Kommentarer till Min första lägenhet! av AdrianTepes
Postad 10 August 2009 - 21:06
Plus i kanten för Heroes of Might and Magic (nostalgirysningar) och Iron Maiden
Postad 11 August 2009 - 17:43
Jag är lite nyfiken på din server; skulle gärna byta ut min miditower-dito mot något i den där storleken i stället. Vad använder du för chassi, hur sitter diskarna i den osv? Om du har tid/möjlighet vore det fantastiskt att få se en bild av den i "naket" tillstånd
Redigerat av cerbero, 11 August 2009 - 17:44.
Postad 12 August 2009 - 15:44
Cerbero: Compucase 8K01 heter chassit men jag fick modda en hel del för att få in 2 diskar så det är inget jag rekommenderar. Mitt nästa chassi som jag ska byta till är "Chenbro ES34069", ITX-chassi med plats för 4-diskar (hot-swap). Jag kan tyvärr inte ta någon bild pga att jag skaffade en till disk och fick byta till ett annat chassi. Lägger upp bilder på det nya när det kommer!
Redigerat av AdrianTepes, 12 August 2009 - 15:46.
Postad 13 August 2009 - 09:32
Aha, okej. Men ja, berätta gärna om dina erfarenheter av Chenbro-chassit sedan. Jag kollade på det också (formfaktorn och utrymmet verkar ju perfekt), men det kändes lite pricy för mig just nu.Tack för alla kommentarer!
Cerbero: Compucase 8K01 heter chassit men jag fick modda en hel del för att få in 2 diskar så det är inget jag rekommenderar. Mitt nästa chassi som jag ska byta till är "Chenbro ES34069", ITX-chassi med plats för 4-diskar (hot-swap). Jag kan tyvärr inte ta någon bild pga att jag skaffade en till disk och fick byta till ett annat chassi. Lägger upp bilder på det nya när det kommer!
Postad 23 August 2009 - 16:41
Aha, okej. Men ja, berätta gärna om dina erfarenheter av Chenbro-chassit sedan. Jag kollade på det också (formfaktorn och utrymmet verkar ju perfekt), men det kändes lite pricy för mig just nu.
Nu har jag fått chassit och jag är mer än nöjd än så länge
Postad 23 August 2009 - 17:00
Det låter ju himla bra! Får nog ta och kolla på det lite senare då (just nu går pengarna till andra saker, så jag får vänta lite med serverplanernaNu har jag fått chassit och jag är mer än nöjd än så länge
Riktigt stabilt och har många fiffiga funktioner, utdragbar moderkortsplåt, separata kammare för diskar/psu/moderkort och bra kylning. Vaggorna för diskarna är också riktigt bra. Sen är det inte en nackdel att det är ruskigt snyggt!
Postad 31 August 2009 - 07:10
Svårt att tro att du precis flyttat hemifrån.
Fortsätt med det fina jobbet, jag kommer tillbaka och tittar igen.
Postad 01 September 2009 - 16:57
Marantzen matar jag via optisk kabel från datorn. Jag har inte gjort nån jämförelse mellan datorn och PS3:an men jag kan inte tänka mig att det är några jätteskillnader när det Marantzens DAC som sköter båda källorna. Dock så är jag inte säker, saken måste helt klart undersökas
Postad 25 September 2009 - 17:47
klart en 10:a
kika gärna in hos mig och lägg en kommentar och betyg
MVH
Postad 25 September 2009 - 23:59
Redigerat av Kniff, 26 September 2009 - 00:00.
Postad 02 October 2009 - 11:44
Är man extremt petig när det gäller oväsen så... har själv en HFX Mini. Dina bilder är otroligt snygga. Hade jag haft råd hade jag nog strävat efter en liknande lösning med HTPC, filserver, och speldator var för sig.
Postad 06 October 2009 - 14:19
Redigerat av AdrianTepes, 06 October 2009 - 14:20.
Postad 09 October 2009 - 15:21
Lycka till!
Med vänligar hälsningar
Pepsico
Postad 19 October 2009 - 18:56
Postad 03 December 2009 - 20:36
Hur är ljudnivån på det?
Postad 06 December 2009 - 20:10
Måste säga att jag fick samma känsla när jag såg det för första gångenSweet... Inte ofta det rycker till i baguetten av ett datorchassi, men det där Chenbrochassit var bra j-a läckert! Kanske dags för en uppgradering av Silverstone ITX-chassit till servern.
![]()
Hur är ljudnivån på det?
Ljudnivån är acceptabel, cpu-kylaren som följer med är tyst men jag har satt motstånd på de 2 80mm-fläktarna som sitter baktill. Det går inte att komma ifrån att det låter lite med 4 diskar inklämda i ett ITX-chassi, men jag är otroligt nöjd med det, kanske bästa chassiköpet jag har gjort!
Postad 12 December 2009 - 11:56
Postad 12 December 2009 - 13:08
Grymt snyggt, ska snart flytta till min första lägenhet själv, och ja tycker du har fått de väldigt mycket som ja skulle kunna tänka mig, snyggt jobbat! Tyvärr kan jag inte rösta, men isåfall hade du lätt fått 10p!
Vad är det för filmdatabas du pratar om?
Jag tänkte på detta för någon dag sen, och göra en stor databas över min film server, har du någon rolig idé att bidra med?
Ha de bra.
Postad 12 December 2009 - 17:18
MRosenson: Tack! Menar du databasen i alu-boxen? Isf är det "WhereIsIt?" och är bra för att hålla koll på vad skivor med blandad data innehåller. För filmer rekommenderar jag att du rippar filmerna och skannar in i XBMC's databas så att du får omslag och kan starta filmerna direkt med fjärren. Lagra filmer gör du bäst på en NAS så att du slipper ljudet från hårddiskarna i vardagsrummet.
Lycka till med lägenheten!
Redigerat av AdrianTepes, 13 December 2009 - 04:35.
Postad 12 December 2009 - 18:09
Postad 12 December 2009 - 19:22
genstruktur: Installera och testa! Det är jätteenkelt att komma igång.
Postad 13 December 2009 - 01:34
Men till att börja med tänkte jag iaf bygga mig en filserver och har kollat runt lite på chassin, och det där Chenbro du har verkar ju riktigt nice! Men jag blev lite fundersam, på mini-itx.com står det "Versatile and stylish case with 4 removable drive bays, and 2 internal bays." men jag ser inte riktigt vart dom två interna är tänkt att få plats, eller räknar dom med nån 2.5" plats och DVD-spelaren, ser du om det finns plats för fler diskar internt? 4 borde ju räcka rätt länge, men nån gång i framtiden kanske man behöver 5 eller 6 diskar... ;D
Sen är jag nyfiken på hur effektivt det där externa nätagget är, hur mycket ström drar lådan i idle? Man kanske rent av kommer undan med lägre strömförbrukning om man köpter nått mini/miditower med plats för fler diskar och ett bra effektivt ATX-nätagg (även fast de ligger på 300-400W)? (tveksamt, men jag vet inte)
Iaf riktigt snyggt ordnat i lägenheten och med prylarna, och den där HTPC'n verkar riktigt nice den med! (nyfiken igen: hur mycket ström drar den och hur varm blir den?
Postad 13 December 2009 - 17:14
Servern har en intern plats för en 2,5"-cd/dvd men inte för någon disk vad jag kan se, kan hända att det går att klämma in bakom moderkortet men jag vill inte stänga av och kolla när jag kör lite webhosting osv på den. För att expandera tänkte jag köpa en extern kabinett med plats för 4 diskar som är ungefär samma storlek som chassit och ansluta med eSATA till moderkortet. Strömförbrukningen ligger runt 70-80W om jag kommer ihåg rätt sen sist jag kollade.
HTPC:n drar runt 50W idle och load är ett par watt över det. Temperaturerna i load kan du se på mina screenshots ovan. Det ligger väldigt bra till för att vara med såpass varma komponenter. Fråga gärna om det är något mer du undrar över
Postad 13 December 2009 - 22:26
genstruktur: Installera och testa! Det är jätteenkelt att komma igång.
Har provat det här hemma när jag hade hemma Asrocken, tyvärr fungerade inte det med htpc här av olika anledningar så det fick bli en Tvix istället. Tvixie gör den lite snyggare men det är inte xbmc direkt
Postad 14 December 2009 - 17:43
Postad 15 December 2009 - 22:24
Vad var det hos Tvixen som lockade? Tycker själv att en HTPC har obegränsade möjligheter, men WAF blir lite sämre när man vill pilla med den hela tiden
Asrocken var najs, tyckte att den kanske lät lite för mycket dock. Det största problemet var dock att jag fick overscan på min tv, gick inte att lösa i Ubuntu vid tidpunkten och jag kände att min nya fina htpc kändes som en förbannelse. Så fort jag såg den blev jag sur
Möjligt att jag gör ett nytt försök i framtiden när en ny bildvisare införskaffats.
/Gen
Postad 17 December 2009 - 21:18
Skaffa en Pioneer så fungerar det direkt med upplösningen
Postad 15 January 2010 - 22:02
Postad 15 January 2010 - 23:23
Symphoni of the night, är det original?
Klart bästa spelet genom tiderna!
För övrigt jätte fint
Fina prylar
Jo det är limited edition tom
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar