Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rotel RB-1572 vs RB-1582

79 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 November 2016 - 18:19

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1344 inlägg
  • 0
1582 mkII lätt .

Postad 12 November 2016 - 12:36

Unregisteredb857a8c2
  • Unregisteredb857a8c2
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

1582 mkII lätt .

:)

Kan du förklara närmare, vad skulle göra 1582an bättre val?

Klass A/B? eller något annat?

Postad 12 November 2016 - 16:40

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1344 inlägg
  • 0
Klass a/b passar bättre till 280 har mer värme och tryck blir mer diskant på 1572 så tycker 1582 låter bättre med horndiskanten samt mer drag i bassarna .

Postad 13 November 2016 - 16:12

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0

Se om vi kan blåsa lite liv i denna tråd.

Vilken av RB 1582 mkII eller RB 1572 skulle ni säga passa bäst till Klipsch RP 280F?

Kan inte uttala mig om annat från Rotel än just RB-1582 MKII men detta steg tror jag knappast kan vara någon hit till högtalare från Klipsch. Mitt RB-1582 MKII är det ljusaste förstärkeri jag har ägt. "Ultrakliniskt" skulle vara en passande beskrivning med rätt dålig basåtergivning och en diskant som lätt orsakar sibilans. Får nog vara högtalare/system som mår bra av en rejäl push i övre registret för att få ett njutbart ljud med detta steg. Primare eller Yamaha borde passa ofantligt mycket bättre till dina högtalare.

Postad 13 November 2016 - 23:51

Unregisteredb857a8c2
  • Unregisteredb857a8c2
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Kan det inte vara så det är mot dina högtalare det låter ljust också?

De tester jag läst om Rotel så är/ ska det vara en varm karaktär på ljudet samt hyfsat neutral.

Kommer köra i första hand nu med Pioneer, tänkte ifall man väljer senare att bygga ut med extra förstärkare och mer kraft.

Primare har ja kollat på också, dock nackdelen att de ligger lite högre i prisklass än Rotel.

Postad 13 November 2016 - 23:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

Mitt RB-1582 MKII är det ljusaste förstärkeri jag har ägt. "Ultrakliniskt" skulle vara en passande beskrivning med rätt dålig basåtergivning och en diskant som lätt orsakar sibilans.

Steget har helt rak frekvensgång, väldigt låg dist och låg utgångsimpedans, dvs frekvensgången påverkas inte av högtalarnas last.

Om det inte låter bra, så beror det på högtalarna (eller rummet).

Redigerat av Ageve, 13 November 2016 - 23:57.

Postad 14 November 2016 - 15:49

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0

Kan det inte vara så det är mot dina högtalare det låter ljust också?

Förvisso men det är det enda jag testat (hittills) med mina högtalare (Elac FS 249, har ej testat med mina nya FS 507) som blivit för vasst i diskanten. Och då är det inte att jag gillar en avrundad diskant, snarare tvärtom. Vill ha det väldigt rent och klart. Valde Primare A32 just för att det skulle vara deras mest neutrala och visade sig ha snarlik diskant som min Yamahareceiver men gav betydligt bättre bas och även ett mer fylligt och naturligt (nedre) mellanregister till mina frontar. Yamahan funkade bra till viss musik men inte till allt. Med A32 låter allt väldigt bra. Varken Primare, Hegel eller Yamaha har haft det problemet jag fick med detta Rotelsteg. Emotiva hade det definitivt inte utan var istället alldeles för dovt i ljudet.

De tester jag läst om Rotel så är/ ska det vara en varm karaktär på ljudet samt hyfsat neutral.

Det jag hade tagit in om Rotel från någon svensk butik var att de skulle vara neutrala. Även från tester antagligen. Vissa röster här på forumet hävdade att Rotel gick åt det ljusa hållet men det lyssnade jag inte på. Var väl till och med någon jag argumenterade med för att han påstod att Rotel var ljusa. Jag hade lyssnat på Ageve och några andra om bl.a. RB-1582 och dess föregångares förträfflighet. Verkade vara ett grymt steg så jag tog hem ett MKII för att testa och jämföra med Primare A32 men blev besviken. Jag hade förväntat mig likheter med A32 som exceptionellt basgrepp och klar, naturlig diskant men riktigt så blev det ju inte. Har hittat kommentarer om att 1582 MKI är ljust men MKII med vissa modifieringar på komponentsidan kanske fick än mer av detta. Värme hos Rotel kanske återfinns bland lite äldre produkter?

Kommer köra i första hand nu med Pioneer, tänkte ifall man väljer senare att bygga ut med extra förstärkare och mer kraft.

Pioneer är jag också tveksam till efter några provlyssningar men har väl lyckats tämjas av vissa, efter en hel del jobb med diverse inställningar. En bekant hade köpt en Pioneerreceiver till Audiovector och ville jämföra med min Yamaha. När vi kom dit och fick höra hur det lät med Pioneer så var det lite vasst ljud, och tunt. Vi bytte till min Yamaha och det blev mycket bättre! Fylligare och diskanten lät nu hur bra som helst. Jag hade aldrig gillat ljudet han hade haft med sin äldre Marantz tidigare men nu lät det för första gången riktigt bra. Han lämnade tillbaka Pioneern och köpte en likadan Yamaha som jag hade. Nästan lite löjligt nöjd blev han.

Primare har ja kollat på också, dock nackdelen att de ligger lite högre i prisklass än Rotel.

Ja, man kan få kolla efter begagnade slutsteg för att hålla ner priset. Vincent har trevligare priser och skulle kunna va nåt med sina rörhybrider. Dock tyckte inte jag att det lät bra när jag hörde Klipsch RF-7 II med Vincent SV-227 men man har väl blivit bortskämd och kräsen. J***a tryck var det i alla fall. 

Steget har helt rak frekvensgång, väldigt låg dist och låg utgångsimpedans, dvs frekvensgången påverkas inte av högtalarnas last.

Om det inte låter bra, så beror det på högtalarna (eller rummet).

Då det bara är RB-1582 MKII som orsakat sådan avvikelse i diskanten med mina högtalare, så valde jag att förkasta detta slutsteget till förmån för sånt som låter bra. Att just detta steget är defekt, som någon föreslagit, är en möjlighet men hur stor är chansen? Om jag inte missminner mig hörde jag nåt liknande när jag ratade Emotiva XPA-1 också. Chansen att bägge XPA-1:orna var avvikande från hur de ska vara och bägge på samma sätt, borde inte vara så där jättestor. Mätningar på det steget visar väl inte heller på några konstigheter vill jag minnas, men hur gärna jag än ville det, lät de inte bättre för det. 

Edit:

@Mcrave När jag nämnde Yamaha i första inlägget var det i första hand deras integrerade tvåkanalare jag hade i tanke. Mycket bra pondus i tex A-S1100 som går att använda som slutsteg.

http://www.ljudochbi.../yamaha-a-s1100

Redigerat av Unregistered77a7e886, 14 November 2016 - 16:47.

Postad 14 November 2016 - 15:57

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0
Jag tror att rotel rb1582 är bra. Det handlar nog om vilka högtalare man matchar den med. Kan nog vara en fördel för högtalare som har en mörkare klang samt som är snälla i toppen. B&w och dynaudio bör ju funka utmärkt med rotel

Redigerat av Andreas3200, 14 November 2016 - 15:58.

Postad 14 November 2016 - 16:06

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0

Jag tror att rotel rb1582 är bra. Det handlar nog om vilka högtalare man matchar den med. Kan nog vara en fördel för högtalare som har en mörkare klang samt som är snälla i toppen. B&w och dynaudio bör ju funka utmärkt med rotel

Vad tror du om Rotel tillsammans med Klipsch? ;)

Postad 15 November 2016 - 09:06

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0
Jag är inte helt hundra. Jag har bara hört klipsch rf 82 och med dom hade det nog inte passat eftersom jag upplevde dessa klipsch ganska ljusa i toppen. Har hört dynaudio excite x44 med rotels nya integrerade 1592 och det passade ganska bra till dessa burkar. Till högtalare med ljusare klang blir det nog för mycket för öronen med rotel. Nad är ett förstarkare som ger mycket för pengarna tror deras c375 passar bra till flesta klipsch.

Redigerat av Andreas3200, 15 November 2016 - 09:06.

Postad 29 November 2016 - 08:37

Unregisteredb857a8c2
  • Unregisteredb857a8c2
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Pioneer är jag också tveksam till efter några provlyssningar men har väl lyckats tämjas av vissa, efter en hel del jobb med diverse inställningar. En bekant hade köpt en Pioneerreceiver till Audiovector och ville jämföra med min Yamaha. När vi kom dit och fick höra hur det lät med Pioneer så var det lite vasst ljud, och tunt. Vi bytte till min Yamaha och det blev mycket bättre! Fylligare och diskanten lät nu hur bra som helst. Jag hade aldrig gillat ljudet han hade haft med sin äldre Marantz tidigare men nu lät det för första gången riktigt bra. Han lämnade tillbaka Pioneern och köpte en likadan Yamaha som jag hade. Nästan lite löjligt nöjd blev han.

En liten uppdatering, :)

Kan säga att jag tycker Pioneer passar utmärkt till Klipsch, och då är högtalarna långt ifrån inspelade ännu.

Inga tendenser till skrikigt ´ljud eller för vass diskant.  Visst Klipsch är ljusare i det övre registret än andra högtalare jag lyssnat på, men inte så det skär sig, varken till film eller musik.

Sen absolut, det kan kanske låta ännu bättre med en annan förstärkare, de lär jag inte få veta.. jag är grymt nöjd.

Så skulle jag nu ev. skaffa en effektförstärkare också, så har jag inga tvivel på att även Rotel kommer passa. Oavsett Klass A/B eller klass D.

Postad 29 November 2016 - 16:02

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0

Sen absolut, det kan kanske låta ännu bättre med en annan förstärkare, de lär jag inte få veta.. jag är grymt nöjd.

Testa om du får chansen, så får vi höra vad du tycker då.

Så skulle jag nu ev. skaffa en effektförstärkare också, så har jag inga tvivel på att även Rotel kommer passa. Oavsett Klass A/B eller klass D.

Ha då detta i åtanke: Mitt Rotel RB-1582 MKII har en ettrigare diskant än jag hört från Pioneer hembiostärkare (du kanske gör klokt i att i sånt fall överväga något annat från Rotel).

Postad 13 April 2019 - 22:10

Unregistered0f2b9eae
  • Unregistered0f2b9eae
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Vad tror ni om RB-1582mk2 tillsammans med Dynaudio Evoke 50? Rotel visar ju inga siffror i 4ohm men Evoke har IEC på 260w så känns inte som den skulle orka driva dom på ett bra sätt?

Redigerat av Unregistered0f2b9eae, 13 April 2019 - 23:02.

Postad 13 April 2019 - 22:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Från test i Hifi-news (Rotel RB-1582 och försteget RC-1580):

(435W i 4 ohm kontinuerligt, och 555W dynamiskt)
Bifogad fil  Skärmavbild 2019-04-13 kl. 23.16.27.png   961.91K   5 Antal nerladdningar

Postad 13 April 2019 - 23:02

Unregistered0f2b9eae
  • Unregistered0f2b9eae
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
435 watt per kanal?

Postad 14 April 2019 - 10:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

435 watt per kanal?

Ja. det är rätt allmänt känt att RB-1582 har bra med effekt.

Postad 14 April 2019 - 10:56

Unregistered0f2b9eae
  • Unregistered0f2b9eae
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Jag var hos Hembiobutiken och frågade om detta men dom var skeptiska till att den ens skulle komma i närheten av 300W och tyckte Emotiva XPA-2 Gen3 var ett mycket bättre köp. Tur jag kollade här innan jag bestämde mig. Tack Ageve  :)

Postad 14 April 2019 - 10:59

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Har testat dynaudio (excite) med rotel...lät ok men inget jag fastnade för...
Även testat deras tidigare klass D, lät ännu sämre enl mig. Nog det sämsta jag nånsin haft hemma.
Men det betyder inte att du inte gillar ljudet. Försök provlyssna.

Postad 14 April 2019 - 11:08

Unregistered0f2b9eae
  • Unregistered0f2b9eae
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Har hört att Dynaudio+Rotel är en bra kombo men jag ska försöka provlyssna innan. Vilket steg valde du till dina Excite?

Postad 14 April 2019 - 12:05

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlägg
  • 1

Jag var hos Hembiobutiken och frågade om detta men dom var skeptiska till att den ens skulle komma i närheten av 300W och tyckte Emotiva XPA-2 Gen3 var ett mycket bättre köp. Tur jag kollade här innan jag bestämde mig. Tack Ageve  :)

Inte så oväntat att dom tycker det eftersom dom är ensamma om att sälja Emotiva i Sverige.

Postad 14 April 2019 - 13:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

De har tyvärr inte så bra koll ibland. Här handlar det nog som sagt om att de är ensam återförsäljare av Emotiva, ett märke som ligger en bra bit under Rotel kvalitets- och komponentmässigt.

Ett tips är att testa med andra högtalare. Inget illa menat med det, utan bara ett tips, eftersom konstant byte av förstärkare för att få till "rätt" ljud kan kosta mycket tid och pengar i onödan.

edit: Autocorrect...

Redigerat av Ageve, 27 April 2019 - 10:46.

Postad 14 April 2019 - 14:03

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

De har tyvärr inte så bra koll ibland. Här handlar det nog som sagt om att de är ensam återförsäljare av Emotiva, ett märke som ligger en bit under Rotel kvalitets- och komponentmässigt. Ett tips är att testa med andra högtalare. Inget illa menat med det, utan bara ett tips, eftersom kontant byte av förstärkare för att få till "rätt" ljud kan kosta mycket tid och pengar i onödan.

Absolut har testat flera högtl.
Vad du menar med ”kontant byte” vet jag inte. Har lånat hem prylar av min lokala hifiåterförsäljare/vänner utan problem. Ibland köpt begagnat och sålt vidare utan förlust.
Själva letandet är ju lite av tjusningen....
Men rotel e inget märke jag fastnat för. Men det e JAG det :)

Redigerat av mikkiz, 14 April 2019 - 14:05.

Postad 14 April 2019 - 14:09

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Har hört att Dynaudio+Rotel är en bra kombo men jag ska försöka provlyssna innan. Vilket steg valde du till dina Excite?

Ja många verkar tycka det. Alla har vi våra favoriter. Tråkigt om alla hade samma smak.
Kör med marantz/Nuprime st10 nu men till mina Buchardt högtalare.
Funkade dock fint till mina dynaudio oxå.
Men av 1572 och 1582 skulle jag personligen välja 1582
Evoke skulle oxå bara kul å lyssna på :)

Redigerat av mikkiz, 14 April 2019 - 14:12.

Postad 14 April 2019 - 15:21

Unregistered0f2b9eae
  • Unregistered0f2b9eae
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Ja många verkar tycka det. Alla har vi våra favoriter. Tråkigt om alla hade samma smak.
Kör med marantz/Nuprime st10 nu men till mina Buchardt högtalare.
Funkade dock fint till mina dynaudio oxå.
Men av 1572 och 1582 skulle jag personligen välja 1582
Evoke skulle oxå bara kul å lyssna på :)

Grejen är att jag har Excite X18 idag  :P  men planerar byta upp mig till Evoke 50 när dom faller till mer rimlig prisnivå så vill gärna "framtidssäkra" med 1582.

Postad 16 April 2019 - 10:52

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0

Även testat deras tidigare klass D, lät ännu sämre enl mig. Nog det sämsta jag nånsin haft hemma.
Men det betyder inte att du inte gillar ljudet. Försök provlyssna.

lyssnade på rotel ra 1592 tillsammans med dynaudio excite x44. Det lät väldigt bra i alla register. Var ett nog 2 år sen jag provlyssnade.

Redigerat av Andreas3200, 16 April 2019 - 10:54.

Postad 16 April 2019 - 18:31

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

lyssnade på rotel ra 1592 tillsammans med dynaudio excite x44. Det lät väldigt bra i alla register. Var ett nog 2 år sen jag provlyssnade.

Kul för dig :)

Postad 16 April 2019 - 19:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Vad du menar med ”kontant byte” vet jag inte.

Nej, det kan man undra. Menade konstant men autocorrect ville annorlunda. ;)

Postad 17 April 2019 - 19:34

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Nej, det kan man undra. Menade konstant men autocorrect ville annorlunda. ;)

Hehe då är jag med :)

Postad 17 April 2019 - 20:37

Unregistered0f2b9eae
  • Unregistered0f2b9eae
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Nån som har koll på hur Rotel står sig mot Emotiva?

Blir antingen 1582 till frontarna och låta receivern sköta centern+2st Atmos eller satsa på XPA 7 Gen3. Med Emotiva har man större möjligheter att uppgradera med försteg och fler högtalare längre fram men gör man en stor kompromiss rent kvalitetsmässigt?

Postad 17 April 2019 - 23:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

...men gör man en stor kompromiss rent kvalitetsmässigt?

Det korta svaret är ja.

Rotel använder t ex kondensatorer från japanska Nichicon och engelska BHC (dyra kondingar av slit-foil typ, med lång hållbarhet), transistorer från Sanken (sitter i många dyra steg, och har funnits i många år), och andra komponenter med erkänt bra kvalitet.

Emotiva har dessvärre, som mycket annan billig elektronik nuförtiden, kinesiska "noname" kondingar och tveksam kvalitet på övriga komponenter med. Så här kan det se ut efter ett par år (XPA-2 på bilden):

Ett stort antal mindre kondingar av låg kvalitet (Seacon) för att hålla priset nere. Här har de läckt och därmed tappat i kapacitans och förmodligen skadat kretskortet med:
Bifogad fil  NogJw.jpg   222.85K   1 Antal nerladdningar

Emotiva XPA-100, även här billiga kinakondingar som har läckt:
Bifogad fil  xpl-000118.jpg   329.86K   1 Antal nerladdningar

När en kondensator har läckt, innebär det att den har ventilerat ut övertryck, och därmed är den förbrukad. Anledningen till det är ofta dålig/oren elektrolyt, som oxiderar och ökar motståndet, vilket i sin tur ökar temperaturen, som till sist får kondingen att expandera/läcka.

Kondensatorer som jag alltid undviker (skräp helt enkelt):

CapXon (CrapXon)

G-Luxon

Jpcon

Samwha

Seacon

Teapo (Cheapo)

Men listan kan göras väldigt lång, och det dyker upp nya fake-märken hela tiden, t ex Rulycon, som är en riktigt dålig kopia på Rubycon, som annars är en av de bästa japanska tillverkarna.

Grejen är ju den att bra komponenter kostar pengar, så när man plötsligt får samma effekt för halva priset jämfört med t ex Rotel (som redan är prisvärda, och monteras i Kina), så har det kompromissats någonstans.

Redigerat av Ageve, 18 April 2019 - 15:02.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.