Hegel D10 DAC.
139 svar till detta ämne
Postad 16 november 2009 - 09:44
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1 705 inlägg
OK!
Då har vi hunnit disskutera svenska kunnskaper och analog (vilket nu = 2 kanalssystem) vs flerkanalanläggningar.
Kul, men går jag in i en tråd med rubriken "Hegel D10 DAC" villl jag gärna läsa om den eller åtminstone något som är relevant och kan kopplas samman med den.
Så, fler intryck hade exempelvis varit intressant. Speciellt mellan dac magic ,vdac och hegel.
Postad 16 november 2009 - 09:47
Derox
-
Derox
-
Användare
-
-
180 inlägg
OK!
Då har vi hunnit disskutera svenska kunnskaper och analog (vilket nu = 2 kanalssystem) vs flerkanalanläggningar.
Kul, men går jag in i en tråd med rubriken "Hegel D10 DAC" villl jag gärna läsa om den eller åtminstone något som är relevant och kan kopplas samman med den.
Så, fler intryck hade exempelvis varit intressant. Speciellt mellan dac magic ,vdac och hegel.
Som sagt har jag endast jämfört Hegeln med V-Dacen och Benchmark USB DAC1. Och det skrev jag om tidigare i tråden, är dock förvånad att det inte kommit fler tester i tidningar och dylikt av den. Ska se om jag orkar låna hem en DacMagic och testa, tror dock inte ja har tid :/
Redigerat av Derox, 16 november 2009 - 09:49.
Postad 16 november 2009 - 10:24
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3 433 inlägg
I princip all musik idag är ju i någon sorts digital form, men eftersom jag föredrar analoga system måste jag få den digitala källan till analog Där passar en DAC bra.
Vad är det som är analogt i systemet då? [i jämförelse med ett "digitalt" system].
Postad 16 november 2009 - 10:39
Derox
-
Derox
-
Användare
-
-
180 inlägg
Vad är det som är analogt i systemet då? [i jämförelse med ett "digitalt" system].
Ja du, alla signaler som går in i förstärkaren är analoga. Medan ett digitalt system brukar ha digitala insignaler (även om digitala system även klarar analoga).
Postad 24 november 2009 - 19:12
nr1_jag
-
nr1_jag
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Hm väldigt tyst om denna dac, med tanke på dess recension i tidningen samt att den ska finnas för demo hos Ljudmakarn. Ingen som lyssnat på den? Eller hört ngt mer exakt datum när den finns för försäljning?
Postad 24 november 2009 - 20:43
kronsberg666
-
kronsberg666
-
Rookie
-
1 inlägg
I princip all musik idag är ju i någon sorts digital form, men eftersom jag föredrar analoga system måste jag få den digitala källan till analog Där passar en DAC bra.
Om du föredrar ett analogt system, inhandla snarast en vinylsvarv.
Postad 24 november 2009 - 22:05
conny_a
-
conny_a
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hegel har gjort bra ifrån sig på förstärkarsidan, ingen tvekan där. Dock krävs det ett bra system i övrigt för att uppskatta kvalitéterna med Hegel. Jag kan tänka mig att DAC:en är i paritet med förstärkarna.
Postad 25 november 2009 - 11:06
nr1_jag
-
nr1_jag
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Hegel har gjort bra ifrån sig på förstärkarsidan, ingen tvekan där. Dock krävs det ett bra system i övrigt för att uppskatta kvalitéterna med Hegel. Jag kan tänka mig att DAC:en är i paritet med förstärkarna.
Jo de verkar ha fått till en riktigt bra och uppskattad serie denna gång. De har ju en inbygd DAC i deras förstärkare också, dock bara genom usb om jag fattat rätt? Så om man lägger på 70-80% på priset för HD-10 så får man även deras förstärkare Bara nyfiken, vilken klass tror/tycker du att man måste vara uppe i övriga systemet för att utnyttja deras kommande DAC? Menade du samma klass som deras förstärkare?
Postad 27 november 2009 - 16:49
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Letar efter lite spontana intryck om Hegels DAC.
Men det känns lite tyst om dessa i tråden. För många år sedan drog jag igång en tråd som hette
"Låter verkligen cd-spelare olika?"
Jag har aldrig sett så hetlevrade diskussioner om ett så trivialt ämne.
Folk vill givetvis lyfta sina subjektiva värderingar kring produkter de brinner för, men det är viktigt hur man uttrycker sig och respekterar tråd skaparens önskemål.
Postad 27 november 2009 - 19:13
conny_a
-
conny_a
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Bara nyfiken, vilken klass tror/tycker du att man måste vara uppe i övriga systemet för att utnyttja deras kommande DAC? Menade du samma klass som deras förstärkare?
Det är svårt att säga men en gissning är att DAC:en är gjord för att matcha H200/H20 etc (25kkr) och i de prisklasserna behövs högtalare för kanske det dubbla (40kkr). Själv kör jag med "billiga" högtalare, MG1.6 från Magnepan och det fungerar bra. Visst finns det skillnader på olika DAC:ar men det jag själv märkt är att rummets akustik, högtalarplacering och framförallt inspelningskvalitén påverkar mer.
Postad 04 december 2009 - 17:47
Unregistered85528044
-
Unregistered85528044
-
Användare
-
-
217 inlägg
...Har lånat hem en Hegel HD10 nu.... Än så länge är enda problemet att den endast finns i svart. Tvixen och CD´n (Original 2008) är inkopplade och sedan vidare till Hegel H1 med XLR. Jag var väldigt, väldigt nöjd med ljudet från Originalen innan....och lite halvt missnöjd med ljudet från Tvixen. Nu låter både Tvix och CD.......  !
Postad 18 december 2009 - 23:58
lockis
-
lockis
-
Rookie
-
2 inlägg
Letar efter lite spontana intryck om Hegels DAC.
Men det känns lite tyst om dessa i tråden. För många år sedan drog jag igång en tråd som hette
"Låter verkligen cd-spelare olika?"
Jag har aldrig sett så hetlevrade diskussioner om ett så trivialt ämne.
Folk vill givetvis lyfta sina subjektiva värderingar kring produkter de brinner för, men det är viktigt hur man uttrycker sig och respekterar tråd skaparens önskemål.
Postad 19 december 2009 - 00:10
lockis
-
lockis
-
Rookie
-
2 inlägg
Har införskaffat mig Hegel-Dacen idag, efter en tam öppning så började den låta väldigt bra efter en fyra timmars lyssning, den är väldigt slagkraftig i basen och överlag väldigt dynamisk och behaglig att lyssna på.
Jag har även provat Cambridge samt Stello hemma och tyckte dom var väldigt trevliga där jag tyckte Stellon lät bäst.
Stellon mot Hegel är en fråga om tycke och smak, Stellon har ju en ganska oslagbar klang i denna prisklass medans Hegel är mer dynamisk med mer tryck i attackerna, bägge Dacarna är väldigt prisvärda dock tycker jag Stellon har ett bättre kvalitetsintryck Hegels chassi/Lock borde dämpas
Postad 19 december 2009 - 17:33
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1 852 inlägg
Tidningen Hifi & Musik skrev upp nämnda Hegel och som vanligt fick dessa spacade människor in ljud från månen på den. När man läser all annan goja de skriver, så kan man knappast tro detta heller. Tex när de fick olika ljud på tv identiska blu rayspelare för att de var kopplade till olika strömuttag på samma fas och sedan till sin förskräckelse kom på detta och skiftade uttag och fick samma ljud.
Tro inte på allt ni läser
Det var väl inte riktigt sant va? De körde väl den ena via strömfilter och andra rakt till uttag eller kommer jag ihåg fel? Med ditt uttalande kan man tro att det var två exakt likadana spelare vilket får Hifi & Musik att framstå än mer som galningar, det var två olika spelare men med samma innehåll. Du har rätt men skriver det fel. I vilket fall som helst så ska man inte förvänta sig underverk om man köper en dac i dessa prisklasser, man ska ha en riktigt bra anläggning och ett riktigt bra rum för att skörda alla 10000:- som den här kostar, för de andra räcker det nog med billigare alternativ. Alltså, lyssna hemma innan köp, som vanligt.
Postad 24 december 2009 - 20:32
Unregistered85528044
-
Unregistered85528044
-
Användare
-
-
217 inlägg
...är lite yr.. eller stum....öppnade precis den sista julklappen.....min mor och min sambo tycker tydligen att det är så kul att se mig lyssna på välljud att de bestämde sig för att köpa en Hegel HD10 till mig.....
Tycker den ljuder grymt bra kall direkt ur kartongen...men vet att det bara blir bättre...
känner mig lyckligt lottad......puh!
Jag är nu en kabel kort.
Hör av er om ni har en digitalkabel över som ni vill bli av med!
Redigerat av Unregistered85528044, 25 december 2009 - 01:02.
Postad 26 december 2009 - 05:18
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1 852 inlägg
Jag är nu en kabel kort. Hör av er om ni har en digitalkabel över som ni vill bli av med!
Kjell.com eller lokala tv-krängaren har digitala kablar för några tior!
Postad 26 december 2009 - 23:36
Unregistered85528044
-
Unregistered85528044
-
Användare
-
-
217 inlägg
Kjell.com eller lokala tv-krängaren har digitala kablar för några tior!
Självklart finns det lakritssnören och jag har en hel del sådana liggandes. Ute efter beg. Supra, AQ eller liknande. Vill inte att detta blir en ny diskussion om kablar.
Postad 27 december 2009 - 16:31
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1 852 inlägg
Spelar ingen roll om det är ett lakritssnöre eller en dyr när det gäller digitalkabel. (Varken mätvärde eller lyssningsintryck, men går man efter synintrycket är det en helt annan sak)
Är det några fler som lyssnat på dyr-Hegeln?
Behöver peppa mig för att boka in en 100-mils-resa för att lyssna.
Spontant får jag känslan att det är för mycket pengar för en DAC.
Postad 28 december 2009 - 04:05
Unregistered85528044
-
Unregistered85528044
-
Användare
-
-
217 inlägg
Var bor du?
Du är välkommen hit att provlyssna i icke-akustikbehandlad hemmiljö. : )
Hegel dac-Hegel h1-Dynaudio.
Postad 28 december 2009 - 18:01
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1 852 inlägg
Bor i Dalarnas djupa skogar.
Då skulle jag kunna ta med en gammal Eichman digitalkabel jag köpte för 795:- en gång i tiden så kan du få höra på den icke existerande skillnaden på den och en billig rackare.
Spännande uppsättning du har för övrigt, gillar också Dynaudio (har Focus 220) och Hegel (har ägt en H200).
Postad 31 december 2009 - 15:53
henkelibonk
-
henkelibonk
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har kört HD10:an ett tag nu. Precis som andra skriver så krävs det en hyfsat bra anläggning och lyssningsrum för att det ska vara värt investeringen på 10k. Jämfört med den inbyggda DAC:en i mitt NAD-försteg blev det en rejält lyft men jag är inte så säker på att jag upplevt detta lyft i en billigare anläggning.
Postad 31 december 2009 - 16:45
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Har även jag lyssnat på denna underbara skapelse,skulle inte sitta fel att ha den i hyllan.
Postad 15 januari 2010 - 20:57
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1 852 inlägg
Har en hemma nu.. den låter bra!
Tyckte det saknades något i ljudet via min Rotel 1520 cd, den spelaren är väldig snäll och Hegeln gav det lilla extra, känns rätt B att ha en transport för 10000:- bara.
Jag kan börja slänga ut några hififloskler men nöjer mig med att skriva att den är riktigt bra, jag har ägt Benchmarken och Hegeln är mycket bättre (och mycket billigare).
Postad 19 januari 2010 - 18:03
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1 852 inlägg
Har lyssnat en hel del på den här burken nu och kan säga att den låter kalas fortfarande.
Har kört en hel del grejer bakåt i tiden bland annat Benchmark DAC 1 och Cambridge DAC Magic.
Cambridgen har också låtit bra men knappast nödvändig ljudmässigt om man redan har en hyfsad cd-spelare eller reciever.
Benchmarken var ett riktigt bra analysinstrument men då jag hellre lyssnar på musik än analyserar den så faller Hegeln bättre i smaken. Den har Benchmarkens kvalitéer plus att det aldrig låter för skarpt (jag är tok-känslig för detta).
Har även kört en hel del cd-spelare och jämfört med den senaste som står här hemma, Rotel RCD 1520, så låter Rotel-spelaren för snällt.
Den låter för mjukt i toppen, dock blir den aldrig vass eller jobbig att lyssna på. Hegeln tar dock fram detta sista som saknades (plus en hel del detaljer).
Det är också roligt att lyssna på musik utan superkvalité på inspelningen, vilket inte var roligt alls på Benchmarken t.ex.
Några nackdelar med Hegeln? Den finns bara i svart, har ingen strömbrytare på fronten och kommer inte ihåg vilken ingång man körde innan man stängde av på switchen som sitter bak på apparaten.
Den här burken får stanna kvar!
Postad 19 januari 2010 - 18:19
Unregistered1803
-
Unregistered1803
-
Amatör
-
-
52 inlägg
En fråga:
Spelar det någon större roll vilken transport man har till Hegeln? Själv har jag tänkt använda en DA/omvandlare till främst blurayn och Squeezebox/mediaspelare. Dvs blir det samma ljudkvalitet oavsett vilken källa man väljer?
Kanske lite korkad fråga, är Cambridgen prisvärd i förhållande med Hegeln?!
Mvh
Postad 19 januari 2010 - 18:57
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1 852 inlägg
En fråga:
Spelar det någon större roll vilken transport man har till Hegeln? Själv har jag tänkt använda en DA/omvandlare till främst blurayn och Squeezebox/mediaspelare. Dvs blir det samma ljudkvalitet oavsett vilken källa man väljer? Kanske lite korkad fråga, är Cambridgen prisvärd i förhållande med Hegeln?!
Mvh
Transporten spelar mindre roll, så länge den är hel och ren så spelar det ingen stor roll. Man kan inte riktigt jämföra Hegeln och Cambridgen tycker jag. Cambridgen är ett bra alternativ om du vill ha en bättre DAC till din Squeezebox men det är inte säkert att du hör någon stor skillnad. Det krävs rätt bra grejer i övrigt om den ska vara nödvändig och ska du köra Hegeln behöver du jättebra grejer för att det ska vara en vettig investering. Har du en hyfsad Blu-ray-spelare eller en hyfsad reciever kommer du troligtvis inte höra en jättestor skillnad på den och en DAC-Magic från Cambridge.
Postad 19 januari 2010 - 20:28
Unregistered1803
-
Unregistered1803
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Bra intressanta svar.. Om man nu ponerar att man kopplar Hegeln till en hyfsad bluray för ca 5000:-. Hur bra blir ljudåtergivningen då? Sen har jag fattat det som att det går att få ett mjukare ljud om man använders/pdif istället för optisk. Så jag antar att det är att föredra?
Kör med Primare I21/CD21 tillsammans med Audiovector Mi3 super. Så en dac med ett förhållandevis mjukt ljud är att föredra.
Fantastiskt vilka bra och klara besked du ger, lite tvärsemot all lull lull i i hifitidningarna..
Redigerat av Unregistered1803, 19 januari 2010 - 20:33.
Postad 20 januari 2010 - 05:21
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1 852 inlägg
Bra intressanta svar.. Om man nu ponerar att man kopplar Hegeln till en hyfsad bluray för ca 5000:-. Hur bra blir ljudåtergivningen då? Sen har jag fattat det som att det går att få ett mjukare ljud om man använders/pdif istället för optisk. Så jag antar att det är att föredra?
Kör med Primare I21/CD21 tillsammans med Audiovector Mi3 super. Så en dac med ett förhållandevis mjukt ljud är att föredra.
Fantastiskt vilka bra och klara besked du ger, lite tvärsemot all lull lull i i hifitidningarna.. 
Du får lika bra ljud med en Hegel och en BR-transport för 5000:- som en Hegel och en BR-transport för 2000:-. Transporten spelar som sagt en väldigt liten roll. Att du får mjukare ljud med en sorts anslutning än en annan tror jag är struntprat. Jag köpte en Eichmann digitalkabel för 900:- en gång, den lät exakt lika som min gamla optiska för 39:-. DIna apparater är kända att låta åt det ljusa hållet och då skulle jag verkligen vilja låna hem en Hegel innan köp, det kan vara risk att det blir för mycket men det beror på var ditt ljudideal ligger. Det kan också bli sista perfekta påläggningen. Hegeln är väldigt neutral, inte åt det ljusa hållet utan bara neutral. Tack för de snälla orden. Hifitidningarna lever för att skriva med nya ord, jag får betalt på annat håll så jag slipper fåna till det.  Dessutom hade hifitidningarna tyckt att det jag skriver är mest strunt då det enligt deras tester kan vara prisvärt att slänga ut tusentals kronor på en transport och att det låter bättre med en viss typ av digitalkabel. Var och en blir salig på sin tro.
Postad 20 januari 2010 - 07:38
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3 433 inlägg
Sen har jag fattat det som att det går att få ett mjukare ljud om man använders/pdif istället för optisk. Så jag antar att det är att föredra?
S/PDIF är ett protokoll inte en kabel/kontakttyp. Normalt använder man antingen en coax-kabel eller en optisk med toslink-kontakt.
Postad 20 januari 2010 - 13:15
Unregistered1803
-
Unregistered1803
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Att du får mjukare ljud med en sorts anslutning än en annan tror jag är struntprat. Jag köpte en Eichmann digitalkabel för 900:- en gång, den lät exakt lika som min gamla optiska för 39:-.
Du får lika bra ljud med en Hegel och en BR-transport för 5000:- som en Hegel och en BR-transport för 2000:-. Transporten spelar som sagt en väldigt liten roll.
DIna apparater är kända att låta åt det ljusa hållet och då skulle jag verkligen vilja låna hem en Hegel innan köp, det kan vara risk att det blir för mycket men det beror på var ditt ljudideal ligger. Det kan också bli sista perfekta påläggningen. Hegeln är väldigt neutral, inte åt det ljusa hållet utan bara neutral.
Intressant, ja, det var nån säljare som sa det om optiska kablar, så det skall man ju inte tro så mycket på.. Jo, Audiovectorn är ganska ljusa, så en mjuk signalkälla är nödvändigt, men förmodligen köper jag nya högtalare om nåt år, med lite varmare o mjukare klang, blir förmodligen CM9 eller Excite 36. Så förhoppningsvis funkar Hegeln bra även till dom. Mvh
Postad 20 januari 2010 - 15:49
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1 852 inlägg
... förmodligen köper jag nya högtalare om nåt år, med lite varmare o mjukare klang, blir förmodligen CM9 eller Excite 36. Så förhoppningsvis funkar Hegeln bra även till dom.
Då röstar jag för Dynaudio för det har jag och är allmänt känt att lira super med Hegel. CM9 har väl aludome-diskant och kan således bli lite vass.
Postad 20 januari 2010 - 21:06
Unregistered1803
-
Unregistered1803
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Jo, jag vet. Har dock inte lyssnat på CM9:orna ännu så vi får se hur blir.
Mvh
Postad 21 januari 2010 - 11:02
Cedric
-
Cedric
-
Användare
-
-
110 inlägg
MOON 300D! Någon som har lyssnat till den här tro ? skulle gärna veta lite om lyssnings intryck på denna och varför man kanske borde köpa den här kom igen nu Audionord och förklara snälla he he den är riktigt as snygg men är den as bra också ? http://www.audionord.se/?page_id=2064
Redigerat av Cedric, 21 januari 2010 - 11:18.
Postad 21 januari 2010 - 11:31
Cedric
-
Cedric
-
Användare
-
-
110 inlägg
Den här sidan kanske är bättre att kolla till, jag hoppas den är lika bra som moon`s cd spelare har provat en del olika där och dem spelar riktigt bra kan kanske ibland låta lite hårt men det handlar ju också om matching med övriga komponenter AIGHT! Det är säkert någon som hört denna DAC om inte Audionord som borde göra lite reklam. http://www.simaudio.com/moon300D.htm
Postad 24 januari 2010 - 11:51
jonathan_forslund
-
jonathan_forslund
-
Användare
-
-
195 inlägg
Har för mig att jag läst någonstans att HD10 inte kommer ihåg vilken ingång den stod på när man stängde av, stämmer verkligen detta? Har en pronto och vill ju ha ett smidigt system där man slipper springa fram och fingra på apparaterna varje gång det ska bytas. Vet att den inte har fjärr men den borde väl kunna ställas på tex opt och sedan stå kvar på den även om man stänger av den?
Postad 24 januari 2010 - 14:15
Unregistered1803
-
Unregistered1803
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Dacen har en ingångsväljare som man vrider på, alltså mekanisk så läget förändras inte för att man stänger av den.
Postad 24 januari 2010 - 14:35
jonathan_forslund
-
jonathan_forslund
-
Användare
-
-
195 inlägg
Var Kenta777 som skrev detta
"Några nackdelar med Hegeln? Den finns bara i svart, har ingen strömbrytare på fronten och kommer inte ihåg vilken ingång man körde innan man stängde av på switchen som sitter bak på apparaten."
Låter som att den nollas då den stängs av vilket gör att man antingen måste ha den på jämt eller springa fram till den varje gång, lite dumt kan jag tycka.
Redigerat av jonathan_forslund, 24 januari 2010 - 15:14.
Postad 24 januari 2010 - 16:36
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1 852 inlägg
Dacen har en ingångsväljare som man vrider på, alltså mekanisk så läget förändras inte för att man stänger av den.
Du har nog kollat på något helt annat. Det är en vanlig knapp och som sagt så kommer Dac:en inte iväg vilket läge den stod i när man stänger av den.
Postad 24 januari 2010 - 18:36
jonathan_forslund
-
jonathan_forslund
-
Användare
-
-
195 inlägg
tack för ditt klargörande Kenta777, inser ioförsig att det är lite av ett I-lands problem då man ändå ska dit med fingrarna och starta den och tar ju endast 2sec extra att ändra ingången  . Har du din igång under längre tider eller blir den för varm då?
Postad 24 januari 2010 - 18:56
Unregistered1803
-
Unregistered1803
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Du har nog kollat på något helt annat.
Det är en vanlig knapp och som sagt så kommer Dac:en inte iväg vilket läge den stod i när man stänger av den.
ok, kom ihåg fel..
Postad 24 januari 2010 - 19:21
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1 852 inlägg
tack för ditt klargörande Kenta777, inser ioförsig att det är lite av ett I-lands problem då man ändå ska dit med fingrarna och starta den och tar ju endast 2sec extra att ändra ingången . Har du din igång under längre tider eller blir den för varm då?
Min står på jämt, jag tror att det är meningen, annars hade det suttit in strömbrytare på fronten. Blir inte särskilt varm och drar inte så mycket ström.
Postad 01 februari 2010 - 13:16
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Jag tror att denna DAC kan vara bra för dom som köpt en Hegel H200. Förstärkaren har få linjeingångar och om man kopplar fler av källorna via DAC:en så får man nog ut fler.
Är det någon som prövat att koppla denna DAC via en spelkonsol: 360 eller Playstation 3?
Hur stora är förändringarna via vanlig stereolyssning?
Redigerat av Glidtassen, 20 februari 2010 - 11:23.
Postad 23 februari 2010 - 21:11
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1 852 inlägg
Angående "FullHD"-tjofräsljud.
Dacen skryter om att kunna ta emot "full hd-ljud", men jag läste i förbifarten att true master-värsting-hd-ljud inte får plats i en optisk kabel - stämmer det?
Om inte, kan alla BD-spelare skicka de senaste ljudformaten optiskt?
Jag är som ni märker helt nollställd i den här frågan - allt jag vill är att få ut okomprimerat ljud från BD-spelaren (jag inte köpt än) till min 2-kanalssetup via HD10:an. Hjälp!
Redigerat av Unregistered1156, 23 februari 2010 - 21:38.
Postad 23 februari 2010 - 21:39
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Hej Kenta
Nej man kan inte skicka HD ljuden i flerkanal via optisk eller coax
Däremot så gör en bra BD spelare en Downmix till 2 kanal
Maveric
Postad 23 februari 2010 - 21:41
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1 852 inlägg
Hej Kenta
Nej man kan inte skicka HD ljuden i flerkanal via optisk eller coax Däremot så gör en bra BD spelare en Downmix till 2 kanal
Maveric
Ah, det var givetvis det jag menade.  Det blir okomprimerat automatiskt eller? Om ja, kan de flesta spelarna mixa ner okomprimerat?
Postad 23 februari 2010 - 21:55
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
LPCM
Om de flesta kan eller inte vet jag inte ..
Men min oppo nuforce gör det .. men å andra sidan så kör jag analogt
ur den, då den innehåller en "Multi" DAC (2 x 4) Sabre32 Ultra (ES9016) som förmodligen står upp mot hegel med råge ..
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 23 februari 2010 - 21:56.
Postad 23 februari 2010 - 22:07
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1 852 inlägg
LPCM
Om de flesta kan eller inte vet jag inte ..
Men min oppo nuforce gör det .. men å andra sidan så kör jag analogt ur den, då den innehåller en "Multi" DAC (2 x 4) Sabre32 Ultra (ES9016) som förmodligen står upp mot hegel med råge ..
Maveric
Ah, flott! Jag har slängt ett öga åt den spelaren på din sida ett flertal gånger. Den är dock lite svårt att testlyssna på.
Postad 23 februari 2010 - 22:43
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Det skulle väl vara Vibrations i solna som skulle ha ett ex om någon..
Maveric
Postad 10 april 2010 - 07:39
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5 090 inlägg
Mycket prat om DAC:ar nu på forumet. Några fler som lyssnat på denna Hegel HD10?
Och ni som köpt en, hur upplever ni den nu efter inspelning etc?
Postad 10 april 2010 - 07:59
jonathan_forslund
-
jonathan_forslund
-
Användare
-
-
195 inlägg
Jag är inte så bra på att beskriva ljud men jag har under några år lånat hem cd-spelare förstärkare ,slutsteg samt daccar. I mitt fall är HD10 den största uppgraderingen jag gjort, jag skulle nog välja uttrycket "matta", för att det känns som man tagit bort en sådan över mina högtalare när man spelar genom HD10.
Jag har spelat genom receivern och HD10 samtidigt för att kunna jämföra (inte samtidigt men växlat mellan  ) , kunde inte nivå matcha perfekt men för mig behövdes det inte då det spelade inge roll vilken volym eller var du var i rummet. Det lät faktiskt bättre hur du än gjorde och vred på receivern.
Jag är jätte nöjd med mitt köp och rekommenderar den verkligen, dock ska man självklart lyssna själv och helst låna hem ett ex.
Vänliga hälsningar
Jonathan
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|