Hej.
Nu har jag hunnit att testa denna spelare lite mer ingående. Tänk på att dessa åsikter och bedömningar är mina egna, och återspeglar endast mina personliga bedömningskriterier och förväntningar på denna apparat.
På bildsidan har givetvis förväntningarna varit höga att den ska vara bra främst på Blu Ray, och efter att ha stoppat i den första filmen, kunde jag konstatera att den faktisk var bättre än jag förväntade mig.
Jag har blivit sittande och tittat på film, enbart för att njuta av den fantastiska bilden.
Färgerna återges väldigt korrekt enligt mitt tycke, och detaljrikedomen i bilden är enorm.
Efter att ha spelat BD endast på PS3, tycker jag att Marantzen är mycket bättre på Blu Ray.
Vanlig DVD har jag inte provat så mycket än, men den har gjort ett riktigt bra jobb på de få filmer jag
har titta på. Helt ok.
På ljudsidan är den mycket bra. Suveränt multikanalsljud, speciellt när man kör de nya losslessformaten
Vid uppspelning av tvåkanal har frågan varit om denna maskin ska kunna ersätta min Marantz DV9600 som CD spelare, och svaret är ja. Den är helt fantastisk och översteg mina förväntningar skyhögt när jag började spela tvåkanal. Har fått helt nytt sug på att plöja igenom CD samlingen på igen.
Rent mekaniskt fungerar den också bra tycker jag. Skivsläden kommer ut lugnt och fint utan att låta som ett tröskverk. Det ända som kan vara lite irriterande är att den är lite känslig för hur man riktar fjärrkontrollen.
Start och laddtider har jag inte brytt mig om att klocka, då jag själv tycker att det är totalt ointressant.
Det viktiga för mig är att den är bra på det den ska vara bra på, nämligen bild & ljud.
Några av CD skivorna jag har spelat när jag har provat tvåkanal:
Meshugggah - Obzen: Svensk teknikmetall med vasst gitarr och basljud.
Alterbridge - One Day Remains: Avgrundsdjup bas på låten, Find The Real
Scar Symmetriy- Holographic Universe: Svensk popdödsmetall med en fantastisk sångare.
Biffy Clyro - Puzzle
Lullacry - Vol 4: Finsk “######rinamma stompa med foten i golvet rökare” i låten Perfect Tonight
Bob Marley - Exodus: En av de bästa skivor som har spelats in.
Ayreon - 01011001: Progressiv hårdrock med en fantastisk produktion. Väldigt bra ljud.
Dishwalla - Opaline (HDCD): Alternativrock med en lugnare framtoning och bra produktion.
Lambchop - Aw cmon: Kurt Wagner sitter rakt framför mig och sjunger.
Och givetvis Nils Lofgrens Acoustic Live, som är ett måste när man provar tvåkanal.
Med vänlig hälsning
Larton