ASUS Xonar Essence STX
104 svar till detta ämne
Postad 14 juni 2009 - 18:52
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Postad 14 juni 2009 - 22:34
Kendy
-
Kendy
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Är det någon som har en uppfattning hur stor skillnaden är på Asus Xonar D2 och ASUS Xonar Essence STX?
Är det värt att uppgradera eller är skillnaden för liten? För mig är syftet musikuppspelning och inte film och spel!
MVH
Postad 15 juni 2009 - 09:45
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Essence har ju stereo RCA ut och det e ju rikrigt bra och trevligt, "ritkiga" hörlurskontakter, modell phono 6,3mm och inte några 3,5mm miniplugg... Sedan så har ju Essence utbytbara OP-ampar vilket är trevligt för att trixa lite med ljudet till att resultat som man själv vill ha det senare, alltid kul att testa och pyssla ! Dock så lämnar ju Esence "bara" stereo om man vill köra analogt (man måste ju köra digitalt för att få ut flerkanal) men det e ju inget som jag bryr mig om då jag är 100% helt ointresserad av flerkanal till datorn... En del säger att skillnaden mellan Essence och xonar är klart märkar till Essence fördel och en del säger att skillnaden är försumbar eller inte hörbar..?! Så, du får testa själv och bilda dig en uppfattning för det är så spridda åsikter, men en sak e säker! Essence är ljudkortet som jag länge har letat efter, ett rent (ja.. nästan) 2-kanals kort med inriktning maximal ljudkvalitet och dessutom det bästa av allt, en vettig hörlurstärkare som kan driva ordentligt och det är verkligen guld värt! Hoppas att jag kan hämta ut mitt kort idag!!! (jag har dock inte fått sms om det än...  ) jag väntar, hoppas, öndskar verkligen att jag får kortet idag, för jag är verkligen så! sugen på installera kortet och testa, lyssna, exprimentera, leka med inställningar osv osv..
Postad 15 juni 2009 - 10:12
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1 033 inlägg
Haha kan se framför mig hur DVD-ai är som ett barn inför julafton ^^ Prylar, it's teh shit.
Postad 15 juni 2009 - 10:29
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Haha, japp!!!
Sprallig i hela kroppen och kallsvettig på pannan, sitter jag här och läser förbrilt allt jag kan hitta på nätet om detta ljudkort...
Helt klart liknande kännsla som när man va liten och väntade på julklapparna, dock inte ritkigt i samma nivå...  Men spännande är det i alla fall, väntar på 2st nya 320Gb diskar också.. ska köras i Raid0 som master i min dator, så dom väntar jag också på...
Postad 15 juni 2009 - 17:13
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
blev såklart något strul med just min order, så jag fick den inte idag, utan får den förhoppningsvis i morgon...
Postad 15 juni 2009 - 21:05
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1 033 inlägg
Aww fyfan va surt, lider med dig. I julas beställde jag nya datorprylar från DustinHome, vilket skulle levereras samma dag (dan innan julafton). Kom det nåt? Nääe, fick vänta tills 2 dar efter annandan.. Så jag vet hur du känner dig! Själv kom jag hem i eftermiddags med en Onkyo876 så jag har fått leka hela eftermiddan
Postad 15 juni 2009 - 21:54
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Hehe, jo man har ju varit med om dessa fruktansvärde händelser förut...
Men det e bara att bita ihopp och försöka att gå vidare i livet, ta en dag åt dagen och arbeta sig fram, försöka att hitta en glimma ljus (ljud..?!) i tillvaron.
Ok, trevligt, inkopplad och i full gång förstår jag?!
Postad 16 juni 2009 - 17:41
Kendy
-
Kendy
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Nå, fick du kortet DVD-ai? Skulle gärna vilja ha litet omdömme när du lyssnat in dig!
Mvh
Redigerat av Kendy, 16 juni 2009 - 17:41.
Postad 16 juni 2009 - 19:55
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Jag fick det inte idag heller...
hoppas på morgon dagen då i stället...
lovar att komma med et utlåtande !
Postad 17 juni 2009 - 07:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Det blir inget ljudkort för mig... jag får hålla fast vid mitt Creative ett tag till, behöver pengarna till annat..
Men men, så är det när man inte är miljonär.
Postad 18 juni 2009 - 17:49
Jallixx
-
Jallixx
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Okej, bra att veta=) Blir väl troligtvis ett STX-kort då. Klarar det att driva akg k601/701 eller tex Beyerdynamics dt990 och Senn hd650, alltså de lite större (bättre) lurarna utan några som helst problem?
Kortet driver mina Sennheiser HD650 utan några som helst problem, ligger på cirka 30-40% volym när jag krämar på ordentligt, när jag kör på mellanförstärkningen (64-300 ohm). Har läst på Head-Fi att kortet inte ska ha några problem att driva såväl AKG K701 som Beyerdynamics DT990 heller. Är det någon som har en uppfattning hur stor skillnaden är på Asus Xonar D2 och ASUS Xonar Essence STX? Är det värt att uppgradera eller är skillnaden för liten? För mig är syftet musikuppspelning och inte film och spel!
Skillnaden är som natt och dag när man ska lyssna i hörlurar. Xonar D2-kortet orkade knappt driva mina Pioneer SE-A1000 lurar som är relativt lättdrivna, och ljudet var inget imponerande alls, nästan sämre än mitt Creative X-Fi Xtreme Music. Däremot med Essence-kortet så är det en barnlek att driva både mina Pioneer-lurar och Sennheiser HD650. Sen ljudet, riktigt riktigt bra ljud, stor skillnad jämtemot D2-kortet. Dock låter korten liknande, samma ljudkaraktär, bara det att D2-kortet är mycket tamare och sämre i allt...
Postad 18 juni 2009 - 19:50
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1 033 inlägg
Förvänta er inte nåt Win7 med Asus korten dock... D2:t exempelvis blåvägrar och hänger hela Windows.
Postad 21 juni 2009 - 00:31
Jallixx
-
Jallixx
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Tråkigt att höra, men det är förhoppningsvis ngt som fixar sig lagom till den riktiga Win7 släpps. Annars är det jävligt dåligt av Asus.
Postad 21 juni 2009 - 06:04
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Det fixar nog ASUS ska ni se, så dumma skulle dom aldrig vara...
Postad 21 juni 2009 - 10:48
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1 033 inlägg
Det fixar nog ASUS ska ni se, så dumma skulle dom aldrig vara... 
Med tanke på att deras HDAV 1.3 inte fungerar korrekt ens med Vista SP2 så förvänta er inte alltför mkt bara.
Postad 22 juni 2009 - 08:25
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
va, gör dom inte...?!
Edit: Va.... när dom vista sp2 ut ?!?! har jag den, eller har jag missat den helt.. ?!? hmm, hade verkligen ingen aning
Postad 22 juni 2009 - 11:21
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1 033 inlägg
Postad 22 juni 2009 - 13:00
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
kan inte använda länken, måste logga in och är ej medlem...
men man kanske skulle bli det i alla fall så... ,får väll ta en titt på det lite senare
Postad 27 juni 2009 - 16:35
Fire-Ham
-
Fire-Ham
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Förvänta er inte nåt Win7 med Asus korten dock... D2:t exempelvis blåvägrar och hänger hela Windows.
Det fungerar utmärkt. Installera Vista drivrutinerna i kompabilitets läge för Vista så fungerar det utan problem.
Postad 29 juni 2009 - 21:54
skocke
-
skocke
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej!
Har planer att köpa kortet och kollat runt på prisjakt.nu och upptäckt att vissa butiker har 2 varianter av detta kort! Någon vänlig själ som kan hjälpa mig att reda ut det?
När man har uppe listan med butikerna som säljer kortet så har många av dem ett blått plustecken före priset som visar att det finns fler varianter av kortet, det ena billigare och det andra några hundralappar dyrare, och jag kan inte se vad som skulle vara skillnaden på de båda? Någon som vet? Säkert så har jag missat något uppenbart...
/Johan
Postad 01 juli 2009 - 18:54
Jallixx
-
Jallixx
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Det är ingen skillnad, det är butikerna som sjabblat till det. Bara de mindre seriösa butikerna som har "flera" varianter.
Postad 01 juli 2009 - 20:15
skocke
-
skocke
-
Rookie
-
8 inlägg
Okej, tack för ditt svar:)
Postad 08 juli 2009 - 22:04
skocke
-
skocke
-
Rookie
-
8 inlägg
Ser nu att Komplett.se har Essence ST på hemsidan, inte i lager dock. Men billigare än STX kortet. Finns det någon anledning att köpa STX nu när ST verkar dyka upp? Det här med pci och pciE har väl ingen betydelse (förutsatt att man har plats för båda).
Postad 13 juli 2009 - 20:50
derpious
-
derpious
-
Guru
-
-
4 346 inlägg
Jag kör ljudet ut till en förstärkare med coax via mitt x-fi xtrememusic idag, om man skulle uppgradera ljudkortet till detta t.ex. skulle det göra stor skillnad även när det är kopplat via coax?
Postad 14 juli 2009 - 06:47
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1 033 inlägg
Jag kör ljudet ut till en förstärkare med coax via mitt x-fi xtrememusic idag, om man skulle uppgradera ljudkortet till detta t.ex. skulle det göra stor skillnad även när det är kopplat via coax?
Nej, mer lr mindre inget alls. Förutom DD Live/DTS Connect.
Postad 16 juli 2009 - 16:21
aaaaaku
-
aaaaaku
-
Rookie
-
1 inlägg
Hejsan alla glada.. Helt ny på forumet och är missnöjd med mitt ljud och hoppas ni kan hjälpa mig.
Ljudkortet är Asus Xonar Essence STX och högtalarna är Altec Lansing MX5021
och lurarna är Sennheiser HD595.
Programmet som följer med ljudkortet tycker jag är helt värdelöst för det låtar fan inte bra när man väljer bland dom olika.. jag kör numera med default och ställer in diskant och bas på manicken man fick med som står brevid skärmen
Men jag hade förväntat mig mycket mycket bättre ljud när jag köpte detta kort/högtalare efter att ha läst recesioner på prisjakt och annat.. Diskanten är satt på max och basen är satt nästan på minsta för annars slår den igenom och blir skit hög.. Finns det andra EQ program som funkar bra eller måste man trixa själv? Jag är inte speciellt bra på det..
När jag byter till hörlurarna så måste jag välja en egen profil i programmet som följde med då jag väljer mycket mycket bas för då är den nästan helt borta men ljudet i lurarna är mycket bättre än i högtalarna..
Kanske inte skulle dricka öl innan inlägg men hoppas ni förstår och kan hjälpa en stackare  Mvh Kalle
Postad 17 juli 2009 - 11:04
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
skippa EQ helt !
skippa dom där datorhögtalarna och lyssna via hörlurarna eller via en ordentlig stereo, då ska det låte bra
jag har svårt att tro att ljudkortet skulle låta "basigt" , det är någon inställning som du ha gjort i sådant fall...
Postad 17 juli 2009 - 13:19
Unregisteredf01a5c15
-
Unregisteredf01a5c15
-
Användare
-
-
124 inlägg
@ DVD-ai: Glöm inte att nämna denna tråd som behandlar ASIO och liknande sätt att kringgå KMixer i Windows.  Detta förutsatt att aaaaaku använder Windows förstås. Vore kul å höra från någon som provat att använda detta kort i Linux; Enligt ALSA finns något slags stöd iaf.
Redigerat av Unregisteredf01a5c15, 20 november 2013 - 17:32.
Postad 17 juli 2009 - 19:39
derpious
-
derpious
-
Guru
-
-
4 346 inlägg
Nej, mer lr mindre inget alls. Förutom DD Live/DTS Connect.
Nu skrev jag iofs helt fel, jag kör coax ut på det inbyggda ljudkortet i moderkortet eftersom xtreme music inte har någon coax ut som default.
Postad 20 juli 2009 - 14:30
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
@ DVD-ai: Glöm inte att nämna denna tråd som behandlar ASIO och liknande sätt att kringgå KMixer i Windows. Detta förutsatt att aaaaaku använder Windows förstås. Vore kul å höra från någon som provat att använda detta kort i Linux; Enligt ALSA finns något slags stöd iaf.
jo men dom fungtionerna så kan det bli riktigt bra....
Postad 26 juli 2009 - 11:45
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 291 inlägg
Kortet fungerar finfint i windows 7.
Essence ST och STX är snarlika men ST har förutom stöd för H6 kortet också en jitter clock som ska göra viss skillnad. Jag har inte STX kortet så jag kan jämföra tyvärr. STX kortet ska ha något bättre SNR värden av någon anledning dock.
Har haft det i en vecka nu och det är helt klart riktigt bra. Kan möjligen bli strålande med byte av op amps.
Tyvärr har jag bara kunnat testa hörlursutgången med mina K701 då neutrix kopplaren på mina pro 900 är för bred. Har en extern radiator som blockar. Dock så spelar K701 grymt bra ur hörlursutgången. Min Slee Solo sopar inte ut den med K701 i alla fall  Kör med 0 gain och volymkontrollen på 40 % på K701. Och K701 låter som sagt helt strålande med det här kortet. Det har annars inte direkt varit någon direkt musikalisk hörlur för egen del.
Har jämfört min Keces och ST från line out till min Slee Solo. Synergin med Pro 900 är det värre med. På tok för mycket bas och jobbigt avrullad diskant. Det är första intrycket. Men egentligen är det den avrullade diskanten som är problemet som gör att man drar på för hög volym och får för mycket bas  Dock ljudkvaliten är super och det har något hypnotiskt över ljudvågorna. Jag kan inte upptäcka något hiss när jag kör analogt från kortet heller.
Även för K701 så väljer jag oftare Kecesen för att få mer treble. Även om K701 har lite pikar där uppe så de kan göra lite ont emellanåt. Men jag kan lika gärna grotta ner mig i det sköna varma mjukare grottljudet som essence ger med dem.
Postad 31 juli 2009 - 23:55
skocke
-
skocke
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej, vet inte om man får be om teknisk support här eller inte men jag provar 
Hämtade mitt Essence St idag och kopplar in det men får inte det att funka. Windows hittar inte kortet och när jag försöker installera drivrutinerna så säger de att nåt i stil med att kolla så att strömmen är ikopplad. Kortet får tydligen ingen ström och eller datorn känner inte att de är ikopplat.
Jag har provat 2 olika pci kontakter och 2 olika strämkablar från 3 olika kontakter på nätagget. Ingen framgång och nu vet jag inte vad jag kan göra mer? Hjälp mig  Någon som har en aning?
Moderkortet är ett ASUS Striker 2 extreme (om det har någon betydelse) och jag har avinstallerat rutinerna för det medföljande ljudkortet och även tagit bort det såklart=)
tack på förhand
Edit: Problemet är löst  Var pci kontakten som krånglade men nu fungerar allt. Inte hunnit testa så mycket men låter mycket bra i mina öron.
Redigerat av skocke, 03 augusti 2009 - 23:07.
Postad 08 augusti 2009 - 12:26
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 291 inlägg
Jo kortet går hett så krävern en hel del kräm.
Kommer låta än bättre efter lite inbränning av kapacitorerna
Postad 11 augusti 2009 - 23:29
Unregistered239815b8
-
Unregistered239815b8
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej! Ger mig in i denna tråd med en fråga (hoppas den inte är för dum):
Om man ska köra ljudet analogt direkt till stereo-förstärkare och vidare till högtalare (läs: inte hörlurar), vilket kort presterar ljudmässigt/hi-fi/audiofiliskt bäst? Xonar D2 eller Essence STX (eller ST)?
Tack på förhand!
Postad 12 augusti 2009 - 15:26
TijY
-
TijY
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Hej! Ger mig in i denna tråd med en fråga (hoppas den inte är för dum):
Om man ska köra ljudet analogt direkt till stereo-förstärkare och vidare till högtalare (läs: inte hörlurar), vilket kort presterar ljudmässigt/hi-fi/audiofiliskt bäst? Xonar D2 eller Essence STX (eller ST)?
Tack på förhand!
Är väl bara STX och ST? Som har RCA utgångar och 6.5mm vilket jag tycker är den stora fördelen. Slippa pilla med dyra 3.5mm kablar som alltid börjar glappa. Annars ska d2 låta i princip likadant som STX och ST förutom att de 2 sistnämnda har högre Signal-to-noise ratio. Jag hade tagit ett kort med RCA-utgångar. /TijY
Postad 12 augusti 2009 - 16:16
Unregistered239815b8
-
Unregistered239815b8
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Annars ska d2 låta i princip likadant som STX och ST förutom att de 2 sistnämnda har högre Signal-to-noise ratio.
Är detta verklien den enda effektiva skillnaden i ljudkvalité?? Från Asus website: "Xonar Essence ST is the world’s first audio card to focus on precision clock tuning to minimize audio jitter. The result is extensive musical details and lively sound image presented for revolutionary experience."Den ska tydligen dessutom ha superb EMI-shielding osv.osv. Står lite och väljer mellan ett Xonar D2 eller Xonar ST... Några tips?? (Kör stereo-förstärkare idag) Tack på förhand!
Postad 20 augusti 2009 - 17:22
seeker
-
seeker
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Den ska tydligen dessutom ha superb EMI-shielding
Står lite och väljer mellan ett Xonar D2 eller Xonar ST... Några tips?? (Kör stereo-förstärkare idag)
D2 har ingen förstärkning, så det faller bort redan där för mig (jag kommer köra hårt med den funktionen  ) Och även om man inte behöver förstärkning (tex pga extern förstärkare) så lär det ju inte skada att det finns möjlighet? Så jag sitter och velar lite mellan ST och STX istället. Av det jag har läst tycker jag det verkar vara obefintlig skillnad i ljudkvalitet mellan korten. ST har fördelen att man kanske kan koppla det där expansionskortet till det nån gång i framtiden om det går att köpa dvs. EMI-sköldningen verkar vara samma på både ST/STX. För min del lutar det nog åt STX pga att det är PCI-E då jag har platser över i datorn för pci-e, och jag tänker mig att detta är ett kort man kommer behålla i många år och nästa dator kanske inte ens har PCI? OK då, nått år till hänger nog gamla PCI med, men pci-e känns åtminstone mera framtidssäkert. Analogt 7.1 kommer jag inte ha någon användning av personligen, och det finns ju digitalt 5.1 om man nån gång skulle behöva få ut surround. Är det någon som har testat ST och STX mot varandra och har hört några skillnader? Det verkar ju iaf som att båda korten kommer fungera utmärkt till AKG 601/701 eller Sennheiser 600/650, det blir nice det!
Redigerat av seeker, 20 augusti 2009 - 17:26.
Postad 26 augusti 2009 - 12:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Nu har jag hämtat mitt Essence ST på komplett och jag längtar verkligen hem nu!
Sitter på jobbet och hoppar i stolen...  (känner ni kanske igen... Nya prylar...  )
det blev ett ST för att den (av vad jag läst + bättre klocka...) är bättre än STX och dessutom så har den möjlighet till 7,1 analog...
Postad 21 september 2009 - 19:40
pelson
-
pelson
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Tjenare!
Jag har precis fått mitt Essence ST och kör den tillsammans med mina HD-650. Det fungerar riktigt bra, vet dock inte vilken av 64-300Ohm eller 300-600Ohm jag ska välja.
Hursomhelst får jag inte Coax-utgången att fungera, hur mycket jag än trixxar och håller på. Det står bara "No digital data" på min reciever. Det fungerar utmärkt när jag kör med moderkortets Coas-utgång.
Någon som kan hjälpa mig?
PS. Någon här som kör samma kombo som mig med HD-650 som kanske har lite tips och tricks angående inställningar osv?
Tack
//Pelle
Postad 10 december 2009 - 00:35
seeker
-
seeker
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Det blev STX för min del, fungerar utmärkt tillsammans med mina AKG 601 lurar  Riktigt bra ljud och totalt knäpptyst (inget brus) när man inte har något ljud igång på datorn, precis som det ska vara!  Lite bökigt att ljudkortet kräver tillgång til len extra molex-kontakt, men det kan man leva med
För att få ut ljud genom coax/toslink måste du bocka i "SPDIF Ut" och välja PCM (stereo) eller Dolby Digital Live (flerkanalsljud, dvs 5.1) i Xonar Audio Center. Tänk också på att förstärkaren kanske inte klarar hur hög samplerate som helst, så sätt den så lågt som möjligt först, för att sedan öka och ta den högsta sample raten som fortfarande ger ljud. Min stärkare klarade bara 96kHz tydligen
Angående förstärkning ska du välja gain utifrån vad dina lurar är specficierade för. Mina är specade till 120 ohm, så jag använder inställningen "High Gain(+12dB for 64~300 omhs)".
Redigerat av seeker, 10 december 2009 - 00:39.
Postad 29 december 2009 - 09:26
JoakimO
-
JoakimO
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Skaffade mig igår ett Xonar STX och ett par Sennheiser HD555. Testade lite snabbt igår kväll lite musik, och även ett par timmars spel. Kanske tar det lite tid att vänja sig vid de nya prylarna, men jag känner mig inte riktigt nöjd. (Jag "uppgraderade" från ett SB Audigy ljudkort och ett par Sennheiser PC161 hörlurar)
Musiken låter förvisso väldigt välbalanserad, men "dov". Som att det låg ett gråfilter över hela skiten liksom. Får inte riktigt till det med EQ heller. Basen låter bra, men är kanske lite i tamaste laget. Förut kunde jag få rejält tryck i basen till viss musik, vilket jag tycker saknas nu till viss del.
Ljudet och positioneringen i spel är OK.
Jag misstänker att det är hörlurarna som inte riktigt passar mig då kortet rosas av alla (alternativt har jag missat något i inställningarna av kortet). Ska jämföra med mina förra hörlurar ikväll och testa. Kanske någon kan föreslå ett par andra hörlurar istället för HD555?
Postad 29 december 2009 - 11:12
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1 033 inlägg
Har du testat ändra inställningarna för förstärkaren?
Postad 29 december 2009 - 11:32
JoakimO
-
JoakimO
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Vilken inställning tänker du på? 0 / +12 / +18 beroende på hur tröga hörlurar man har?
Nej jag har faktiskt inte testat ändrat den då mina HD555 ligger på 50 Ohm, men det kanske kan göra skillnad?
Postad 29 december 2009 - 22:53
JoakimO
-
JoakimO
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Ingen skillnad förutom att ljudet blev högt så in i h-vete.... tycker dock det låter bättre idag än igår.
En annan fundering. Folk brukar dissa Creative bla. för kassa drivrutiner, men min dator har krashat fler gånger dessa två dagar än på ett helt år med creative i datorn. Hänger sig ibland när datirn startar upp, samt vissa problem i spel.
Redigerat av JoakimO, 29 december 2009 - 22:54.
Postad 30 december 2009 - 23:12
JoakimO
-
JoakimO
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Tydligen behövde jag vänja mig vid ljudet för nu låter det kanon. Testade med gamla lurarna och de låter helt plötsligt inget vidare
Tyvärr så har jag fortfarande problem med krashar/drivrutiner? Mediaspelaren krashar numera såfort man hoppar fram i en film (typ DivX/XviD). Någon som upplevt detta? Kör WinXP SP3.
Postad 10 januari 2010 - 21:04
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Jag älskar mitt Asus Essence st, ett helt otroligt välljudande och bra kort, men måste tyvärr göra mig av med den då jag ska köpa ny dator och det blir en Mini-itx där ljudkortet ej får plats...
Så det blir till att köra med extern DAC i stället (cambridge DacMagic, hoppas den är lika bra !), och så mycket nytta fick jag för mitt nya ljudkort, väldigt onödigt köp...
Postad 13 mars 2010 - 13:54
mikaelmark
-
mikaelmark
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Hej DVD-ai!
Jag läste dina inlägg på detta forum om Xonar Essence ljudkort, och såg att du har/ hade SE-A1000 hörlurar, som du hade moddat så basen blivit bättre/ renare och tydligen även någon annan ljudförbättring.
Har själv ett par sådana lurar, som jag är väldigt nöjd med. Har nyligen även skaffat mig ett par HD650, som jag också är nöjd med.
Tänkte kolla med dig vad du gjort för modd i dina Pioneer-lurar? Själv har jag bytt ut skumgummit i HD650 till högtalartyg, vilket borde ge ett klarare ljud.
Samt har du själv provat några Sennheiser HD650 och jämfört med SE-A1000? Pioneer-lurarna ska ju vara mer lättdrivna, vilket gör att dem passar bättre för portabelt bruk, samt att dem sitter bekvämare. Pioneer ska tydligen vara rappare i ljudet och även kanske ge en något bredare ljudbild.
Som lurförstärkare använder jag en Grado RA-1 -klon, som jag tycker fungerar bra, som använder JR4556, som jag testat byta ut mot AD8066, vilken borde ge ett bättre ljud, men som tydligen verkar ge en tidigare roll-off i diskanten.
Mvh: Mikael
[email protected]
Postad 22 april 2010 - 20:52
ZH666
-
ZH666
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag älskar mitt Asus Essence st, ett helt otroligt välljudande och bra kort, men måste tyvärr göra mig av med den då jag ska köpa ny dator och det blir en Mini-itx där ljudkortet ej får plats... Så det blir till att köra med extern DAC i stället (cambridge DacMagic, hoppas den är lika bra !), och så mycket nytta fick jag för mitt nya ljudkort, väldigt onödigt köp... 
Har du kvar kortet? Kanske är sugen om du säljer till rätt pris!
Postad 29 maj 2010 - 10:02
BioHiFi
-
BioHiFi
-
Användare
-
-
236 inlägg
Jag har bytt ut mitt E-MU 0404USB mot ett ASUS XONAR STX och är riktigt nöjd.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|