Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ASUS Xonar Essence STX

104 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 november 2008 - 21:38

Unregistered83da33fc
  • Unregistered83da33fc
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
För alla audiofiler börjar HTPC bli mer och mer intressant...

Kolla officiell
ASUS Xonar Essence STX
och tjuvtitt
hardwarecanucks sneak peak Essence

Posted Image

Postad 19 november 2008 - 19:29

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Hade tänkt byta ut mitt Xi-Fi Xtreme Music snart, siktade in mig på Asus Xonar D2 först, men nu när man sett detta kortet så kommer det att bli ett givet köp för min del. Främst då jag använder hörlurar mycket med tanke på den inbyggda hörlursförstärkaren. Hade ändå planer på att skaffa en separat hörlursförstärkare så, lika bra att prova hur detta ljudkort sköter uppgiften först innan man skaffar någon separat.

Postad 29 december 2008 - 11:23

stenull
  • stenull
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Någon som testat denna och kan komma med en liten recension?

Är lite småsugen men väldigt tveksam till ljudkort som är helt inne i burken...
Funkar emi skölden som den skall?

Postad 14 januari 2009 - 09:59

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0
Finns en review här, inte såå uttömmande och han bifogar resultat från Asus, men men...

http://www.tweaktown...card/index.html

Postad 27 januari 2009 - 21:31

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
Detta verkar intressant :)
HTPC köret blir mer och mer lockande...

Postad 17 mars 2009 - 20:11

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Asus har nu visat upp en PCI-modell av Essence, kallad "Asus Xonar Essence ST", med endel förbättringar.
Blandannat en kontakt för att koppla på dotterkortet till HDAV1.3 Deluxe, den med Analogt 7.1
Verkar bli riktigt trevlig.

Posted Image

Posted Image

Mer info här:

Redigerat av Jallixx, 17 mars 2009 - 20:14.

Postad 18 mars 2009 - 07:15

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Asus pratade sig rätt varma för essence på CES i Las Vegas i Januari, skall se om jag har någon info nedskrivet eller fotat.

Postad 18 mars 2009 - 17:40

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Asus pratade sig rätt varma för essence på CES i Las Vegas i Januari, skall se om jag har någon info nedskrivet eller fotat.

Vore trevligt! :)

Postad 23 mars 2009 - 23:18

TijY
  • TijY
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Kom igen nu får ju inte låta denna tråd dö.

Dreadlock hittat någon info ?

Sitter här nu med mitt nya Essence STX och är allt annat än missnöjd. Inte hunnit lyssna så mycket ännu så vill inte säga för mycket, men fråga gärna om det är något ni vill veta.

/TijY

Postad 24 mars 2009 - 14:31

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
TijY:
Vad använder du för hörlurar och ev. högtalare? Vad hade du för ljudkort innan och hur stor skillnad är det, värt extra kostnaden?

Sitter själv som sagt just nu med ett Creative X-Fi XtremeMusic och är riktigt sugen på att byta upp mig, har mer eller mindre suttit och hållt fingret på beställningsknappen i en vecka nu, men aldrig kommit till skott. Är rädd för att jag kommer blir missnöjd. Har också funderingar på att skaffa nya hörlurar, är nu mest inne på Sennheiser HD650, men till dem måste jag ju mer eller mindre ha förstärkare alternativt Essence kortet. Då blir det genast mycket pengar.
Sitter just nu på ett par Pioneer SE-A1000 (45 Ω) som tydligen ska fungera riktigt bra utan förstärkning, vilket jag tycker dem gör också. Därför tror jag att jag inte kommer få så mycket bättre ljud som jag hoppas med Essence-kortet. Så då blir det genast nya hörlurar som gäller, så då är frågan om man ska satsa på hörlurarna eller Essence-kortet först?

Postad 24 mars 2009 - 15:31

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0

TijY:
Vad använder du för hörlurar och ev. högtalare? Vad hade du för ljudkort innan och hur stor skillnad är det, värt extra kostnaden?

Sitter själv som sagt just nu med ett Creative X-Fi XtremeMusic och är riktigt sugen på att byta upp mig, har mer eller mindre suttit och hållt fingret på beställningsknappen i en vecka nu, men aldrig kommit till skott. Är rädd för att jag kommer blir missnöjd. Har också funderingar på att skaffa nya hörlurar, är nu mest inne på Sennheiser HD650, men till dem måste jag ju mer eller mindre ha förstärkare alternativt Essence kortet. Då blir det genast mycket pengar.
Sitter just nu på ett par Pioneer SE-A1000 (45 Ω) som tydligen ska fungera riktigt bra utan förstärkning, vilket jag tycker dem gör också. Därför tror jag att jag inte kommer få så mycket bättre ljud som jag hoppas med Essence-kortet. Så då blir det genast nya hörlurar som gäller, så då är frågan om man ska satsa på hörlurarna eller Essence-kortet först?

Jag vet bara att jag hörde en hyfsat markant skillnad mellan XtremeMusic och Xonar D2, med ett par Wharfedale Diamond 8.4, alltså inga high-end grejer. Tror skillnaden till ett STX är ännu lite större.

Postad 24 mars 2009 - 18:02

TijY
  • TijY
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

TijY:

Hehe jag har tvekat länge själv tills jag hittade demovara för 2040kr på komplett var ju bara tvungen att slå till då.
Hade själv x-fi music innan, har Beyerdynamic DT250 (80 Ω) och Cerwin Vega V8f. Har dok inte hunnit lyssna på högtalarna alls.. Bror är sjuk och har ingen vettig RCA-RCA kabel.

Stx är bättre på alla punkter förutom priset då, även om skillnaderna kan vara lite överdrivna på Head-fi.

Har man bra ljudkort och inte har för mycket pengar för tillfället är det OK att vänta men har man inget ljudkort är det ingen mening att slösa pengar på något annat än Xonar D2(x) eller STX

Men ska du satsa på HD650 har du inget annat val än stx :) Jag är iaf nöjd hittills

Jag vet bara att jag hörde en hyfsat markant skillnad mellan XtremeMusic och Xonar D2, med ett par Wharfedale Diamond 8.4, alltså inga high-end grejer. Tror skillnaden till ett STX är ännu lite större.

Jo enligt Head-fi är det JÄÄÄÄTesto0000r skillnad lite överdriven om du frågar mig, men viss skillnad är det. Men jag menar inget av korten är dåliga jämfört med interna.
För mig är den att ljudbilden blev större och övre-mellanregister och diskant är klarare, möjligen lite snärtigare bas men det kan vara placebo också :) . Sen är det knäpptyst i hörlurarna vilket det inte var med x-fi music (via förstärkaren).

Återkommer när jag lyssnat mer, har bara haft kortet i ganska exakt 24h nu...

/TijY

Postad 24 mars 2009 - 22:34

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Hehe jag har tvekat länge själv tills jag hittade demovara för 2040kr på komplett var ju bara tvungen att slå till då.
Hade själv x-fi music innan, har Beyerdynamic DT250 (80 Ω) och Cerwin Vega V8f. Har dok inte hunnit lyssna på högtalarna alls.. Bror är sjuk och har ingen vettig RCA-RCA kabel.

Stx är bättre på alla punkter förutom priset då, även om skillnaderna kan vara lite överdrivna på Head-fi.

Har man bra ljudkort och inte har för mycket pengar för tillfället är det OK att vänta men har man inget ljudkort är det ingen mening att slösa pengar på något annat än Xonar D2(x) eller STX

Men ska du satsa på HD650 har du inget annat val än stx :) Jag är iaf nöjd hittills

Jo enligt Head-fi är det JÄÄÄÄTesto0000r skillnad lite överdriven om du frågar mig, men viss skillnad är det. Men jag menar inget av korten är dåliga jämfört med interna.
För mig är den att ljudbilden blev större och övre-mellanregister och diskant är klarare, möjligen lite snärtigare bas men det kan vara placebo också :) . Sen är det knäpptyst i hörlurarna vilket det inte var med x-fi music (via förstärkaren).

Återkommer när jag lyssnat mer, har bara haft kortet i ganska exakt 24h nu...

/TijY

Då är/var du i ungefär samma läge som jag då med andra ord. Ville ju helst köpa från Inet som jag köpt så mycket ifrån innan, men 2511:- kändes aningen saftigt, nu har de dock sänkt till 2377:-. Men upptäckte att Misco (som tydligen ska vara riktigt bra, aldrig handlat där innan dock), låg ännu bättre i pris och har sjunkit bra den senaste veckan, är nu nere i 2260:-. Såg sen också att jag hade 5% studentrabatt på allt där, vilket då blir 2147:-. Vilket är riktigt lockande. Men hur som helst så känns det verkligen som att ljudkortet aldrig kommer att kännas värt sina pengar så länge jag använder de hörlurarna jag har nu.
Har ju som sagt Pioneer SE-A1000 (45 Ω), men även Sennheiser PC350 (150 Ω), AKG K518-DJ (32 Ω) och Sennheiser RS-140 (? Ω).

Som högtalare har jag sedan Logitech Z-5500, verkligen inga bra högtalare men de är bara provosoriska då jag nu inte har plats till något större och bor också nu hemma, vilket gör att jag inte kan spela på när jag vill iaf. Men samtidigt är inte huvudssyftet att lyssna på musik i högtalarna utan det är film, och där funkar de faktiskt ganska hyggligt. Men kommer bli annat så fort jag flyttar hemifrån, men just nu så lyssnar jag på musik mestadels i hörlurar, vilket tenderar att blir ett flertal timmar varje dag. Just därför man vill ha bra ljudkort och hörlurar.

Hade hemma ett Asus Xonar D2 kort för inte så länge sedan, blev dock besviken faktiskt, märkte ingen större skillnad när jag lyssnade i hörlurarna, bortsett från att volymen var väldigt låg, kunde lätt ha 100 % volym utan problem och tyckte ändå det var lite för lågt. Med X-Fi-kortet så lyssnar jag runt 20-30 %. Dock så var det verkligen tyst i bakgrunden, till skillnad från X-Fi som har lite bakgrundsljud (ytterst lite) men också snappar upp störningar från musen när jag styr den (vilket är irriterande när man inte lyssnar på något, men ändå har hörlurarna på sig). Sen på högtalarna märkte jag ingen skillnad alls på högtalarna, men det förväntade jag mig inte heller.

Har också lusläst Head-Fi det senaste och förstod nästan att det var lite överdrivet...

Sitter nu och funderar på HD650 men samtidigt Beyerdynamic DT990 också. Gillar ju när det är bas, tycker det är väldigt viktigt då det förgrundar musiken, liksom utan bra bas så känns musik genast platt och tråkigt. För med de hörlurar jag har nu så har jag fått höja upp de lägsta frekvenserna ganska mycket, men man ska ju försöka hitta något som matchar riktigt bra ljudmässigt original(dvs eq flat), och kanske bara göra några småjusteringar.
Just det som fått mig att titta lite extra på DT990, har dock aldrig haft chansen att prova några. Fast missförstå mig nu inte, basen är inte allt, både mellanregister och diskant är ju riktigt viktigt också. Är ju viktigt att allt låter bra, inte bara att det är mycket bas sen heller, basen ska ju låta bra också, inte bara mullra som en Z5500 bas. Man ska ju liksom kunna höra skillnaden mellan olika basljud från låt till låt exempelvis. Vilket jag har svårt att göra nu på de lurarna jag har nu...

Men av det lilla jag har provlyssnat HD650 så tyckte jag det lät riktigt bra, allt ihop som en helhet plus att de är riktigt sköna på huvudet. Samtidigt som de sitter bra utan att åka av när man gör rörelser med huvudet eller lutar sig. Tycker det är skitjobbigt med mina Pioneer att de flyttar sig så mycket på huvudet och åker nästan av när man lutar sig, i övrigt är de riktigt sköna. Det som också fick mig att gilla HD650 extra mycket var att jag provlyssnade direkt ur hörlursutgången på en Pioneer LX81(eller om det var LX71), sedan 320 kbps MP3 från mitt usb-minne. Ändå lät det riktigt bra och detaljrikt. Surroundförstärkare är ju inte direkt kända för att ha en bra hörlursutgångs-förstärkning. Plus att hörlurarna förmodligen inte var riktigt inspelade. Kan ju bara tänka mig hur bra de lär låta med Essence-kortet hemma sen med Flac som källmaterial och ordentligt inspelade. Sen har man ju lite att bygga på ifall man vill ha bättre ljud, extern stärkare(ifall inte essence klarar av det så bra), bättre kabel m.m. Framförallt kabelbyte sägs ju göra väldigt mycket på just HD650, medans vissa ändå säger att det är högst personligt.

Sedan ligger HD650 på 2900:- inkl. frakt på billigaste seriösa butik, fast på Mediamarkt ligger de på 2695:- så det lär bli därifrån i så fall.

Lyssnar mest på elektronisk musik, techno, pop, RnB och Hiphop, fast blir ju endel av de mesta, men det är det jag lyssnar på mest. Och i den sorts musik så är ju basen väldigt viktig, just därför jag vill ha hörlurar med riktigt bra bas. Så då är väl de hörlurarna jag tittat på nu rätt val, eller finns det några andra som kanske är bättre för min musiksmak?

Redigerat av Jallixx, 24 mars 2009 - 22:46.

Postad 25 mars 2009 - 18:22

TijY
  • TijY
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Långt inlägg

Hehe, jupp lite väl liknande situation, sålde dok mina AKG 518dj, samt haft Koss pro3aat. Värt att notera är att ljudet på RS140 inte borde ändras särskilt mycket jämfört med D2(x) eftersom de har trådlös överföring..?
2147kr är ju inte så farligt då hade jag nog köpt eller iaf nästa månad typ.

Angående ljudnivå så är mina DT250 ungefär lika "lättdriva" som 518dj och använder inte mer än 30-60% volym. Lite beroende på kvalitet och inspelningsvolym, kanske lite högre på bra inspelade lossless låtar. typ Infected Mushroom som inte har så mkt diskant.
Då med +12dB 64-300Ohm.

Tycker definitivt du borde lyssna på Beyerdynamic innan du köper HD650, jag gillade iaf Beyer mer när jag jämförde DT250 och HD280 med hörlursförstärkare, CD-spelare samt mobil. Akg borde du kanske också lyssna på, 240 studio eller vad dom heter går inte riktigt att jämföra med K518dj ;)

Tvivlar på att stx inte klarar av HD650, är head-fi som överdriver lite tror jag .
Se till att skaffa en bra förlängningssladd bara, kopplade ur min i satte hörlurarna rakt i ljudkortet, lät faktiskt lite bättre. Satte dem via sladden från början för att se om jag skulle märka någon skillnad.

Juste Essence låter _lite_ plattare än X-fi på låga volymer.
En annan sak också 0 volym i mjukvaran släpper ändå igenom musik, även utan förstärkning det är lite skumt :P
Och precis som på x-fi är alla förbestämda EQ settings åt h*lvete för mycket vridna/nyanserade eller vad man ska kalla det.

/TijY

Redigerat av TijY, 25 mars 2009 - 18:31.

Postad 25 mars 2009 - 21:42

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Mycket text

Vet mycket väl att ljudet inte förbättras något egentligen i mina RS140 ifall jag skulle uppgradera till essence, men dem struntar jag i nu. Mina AKG K 518 DJ tycker jag låter precis så bra som de ska göra, men använder de bara iprincip portabelt. Sen mitt Sennheiser PC350 headset skulle behöva lite förstärkning, dock så ska jag sälja dem nu till en kompis, så struntar i dem nu också. Har dock inga planer på att sälja mina andra hörlurar, då det ändå bara handlar om några hundralappar som man kan få ut, då känns det bättre att behålla dem. Så köper jag ett Essence-kort så kommer ju huvudsyftet vara att driva mina nästkommande hörlurar(vilka som förmodligen verkligen kommer att behöva ha ordentlig förstärkning).

Har sen tittat en del på AKG topplur, K701, men de ska ju passa bäst till Jazz, klassisk musik och liknande, vilket jag i princip aldrig lyssnar på och ogillar. Sedan när jag provlyssnade dem så blev jag inte alls imponerad, slogs framförallt av avsaknaden av basen, basen lät i övrigt mycket bra, men de spelar ändå alldeles för lite bas för min smak. Se de går bort helt.

Är fortfarande riktigt sugen på Sennheiser HD650, provlyssnade dem nu förra veckan, men det var dåligt förberett och hade inget direkt att jämföra med. Så ska försöka nu i helgen åka och provlyssna på dem igen och ha med mina Pioneer lurar som referens.

Dock vet jag inte riktigt vart jag kan provlyssna på ett par Beyerdynamic lurar. Har ingen butik i min närhet som säljer dem så vitt jag vet. Men ska försöka forska lite i det vart jag kan hitta någon Beyerdynamic återförsäljare, eller om någon kanske har något tips?

Tror sen och hoppas att det kommer funka fint med Essence-kortet och HD650, åtminstone så lär man ju kunna få ut lagom volym iaf. Sen att Essence spelar lite plattare på lägre volym spelar inte mig så stor roll då jag lyssnar med rätt hög volym mestadels. Konstigt att volymen inte är noll när det är 0 %, fast iofs så spelar det ingen större roll. På mitt X-Fi kort så är det noll redan vid 4 % på ljudkortet, så vill man få ljud så måste man upp i 5 % eller mer, konstigt. :S

Redigerat av Jallixx, 25 mars 2009 - 21:45.

Postad 04 april 2009 - 18:42

Unregistered69476454
  • Unregistered69476454
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Beställt koret för 2200kr från Misco.se, ska bli intressant hur det står sig mot mitt gamla creative bla bla blaster något (jag vet inte vad det heter). Jag kommer till en början använda det till att driva mina sennheiser HD555. En uppgradering i lurväg kan det nog bli så småningom, men det jag har lyssnat på, Grado SR-325i, AKG K701, Grado GS-1000 inte varit värda de extra tusen kronorna de är dyrare än mina HD555.

Jag vet inte om det är mina öron som är konstiga men när jag lyssnade på dessa lurarna så tyckte jag att Grado SR-325i lät bäst, trots att de är de billigaste utan tvekan.

Grado SR-325i ligger på 3500
AKG K701 ligger på 4500
Grado GS-1000 ligger på 10 000

Affären där jag lyssnade gratulerade mig till att jag tyckte att de billigaste lät bäst :)

Postad 06 april 2009 - 12:52

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Har nu också beställt Essence-kortet på Misco nu, 2147:- med studentrabatt är dugligt tycker jag.
Ska bli intressant att se hur pass stor skillnad det är mot mitt X-Fi XtremeMusic ljudkort, ska åtminstone bli skönt att slippa alla störningar och så när man rör musen m.m.

Köpte också förra veckan nu ett par Sennheiser HD 650 och Clou Cable Ivory hörlurskabel till. Så hoppas verkligen Essence-kortet klarar av att leverera nu! Återkommer med intryck när jag väl fått hem ljudkortet. :wub:

Redigerat av Jallixx, 06 april 2009 - 15:58.

Postad 06 april 2009 - 18:55

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Hittade tyvärr inga bra bilder eller info från CES. Kan dock säga att jag hamnade med ett essencekort idag och testade lite med mina trotjänare Sennheiser HD25

Och blev mäktigt imponerad.

Postad 06 april 2009 - 22:09

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Dreadlock:
Låter mycket bra, du har inte lust att utveckla ditt omdöme lite mer? Exempelvis vad du drivit hörlurarna med innan och skillnaden mellan båda m.m.

Postad 07 april 2009 - 07:13

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Normalt driver jag lurarna med ett mixerbord så jag har vant mig vid hur det låter där.

Har kört dem både mot ett integrerat ljudkort, men pga strul så har jag kört ett soundblaste xfi music ett tag och nog hördes det skillnader mot xonarn.

Sennheiser HD25 har jag märkt går att driva med i princip vad som helst, men skillnaden mot mer kvalitativa källor är greppet de håller om lurarna i de lägre frekvenserna. Det är ett helt annat popp i dem när jag kör med mixerbordet eller mot essence. Soundblastern är lite mer spretig i topparna, med aningen vassa s-ljud, framförallt på kvinnliga vokalister och öppna highhats, men xonarn är mer homogen och mjuk. Skall jag klaga på något är det nog det - mina sennheiser gillar att bli drivna hårt - riktigt hårt. Xonarn är lite mjukare i toppen precis som mina lurar. Dock är det utan tvekan det roligaste kortet jag lyssnat på.

Postad 07 april 2009 - 11:19

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Mycket intressant läsning!
Hoppas nu verkligen att mitt kort kommer denna veckan, hatar verkligen att vänta på grejer man beställt.
Men att öppna det man beställt sen är bland det bästa jag vet! :)

Redigerat av Jallixx, 07 april 2009 - 11:19.

Postad 07 april 2009 - 11:23

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Skriv vad du tyckte, alltid kul att se hur ens egna intryck står sig mot andras :)

Postad 07 april 2009 - 11:50

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Absolut! Återkommer med mina egna intryck så fort jag fått hem kortet och hunnit jämföra. :)

Postad 07 april 2009 - 12:01

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Skulle vara kul att prova det mot deras Xonar HDAV också och se hur mycket audiofil-poäng man tappar med att köra HDAV.

Postad 07 april 2009 - 15:38

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Jo, det hade varit riktigt intressant. Både jag och brorsan(framförallt brorsan), har varit sugna på Asus Xonar HD AV1.3 ljudkort, men just nu för min del har jag ingen större användning av det kortets huvudprioritet. Utan Essence passar mig bäst, hade dock helst velat få ut 7.1 eller 5.1 analogt, som man kan med HD-kortet och ev. med Essence ST, men den senare ligger fortfarande på ritbordet vad jag läst och har långt kvar till slutlansering och det är inte heller säkert att den kommer ha "dotter-kortet" sen iaf, då kvittar det totalt.

Postad 07 april 2009 - 19:26

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Kom att tänka på det nu Dreadlock, att Essence-kortet har ju utbytbara Op-amps. Så det bör gå att förändra ljudet så det passar exempelvis dina Sennheiser HD25.

Står en hel del om både ljudkortet och olika op-amps i denna tråd på Head-Fi:
http://www.head-fi.o...ak-peak-380717/

Postad 09 april 2009 - 17:57

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Fick hem mitt Xonar Essence STX ljudkort idag. Har provat nu lite smått med mina Sennheiser HD650 (lyssnar nu). Första tanken som slog mig, innan jag ens satt på någon musik var att det var precis knäpptyst i lurarna. Rörde på musen som brukade orsaka störningar förut med mitt X-Fi, men inget, knäpptyst. Riktigt skönt.

Sen när jag väl slog på lite musik som jag lyssnat flitigt på de senaste dagarna, så blev jag först lite besviken, visst lät det bra, men inte så stor skillnad.
Men nu bara efter en halvtimmes lyssning börjar man gilla ljudet mer och mer, allt är verkligen bättre. Väldig skillnad på klarhet i ljudet, mer detaljrikt och bättre separation. Känns inte som alla ljud kommer från samma ställe längre, utan olika ljud befinner sig verkligen på olika ställen. Tycker också basen blivit betydligt rappare, fastare och mer detaljerad.

Nej, nu vill jag lyssna lite mer och skapa en bättre uppfattning så återkommer jag då! Men just nu känner jag mig riktigt nöjd. :wub:

Postad 10 april 2009 - 09:22

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Skönt att du verkar nöjd inledningsvis iallafall! Tyvärr hade jag inte tid att sitta superlänge och lyssna igenom favoritsamlingen av musik, men återkom gärna när du har fått lite mer intryck!

Postad 10 april 2009 - 10:47

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Hann inte med att lyssna så mycket med HD650-lurarna igår, men ska göra det idag hade jag tänkt.

Från mitt tidigare omdöme så spelade jag då "bara" med 320kbps MP3 (har inget sämre än så). Men det var för att det albumet jag spelade sist med X-Fi var 320 MP3. Har dock en massa i FLAC, men vill spara det lite grann, kunde dock inte hålla mig igår, så jag sätte igång The Best Of Roxette i FLAC. Och ja, sjukt, hörde en massa detaljer som jag aldrig hört innan träda fram, ändå har jag lyssnat mycket innan på den skivan innan, och min setup innan var inte precis dålig den heller...

Sitter dock nu och provar att spela till mina Logitech Z-5500 högtalare, visst är det inte några bra högtalare, men var nyfiken om det gjorde någon skillnad alls.
Ingen jättestor skillnad, men de spelar ändå förvånansvärt mycket bättre nu. Helt annan kontroll i alla register, framförallt basen, som nu är förhållandevis mycket rappare, tightare och mer detaljerad. Helt annan dynamik och mer detaljer som framträder.

Men nu vill jag inte yttra mig mer förrens jag fått lite mer intryck. :)
Återkommer!

Postad 11 april 2009 - 09:27

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Ja, de logitech högtalarna gör inte rättvisa till det hela. Tänk vad du skulle må bra av nya högalare också när du ändå är i farten :)

Postad 11 april 2009 - 11:08

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Ljudkortet har mycket bra ljud från de analoga utgångarna kopplat till en bra förstärkare och högtalare.

Jag har nyligen köpt kortet och är väldigt nöjd. Spelar med en Onkyo 805 hemmabioreceiver och Canton GLE 409 högtalare.

Ljudbilden är bred med mycket detaljer. Ljudet som helhet kan beskrivas som "varmt".

För mig låter det inte bra att spela upp CD- skivor direkt i DVD-brännaren/läsaren i min HTPC. Det blir bitfel. Om jag däremot först "rippar" till WAV eller FLAC till hårddisken är det inga problem.

Om man har en HTPC/PC/mediadator, eller vad man nu kallar det, och funderar på att köpa en ny cd-spelare och/eller hörlursförstärkare så kan man först fundera på Asus- ljudkortet. Speciellt om man har begränsad ekonomi. För ca 2 000 kr får man mycket välljud för pengarna. En bra cd-spelare kostar ju långt över 2 000 kr bara den.

Jag ska tillägga att jag också provat hörlursförstärkningen med Grado SR80i hörlurar. Riktigt bra ljud!

Redigerat av Ritsch, 11 april 2009 - 11:13.

Postad 14 april 2009 - 12:50

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Ja, de logitech högtalarna gör inte rättvisa till det hela. Tänk vad du skulle må bra av nya högalare också när du ändå är i farten ;)

Jo det hade inte suttit fel. Dock har jag än så länge inte plats till annat än satellithögtalare, så de får duga så länge.
Använder dem knappt ändå längre sen jag skaffade HD 650-lurarna.

Hur som helst, så var jag och besökte brorsan i söndags och tog med mig mitt ljudkort till honom, för att testa till hans Dali Concept 8:or + XTZ 99 W12 drivna av en Denon AVR-2808. Då han nu har ett Creative X-Fi XtremeMusic i sin dator, så spelar han aldrig musik från datorn då det helt enkelt låtit dåligt, vasst och jobbigt.
Så till bl.a musikspelning då så har vi använt PS3:t, vilken har funkat mycket mycket bra, vilket också många tester har bevisat.
Men nu till själva testandet, blev till en början helt paff över vilket välljud det blev från Essence-kortet, STOR skillnad från att ha kört med X-Fi-kortet. Allt låter otroligt bra, väldetaljerat, dynamiskt och bra tryck i de lägre registrerna. Musiken blev otroligt lättlyssnad, inga tendenser till något vasst eller liknande. Tidigare låtar som helt enkelt låtit för vassa för att spela innan var nu lena som en barnrumpa. :P

Helt klart har nu Playstation:et fått en konkurrent om musikspelandet, dock föredrar både jag och min bror ändå PS3:t p.g.a. dess snygga musikuppspelningsläge (jorden är riktigt trevlig) samt dess blåtands-kontroll, användarvänligheten blir helt enkelt bättre än att köra från dator. Men skulle vi gått på rent välljud så skulle Essence-kortet gått vinnande ur striden, dock är det ingen större skillnad, men ändå så pass påtaglig så det går att välja sin favorit.

Ska väl sedan tillägga det att mina Sennheiser HD650 nu låter bättre än någonsin, ska väl förhoppningsvis nu kunna stilla min uppgraderingsjuka ett tag nu, även om det blir svårt. :D Provade förresten att titta på en film(I Robot) med hörlurarna, var förövrigt riktigt länge sedan jag tittade på film med hörlurar, men det funkade riktigt bra faktiskt, blev verkligen en otrolig närvarokänsla. Man hoppade ju till ett flertal gånger och tittade omkring sig... :huh:

Till slut kan jag inget annat än starkt rekommendera Asus Xonar Essence STX ljudkortet, för den som vill kunna få Hi-Fi ljud från datorn till antingen hörlurar och/eller 2-kanals musikanläggning. Givetvis funkar även surroundljud bra det med via koaxial/optisk, men det är inte det krutet gått till på ljudkortet utan det är 2-kanalsljudet.
Så lägger man störst vikt på surroundljudet så ska man nog leta vidare, exempelvis då Asus Xonar D2/D2X eller Asus Xonar HD-AV1.3.

Postad 14 april 2009 - 18:20

TijY
  • TijY
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Roligt att fler har samma uppfattning =)

Litet problem med mitt STX bara, vetta tusan hur man spelar-in (record) ljud som spelas upp. Det var ju piss enkelt på x-fi, bara välja "what U hear" och trycka record. Hur fasen gör man på STX?!?!

Och jusste är väl inte ps3:an som har bra ljud, utan hans förstärkare (optisk/koaxial) ?

/TijY

Postad 15 april 2009 - 13:20

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Roligt att fler har samma uppfattning =)

Litet problem med mitt STX bara, vetta tusan hur man spelar-in (record) ljud som spelas upp. Det var ju piss enkelt på x-fi, bara välja "what U hear" och trycka record. Hur fasen gör man på STX?!?!

Och jusste är väl inte ps3:an som har bra ljud, utan hans förstärkare (optisk/koaxial) ?

/TijY

Har aldrig haft någon nytta av att spela in ljud som spelas upp, därför aldrig provat. Men det borde väl gå, läs i manualen och kolla. Alternativt dra iväg ett mail till Asus och fråga, såvida inte någon annan på forumet vet. Hur som helst så hittade inte jag något sådant i Essence-programmet.

Sen till PS3:et, när vi kör musik kör vi analogt från den till recievern, annars allt via hdmi. Vi tyckte helt enkelt att det blev bättre ljud att köra analogt, och därmed så är det PS3:ans DAC:ar som jobbar.

Postad 06 maj 2009 - 00:12

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Måste säga att jag blir lite förvånad över att höra att någon föredrar PS 3ns DAC även över äldre receivers. Måste va någon super synergi med högtalarna i fråga misstänker jag :)
Jag gillar PS3n som mediaspelare men då för att det är inga problem få bit perfect ut med den till mina externa DACar då och slot är mycket smidigare än tray ;). Dessutom är den ju tystare än datorn.

Nu har min elite pro konsol börjat strula så har börjat kolla runt lite. Verkar fungera i 7 så kanske bara korrupta drivrutiner i xp månne men.

Jag blir lite orolig då jag dels har hört att Essence STX har mycket bas. Varken mitt högtalarsystem eller hörlurar behöver någon bas förstärkning. De behöver neutrala källor och ampar. Åh andra sidan så för spel och dylikt så funkar det ju med mer bas men hörlurarna kommer främst användas för musik. Jag har alltid gillat Creative ljudet då det är neutralt och detaljrikt. Andra kallar det kallt och analytiskt ;) Det är inte vasst med bra inspelningar men kan va rätt så oförlåtande med sämre. Elite Pro är för mig i paritet med Cambridge DacMagic ungefär. Essence ska ju va strået vassare då men man undrar ju hur många som testat det här kortet har separata hörlursförstärkare? Annars får det ju en rejäl tjuvstart med dess inbyggda.

Jag kan gå med något varmare än Elite PRO (som i sig är något varmare än Xtrememusic) men inte mycket.
Det rätta vore måhända att skaffa billigast möjliga transport som fixar bit perfect och stöder DDL och gärna dolby headphone eller dylikt också. Men vad heter det ljudkortet?

Essence har ju DDL Live och surround via digitalt som jag måste ha med mitt hembiosystem.

Postad 06 maj 2009 - 07:01

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0
Jag har nu inhandlat ett Essence och haft det nu ganska precis en vecka. Tidigare hade jag ett X-Fi Xtreme Music och jag måste säga ett det är ganska stor skillnad mellan ljudkorten.

Allt låter klarare och tydligare, instrumenten är som mer separerade, när man lyssnar på musik nu så upptäcker man röster och små melodier i bakgrunden som man aldrig ens har hört förut trotts att man har lyssnat på dem låtarna i flera år. När det är flera som sjunger samtidigt så hör man det hur klart och tydligt som helst rösterna är som mer separerade. She Is My Sin med Nightwish trum introt ibörjan av låten hördes verkligen som att trummorna var runt en och man hörde exakt vart trumisen slog och i Zzyzx Rd. med Stone Sour var det sån otrolig närvarokänsla i rösten så man blev rörd. I Only for the weak med In Flames så hör man dom viskande rösterna riktigt tydligt nu förut har man som hört jaha det är någon röst i där i bakgrunden men nu kommer dom fram mycket tydligare.

Nu lyssnar jag med Sennheiser HD 570, kan säga att jag är sugen på att uppgradera till HD 650 men såg att dom har gått upp till 2800 kr! Då jag förut funderade på dem så gick dem på 2300 Kr. Någon som vet om Sennheiser kommer släppa någon uppföljare på 650? Känns lite dumt att köpa dyr lurar och så släpper dem en uppföljare strax efter.

Men dock så tycker jag att mjukvaran var bra mycket bättre till Creative kortet den var som mer komplett medans den här känns som begränsad. Alltså när jag lyssnar via förstärkaren så hittar jag inte i mjukvaran vart man kan stänga av något överslagskydd eller sänka utsignalen några db för man hög direkt när överslagskyddet i ljudkortet slår in och det gillar jag inte.

Postad 06 maj 2009 - 16:36

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Jag håller på och bantar min hörlurskollektion så jag har faktiskt ett par HD 650, K701 och lite annat till salu.

Nu vet jag inte om det kan räknas som en uppföljare men sennheiser har ju HD 800 på g. en 14000 kr lur som ju givetvis hypas rätt hårt :P Skulle ha släppts redan men förseningar på förseningar men i slutet av maj förhoppningsvis.

Nu är inte HD 650 mina favoriter direkt då hade jag givetvis behållt dem då de är en av de billigare hörlurarna man har. PRO 900 är referenslurarna nummer ett för egen del. DX 1000 är grymma emellanåt också men de är inte riktigt referenslurar lite för färgade för det ;) Gillar du att höra mycket detaljer så K701 eller PRO 900 hellre än HD 650 då men de kräver också en hel del i amplifikationsväg. Bra hörlurar är de allihop i alla fall om du hittar en amp som passar dem. Annars kan speciellt HD 650 lätt bli bas monster och de är inget man lirar rock med direkt :D

Lite oroväckande det där med mjukvaran. Creative får ju mycket skit helt oförtjänt då jag tycker mjukvaran fungerar absolut klockrent. Jag slipper hålla på och tjollra med foobar, winamp etc med ASIO av olika slag bara använda mediasource 5 med creatives egen ASIO och de fungerar bara i allmänhet. . Bitperfect går enkelt att slå på och gör stor skillnad faktiskt. Så jag vill gärna få bekräftat att Essence fixar det utan bitfel som vissa verkar få om det ska va ett alternativ

Postad 06 maj 2009 - 19:35

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Som sagt, någon efterföljare till HD650 har inte jag hört talas om heller, då är det bara HD800 isf, och kostar ju alldeles för mycket för att vara en efterträdare.

Sen att både Essence och HD650 är riktiga basmonster kan jag inte hålla med om riktigt. I de flesta fallen saknar jag lite mer tryck och dynamik i de lägre registerna, så då har jag fått höja upp de lägre i Essence's EQ. Då är åtminstone jag nöjd. Sen nu efter när jag lyssnat en hel del med Essence och HD650 duon, så börjar jag gilla ljudet mer och mer. Eftersom ljudet är så himla bra nu, så har jag börjat kunna sträcka mig och lyssna på ny och annorlunda musik, pga att det mesta låter riktigt bra. Man slås om och om igen omkull hur jäkla dynamiskt, separerat och detaljrikt ljudet är. Det låter aldrig vasst eller dåligt vad jag än spelat upp, vilket är ett stort plus.
Lyssnar nu på Stone Sour - Wicked Game, och oj oj oj, vilken närvarokänsla och gitarren låter gudomligt, vilka detaljer!

Sen om man nu skulle tycka Essence är lite för basiga, så går det som jag nämnt innan byta ut Op-ampsen hur lätt som helst och därmed ändra karaktären på ljudet. Ska väl också säga det att jag inte märkte någon skillnad alls i princip basmässigt mellan mitt tidigare X-Fi XtremeMusic och Essence-kortet. I tryck och volym mässigt då vill säga, i allt annat märker jag en klar skillnad, så som detaljer, seperation, djupet m.m.

Sen kan jag hålla med om att mjukvaran är en aning begränsad till Essence-kortet, där tyckte jag Creative var riktigt bra. Men det är sådant man får leva med ifall man vill ha välljud.
Sen kan det väl vara lite krångel med att få till ASIO alt. WASABI, Foobar bra, men när man väl fått iordning på det så är det inte alls krångligt och det låter riktigt bra.

Postad 16 maj 2009 - 15:24

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Nu har man hittat tillbaks. Först tappade jag spdif på XP men Vista fungerade. Nu fungerar av någon anledning varken spdif analogt i Vista men analogt fungerar fortfarande i XP??? Logiskt?
Börjar misstänka att mitt moderkort är boven men jag tänkte att om jag köper ett nytt ljudkort och testar så har jag alibi för att köpa nya leksaker. Garantin gick ut för 2 månader sedan på elite pron :P

är lite kluven hur kommer HD av1.3 slim att va prissatt? Lär antingen bli den eller då Essence ST då jag vill ha ljudkortet så långt ifrån grafikkortet och andra störande objekt som möjilgt. Hoppas också att PCI versionen är lite billigare.
Finns för 1700 på diverse obskyra butiker som amentia. Törs man handla därifrån man kan väl fortfarande skicka korten till Asus när de konkar? Elite Pron köpte man från datorbutiken :blink:

Postad 16 maj 2009 - 16:19

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0

Nu har man hittat tillbaks. Först tappade jag spdif på XP men Vista fungerade. Nu fungerar av någon anledning varken spdif analogt i Vista men analogt fungerar fortfarande i XP??? Logiskt?
Börjar misstänka att mitt moderkort är boven men jag tänkte att om jag köper ett nytt ljudkort och testar så har jag alibi för att köpa nya leksaker. Garantin gick ut för 2 månader sedan på elite pron :P

är lite kluven hur kommer HD av1.3 slim att va prissatt? Lär antingen bli den eller då Essence ST då jag vill ha ljudkortet så långt ifrån grafikkortet och andra störande objekt som möjilgt. Hoppas också att PCI versionen är lite billigare.
Finns för 1700 på diverse obskyra butiker som amentia. Törs man handla därifrån man kan väl fortfarande skicka korten till Asus när de konkar? Elite Pron köpte man från datorbutiken :blink:

Va...?

Postad 17 maj 2009 - 00:56

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
sammanfattar mitt problem rätt bra fattar inte vad som händer :P.

Annars HD AV 1.3 slim och Essence ST är Asus kommande modeller. ST är PCI versionen av STX med diverse uppgraderingar.

Postad 19 maj 2009 - 09:22

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0

sammanfattar mitt problem rätt bra fattar inte vad som händer :).

Annars HD AV 1.3 slim och Essence ST är Asus kommande modeller. ST är PCI versionen av STX med diverse uppgraderingar.

Du får nog försöka uttrycka dig både en och två gånger klarare om du vill att nån ska förstå vad du menar...

Och ja, jag vet vilka de korten är, men förstår fortf inte vart du vill komma.

Postad 07 juni 2009 - 15:14

Stoned_Rosetta
  • Stoned_Rosetta
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hej! Jag funderar på att köpa detta ljudkort men när man kopplar det analogt till förstärkaren behöver man ha en skiljetransformator för att inte riskera skador på förstärkaren?

Postad 08 juni 2009 - 15:21

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Jag förstår du inte riktigt hur förstärkaren skulle kunna ta skada om man skickar ljudet analogt från kortet via RCA till förstärkaren. Åtminstone har det funkat hur bra som helst till alla de förstärkare jag provat med, och det är några stycken.

Postad 08 juni 2009 - 16:18

Stoned_Rosetta
  • Stoned_Rosetta
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Ok det låter ju bra. Jag är ju alldeles novis men jag har förstått att den kan uppstå spänningsskillnader från datorn som kan bränna ingången på förstärkaren. Men jag kanske förstått fel?

Postad 08 juni 2009 - 17:10

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Ok det låter ju bra. Jag är ju alldeles novis men jag har förstått att den kan uppstå spänningsskillnader från datorn som kan bränna ingången på förstärkaren. Men jag kanske förstått fel?

Gällde för spdif på äldre ljudkort, analogt har aldrig varit några problem, nya ljudkort har betydligt bättre kontroll på spänningen ut från spdif och därmed är hotet mot stärkaren undanröjt.

Problem med analoga utgångar och förstärkare har varit om man normalt sett inte har full volym på datorn och skruvat upp mycket på förstärkaren så plötsligt slår datorn upp sin volym på full. Men det är ju ett lättlöst problem, har man alltid datorn på fullt så lär det ju inte hända. Kör man däremot med ljudkortet direkt till slutsteg skulle det iofs kunna hända, men drivrutiner och program har blivit mycket bättre på senare år.

Postad 08 juni 2009 - 18:23

Stoned_Rosetta
  • Stoned_Rosetta
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Ok va bra! Då var det nog jag som var sned. Då slipper man ju kasta pengar på en skiljetransformator. Tack för hjälpen!

Postad 10 juni 2009 - 19:24

skocke
  • skocke
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ska nog köpa mig ett ljudkort främst till hörlurslyssning då men även till marantz hembioförstärkaren för surround. Funderar på detta Asus xonar essence STX men förstår ju nu att det kommer en uppföljare. Asus xonar essence ST.

Någon som vet när det kommer? Eller om det är värt för mig att vänta på det, kommer det kanske dessutom att kosta mycket mer än den äldre STX?

Postad 12 juni 2009 - 15:10

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Essence ST är ingen uppföljare till Essence STX. Det som skiljer är att STX är för PCI Express och ST är för PCI.
Om det nu kommer ett extra analogt kort till Essence ST är inte ens säkert, då det bara var en prototyp.
Än så länge finns det ingen info om när kortet ska släppas, så kommer dröja ett bra tag till.

Postad 12 juni 2009 - 18:07

skocke
  • skocke
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Okej, bra att veta=)
Blir väl troligtvis ett STX-kort då.
Klarar det att driva akg k601/701 eller tex Beyerdynamics dt990 och Senn hd650, alltså de lite större (bättre) lurarna utan några som helst problem?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.