Hävda din rätt mot Discshop!
164 svar till detta ämne
Postad 15 January 2009 - 22:00
Unregistered24235
-
Unregistered24235
-
Lärjunge
-
-
474 inlägg
Detta är lite kul Beställningserkännande utfärdas av säljaren för att erkänna att man mottagit köparens beställning. Används som kontroll av att säljaren uppfattat beställningen på samma sätt som köparen.. Allså betyder det att dom ska veta vad dom godkänner innan dom godkänner det.
Postad 15 January 2009 - 23:06
tomtefiluren
-
tomtefiluren
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Låter som en ytterst märklig historia det här.
Dom har ju klar och tydlig text på sidan om att man gör beställning på varor som inte finns i lager så skickas dom så snart dom dyker upp igen.
Det här är bara nån historia dom hittat på för att det skitit sig pga att för många hann beställa innan dom ändrade priset. Finns säkert inskrivet i nån minimal text nånstans i köpvillkoren att dom kan göra vad fan dom vill. Man brukar ju inte ha så mycket att säga till om mot dom feta Företagen.
Kontakta plus, och se om Sverker är sugen på att prata med dom, då kan jag nästan garantera att dom ändrar sig. Fairshopping är också en bra sida. Med lite negativ uppmärksamhet så brukar dom flesta bli snabbt tillmötesgående.
Postad 15 January 2009 - 23:53
Outrage
-
Outrage
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
Vill bara informera om att de har stängt imorgon, så eventuella svar lär nog dröja till tidigast måndag.
EDIT
Så lägligt UTGÅTT-skylten hängdes upp helt plötsligt.
Redigerat av Outrage, 15 January 2009 - 23:55.
Postad 16 January 2009 - 01:18
zentz
-
zentz
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Då förstår jag ärligt inte vad ni klagar på? Discshop har ju inte gjort nått fel så länge det inte är en ordebekräftelse
Det är ju såhär att dem drar pengar direkt från våra konton... om dem har gjort det så ingår man i ett köpkontrakt som måste följas! Så enkelt är det BTW! Klaga på dem på prisjakt.se!
Redigerat av zentz, 16 January 2009 - 01:30.
Postad 16 January 2009 - 01:55
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1866 inlägg
Jag förstår inte. Skulle MGS4 ha utgått hos leverantören och inte komma in på lager igen? Låter mycket märkligt för ett sådant spel.
Antagligen kommer discshop lägga upp det på sidan snart igen, som lagervara, och ha 599:- som pris.
Några stycken borde maila och berätta att ni har konsumentombudsmannen med er och att ni är beredda att gå vidare med detta. Då brukar det bli fart på saker och ting.
Redigerat av belzebubb, 16 January 2009 - 01:59.
Postad 16 January 2009 - 04:45
Unregistered1115
-
Unregistered1115
-
Användare
-
-
183 inlägg
Tyvärr så tror jag inte att ni har nånting att hävda här.
Tror inte att det går att få rätt i ARN på detta.
Priset var ju ett kampanjpris dvs, först till kvarn. Då dom sålt slut på de spel som var inköpta till kampanjpris så kan dom inte sälja fler till det priset.
Surt för de som inte han med att beställa, och att ordersystemet var felaktigt gjorde ju inte saken bättre genom att det gick att beställa spel som inte fanns.
Men, lagligt sett har de inte gjort något fel.
Postad 16 January 2009 - 08:48
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Niklashifi: Problemet är att det var många som hann med att beställa innan kampanjen tog slut. Har du beställt och fått ett ordererkännande så har du också rätt att få köpa varan för det priset. Det var ingen "Vi har 100ex och först till kvarn". Så alla som har beställt har laglig rätt att få den för det priset.
Postad 16 January 2009 - 09:34
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1482 inlägg
Danne:
Men visst reserverar sig Discshop för slutförsäljning i villkoren som man godkänner när man handlar?
Postad 16 January 2009 - 09:49
Mellbert
-
Mellbert
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag beställde MGS4 tillsammans med ett annat spel. Fick det andra spelet i går (15:e) med en faktura där det står:
Du har beställt en vara som är slut i lager. Varan skickas fraktfritt till dig när den är åter i lager.
Men de lär väl aldrig ta in den i lager igen för att slippa skicka...
Redigerat av Mellbert, 16 January 2009 - 09:50.
Postad 16 January 2009 - 10:11
Unregistered24235
-
Unregistered24235
-
Lärjunge
-
-
474 inlägg
Jag beställde MGS4 tillsammans med ett annat spel. Fick det andra spelet i går (15:e) med en faktura där det står: Du har beställt en vara som är slut i lager. Varan skickas fraktfritt till dig när den är åter i lager.
Men de lär väl aldrig ta in den i lager igen för att slippa skicka...
MM jag har med det på min faktura, alltså ett skriftligt bevis på att de ska skicka spelet när de får in det i lager. För en faktura är väll lika bindande för dom, som för mig. Fast för att fakturan ska vara giltig måste finnas ett avtal som den baserar sig på, skriftligt eller muntligt. Och det finns det ju, då jag har köpt spelet på deras sida.
Redigerat av Unregistered24235, 16 January 2009 - 10:26.
Postad 16 January 2009 - 10:56
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Känns tyvärr som detta ärendet är ganska dött nu eftersom discshop lämpligt nog påstår att spelet "utgått hos leverantören". De kommer m.a.o. inte ta in det igen för att slippa alla dessa otrevliga kunder som kräver sitt spel till, ett mellan båda parter, överenskommet pris.
Aldrig mer discshop för min del!
Postad 16 January 2009 - 11:32
Unregistereddc087bf6
-
Unregistereddc087bf6
-
Veteran
-
-
1710 inlägg
Känns tyvärr som detta ärendet är ganska dött nu eftersom discshop lämpligt nog påstår att spelet "utgått hos leverantören". De kommer m.a.o. inte ta in det igen för att slippa alla dessa otrevliga kunder som kräver sitt spel till, ett mellan båda parter, överenskommet pris. Aldrig mer discshop för min del!
Kan inte mer än hålla med, är väldigt missnöjd med deras beteende. Omdömen går att lämna här : https://www.prisjakt...o.php?ftgid=128
Postad 16 January 2009 - 12:24
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Kan inte mer än hålla med, är väldigt missnöjd med deras beteende.
Omdömen går att lämna här : https://www.prisjakt...o.php?ftgid=128
Hur går man tillväga för att lämna omdömet? //najkks
Postad 16 January 2009 - 12:33
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Missnöjd var ordet!
Företag som inte kan följa affärsmässiga etiska regler tappar många kunder,
detta har discshop visat på ett föredömligt sätt, genom att lura sina kunder trots order-avtal!
//najkks
Postad 16 January 2009 - 13:07
Jfm010
-
Jfm010
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Kan inte mer än hålla med, är väldigt missnöjd med deras beteende.
Omdömen går att lämna här : https://www.prisjakt...o.php?ftgid=128
Nu har Discshop fått en välförtjänt stjärna av mig.
Postad 16 January 2009 - 13:33
nipatriak
-
nipatriak
-
Användare
-
-
128 inlägg
Vi kan dra ett exempel för att göra det hela mer tydligt:
"Ni går in på ICA v. 3 då de har annons på herrgårdsost för 49kr. När du kommer dit har osten tagit slut. Personalen sätter upp en lapp och informerar om att osten har tagit slut. Nästa vecka kommer osten in i butikens lager igen. Då är priset 69kr, även fast kunden besökte butiken veckan innan och inte fick osten för 49kr, ändrar inte butiken priset till 49kr veckan senare eftersom man förbehåller sig för just slutförsäljning vid annonsvaror."
Med Vänlig Hälsning
Kundtjänst"
Haha.. det där gjorde min dag ialla fall! Jag skulle vilja ändra på deras exempel lite bara. I ICA exemplet hade ju personalen till och med varit så snälla att sätta upp en lapp att osten var slut. Det som har hänt är ju snarare att du har tagit en herrgårds ost gått till kassan och där säger dom att det gällde bara dom 100 första ostarna, du har tagit nummer 110 så du får köpa den till ordinarie pris. "Vi har rätt, du är dum" är nog inte det bästa sättet att locka nya kunder.
Postad 16 January 2009 - 13:43
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Danne: Men visst reserverar sig Discshop för slutförsäljning i villkoren som man godkänner när man handlar?
Slutförsäljning innebär i sådant fall att denna inte går att få tag på igen. Inte att den tillfälligt är slut i deras lager. Dessutom kan inte deras försäljningsvillkor avtala bort konsumentköplagen. Även om dom nu har flaggat ut produkten som utgången så kommer dom inte undan. Spelet går fortfarande att få tag på(Dom får väl köpa det i en annan butik och skicka ut till de som har beställt.) Sen känns det tveksamt att denna verkligen är utgången, svårt att tro att det inte ska gå att få tag i detta spel längre. Fortsättning följer...
Postad 16 January 2009 - 14:29
analog
-
analog
-
Användare
-
-
212 inlägg
Kul att se de senaste omdömena på prisjakt.
Tråkigt för båda parter men speciellt för discshop som knappast tjänat på denna cirkus.
Mvh,
Postad 16 January 2009 - 15:52
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Jag har iofs inte haft några problem med dom än så länge men en sak har jag dock märkt tydligt och det är att dom har blivigt mer frånvarande med info..dom har uppe varor som har uttgått helt, vore ju bättre att inte alls ha dom uppe när man inte kan sälja dom längre..
Trist det där..men faktum är ju att har man en bekräftelse på att order är mottagit och priset för det köpet är det som står, då är det detta som gäller, det råder ingen tvekan om vad lagen säger på detta område, så discshop är skyldiga att ge varan för det pris som man beställde för och är det slut , så ska discshop se till att personerna får den vara till det pris som var innan om en beställning är gjord, sedan att dom förlorar på det är discshop egna problem ..kunden har rätt under all omständigheter i detta läge, och lagen har ju skäpts ganska mycket vad gäller detta så det är bara att anmäla detta till ARN och så får dom ta i detta , och vill det sig illa så går det till domstol oxå..gynnar inte discshop i längden. för den nya lagen säger tydligt: det är kundens ord som gäller vid domstolen och det är företaget som måste bevisa motsattsen om dom kan ,så är det idag och förtaget har säljar ansvar oxå.
bara att använda myndingheterna för det dom ska göra...och ARN är första anhalten
//CG-47
Postad 16 January 2009 - 16:03
tomtefiluren
-
tomtefiluren
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
På Discshop.fi så har dom fortfarande kvar en hel hög i lager, ni får väl be dom ta därifrån och skicka till er. http://www.discshop....t.php...s&&ref=Det är väl ändå samma företag eller?
Postad 16 January 2009 - 16:40
Hedis
-
Hedis
-
Användare
-
-
204 inlägg
Gör ni samma sak när elgiganten inte har varan i lager som de annonserar om, vilket inträffar rätt ofta, skulle ni dra dom inför rätta då, jag menar köper ni över disk så kan det bekräftas på engång om varan är slut, men på distans blir det lite svårare då det mesta är atomatiserat, och ni har väl för fan arbetat med program vara eller jag menar ni sitter just nu och läser detta och för att ni ska kunna läsa detta krävs en mjukvara och mjukvaror kan innehålla fel kod så kallade buggar, ingen som vart med om ett krashat windows bsod förbjuden åtgärd osv ni måste väl ändå ha lite att tänka med, själv är jag 34 och förstår mycket väl vad mjuk vara kan ställa till med, men läser man dessa trådar så ja vad säger man ramaskri för ett spel som va 300kr billigare en närmast upplagd butik, Finns väl ändå värre saker att dra inför rätta eller??!!
Postad 16 January 2009 - 17:26
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Gör ni samma sak när elgiganten inte har varan i lager som de annonserar om, vilket inträffar rätt ofta, skulle ni dra dom inför rätta då, jag menar köper ni över disk så kan det bekräftas på engång om varan är slut, men på distans blir det lite svårare då det mesta är atomatiserat, och ni har väl för fan arbetat med program vara eller jag menar ni sitter just nu och läser detta och för att ni ska kunna läsa detta krävs en mjukvara och mjukvaror kan innehålla fel kod så kallade buggar, ingen som vart med om ett krashat windows bsod förbjuden åtgärd osv ni måste väl ändå ha lite att tänka med, själv är jag 34 och förstår mycket väl vad mjuk vara kan ställa till med, men läser man dessa trådar så ja vad säger man ramaskri för ett spel som va 300kr billigare en närmast upplagd butik, Finns väl ändå värre saker att dra inför rätta eller??!!
Du är fullständigt ute och cyklar och har uppenbarligen helt missuppfattat varför varför denna tråd överhuvudtaget skapats. Hade det varit ett enkelt tryckfel så skulle jag ha full förståelse, sånt händer och då tycker jag inte det är rätt att kräva av företaget att man skall ha sin vara till det feltryckta priset. Gjorde själv en chansning för ett tag sedan och beställde en TV av ett företag trots att priset var misstänkt lågt. Dagen efter ringde de upp mig och förklarade att det vart felsatt och bad så mycket om ursäkt för besväret. Helt ok enligt mig och det hade varit löjligt att driva ett sådant ärende vidare. Nej, anledningen till att folk blir så upprörda tror jag i första hand har att göra med discshops fantastiskt dåliga beteende i denna fråga. Jag personligen blir mest förbannad på hur de behandlar sina kunder och jag är övertygad om att det hade varit en långt bättre ekonomisk affär för dom att ge de som beställde sina spel till det priset som stod i allas orderbekräftelser istället för att i princip dumförklara folk och därmed tappa kunder och anseende.
Postad 16 January 2009 - 17:26
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Korrekturläs gärna innan du sänder.. dessutom är en "orderbekräftelse", "leveransbekräftelse", eller vad de nu väljer att kalla det.. en ACCEPT på att de förbinder sig att sälja vald produkt till det angivna priset som står i accepten! //najkks
Postad 16 January 2009 - 17:27
aguhi
-
aguhi
-
Lärjunge
-
-
359 inlägg
har som manga av er andra inte heller fatt spelet och det stor mig ganska mycket, men samtidigt kanns det lite onodigt att verkligen ga till botten med detta, da forlust av rykte samt kunder ar straff nog for discshop enligt mig :/
Redigerat av aguhi, 16 January 2009 - 17:41.
Postad 16 January 2009 - 18:10
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
har som manga av er andra inte heller fatt spelet och det stor mig ganska mycket, men samtidigt kanns det lite onodigt att verkligen ga till botten med detta, da forlust av rykte samt kunder ar straff nog for discshop enligt mig :/
Då är det din personliga åsikt, deras rykte är en sak.. lär knappast bli förbättrat av hur de sköter sådana här situationer. Dock har vi kunder inte fått upprättelse förrän spelen har nått oss till slut.. //najkks
Postad 16 January 2009 - 18:16
Hedis
-
Hedis
-
Användare
-
-
204 inlägg
Korrekturläs gärna innan du sänder..
dessutom är en "orderbekräftelse", "leveransbekräftelse", eller vad de nu väljer att kalla det.. en ACCEPT på att de förbinder sig att sälja vald produkt till det angivna priset som står i accepten!
//najkks
Ja men ni måste väl ändå begripa att varor tar slut i lagret, och discshop har ändå ett ganska väl fungerande lager saldo där du ser ex antal som finns i lager. Dessa som blivit drabbade har best när lagersaldot visat NOLL(0) Jag kan förstå om vissa blivit sura då dom kanske best vid en tid punkt det fanns exvis 25st i lager och blivit nekade lev, nu handlar det som sagt om ett parti de hade och systemet klara inte att säga ifrån när lager saldot vart tömt, om nu deras mjukvara tillåter en sådan spärr vet jag inte.Aannars kanske den person som la ut kampanjen glömde aktivera att spelet ska utgå vid saldo NOLL(0). Och vad vet jag de kanske har 500 best efter det att saldot vart 0, ska dom tvingas ta fram de om de inte ens kanske kan det, nä för fan tänk till lite Jaja kul läsning iallafall vad upprörda man kan bli för ett sketet spel tamejfan edit måste tillägga att på min faktura står det att spelet var en kampanj
Redigerat av Hedis, 16 January 2009 - 18:22.
Postad 16 January 2009 - 18:25
analog
-
analog
-
Användare
-
-
212 inlägg
Jaja kul läsning iallafall vad upprörda man kan bli för ett sketet spel tamejfan
"Tack ska ni ha grabbar!!!!!!!!", "...som ni beter er fy faaaan.." , "..Nä för fan väx upp.."
Ja 'vi' är nog de som är mest upprörda. Mvh
Postad 16 January 2009 - 19:04
Unregistered1d36b31d
-
Unregistered1d36b31d
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Säga vad man vill om CDON, men de står iaf för sina "misstag" och de har varit många.
Postad 16 January 2009 - 19:17
Unregistered8b1dd9ee
-
Unregistered8b1dd9ee
-
Forumräv
-
-
791 inlägg
"Vi reserverar oss för eventuella lagerdiffar och SLUTFÖRSÄLJNING."
"Utgått hos spelbolaget.
Går ej längre att köpa."
Alltså orka bry sig har ju hänt ett antal ggr att man inte fått beställd vara till ett visst pris, det är ju inte precis som att världen går under.
Postad 16 January 2009 - 19:37
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Ja men ni måste väl ändå begripa att varor tar slut i lagret, och discshop har ändå ett ganska väl fungerande lager saldo där du ser ex antal som finns i lager. Dessa som blivit drabbade har best när lagersaldot visat NOLL(0) Jag kan förstå om vissa blivit sura då dom kanske best vid en tid punkt det fanns exvis 25st i lager och blivit nekade lev, nu handlar det som sagt om ett parti de hade och systemet klara inte att säga ifrån när lager saldot vart tömt, om nu deras mjukvara tillåter en sådan spärr vet jag inte.Aannars kanske den person som la ut kampanjen glömde aktivera att spelet ska utgå vid saldo NOLL(0). Och vad vet jag de kanske har 500 best efter det att saldot vart 0, ska dom tvingas ta fram de om de inte ens kanske kan det, nä för fan tänk till lite Jaja kul läsning iallafall vad upprörda man kan bli för ett sketet spel tamejfan
edit måste tillägga att på min faktura står det att spelet var en kampanj
Hehe... du skrev just "på min faktura står det iaf att spelet var en kampanj" Vet du hur discshop fungerar? Fakturan får du när du får spelet levererat! Vi kunder som ej fått spelet levererat kan ju gissningsvis inte heller fått någon information om att spelet säljes som en liten kampanj - det stod ej heller på deras sk. "beställnings-bekräftelse" Dock är Detta EJ heller relevant, det som poängteras i detta ärende är det faktum att de skickar ut bekräftelser på din beställning, att de ACCEPTERAR att leverera din vara till det pris som står angivet i bekräftelsen de skickar! Har du läst försäljningsetik? Annars köp en bok och slå upp vissa kapitel! Förstår inte ens att du opponerar dig i ämnet? Hur du än vrider och vänder på saken har Discshop agerat fel gentemot sina kunder! //najkks
Redigerat av Unregisterededb978dd, 16 January 2009 - 19:40.
Postad 16 January 2009 - 19:41
Jfm010
-
Jfm010
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
"Utgått hos spelbolaget.
Går ej längre att köpa."
Alltså orka bry sig har ju hänt ett antal ggr att man inte fått beställd vara till ett visst pris, det är ju inte precis som att världen går under.
[/quote]
Tydligen har Discshop en unik leverantör eftersom alla andra butiker har eller väntar på MGS 4. Interessant.
Hedis: Väx upp.
Postad 16 January 2009 - 19:44
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
"Vi reserverar oss för eventuella lagerdiffar och SLUTFÖRSÄLJNING."
"Utgått hos spelbolaget. Går ej längre att köpa."
Har du ens sett att DE säljer spelet på sin "finska" discshop-sida !? Alltså har de gissningsvis visst spel i "lager".. så att säga! Att de proklamerar att spelet "inte går att få tag i längre" är ju bara skitsnack, finns många andra som fortfarande säljer spelet.. en hel del andra företag.. //najkks "Utgått hos spelbolaget. Går ej längre att köpa."
Tydligen har Discshop en unik leverantör eftersom alla andra butiker har eller väntar på MGS 4. Interessant.
Sant.. Kanske dags att försöka ta reda på vem DISCSHOP har som leverantör av detta spel? personligen tror jag de kör med en fet manöver av typen "lögn" när de säger att spelet är slut hos leverantör, de vill ju slippa faktumet att behöva skicka ut spel till alla oss missnöjda kunder! //najkks
Postad 16 January 2009 - 19:45
yeah-sus
-
yeah-sus
-
Användare
-
-
189 inlägg
kan det inte vara så oxå att om det står 10 spel kvar i saldot och sen kommer 10 "guldkunder" och lägger en beställning så blir den utan guldstatus utan även om han/hon beställde först?så funkar det på webhallen iaf
Postad 16 January 2009 - 20:04
Hedis
-
Hedis
-
Användare
-
-
204 inlägg
"Väx upp" va fan är det du säger, för mig går inte världen under för ett sketet spel(nu fick ju jag ett ex då jag best när det fanns kvar i lager), ni är som en skock ungar som inte får som dom vill
Postad 16 January 2009 - 20:10
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
"Väx upp" va fan är det du säger, för mig går inte världen under för ett sketet spel(nu fick ju jag ett ex då jag best när det fanns kvar i lager), ni är som en skock ungar som inte får som dom vill
Hedis, varför tar du inte bara och lägger ner diskussionen isf? Det verkar ju mest som du skriver, i åtanke att provocera fram känslor. Om du nu fått ett spel, har du ju knappast mycket att tillföra den här debatten (?) //najkks
Postad 16 January 2009 - 20:13
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Inte för att jag ens längre köper nåt från Discshop och inte i detta fallet heller men.... Jag tror du missat hela poängen med denna tråd hur "gnälliga" du än tycker alla här är. Det är en ofantlig skillnad mellan att det sker misstag vad gäller prisskyltar och feltryck osv och det som trådkskaparen vill säga. Den viktigaste detaljen i denna historia är att när man tom fått en ordebekräftelse som per say faktiskt innebär att butiken mottagit din order för det pris och andra villkor som gäller i densamma och även godkänt dessa villkor för att sedan vilja försöka dra sig ur eller ändra villkoren i efterhand. Dvs butiken har inlett ett avtal med vissa gällande villkor allt enligt vad som står däri. Att man sen efter att ha godkänt den backar ur eller vill ändra ingånget avtal är ju helt fel och ett avtalsbrott om man vill hårddra det hela. Om du inte förstår skillnaden mellan godkänd och bekräftad order och en order där du innan bekräftelse får besked att den inte kan godkännas pga ev felaktigheter såsom tryckfel, leveransproblem eller annat så kan vi nog tyvärr inte hjälpa dig att förstå meningen med vad trådskaparen vill få fram. Sen kan man ju alltid tycka att det inte är nåt att haka upp sig på trots det och kalla de som tycker det för en skock bortskämda ungar, men isåfall är det nog snarare du som är "ungen" här. Men det är ju fortfarande fel ur avtalshänseende hur man än vrider och vänder på det.
Redigerat av masse70, 16 January 2009 - 20:26.
Postad 16 January 2009 - 20:22
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Inte för att jag ens längre köper nåt från Discshop och inte i detta fallet heller men....
Jag tror du missat hela poängen med denna tråd hur "gnälliga" du än tycker alla här är. Det är en ofantlig skillnad mellan att det sker misstag vad gäller prisskyltar och feltryck osv och det som trådkskaparen vill säga.
Men den viktigaste detaljen i denna historia är att när man tom fått en ordebekräftelse som per say faktiskt innebär att butiken mottagit din order för det pris och andra villkor som gäller i densamma och även godkänt dessa villkor.
Dvs butiken har inlett ett avtal med vissa gällande villkor allt enligt vad som står däri.
Att man sen efter att ha godkänt den backar ur eller vill ändra ingånget avtal är ju helt fel och ett avtalsbrott om man vill hårddra det hela.
Om du inte förstår skillnaden mellan godkänd och bekräftad order och en order där du innan bekräftelse får besked att den inte kan godkännas pga ev felaktigheter såsom tryckfel, leveransproblem eller annat så kan vi nog tyvärr inte hjälpa dig att förstå meningen med vad trådskaparen vill få fram.
Sen kan man ju alltid tycka att det inte är nåt att haka upp sig på trots det och kalla de som tycker det för en skock bortskämda ungar, men isåfall är det nog snarare du som är "ungen" här.
Men det är ju fortfarande fel ur avtalshänseende hur man än vrider och vänder på det.
Helt klockrent skrivet! Just vad jag ville få fram genom att skapa den här forum-tråden, att storföretagen inte alltid bör komma undan genom att ändra spelreglerna, för oss kunder.. Speciellt inte när så många verkligen har mail-bevis, att de accepterat att sälja varan för 99kr, och att de då förbinder sig att leverera varan till just det pris som står i dessa bekräftelser. //najkks
Postad 16 January 2009 - 20:24
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
En gammal man gör så gott han kan
Kul att man kunde hjälpa till att kanske klagöra lite saker för de som av nån anledning inte inser skillnaderna mellan alla exempel som nämnts i tråden.
Men det är väl som i de flesta trådar, finns alltid de som inte VILL förstå och de som bara vill leka troll och röra upp känslor....same old same old.
Redigerat av masse70, 16 January 2009 - 20:32.
Postad 16 January 2009 - 20:44
daswede
-
daswede
-
Användare
-
-
232 inlägg
Sluta gnäll nu.Jag har 5 ex över som ni kan köpa för 299kr st.
Postad 16 January 2009 - 20:45
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
För att spä på denna debatt lite kan jag passa på att nämna följande lilla historia som "drabbade" mig vid en beställning hos Digitaltvexperten.
Hade beställt en liten sketen HDMI-adapter för en ringa summa pengar och valde att betala med postförskott. Sen kom det helt plötsligt en bekräftelse på att de tagit emot ordern och att jag skulle betala via faktura helt plötsligt. Sen kom det parallellt med detta ett bekräftelsemail från "Faktureramig" att dom fått och godkänt mitt köp och att en kreditupplysning gjorts i samband med detta. Allt detta utan mitt godkännande eller vetskap.
Jag tog då kontakt med dom och förklarade att dom utan att ha meddelat mig brutit mot ingånget avtal, eller åtminstone brustit i god affärssed genom att erbjuda en sak vid köpet för att sen ändra detta pga omständgiheter jag själv ej kunde varken belastas för eller påverka.
Det är ju EN sak att säljaren kan luta sig mot diverse fintstilta paragrafer i deras försäljningsvillkor eller i lagen osv och att dom har all rätt att göra så. MEN, det i sin tur behöver ju inte betyda att man idkar god affärssed trots det och ser till kundens intresse och betydelse i köprelationen!
Hur som haver, det hela slutade såpass väl så att de insåg vad som hänt och gav mig denna adapter gratis efter alla turer som plåster på såren!
Så vad jag ville säga med detta är att det är viktigt att stå på sig samt att i mitt fall så fick jag den stora turen att bli proffsigt och vänligt bemött och det hela slutade med att jag ändå blev en nöjd och glad kund som garanterat trots detta kan tänka mig att handla där igen.
Istället för att för evigt förlora mig som kund vann dom istället mitt förtroende, rätt stor och betydande skillnad för ett företags framtida överlevnad om man ser till oss konsumenters egentliga makt.
Bra jobbat Digitaltvexperterten!
Redigerat av masse70, 16 January 2009 - 21:05.
Postad 16 January 2009 - 20:50
aguhi
-
aguhi
-
Lärjunge
-
-
359 inlägg
Sluta gnäll nu.Jag har 5 ex över som ni kan köpa för 299kr st. 
Köpte du 6 stycken ditt as  ? 199?
Postad 16 January 2009 - 21:02
daswede
-
daswede
-
Användare
-
-
232 inlägg
Hehe köpte faktiskt bara 2 st. 1 till mig och ett för att kunna betala mitt ex^^.Skrev 5 bara för att elda upp tråden men det märkar inte behövas^^.Fick mina ex men tycker att Discshop kunde haft max 1 per kund då hade det nog räckt till betydligt fler
Postad 16 January 2009 - 21:08
aguhi
-
aguhi
-
Lärjunge
-
-
359 inlägg
Jaha var nog tur det annars hade det varit lite svinigt
Postad 16 January 2009 - 21:27
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Du är helt ute och cyklar..det spelar ingen roll alls om det över disk eller i web relaterat anonsering , lagen gäller lika dant för båda, och är det så att grejerna är slut så får man ändra det direkt vilket alla företag kan även om sidan skötas av andra...det är företaget som är ensamat ansvarig för att produkten är annonserad och därmed så ska förtaget oxå följa lagen om detta, annars är det vilseledande reklam och är enligt lag totalföjudet och straffas med dryga böter och en varning. att ursäkta sig med att det är en programvar som inte fungerar håller inte, är inte programvaran i det skick som krävs så får företaget at ansvaret för det, det är ytterst förtegat som använder det och vill man skylla på web höttelet eller annat så får företaget isf stämma det och klar sin enga juridiska gång med dom , men kunden rätt är absolut solklar och lagen entydlig. //CG-47
Postad 16 January 2009 - 21:31
slimkid
-
slimkid
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
mina pengar är dragna och fortfarande inte tillbaka på kontot, jag beställde den 13e klockan 19:00. Först fick jag pengarna reserverade, sen även dragna trots att spelet inte fanns. Det är ju klart konstigt. Badwill är bara ordet. Men jag har varit med om värre. Jag hade en beställning innestående på blahdvd på över tusen spänn som försvann när företaget bytte ägare. Såg aldrig mina spel och fick inga pengar tillbaka
Postad 16 January 2009 - 21:38
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
mina pengar är dragna och fortfarande inte tillbaka på kontot, jag beställde den 13e klockan 19:00. Först fick jag pengarna reserverade, sen även dragna trots att spelet inte fanns. Det är ju klart konstigt. Badwill är bara ordet. Men jag har varit med om värre. Jag hade en beställning innestående på blahdvd på över tusen spänn som försvann när företaget bytte ägare. Såg aldrig mina spel och fick inga pengar tillbaka 
då lämnar man in en fodran på företaget hos konkurs förvaltaren och sedan så kan man skicka en fodran genom att lägga ärendet i inkasso och dra dem inför domstol..en lång process visst och det är här företaget tjänar pengar , för dom vet allt för mycket att folk inte kommer att ta sig tid till detta men se det gör jag, och man kan dra detta inför domstol..och genom detta begära skadestond oxå..vilket gör att kostnaden för företgat blir ännu större...men så långt går få..men vi har som kunder full rätt att göra det. //CG-47
Redigerat av Unregistered1113, 16 January 2009 - 21:41.
Postad 17 January 2009 - 00:41
Hedis
-
Hedis
-
Användare
-
-
204 inlägg
Hedis, varför tar du inte bara och lägger ner diskussionen isf? Det verkar ju mest som du skriver, i åtanke att provocera fram känslor.
Om du nu fått ett spel, har du ju knappast mycket att tillföra den här debatten (?)
//najkks
Ja ni fattar ingenting tydligen, varför inte själva bara lägga ner. Detta minskar ju bara chanserna att i forts få ta del i kampanj erbjudanden från web butiker. Inte skulle jag våga ha en web kampanj efter att läst dessa inlägg om jag drev en web firma, fel kan ALLTID uppstå även den mänskliga faktorn (nu var ju i detta fall ett haveri)som jag hoppas ni hört förr, men tvivlar ni verkar inte ens ha kommit ur mammas mage
Postad 17 January 2009 - 01:21
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Ja ni fattar ingenting tydligen, varför inte själva bara lägga ner. Detta minskar ju bara chanserna att i forts få ta del i kampanj erbjudanden från web butiker. Inte skulle jag våga ha en web kampanj efter att läst dessa inlägg om jag drev en web firma, fel kan ALLTID uppstå även den mänskliga faktorn (nu var ju i detta fall ett haveri)som jag hoppas ni hört förr, men tvivlar ni verkar inte ens ha kommit ur mammas mage
I det här fallet så framstår Discshop lika okunniga och nonchalanta som dig Hedis, det är det som är så skrämmande.Att du inte känner till konsumentköplagen samt vilka skyldigheter man har som säljare/företag förvånar inte men att Discshop inte heller gör det är värre.
Postad 17 January 2009 - 10:15
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Ja detta var ju ännu ett klockrent exempel på det jag tidigare skrev ang de som väljer att inte VILJA förstå trots att man motbevisats ha fel i sin ståndpunkt. Kan även kallas aktiv förnekelse eller bara oförmåga att lyssna på logiska resonemang, välj själv... Vill man inte förstå kommer man heller aldrig göra det och inga argument kommer nånsin att bita på en individ med den inställningen. Jag vet iaf att butiker ALLTID kommer att ha kampanjer precis som de alltid gjort och även så i framtiden. Detta oavsett om konsumenter som oss driver dessa frågor. Och även om det resulterar i en något försiktigare hållning från butikernas sida väljer jag alla gånger hellre det och samtidigt vet att jag har min konsumenträtt intakt och att butikerna agerar på korrekt sätt utifrån denna när jag handlar hos dom. Men du verkar ju mest vara grinig över att man kanske inte får vantarna på ett otroligt billigt spel och skiter i vilka principer som gäller eller hur det går till, bara du får det fantastiska erbjudandet!
Redigerat av masse70, 17 January 2009 - 10:21.
Postad 17 January 2009 - 10:40
fAkkfAcE
-
fAkkfAcE
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Dom kunde ju ha skrivit "gäller så långt lagret räcker" eller liknande, då hade det ju vart först till kvarn. Helt sanslöst hur illa discshop hanterat detta, jämförelsen med ostar är ju priceless.
i slutändan är det discshop själva som drabbas av detta, dom är sällan billigast på filmer/spel, det enda dom har är snabb lev men det finns dom många andra butiker som har oxå.
ja tack o hej discshop.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Köp & Sälj
-
→
Butiker & Import
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|