Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Com Hem On Demand

211 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 December 2009 - 18:46

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Jag tycker det känns som hela play-tjänsten befinner sig på försöksstadium, trots att det rullas ut som en färdig tjänst.

Att menyerna är yxiga och långsamma är en underdrift. Jag har nog aldrig varit med om långsammare menyer i ett gränssnitt någonsin. Sorteringen av program är också väldigt bristfällig, man är tvungen att välja per kanal istället för att bara leta efter det program eller progamserie som man vill se. Någon slags favoritfunktion verkar heller inte finnas. Så det blir ett evigt segscrollande igenom samtliga avsnitt av serier man är ointresserad av - som någon skrev innan så måste man scrolla igenom allt, oavsett om man har abbonemang för att titta på det eller inte.

Gällande spolning så upplever jag att det endast i ensktaka fall går att spola - det verkar fungera i SVTs program (kanske beroende på att de inte har reklam?) samt musikvideotjänsten. Alla program går att pausa i, dock får man akta sig så man inte går in i menyn - då får man vackert se om programmet ifrån början!?

Kvalitetsmässigt så verkar play-programmen hålla samma kvalitet som utsändningen, dock verkar det lite si och så med när avsnitten läggs ut. Jag kunde t.ex inte se på gårdagens "efterlyst" i morse, vilket förvisso lika mycket kan bero på tv3.

Så, bra idé men hafsigt utförande så här långt. Framför allt så måste de göra om gränssnittet, helst helt och hållet och denna gång HD-anpassat. Som det ser ut nu skulle det kunnat vara designat av Scanbox a´la 1997...

Ja anledningen att man inte kan spola i alla program beror på reklamen, thats a fact. Håller med om att om inte bättre urvalsmenyer så i alla fall en sökfunktion.

Håller dock inte med om att boxen är seg, inte då jag testade den för ett tag sedan, visst var det en fördröjning men långt ifrån vad man får med tex telias ondemand. Tror att menyerna tankas ned till boxen via modemet så kanske beror lite på vilken bredbandstjänst man har. Har man bara modemet för ondemand är det säkert inte så faslig speed som ligger aktiverad på modemet vilket gör det segt. Dessutom är det ju obefintlig väntetid att starta filmerna/programen jämfört med konkurrenterna. Därtill bör man ju jämföra comhems ondemand med just andras boxondemand och deras utbud är lika skralt tyvärr. Tycker dock också att allt som finns på kanalernas playhemsidor ska finnas tillgängligt via boxen annars försvinner lite av ideen.

Volymen via HDMI tror jag är en "feature" snarare än en bugg men har hört att comhem vill försöka åtgärda detta.

Redigerat av Phunky, 05 December 2009 - 18:56.

Postad 06 December 2009 - 13:12

Unregistered9512dc8f
  • Unregistered9512dc8f
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Håller dock inte med om att boxen är seg, inte då jag testade den för ett tag sedan, visst var det en fördröjning men långt ifrån vad man får med tex telias ondemand. Tror att menyerna tankas ned till boxen via modemet så kanske beror lite på vilken bredbandstjänst man har. Har man bara modemet för ondemand är det säkert inte så faslig speed som ligger aktiverad på modemet vilket gör det segt. Dessutom är det ju obefintlig väntetid att starta filmerna/programen jämfört med konkurrenterna. Därtill bör man ju jämföra comhems ondemand med just andras boxondemand och deras utbud är lika skralt tyvärr. Tycker dock också att allt som finns på kanalernas playhemsidor ska finnas tillgängligt via boxen annars försvinner lite av ideen.

Hmm, min box är verkligen löjligt seg när man bläddrar i play. Det kan ta 10 sekunder från det att man trycker på en knapp tills dess menyerna reagerat. Helt ohållbart. Dett + att utformningen av menyerna är under all kritik gör ju nästan playtjänsten oanvändbar. Beror det på att de har för låg bandbredd för gränssnittet för oss som bara har modemet för ondemandtjänsten så är det ju under all kritik.

Dessutom dyker inte program som ska visas på play upp i tid. T.ex. avsnitt 5 av Morden, som visades i onsdags på SVT1, finns fortfarande inte där trots att det finns på SVT play (men däremot de tidigara avsnitten). Comhems kundtjänst har inget vettigt svar på varför.

Jag har fått bekräftat från Comhem att det är en bugg med ljudet som inte dyker upp när man startat boxen förrän man bytt kanal och dessutom att den tappar bort sorteringsordningen av kanalerna, för en del gör den det efter några dagar, för mig sparas aldrig sorteringen ens. Båda är buggar som ska åtgärdas i en framtida uppgradering, oklart när dock.

Det blir allt mer uppenbart att tjänsten inte är färdigutvecklad än, man hoppas de lägger rejält med krut på att få fason på den.

Postad 06 December 2009 - 14:44

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
"Beror det på att de har för låg bandbredd för gränssnittet för oss som bara har modemet för ondemandtjänsten så är det ju under all kritik." bara en gissning från min sida, jag vet faktiskt inte.

"Dessutom dyker inte program som ska visas på play upp i tid. T.ex. avsnitt 5 av Morden, som visades i onsdags på SVT1, finns fortfarande inte där trots att det finns på SVT play (men däremot de tidigara avsnitten). Comhems kundtjänst har inget vettigt svar på varför." beror nästan garanterat på hur snabbt materialet kommer från programbolaget. Tror inte comhem själv spelar in det centralt och aktiverar det för play.

Postad 08 December 2009 - 20:34

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Testar den här boxen, men kör inte "on demand" utan endast som vanlig HD-box för Live-TV.

Jag använder TV-guiden (epg) ganska mycket, men retar mig på att den kan hoppa tillbaka till mitt ursprungsläge efter att man bläddrat mellan kanaler i typ 10 sekunder.

Någon som upplever samma sak ?

Borde man inte kunna titta på en kanal samtidigt som man bläddrar i TV-guiden ?

Det går ju om man bläddrar i inställningar ?

Postad 09 December 2009 - 19:03

Reager
  • Reager
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Kan skriva under på allt som Whoop säger. Vore det inte för att jag ville köra digitalt så hade allt åkt tillbaka så det sjunger om det. Totalt värdelöst egentligen.

Nästan så man borde slänga in en anmälan för falsk marknadsföring :unsure: Att det inte går att spola kan jag acceptera, dock borde det gå att bokmärka på något sätt så att man kan hoppa tillbaka även efter att ha stängt av för en stund. Men utbudet, om man nu kan kalla det för för utbud är ju så totalt j*kla h-vetes värdelöst att jag nog aldrig kommer att nyttja ondemand-tjänsten.

Så detta rekommenderas inte till någon, förutom om du hör till dem som vill kunna se nyheterna i repris.

Postad 09 December 2009 - 20:52

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Öhh men om man inte brukar fildela är ju SF Anytime guld, samma gäller canal+ ondemand. Playgrejjerna känns mer som nån bonus.

Postad 09 December 2009 - 21:08

mnomn
  • mnomn
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har samma problem som flea andra här. Jag har inte internet via comhem och min play-funktion är superkass! Det tar upp till 10 sekunder från knapptryck tills något händer på TVn. 10 sekunder är oerhärt länge i sammanhanget.
Dessutom misslyckas uppspelningen ganska ofta, efter ett par sekunder får man upp ett felmeddelande och kastas till baka till TV-läge. Är man intresserad av play i första hand så är det nog bättre med en TV-dator och internet.

Sådär, nu har jag fått gnälla av mig. Gud jul.

Postad 18 December 2009 - 00:08

Caaf
  • Caaf
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Bara det faktum att canalplus select finns gör att jag nästan ignorerar alla barnsjukdomar som finns med boxen.
Man är ju bisarrt naiv om man trodde att en box från comhem (eller någon operatör för den delen) skulle fungera smärtfritt från start.
Senaste uppdateringen gjorde menyerna mer lättnavigerade. Saknar dock fortfarande en kanallista med bättre överblick som bara kväver ett tryck.
Överlag måste jag säga att jag är positiv trots att det finns mycket som borde förbättras. Playfunktionerna fungerar för mig och utbudet har blivit större på bara någon vecka.
Har redan hittat flera program på play som jag missat när de gått på tv. Senast idag ett program på national geographic.

Postad 27 December 2009 - 08:52

najs
  • najs
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Måste jag ha modem + internet abonnemang från comhem för att play tjänsten ska fungera eller kan använda min uppkoppling från bredbandsbolaget?

Redigerat av najs, 27 December 2009 - 08:56.

Postad 30 December 2009 - 00:12

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Måste jag ha modem + internet abonnemang från comhem för att play tjänsten ska fungera eller kan använda min uppkoppling från bredbandsbolaget?

Du måste ha ett modem från Com Hem. Om du inte har det, får du det när du beställer On Demand-tjänsten. Du behöver inte ha något internetabonnemang hos Com Hem. Tjänsten fungerar inte via någon annan internetoperatör.

Postad 30 December 2009 - 00:16

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Jag tycker också att utbudet av program är dåligt. Blir det inte bättre än så här, är inte detta något att ha. Har problem med att boxen rätt som det är byter kanal till SVT1 när man tittar på någon annan kanal. Först blir bilden svart. Är det någon mer som märkt av detta?

Postad 30 December 2009 - 14:03

MultiBat
  • MultiBat
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Ja, jag har också märkt att boxen byter kanal till SVT1. Jag har inte sett det hända live, men två gånger när jag försökt spela in ett program så har boxen bytt under inspelningen. Det är ju ganska irriterande... :)

Jag har haft boxen några veckor nu. Jag lade till en massa kanaler i en favoritlista, men denna lista rensades.
Har fått en uppdatering sedan dess, men har inte orkat prova igen.

Play-tjänsten är ganska värdelös. Mest för det fruktansvärt långsamma användargränssnittet. Det gäller att ha tålamod mellan knapptryckningarna, annars är det lätt att hoppa vidare med en knapptryckning för mycket.
Tittar man dessutom på utbudet och jämför svt-play på webben med on demand varianten så finns det väldigt, väldigt lite genom on demand boxen.

Ändå är jag hyfsat nöjd. Mest för att jag gick från SD till möjlighet att se HD, men också för att det är enkelt att hyra film via SF. Jag laddar aldrig hem filmer från nätet och att hyra via en dator som man kopplar till TVn är ganska bökigt.

Postad 30 December 2009 - 21:10

Unregisteredb25e50f4
  • Unregisteredb25e50f4
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Någon som har problem med fjärrkontrollen när det är mörkt eller helt svart i rummet? Mitt scenario ser ut som följer:

Dagtid fungerar kommunikationen mellan fjärrkontrollen och Boxen utan problem. Jag kan byta kanal och göra allt annat som man skall kunna göra från fjärrkontrollen. Däremot när det blir mörkt i rummet, och jag endast har lite mysbelysning tänd i rummet, så fungerar inte kommunikationen mellan fjärrkontrollen och boxen något vidare bra. Om jag tex trycker på volym knappen konstant, så blinkar den röda/gröna lysdioden cirka tre gånger, för att sedan "vila" någon tiondels sekund, och därefter blinka cirka tre gånger osv. MEN om jag tänder ljuset i rummet (3 spottar i taket nära TV och Box) så fungerar det helt normalt.

När jag skall byta kanal så måste jag trycka ett flertal gånger på fjärrkontrollen för att kanalbytet skall ske, och allt som oftast blir det då dubbeltryck.

Är det någon annan som upplevt detta eller någon som kan testa med att släcka all belysning i rummet där ni har Box och fjärrkontroll och se om ni upplever samma problem.

Jag har varit i kontakt med ComHem och jag har fått en ny fjärrkontroll samt bytt batteri utan att det löst problemet.

2 Spara till favoritlista fungerar ej

Efter att man sorterat favoritlistan så sparas den ej, utan återgår till original inställning, dvs. fabriksinställning. Om jag valt att visa favoritlistan så allt som oftast så återgår den till att visa alla kanaler, vilket är irriterande.

3 Kanallistan ändras till Alla kanaler med ojämna mellanrum

Om jag valt att visa mina favoritkanaler så med ojämna mellanrum ändras kanallistan till ”Alla kanaler” och kanalen jag tittar på ändras till TV1 (som ligger först i ”Alla kanaler”).

Redigerat av Unregisteredb25e50f4, 07 January 2010 - 11:19.

Postad 31 December 2009 - 11:36

MultiBat
  • MultiBat
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har upplevt samma sak, dvs att det var väldigt svårt att kontrollera boxen. Det har bara hänt en gång. Jag ska testa när det bli mörkt och se om jag får problemet då.

Postad 02 January 2010 - 20:33

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Jag tycker Com Bort kan ändra sin slogan för On Demand.

TV som börjar när vi vill.

Det tar ju sån tid innan dom lägger upp programmen, om dom lägger upp dom överhuvudtaget dvs.

Jag tycker den här tjänsten är skandal. Det är ju att lura folk. Dom lär ju knappast få bättre rykte bland kunderna när dom lanserar en sån här bristfällig tjänst.

Postad 04 January 2010 - 19:16

Unregisteredc7e68109
  • Unregisteredc7e68109
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hade jag vetat om vilket skit utbud combort skulle ha på sin ondemand tjänst hade jag nog inte betalt 495:- för den boxen. Ett exempel är SVT Play som de borde döpt till SVT Play LITE med betoning på LITE, under kategorin serier hittar man "Kan du vissla Johanna" vad för j-a serie är det? Inte ett spår av läckbergs tv-serie eller bara morden i midsummer eller någon av alla de andra tv-serierna svt har... Hade jag desseutom vetat att Canal Select bara skulle innehålla en bråkdel (drygt 80 filmer)av de filmer Canal Digital har på sin Canal Select hade jag aldrig skaffat Canal +. Canal digital skriver på sin sida, att de erbjuder över 250 filmer och serier....see länk
http://www.canaldigi...1-S-29386129031

Jag gissar att det är Edith och Edith som väljer utbudet...det skulle förklara en hel del....

Suck kan de aldrig göra rätt...

Postad 06 January 2010 - 16:53

bengtham
  • bengtham
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Boxen är ett riktigt skämt och jag är extremt besviken. Menyerna är otroligt sega och laddtiderna är bedrövliga. Kanallistor går knappt att skapa och försvinner helt plötsligt.

Playkanalernas utbud är bara en bråkdel av vad som finns på nätet.

Helt enkelt rena rama skiten. Köp den inte!

Redigerat av bengtham, 06 January 2010 - 16:54.

Postad 06 January 2010 - 22:21

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Egentligen skulle man lämna tillbaka boxen för att visa sitt missnöje. Så lägger man med en lapp med texten " Gör om, gör rätt". Kan nästan vara värt 495 kr.

Postad 07 January 2010 - 11:02

Unregistered9512dc8f
  • Unregistered9512dc8f
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Ja, jag har också märkt att boxen byter kanal till SVT1. Jag har inte sett det hända live, men två gånger när jag försökt spela in ett program så har boxen bytt under inspelningen. Det är ju ganska irriterande... :blink:

Har samma problem jag med, det verkar som att boxen startar om.
Speciellt irriterande är det om man tittar på ett program på någon av reklamkanalernas Play, då man helt tappar bort var man var i programmet, och eftersom man inte kan spola framåt så måste man se programmet från början.
Uselt!

Postad 09 January 2010 - 20:12

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
TV4 Play är iaf bättre än SVT Play, trots att TV4 kostar 10 kr/mån. Men då kan man se på programmen helt utan reklam och trailar. Man slipper tom. kanalloggan uppe i hörnet. Programmen läggs ut fort också och ligger kvar ett bra tag. Sen tror jag att när man börjar titta på ett program där och inte tittar klart, så frågar den nästa gång om man vill fortsätta titta där man slutade eller börja från början. Bravo TV4! Om bara Com Hem kan få ordning på menysystemet och buggarna i boxen så kan nog detta bli bra.

Postad 21 January 2010 - 00:16

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Tips till dig som sitter med bundet abonnemang men ändå vill prova On Demand (eller/och byta upp dig till HD-box).

Postad 25 January 2010 - 15:02

webrant
  • webrant
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Någon som fått boxen att fungera med SmartWI?

Postad 01 February 2010 - 18:51

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Om man skiter i on demand-tjänsterna, kan man köra boxen utan modemet då? On demand verkar ju ändå inte fungera så bra...

Hade förut en HD-box utan hårddisk, bytte till en SD-box med hårddisk men blev rätt besviken på att den inte har HDMI-utgång...jag har knappt använt inspelningsfunktionen under ett år. Funderar nu på om jag ska nappa på on-demand HD-boxen för 1 kr.

Postad 01 February 2010 - 20:26

zooounds
  • zooounds
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Om man skiter i on demand-tjänsterna, kan man köra boxen utan modemet då? On demand verkar ju ändå inte fungera så bra...

Hade förut en HD-box utan hårddisk, bytte till en SD-box med hårddisk men blev rätt besviken på att den inte har HDMI-utgång...jag har knappt använt inspelningsfunktionen under ett år. Funderar nu på om jag ska nappa på on-demand HD-boxen för 1 kr.

Jag skulle inte använda boxen om jag så fick betalt för det.

Postad 01 February 2010 - 23:02

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Jag skulle inte använda boxen om jag så fick betalt för det.

ondemandboxen fungerar bra även om man inte har själva ondemandtjänsten. Det är bara ondemand-menyerna som blir utgråade i boxmenyn. Bildmässigt är det ingen försämring vad jag sett mellan en vanlig HDbox och ondemandboxen. Skulle dock vänta till det finns en ondemandbox med PVR.

Postad 02 February 2010 - 07:40

zooounds
  • zooounds
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

ondemandboxen fungerar bra även om man inte har själva ondemandtjänsten. Det är bara ondemand-menyerna som blir utgråade i boxmenyn. Bildmässigt är det ingen försämring vad jag sett mellan en vanlig HDbox och ondemandboxen. Skulle dock vänta till det finns en ondemandbox med PVR.

Jag syftade på att boxen är så FRUKTANSVÄRT slö.

Postad 02 February 2010 - 17:08

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Jo det förståss. Tyckte den var bättre tidigare innan senaste uppdateringen så troligen LÄR det ju gå att fixa. Telias iptv har ju en nästan identisk box och den är inte seg.

Postad 03 February 2010 - 18:27

Unregistered9512dc8f
  • Unregistered9512dc8f
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jo det förståss. Tyckte den var bättre tidigare innan senaste uppdateringen så troligen LÄR det ju gå att fixa. Telias iptv har ju en nästan identisk box och den är inte seg.

och så är den ju så buggig att det är löjligt, t.ex;
Den startar om sig själv med ojämna mellanrum
Kanalsortering sparas inte, det verkar även som att det är lite si och så med om favoritkanaler sparas.
Ljudet funkar inte alltid när man startar boxen, det kommer först sedan man bytt kanal
Ibland hänger den sig
HDMI'n verkar inte vara helt övertens med alla hemmabioförstärkare

Postad 13 February 2010 - 19:32

Unregistered2be657cb
  • Unregistered2be657cb
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har köpt en Motorola VIP1920 med Digital-TV Small och den vill inte koppla sig till mitt nätverk och jag skulle hemskt gärna vilja använda On Demand tjänsten.
Vet någon vad problemet är?
Jag är tacksam för alla svar.

Postad 13 February 2010 - 19:37

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1163 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har köpt en Motorola VIP1920 med Digital-TV Small och den vill inte koppla sig till mitt nätverk och jag skulle hemskt gärna vilja använda On Demand tjänsten.
Vet någon vad problemet är?
Jag är tacksam för alla svar.

Och vilket är ditt "nätverk"? Du måste koppla upp dig via det medföljande kabelmodemet till Com Hems nät. Inte via någon annan ISP, för då funkar det inte. Läs guiden.

/Peter Cigéhn

Postad 17 February 2010 - 20:11

Unregisteredc9db960b
  • Unregisteredc9db960b
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Köpte boxen men behöver hjälp att ställa in den så att jag kan använda min fjärrkontroll till Receivern "onkyo 607" för att styra boxen.

Min receiver behöver en 5-siffrig kod för fjärrkontrollen men jag vet inte hur jag ska få tag på den. Någon som har något tips?

Postad 20 February 2010 - 22:29

Unregisteredca28be1d
  • Unregisteredca28be1d
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Nu närmar sig tiden för mig att gå in i HD-världen via comhem och jag har en liten fråga som jag hoppas få svar på. Jag tänkte beställa "largepaketet" och då kan man antigen köpa boxen Humax 5000c för 495 kr eller On demandboxen Motorola VIP1920 för 995 kr.

Vad tror ni, vilken box är enkelt bäst?

Mvh
Boek

Postad 20 February 2010 - 23:33

zooounds
  • zooounds
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Nu närmar sig tiden för mig att gå in i HD-världen via comhem och jag har en liten fråga som jag hoppas få svar på. Jag tänkte beställa "largepaketet" och då kan man antigen köpa boxen Humax 5000c för 495 kr eller On demandboxen Motorola VIP1920 för 995 kr.

Vad tror ni, vilken box är enkelt bäst?

Mvh
Boek

Humax-boxen. För att citera mig själv ovan om Motorola-boxen: "Jag skulle inte använda boxen om jag så fick betalt för det."

Redigerat av zooounds, 20 February 2010 - 23:35.

Postad 26 February 2010 - 20:08

whopp
  • whopp
  • Lärjunge

• 450 inlägg
  • 0
Några frågor om boxen/tjänsten:
1. Jag har slutat se "gröna starta om symbolen" över huvud taget... Funkar inte den tjänsten längre?
Det fungerar att gå in och se på program i efterhand så själva "kopplingen" mot deras server verkar ju fungera..
Kan det vara så dumt att man måste betala för den?

2.EPG:n verkar ju helt trasig? Om jag börjar bläddra nedåt bland kanalerna så "hoppar den tillbaks" till den kanal jag för tillfället tittar på efter ungefär 15 sekunder, såhär är det jämt, med samma tidsavstånd,om å om igen...

3. ofta i EPG:n så försvinner eller finns inte öht. program framåt i tiden på vissa kanaler. Nästa dag funkar inte alls.

4. VARFÖR VARFÖR VAAAARFÖR visas kanaler som jag inte abbonerar på?
Så sjukt störande att få en "ej tillgänglig" när man bar sitter och bläddrar +/- en kanal.

På analog-tvn "sparade" man ju bara in dom kanaler man hade..
Är det alltså så kasst att det inte går att bli av med dom kanaler man inte har?
(visst att man kan sätta sig och göra nån sorts favoritlista, om den funktionen nu blivit lagad, men orka? varför inte bara ha en "do not show unsubscribed channels"-option?

5. Tycker att fjärren är sjukt dålig.
Knapparna sitter så dumt placerade, och är så dumt formade, att jag som kanske tittar på tv ~5 timmar i veckan totalt, inte kan "känna" med handen på kontrollen, utan behöver titta ner för att kunna trycka på t ex "info" knappen...

Såg även i nån reklam på stan att boxen höjts till 995:-, sjukt ovärt! Fanskapet var ju med nöd och näppe värt 495:-, eftersom den iaf klarar HD...

Sen nått jag saknar, är typ en "zapp" funktion. Vad jag är ute efter är, jag trycker på en speciell knapp, då så hamnar den kanalen jag för tillfället tittar på i en PiP (när det blir reklam), sen kan jag zappa runt på andra kanaler sålänge, och sen med ett nytt tryck på samma knapp komma tillbaks till fullscreen på kanalen som var PiP....
Men antar att detta är nån sjuk "deluxe"-feature som även kräver dubbla tuners... :)

Redigerat av whopp, 26 February 2010 - 20:12.

Postad 09 March 2010 - 08:17

Unregisteredd5c31f93
  • Unregisteredd5c31f93
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Fick boxen igår

On demandtjänsterna funkar inte än dock, har kontaktat ComHem, får se vad det blir för svar.

Ett stort problem dock

Min gamla HD Box (HUMAX CXHD 1000C) kunde jag koppla in med HDMI i förstärkaren och sköta all växling etc. via förstärkaren (DENON AVR-2309).
Det går inte med On Demand Boxen, får bara en grön skärm och inget ljud...
Däremot HDMI direkt till TVn.

Någon som upplevt nåt liknande?
ComHem säger sig inte ha hört talas om det.

Har för mig Humaxen hade samma problem i sin barndom, men att det åtgärdades med en mjukvaruuppgradering för nåt drygt år sen.

Har samma problem med bilden via HDMI till receivern. Hur löste du det?

Postad 09 March 2010 - 20:58

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Whopp: nästan allt det där låter som buggar. Dessvärre kommer nr4 inte lösas, så fungerar i princip alla digitalboxar oavsett teknik och leverantör. Man får helt enkelt göra en kanallista.

Postad 09 March 2010 - 22:01

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1163 inlägg
  • 0

Whopp: nästan allt det där låter som buggar. Dessvärre kommer nr4 inte lösas, så fungerar i princip alla digitalboxar oavsett teknik och leverantör. Man får helt enkelt göra en kanallista.

Ursäkta, men just nr 4 är det jag saknas absolut mest från Telia digital-TV. Jag ser det som en fullkomlig självklarhet att man enbart skall ha de kanaler man abonnerar på i sin kanallista. Precis exakt så funkar det med Telias digitial-TV (IPTV). Det var till och med så att kanallistan automatiskt utökades med nya kanaler, t ex vid frivisningar av kanaler (och dom försvann då frivisningen var över). Funkade helt suveränt. Hur du kan påstå att "i princip alla digitalboxar oavsett teknik och leverantör" inte kan hantera detta förstår jag inte. Jag förutsätter att alla leverantör baserad på IPTV-teknik, med dubbelriktad kommunikation mellan boxen och leverantörens servrar också kan säkerställa att kanalllistan enbart innehåller dom kanaler man abonnerar på. Det borde också Com Hems On Demand box kunna hantera, i alla fall då man har den inkopplad via nätverkskabeln och kabelmodemet.

/Peter Cigéhn

Postad 10 March 2010 - 10:19

Parika
  • Parika
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Ursäkta, men just nr 4 är det jag saknas absolut mest från Telia digital-TV. Jag ser det som en fullkomlig självklarhet att man enbart skall ha de kanaler man abonnerar på i sin kanallista. Precis exakt så funkar det med Telias digitial-TV (IPTV). Det var till och med så att kanallistan automatiskt utökades med nya kanaler, t ex vid frivisningar av kanaler (och dom försvann då frivisningen var över). Funkade helt suveränt. Hur du kan påstå att "i princip alla digitalboxar oavsett teknik och leverantör" inte kan hantera detta förstår jag inte. Jag förutsätter att alla leverantör baserad på IPTV-teknik, med dubbelriktad kommunikation mellan boxen och leverantörens servrar också kan säkerställa att kanalllistan enbart innehåller dom kanaler man abonnerar på. Det borde också Com Hems On Demand box kunna hantera, i alla fall då man har den inkopplad via nätverkskabeln och kabelmodemet.

/Peter Cigéhn

Hmm...jag har haft digitalboxar i typ 15 års tid och kan inte för mitt liv förstå hur det kan vara ett STORT problem att fixa en kanallista när man valt sitt abonnemang. Det är gjort på 5 minuter...och inte precis nåt man gör dagligen.

Min slutsats blir att om kravet på att göra en favoritlista är ett STORT problem när det gäller ComHem On Demand....ja då måste det vara en riktigt bra produkt. I min värld (mjukvaruutveckling) skulle detta dels inte klassas som ett fel utan som ett önskemål....och dels skulle önskemålet klassas långt ner på "nice to have" skalan.

Postad 10 March 2010 - 10:43

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1163 inlägg
  • 0

Hmm...jag har haft digitalboxar i typ 15 års tid och kan inte för mitt liv förstå hur det kan vara ett STORT problem att fixa en kanallista när man valt sitt abonnemang. Det är gjort på 5 minuter...och inte precis nåt man gör dagligen.

Min slutsats blir att om kravet på att göra en favoritlista är ett STORT problem när det gäller ComHem On Demand....ja då måste det vara en riktigt bra produkt. I min värld (mjukvaruutveckling) skulle detta dels inte klassas som ett fel utan som ett önskemål....och dels skulle önskemålet klassas långt ner på "nice to have" skalan.

Jag vill inte påsåtå att det är ett *stort* problem. Som med alla andra skapade behov så är det ju så att om man är van med nånting så känns rätt stenålder att behöva göra nånting som tidigare skedde med automatik. Så då jag har varit van med att automatiskt, och utan ett behöva bry sig, få en kanallista med enbart det kanaler man faktiskt har tillgång till under dom 2-3 åren som jag hade Telias digital-TV, så är det definitivt nåt jag saknar nu då jag gått till Com Hems "stenåldersvariant" med att man manuellt måste skapa kanallistan med de kanaler jag faktiskt kan titta på.

Dessutom att kanallistan automatiskt uppdateras vid frivisningar av kanaler, eller byte av kanalpaket, är ju alldeles utmärkt. Att behöva bläddra igenom 200 kanaler hos Com Hem för att konstatera om det finns någon ny kanal som man kan titta på är ju inte speciellt kul. Eller om man har 8 favoriter och varje månad då man valt nya kanaler *också* skall behöva vara och pillra manuellt i kanallistan. Det borde ju skötas helt och hållet med automatik.

Men visst, för 15 år sedan var allting så mycket bättre så varför inte hålla kvar vi manuellt uppdaterade kanallistor eftersom det har funkat för dig i 15 år... :)

/Peter Cigéhn

Postad 10 March 2010 - 11:18

Parika
  • Parika
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Jag vill inte påsåtå att det är ett *stort* problem. Som med alla andra skapade behov så är det ju så att om man är van med nånting så känns rätt stenålder att behöva göra nånting som tidigare skedde med automatik. Så då jag har varit van med att automatiskt, och utan ett behöva bry sig, få en kanallista med enbart det kanaler man faktiskt har tillgång till under dom 2-3 åren som jag hade Telias digital-TV, så är det definitivt nåt jag saknar nu då jag gått till Com Hems "stenåldersvariant" med att man manuellt måste skapa kanallistan med de kanaler jag faktiskt kan titta på.

Dessutom att kanallistan automatiskt uppdateras vid frivisningar av kanaler, eller byte av kanalpaket, är ju alldeles utmärkt. Att behöva bläddra igenom 200 kanaler hos Com Hem för att konstatera om det finns någon ny kanal som man kan titta på är ju inte speciellt kul. Eller om man har 8 favoriter och varje månad då man valt nya kanaler *också* skall behöva vara och pillra manuellt i kanallistan. Det borde ju skötas helt och hållet med automatik.

Men visst, för 15 år sedan var allting så mycket bättre så varför inte hålla kvar vi manuellt uppdaterade kanallistor eftersom det har funkat för dig i 15 år... :)

/Peter Cigéhn

Haha...jo, helst skulle jag nog vilja vara 15 år yngre dessutom :)
Nåväl, vad jag menade är såklart att boxar (har 5 olika hemma nu) har buggar och problem av olika slag...och ställt mot andra irritationsmoment så känns kravet att göra egna listor inte som någon deal breaker

Postad 10 March 2010 - 15:35

xxxx
  • xxxx
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Håller fullständigt med Peter Cigéhn's kritik av Comhem och deras Ondemand box!

Också, i min Comhem Ondemand boxens EPG försvinner programinformationen för TV4HD och Kunskapskanalen efter en kort stund från boxuppstarten och sedan laddas aldrig in igen, utan bara vid boxuppstart för en kort stund i början...

Har någon annan Comhem Ondemand box ägare upplevd liknande ptoblem?

Har inte lyckats med att Comhem åtgärdar detta problem än.

Tycker, det är väldigt trist att uppleva sådana triviala ptoblem, suger mycket...

/Justin

Redigerat av xxxx, 10 March 2010 - 15:42.

Postad 10 March 2010 - 16:42

xxxx
  • xxxx
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Frågan till alla er som "tappar" favoritlistan i Ondemand boxens EPG efter uppstarten, har ni provat att först trycka på fjärrens knapp "FAV" och välja "favoriter" i menun, och sedan gå i EPG..?

Genom att göra så, har jag aldrig tappat bort min favoritlista, utom då kanalordning där vid ett tillfälle.

I övrigt saknar jag större och bättre utbud av valbara program i play sortimentet, inte minst TV-serier.

Och trögheten i menun gör att man inte orkar ofta att navigera sig fram till play program...

Större press på Comhem....!!!!

/Justin

Postad 13 March 2010 - 16:12

najs
  • najs
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Har samma problem med bilden via HDMI till receivern. Hur löste du det?

Jag hade samma problem. Nu kör jag med en Supra HDMI kabel istället för den medföljande kabeln.

Postad 13 March 2010 - 22:24

zooounds
  • zooounds
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Jag hade samma problem. Nu kör jag med en Supra HDMI kabel istället för den medföljande kabeln.

Det är en digital signal - menar du verkligen att det gör skillnad alls med en (i mina ögon) onödigt dyr HDMI-sladd.

Postad 13 March 2010 - 23:07

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Jag beställde Comhems On Demand-box, den fungerade inte när jag fick den. Ringde supporten, som berättade att tjänsten inte fanns på min ort. Detta trots att damen jag pratade med sålt in just on demand till mig.

Blev förvånad över hur mycket utrustning jag fick med, trodde jag kunde använda mitt befintliga bredband för on demand, men man måste köra med deras modem = massa extra sladdar. Hursomhelst var området driftsatt inom 1,5 månad och jag fick möjlighet att nyttja boxen. Jag trodde först den var trasig det tog 10 sekunder att komma in i "on demand-menyn" ringde och pratade med supporten och fick veta att detta var "normalt".

Sen är uppbyggnaden av Play-tjänsterna helt sjukt dåligt upplagda, om man går in på "SVT" och väljer program så kommer samma program upp 10 gånger fast med olika avsnitt, så det blir ett jäkla bläddrande och det är ingen dröm att bläddra i en så seg box. Det hade räckt med programnamn och vill man se vilka avsnitt det finns av det programmet så kunde man trycka på programnamnet. Telias digital-tv är ljusår bättre.

Sen hade jag problem med att bilden på HD-kanalerna hackade hade hemma tekniker som konstaterade att signalen var perfekt, så boxen åkte till Anovo för reparation dom bytte mottagardel i den fick tillbaka den och det var precis samma fel.

Då kan man fråga sig, varför har inte Comhems tekniker med sig en "provbox" så man kan se om det är fel på boxen eller signalen, det är amatörmässigt.

Lyckades reklamera tjänsten, och skickade tillbaka boxen den 22 Februari men har fortfarande inte fått några pengar för den.

Jag köpte efter det en Drembox DM600C, helt underbar. Snabbaste boxen jag provat i mitt liv, nästan som gamla analoga kanalbyten. Den syns i nätverket utan att man behövde ställa in något, detta innebär att jag enkelt kan komma åt hårddisken för att flytta över inspelade program till datorn. Den skickar även ut TV-sändningarna via internet så jag kan komma åt boxen och sändningarna var jag än är.

Ibland önskar man att stora leverantörer skulle se mer möjligheter. Måste man köra linux, konfigurera routrar, ladda hem plugins, läsa på forum för att få en bra TV-tänst. Varför finns det inte program till mobilen på leverantörens hemsida för att kolla på sitt tv-utbud, varför är alla boxar så sega, varför kommer man inte åt tv-sändningar från datorn var man än är i världen. Vet att det finns lösningar typ slingbox men mycket jobb för något som borde vara självklart.

Postad 14 March 2010 - 15:35

najs
  • najs
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Det är en digital signal - menar du verkligen att det gör skillnad alls med en (i mina ögon) onödigt dyr HDMI-sladd.

Japp det funka för mig. Den medföljde kabeln fungerar mellan boxen och tv. Men inte mellan boxen och förstärkaren (Onkyo).

Postad 31 March 2010 - 13:19

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1590 inlägg
  • 0
Fick erbjudande om HD-box för en krona om jag förlängde mitt Large-abbonemang. Blev klart intresserad tills jag insåg att de av någon outgrundlig anledning inte har någon box med hårddisk på deras ON-Demand tjänst. Vilket gör hela erbjudandet fullständigt värdelös för mig.

Någon som har koll på om de kommer släppa någon HD-box med hårddisk och stöd för on-demand snart?

Och ja, hårddisk behövs eftersom man inte kan se ALLT som visas via ondemand/Play.

Postad 31 March 2010 - 23:44

scen
  • scen
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Vad är det egentligen man kan se? är det bara äntligen hemma och sån skit eller bjuds det på några amerikanska kärringserier åtminstone? När man läser på deras sida så får man ju intrycket av att man kan se precis allt om och om igen och spola fram och tillbaka av hjärtans lust. Är det samma grejer som på webben helt enkelt eller får man mer mot en liten extra slant som dom säger?

Jävvligt dålig information om hur det egentligen fungerar på deras sida.

Postad 01 April 2010 - 18:53

Kocken61
  • Kocken61
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hejsan,
Har samma problem som många av er andra.

Har en Marantz 1501 receiver och hämtade ut min Comhem om demand box i förrgår men varken bild eller ljud växlas vidare till projektorn dvs det blir helt svart. Fungerar bra med PS3 SLIM men inte alls med on demand boxen.

Är i desperat behov av hjälp så alla tips är välkomna för att få det att fungera.

Obs: om jag kopplar bort receivern dvs kopplar hdmi direkt från ondemand boxen till projektorn så fungerar det bra med bilden.

Hoppas att någon kan hjälpa mej.

Mvh Thomas

Postad 06 April 2010 - 14:00

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Tja

Funderade på om man vill koppla Comhemmodemet/routern (det man får emd till Motorola 1920) till en dator och en Ondemand-box, tror ni att Classes splitter "kabeldelare skulle fungera", eller finns det en annan lösning?

http://www.clasohlso...px?id=135153435

ELLER

http://www.misco.se/...?P_ItemID=70204

Anledningent till detta är att datorn och boxen står 10 meter från Multimediauttaget där boxen ska stå. Jag drog en nätverkskabel från den platsen till datorn bakom några skåp och genom ett par väggar som jag inte kommer åt.

Multimediauttag
|
|
v
Modem/Router (comhems som man får till ondemandboxen
| |
| |
v v
Splitter (classe artnr 38-2882) DEL 1
|
|
|
| 10 meter Patchkabel UTP Cat5e
|
|
v
Splitter (classe artnr 38-2882) DEL 2
| |
| |
v v
PC Ondemandbox

Mvh Johan

Är det fel forum ber jag e moderator att skicka det rätt, tack

Redigerat av DerbyBoy, 06 April 2010 - 14:01.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.