sen växla till gratis vanlig 8 Favoriter.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 08 juni 2009 - 18:52
Postad 08 juni 2009 - 21:23
Startade om och så hämtade den en uppdatering, sedan svart igen...
Texttv fungerade dock?!
Efter 45 min i telefonkö så fick jag lämna personnummer och serienummer på boxen och modemet, och sedan sparkade det ingång efter ca 20 min.
MEN jag har fortfarande "gråa funktioner" i menyer, bara TVguide och inställningar fungerar...
Tar det lång tid innan det funkar?
Och det hära med att starta om program, kostar det något? Det står att jag ska kontakta kundtjänst för att abbonera på kanalen...
Postad 08 juni 2009 - 22:06
Jag antar att du fortfarande inte har fått det att fungera... Kanske är läge att stämma av med kundtjänst sen så att du har fått rätt serienummer på boxen samt smart-cardet, så att det inte är en sån grej som felar. Dvs att de försöker para fel kort med fel box.
Nej precis, det funkar fortfarande inte. Dubbelkollade kortnummer och boxnummer med supporten idag och dem stämde. Tjejen jag pratade med kunde inte göra så mkt mer utan hon lade in en felanmälan till deras tekniker så skulle de höra av sig inom 24h och troligen boka in en tid för ett hembesök...
Postad 09 juni 2009 - 07:54
Tack! Någon har sett ljuset! Det här har jag länge försökt få hyresgästföreningen att reagera på!Det är inte speciellt generöst egentligen, iom att det är tidsbegränsat. Tänk på att om 12 månader så får du (enligt uppgift från Stångis) bara motsvarande Small på kortet. För att få samma kanaler digitalt som du idag påtvingas analogt, så måste du betala själv för 8 favoriter. Det tycker jag är sniket.
Vi tvingas ju redan betala för den analoga kabeltvn utan möjlighet att säga nej. Detta trots att 100% av hushållen kommer få en digitalbox, vilket gör det fullt möjligt att stänga av det analoga kabeltvnätet helt och hållet.
Efter att alla fått sina boxar så kommer vi betala för både analoga grundutbudet och Small via hyran (om jag förstod Stångis rätt). Eventuellt innebär det att du slipper "kortavgiften" om du skaffar extrakanaler eller förlänger, men det är en ren gissning från min sida (man betalar väl bara "kortavgift" för Small tror jag).
8 favoriter ska naturligtvis betalas från hyran så man får samma utbud digitalt som man har analogt. Det kan enkelt finansieras genom att stänga av det analoga kabelnätet som boxen (vilken finns i 100% av hushållen) ändå inte kan ta emot.
Ingår inte 8 favoriter (eller motsvarande) i hyran så kommer åtminstone min box förpassas till garderoben efter de första 12 månaderna.
Det är ju så att vi redan betalar ca 70kr/mån till Stångåstaden för kabeltv, att vi sen ska betala det en gång till men denna gång till Comhem är minst sagt magstarkt. Själva argumentet "tv-portalen är gratis" är inget annat än skitsnack - inte har Comhem betalat alla dessa boxar, utan det är på bekostnad av lägenhetsunderhåll som detta införs.
Svårt att få gehör för detta dock. Har försökt skriva insändare, starta hemsida för att informera mm, men inget gensvar än så länge. Ingen är särskilt intresserad och hyresgästen uppfattar det inte som att man ånyo blir blåst av Stångåstaden.
Comhem börjar ju så smått stänga ner sitt gammla tvnät och Stångåstaden har idag inget långvarigt avtal i frågan. Även om du stoppar boxen i garderoben är risken stor att du tvingas gräva fram den igen när det analoga nätet släcks.
Jag fattar ju att detta är en säkring för framtiden av Stångåstaden - om Comhem plötsligt beslutade att släcka sitt analoga nät skulle Stångåstaden stå där med 14500 arga hyresgäster som undrar varför dom inte kan se på tv. På detta sätt förekommer dom denna ev kris. Problemet är bara att man gör det med hyresgästernas pengar och genom att binda upp oss mot EN teknik och EN leverantör.
Jag vill ta ansvar för min egen tv, men tvinga inte på mig en massa skit som jag inte vill betala för!
Postad 09 juni 2009 - 08:41
Så då betalar alltså Stångåstaden kortavgift på 360 kr/år, för samtliga av deras hyresgäster som har "Framtidens TV".
Det lär läggas på hyran i form av "ökade omkostnader"...
Postad 09 juni 2009 - 09:03
Postad 09 juni 2009 - 09:52
Jag loggade in på mina sidor på comhem.se för att upptäcka att jag hade en faktura på 104 kr.
Jaha detta skulle ju vara gratis tänkte jag, och kollar på fakturan där det är debiterat DigitalTV Small 68,90 och Tillägg för pappersfaktura 35 kr.
Suck! Jag ringer och frågar vad dom håller på med, och killen säger med en gäspning att "DigitalTV Small kostar bla bla bla, fakturan är helt i sin ordning!". Jag svarar med "Men det är inte jag som ska betala för det, utan min hyresvärd" varvid jag får svaret "Nej du, din hyresvärd har inte något sådant avtal!".
Det tog mig fan 2 minuter att få honom att titta efter och konstatera att jag inte ska betala för Small!
Men den envisa jäveln anser att jag fortfarande ska betala 35 kr för pappersfakturan som dom redan skickat! I h*lvete heller att jag ska betala det!
4 minuter senare så ger han sig och muttrar att jag nog ska anmäla E-faktura så att jag inte behöver betala 35 kr för pappersfakturan!
IDIOTER är det som jobbar på Comhem!
Så dagens visdomsord: Kontrollera om ni fått räkningar från comhem, och ska ni ha någon tjänst som kostar så SKAFFA EFAKTURA.
Postad 09 juni 2009 - 12:35
Nån drog upp nåt påstående om att stångis betalar en viss summa på ca 300:-/år för varje hyresgäst, men det där kan jag nog garantera är något man inte behöver oroa sig för. Den där kostnaden lär vara inbakad i deras avtal.
Sen vad gäller comhems kundtjänst så gäller det att ha tur med vem man får prata med, och så är det ju med allas kundtjänst. Många sitter bara med en pärm och läser ett manus innantill, medan vissa faktiskt vet vad dem pratar om. Den jag fick prata med visste precis vad det handlade om och jag fick mycket bra hjälp.
Sen håller jag med om att det är hutlöst med 35:- i avgift för pappersfaktura, men detta är comhem inte heller ensam om att ta ut. Tror att alla fakturor jag får har en avgift ifall man vill ha det på papper. Hyresavin är undantaget då.
Kontentan: DET VAR INTE BÄTTRE FÖRR!
Postad 09 juni 2009 - 17:05
Det är självklart att allt inte var bättre förr, men betänk följande:Jag måste bara fråga vad det är för bakåtsträvare som vill sitta med comhems sunkiga analoga kabel-tv?!? Det ska ju som sagt vara en kostnadsfri standardhöjning så varför klaga? Klart att pengarna måste tas nånstans ifrån, men generellt så behöver det inte vara att dem tas just från dig personligen. Det är ju ett samarbete mellan comhem och stångis - dvs stångis lär inte stå för hela kostnaden i detta projekt. Analog TV är förlegad, och även "vanlig" digital-tv i form av cabel-tv och även satelit-tv börjar bli det med. Vad som är oundvikligt är att comhem kommer att släcka deras analoga sändningar tids nog, och när dem väl gör det så har jag hellre en sånhär lösning än bara vanlig digital-tv.
Nån drog upp nåt påstående om att stångis betalar en viss summa på ca 300:-/år för varje hyresgäst, men det där kan jag nog garantera är något man inte behöver oroa sig för. Den där kostnaden lär vara inbakad i deras avtal.
Sen vad gäller comhems kundtjänst så gäller det att ha tur med vem man får prata med, och så är det ju med allas kundtjänst. Många sitter bara med en pärm och läser ett manus innantill, medan vissa faktiskt vet vad dem pratar om. Den jag fick prata med visste precis vad det handlade om och jag fick mycket bra hjälp.
Sen håller jag med om att det är hutlöst med 35:- i avgift för pappersfaktura, men detta är comhem inte heller ensam om att ta ut. Tror att alla fakturor jag får har en avgift ifall man vill ha det på papper. Hyresavin är undantaget då.
Kontentan: DET VAR INTE BÄTTRE FÖRR!
Analog kabeltv funkar på alla tvapparater - En avgift - ett hushåll. Digital kabeltv är hos Comhem krypterat och kräver ett programkort per tv. Varje programkort kostar extra. Vips betalar vi idag per tv och inte per hushåll. (Det kanske mest chockerande är att folk accepterar detta, och då är det ju klart att företagen tackar och tar emot.)
Eurosport via analog parabol hade jättebra bild - Eurosport digitalt är helt sönderkomprimerad. Väldigt många kanaler är sönderkomprimerade idag, eftersom man vill trycka in så många kanaler som möjligt (billigare för Comhem). Notera härvid att argumentet "bättre bild" helt försvunnit ur marknadsföringen av digitaltv idag (det var väldigt vanligt i början, när man faktiskt hade bättre bild pga färre kanaler).
Nymodigheter som kort-/krypteringsavgift behöver vi väl knappast nämna i detta sammanhang.
Förr gick ca 70 kr av hyresavgiften till Comhem pga analog kabeltv. Nu går 70 kr plus vad nu "kortavgiften" kostar, säg 39 kr. Alltså ytterligare en dold avgift som om 12 månader bara är pengar i sjön för oss som inte är intresserade av att gynna Comhem. Jag jämställer detta med bluffen med lägenhetsunderhållet (vad hette det innan nu igen?).
Så det finns faktiskt saker som var bättre förr.
Och att påstå att det här är en "avgiftsfri" tjänst torde falla på sin egen orimlighet. Självklart är det hyresgästerna som betalar för detta i slutänden (man får inget gratis här i världen). Och om jag ska betala för nåt (direkt eller indirekt) så vill jag få något för pengarna, annars är jag inte intresserad. Det tycker jag inte på något sätt är ett orimligt krav.
Det rimliga i det här arrangemanget vore följande:
Comhem släpper krypteringen på de digitala motsvarigheterna av kanalerna i analoga utbudet. Då kan vi få in dem på alla tvapparater utan extra avgifter - precis som det är med analoga kabeltvn. (Så här gör för övrigt Tele2 i sin kabeltv.) Gör ComHem detta, då kan jag instämma i påståendet att det INTE var bättre förr :-)
Postad 09 juni 2009 - 17:09
Redigerat av gusax, 09 juni 2009 - 17:10.
Postad 09 juni 2009 - 17:12
Bakåtsträvare och bakåtsträvare, ja vet inte det? Tror varken jag eller övriga här är särskilt teknikfientliga. Fel forum helt enkelt.[snip]Jag måste bara fråga vad det är för bakåtsträvare som vill sitta med comhems sunkiga analoga kabel-tv?!? Det ska ju som sagt vara en kostnadsfri standardhöjning så varför klaga? Klart att pengarna måste tas nånstans ifrån, men generellt så behöver det inte vara att dem tas just från dig personligen. Det är ju ett samarbete mellan comhem och stångis - dvs stångis lär inte stå för hela kostnaden i detta projekt. Analog TV är förlegad, och även "vanlig" digital-tv i form av cabel-tv och även satelit-tv börjar bli det med. Vad som är oundvikligt är att comhem kommer att släcka deras analoga sändningar tids nog, och när dem väl gör det så har jag hellre en sånhär lösning än bara vanlig digital-tv.[/snip]
Sen kan man ju diskutera hur mycket teknikfront det är i denna "framtidens tv". Tv-portalen känns ganska förlegad redan nu vid lansering. Nej, nog skulle det bli både bättre och billigare att kunna boka tider för tvätt, kolla hyresavi, mm via internet istället för genom någon gammal box!
Dessutom är ju huvudinvändningen att Stångåstaden inte redovisar hela sanningen bakom detta utan gömmer sig bakom fasaden om "gratis" tv i hopp om att kunna kassera hem en reell hyreshöjning på 70kr/mån.
Om man ville slå ett slag för framtidens tv så borde man gett hyresgästen möjlighet att välja istället - antingen så får du en box och binder upp dig till Comhem eller så får du en hyressänkning och får själv bestämma din tv-leverantör. För mig skulle valet vara enkelt!
Redigerat av menorka, 09 juni 2009 - 17:14.
Postad 09 juni 2009 - 17:42
Som någon tidigare sagt - glöm hyresgästföreningen. Det enda som gäller är att bli många och driva saken själva, så man vet att det blir redigt gjort.Tack! Någon har sett ljuset! Det här har jag länge försökt få hyresgästföreningen att reagera på!
Det är ju så att vi redan betalar ca 70kr/mån till Stångåstaden för kabeltv, att vi sen ska betala det en gång till men denna gång till Comhem är minst sagt magstarkt. Själva argumentet "tv-portalen är gratis" är inget annat än skitsnack - inte har Comhem betalat alla dessa boxar, utan det är på bekostnad av lägenhetsunderhåll som detta införs.
Svårt att få gehör för detta dock. Har försökt skriva insändare, starta hemsida för att informera mm, men inget gensvar än så länge. Ingen är särskilt intresserad och hyresgästen uppfattar det inte som att man ånyo blir blåst av Stångåstaden.
Länk till hemsidan du nämner och/eller insändare?
Det här är ju rätt OT här, så denna diskussion kan vi väl föra någon annanstans (dit även andra likasinnande är inbjudna). Föreslagsvis då hemsidan du nämner, eller annat forum.
För mig är det inte beloppet i sig. 70 kr kan jag både ha och mista. Det är principen att jag blir påtvingad något jag inte är intresserad av, inte kan avsäga mig och och inte heller har möjlighet att utnyttja (analoga kabeltvn) som jag vänder mig emot.
Postad 09 juni 2009 - 18:20
Kolla dina PM.Länk till hemsidan du nämner och/eller insändare?
Det här är ju rätt OT här, så denna diskussion kan vi väl föra någon annanstans (dit även andra likasinnande är inbjudna). Föreslagsvis då hemsidan du nämner, eller annat forum.
Om någon annan som känner sig intresserad så skicka ett PM till mig så tar jag kontakt så fort jag kan.
Postad 09 juni 2009 - 21:37
Här börjar det iaf bli lite vettig argumentation. Jag må ha överreagerat lite, men det var väldigt mycket "gnäll gnäll gnäll, stångis är dumma i huvudet..." typ. Jag tycker att detta tilltag är helt rätt initiativ, dock så är väl villkoren inte helt klockrena på sikt. Jag vet inte riktigt på vilket sett vi kommer att få betala för detta, men det är ju självklart att på något vis så kommer vi ju att få göra det, även om det inte är direkt i första hand. Men som till synes är så "slipper" vi betala för samma utbud iaf det första året. Förhoppningsvis så kommer detta funka bra så att dem kan släcka ner det analoga nätet och att pengarna för det analoga nätet går då till digital-tv istället. Sen kan man ju bara hoppas att comhem är någorulunda mänskliga och släpper "grundutbudet" fritt. När dessutom de analoga kanalerna är borta så finns det mer bandbredd till kanalerna igen så kan man komprimera lite mindre.Det är självklart att allt inte var bättre förr, men betänk följande:
Analog kabeltv funkar på alla tvapparater - En avgift - ett hushåll. Digital kabeltv är hos Comhem krypterat och kräver ett programkort per tv. Varje programkort kostar extra. Vips betalar vi idag per tv och inte per hushåll. (Det kanske mest chockerande är att folk accepterar detta, och då är det ju klart att företagen tackar och tar emot.)
Eurosport via analog parabol hade jättebra bild - Eurosport digitalt är helt sönderkomprimerad. Väldigt många kanaler är sönderkomprimerade idag, eftersom man vill trycka in så många kanaler som möjligt (billigare för Comhem). Notera härvid att argumentet "bättre bild" helt försvunnit ur marknadsföringen av digitaltv idag (det var väldigt vanligt i början, när man faktiskt hade bättre bild pga färre kanaler).
Nymodigheter som kort-/krypteringsavgift behöver vi väl knappast nämna i detta sammanhang.
Förr gick ca 70 kr av hyresavgiften till Comhem pga analog kabeltv. Nu går 70 kr plus vad nu "kortavgiften" kostar, säg 39 kr. Alltså ytterligare en dold avgift som om 12 månader bara är pengar i sjön för oss som inte är intresserade av att gynna Comhem. Jag jämställer detta med bluffen med lägenhetsunderhållet (vad hette det innan nu igen?).
Så det finns faktiskt saker som var bättre förr.
Och att påstå att det här är en "avgiftsfri" tjänst torde falla på sin egen orimlighet. Självklart är det hyresgästerna som betalar för detta i slutänden (man får inget gratis här i världen). Och om jag ska betala för nåt (direkt eller indirekt) så vill jag få något för pengarna, annars är jag inte intresserad. Det tycker jag inte på något sätt är ett orimligt krav.
Det rimliga i det här arrangemanget vore följande:
Comhem släpper krypteringen på de digitala motsvarigheterna av kanalerna i analoga utbudet. Då kan vi få in dem på alla tvapparater utan extra avgifter - precis som det är med analoga kabeltvn. (Så här gör för övrigt Tele2 i sin kabeltv.) Gör ComHem detta, då kan jag instämma i påståendet att det INTE var bättre förr :-)
Nu är jag väl medveten om att det inte kommer att bli såhär lyckligt efter ett år, men man får ju liksom vara lite övertydlig för att få fram att det kanske blir bra ändå på sikt. Tyvärr är väl detta samarbete ett tecken på att comhem kommer ha ensamrätt på tv hos stångis i flera decennier till åtminstone.
Jag tror iaf att det vore rent ut sagt självmord att gå över direkt och köra fullt ut på digitalt direkt och släcka det analoga. Man måste ju ha en övergångsperiod iaf.
edit: Ang. Eurosport så håller jag med om att digitala sd-euorsport är crap, men eurosport hd är det inget fel på i bildkvalitet.
Redigerat av r0bber, 09 juni 2009 - 21:39.
Postad 09 juni 2009 - 21:51
Bakåtsträvare var väl inte helt rätt ord kanske...Bakåtsträvare och bakåtsträvare, ja vet inte det? Tror varken jag eller övriga här är särskilt teknikfientliga. Fel forum helt enkelt.
Sen kan man ju diskutera hur mycket teknikfront det är i denna "framtidens tv". Tv-portalen känns ganska förlegad redan nu vid lansering. Nej, nog skulle det bli både bättre och billigare att kunna boka tider för tvätt, kolla hyresavi, mm via internet istället för genom någon gammal box!
Dessutom är ju huvudinvändningen att Stångåstaden inte redovisar hela sanningen bakom detta utan gömmer sig bakom fasaden om "gratis" tv i hopp om att kunna kassera hem en reell hyreshöjning på 70kr/mån.
Om man ville slå ett slag för framtidens tv så borde man gett hyresgästen möjlighet att välja istället - antingen så får du en box och binder upp dig till Comhem eller så får du en hyressänkning och får själv bestämma din tv-leverantör. För mig skulle valet vara enkelt!
hur som, jag vet inte om jag tycker att portalen är gammalmodig... det där med boka tvättider och sånt är väl kanske inte riktigt nåt som jag tycker hör hemma i en tv, men boende-info och instruktionsfilmer passar väl utmärkt där. Sen är väl det där med "repris-tv" en väldigt bra idé tycker jag. Det är ju svinbra om man kan se program efter att dem har sänts utan att behöva själv spela in dem!? Men det är klart, den skulle ju vart ute för över ett år sen egentligen, så det hade väl kunnat vara ändå snäppet bättre.
Postad 10 juni 2009 - 06:15
Självklart kan man inte börja släcka ner analoga nätet förrän alla hushåll fått sin box. Jag har heller inte sett några riktiga källor på att man verkligen ska stänga ner det analoga kabeltvnätet. Majoriteten bryr sig ju inte om vare sig bild- eller ljudkvalitet, och för dem är ju analog tv utmärkt.Här börjar det iaf bli lite vettig argumentation. Jag må ha överreagerat lite, men det var väldigt mycket "gnäll gnäll gnäll, stångis är dumma i huvudet..." typ. Jag tycker att detta tilltag är helt rätt initiativ, dock så är väl villkoren inte helt klockrena på sikt. Jag vet inte riktigt på vilket sett vi kommer att få betala för detta, men det är ju självklart att på något vis så kommer vi ju att få göra det, även om det inte är direkt i första hand. Men som till synes är så "slipper" vi betala för samma utbud iaf det första året. Förhoppningsvis så kommer detta funka bra så att dem kan släcka ner det analoga nätet och att pengarna för det analoga nätet går då till digital-tv istället. Sen kan man ju bara hoppas att comhem är någorulunda mänskliga och släpper "grundutbudet" fritt. När dessutom de analoga kanalerna är borta så finns det mer bandbredd till kanalerna igen så kan man komprimera lite mindre.
Nu är jag väl medveten om att det inte kommer att bli såhär lyckligt efter ett år, men man får ju liksom vara lite övertydlig för att få fram att det kanske blir bra ändå på sikt. Tyvärr är väl detta samarbete ett tecken på att comhem kommer ha ensamrätt på tv hos stångis i flera decennier till åtminstone.
Jag tror iaf att det vore rent ut sagt självmord att gå över direkt och köra fullt ut på digitalt direkt och släcka det analoga. Man måste ju ha en övergångsperiod iaf.
edit: Ang. Eurosport så håller jag med om att digitala sd-euorsport är crap, men eurosport hd är det inget fel på i bildkvalitet.
När man frigör bandbredd senare så gissar jag att denna bandbredd kommer gå åt till repris-tv och liknande. Glöm inte att varje kund måste ha sin egen uppkoppling när man kör repristv, så i takt med att fler och fler upptäcker fördelarna med att slippa spela in kommer nätet belastas i högre grad. Då behövs bandbredden. Och återigen - folk klagar ju inte på bilden idag så dålig bild är uppenbarligen inget majoriteten stör sig på.
Mina inlägg är inte menade som gnäll för gnällandets skull. Jag tycker också att initiativet är bra, men villkoren är dåliga och verkar riggade för att comhem om 12 månader skall få ett gäng nya abonnenter. Merparten av dessa abonnenter lär då betala för kanaler de redan betalar för en gång, eftersom analoga grundutbudets digitala motsvarigheter ej ingår i "Small". Det, tillsammans med kravet på s.k. tvillingkort, tycker jag är ocker. Man ska inte behöva betala flera gånger för samma sak bara för att tekniken tillåter ett sådant förfarande.
Jag vill dessutom att tvleverantören, precis som telefon- och bredbandsleverantören, skall kunna väljas fritt av hyresgästen. Tycker inte detta är orimliga krav på något sätt. Däremot går det ju diskutera även här huruvida majoriteten av folket tycker detta är viktigt eller ej, då folk uppenbarligen inte klagar på vare sig upplägget med kabeltvn eller tvillingkorten.
Hur portalen ser ut kan jag inte uttala mig om, mitt område är inte "utrullat" än. Kan tänka mig att smaken är som baken, vissa gillar den vissa avskyr den. Brukar vara svårt att göra alla nöjda.
Redigerat av gusax, 10 juni 2009 - 06:17.
Postad 10 juni 2009 - 10:17
Fast repris-tv:n går ju via internet, och det går ju på helt andra frekvenser än vad de analoga och digitala tv-sändningarna går på, så där tror jag att du har fel.Självklart kan man inte börja släcka ner analoga nätet förrän alla hushåll fått sin box. Jag har heller inte sett några riktiga källor på att man verkligen ska stänga ner det analoga kabeltvnätet. Majoriteten bryr sig ju inte om vare sig bild- eller ljudkvalitet, och för dem är ju analog tv utmärkt.
När man frigör bandbredd senare så gissar jag att denna bandbredd kommer gå åt till repris-tv och liknande. Glöm inte att varje kund måste ha sin egen uppkoppling när man kör repristv, så i takt med att fler och fler upptäcker fördelarna med att slippa spela in kommer nätet belastas i högre grad. Då behövs bandbredden. Och återigen - folk klagar ju inte på bilden idag så dålig bild är uppenbarligen inget majoriteten stör sig på.
Tycker väl också egentligen att man ska kunna välja fritt mellan operatörer som man känner men det tror jag inte kommer hända förrän det är IPTV för hela slanten som gäller. Fast detta förutsätter ju att tv-operatörerna får "köpa in" sig på andras nät. Där är vi nog långt ifrån idag. Som sagt, vi vet inte hur stångis och comhem tänker, där kan vi mer eller mindre bara spekulera. Om ett år ungefär vet vi nog kanske mer, och finns det fortfarande inte några utsikter om ytterliggare förändring så kan man ju börja bli grinig för att få behöva betala dubbelt och allt sånt. Visserligen har de analoga sändningarna en viss fördel, men jag tycker nog ändå att digital-tv:n har fler... iaf potentiellt sett. Och jag hoppas att detta projekt kommer att mynna ut i att det blir som jag har spekulerat i och att de släcker de analoga signalerna, då ser jag inget större fel med detta... sen kan man ju förståss klaga över comhems fascistiska kryptering av allt digitalt material.Mina inlägg är inte menade som gnäll för gnällandets skull. Jag tycker också att initiativet är bra, men villkoren är dåliga och verkar riggade för att comhem om 12 månader skall få ett gäng nya abonnenter. Merparten av dessa abonnenter lär då betala för kanaler de redan betalar för en gång, eftersom analoga grundutbudets digitala motsvarigheter ej ingår i "Small". Det, tillsammans med kravet på s.k. tvillingkort, tycker jag är ocker. Man ska inte behöva betala flera gånger för samma sak bara för att tekniken tillåter ett sådant förfarande.
Jag vill dessutom att tvleverantören, precis som telefon- och bredbandsleverantören, skall kunna väljas fritt av hyresgästen. Tycker inte detta är orimliga krav på något sätt. Däremot går det ju diskutera även här huruvida majoriteten av folket tycker detta är viktigt eller ej, då folk uppenbarligen inte klagar på vare sig upplägget med kabeltvn eller tvillingkorten.
Hur portalen ser ut kan jag inte uttala mig om, mitt område är inte "utrullat" än. Kan tänka mig att smaken är som baken, vissa gillar den vissa avskyr den. Brukar vara svårt att göra alla nöjda.
Postad 10 juni 2009 - 12:33
Om viljan var att bara reformera systemet så skulle Stångåstaden kunna säga upp det analoga kabeltvavtalet med Comhem idag och låt folk välja själva. Svårare än så är det inte. Jag skulle inget hellre än att ta ansvar för mitt eget tvtittande!Tycker väl också egentligen att man ska kunna välja fritt mellan operatörer som man känner men det tror jag inte kommer hända förrän det är IPTV för hela slanten som gäller. Fast detta förutsätter ju att tv-operatörerna får "köpa in" sig på andras nät. Där är vi nog långt ifrån idag. Som sagt, vi vet inte hur stångis och comhem tänker, där kan vi mer eller mindre bara spekulera. Om ett år ungefär vet vi nog kanske mer, och finns det fortfarande inte några utsikter om ytterliggare förändring så kan man ju börja bli grinig för att få behöva betala dubbelt och allt sånt. Visserligen har de analoga sändningarna en viss fördel, men jag tycker nog ändå att digital-tv:n har fler... iaf potentiellt sett. Och jag hoppas att detta projekt kommer att mynna ut i att det blir som jag har spekulerat i och att de släcker de analoga signalerna, då ser jag inget större fel med detta... sen kan man ju förståss klaga över comhems fascistiska kryptering av allt digitalt material.
Problemet är att oinsatta och ointresserade hyresgäster skulle göra uppror om det blev svart i rutan, man vill ha sin analoga tv och inga konstigheter tack! På detta sätt tar man ett mellansteg - man ser till att alla hyresgäster redan har en box innan man gör bytet till digitalt. Steget för den ointresserade hyresgästen blir inte lika stort och man knyter näven i fickan men sväljer förtreten.
Iom att det finns pengar att hämta hem i det här kommer Stångåstaden och Comhem inte att motivera sitt beslut eller dela med sig av sina avsikter. Helt krasst så är det 70kr/mån för 14500 hyresgäster, vilket landar på ca en miljon i månaden. När hyran höjs med 2% för ökade omkostnader då är det uppror bland Stångåstadens hyresgäster, men i det här fallet är det ingen som reagerar - bara för att man får låna en box? I min mening ofattbart!
Postad 10 juni 2009 - 14:39
Om man nu ska bråka om den här boxen och tycka att man borde få välja själv istället så borde dem ju isf släcka det analoga nätet och dessutom skita i att pracka på oss boxar. I nuläget är vi ju ändå tvingade att betala 70 kr/mån som iaf inte jag har någon nytta av. Likväl så står den för kostnaden av att comhem ska slanga ut de analoga kanalerna hur man än vrider och vänder på det. Dessa 70 kr/mån har ingenting med den nya boxen att göra, så jag vet inte vartifrån dem skulle generera en ren vinst?!?Om viljan var att bara reformera systemet så skulle Stångåstaden kunna säga upp det analoga kabeltvavtalet med Comhem idag och låt folk välja själva. Svårare än så är det inte. Jag skulle inget hellre än att ta ansvar för mitt eget tvtittande!
Problemet är att oinsatta och ointresserade hyresgäster skulle göra uppror om det blev svart i rutan, man vill ha sin analoga tv och inga konstigheter tack! På detta sätt tar man ett mellansteg - man ser till att alla hyresgäster redan har en box innan man gör bytet till digitalt. Steget för den ointresserade hyresgästen blir inte lika stort och man knyter näven i fickan men sväljer förtreten.
Iom att det finns pengar att hämta hem i det här kommer Stångåstaden och Comhem inte att motivera sitt beslut eller dela med sig av sina avsikter. Helt krasst så är det 70kr/mån för 14500 hyresgäster, vilket landar på ca en miljon i månaden. När hyran höjs med 2% för ökade omkostnader då är det uppror bland Stångåstadens hyresgäster, men i det här fallet är det ingen som reagerar - bara för att man får låna en box? I min mening ofattbart!
Om nu dem skulle ta och lägga ner den analoga sändningen så borde iaf i min värld dessa 70 kr försvinna från hyran och ersättas av en kostnad på 39 kr/mån (kortavgiften) istället. Dvs det blir billigare och vill man ha fler kanaler så får man väl betala för det. Vill man inte ha det så får man väl välja något annat som man faktiskt har möjlighet både redan idag, och i framtiden.
Ang hyreshöjningar på 2% är ju inte det annat än justering för inflationen så om det har vart uppror pga såna hyreshöjningar förstår jag inte vart folk har fått sitt vett ifrån.
Postad 11 juni 2009 - 19:54
på PVR.Det var det första jag frågade Stångastaden om man fick behåll det man hade,kommer ihåg att dom
svarade ... Ja visst får du ha kvar Medium, Canal+ paketet i din PVR och du får även det i din nya box.
Tror nog att boxen får stå med Small hos grabben......... sad.gif
Postad 12 juni 2009 - 09:27

Supporten hörde aldrig av sig som dom lovade men igår kväll så fick jag både ljud och bild på alla kanaler ändå, så något hade väl deras tekniker gjort

Bra bild generellt men jag är besviken på svt-hd och tv4-hd. Det kändes inte som äkta HD utan snarare som att de bara kört sina vanliga program genom en upscaler innan sändning. Men tex Canal+ HD, där snackar vi bra bild

EDIT:
Kollade upp svt/tv4 HD nu och min känsla var visst rätt. Det är bara ett fåtal program som sänds i äkta HD resten är uppskalad SD. Tråkigt

Redigerat av Unregistered72aefc0b, 12 juni 2009 - 09:44.
Postad 12 juni 2009 - 10:44
sedan det här med framtidens tv kom på tal.
Jag fick idag ett kuvert från stångåstaden och började läsa, jag måste säga
att mitt teknikhjärta började bulta när jag läste "Grattis, nu får du framtidens tv!"
Detta stod på förstasidan, där stod också att de bad mig vara hemma på
måndag 17:00-21:00. Sen läste jag i foldern som följde med, YES!! HD-tvbox,
GRATIS!!, nästan för bra för att vara sant. Jag kommer till rubriken:
"Lite ordningsfrågor" där fick jag lite Gestapovibbar faktiskt, där stod bl.a
att jag inte behövde nyttja tjänsten "Men utrustningen måste du ta emot då den är
en del av standarden i ditt hem".
När jag läst ansvarsfrågan, att jag är ansvarig för utrustningen så ringde jag Stångåstaden.
Jag frågade varför jag MÅSTE ta emot grejerna och ansvara för dem, tänk om jag
av misstag råkar ha sönder boxen, då måste jag ju ersätta den. Hon svarade då att jag
inte behövde ta emot paketet men kunde inte förklara varför de skrev så.
När jag påstod att kanalutbudet är sämre i small-paketet än nuvarande så hänvisade hon
till 8 favoriter. Jag sa att det bara gällde ett år men hon förnekade det först och påstod
att det ingick i avtalet. Plötsligt tog hon tillbaka det hon sagt och påstod då att de inte
visste hur det skulle se ut om ett år men att alla skulle få samma utbud som idag.
Efter ett tag tröttnade hon på mig och ville koppla mig till en ansvarig för tjänsten,
jag möttes av ett meddelande att den personen återkom på måndag, så lätt blev
hon av med mig.
Jag tänker då INTE vare sig ta emot eller skriva under någonting, inte ens under hot.
Jag har tillgång till Boxer där jag kan välja om jag vill teckna mig för någonting.
Dessutom kan jag flytta utan att vara bunden till ett ev avtal om tre hål saknas där.
Vid kontakt med Stångåstaden så använder jag nätet, då kan jag sitta ute och kontakta
dem med via min laptop eller sitta framför min egen "framtids tv" som är kopplad till
en dator med internet access, för vem har lust att ta med tv,n ut.
Postad 12 juni 2009 - 12:21
måndag 17:00-21:00.
Du kan redan idag hämta boxen på Posten.Jag gjorde det igår fast min lev va på Måndag
Postad 12 juni 2009 - 13:21
Känns lite dumdristigt av dig att inte ta emot den. Det kommer ju liksom inte bli så att du kommer få lägre hyra ändå för att du inte har boxen installerad. Den tillhör ju lägenheten ändå vilket betyder att den har den standard som påstås. Mitt påstående om dumdristighet grundar sig mest i att du verkade vara rätt så nöjd med vad du skulle få först utan att direkt behöva betala för det....
måndag 17:00-21:00. Sen läste jag i foldern som följde med, YES!! HD-tvbox,
GRATIS!!, nästan för bra för att vara sant. Jag kommer till rubriken:
"Lite ordningsfrågor" där fick jag lite Gestapovibbar faktiskt, där stod bl.a
att jag inte behövde nyttja tjänsten "Men utrustningen måste du ta emot då den är
en del av standarden i ditt hem".
När jag läst ansvarsfrågan, att jag är ansvarig för utrustningen så ringde jag Stångåstaden.
Jag frågade varför jag MÅSTE ta emot grejerna och ansvara för dem, tänk om jag
av misstag råkar ha sönder boxen, då måste jag ju ersätta den. Hon svarade då att jag
inte behövde ta emot paketet men kunde inte förklara varför de skrev så.
...
Sen är ju klart att om du inte är nöjd med hur avtalet blir efter 1 år så är det väl bara att plocka ner boxen och ställa i förrådet eller nåt.
Postad 12 juni 2009 - 13:34
Du kan redan idag hämta boxen på Posten.Jag gjorde det igår fast min lev va på Måndag
Säkert, men jag vill inte ha boxen. Det jag reagerar emot är att stångåstaden
verkar använda hotfulla ord tillsammans med löfte om guld och gröna skogar i sin
broschyr för att folk ska hämta ut boxen och i förlängningen slinka med som kund
hos comhem.
Stångåstaden har bundit upp sina hyresgäster till EN operatör och hur detta gått till
kan man ju bara gissa. Min gissning är att relationerna dem emellan har blivit allt för
starka och att bjudresor och andra förmåner fått pamparna att mjukna.
Postad 12 juni 2009 - 13:35
Det är samma sak här med Tele2... vi betalar 45:-/mån för 10 fria kanaler + 1 valfritt intressepaket (ca 17-18 kanaler) inkl box i hyran... Skulle jag vägrat hämta ut box och se på kanalerna hade jag ändå fått betala för det...
om ni får Medium 8 favoriter utan att betala nåt extra än ni gjort tidigare och med HD box tycker jag faktiskt det låter som ett bra avtal...
I Luleå där dom släckte nere analoga kanalerna hos comhem fick det enbart Small paketet och ingen box överhuvudtaget... det får dom fixa själva... Fast iofs så fick dom ju bredband i hyran då istället....
Redigerat av Leatherface, 12 juni 2009 - 13:40.
Postad 12 juni 2009 - 13:42
Känns lite dumdristigt av dig att inte ta emot den. Det kommer ju liksom inte bli så att du kommer få lägre hyra ändå för att du inte har boxen installerad. Den tillhör ju lägenheten ändå vilket betyder att den har den standard som påstås. Mitt påstående om dumdristighet grundar sig mest i att du verkade vara rätt så nöjd med vad du skulle få först utan att direkt behöva betala för det.
Sen är ju klart att om du inte är nöjd med hur avtalet blir efter 1 år så är det väl bara att plocka ner boxen och ställa i förrådet eller nåt.
Om boxen tillhör lägenheten så kan jag hämta ut den när (OM) de presenterar
en "gratis" lösning så att jag kan få alla kanaler de erbjuder analogt även i boxen.
Du är ju bunden till comhem och betalar en viss summa per månad till comhem vare sig tu hämtar ut boxen eller inte...
Det är samma sak här med Tele2... vi betalar 45:-/mån för 10 fria kanaler + 1 valfritt intressepaket (ca 17-18 kanaler) inkl box i hyran... Skulle jag vägrat hämta ut box och se på kanalerna hade jag ändå fått betala för det...
om ni får Medium 8 favoriter utan att betala nåt extra än ni gjort tidigare och med HD box tycker jag faktiskt det låter som ett bra avtal...
I Luleå där dom släckte nere analoga kanalerna hos comhem fick det enbart Small paketet och ingen box överhuvudtaget... det får dom fixa själva... Fast iofs så fick dom ju bredband i hyran då istället....
Läs va jag skrev, vi får small. 8 favoriter gäller bara i 12mån vad som händer sedan kunde de inte svara på.
Postad 12 juni 2009 - 13:44
Analoga kanalerna kommer släckas ner så dom kommer inte finnas kvar... Dom har redan börjat släcka ner lite här och där...
Redigerat av Leatherface, 12 juni 2009 - 13:59.
Postad 12 juni 2009 - 13:48
Att ni skulle ha samma utbud som tidigare tolkar jag som att det blir Medium 8 facoriter i hyran där ni kan få motsvarande utbud eller helt annat om ni hellre vill det... Om ni inte får det så borde det innebära hyressänkning...
Analoga kanalerna kommer släckas ner så dom kommer inte finnas kvar... Dom har redan börjat släcka ner lite här och där...
Utbudet blir inte samma som tidigare.
Postad 12 juni 2009 - 13:50
Bättre bild och större valfrihet att välja dom kanaler dom själv vill ha i hyran förstår jag inte varför man bråkar om...
Får ni bara Small efter 1 år och har analoga kanalerna nersläckt och ändå betalar samma...
Då först har du anledning och börja klaga för då gör dom fel...
Däremot är det ju dåligt att comhem inte har kanalerna i Smallpaketet helt fritt utan att behöva kort som hos Tele2...
Sen kan jag väl hålla med om att det borde vara valfrihet och välja operatör själv men såna här avtal innebär det mest förmånliga avtal för hyresgästen så därför görs det såhär på många ställen...
Tyvärr är det svårt att ha konkurens bland flera operatörer i samma kabelnät...
dom har det på vissa ställen men det är inte alls samma utbud man har och välja på då och kanske inte ens funkar i samma boxar alltid heller då...
då IPTV mognat lite kan det bli ett bra alternativ och där är möjligheten mycket bättre för konkurens....
Redigerat av Leatherface, 12 juni 2009 - 14:05.
Postad 12 juni 2009 - 22:31
För övrigt känns det som om det ekar här inne. Alla säger samma sak - vi vill ha digital tv utan att bindas mot en särskild leverantör. Tror vi alla kan komma överrens om det!
Sen har några av oss divergerande uppfattningar i frågan om hur Stångåstaden hanterar detta. Kalla mig pessimist men jag ställer mig ytterst tveksam till att de sänker hyran när det analoga nätet försvinner!
Lite mer klarhet i vad de vill med allt detta skulle vara ytterst önskvärt. Att det analoga nätet ska väck vet vi ju alla - varför inte säga det rakt ut då? Hade Stångåstaden haft intentionen att skapa "framtidens tv" för hyresgästernas skull hade kanske ett öppet iptvnät varit det bästa - det skulle visat på lite visioner! Dagens lösning måste ju vara ett av de sämre och dyrare alternativ man kan tänka sig.
Postad 13 juni 2009 - 01:11
Men då IPTV mognat lite och det finns bättre boxar så är det helt klart bättre teknik än gamla kabelnät...
Och ska du ha både Viasat och CD kanaler får man skaffa 2 olika boxar för operatörerna brukar oftast bara ha antingen Viasats kanaler eller CD's kanaler... Det blir både dyrare och sämre i mina ögon...
70:- för Medium 8 Favoriter + Box låter iaf mycket bättre...
Redigerat av Leatherface, 13 juni 2009 - 01:17.
Postad 13 juni 2009 - 10:46
Problemet är att man inte kan komma och klaga i elfte timmen, då är alla avtal mellan Stångis och ComHem redan tecknade. Det är ju nu vi ska föra väsen, så att vi i god tid kan få till stånd en rimlig lösning efter de första 12 månaderna.Får ni bara Small efter 1 år och har analoga kanalerna nersläckt och ändå betalar samma...
Då först har du anledning och börja klaga för då gör dom fel...
Mest rimligt ur hyresgästens synpunkt är ju att vi själva får välja leverantör. Det är väl inget som hindrar att hyresvärdens och Comhems sockrade erbjudande är frivilligt att hoppa på? Jag skulle snarare hävda att det är en bättre konstruktion än påtvingat. Med påtvingat så behöver Comhem bara fjäska för Stångåstaden, sedan har de pengarna i handen. Hade varje hyresgäst fått välja själv, så hade Comhem fått ge betydligt bättre erbjudanden - annars hade folk valt andra leverantörer.
Men antagligen så kommer vi inte få välja leverantör, och då är det näst bästa är är att vi ska få svart på vitt att small + 8 favoriter ingår i hyran även efter månad 13.
Postad 13 juni 2009 - 11:27
Och tyvärr skulle ni ha valfriheten och välja själv skulle det bli dyrare och skaffa kanalerna... ni skulle få betala minst 200:-/mån för samma sak.... man får betala för friheten...
Vill man köra en annan operatör så kan man väl göra det och lägga till alla kanaler man inte har hos den andra operatören i 8 Favoriter.... t.ex om man skaffar CD så kan man lägga till en del Viasat kanaler i Medium 8 Favoriter...
Men som sagt har ni samma efter dom där 12 mån så är det ett bra avtal...
Ni borde däremot ligga på så dom öppnar upp dom fria kanalerna i Smallpaketet så det går och se på alla TV apparater..
Och helst en vettig lösning så man kan se allt man betalat för egentligen i hela hushållet men där är ju alla operatörer lika illa...
Redigerat av Leatherface, 13 juni 2009 - 11:48.
Postad 13 juni 2009 - 19:46
Jag tycker det är väldigt märkligt att folk hänger upp sig på det där med frihet just nu och varför man har accepterat att man vart låst tidigare tidigare när det var det analoga nätet som gällde. Idag har man ändå en valfrihet att välja ett fristående digitalabbonemang från exempelvis boxer eller via satelit (hos stångis verkar det iaf inte vara något problem att ha parabol). Det finns ju dessutom IPTV att välja på och alla större ISP:er har iaf en tjänst även om den är mer eller mindre bra.
Jag kan hålla med om att det vore schysst av stångis att gå ut med exakt vad det är som gäller framöver, men det är väl förmodligen inte klart än vad som kommer att gälla. Men vad som är klart är att det är ohållbart att hyresgästerna ska tvingas på två tv-abbonemang i form av dels analoga kanaler och sen det här digitala tjaffset. Dvs när det analoga nätet släcks (rimlligtvis om ca ett år) så bör avgiften för de analoga kanalerna ersättas av en avgift för ett digitalt abbonemang. Handlar det om small så borde ju kostnaden iaf bli i runda slänga hälften av vad den är idag. Och om det blir så så är det ju ändå bättre för även er som vill ha valfrihet. Ni har ju så tydligt gått ut med att ni är för digitaltv, och om ni inte hade blivit påtvingade detta så hade ni ju ändå fått betala för de analoga kanalerna.
Sen var det ju några som tyckte att de här boxarna inte var graits och att stångis har investerat enorma summor. Efter att ha läst comhem play-tråden så framgick det ju där att _comhem_ har investerat 200 Miljoner kr i detta projekt redan. Det måste ju täcka upp för större delen av detta iaf.
Redigerat av r0bber, 14 juni 2009 - 13:28.
Postad 13 juni 2009 - 20:07
Däremot måste du se till att den är innanför balkongen och sitter fast ordentligt...
Om den däremot sticker ut däremot så kan dom be dig ta ner den...
Att ha en satellit på balkongen är nog värre

Redigerat av Leatherface, 13 juni 2009 - 20:27.
Postad 14 juni 2009 - 13:28
Haha, ja jag menar ju såklart parabolantennDom får inte neka hyresgäster att sätta upp parabol enligt EU's lagar...
Däremot måste du se till att den är innanför balkongen och sitter fast ordentligt...
Om den däremot sticker ut däremot så kan dom be dig ta ner den...
Att ha en satellit på balkongen är nog värre

Postad 16 juni 2009 - 13:42

Redigerat av Unregistered43614, 16 juni 2009 - 13:43.
Postad 17 juni 2009 - 15:24
Då kom jag genast att tänka på den här tråden. Jag har dock utgått från att alla här är i rätt stor grad teknikintresserad och att alla tycker att det är självklart att man kan köra båda systemen parallellt. Det hade inte min kompis.
Men ifall nu nån inte tänker koppla in boxen bara för att det blir sämre utbud då, så kan jag iaf säga att det finns både RF-in och -ut på boxen, så det går utmärkt att ha boxen inkopplad och bara byta källa på tv:n för att växla mellan digitalkanalerna och det analoga utbudet. Så när då ni kan teckna det där medium 8 favoriter utan kostnad i ett år, då kommer ni kunna välja kanaler som inte är i det analoga nätet och alltså på så vis få ett bättre utbud än innan!
Postad 17 juni 2009 - 21:17
ett antennuttag för marksändning. Själv fick jag sätta en
liten aktiv antenn på balkongen för att få in boxer. Jag
vägrar att släppa Comhems boxar och skit över min tröskel.
Postad 18 juni 2009 - 20:21
Vägra du, mnen du lär ju inte få betala mindre för det...Jag tycker det borde vara standard i alla lägenheter med
ett antennuttag för marksändning. Själv fick jag sätta en
liten aktiv antenn på balkongen för att få in boxer. Jag
vägrar att släppa Comhems boxar och skit över min tröskel.

Postad 19 juni 2009 - 08:31
Vägra du, mnen du lär ju inte få betala mindre för det...
Nej såklart inte men inte mera heller förutom antenn. Nu kan
jag flytta vart jag vill med min Boxer utan att vara låst till
Comhem. I sommarstugan tex funkar ju bara boxer.
Jag har ingenting emot Comhem utan det är principen att
jag som hyresgäst ska vara bunden till EN operatör bara för
att stångis tecknat avtal med dem utan att först fråga vad
vi hyresgäster tycker.
Monopol är ALDRIG bra för konsumenten, vad händer om ett år
tror du, ja inte ens Comhem vet ju hur det ser ut med utbudet
och vad som ska ingå.
Om jag får dra till med en gissning så tror jag att protesterna
kommer om något år när folk förstått att de sitter där med ett
minimalt (gratis) utbud, en föråldrad box, en räkning på kortavgift
samt bundna vid 8-favoriter i minst tre månader 180:- samt
159:-/mån = tot ca: 650.-, (om man inte sagt upp 8-fav 3-mån innan).
Att skriva på pappret när man får paketet innebär att ansvaret
för abonnemanget tillfaller den som står på avtalet och kortet,
och hur många har läst det finstilta? Har du?
Postad 19 juni 2009 - 19:07
Det är samma volym på 1 som på 19, och på 0 så blir det tyst...
Kan någon testa och bekräfta denna bugg?
Postad 19 juni 2009 - 20:02
Åtminstone Small lär ingå vad som än händer så några 159 + 180:- lär det inte bli...Nej såklart inte men inte mera heller förutom antenn. Nu kan
jag flytta vart jag vill med min Boxer utan att vara låst till
Comhem. I sommarstugan tex funkar ju bara boxer.
Jag har ingenting emot Comhem utan det är principen att
jag som hyresgäst ska vara bunden till EN operatör bara för
att stångis tecknat avtal med dem utan att först fråga vad
vi hyresgäster tycker.
Monopol är ALDRIG bra för konsumenten, vad händer om ett år
tror du, ja inte ens Comhem vet ju hur det ser ut med utbudet
och vad som ska ingå.
Om jag får dra till med en gissning så tror jag att protesterna
kommer om något år när folk förstått att de sitter där med ett
minimalt (gratis) utbud, en föråldrad box, en räkning på kortavgift
samt bundna vid 8-favoriter i minst tre månader 180:- samt
159:-/mån = tot ca: 650.-, (om man inte sagt upp 8-fav 3-mån innan).
Att skriva på pappret när man får paketet innebär att ansvaret
för abonnemanget tillfaller den som står på avtalet och kortet,
och hur många har läst det finstilta? Har du?
Och blir det att dom fortsätter med 8 favoriter så blir det knappat 159:- för det eftersom det är gruppavtal...
tror mer på max 120:-/mån som dom har i Luleå för 8 Favoriter då isf om man det är valbart om man vill ha det eller inte...
om det blir gruppavtal så att alla har 8 Favoriter så är det inte omöjligt det blir dom där 70:- det pratades om tidigare...
Redigerat av Leatherface, 19 juni 2009 - 20:16.
Postad 20 juni 2009 - 06:31
bekräftat att ett löpande avtal på 8-favoriter + kortavgift tillkommer efter 12mån
om inte avtalet sägs upp senast 3mån innan. Den summan debiteras den som står
skriven på avtalet man skriver under när man tar emot paketet.
Kortavgiften tillkommer på de där 120:- du nämner, nu snackar vi avgifter helt
plötsligt, inte gratis som det står med de stora bokstäverna i kampanjen. Den
som inte läst det finstilta + pressat Comhem samt läst prisplanen på hemsidan
kommer säkert att känna sig lurade med det lilla utbudet som verkligen är gratis.
Detta är att undanhålla fakta (rent bondfångeri).
Redigerat av Nisse_L, 20 juni 2009 - 06:40.
Postad 20 juni 2009 - 09:31
Men som sagt ni får väl höra av er och få ett ordentligt svar på hur planerna är...
Om det ska ingå eller inte...
Ni får ju faktiskt en box också som ni inte behöver betala för...
Man betalar heller ingen kortavgift på tvillingabb utan enbart huvudabbet...
Men det kan jag hålla med om är fel det enda rätta är att det ska gälla hela hushållet det man redan betalar för som med bredband och tv licens...
Men tvillingkort och kortavgift kommer du inte undan vilken operatör du än väljer...
Och skulle de nu bli att det bara blir Small så borde det innebära en hyressänkning och det borde ju isf vara det bästa för den som vil ha valfrihet men dåligt för den som vill komma så billigt som möjligt undan...
Redigerat av Leatherface, 20 juni 2009 - 09:47.
Postad 20 juni 2009 - 20:14
Är det bara på min box som ljudet inte går att sänka / höja?
Samma här. Är så förb.... trött på den s..ans boxen redan så det är nära till vansinnet! Måste vara en komplett idiot som valt boxen. Hur f..an kan man beskriva det som framtidens tv när boxen är så seg att byta kanal att gräs växer fortare? Meny-gränsnittet suger sååå mycket och inte går den att få att lira med ir-förlängare heller. Håller på att bryta ihop här hemma. Ska man tvingas leva med den här boxen så är det flytt som gäller. Ingen överreaktion, jag lovar....
Blodtrycket är upp i ohälsosamma nivåer redan efter 2 minuter med fruktlösa försök att byta kanal. Och det var tyvärr inte batterierna det hängde på heller.
Skulle lätt kuna börja slåss om någon representant från Stångåstaden och/eller Com Hem visade sig här. Skulle vara såå värt det

Postad 20 juni 2009 - 20:25
Samma här. Är så förb.... trött på den s..ans boxen redan så det är nära till vansinnet! Måste vara en komplett idiot som valt boxen. Hur f..an kan man beskriva det som framtidens tv när boxen är så seg att byta kanal att gräs växer fortare? Meny-gränsnittet suger sååå mycket och inte går den att få att lira med ir-förlängare heller. Håller på att bryta ihop här hemma. Ska man tvingas leva med den här boxen så är det flytt som gäller. Ingen överreaktion, jag lovar....
Blodtrycket är upp i ohälsosamma nivåer redan efter 2 minuter med fruktlösa försök att byta kanal. Och det var tyvärr inte batterierna det hängde på heller.
Skulle lätt kuna börja slåss om någon representant från Stångåstaden och/eller Com Hem visade sig här. Skulle vara såå värt det
Seg är bara förnamnet, men någon smart på motorola har tänkt på att lägga in någon form av buffert för tryckta knappar på fjärren, då det kan stå still i ett par sekunder, sedan så kommer alla tryckningar på en gång!
Och att kontrollen måste vara noga riktad på boxen gör inte saken bättre!
Postad 21 juni 2009 - 11:15
Har du länkar till prisplanen? Jag hittar det inte på Comhems sida.Dom där 70:- det pratades om tidigare betalar vi redan för analog TV. Comhem har
bekräftat att ett löpande avtal på 8-favoriter + kortavgift tillkommer efter 12mån
om inte avtalet sägs upp senast 3mån innan. Den summan debiteras den som står
skriven på avtalet man skriver under när man tar emot paketet.
Kortavgiften tillkommer på de där 120:- du nämner, nu snackar vi avgifter helt
plötsligt, inte gratis som det står med de stora bokstäverna i kampanjen. Den
som inte läst det finstilta + pressat Comhem samt läst prisplanen på hemsidan
kommer säkert att känna sig lurade med det lilla utbudet som verkligen är gratis.
Detta är att undanhålla fakta (rent bondfångeri).
Vore även schysst om du kunde fota av kontraktet/mottagningskvittot (du kan ju censurera ditt namn, adress osv), och sen bifoga kortet här.
Kopia på mail från Comhem (om du haft kontakt via mail) uppskattas också.
Postad 21 juni 2009 - 11:24
Det är inte så att du ser på en kanal med ac3 ljud? för då kan du antagligen inte sänka ljudet på boxen...Är det bara på min box som ljudet inte går att sänka / höja?
om inte så låter det som en bugg...
Ni kan ju alltid skaffa en egen box sålänge ni bara ska se på SD kanalerna om ni inte är nöjd med boxen...
Motorolas boxar är ingen höjdare och det är deras boxar som används till IPTV med...
Men ni får den ju skickad till er utan kostnad förutom dom där 70:- ni redan betalar vad jag förstår....
Redigerat av Leatherface, 21 juni 2009 - 11:26.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar