Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung DCB-P770Z 80GB COM HEM

120 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
WD Caviar Blue WD1600AAJB 8MB 160GB (Interna hårddiskar) 1 5,5 (1) Inga priser
Samsung SpinPoint M5 HM160HC 8MB 160GB (Interna hårddiskar) 1 (0) Inga priser
Zalman FanMate 2 (Fläktkontroller) 4 8,93 (14) Inga priser
Samsung DCB-P770Z 80GB (Digitalboxar) 2 7,09 (10) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 29 september 2009 - 22:29

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Tack för svaret.
Jag använder den optiska ljudutgången.
Jag får klura ut om det är värt att köra scart-komponent istället för scart-scart.
Använde jag scarten med min rca och kopplade kontakten med videomärkningen så vart bilden svartvit och grynig.
Kopplade jag in de andra rca märkta audio l-r så vart det ingen skillnad.
Därför trodde jag att stiften i scarten inte var rätt pluggade ,mao kablarna går till fel stift på scarten..
Mvh Mårten.

Har du testat något mer med en scart->komponent kabel?
Hade varit riktigt trevligt om det gick för då kunde jag koppla den direkt till min förstärkare :rolleyes:

Postad 20 oktober 2009 - 15:45

bafvern
  • bafvern
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hej! har precis skaffat denna box och provat att koppla ur fläkten...Det verkar fungera och min enhet står med god ventilation. Det jag undrar är om någon av er här också har kopplat ur fläkten och kört utan? Har det fungerat?

MVH Marcus

Postad 27 oktober 2009 - 20:06

gnurre
  • gnurre
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej! Jag har testat med scart-komponent idag köpt på kjell & Company, men jag tror jag nöjer med scart för jag såg ingen större skillnad på bilden.

Annars har jag bytt hårddisk i min box och satt i en 320GB istället, det var störtenkelt. Vara i princip bara att koppla hårddisken och vänta ett tag så starta boxen upp och fungera.

Skriv ett PM till mig ifall ni vill prova att byta hårddisk så kan jag hjälpa er, har några 300GB hårddiskar liggandes.

Hoj!!

Postad 28 oktober 2009 - 22:17

kungmidas
  • kungmidas
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Filsystemet på hårddisken är FAT32, så man kan läsa filerna i en vanlig dator, dock är de i ett proprietärt format så det går inte öppna dem i något "vanligt" program.
Med tanke på att alla undertexter m.m. sparas när man spelar in, skulle filerna på disken helt enkelt kunna vara originalströmmen av data från tv-nätet. Samtidigt fungerar ju uppspelning även utan CONAX-kortet så den nersparade strömmen måste ju vara dekrypterad - om filerna på hårddisken är krypterade så är det någon egen kryptering som boxen använder.

Jag köpte en 2,5" SATA-disk på 320 gb (Seagate Momentum 7200.nånting) och en IDE-SATA-omvandlare. Det funkar att starta den i standby-läge, den skapar två partitioner på disken och formaterar dem, men när jag försöker starta boxen och titta på tv hänger den sig. Har nån annan haft detta problem och lyckats lösa det?

(Var också tvungen att sätta hårddisken i SATA 150MBps-läge, annars hängde den sig redan innan formateringen - antagligen stödde IDE-SATA-adaptern inte SATA 300-diskar)

Sen skaffade jag en komponentkabel från Kjell & C:o... den billigaste de hade. Det var ingen höjdare, bilden flimmrar till ibland =/

Redigerat av kungmidas, 28 oktober 2009 - 22:19.

Postad 29 oktober 2009 - 21:51

perjak
  • perjak
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 1
Jag lånar tråden lite.

Jag har skaffat COMHEM med denna box och kopplat den till en Samsung 6050.

Jag vill ta ut ljudsignal ur boxen och skicka den till stereon, men det är då det blir strul. Ljudet som kommer ut ur högtalarna synkar inte med bilden! Jag har prövat både med att ta ljudet från kompositutgången och även med ett scartmellanlägg där man kan ta ut ljudsignalen.

Kopplar jag upp DVDn mot tvn och stereon på motsvarande sätt funkar det perfekt så det torde ju vara boxen som är huvudproblemet.

Postad 25 november 2009 - 16:35

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Hej! har precis skaffat denna box och provat att koppla ur fläkten...Det verkar fungera och min enhet står med god ventilation. Det jag undrar är om någon av er här också har kopplat ur fläkten och kört utan? Har det fungerat?

MVH Marcus

Verkar det funka bra? Jag kör med originaldisken, tycker inte jag hör nåt från den. Däremot fläkten väsnas en del så om det inte blir för varmt om man bara kopplar ur den hade det varit trevligt :blink:

Postad 26 november 2009 - 14:26

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Svar ja. Bilden blir mycket bättre!

Jag testade igår med en SUPRA scart->komponent kabel men fick bara svart/vit bild, har testat alla fyra bildalternativ som fanns i inställningarna, behöver man göra något mer?

Postad 28 november 2009 - 14:32

JG-C
  • JG-C
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej,

Jag ska börja något nytt eftersom vår hårdisk (3 år gammal) har börjat spela in up till 10 olika filer när man har programmerat en timmes inspelning. 9 filer är tomma (ibland 2-3 sekunder) och en som har resten, men inte allt, av det programmet. Behöver hårddisken formattering eller??

Det verkar lättare att fråga er istället att ringa Comhem som vill att jag kolla sladden och stänger av hela tiden.

Tack för hjälpen,

J.

Postad 30 november 2009 - 21:32

Unregisteredf0560e95
  • Unregisteredf0560e95
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Då kopplar man in en scartkontakt med röd,vit,gul kontakt på baksidan eller?
Vilken färg blir vilken?

Har som ni förstår kanske denna box, hade tidigare hd boxen från humax och tycker nog att den var bättre. Framför allt har jag dålig signal styrka, ligger runt 50% och 88% i kvalitet. Ganska kasst, hur har ni andra det?

Är det någon som vet varför signalens kvalitet är såpass låg? Jag har samma värden som Tomenrompen skriver. Har provat andra boxar och får då ca 55% i styrka och 100 % kvalitet.

Postad 03 december 2009 - 04:35

WebMaximus
  • WebMaximus
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Väcker en gammal tråd till liv här, jag har den här boxen och är i det stora hela nöjd men finns en sak jag stör mig på och undrar ifall det kanske finns någon enkel lösning jag inte hittat själv än. Ifall jag t ex har lagt in en timer-inspelning av ett program och sen väljer att börja kolla på det efter att den börjat spela in det men fortfarande spelar in så avbryter den sen även uppspelningen när inspelningen avslutas. På min gamla HDD-DVD fick man en fråga där den sa att inspelningen snart kommer avslutas och att man skulle trycka OK ifall man ville fortsätta kolla klart på uppspelningen av programmet men den här bara stänger av rakt av utan någon fråga eller varning alls.

Går det att ställa in på något sätt att den inte ska bete sig så, någon som vet...?

Tack på förhand!!

Postad 03 december 2009 - 10:58

Hoskins
  • Hoskins
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Väcker en gammal tråd till liv här, jag har den här boxen och är i det stora hela nöjd men finns en sak jag stör mig på och undrar ifall det kanske finns någon enkel lösning jag inte hittat själv än. Ifall jag t ex har lagt in en timer-inspelning av ett program och sen väljer att börja kolla på det efter att den börjat spela in det men fortfarande spelar in så avbryter den sen även uppspelningen när inspelningen avslutas. På min gamla HDD-DVD fick man en fråga där den sa att inspelningen snart kommer avslutas och att man skulle trycka OK ifall man ville fortsätta kolla klart på uppspelningen av programmet men den här bara stänger av rakt av utan någon fråga eller varning alls.

Går det att ställa in på något sätt att den inte ska bete sig så, någon som vet...?

Tack på förhand!!

Den beter sig så, inte mycket att göra. Enligt en kille som ringde från Comhem för att kolla om jag är nöjd med min digital-tv ska detta åtgärdas i kommande uppdatering av mjukvaran. Vi får väl se hur det blir med den saken...

Postad 04 december 2009 - 19:58

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Vad menar ni med detta?
Jag har inte köpt boxen änu men funderar på det, går det inte att köra timeshift med den?

Går det inte att titta på samma program som man spelar in?
Typ 20minuter in i en långfilm så går det inte att börja titta från början utan man måste vänta till filmen är slut, eller?

Postad 04 december 2009 - 20:16

Chest
  • Chest
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Hej,

Jag ska börja något nytt eftersom vår hårdisk (3 år gammal) har börjat spela in up till 10 olika filer när man har programmerat en timmes inspelning. 9 filer är tomma (ibland 2-3 sekunder) och en som har resten, men inte allt, av det programmet. Behöver hårddisken formattering eller??

Det verkar lättare att fråga er istället att ringa Comhem som vill att jag kolla sladden och stänger av hela tiden.

Tack för hjälpen,

J.

Det där har jag ett svar och en lösning på. Felet uppstår när jag ändrar tid på en inspelning, typ vid sommartidsskifte. Lösningen är att göra en återställning av boxen i systemmenyn. Man måste då lägga in alla sina inspelningar igen.

Vi kan inte vara ensamma om detta problem, så förhoppningsvis blir någon annan också hjälpt.

Postad 04 december 2009 - 20:32

WebMaximus
  • WebMaximus
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Vad menar ni med detta?
Jag har inte köpt boxen änu men funderar på det, går det inte att köra timeshift med den?

Går det inte att titta på samma program som man spelar in?
Typ 20minuter in i en långfilm så går det inte att börja titta från början utan man måste vänta till filmen är slut, eller?

Jodå, du kan kolla på ett program medan det samtidigt spelas in. Problemet är att när inspelningen sen är slut avslutas även uppspelningen och den kommer inte ihåg vart du var så du får sen manuellt spola fram till det ställe där uppspelningen avslutades..."&#% irriterande !! Vet dock inte ifall problemet ligger i boxen eller på Comhems sida, enligt Hoskins inlägg ovanför hade ju en kille från Comhem ringt honom och sagt att problemet skulle åtgärdas i en kommande uppdatering...vore ju bra ifall det stämmer att en uppdatering som Comhem skjuter ut via nätet skulle kunna lösa det även om jag är skeptisk eftersom jag tycker det känns mer som att problemet ligger i logiken i själva boxen.

Redigerat av WebMaximus, 04 december 2009 - 20:36.

Postad 06 december 2009 - 14:11

axel112
  • axel112
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Annars har jag bytt hårddisk i min box och satt i en 320GB istället, det var störtenkelt. Vara i princip bara att koppla hårddisken och vänta ett tag så starta boxen upp och fungera.

Jag har också köpt en 320gb hd. Satte också in den, men inte hände det någonting inte. Kanske jag var för snabb med att starta boxen? Gick sedan in i menyerna och valde att formatera hdd. Men formateringen misslyckades.

Hur gjorde du? eller någon annan som bytt hd...

Skifta hd och sedan plugga in kablarna. Sätta på strömmen med switchen bak och sedan vänta? eller.

Tackar för all hjälp och tips. /axel

Postad 06 december 2009 - 14:59

labostella
  • labostella
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej,

har någon fått fel på boxen. Den står bara och blinkar rött vid ON/OFF knappen. Har öppnat den och fläckten går/rycker till mellan blinkningarna.
Boxen heter Digital video recorder DCB P850ZS men ser likadan ut inuti som bilden längre bak/upp i denna följetong om disk byte och oljud.

Tacksam för svar?!

Postad 07 december 2009 - 16:17

kristoffer13
  • kristoffer13
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Jag köpte en igår också, och tycker den låter den del (min HTPC med två stycken Samsung 3,5"-diskar (1TB och 640GB) låter betydligt mindre.

Kommer att köpa hem en Samsung M5 160GB 2,5"-disk och stoppa i, blir förhoppningsvis betydligt bättre, eftersom jag inte kan löda och därigenom inte kan byta fläkt på ett smidigt sätt tänker jag stoppa fläkten helt och hållet och se om det fungerar som det skall trots det (står väldigt luftigt så borde gå).

Överlag är jag riktigt nöjd, enda irriterande är att den inte har dedikerade Power-on och Power-off signaler utan bara Power-toggle och därigenom lite kinkig för att lägga in i Harmony-aktiviteter.

Ångrar mig dock inte en sekund att jag köpte den!

hur gick det? lyckades du stoppa fläkten? var det enkelt? överlevde boxen?

eller någon annan som gjort detta? har läst hela tråden och någon annan tar upp möjligheten att stoppa fläkten om boxen står luftigt, men ingen återrapporterar om saken så vitt jag kunnat läsa..

Postad 07 december 2009 - 19:52

Unregisteredd6fd98d2
  • Unregisteredd6fd98d2
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

Hej,

Har någon fått fel på boxen. Den står bara och blinkar rött vid ON/OFF knappen. Har öppnat den och fläckten går/rycker till mellan blinkningarna.
Boxen heter Digital video recorder DCB P850ZS men ser likadan ut inuti som bilden längre bak/upp i denna följetong om disk byte och oljud.

Tacksam för svar?!

Lite info i denna tråd: Problem med 2st DCB-P850ZS, 3 röda lampor lyser

Postad 12 december 2009 - 19:43

Unregistered8e1f5d3c
  • Unregistered8e1f5d3c
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Är det någon mer som har testat Scart -> komponent istället för Scart -> Scart. Kan man se några förbättringar eller försämringar? Jag har bara en Scart-RGB på min TV och behöver få den ledig till min DVD-spelare.

Jag kör för närvarande DVD-spelaren via komponent och bilden blinkar till då och då. Jag vet inte riktigt vad det kan vara. Andra enheter via komponent verkar fungera bra till TV:n.

Postad 16 december 2009 - 13:26

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Är det någon mer som har testat Scart -> komponent istället för Scart -> Scart. Kan man se några förbättringar eller försämringar? Jag har bara en Scart-RGB på min TV och behöver få den ledig till min DVD-spelare.

Jag kör för närvarande DVD-spelaren via komponent och bilden blinkar till då och då. Jag vet inte riktigt vad det kan vara. Andra enheter via komponent verkar fungera bra till TV:n.

Jag lyckades inte få till något annat än svartvit bild när jag körde med en scart->komponent kabel, testade alla olika videoinställningar i boxen utan skillnad. Körde genom recievern så kanske där mitt fel var? Men om jag skulle vara tvungen köra scart->komponent direkt till TVn så ser jag ingen vinst i mitt fall med den lösningen.

Postad 20 december 2009 - 22:27

Drizzit
  • Drizzit
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jag har också köpt en 320gb hd. Satte också in den, men inte hände det någonting inte. Kanske jag var för snabb med att starta boxen? Gick sedan in i menyerna och valde att formatera hdd. Men formateringen misslyckades.

Hur gjorde du? eller någon annan som bytt hd...

Skifta hd och sedan plugga in kablarna. Sätta på strömmen med switchen bak och sedan vänta? eller.

Tackar för all hjälp och tips. /axel

Jag har samma problem... har testat med 3 olika diskar i varierande storlek 20 120 och 300Gb men inget funkar... det bläddrar Samsung electronics på skärmen och sen stänger den av sig men disken snurrar fortfarande.... jag lät den stå en timme men inget mer hände. försöker jag starta den igen så händer samma sak... dvs jag kommer inte ens in i menyerna som andra verkar göra.

Vilka diskar har fungerat för andra och har ni några tips/ideer?

Postad 22 december 2009 - 10:42

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
Det kan inte vara så att disken behöver byglas på något annat vis?

Postad 22 december 2009 - 20:23

Drizzit
  • Drizzit
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Det kan inte vara så att disken behöver byglas på något annat vis?

provat alla 3 master slave cs... som slave kommer den inte ens till att bläddra samsung

Postad 26 december 2009 - 21:26

Niga
  • Niga
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
OK, nu är det drygt över ett år sedan jag startade denna tråd, har inte läst alla inlägg i detalj , är lite annandags lullig, men positivt/negativt:

Pos:
När man har barn är det jävligt smidigt med paus funktionen, man pausar vid middag och dyligt inga problem.....det stora problem är att man lär barnen att det går att "pausa" program...om man inte sitter vid denna TV i huset eller är hos andra...helt klart ett I-Lands problen
Att spela in program är smidigt men det suger att Com hem har så kort framförhålling på sin EPG man ser oftast knappt en dag eller två framåt.

NEG.

Otroligt seg vid byte av program...har blivit ännu segare sedan jag installerade "smart wii" dvs kortdelning i huset...man kan fan gå och koka kaffe mellanåt....har den enklare Samsungen i vardagsrummet och den är snabb som fan oavsett smartwii

Ljudet...som många påpekat...låter som ett flygplan men i o med att den sitter i barnens TV rum så är det inte hela världen...det enda positivia med det är att när man ska gå och lägga sig på kvällen "hör " man att den inte är avslagen

Hade velat att:

man kunde stänga av timeshift dvs stänga av att hårddisken går hela tiden i.e välja 0 minuter i hur länge den ska shifta+ att man kunde stänga av att den ska visa programmet i Guiden dvs visa en liten bild, det gör att guden går trögare

Summa: Helt värt de 495 SEK man skulle ha för 18 månaders Mediumpaket för ett är sedan...har inte orkat se på de erbjudande man kan få nu

Fråga: Har det kommit nån bättre?

Niga

Redigerat av Niga, 26 december 2009 - 21:28.

Postad 18 januari 2010 - 13:03

Unregistered837416ae
  • Unregistered837416ae
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Liksom ni andra störs jag en del av att den har en del bi-ljud för sig, men det går att leva med. Det som jag dessvärre tycker är väldigt irriterande är att den levererar dåligt ljud till min förstärkare. Framförallt är det TV4 som blir burkigt. Har jmf med Humax modell äldre, men där är ljudet mycket bättre, dock inte helt bra.

Är det någon mer som upplevt detta?

Postad 22 januari 2010 - 13:21

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Liksom ni andra störs jag en del av att den har en del bi-ljud för sig, men det går att leva med. Det som jag dessvärre tycker är väldigt irriterande är att den levererar dåligt ljud till min förstärkare. Framförallt är det TV4 som blir burkigt. Har jmf med Humax modell äldre, men där är ljudet mycket bättre, dock inte helt bra.

Är det någon mer som upplevt detta?

Det är inget jag märkt av, hade tidigare en Sagem boxer-box. Jag kör ljudet via scart till TV sedan vidare till förstärkaren från TV.

Postad 23 januari 2010 - 15:43

newsoft
  • newsoft
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej! Första inlägget för mig. Jag tänkte bara beskriva mina erfarenheter av den här boxen. Jag fick min levererad direkt från Comhem igår och det var med spänd förväntan som jag kopplade in den till min gamla tjocktv. (första förberedelsen innan tänkt köp av ny tv) Den var lätt att koppla in och installera. Jag upplevde inget störande fläktljud överhuvudtaget och jag tappade nästan hakan över hur mycket bättre den upplevda bilden blev på min gamla tv. (förstår inte folk som köper ny tv utan att först skaffa digitalbox) Jag låg och flippade mellan kanalerna med ett brett flin i ca två timmar...

...då frös den. Jag scrollade på kanallistan och när jag tryckte OK frös allt. Sedan dess har den varit helt svart. Jag läste några Samsungtrådar här på forumet och insåg att detta var mycket vanligt när den lanserades häromåret. Ringde comhem idag och jag tror de är väl medvetna om problemet för jag behövde bara beskriva förloppet en gång innan de bestämde sig för att skicka en ny.

Det är nästan pinsamt hur jakten på billiga komponenter gör hårdvaran så otroligt opålitlig. Det lilla jag hann testa under den korta tiden kändes positivt funktionalitetsmässigt. Den kändes snabb och bra menyer osv. Underbart är kort antar jag.

Postad 30 januari 2010 - 22:43

Unregistered2d6a71a8
  • Unregistered2d6a71a8
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tänkte höra om det är någon som har testat att köra smart-wi (card-sharing) med den här boxen?

Postad 27 februari 2010 - 15:11

sudden76
  • sudden76
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Hej,

Har problem med min fjärrkontroll. Den har helt slutat att fungera.
Det fungerar bra att köra den mot TV:n. Men går inte att sätta på boxen eller byta kanal eller något mot boxen.
Jag har tryckt på STB-knappen flera gånger, så det verkar inte vara problemet.
Någon som vet vad det kan vara, eller råkat ut för något liknande.
Verkar mer som att boxen inte tar emot IR-signalen.

Postad 28 februari 2010 - 10:47

sivle
  • sivle
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Hej,

Har problem med min fjärrkontroll. Den har helt slutat att fungera.
Det fungerar bra att köra den mot TV:n. Men går inte att sätta på boxen eller byta kanal eller något mot boxen.
Jag har tryckt på STB-knappen flera gånger, så det verkar inte vara problemet.
Någon som vet vad det kan vara, eller råkat ut för något liknande.
Verkar mer som att boxen inte tar emot IR-signalen.

Testa att bryta strömmen 1 minut, det brukar lösa de flesta småproblemen på alla boxar.

Redigerat av sivle, 28 februari 2010 - 10:48.

Postad 09 mars 2010 - 22:12

Unregistered9bef05ed
  • Unregistered9bef05ed
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hej! Jag har testat med scart-komponent idag köpt på kjell & Company, men jag tror jag nöjer med scart för jag såg ingen större skillnad på bilden.

Skriv ett PM till mig ifall ni vill prova att byta hårddisk så kan jag hjälpa er, har några 300GB hårddiskar liggandes.

Hoj!!

Stämmer det alltså att man kan stoppa in en IDE HDD på 320 Gb 7200rpm vänta en stund och sedan starta upp, formatera så är det klart? Är det så enkelt? Någon?

Postad 11 mars 2010 - 09:32

Unregisteredf0560e95
  • Unregisteredf0560e95
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej på er!
Då har jag hämtat ut min Samsung P770Z efter reparation för andra gången, och reslutatet är nedslående. Ursprungsfelet på signalkvaliteten är kvar, den pendlar mellan 86 - 89 %. Andra boxar som vi testat hemma visar på 100 % signalkvailtet och bilden är helt klart mkt bättre med dessa boxar. Har även testat SAmsungboxen hos grannen, värdet blir det samma där. Samsung har vid reparationen bytt mainboard för övrigt. Jag gissar att jag kommer att få ut en ny box och det kommer garanterat att vara samma sak igen, puh. Någon annan som har samma erfarenhet som jag vad gäller signalkvaliteten?

Postad 14 mars 2010 - 20:04

Unregistered4c4fd3cd
  • Unregistered4c4fd3cd
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hej på er!
Då har jag hämtat ut min Samsung P770Z efter reparation för andra gången, och reslutatet är nedslående. Ursprungsfelet på signalkvaliteten är kvar, den pendlar mellan 86 - 89 %. Andra boxar som vi testat hemma visar på 100 % signalkvailtet och bilden är helt klart mkt bättre med dessa boxar. Har även testat SAmsungboxen hos grannen, värdet blir det samma där. Samsung har vid reparationen bytt mainboard för övrigt. Jag gissar att jag kommer att få ut en ny box och det kommer garanterat att vara samma sak igen, puh. Någon annan som har samma erfarenhet som jag vad gäller signalkvaliteten?

Hej!
jag har samma problem som du får inte upp signalkvaliteten. min pendlar mellan 74 - 73 %
Det här kom upp efter 3 månader innan dess var det jätte bra bild.
nu fryser bilden samt att man ser bilden i stora pixlar. :)

är det något man kan göra?
kanske byta en krets eller något.
vad jag kan se på forumet så är det en del med samma problem. :)

Postad 19 mars 2010 - 16:40

iNDePeNDeNt365
  • iNDePeNDeNt365
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Hejsan. Undrar om någon vet om Siba fortfarande har erbjudandet där man får boxen för 1kr?? Comhem vill ha 995kr för den om man tar med abb.. Vilket inte verkar vara värt det efter allt jag läst i tråden.. Men 1kr å andra sidan verkar ju vara ok.
Förövrigt konstigt att inte Comhem fått nämnvärt bättre utbud på "billiga" boxar, den här tråden startades ju för väldigt länge sedan och redan då hade ju boxen stora problem som än idag inte verkar vara lösta..?

Postad 25 mars 2010 - 14:27

iNDePeNDeNt365
  • iNDePeNDeNt365
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Går det på något sätt få den att agera snabbare? Tex kanalbyten, epg etc? Mkt irriterande att man inte kan scrolla runt bland kanalerna utan att den byter kanal själv.. Tar ju bort hela vitsen med det, samt slöar ner scrollandet avsevärt.. Skulle vart najs om man kunde lägga in någon annan mjukvara i den. Typ som att byta OS lr liknande.(?)

Ljudet tycker jag dock inte är så mycket att anmärka på.. Har den i ett ganska bra ventilerat skåp så...

Postad 29 mars 2010 - 12:18

HAK
  • HAK
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Stämmer det alltså att man kan stoppa in en IDE HDD på 320 Gb 7200rpm vänta en stund och sedan starta upp, formatera så är det klart? Är det så enkelt? Någon?

Hänger på samma fråga, och undrar dessutom om det är någon som bytt till större hårddisk, typ 500 - 1000Mb och fått det att fungera?
Vissa verkar få hårddikskarna att fungera medans andra inte får det att fungera så endera måste det skilja på hårdiskarna som sätts in (kanske 5400rpm är maxhastighet?) eller så har de senare boxarna ny programvara i sig som förhindrar hårddiskbyte. Det sistnämnda skulle inte förvåna mig då det inte verkara vara meningen att vi slutkunder ska kunna uppgradera boxarna.

Postad 18 maj 2010 - 10:15

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Nu har även jag krupit till korset och ersatt min gamla videobandspelare med en PVR aka "Tivo". Skulle vilja veta om man kan köra med säg en 160 GB Sata hårddisk i den? 40 timmar känns lite litet tycker jag.

Edit: Såg nu att dom tar 449 kr för en 160 GB IDE hårddisk på Datorbutiken :)
http://www.datorbuti...UrlTag=Prisjakt

Redigerat av jan_bananberg, 18 maj 2010 - 10:38.

Postad 20 maj 2010 - 20:05

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Är det någon som vet varför signalens kvalitet är såpass låg? Jag har samma värden som Tomenrompen skriver. Har provat andra boxar och får då ca 55% i styrka och 100 % kvalitet.

Låter som det är något i själva ledningen kanske. Jag har 88% i styrka och 100% kvalitet på SVT, TV4 och Com Hem-kanalen. 70-73% i styrka och 100% kvalitet på TV6 och Axess TV.

Edit: Installerade en 160 GB HDD och det funkade bra. Jag upplever inte att fläktljudet stör mig.

Redigerat av jan_bananberg, 21 maj 2010 - 11:59.

Postad 27 maj 2010 - 12:01

twizz
  • twizz
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Jag har strul med att det på vissa kanaler tappar 3-10 sekunder när jag spelar in. Det händer
på Femman, Tv400 och Tv4 Fakta lite då och då. Men vissa program tex Survivors på Tv400 på
lördag och söndag mornar så för två helger sen buggade lördagens båda inspelningar och
söndagens var sjysta. Men den här helgen var lördagens bra men söndagens buggade. Jag har
testat att byta antenn som dom på comhem säger sen har jag stängt av strömmen helt och hållet
och sen formaterade jag hårdisken men det är fortfarande samma problem. Ringde till Samsung
men kille där hade inte hört talas om felet precis samma sak sa dom på comhem. Samsung killen sa
att jag ska testa att söka om alla kanaler på nytt. Någon annan som känner igen problemet.

Fan vad bra det var med analogt förut det bara rullade.

Postad 20 september 2010 - 17:54

koze
  • koze
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Låter som det är något i själva ledningen kanske. Jag har 88% i styrka och 100% kvalitet på SVT, TV4 och Com Hem-kanalen. 70-73% i styrka och 100% kvalitet på TV6 och Axess TV.

Edit: Installerade en 160 GB HDD och det funkade bra. Jag upplever inte att fläktljudet stör mig.

Min maskin rasade helt härom dagen, och jag kunde ta ut och bekräfta att disken var död tack vare en USB>IDE-adapter. Hur gick det till när du installerade din disk? Min nya WD IDE 160GB verkade inte fungera, och när jag använde adaptern för att kolla om disken var ok med datorns hjälp så gav den mig ett felmeddelande och ville formatera. Efter att jag formaterat till FAT32 så satte jag tillbaka den i boxen, men det står fortfarande bara SAMSUNG på skärmen.

Någon som vet varför det fungerar för vissa och inte för andra?

Tack!

/koze

Postad 26 september 2010 - 17:03

Izak80
  • Izak80
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Hur många timmar inspelningstid räcker eg. en 80GB hårddisk till?

Redigerat av Izak80, 27 september 2010 - 10:53.

Postad 27 september 2010 - 11:57

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Hur många timmar inspelningstid räcker eg. en 80GB hårddisk till?

Det beror lite på, olika kanaler tar olika mycket plats per timme, men jag skulle tippa att de i snitt tar ungefär 2 GB per timme.

Postad 27 september 2010 - 13:15

Izak80
  • Izak80
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Det beror lite på, olika kanaler tar olika mycket plats per timme, men jag skulle tippa att de i snitt tar ungefär 2 GB per timme.

Är det väldigt krångligt att byta hårddisken till en större då? Jag har nämligen en gammal "160GB Seagate" liggandes.

Postad 27 september 2010 - 14:00

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Är det väldigt krångligt att byta hårddisken till en större då?

Nu har jag ingen sån här box själv och har följaktligen inte gjort det, men kollar man olika trådar om denna box och storebror DCB-P850Z (som redan från början har 160 G) så verkar det fungera även om någon stött på problem. Använd sökfunktionen så hittar du antagligen någon du kan fråga via PM om du vill ha mer direkthjälp.

Postad 27 september 2010 - 15:20

Benny Steen
  • Benny Steen
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
jag har bytt disk på samma burk för marksänd, bytte från orginal 3.5 160 gig till 2.5 (tystare) 160 GB.

disken måste vara helt oformaterat och utan partioner. en ny disk är i regel sådan. Annars kan du göra det med en gammal disk mot en dator.

när boxen bootar fixar den filsystmet själv, tar ca 10 min.

/benny

Postad 27 september 2010 - 18:14

Izak80
  • Izak80
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

jag har bytt disk på samma burk för marksänd, bytte från orginal 3.5 160 gig till 2.5 (tystare) 160 GB.

disken måste vara helt oformaterat och utan partioner. en ny disk är i regel sådan. Annars kan du göra det med en gammal disk mot en dator.

när boxen bootar fixar den filsystmet själv, tar ca 10 min.

/benny

Ok, tack för infon :)

Postad 05 oktober 2010 - 11:09

Unregisteredeb2de575
  • Unregisteredeb2de575
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jag har min ståendes under min PS3:a 40Gb. PS3:an hör jag knappt men samsung boxen surrar på rätt bra, men så länge tvn är på en "normal" ljudnivå så är det inget man tänker på direkt.

En sak som jag stör mig på dock är att jag fått höja volymen på recivern väldigt mycket mer än den gammla Humax boxen som vi hade innan. Någon som märkt av det?

Ja det stör jag mig oxå på :)

höj volymen till högsta med PVR fjärren - måste göras efter varje omstart/strömbortfall

Postad 16 oktober 2010 - 15:56

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0
Jag köpte digitalboxen och en 3,5 -> 2,5 hdd konverter fast boxen vill inte känna igen disken antar jag. Den försöker boota men bilden blir bara svart och det står "Samsung Ele" och sedan verkar den hänga sig. Provade med att ta bort partitionen på hårddisken via datorn och provade, med samma resultat. Sedan provade jag att formattera den med ntsf med samma resultat.

Är det någon ide att man går och köper sig en splitter ny 2,5" disk och provar igen? Adaptern jag köpte är denna:
http://www.kjell.com...00000,161000000

Andra tips? Vill få boxen tystare! Får prova att byta fläkten också. Större och tystare hårddisk tror jag dock hade gjort _mycket_!

Postad 25 oktober 2010 - 16:34

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

• 640 inlägg
  • 0
Hallå där alla

Tänkte hör om det är någon som har några hex / pronto koder till denna box då jag behöver dem till min multifjärrkontroll, hör gärna av er om ni har dem eller vet vart jag kan hitta dem!

Tack på förhand ;)

Postad 05 november 2010 - 13:35

kribus
  • kribus
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Jag köpte digitalboxen och en 3,5 -> 2,5 hdd konverter fast boxen vill inte känna igen disken antar jag. Den försöker boota men bilden blir bara svart och det står "Samsung Ele" och sedan verkar den hänga sig. Provade med att ta bort partitionen på hårddisken via datorn och provade, med samma resultat. Sedan provade jag att formattera den med ntsf med samma resultat.

Är det någon ide att man går och köper sig en splitter ny 2,5" disk och provar igen? Adaptern jag köpte är denna:
http://www.kjell.com...00000,161000000

Andra tips? Vill få boxen tystare! Får prova att byta fläkten också. Större och tystare hårddisk tror jag dock hade gjort _mycket_!

Sitter i denna stund med samma problem med en veckofärsk DCB-P770Z med 80G och vill ha in en 500G 3.5" pata (Ide). Ringde de som gör garantijobben på dessa och fick svaret att disken jag vill byta till är för stor. Det var något med moderkortet som inte stöder diskar över en viss storlek, nej svar på hur stor disk man kan lägga i bjöd de inte på :/ enda svaret var, vi lägger in 160G och de fungerar.. Då skall det vara så lätt, så som det verkar gått för de som lyckats :)
Vissa i denna tråd verkar fått in en disk på 250G, finns det någon som fått in större ändå? Ska kolla om någon polare har ide diskar liggandes, vore kul att se vart gränsen går.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.