/Pathfinder

* Officiell tråd - Marantz BD7004 *
Startad av
Unregistereddebe7dcf
, jun 19 2009 06:25
104 svar till detta ämne
2 relaterade trådar
Postad 01 oktober 2009 - 11:58
Okej det visste jag inte,men då spelar det ingen roll vilken man köper. Får köpa den man tycker är snyggast. ![]() Postad 01 oktober 2009 - 12:22 Punkt slut. ![]() Postad 01 oktober 2009 - 12:32 Då blir ju valet helt plötsligt hur självklart som helst! ![]() Marantz springer ju åttor runt Denon och de flesta andra jämbördiga som finns just nu vad gäller design. Snyggaste apparatlådor som kommit på många år imo. ![]() Men smaken är ju som baken, finns ju dom som gillar fula saker också ![]() Om det inte vore såpass olyckligt att jag nyligen köpt en Panasonic BD spelare skulle jag lätt ha köpt denna vackra pjäs som skulle matcha min SR6003 utmärkt. Klart avis på dig Jensen, lust att byta? *host* Redigerat av masse70, 01 oktober 2009 - 12:34. Postad 01 oktober 2009 - 12:41 Postad 01 oktober 2009 - 12:52 ![]() (Tyvärr inte den bästa kvalitén på bilden, då min kamera bara gillar starkt ljus när man tar utan blixt..) Postad 01 oktober 2009 - 13:50 Hur funkar denna ihop med min receiver en SR7001.. har gamla HDMI porten på den och inte 1.3a? Gör det någon skillnad i ljud/bild-kvalitet? mvh Anders Redigerat av Unregistered6831785b, 01 oktober 2009 - 15:22. Postad 01 oktober 2009 - 15:59 Postad 01 oktober 2009 - 16:11 ![]() Någon som har kolla på vad skillanderna är mellan 5004 & 7004, är det värt att lägga 2 tusen extra för 7004an och isåfall varför? Spelaren ska kopplas till en Marantz 6003 och en 46" M87. //stabbe Postad 01 oktober 2009 - 16:18 297 mot 150 på videodelen ( ja, jag har ingen aning om vad det innebär ![]() Postad 01 oktober 2009 - 18:01 Tack så mycket! ![]() 5004 klarar inte DTS-HD och Dolby true HD om jag inte minns helt fel. Bland annat. Redigerat av Nomad, 01 oktober 2009 - 18:01. Postad 01 oktober 2009 - 18:11
Det var så lite så ![]() Vad jag förstått så kan inte 5004 avkoda dessa format själv men jag har en receiver som kan sköta avkodningen. Sen har 5004an inte heller Analoga 7.1 utgångar men detta är inte av intresse för mig. Jag försöker bara hitta något som skulle vara av intresse för mig som gör att jag hellre köper 7004an. Hittar jag dock inget så sparar jag gärna 2000kr till annat ![]() Postad 01 oktober 2009 - 19:04
5004 har inte ABT's Scalerchip vilket 7004 har. 7004 har också stabilare chassi, väger 0,6kg mer. Detta borde innebära bättre bild framför allt på DVD samt bättre ljud. Dessa två skillnader är anledningen till att jag själv idag beställde en 7004. Har haft 5004 hemma på prov och gillade den men vill ändå ha 7004. Postad 01 oktober 2009 - 19:51 Har du någon aning hur bra BD7004 står sig mot DV7001 vad gäller DVD-uppspelning? Mvh Anders Postad 01 oktober 2009 - 20:12
Tyvärr inte då jag inte har provat DV7001 och inte heller BD7004 ännu ![]() Postad 01 oktober 2009 - 20:27
Ok tack för ditt svar iaf! =) Är det någon som har en aning hur DV7001 står sig mot BD7004.. har nämligen en DV7001 hemma som jag funderar på om jag ska sälja eller ha kvar som DVDspelare? Får väl jämföra dom annars då när dom kommer.. /Anders Postad 04 oktober 2009 - 00:29 Det där skulle jag kunna testa om jag beställer den nya BD7004 men det kommer nog att dröja lite, så någon annan hinner säkert före ![]() ![]() ![]() MVH:Per Postad 04 oktober 2009 - 05:49
Jag tackar dig för de så länge o längtar efter dina reflektioner =) Dröjer nog ett tag till innan jag beställer så... Vad kan en DV7001 vara värd idag? Den är i absolut toppskick och ca 1 år gammal. mvh Anders Postad 28 oktober 2009 - 19:36 Redigerat av Unregisteredaaa4c984, 28 oktober 2009 - 19:38. Postad 30 oktober 2009 - 22:39 mvh Anders Postad 16 december 2009 - 14:46 Postad 26 december 2009 - 21:17 I manualen står det DVD-R (Finalised disc only) betyder detta att den inte spelar + skivor alls? och vad menas med finalised? tar den inte brända skivor heller? Vad är maxstorleken för SD-kort? eller tar den alla storlekar? tacksam för snabbt svar:) Redigerat av wallo96, 26 december 2009 - 21:18. Postad 28 december 2009 - 21:50
Tänkte bara meddela att jag idag har provat med en DVD+RW skiva i min BD7004 och det gick utmärkt. Finalised innebär att man stänger skivan så att det inte går att skriva till den igen, om det inte är en RW-skiva som då måste raderas först. Max storlek för SD-kort har jag inte provar men jag har provat med ett 2GB kort och det gick bra. Det vore konstigt om den inte har stöd SDHC-kort. I övrigt kan jag bara rekommendera den. Jag är mycket nöjd med min. Framförallt är jag imponerad av DVD-uppskalningen och CD-ljudet jämfört med andra Blu-Ray-spelare jag har provat eller ägt. Mvh Fredrik Postad 28 december 2009 - 23:19 Jag har testan DVD+R i min och det fungerar fint. Finalised = stängd precis som Fredrik redan svarat och den ska enl. uppgift i manualen klara SD (FAT16) upp till 2GB resp. SDHC (FAT32) på 4-8GB. Jag har testat SDHC 8GB resp. SD 1GB och det fungarar bra. Ska du invända BD-live etc så räcker dock 1-2GB, vad man nu ska med det till? Det bara trögar upp starttiden som nog är spelarens svagaste sida, notera dock att det finns flera namnkunniga spelare i samma prisklass som är långsammare. Annars är även jag mkt nöjd med framför allt bild och ljud; DVD-bild inkl. uppskalning och digitalt ljud (även CD) är mkt bra helt i klass med ex. DV7001, uppskalningen är nog t.o.m. ngt bättre. Blu-ray-bild och HD-ljud är givetvis kanon! Nu vill jag bara veta hur man gör den regionsfri, någon snälla? Postad 29 december 2009 - 16:19
ah okej. det låter bra. har intresserat mig för spelaren just för dvd och cdljud då det inte är till min belåtenhet i nuvarande BDspelaren. störs inte så mycket av långstarttid då jag ända brukar sätta på förstärkaren en stund innan så det hinner bli varm. bra även att den tar lite större SDkort så man kan slänga in någon avifilm emellanåt. blir nog att slå till på denna direkt när min projektor kommer:) Postad 16 januari 2010 - 18:15 Fel region står den på OSD:n. Skall fråga hembioconsult på måndag om ingen här har nåt bra å lätt förslag på hur man gör den regionsfri. ha det gott naffats Postad 16 januari 2010 - 19:54
För nån dagsen så såg jag en länk till en sida från forumet, såg ut som wikipedia layout och där kunde man bara trycka på spelaren man hade så stod de där om man kunde göra den regionsfri på bd eller dvd och annat gotta. Men nu hittar jag inte på den. Hoppas nån annan vet vilken sida jag menar och kan ge den till dig. Postad 18 januari 2010 - 08:21 Postad 27 januari 2010 - 23:03 Verkar alltså som att den inte kan det och vad är det isåfall jag får ut till förstärkaren? bara vanligt DTS ljud som på en dvd skiva eller? Mvh victor Postad 28 januari 2010 - 18:44
Kan det vara så att din förstärkare inte kan avkoda DTS HD-MA? I så fall är det inget konstigt att det står DTS vilket ju är Core-ljudet. Det du behöver göra är att gå in i menyn på BD7004 och ändra så att den kodar av DTS HD-MA till PCM. Kommer inte ihåg var och hur man gör det men det står säkert i manualen. DTS ljudet du får ut är förvisso bättre än DTS ljudet från en DVD då det har max bitrate men avkodat DTS HD-MA är ju betydligt bättre. Mvh Fredrik Postad 29 januari 2010 - 00:04
Min förstärkare klarar det. dock löste sig felet utan att riktigt veta vad det var. Först hade jag spelaren på "normal hdmi" sen gick jag in på spelaren och sa åt den att skicka det som LPCM eller vad det heter. du kan välja på Normal, Lpcm och stereo. då gick förstärkaren över till att visa " multi chanel in" och sedan ändrade jag tillbaka till "HDMI Normal" på ljud delen och då stog det DTS HD MA helt plötsligt. Postad 05 februari 2010 - 12:56 Varför en BD-spelare i den här prisklassen istället för en billig samsung, panasonic, philips, eller liknande? Jag är inte ute efter någon pajkastning utan vill veta vad t.ex. en marantz skulle kunna tillföra? Jag har inget emot att spendera lite extra för att få bra saker, har kört lite blandat nad och denon hemma de senaste 15 åren. Men bara om det gör någon skillnad på slutkvaliten på bild och ljud. Jag betalar helst inte en massa extra för saker jag inte använder eller design och märke. Förutsättningar: Uppspelning av DVD-Video och Blu-ray, dvs film. Allt ska ut heldigitalt från spelaren på HDMI i sitt ursprungsformat. Både bild och ljud. Min receiver tar alla ljudformat och bilden tar min dvdo edge hand om om det behöver deinterlacas eller skalas. Receivern kan skicka vidare bilden utan att påverka och tv:n tar 1080p (/24, /50 och /60) in. Signalgången är alltså: Spelare->DVDO Edge->AVR->TV. Ljudet stannar såklart i AVR:en... Eller finns det bättre tråd att fråga i? Föreslå gärna. Frågan är alltså vad jag i det beskrivna användarfallet skulle ha för nytta av en lite bättre/dyrare spelare. Inte generellt varför den är bättre. Redigerat av matbl, 05 februari 2010 - 12:58. Postad 05 februari 2010 - 13:10 Vi andra som vill koppla analogt 2-kanal och även spela DVD så är det andra kriterier som gäller. Postad 05 februari 2010 - 14:20 DVD vill jag såklart spela. Men det kanske var deinterlacning, uppskalning och cadence hantering du syftade på? (Det fixar ju DVDO Edge bättre än det mesta annat i någorlunda rimlig prisklass) Så för film blir det inte bättre av "bättre" spelare? Även om jag kör en hyfsat gammal men välljudande denon cd-spelare för cd och analogt från den så blev jag lite nyfiken på en sak. Varför vill du köra ut 2-kanalsljud (som jag antar kommer från någon form av audio-skiva) analogt istä'llet för digitalt? Bättre DAC:ar och första signalförstärkning i spelaren än i förstärkare/receiver? Redigerat av matbl, 05 februari 2010 - 14:21. Postad 05 februari 2010 - 14:31 Men som du säger bättre DAC:ar i spelaren än i recivern,om man nu inte vill ha CD spelare. Väldigt OT blev det nu. Postad 05 februari 2010 - 14:46 Lite OT bara ![]() Så för att sammanfatta. Om man som jag har en videoprocessor som sköter allt bildmässigt och dessutom vill ha ljudet i originalformat över hdmi så finns det egentligen ingen teknisk anledning att lägga pengar på typ en sån här spelare? Sen kanske man vill göra det ändå för den är snygg och ser gedigen ut, men det är en annan femma... ![]() Då tackar jag för hjälpen. Postad 02 mars 2010 - 17:32 Har köpt denna spelare och kör den via hdmi till min sr 7001 och från den via hdmi till min krp500a. Funkar kanon, nästan... Problemet med mig är att jag har väldigt lätt att se judder, tycker det är hemskt störande. Tror rent av att jag är lite psyko ![]() Detta resulterar i att varje gång det ska tittas på film håller jag på och micklar som fan med allehanda inställningar för att försöka se skillnader. Kan inte nån bara säga till mig på skarpen att ställa in tvdjäveln och marantzen på ett visst sätt och sen bara försöka vänja mig? Jag skulle också behöva tips på nån blu-ray som har extremt lite judder (har förstått att film ofta har det) som jag kan använda som referens... Postad 02 mars 2010 - 21:41
yes, har testat pure direct, 1080/24 & auto. på tv´n växlar jag frenetiskt mellan off, standard, smooth & advanced under pure cinema samt drivemode 1 el. 2. har även testat köra bd´n direkt till tv´n med hdmi, enda skillnaden då är att insignalen till tv´n visar även 32 bit. Postad 05 mars 2010 - 02:52 Postad 07 april 2010 - 22:19 Postad 08 april 2010 - 15:19
Kan tyvärr inte hjälpa dig med den frågan ÄN! Men satt i exakt samma sits som du IGÅR, dock tog jag steget längre och beställde. Så kommer gå från PS3+6004 till BD7004+6004, MYCKET för att den ska vara så sjukt bra bild o ljudmässigt men också för at tde tillhör samma serie och jag tycker dessa Marantz är så snygga! Hoppas jag får allt o funka som jag vill, är nybörjare på sånna här "avancerade" Stärkare o spelare. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |