An error has occured - officiellt erkänt fel
172 svar till detta ämne
Postad 01 mars 2010 - 15:48
Widar
-
Widar
-
Lärjunge
-
-
310 inlägg
"i can confirm that removing the internal battery then plugging it back in so that when you boot the ps3 up input todays correct date and time the ps3 works like a charm" Från http://www.ps3trophi...html#post577548Som jag förstått så är problemet troligtvis i den interna klockan som tror att det är den 29'e februari, vilket de andra klockorna inte gör. Nu vill den ha 29'e februari 2010, ett datum som inte finns, så vildar den ur och resettar sig till det tidigaste datumet den kan, i mångas fall 31/12 1999. Imorgon när den tror att det är den 1'e mars så kommer den säga till "nej, det är den andra" och det löser sig självt, om inte annat så får man skruva isär och rycka batteriet till interna klockan.
Postad 01 mars 2010 - 15:48
Unregisteredee312c77
-
Unregisteredee312c77
-
Veteran
-
-
1 828 inlägg
Ja det är ju knappast konsumentens fel att Sony "skickar ut" tokfel till konsolerna. Men som sagt, detta ska väl kunna lösas via ännu en uppdatering. Frågan är ju hur de tänker ersätta all den info som verkar försvunnit...
Postad 01 mars 2010 - 15:52
Unregisteredee312c77
-
Unregisteredee312c77
-
Veteran
-
-
1 828 inlägg
Men fy f-n va kasst. Borde inte samma problem dykt upp tidigare år i så fall? Jag får väl hålla mig tills i morgon. Tänker inte rota runt i PS3:an och verkligen förstöra den.
Postad 01 mars 2010 - 15:56
Widar
-
Widar
-
Lärjunge
-
-
310 inlägg
Men fy f-n va kasst. Borde inte samma problem dykt upp tidigare år i så fall? Jag får väl hålla mig tills i morgon. Tänker inte rota runt i PS3:an och verkligen förstöra den.
Detta är första jämna året som det inte är skottår sen PS3'an släpptes. Verkar vara något mattematiskt på vldigt låg nivå vad jag kan förstå... hursomhelst, jag tror att allt ordnar sig tills imorgon.
Postad 01 mars 2010 - 16:28
Unregistered6651b852
-
Unregistered6651b852
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Sån här shit händer ALLTID när jag kan avsätta en lite längre tidsperiod till att lira lite. Det slår nästan aldrig fel. Hoppas verkligen att SONY fixar detta snarast.
Postad 01 mars 2010 - 16:48
Fryxell
-
Fryxell
-
Rookie
-
6 inlägg
Haha, dom är snabba upp med dessa. http://www.youtube.c...h?v=hoENVnD3J8wSjukt tråkigt att det skulle hända idag när jag köpte heavy rain igår och väntade mig en heldag med spelet...
Postad 01 mars 2010 - 16:58
skarajonas
-
skarajonas
-
Rookie
-
8 inlägg
om det fösvinner något från mitt konto kommer jag kräva ersättning. fett också!
Postad 01 mars 2010 - 17:03
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
Viktigt att tänka på gott folk: Please don't trust info regarding this issue unless from an official Sony source. On Twitter this means @PlayStationEU and @SonyPlayStation.
Även om jag också tror att det verkar bero på nåt "datumfel" så är jag försiktig med att tro på allt jag läser på diverse forum och andra siter annat än Sonys officiella. Såg också att det var nån som gnällde om att det var länge sen Sony uppdaterade. Ett gratistips till dig; läs Sony EU's twitter istället för Sony US, även om dom också har problem så har dom nog sovit skulle jag gissa.
Postad 01 mars 2010 - 17:30
Unregistered1552
-
Unregistered1552
-
Beroende
-
-
1 156 inlägg
-
Redigerat av Unregistered1552, 01 mars 2010 - 17:31.
Postad 01 mars 2010 - 18:01
Unregistered0650da58
-
Unregistered0650da58
-
Beroende
-
-
1 220 inlägg
Klockan har nollställts, 3 av mina dynamic themes har nu "skadad data" ... detta är ju faktiskt rätt läskigt.
Postad 01 mars 2010 - 18:04
lazzer
-
lazzer
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Men suck!!
Hur lyckas man
Postad 01 mars 2010 - 18:06
Unregistered0650da58
-
Unregistered0650da58
-
Beroende
-
-
1 220 inlägg
Haha, dom är snabba upp med dessa. http://www.youtube.c...h?v=hoENVnD3J8w
Sjukt tråkigt att det skulle hända idag när jag köpte heavy rain igår och väntade mig en heldag med spelet...
Sjukt bra ... this never happened to my ATARI ... haha
Postad 01 mars 2010 - 18:08
kribol
-
kribol
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Sitter på en 40 GB version och har samma fel. Jag som fick ett ex av FF13 idag! Det går inte att spela hur man än gör. Jag har dock kollat på film via PS3:an ett tag nu, det kanske jag inte skulle ha gjort...? Det var innan jag visste vad felet var. Jaja, hoppas de löser det snart och att det går smidigt. Jag vill inte sitta och stirra på FF13-omslaget länge till... det kliar.
Postad 01 mars 2010 - 18:11
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Sony lär skaka av rädsla! hahaha:)
Redigerat av Unregistered035dce0b, 01 mars 2010 - 18:11.
Postad 01 mars 2010 - 18:16
Evelon
-
Evelon
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Ja titta på film fungerar ju. Hoppas på en snabb lösning amerikanarna har ju några timmar på sig innan nattning.
Postad 01 mars 2010 - 18:18
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
Info: http://blog.eu.plays...n-error-update/As you may be aware, some customers have been unable to connect to the PlayStation Network today. This problem affects the models other than the new slim PS3.
We believe we have identified that this problem is being caused by a bug in the clock functionality incorporated in the system.
Errors include:
* The date of the PS3 system may be re-set to Jan 1, 2000. * When the user tries to sign-in to the PlayStation Network, the following message appears on the screen; “An error has occurred. You have been signed out of PlayStation Network (8001050F)”. * When the user tries to launch a game, the following error message appears on the screen and the trophy data may disappear; “Failed to install trophies. Please exit your game.” * When the user tries to set the time and date of the system via the Internet, the following message appears on the screen; “The current date and time could not be obtained. (8001050F)” * Users are not able to playback certain rental video downloaded from the PlayStation Store before the expiration date.
We hope to resolve this problem within the next 24 hours. In the meantime, if you have a model other than the new slim PS3, we advise that you do not use your PS3 system, as doing so may result in errors in some functionality, such as recording obtained trophies, and not being able to restore certain data.
As mentioned above, Please be advised that the new slim PS3 is not affected with this error. We are doing our best to resolve the issue and do apologise for any inconvenience caused.
For the latest status on this situation please check either PlayStation.Blog, Twitter or PlayStation.com.
Redigerat av BrittBastard, 01 mars 2010 - 18:23.
Postad 01 mars 2010 - 18:19
Unregistered0650da58
-
Unregistered0650da58
-
Beroende
-
-
1 220 inlägg
Sony lär skaka av rädsla! hahaha:)
Ja, speciellt om det är ett generellt hårdvarufel. Skall bli intressant att följa detta.
Postad 01 mars 2010 - 18:22
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1 134 inlägg
EDIT: Britt var snabbare. Nåja, jag låter mitt ligga kvar eftersom jag har texten med. Ny info kom just in: PSN Error Update
As you may be aware, some customers have been unable to connect to the PlayStation Network today. This problem affects the models other than the new slim PS3.
We believe we have identified that this problem is being caused by a bug in the clock functionality incorporated in the system.
Errors include:
- The date of the PS3 system may be re-set to Jan 1, 2000.
- When the user tries to sign-in to the PlayStation Network, the following message appears on the screen; “An error has occurred. You have been signed out of PlayStation Network (8001050F)”.
- When the user tries to launch a game, the following error message appears on the screen and the trophy data may disappear; “Failed to install trophies. Please exit your game.”
- When the user tries to set the time and date of the system via the Internet, the following message appears on the screen; “The current date and time could not be obtained. (8001050F)”
- Users are not able to playback certain rental video downloaded from the PlayStation Store before the expiration date.
We hope to resolve this problem within the next 24 hours. In the meantime, if you have a model other than the new slim PS3, we advise that you do not use your PS3 system, as doing so may result in errors in some functionality, such as recording obtained trophies, and not being able to restore certain data.
As mentioned above, Please be advised that the new slim PS3 is not affected with this error. We are doing our best to resolve the issue and do apologise for any inconvenience caused.
For the latest status on this situation please check either PlayStation.Blog, Twitter or PlayStation.com. http://blog.eu.plays...n-error-update/
Redigerat av Kimpost, 01 mars 2010 - 18:23.
Postad 01 mars 2010 - 18:29
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1 134 inlägg
Det är fult att spekulera, men jag kan inte låta bli. Nedanstående tolkar jag som att jag kan få problem att få tillbaka min gamesave för Uncharted 2. Eftersom min dog mitt under spelet så kan den vara rökt. Kommer Sony hem till mig och spelar, ifall nu något skulle behöva spelas om?  We hope to resolve this problem within the next 24 hours. In the meantime, if you have a model other than the new slim PS3, we advise that you do not use your PS3 system, as doing so may result in errors in some functionality, such as recording obtained trophies, and not being able to restore certain data.
Postad 01 mars 2010 - 18:29
xdusty
-
xdusty
-
Lärjunge
-
-
310 inlägg
and not being able to restore certain data
Jaha, där försvann save datan... some customers have been unable to connect to the PlayStation Network today.
Some? Låter som jag och några andra bara drabbats  . - - - SHITLOADS of customers kanske borde vara bättre?!
Postad 01 mars 2010 - 18:36
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7 289 inlägg
That would be the day...
Ja, detta skulle kunna vara den dagen Sony skriver så i ett officiellt uttalande
Postad 01 mars 2010 - 18:39
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1 134 inlägg
Utvecklare har också bekräftat att de har problem nu. Länk
Postad 01 mars 2010 - 18:40
Unregistered8c5802be
-
Unregistered8c5802be
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Näeh, men herregud..
Det här är ju ett gymnasie exempel på hur man inte gör för att undvika problem med datum.. suck. :}
Nu får sig alla konkurrenter ett gott skratt, precis vad SONY behövde!
Fanken, hoppas någon får sparken!! Faktiskt!
Postad 01 mars 2010 - 18:52
Unregistered33c38b9d
-
Unregistered33c38b9d
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
De är illa, men folk oroar sig för mycket, de löser dig...
Postad 01 mars 2010 - 19:09
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8 074 inlägg
Nu kommer det vara gott om 360 personer som ser en möjlighet att ge igen.
Hörde att om man öppnar o tar ut batteriet o sen tar in det så ska det lösa sig.....om man nu akut vill fixa det.
Postad 01 mars 2010 - 19:15
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
Nu kommer det vara gott om 360 personer som ser en möjlighet att ge igen.
Hörde att om man öppnar o tar ut batteriet o sen tar in det så ska det lösa sig.....om man nu akut vill fixa det.
Jo, om man är desperat så kan man göra det. http://www.ps3trophi...html#post577548och http://www.casttv.co...sassembly-videoDock inte heller något Sony gått ut med officiellt, inget dom kommer göra heller skulle jag tro. Annars tycker jag att man ska göra som Nasty säger; "ta't lugnt".
Unregistered69f7f285
-
Unregistered69f7f285
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Vill.
Spela.
Heavy Rain.
Nu!!!!!!!!!!
Sjukt jäkla trist att man inte ens kan köra offline.
benji-boy
-
benji-boy
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
tänkte bara tillägga denna länk http://blog.us.plays...network-status/och tro ni att man kolla på film eller ska man bara låta det va avstängd?
Redigerat av benji-boy, 01 mars 2010 - 19:17.
Postad 01 mars 2010 - 19:24
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Jävligt illa att spelen är så hårt kopplade till PSN. Vad är det för en hobbyprogrammerare som kodat det här? Idiot!
Skulle aldrig ngnsin hända på en 360.
Ohwell fixas det inte innan FF XIII så blir det att spela det på 360 istället. Klantarschlen!
Postad 01 mars 2010 - 19:25
vvv
-
vvv
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
tänkte bara tillägga denna länk http://blog.us.plays...network-status/
och tro ni att man kolla på film eller ska man bara låta det va avstängd?
Borde ju bara vara att prova om man kör med tex något us account så borde väll inte saves på det andra kontot riskeras. eller? Någon som har bättre koll?
Postad 01 mars 2010 - 19:26
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Någon som vill köpa en Playstation 3, jag tänker gå över helt till PC
Postad 01 mars 2010 - 19:28
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1 134 inlägg
Borde ju bara vara att prova om man kör med tex något us account så borde väll inte saves på det andra kontot riskeras. eller? Någon som har bättre koll?
Det där beror väl på hur nojjig man vill vara. Om man tror/hoppas på att Sony ska komma med en uppdatering som kan återställa eventuella korrupta filer - om det överhuvudtaget behövs - så lär man väl inte vilja skriva på disken överhuvudtaget.
Postad 01 mars 2010 - 19:32
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Fattar inte hur ngt sånt ens kan hända. Ngn på Sony kommer få sparken för det här. Tänk om de måste ta in alla gamla ps3or på service. Kommer kosta 100-tals miljoner. Själv så är man isf rökt för jag har ingen garanti kvar och min är köpt i USA.
Postad 01 mars 2010 - 19:36
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8 074 inlägg
Fattar inte hur ngt sånt ens kan hända. Ngn på Sony kommer få sparken för det här. Tänk om de måste ta in alla gamla ps3or på service. Kommer kosta 100-tals miljoner. Själv så är man isf rökt för jag har ingen garanti kvar och min är köpt i USA.
Beror helt på hur de kan lösa det. Ställer mig frågan om det är mågot som de kan fixa via PSN, felet ska vara fel i en processor i hårdvaran. Känns svårt att se hur en maskin som knappt kan gå igång kan fixas på distans. "Well the gist is that the ARM SYSCON CPU that is used to power up the front panel of the ps3, that is responsible for doing things like sleep mode, eject, RTC etc. Is an old batch that sony picked up from the shelf like other manufacturers that has that calendar year bug regarding feburary 29th on certain periods"
Postad 01 mars 2010 - 19:43
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
Beror helt på hur de kan lösa det. Ställer mig frågan om det är mågot som de kan fixa via PSN, felet ska vara fel i en processor i hårdvaran. Känns svårt att se hur en maskin som knappt kan gå igång kan fixas på distans.
"Well the gist is that the ARM SYSCON CPU that is used to power up the front panel of the ps3, that is responsible for doing things like sleep mode, eject, RTC etc. Is an old batch that sony picked up from the shelf like other manufacturers that has that calendar year bug regarding feburary 29th on certain periods"
Nja, om det går att "reseta" genom att plocka batteriet så går det garanterat att göra samma sak mjukvarumässigt vågar jag påstå. Vi får la se...
Redigerat av BrittBastard, 01 mars 2010 - 19:43.
Postad 01 mars 2010 - 19:45
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8 074 inlägg
Nja, om det går att "reseta" genom att plocka batteriet så går det garanterat att göra samma sak mjukvarumässigt vågar jag påstå.
Vi får la se...
ööö hur ser du den länken? ett Bios på PC kan du reseta via att ta ut batteriet men om bios funkar sig då systemet inte laddar in som det ska så är det inget som du kan lösa på distans.
Postad 01 mars 2010 - 19:48
Unregisteredfc8c3395
-
Unregisteredfc8c3395
-
Användare
-
-
150 inlägg
Tösen har nyss spelat Little Big Planet och det gick ju bra.
Däremot så går det inte att spela fifa10.
Där protesterar den över trophies och stänger ner.
Har en två-årig "fet" 80gb
Postad 01 mars 2010 - 19:49
vvv
-
vvv
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
Stod ju att det skulle vara fixat inom 24h så dom tror nog att det ska lösa sig när det blir nytt datum. För om dom trodde att dom skulle ha en chans att fixa det tidigare genom en update eller något skulle dom ju inte skriva att det skulle ta så långt tid.
Postad 01 mars 2010 - 19:49
jarre008
-
jarre008
-
Beroende
-
-
1 166 inlägg
Efter 01:00 så har det gått 24h hos oss sen felet uppstod. Får väl prova då.
Postad 01 mars 2010 - 19:51
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Stod ju att det skulle vara fixat inom 24h så dom tror nog att det ska lösa sig när det blir nytt datum. För om dom trodde att dom skulle ha en chans att fixa det tidigare genom en update eller något skulle dom ju inte skriva att det skulle ta så långt tid.
Finna ingen logik i det där då jag redan ändrat datumet på min och det gör ingen som helst skillnad.
Postad 01 mars 2010 - 19:53
kerren
-
kerren
-
Mästare
-
-
2 776 inlägg
"i can confirm that removing the internal battery then plugging it back in so that when you boot the ps3 up input todays correct date and time the ps3 works like a charm"
Från http://www.ps3trophi...html#post577548
kan meddela att jag nu testat denna tillfälliga fixen och det funkar galant så om ni känner att ni inte står ut så kör på
Postad 01 mars 2010 - 19:53
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8 074 inlägg
Finna ingen logik i det där då jag redan ändrat datumet på min och det gör ingen som helst skillnad.
Jo men klockan i hårdvaran o klockan i mjukvaran är två olika saker. Bara för att du ändrar klockan i windows så lurar du inte BIOS. Kul om det bara är en 24h grej. Mer kul om det blir återkommande  typ en holiday
Postad 01 mars 2010 - 19:55
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
ööö hur ser du den länken? ett Bios på PC kan du reseta via att ta ut batteriet men om bios funkar sig då systemet inte laddar in som det ska så är det inget som du kan lösa på distans.
Nu vet jag inte om din jämförelse var helt rättvis men skitsamma, vi behöver inte diskutera det här och nu. Eftersom varken du eller jag vet vad det exakta felet är kan vi bara spekulera vidare. kan meddela att jag nu testat denna tillfälliga fixen och det funkar galant så om ni känner att ni inte står ut så kör på
Hahaha, nu ska vi se hur många som kommer fucka upp sina PS3:or genom att börja montera ner den i småbitar.
Postad 01 mars 2010 - 19:57
kerren
-
kerren
-
Mästare
-
-
2 776 inlägg
Nu vet jag inte om din jämförelse var helt rättvis men skitsamma, vi behöver inte diskutera det här och nu. Eftersom varken du eller jag vet vad det exakta felet är kan vi bara spekulera vidare.
Hahaha, nu ska vi se hur många som kommer fucka upp sina PS3:or genom att börja montera ner den i småbitar. 
väldigt lätt att göra men nu har jag ju plockat ner min 60gb ett 10tal gånger men så jag vet hur den ser ut rekomenderar dock ingen att göra det på 60gb då det är en del att montera ner för att komma till batteriet men på 40gb så lyfter man på locket och sen så är där en liten kontakt bakom blurayn som man bara behöver dra ut sen är det klart
Redigerat av kerren, 01 mars 2010 - 20:02.
Postad 01 mars 2010 - 20:03
Unregistered50fe2819
-
Unregistered50fe2819
-
Veteran
-
-
1 833 inlägg
Någon nämnde att det finns fler klockor i maskinen och att det är en av dessa som krånglar. När den klockan som strular (alltså inte den som man själv kan ändra) slutar tro att det är den 29 feb (skottdagen) så löser det sig av sig självt.... eventuellt... Vi lär märka det någon gång mellan 00.00 och 01.00.
Postad 01 mars 2010 - 20:03
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Well. Jag har ingen garanti kvar ändå så om de inte kan fixa det med mjukvara så får jag väl plocka sönder den själv.
Postad 01 mars 2010 - 20:07
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Postad 01 mars 2010 - 20:13
Unregistered5120ea9a
-
Unregistered5120ea9a
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Jävligt illa att spelen är så hårt kopplade till PSN. Vad är det för en hobbyprogrammerare som kodat det här? Idiot! Skulle aldrig ngnsin hända på en 360. Ohwell fixas det inte innan FF XIII så blir det att spela det på 360 istället. Klantarschlen!
Antagligen inte. Microsoft gjorde nämligen exakt samma fel med Zune 2008. Något bör man ju ha lärt sig efter det. Edit: Eller egentligen det omvända felet. Hur som helst så löste det sig nästa dag. Det kommer antagligen att göra även med PS3.
Redigerat av Unregistered5120ea9a, 01 mars 2010 - 20:15.
Postad 01 mars 2010 - 20:14
Unregistered1689
-
Unregistered1689
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg

Haha! Klockrent!
Postad 01 mars 2010 - 20:20
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1 482 inlägg
Det jag minst av allt är intresserad av att läsa om i den här tråden är Xbox360.
Hur glada fanboysen blir, vilka spel som kommer att spelas på xbox360 i stället, eller någonting överhuvudtaget som inte har med det här ###### problemet att göra!
Redigerat av JockeJ, 01 mars 2010 - 20:22.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|