Duk till Panasonic AE3000
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 01 oktober 2009 - 00:19
Postad 01 oktober 2009 - 11:50
Samt att man "glömmer" att berätta i specar och på hembiosäljares hemsidor (samt under demos) att minnet INTE funkar om projjen hänger över dukens högsta höjd.
Dvs som de flesta vill ha det
= värdlös funktion.
Ingen upplyser heller om att de flesta texterna finns i det nedre svarata fältet på 2.35 filmer.
Man bara häpnar!
Jag tycker i alla fall att det är en bra funktion även om den inte är perfekt. Det underlättar bytet mellan formaten kraftigt. Jag har inte heller hört någon som har velat gå från 2.35:1-duk till 16:9-duk men däremot många som vill gå andra vägen.
Angående textning så har majoriteten av BD-filmerna texten ovanför de svarta fälten. Visst, ganska många har ändå en textremsa i det svarta men det blir allt mer ovanligt. Desstuom finns det sätt att komma runt att det blir ett problem.
Det är heller knappast projektorns uppgift att flytta textremsor.

Redigerat av hassesolo, 01 oktober 2009 - 11:51.
Postad 01 oktober 2009 - 11:54
Jag kollar nu på dessa 2:
Just nu lutar de mer åt euroscreenen pga grandview inte kan leverera förrän i november..
Motiverar Euroscreens högre pris? om man helt bortser från leveranstid.
Är euroscreenen bättre? Finns de någon annan duk som är bättre än euroscreenen i denna prisklass?
Mvh Anders
Postad 01 oktober 2009 - 13:32
Ingen upplyser heller om att de flesta texterna finns i det nedre svarata fältet på 2.35 filmer.
Man bara häpnar!
Haha... Det är väl ingen upplysningsplikt på det? Lite får man väl banne mig lägga märke till själv! JAG häpnar...

Postad 01 oktober 2009 - 17:06
Eller så sätter du den högre och lensshiftar lite när du byter. Det är en avvägningsfråga.
Det har faktiskt jag fudnerat på att göra så att man utan problem kans spela singstar tex. Man behöver inte fixa något annat också tex focus Hassesolo?
Fick mitt fäste idag och det var snabbt jobbat synd bara att gängorna där röret ska vara är dåliga och oanvädbara så det blir väl att skicka tillbaka antar jag så inge film i helgen blir det nog

Postad 01 oktober 2009 - 18:50
Postad 01 oktober 2009 - 19:51
Jag kommer ta steget längre när det gäller långsmal duk och beställa den i 2,4:1-format. Eftersom projektorn har tre minnen så blir det minnen för 2,40:1, 2,35:1 och 16:9. Jag funderar på att beställa kraftig kilram som jag sedan spänner en vit duk av bättre kvalitet på.
Jag har även varit inne på att skaffa en ReAct-duk eller Stewart Firehawk. Jag är rädd att det ska se konstigt ut med en stor grå yta som täcker en stor del av min vardagsrumsvägg. Då smälter en vit duk in bättre.
Postad 01 oktober 2009 - 19:53
Ska man hålla på och ratta manuellt på projektorn kan man lika gärna köpa vilken annan projektor som helst. Det finna med zoom-minnet är att man enkelt kan ändra från filmens startmenyer som oftast är i 16:9-format enkelt ändra till 2,35:1 när filmen börjar.
Jag kommer ta steget längre när det gäller långsmal duk och beställa den i 2,4:1-format. Eftersom projektorn har tre minnen så blir det minnen för 2,40:1, 2,35:1 och 16:9. Jag funderar på att beställa kraftig kilram som jag sedan spänner en vit duk av bättre kvalitet på.
Jag har även varit inne på att skaffa en ReAct-duk eller Stewart Firehawk. Jag är rädd att det ska se konstigt ut med en stor grå yta som täcker en stor del av min vardagsrumsvägg. Då smälter en vit duk in bättre.
Var får man tag på en 2.4:1 duk? eller spänner du upp en själv då?
mvh Anders
Postad 01 oktober 2009 - 21:08
Hur kan det då plötsligt vara som att köpa vilken projektor som helst, ingen annan har ju minnen för zoom och focus. Nog är det väl ändå skillnad på att ställa in zoom, focus och lensshift och att endast ställa lensshift. Och som sagt det sistnämnda är ju inget måste om man placerar projektorn innanför bildens ytterkanter, vilket dock inte alltid är speciellt optimalt.Ska man hålla på och ratta manuellt på projektorn kan man lika gärna köpa vilken annan projektor som helst.
Det är ju dessutom zoom och focus som är det mest krävande att ställa in, framförallt focus brukar i alla fall jag ratta på lite fram och tillbaka innan jag är nöjd.
Men det är ändå så att man kan göra den här zoomningen med vilken projektor som helst som har nog stort zoom omfång. Så visst, man måste inte ha en AE3000, det är ju helt fritt att köpa någon annan. Förtstår inte varför man ska dissa den för att man är besviken på funktionen, det är ju fortfarande en bra projektor som kostar lika mycket som andra projektorer som presterar ungefär likvärdigt.
Postad 01 oktober 2009 - 23:13
Någon som har förslag på duk?
Jag kollar nu på dessa 2:
Just nu lutar de mer åt euroscreenen pga grandview inte kan leverera förrän i november..
Motiverar Euroscreens högre pris? om man helt bortser från leveranstid.
Är euroscreenen bättre? Finns de någon annan duk som är bättre än euroscreenen i denna prisklass?
Mvh Anders
Har du kommit fram till vilken duk du ska köpa?
Själv hade jag tänkte köpa Grandview 100" men som sagt de verkar total slut just nu, så nu funderar jag också på multibracekets duk.
Postad 02 oktober 2009 - 05:37
Har du kommit fram till vilken duk du ska köpa?
Själv hade jag tänkte köpa Grandview 100" men som sagt de verkar total slut just nu, så nu funderar jag också på multibracekets duk.
Har inte bestämt mig till 100 än men de kan bli så att jag väntar in Grandview ändå..
Har bestämt mig för att invänta AE-4000 och kolla vad den hamnar i för prisklass.. så då kan jag lika gärna vänta på grandview oxå.
Har oxå kollat lite på multibrackets duk.. någon som har erfarenhet av den?
Postad 02 oktober 2009 - 05:52
Var får man tag på en 2.4:1 duk? eller spänner du upp en själv då?
mvh Anders
Det går att specialbeställa från olika leverantörer.
Just nu är jag inne på att bygga en egen duk av dukmaterial och en kraftig kilram. Den blir alltså byggd på samma sätt som en pannå för oljemålning.
Postad 04 oktober 2009 - 09:51
Jag som kund kommer in i en butik och säger att jag har noll koll på hemmabio, ska köpa min första projje och berättar om mitt rum (dimensioner etc) och hur jag vill sätta duk/projje. Trots det nämns inte begränsningarna. De är experter.Haha... Det är väl ingen upplysningsplikt på det? Lite får man väl banne mig lägga märke till själv! JAG häpnar...
Har varit i kontakt med alla erkända butiker (tfn eller live) och the Rock är solklart bäst. Synd att det är så långt bara. De är duktiga, trevliga, seriösa och info från dom har alltid visat sig stämma plus att begränsningar/nackdelar lyfts fram.
Ett föredöme för andra butiker att ta efter.
Postad 10 oktober 2009 - 16:51
Duken sitter på en "vit" fondvägg. I början tyckte jag det var störande att ett svagt ljus visades utanför bilden men upplevelsen i det bredare formatet överväger ljuset utanför.
Plus att det är en mycket billigare lösning än en anamorfisk lins.
Vill bara varna för att den digitala slutaren gjorde så jag "brände" över/underdelen på projektorns lcd-panel. (Hitach PJ-TX300) Nu syns ett svagt lila ljus i ljusa scener i överkant på bilden. Någon annan som har fått det problemet?
När det gäller svensk textning så släpps det många filmer på BD där texten är uppe i bilden. I det flesta fall klarar man sig dessutom bra utan text. Den förstör ju en del av upplevelsen när den är över bilden.
Det går utmärkt att takmontera projektorn. Jag har den ca 10-15 cm under taket och duken är längre ner. Jag ska nog flytta ner min duk lite till. Ögonen ska vara i nivå med duken ca 1/3 upp i bilden tycker jag. Blir nog så när jag byter till mörkare tapeter.
/Rikard
Postad 11 oktober 2009 - 11:53
Jag har Multibrackets 2.35:1 i 100". Tycker den är mycket prisvärd, gediget byggd och visar en bra bild. Tyvärr har jag inte kunnat jämföra själva duken med andra fabrikat.
Duken sitter på en "vit" fondvägg. I början tyckte jag det var störande att ett svagt ljus visades utanför bilden men upplevelsen i det bredare formatet överväger ljuset utanför.
Plus att det är en mycket billigare lösning än en anamorfisk lins.
Vill bara varna för att den digitala slutaren gjorde så jag "brände" över/underdelen på projektorns lcd-panel. (Hitach PJ-TX300) Nu syns ett svagt lila ljus i ljusa scener i överkant på bilden. Någon annan som har fått det problemet?
När det gäller svensk textning så släpps det många filmer på BD där texten är uppe i bilden. I det flesta fall klarar man sig dessutom bra utan text. Den förstör ju en del av upplevelsen när den är över bilden.
Det går utmärkt att takmontera projektorn. Jag har den ca 10-15 cm under taket och duken är längre ner. Jag ska nog flytta ner min duk lite till. Ögonen ska vara i nivå med duken ca 1/3 upp i bilden tycker jag. Blir nog så när jag byter till mörkare tapeter.
/Rikard
Funkar bytet mellan 16:9 och 2.35:1 utan lensshiftning även fast projektorn sitter högre än duken?
Postad 11 oktober 2009 - 16:33
Funkar bytet mellan 16:9 och 2.35:1 utan lensshiftning även fast projektorn sitter högre än duken?
Inte på Panan, den projektorn Melzen har har ingen auto zoom/focus alls så han gör väl allt det manuellt.
Postad 11 oktober 2009 - 21:11
Inte på Panan, den projektorn Melzen har har ingen auto zoom/focus alls så han gör väl allt det manuellt.
Stämmer bra, visst är det lite bök men mer än 1 min tar det inte. Nästa projje blir en som klarar det automatiskt.
Postad 19 oktober 2009 - 18:20
för 4700kr.. prisskillnaden upp till en euroscreenduk kan väl knappast vara motiverad? De är ändå halva priset nästan!
/Anders
Postad 25 oktober 2009 - 13:29
tacksam för hjälp.
Postad 11 november 2009 - 22:38
Är skitsugen på en sådan duk...hittar dock ingen i sverige :-(
http://www.youtube.c...h?v=q6MhDA5KdtU
Postad 12 november 2009 - 07:22
Först en basal fråga: Är det så att om man har en 2.35 duk så fylls hela duken upp av bilden om källlan har det formatet och när källan är 16:9 så blir det svarta kanter på sidorna och vid 4:3 blir sidokanterna ännu bredare? Blir det så även när man ser på t ex Canalplushdtv. Blir det några förvrängningar i bilden som när man tittar på 16:9 tv vid 3:4, folk blir korta och tjocka.
Nästa fråga. Funderar på en grå Euroscreen ReAct duk men de ör dubbelt så dyra som de vita dukarna. Jag har vitt tak och vita väggar med brun vävtapet och det går mörklägga ganska bra i biorummet. Ofta har vi av olika skäl en diskret lampa tänd. Är det overkill med React?? Just nu har jag en 2 m bred vit 16:9 duk. Vill ha kvar samma höjd på den nya duken som den gamla, 113 cm, och då blir de n nya264 cm bred vilket jag tror blir ett stort lyft vid filmtittande.
Postad 12 november 2009 - 08:59
Funderar på köpa AE400 men jag tror att frågorna även berör AE3000.
Först en basal fråga: Är det så att om man har en 2.35 duk så fylls hela duken upp av bilden om källlan har det formatet och när källan är 16:9 så blir det svarta kanter på sidorna och vid 4:3 blir sidokanterna ännu bredare? Blir det så även när man ser på t ex Canalplushdtv. Blir det några förvrängningar i bilden som när man tittar på 16:9 tv vid 3:4, folk blir korta och tjocka.
Nästa fråga. Funderar på en grå Euroscreen ReAct duk men de ör dubbelt så dyra som de vita dukarna. Jag har vitt tak och vita väggar med brun vävtapet och det går mörklägga ganska bra i biorummet. Ofta har vi av olika skäl en diskret lampa tänd. Är det overkill med React?? Just nu har jag en 2 m bred vit 16:9 duk. Vill ha kvar samma höjd på den nya duken som den gamla, 113 cm, och då blir de n nya264 cm bred vilket jag tror blir ett stort lyft vid filmtittande.
Ja det blir svarta kanter på sidorna om du har ställt in ett zoom minne för 16:9 och växlar till det. Det blir aldrig förvrängd bild på det sätt du nämner du det endast handlar om in och ut zoomningar.
Vad det blir på canalplushd beror på vilket format som sänds på det aktuell programmet.
Ang duk så med dina förutsättningar är en vit duk ingen höjdare, du skulle vinna mycket på att köra med en Stewart Firehawk, den är grym. Jag har aldrig ägt eller sett Euroscreen React så den kan jag inte uttala mig om men såg nyss en mätning av ljusstyrkan gjord av en butik på olika dukar och där fick React ungefär halva ljusstyrkan uppmätt mot Firehawk.
Postad 13 november 2009 - 11:48
Häftigt! Tack för tipset! Tror det kan resultera i att duken tas in till Sverige. Min handlare verkade intresserad av att den tas in i alla fall och ska prata med sin leverantör.Har någon hört talas om Black diamond II ? (Från Screen innovations.) Jag tycker att det är ren magi !
Är skitsugen på en sådan duk...hittar dock ingen i sverige :-(
http://www.youtube.c...h?v=q6MhDA5KdtU
Nu blir det en enklare duk än black diamond till min AE4000, men det ska ju finnas något att uppgradera till så smångingom.
Edit: stavfel
Redigerat av Unregistered93acb259, 13 november 2009 - 11:49.
Postad 07 oktober 2010 - 10:18
//Linus H
Postad 07 oktober 2010 - 11:29
Postad 08 oktober 2010 - 10:25
Postad 08 oktober 2010 - 13:53

Säg det du. Om du vill att jag skall säga något bara för att "alla andra" säger det så kan du sluta hoppas.

Jag har haft en AE-3000 i ett kolsvart rum med vit duk och jag tycker inte att den är så ljusstark att jag skulle vilja offra ljusstyrka för bättre svärta om jag hade den. Då hade jag kalibrerat den själv så gott jag kunde med DVE och Spears & Munsil. Det är min åsikt och den behöver du inte hålla med om.

AX100 har jag inte testat så den kan jag inte jämföra med.
Angående motoriserad fokus så kan jag inte minnas att jag har klagat men den ändrade fokus en hel del från att den är kall tills den blir varm. Detta medförde att jag alltid fick finjustera fokus en bit in i filmen. Det gör förresten min AE4000 också så den har exakt samma svaghet.
Får man inte påpeka detta utan att du skall bli lite putt eller?

Har jag trampat på dina tår i någon tråd så ber jag om ursäkt men jag försöker alltid vara uppriktig och saklig utom när jag uppenbart skojar.

Redigerat av hassesolo, 08 oktober 2010 - 13:58.
Postad 08 oktober 2010 - 15:34
Jag vill bara nämna detta om det är så att du tycker att hassesolo har konstiga åsikter.
Edit: Tappat ord.
Redigerat av 50plus, 08 oktober 2010 - 15:35.
Postad 12 oktober 2010 - 15:51

//Linus
Postad 12 oktober 2010 - 23:25
Men det är ju en stor grej om det stora syftet med projektorn inte fungerar.
Skulle det stora syftet med en PTAE3000 vara ljusstyrkan?

Mitt tips är också vit duk, men jag har å andra sidan ofta lite svårt för grå dukar (finns alltid undantag, men många iaf).
Postad 13 oktober 2010 - 20:23
nej jag pratade om funktionen. den motoriserade zoomen.
Den funkar så klart.
Postad 14 oktober 2010 - 00:19

Postad 14 oktober 2010 - 07:04
Jag skulle tro att de flesta projektorer glider en aning i fokus men att folk inte märker det.
Postad 14 oktober 2010 - 09:23

Postad 14 oktober 2010 - 09:33
Men om vi säger såhär. Med min AX100 åker fokusen ur skärpa vid låga frekvenser vid hög volym. Om det nu skulle vara så med ae3000; är det inte bra att gå in på fjärren och välja de förvalda 2,35-läget igen så justerar den sig det lilla den hoppat ur fokus?
Den hoppar inte ur fokus pga vibrationer. Den har lite olika fokus beroende på om den är kall eller varm. Om du har lagrat fokusminnet när den är nystartad och kall så kommer den att glida en aning ur fokus allt eftersom den värms. Om du lagrar fokusminnet när den är varm så kommer den att vara lite ur fokus när du kallstartar den men efter en stund glider den in i rätt fokus allt eftersom den värms upp.
Det lisitigaste men kan göra är:
Alternativ 1: att lagra ett minne för fokus mitt emellan kallläget och varmläget och sluta att gå fram och trycka näsan mot duken med jämna mellanrum för att se om fokus är perfekt eller inte. Då får man en acceptabel kompromiss.
Alternativ 2: att lagra två minnen som man döper till "2.35:1" kall och "2.35:1" varm. Om man är petig kan man då en stund in i filmen pausa och byta till varmläget medan familjen undrar vad f*n man håller på med för de ser ingen skillnad ändå.

Postad 17 oktober 2010 - 21:51
väldigt osäker på hur jag ska göra med mitt dukval. har vitt tak så det lyser ju nästan upp hela rummet med... finns det någon duk som eliminerar detta förutom black diamond 2? har detta en stor skillnad på bilden egentligen?
Edit:
Undrar om man gångrar höjden på bilden med 2.35, 2.4 eller nåt exakt för att få fram bredden?.. Läste om en snubbe som skrev i nåt inlägg att han tabba sig med måtten när han gjorde en egen 2.35duk men letat efter det och hittar inte det nu. Buhu.
Edit 2:
Vilken färg passa bäst att köpa till en mdf-skiva tillsammans med ae3000? S1500?
Edit 3:
Ifrån Bigscreen:
"Numera finns det även dukar med ”minus-gain”, dvs under 1,0. Bland dessa finner vi till exempel Stewart GrayHawk. och EuroScreen GreyLine (även om grå stavas "Gray"). Dessa dukar passar fint till LCD-, DLP- eller LcOS-projar som pumpar ut mer än 1000 ansi (AE3000 = 925). Genom att duken inte är vit utan grå så sväljer den upp en del av ljuset och gör bildens svärta mörkare. Det finns inga offentliga siffror på hur mycket duken påverkar bilden totalt, men oftast är dessa gråa dukar på 0,8 gain. Det betyder alltså att de ger en bild med 80% av det potentiella ljuset. Med andra ord skall svärtan bli 20% bättre, men självklart klipper den även bildens ljusaste partier och tar ned dem till en mörkare nivå. Detta upplever jag persnligen dock inte som lika kraftigt, utan mer runt 5-10%. Resultatet blir således att bilden upplevs som den får utökad kontrast, även om den också blir en smula ljussvag jämfört med en vit duk."
Är det värt att minska lite på ljusstyrkan och få en garanterad svartare svärta i stället? Vet dock inte hur detta tillämpas på en 120"
Redigerat av XearO, 22 oktober 2010 - 11:07.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar