Postad 11 October 2010 - 16:12
Postad 13 October 2010 - 06:56
Ja, Gathering storm har jag kört igenom nu... sjukt bra bok och en av de bättre i serien! (dock så tyckte jag boken/böckerna där de befann sig med aiel i the blight var jävligt bra) Men Gathering storm var riktigt j-a bra... Nu är det inte så långt kvar till släppet!
Nej det börjar dra ihop sig! För övrigt läste jag precis på Sandersons blogg att A Memory of Light (sista boken) med största sannolikhet inte kommer hinna färdigställas i tid för att kunna släppas enligt planerat. Detta på grund av att han måste läsa igenom hela serien igen (det tar 3-4 månader) eftersom han själv känner att han håller på att glömma en del detaljer. Mars 2012 verkar vara det som gäller!
Postad 14 October 2010 - 22:22
Om varje människa på jorden läste denna bok skulle världen bli bättre att leva i.
Postad 15 October 2010 - 02:13
Om inte så rekommenderar jag starkt; Firman och Juryn.
Jag är annars en sucker för verklighetsbaserade böcker. Är det något för dig?
Hojta till isf så ska du få några titlar.
Postad 15 October 2010 - 08:15
Har du läst Grishams böcker?
Om inte så rekommenderar jag starkt; Firman och Juryn.
Jag är annars en sucker för verklighetsbaserade böcker. Är det något för dig?
Hojta till isf så ska du få några titlar.
Ida - shoot!
Alla tips är välkomna, mer än en person som läser denna tråd.
Grisham - läsvärd men lite tjatig, dvs några böcker av honom kan rekommenderas men inte ska man plöja igenom alla inte.
Postad 15 October 2010 - 10:44
Ida - shoot!
Grisham - läsvärd men lite tjatig, dvs några böcker av honom kan rekommenderas men inte ska man plöja igenom alla inte.
Precis, från början ville jag ha boktips men nu är det väl en allmän boktråd där man kan diskutera litteratur i alla dess former. Kanske skulle trådens titel ändras till något annat i stil med "Böcker - tips och diskussioner"?
Ida:
Grisham har jag aldrig läst, men jag har nog sett de flesta filmerna baserade på böckerna. Firman gillade jag jättemycket och det är en bok jag skulle kunna tänka mig att läsa, skiljer den sig mycket från filmen? Juryn gillade jag inte, den var på tok för sliskig och PK för min smak, men det kan ju lika gärna ha varit Hollywood som valde den vinkeln.
Pigalle:
Jag har helt missat denne författare och får inte riktigt grepp om vad boken handlar om? Är det en vetenskapligt förankrad roman? Eftersom du säger att världen hade varit en bättre plats om alla hade läst den så får jag intrycket att den har en rad moraliska pekpinnar gällande miljö?
Redigerat av Kamui, 15 October 2010 - 10:45.
Postad 15 October 2010 - 13:35
En boktipstråd där Carl Sagan inte har nämnts. Skäms!
Om varje människa på jorden läste denna bok skulle världen bli bättre att leva i.
Kollar upp den boken, utgiven första gången 1980. Fortfarande aktuell?
nåja, ser att lokala bibblan har den, kanske värt en tur förbi där för att se om lånekortet jag inte använt under detta århundrade ännu är giltigt.
Postad 15 October 2010 - 17:31
Ida - shoot!
Precis, från början ville jag ha boktips men nu är det väl en allmän boktråd där man kan diskutera litteratur i alla dess former. Kanske skulle trådens titel ändras till något annat i stil med "Böcker - tips och diskussioner"?
Ida:
Grisham har jag aldrig läst, men jag har nog sett de flesta filmerna baserade på böckerna. Firman gillade jag jättemycket och det är en bok jag skulle kunna tänka mig att läsa, skiljer den sig mycket från filmen? Juryn gillade jag inte, den var på tok för sliskig och PK för min smak, men det kan ju lika gärna ha varit Hollywood som valde den vinkeln.
Jag är inte hemma nu så jag kommer inte på alla titlar på verklighetsbaserade böcker.
Men en som jag kommer på, på rak arm är Dave Pelzer - Pojken som kallades Det. (finns två uppföljare oxå Pojken som inte fanns och Pojken som överlevde men de är inte lika bra som första boken)
Men jag rekommenderar starkt Grishams Juryn. Den är betydligt bättre i bokform än på film.
Firman är oxå bra, även om den inte är lika bra som Juryn.
Postad 15 October 2010 - 18:16
Helt enig med dig, Monshi. Har läst, tror jag, 4 böcker av honom. Hade gott räckt med två, för det travar på i samma hjulspår.Grisham - läsvärd men lite tjatig, dvs några böcker av honom kan rekommenderas men inte ska man plöja igenom alla inte.
Postad 19 October 2010 - 16:04
Jaså, det var värst. Själv har jag själv lagt övriga böcker åt sidan och fastnat i WOT efter tips om den serien i denna tråden. Jag har precis början med bok 12, the gathering storm. Skall andra boken komma ut snart och tredje 2012 alltså? Bra serie, lätt att fastna. Får väl beställa den nya boken då om den kommer ut snart. Med tanke på att jag har läst övriga böcker nu i sträck, blir det en lång väntan på sista delen...Börjar ni WoT-fans bli laddade inför kommande släpp? Ordeith sitter väl och räknar sekunderna?
Jag funderar på att förboka faktiskt, det har jag aldrig gjort på en bok tidigare.
Mitt bokläsande har inte varit särskilt omfattande under sommaren, men under jag klämde två böcker under semestern. Båda kan jag rekommendera, Den förlorade symbolen av Dan Brown som jag hittade på Coop Forum för 69 kronor var överraskande bra och i mina ögon faktiskt bättre än Änglar och demoner. Slashs självbiografi sträckläste jag mer eller mindre och den kan jag rekommendera till alla - inte bara GNR-fans.
Nu läser jag Heartsick av Chelsea Cain som Fred2 rekommenderade och jag är helt knockad faktiskt. Cains skildrande av The Beauty Killer är fruktansvärt bra, det känns skönt att ha Sweetheart ståendes i hyllan också så att jag kan fortsätta direkt boken tar slut.
Postad 21 October 2010 - 23:42
Börjar ni WoT-fans bli laddade inför kommande släpp? Ordeith sitter väl och räknar sekunderna?
Jag funderar på att förboka faktiskt, det har jag aldrig gjort på en bok tidigare.
Jupp, förbestälde förra veckan bara tre veckor kvar nu.
Sen är det tillbaka till väntandet.
Som tur är har man ju inte följt släppen från början, någon gång på 90-talet.
J-kla vilken dryg resa
Kunde iaf plöjja de första 11 på rad
Jaså, det var värst. Själv har jag själv lagt övriga böcker åt sidan och fastnat i WOT efter tips om den serien i denna tråden. Jag har precis början med bok 12, the gathering storm.
Jepp, 13 släpps 11-nov.
Sen är det bara att joina klubben av folk som väntar
Postad 22 October 2010 - 07:09
Jaså, det var värst. Själv har jag själv lagt övriga böcker åt sidan och fastnat i WOT efter tips om den serien i denna tråden. Jag har precis början med bok 12, the gathering storm. Skall andra boken komma ut snart och tredje 2012 alltså? Bra serie, lätt att fastna. Får väl beställa den nya boken då om den kommer ut snart. Med tanke på att jag har läst övriga böcker nu i sträck, blir det en lång väntan på sista delen...
Jupp, förbestälde förra veckan bara tre veckor kvar nu.
Sen är det tillbaka till väntandet.
Som tur är har man ju inte följt släppen från början, någon gång på 90-talet.
J-kla vilken dryg resa
Kunde iaf plöjja de första 11 på rad
Jepp, 13 släpps 11-nov.
Sen är det bara att joina klubben av folk som väntar
Två pers som är relativt nya på WoT som har plöjt mängder med böcker på rad - coolt! Jag är lite avundsjuk på er faktiskt, WoT är min överlägset största läsupplevelse. När serien är slut kommer jag nog läsa den från pärm till pärm.
Trasan, var förbokade du?
Angående Grisham så misstänker jag efter Monshis och SC-Zaps kommentarer att det inte är något för mig.
Postad 22 October 2010 - 08:20
Angående Grisham så misstänker jag efter Monshis och SC-Zaps kommentarer att det inte är något för mig.
Gå till bibblan och låna någon. man ska inte glömma att det finns bibliotek och böcker som Grisham finns allt som oftast att låna där. Jag säger inte att han är dålig men att läsa om amerikansk juridik kan vara lite enformigt. Spännande historier kan han väva.
Postad 22 October 2010 - 15:50
Två pers som är relativt nya på WoT som har plöjt mängder med böcker på rad - coolt! Jag är lite avundsjuk på er faktiskt, WoT är min överlägset största läsupplevelse. När serien är slut kommer jag nog läsa den från pärm till pärm.
Jepp, läste 11:e boken i September 2006, fick tipset om WoT från ett annat forum
Men det var ju lite jobbigt där i väntandet samt givetvis att RJ gick bort mitt i alltihopa.
Lärdomen, läs inte en bokserie som inte är klar
Trasan, var förbokade du?
SFBok
Postad 22 October 2010 - 18:35
Författarinnan heter Lian Hearn och hon har lagt ned väldigt mycket research innan hon skrev böckerna. Jag har lånat ut böckerna till två andra personer som även de blev fästa vid dem.
Böckerna finns både som pocket och inbundna och heter
1: Över näktergalens golv
2: På kudde av gräs
3: Under lysande måne
4: Vid hägerns skarpa skri
5: Och himlens vida väv
Postad 22 October 2010 - 18:53
Om man gillar "Resident Evil"-filmerna eller "28 dagar senare" så är den här boken ett måste.
Han har även skrivit "The Zombie Survival Guide" så att man vet vad och hur man ska göra när zombie-smittan har spridit sig på din gata.
"World War Z" är på gång som film! *längtar*
http://www.sfbok.se/...?VolumeID=68069 <--- World War Z hos SF-bokhandeln.
http://www.sfbok.se/...?VolumeID=48141 <-- The Zombie Survival Guide hos SF-bokhandeln
http://en.wikipedia....iki/World_War_Z <-- Wikipedia om World War Z och författaren
Postad 23 October 2010 - 01:41
Författarinnan heter Lian Hearn och hon har lagt ned väldigt mycket research innan hon skrev böckerna. Jag har lånat ut böckerna till två andra personer som även de blev fästa vid dem.
Böckerna finns både som pocket och inbundna och heter
1: Över näktergalens golv
2: På kudde av gräs
3: Under lysande måne
4: Vid hägerns skarpa skri
5: Och himlens vida väv
Har inte läst 4:an och 5:an än men har läst de första tre.
De är bra men efter WoT, Farseer och George RR Martin's serier, så saknar jag djup.
Men de är absolut läsvärda.
Ska ta och köpa 4 och 5, när jag läst nästa WoT bok
Postad 03 November 2010 - 08:15
Nice, fick del 13 av WoT idag, en vecka tidigare
Men vad i...?! Nu känner jag en svidande avundsjuka!
Postad 03 November 2010 - 22:26
Men vad i...?! Nu känner jag en svidande avundsjuka!
Var rätt förvånad själv, skulle väl inte släppas förrän nästa vecka egentligen.
Postad 03 November 2010 - 22:32
Redigerat av Bigrauk, 03 November 2010 - 22:33.
Postad 04 November 2010 - 08:20
Var rätt förvånad själv, skulle väl inte släppas förrän nästa vecka egentligen.
Vid närmare eftertanke var det nog 2/11. Jag sitter iaf och väntar på att Adlibris ska skicka min. Blev precis klar med den andra Chelsea Cain-boken så det passar väldigt bra med lite WoT nu.
Postad 04 November 2010 - 19:49
OBS! Spoilervarning för Wheel of time, Tower of midnight! (eller kanske teaser, för alla vet ju om det som händer i trailern om man lusläst böckerna)
http://www.youtube.c...?v=apJJ0NzOXEg
Postad 24 September 2011 - 16:56
Som tur är har det precis släppts en gnistrande pärla! För alla som gillar fantasy och kanske till och med spelade Drakar & Demoner och nördade ner sig i tärningskastande så har Erik Granström äntligen fått ut del 2 av sin Svavelvinterserie. Det är alltså samma kille som gjorde Sveriges bästa äventyrsserie till rollspelen en gång i tiden som numera skriver böcker - och han gör det på samma sätt - alltså på bästa sätt.
Del 1 som helt enkelt hette "Svavelvinter" kom 2004. Nu sju år senare har vi "Slaktare Små" - den som väntar på något gott!
Ett länk till SF-bokhandelns sidor om böckerna:
http://sfbok.se/asp/....asp?serie=2511
Eller hos CDON:
http://cdon.se/böcke...fluxen-11406761
Köp om du är det minsta intresserad av fantasy i bokform.
Redigerat av Unregistered5299859a, 27 September 2011 - 13:31.
Postad 24 September 2011 - 17:48
Postad 20 October 2011 - 21:00
och inte sagan om ringen.
har kollat lite på david eddings men jag fattar inte vart man ska börja,, finns så otroligt många serier och delar och så, den finns det ju olika delar i samma serie.
vad finns det mer? förslag önskas
Postad 20 October 2011 - 21:06
Postad 21 October 2011 - 07:01
någon som har en bra fantasyserie att rekommendera? inte robin hobb då dom inte verkar finnas på svenska?
har kollat lite på david eddings men jag fattar inte vart man ska börja,, finns så otroligt många serier och delar och så, den finns det ju olika delar i samma serie.
Wheel of Time! Inget snack! Jag gillar Sword of Truth av Terry Goodkind också. Mer lätt att komma in i än tunga WoT och båda finns på svenska tror jag. Annars läser jag uppföljaren till den fantastiska The Warded Man just nu, en fantastiskt bra bok.
Postad 21 October 2011 - 09:48
Fantasy ska och måste läsas på engelska...någon som har en bra fantasyserie att rekommendera? inte robin hobb då dom inte verkar finnas på svenska?
Utbudet på svenska är mycket mycket begränsat.
WoT finns väl bara delvis på svenska och tycks vara svåra att få tag på. Vill minnas att dels delade de upp varje engelsk bok i två svenska, dels är det bara det fyra-fem första böckerna som är översatta.
Om alla skulle översättas och delas skulle det alltså bli cirkus 30 böcker på svenska.
Eddings, äsh, bara ta godtycklig serie....inte så noga tycker jag. Borde annars finns på exempelvis wikipedia vilken ordning böckerna getts ut i samt vilken ordning de tidsmässigt bör läsas. Om jag minns rätt har Eddings fyllt på med historier som utspelat sig före den första han gav ut om...prequels så att säga.
Postad 21 October 2011 - 13:25
när det gäller fantasy,, finns det bara långa serier då? ingen som skriver bara EN bok, som en deckare typ, fast fantasy
Postad 21 October 2011 - 15:17
Dune kan också vara intressant.
Mistborn gillade jag skarpt; den var lite annorlunda och lätt att fastna i.
Postad 21 October 2011 - 18:32
Skriven av Orson Scott Card, resten av serier är inte riktigt lika bra med läsvärd.. Kanske värt att säga att Ender's game mer än SF än Fantasy men ack så bra. (men läs inte Wikipedia eller annan artikel om den. Läs den ovetande av vad den handlar om! Så mycket bättre då)
Absolut en av det bästa böcker jag läst (då)
Postad 21 October 2011 - 22:49
Både Dune och Ender's saga är väl egentligen SF för övrigt...
Postad 24 October 2011 - 08:50
Tog en titt i bokhyllan...tack för tipsen,, ska kika och se om det är något att ha.
när det gäller fantasy,, finns det bara långa serier då? ingen som skriver bara EN bok, som en deckare typ, fast fantasy
Raymond E Feist, Magician.
En bok, fast den är en start på hela hans Riftwar-saga men den boken står mycket bra ensam.
En fin historia. Läsvärd, minns den med värme (resten av serien inte alls lika engagerande)
Annars kan man även ta en titt på Neil Gaiman för den delen. Good Omens (med Terry Pratchett) eller kanske American Goods.
Inte top-of-the-notch men bra böcker.
Terry Pratchet (har säkert nämnts redan iofs)
Stick till bibblan och låna någon. Ofta har de någon/några på engelska och detta är en serie böcker som helt klart gör sig bäst på egna språket.
Första boken i Discworld-serien är Colour of Magic, inte alls fel att starta där.
Antingen älskar eller gäspar du.
Postad 24 October 2011 - 11:43
Jag kan även rekommendera Little Big Man av Thomas Berger. Släpptes relativt nyligen på svenska. Riktigt bra bok som verkligen skiljer sig från filmen. Huvudkaraktären gör verkligen allt man kunde göra under vilda västerns storhetstid.
Postad 24 October 2011 - 14:04
Jag skulle dock vilja tipsa om Patrick Rothfuss "Kingkiller trilogy" som det hittills släppts två av tre böcker - Name of the wind och Wise man´s fear. Håller i mitt tycke mycket hög klass både på berättelse och språk. Sen tycker jag Lies of Locke Lamorra av Scott Lynch är riktigt bra också, andra boken är inte riktigt lika bra, men läsvärd.
Just nu håller jag på att läsa China Melville´s Perdido Street Station, tungt skriven och jävligt mörk men den har bitit sig fast i mig efter att jag kommit in i den.
Postad 24 October 2011 - 22:19
tackar så mycket för tipsen.. ska kolla upp dom. tänkte att jag skulle dra till bibblan nån gång den här veckan så får jag se vad dom har.Tog en titt i bokhyllan...
Raymond E Feist, Magician.
En bok, fast den är en start på hela hans Riftwar-saga men den boken står mycket bra ensam.
En fin historia. Läsvärd, minns den med värme (resten av serien inte alls lika engagerande)
Annars kan man även ta en titt på Neil Gaiman för den delen. Good Omens (med Terry Pratchett) eller kanske American Goods.
Inte top-of-the-notch men bra böcker.
Terry Pratchet (har säkert nämnts redan iofs)
Stick till bibblan och låna någon. Ofta har de någon/några på engelska och detta är en serie böcker som helt klart gör sig bäst på egna språket.
Första boken i Discworld-serien är Colour of Magic, inte alls fel att starta där.
Antingen älskar eller gäspar du.
ska även till storstan (karlstad) på lördag så då tänkte jag ta en sväng inom nån bokhandel och se vad dom här.
är rätt sugen på att läsa grottbjörnens folk coh dom andra i den serien, dom verkar bra,, kanske inte fantasy direkt men.
Postad 25 October 2011 - 14:08
Kolla in Arthur C. Clarkes böcker om Rama de gillade jag väldigt mycket när jag läste dem, klassisk sci-fi om mötet mellan människor och utomjordisk livsform.
Philip K Dicks böcker är annars väldigt bra men rätt skruvade, flera av dem skrev han under drogrus. Många av dem har blivit film men det går inte att göra böckerna rättvisa. A Scanner Darkly kan jag verkligen rekomendera men han har skrivit många bra böcker, Do Androids Dream About Electric Sheep (Blade Runner), Flow My Tears The Police Man Said, We Can Remember It For You Wholesale (Total Recall) osv.
//Tresor
Postad 25 October 2011 - 22:38
Bok1 = The Name of The Wind
Bok2 = Wise Man's Fear
Tror inte jag hade tråkigt en enda sida av dessa böcker.
Rätt lik Robin Hobb's Farseer böcker i själva upplägget (ex. man får följa Kvothe från barndom och framåt), inte riktigt samma djup som hos RH men riktigt riktigt bra.
Kan varmt rekommenderas om man orkar vänta på bok3
Finns översatt till svenska också (bok1 och halva bok2) men som alltid, om man kan läs på engelska
Redigerat av Trasan, 25 October 2011 - 22:41.
Postad 08 November 2011 - 20:13
det verkar vara en debutant så jag har ingen aning om vad det är för något
låg i brevlådan när jag kom hem
Bifogad fil(er)
Postad 08 November 2011 - 23:11
Postad 08 November 2011 - 23:37
Vet inte hur den svenska översättningen är men det är en riktigt bra serie
låter bra
vet inte hur det är med översättningen heller, men jag har ju inget att jämföra med så jag kommer ju inte störa mig
Postad 09 November 2011 - 07:30
Postad 09 November 2011 - 18:15
Postad 17 June 2014 - 09:59
frågan är vad man ska läsa nu? Någon här som har tips på postapoklyptiska böcker?
Postad 27 June 2014 - 11:20
- Flickan från ingenstans (eng: The Passage)
- De första tolv (eng: The Twelve)
- The Strain
- The Fall
- The Night Eternal
Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 27 June 2014 - 11:24.
Postad 27 June 2014 - 11:37
Postad 27 June 2014 - 12:15
Postad 27 June 2014 - 15:42
Postad 27 June 2014 - 16:21
Nope - stor skillnad på att ha läst och rekommendera läsning.Dessa trådar borde slås ihop : https://www.minhembi...ic=309542&st=50
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
235 filmer
10 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?