Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Världens bästa projektor

125 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 May 2010 - 21:50

Unregistered29fddce7
  • Unregistered29fddce7
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
ja gillar iof Sony VPL-HW15 men Världens bästa, nja...

Jag kan tycka att hela debatten om att man kan säga att nått är Världens bästa förhållande till pris är lite knasigt. Antingen så är en projektor världens bästa, dvs den bästa optiken, ljusstyrka funktioner o komponenter som nångonsin gjorts. lr så är det inte världens bästa... Om det är den mest prisvärda kan ju också diskuteras, för vem? alla har ju olika inkomster. för en student så kan tex en beg z4 vara den mest prisvärda (Världens bästa projektor) :) . för nån med mycket större plonka kan ju en Sony BRAVIA VPL-VW85 (fick ju tom EISA Award) vara prisvärld.. (en spottstyvel i jämförelse med 15 meters motorbåten) :D ..

Postad 21 May 2010 - 14:11

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Själv tycker jag bilden på panasonicen är bättre och har fler möjligheter, för den är ljusstarkare och passar då bra även för hembio i vardagsrum. vilket inte sonyn gör. Dessutom har den 2.35:1 zoom som många gillar. Så även om sonyn är bra så tycker jag dom punkterna är tillräckligt för att säga att panasonicen är bättre.
Så nu kan du sluta disskutera hw15 och hitta någon som är mer prisvärd än panasonic :angry:

/karra

Jag respekterar din åsikt, men jag tänker inte sluta diskutera hw 15 då jag tycker att den är både bättre bildmässigt och mer prisvärd än ae 4000. Bildkalité och byggkvalité tycker jag är viktigare än funktioner så som 2.35.1 då jag inte har en sån duk, men att den är bättre i ett ljust vardagsrum håller jag med om. Också en bra projektor helt klart, men jag har läst att det är för många som har problem med den för att hålla med om att den skulle vara bättre än sonyn på nåt sätt.

Postad 21 May 2010 - 15:12

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0
Här är en som inte alls var så imponerad av AE4000.

https://www.minhembi...p;#entry2797569

Besökte The Rock i Lund som även hade Sony HW15 och den helt nya Epson TW5500 inne! AE4000 och HW15 ISF-kalibrerade, TW5500 direkt ur lådan.

Första intrycket av AE4000 - besvikelse! Lite samma känsla som hos den gamle Hoppern - ljussvag, gråblåtonad bild, något oskarp i konturerna.

Sony HW15 - bättre tryck, bättre färger, inte väldigt stora skillnader jämfört med Pannan men dock klart bättre.

Redigerat av belzebubb, 21 May 2010 - 15:12.

Postad 21 May 2010 - 15:22

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0

Jag respekterar din åsikt, men jag tänker inte sluta diskutera hw 15 då jag tycker att den är både bättre bildmässigt och mer prisvärd än ae 4000. Bildkalité och byggkvalité tycker jag är viktigare än funktioner så som 2.35.1 då jag inte har en sån duk, men att den är bättre i ett ljust vardagsrum håller jag med om. Också en bra projektor helt klart, men jag har läst att det är för många som har problem med den för att hålla med om att den skulle vara bättre än sonyn på nåt sätt.

Känns ju inte så objektivt att säga att en projektor inte är bäst för att du själv inte har en 2.35:1 duk... Och som någon annan sa så disskuterar vi "världens" bästa och eftersom panasonic är billigare i USA så är väl den mer prisvärd dessutom? Zoomen är en funktion som gör att den sticker ut i mängden och skickar den längre upp på topplistan, den kan du väl ändå inte säga något om. Jag tror du mer önskar att din projje är bäst lite mer än vad den egentligen är. Den är helt enkelt inte lika flexibel som många andra även om den har bra bild, men den är i de flesta fall begränsad till ett dedikerat biorum om du inte köper en duk för 30K som är gjord för ljusa förhållanden.

/K

Postad 22 May 2010 - 11:54

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Det spelar ingen roll vad man säger och tycker
Kör man på vanlig 16:9 duk så är HW15 klart bäst och mest prisvärd

De flesta som sysslar med detta dagligen är helt överens om detta.

Men precis som allt annat har meningsmotståndare ( spelar ingen roll vad det är )
så finns det så klart de som tycker annorlunda. Det är lite kul att läsa deras argumentation
så jag sätter mig med popcornen jag med :angry:

För att riktigt förstå hur bra HW15 är måste man ha ägt ett par andra och testat de
andra nya som kommit. Gärna ha en HW15 hemma också. Då om inte innan förstår man

Redigerat av cedergren, 22 May 2010 - 11:57.

Postad 22 May 2010 - 12:25

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Jag är inte alls sur, mest trött på alla missförstånd på tråden, vad sägs då om detta? Jakob på the rock i lund är rätt insatt skulle jag vilja påstå, han tycker att hw 15 är bättre än allt annat i närheten av sin prisklass, bättre än ae 4000 bland annat, en annan på hemmabiokonsult säger att många kommer hit för att köpa ae 4000 men går härifrån med hw 15, det finns inget som är lika bra under 30k, det här är inte mina ord, ni kanske tror mer på dom?

Postad 22 May 2010 - 12:38

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Må så vara, och jag säger inte emot det, däremot är mina och andras skäl för att utse annan projektor, mycket billigare eller mycket dyrare, till mest prisvärd fortfarande lika legitima och helt omöjligt att säga emot eftersom allt som debatteras handlar om subjektivitet, ens egna behov, ekonomi och förhållningssätt till pengar.

Jag vidhåller att Optoma HD65 är den mest prisvärda för en massa människor, JVC 950 för en massa andra, och för egen del, en tillräckligt ljusstarki klassen 15-30k och där hamnar INTE Sony HW15. Inte pga bristande bildegenskaper, för den besitter fantastiska sådana för sina pengar, utan pga ljust sin avsaknad av högt lampläge.

Men varje gång någon har kommit med dylika kloka ord (klappar mig själv på axeln) har du avfärdat det och hävdat din subjektiva åsikt som en objektiv sanning. Därför är maximms bild så oerhört talande för den här tråden.

Postad 22 May 2010 - 12:48

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

där hamnar INTE Sony HW15. Inte pga bristande bildegenskaper, för den besitter fantastiska sådana för sina pengar, utan pga ljust sin avsaknad av högt lampläge.

Va ?
Saknar HW15 högt lampläge

Det var något nytt

Postad 22 May 2010 - 13:01

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Ok, felformulerat av mig.Borde ha skrivit tillräckligt högt lampläge. :angry:

Postad 22 May 2010 - 13:37

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Ok, felformulerat av mig.Borde ha skrivit tillräckligt högt lampläge. :angry:

Det är precis det den har
Man behöver inte ens ha projjen i högt lampläge för att få till det

HW15 är en mycket ljustark projje och tycker man inte det så beror det nog på att
man inte ser film med den bild som "vi filmentusiaster" förespråkar och föredrar

Det är helt okey, men då bör man nämna det i sitt resonemang om man tar en diskussion
men dom som föredrar ISF kalibrerade projektorer och bild

Postad 22 May 2010 - 14:26

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0

lcos är alla fördelar från både lcd och dlp projektorerna men inga av deras nackdelar dock vet inte jag om lcos har nackdelar själv?

Vore det så väl hade nog alla satsat på att bara göra lcos.
Bland annat är det, likt LCD, en 3-chips lösning. Oftast.
Innebär risk för dålig alignment, med dess följdproblem, vilket ju DLP är förskonad från.

Postad 22 May 2010 - 14:39

Zehnsucht
  • Zehnsucht
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Finns det inte redan en dedikerad HW-15 tråd på detta forumet?

Postad 22 May 2010 - 15:03

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Det är precis det den har
Man behöver inte ens ha projjen i högt lampläge för att få till det

HW15 är en mycket ljustark projje och tycker man inte det så beror det nog på att
man inte ser film med den bild som "vi filmentusiaster" förespråkar och föredrar

Det är helt okey, men då bör man nämna det i sitt resonemang om man tar en diskussion
men dom som föredrar ISF kalibrerade projektorer och bild

Åh herregud människa! Sitta och insinuera att jag inte skulle vara filmentusiast. Det går inte för sig! Nej nej!

Jag begär inte att du ska komma ihåg mina tidigare inlägg i tråden, men jag har nämnt precis varför jag vill ha ett ljusstarkt läge.

SJÄLVKLART tittar jag på i stort sett ALL film på ett välkalibrerat (så välkalibrerat det går att få utan assistans från ISF-certfierat folk) låglampsläge på min projektor, MEN jag spelar en hel del TV-spel dagtid (och tittar på en del mindre nogräknat skräp) då jag vare sig kan eller vill mörklägga totalt. För det ändamålet ÄR HW15 för ljussvag även i sitt högre lampläge för mig. Därav har den inget som helst prisvärde, hur bra den än presterar, för mig.

Så hoppa av din höga höst och ät upp den nu! :angry:

Postad 22 May 2010 - 16:10

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Åh herregud människa! Sitta och insinuera att jag inte skulle vara filmentusiast. Det går inte för sig! Nej nej!

Jag begär inte att du ska komma ihåg mina tidigare inlägg i tråden, men jag har nämnt precis varför jag vill ha ett ljusstarkt läge.

SJÄLVKLART tittar jag på i stort sett ALL film på ett välkalibrerat (så välkalibrerat det går att få utan assistans från ISF-certfierat folk) låglampsläge på min projektor, MEN jag spelar en hel del TV-spel dagtid (och tittar på en del mindre nogräknat skräp) då jag vare sig kan eller vill mörklägga totalt. För det ändamålet ÄR HW15 för ljussvag även i sitt högre lampläge för mig. Därav har den inget som helst prisvärde, hur bra den än presterar, för mig.

Så hoppa av din höga höst och ät upp den nu! :angry:

vad har du för projektor och vad prioriterar du i bilden om man får fråga herrn?

Postad 22 May 2010 - 20:59

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0

vad har du för projektor och vad prioriterar du i bilden om man får fråga herrn?

Han har en Epson TW3500 tror jag. En helt klart sämre projektor men som nästan kostar lika mycket som en HW15.

Postad 22 May 2010 - 21:42

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Han har en Epson TW3500 tror jag. En helt klart sämre projektor men som nästan kostar lika mycket som en HW15.

Jo tw 3500 är en riktig skitprojektor med blask svärta och organiska paneler, ljus styrka är det enda den har,en som uppskattar filmisk och naturlig bild skaffar ju inte en sån,man skaffar en sån om man prioriterar ljusstyrka! Skulle vara kul att få det bekräftat dock, för det har varit mycket prat om "ljus" och väldigt lite om en korrekt bild som hw 15 är mästare på.

Redigerat av hdready, 22 May 2010 - 21:59.

Postad 23 May 2010 - 07:01

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Sådär, nur har jag dolt en hel hög med inlägg som bara var fjantiga men jag låter tråden vara öppen då diskussionen som sådan är rätt intressant. Släpp era biaserade tankegångar lite bara så kommer vi säkert komma fram till något.

Postad 23 May 2010 - 07:29

Unregistered1839
  • Unregistered1839
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
????????????????????????????????????????

Sådär, nur har jag dolt en hel hög med inlägg som bara var fjantiga men jag låter tråden vara öppen då diskussionen som sådan är rätt intressant. Släpp era biaserade tankegångar lite bara så kommer vi säkert komma fram till något.

Tyckte du det var fjantigt att våran råtta är rolig underhållning ville bara bryta trätena lite. löjligt

onödigt att du tog bort mitt inlägg om projektorerna det hade faktiskt med saken att göra. det var lite onödigt

Redigerat av Unregistered1839, 23 May 2010 - 07:26.

Postad 23 May 2010 - 12:19

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

hmmm...
På vilket sätt är 5000kt mindre, nästan lika mycket?!

Dessutom kostade HW15 29k när den introducerades, och TW3500 låg kring 16k!

Jo tw 3500 är en riktig skitprojektor med blask svärta och organiska paneler, ljus styrka är det enda den har,en som uppskattar filmisk och naturlig bild skaffar ju inte en sån,man skaffar en sån om man prioriterar ljusstyrka! Skulle vara kul att få det bekräftat dock, för det har varit mycket prat om "ljus" och väldigt lite om en korrekt bild som hw 15 är mästare på.

Med rätt kalibrering, kan man få ut en mycket korrekt bild ur TW3500 också!
Att kalla den för "skitprojektor" är bara ett tecken på att du inte har en susning vad du pratar om!

Redigerat av Hybe, 23 May 2010 - 12:23.

Postad 23 May 2010 - 13:15

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

hmmm...
På vilket sätt är 5000kt mindre, nästan lika mycket?!

Dessutom kostade HW15 29k när den introducerades, och TW3500 låg kring 16k!

Med rätt kalibrering, kan man få ut en mycket korrekt bild ur TW3500 också!
Att kalla den för "skitprojektor" är bara ett tecken på att du inte har en susning vad du pratar om!

För att vara mer precis så kan jag erkänna att jag tycker att alla maskiner med organiska paneler är skit, och epson som väldigt ofta har nåt slags problem med sina hd modeller gör inte det hela bättre.

Postad 23 May 2010 - 20:52

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Världens bästa projektor är inte HW15 eller PT-ae4000 iaf. Jag har PT-4000 och den är tillräckligt bra så jag inte sitter och stör mig på massa saker hela tiden. Men visst går det att få bättre, mycket bättre.

Postad 24 May 2010 - 09:39

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Är det bara jag eller har projektorvärlden stannat upp lite? För fem år sen kunde man inte jämföra projektorer med ett år mellan releaser då det hände så otroligt mycket, men tar jag och jämför min Infocus X10 med dagens bildmässigt så är den inte alls så pjåkig, och vi vissa avseenden tom bättre!

Är väldigt sugen på en HW15, men jag skulle vilja se lite siffror på uppmätta lumens, någon som kan ge mig några siffror? Är lite orolig för ljusstyrkan.

Postad 24 May 2010 - 17:01

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

Är det bara jag eller har projektorvärlden stannat upp lite? För fem år sen kunde man inte jämföra projektorer med ett år mellan releaser då det hände så otroligt mycket, men tar jag och jämför min Infocus X10 med dagens bildmässigt så är den inte alls så pjåkig, och vi vissa avseenden tom bättre!

Är väldigt sugen på en HW15, men jag skulle vilja se lite siffror på uppmätta lumens, någon som kan ge mig några siffror? Är lite orolig för ljusstyrkan.

Här;
http://www.projector...performance.php

536 lumens i kalibrerat läge. Helt OK, men ingen ljuskanon direkt!!

Redigerat av Hybe, 24 May 2010 - 17:01.

Postad 24 May 2010 - 17:04

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Det var ju inte mycket att hugga med. Har för mig att X10an låg på uppemot 800 kalibrerat!

Postad 24 May 2010 - 17:15

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Så hoppa av din höga höst och ät upp den nu! :(

Du kan genast hoppa av din häst igen :blush:

För ditt svar, visar mig och den som förstår vad man skall titta efter när man väljer projje att du INTE är
en sann entusiast

När man väljer projje efter hur den presterar i dagsljus, är man på helt fel gata när man letar projje

Det finns helt andra parametrar som är vilktiga för en Film entusiast

Du är en spelentusiast och det är en helt annan "idrott"

Välj en pony nästa gång :D

Världens bästa projektor är inte HW15 eller PT-ae4000 iaf. Jag har PT-4000 och den är tillräckligt bra så jag inte sitter och stör mig på massa saker hela tiden. Men visst går det att få bättre, mycket bättre.

Du måste ha missat inledningen

"FÖR SITT PRIS"

Här;
http://www.projector...performance.php

536 lumens i kalibrerat läge. Helt OK, men ingen ljuskanon direkt!!

Som sagt, skalll man ha en ljuskanon så finns det både billigare och sämre alternativ att välja

De som köpt HW15 har i de flesta fall gjort det för att det är en fantastisk projje för sitt pris
för att se film under goda förutsättningar. Det måste inte vara kolmörkt men det är bra om inte
solen lyser in och eller man har lampan tänd i taket ;)

Postad 24 May 2010 - 17:46

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
En av dom som kan "sin projje bäst" i detta avlånga land är Jacob på The Rock i Lund

Så här säger han

Jag kan inte släppa denna godbiten och måste skriva av mig lite innan jag går och lägger mig.

I butiken har HW15 rullat drygt tre veckor nu och hittills är det den mest imponernade "nya" maskinen IMHO.
Den lyfter på tre stora punkter från sin föregångare.

1. Dynamik.
Kalibrerad i höga lampläget och utan att använda iris är där ett jetans drag i HW15. SXRD-panelen styr effektivt bort oönskat ljus vilket ger en djup svärtabotten och ett mäktigt kontrastomfång. Denna dynamiken ligger till grund för hela bildintrycket av HW15 som projektor. På vår 82" stora ADEO-duk med vit 1,0 gain mäter den imponerande 22fL, och det i ett väldigt färgkorrekt läge och relativt djup gamma. Resultatet av så stor dynamik är att man får ett härligt "pop" i bilden. Saker och ting står ut i en slags reell tre dimensionalitet. Bilden blir levande och inlevelsen blir större.

2. Skärpa.
Starkt bidragande till 3D-känslan är även skärpan. Den ser till att detaljer mejslas ut och att objekt seppareras på ett trovärdigt sätt. Allt för att maximera upplevelsen. Att det är tre-panels-teknik det är frågan om kan man nästan inte gissa om man inte visste om det. Panelkonvergensen är verkligen väl intergrerad och skulle man få tag i ett sämre ex så finns där justeringsmöjligheter för varje enskilld panel ner till 0,1 pixel-steg. En sak är då säker, och det är att HW15 är skarp nog att på allvar imponera de mest DLP-skärpe-inbitna entusiasterna, (läs undertecknad).

3. Inställningsmöjligheter.
Med menysystem hämtat från storebröderna i VW-serien har inställningsmöjligheterna ökat, och därmed har en redan flexibel maskin blivet ännu mer anpassningsbar. Bl.a så har gammalägerna utökats vilket gör rumsoptimeringan ännu bättre. En del har inte så stor nytta av detta, men för mig som arbetar med kalibrering och korrekt bild hela dagarna så är det en punkt som definitivt är värd att ta upp och sprida lite ljus över.

Utöver dessa förbättringar så känner man igen Sonys världsberömda bildbehandling. Varför göra fel när man kan göra rätt? Flytet i bilden är helt enkelt bäst i sin klass. (Men det var det ju redan med HW10). Även färghanteringen känns igen med en väldigt bra OOTB inställning som kan optimeras via gammareglage och gråskalejustering till en mycker korrekt återgivning. Med den manuella irisen kan man anpassa maskinen till allt från ett ljusare vardagsrum ner till ett perfekt mörklagt biorum. Allt beroende på vad man vill ha för typ att karraktär. Den flexibiliteten är inte unik för Sony, men den är fortfarande förbannat trevlig. :(

I väntan på kommande modeller står Sonyn ut 30kkr-segmentet med lugn skarp bild, bra tryck och finfin kontrast.
Pannan flåsar i nacken och för alla som vill köra 2.35:1 så är den flera grader hetare men i ren 16:9 föredrar jag personligen HW15's karraktär. Hur planen än ser ut så bör man inte missa någon av dessa på checklistan när man ska köpa julklapp till sig själv. :D

MVH
/Jakob

Redigerat av cedergren, 24 May 2010 - 18:05.

Postad 24 May 2010 - 17:46

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

Som sagt, skalll man ha en ljuskanon så finns det både billigare och sämre alternativ att välja

De som köpt HW15 har i de flesta fall gjort det för att det är en fantastisk projje för sitt pris
för att se film under goda förutsättningar. Det måste inte vara kolmörkt men det är bra om inte
solen lyser in och eller man har lampan tänd i taket :(

I de flesta fall är den ljusstark nog, men har man tex. en ReAct duk kan det bli i klenaste laget om duken har ett större mått!

Postad 24 May 2010 - 17:50

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
I ett annat inlägg skriver Jacob så här :D

Jag som mätt och tittat en hel del de senaste 5 åren kan vända på det och säga så här:
HW15 är bland de ljusstarkaste projektorerna på markanden i ett färgkorrekt läge!

Om man med "brightest mode" menar dynamiskt läge så är ju citatet ovan helt rätt, (som även Ted varit inne på i denna tråden tidigare). Personligen tar ju ju dock mycket hellre 22fL färgkorrekt av Sonyn än tex 35fL med neon-färger av Panasonic. Iaf om man har en FH som hjälper till i andra änden.

Men det är såklart upp till var och en att avgöra hur man vill titta på sin bild

Pacman skriver i all hast så här

"gör precis vad den skall" är en bra beskrivning på HW15. Tyckte redan HW10 erbjöd en god helhet men med de förbättringar Sony tillförde HW15 så har den blivit en fantastisk helhet med få (om ens nån?) allvarliga svagheter som gör, just det, precis vad den skall. :( Hatten av för Sony, helt klart en av världens bästa projektorer (vilket återigen inte ska förväxlas med "världens bästa bild" utan det är mera "allt inräknat inkl prislapp, praktisk-lämplighet etc etc").

Marcus på The Rock säger så här

HW15 mäter högre kalibrerat ljusflöde än AE4000. Faktum är att HW15 är den projektorn, av de omnämnda, som kommer närmst Epson TW5000 i dynamik. Sen kan man ju tycka att att AE4000 presterar en bättre bild i alla fall, men det får bli på andra kriterier.

Korrekt kalibrerade mot D65 så levererar HW15 15-16fL mot vår 180cm Adeoduk. AE4000 låg på 12fL med samma förutsättningar. Drar vi upp HW15 i sitt höga lampläge så lämnar den ca 22fL och är fortfarande tystare än AE4000 men ändå korrekt i sin bild

Redigerat av cedergren, 24 May 2010 - 18:04.

Postad 24 May 2010 - 18:00

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

I ett annat inlägg skriver Jacob så här :(

Pacman skriver i all hast så här

Marcus på The Rock säger så här

Det är det jag har försökt säga hela tiden :D
Edit: ooops vart lite fel, men dom mest kunniga i landet gillar den skarpt också, hoppas deras ord väger tyngre än oss amatörer.

Redigerat av hdready, 24 May 2010 - 18:01.

Postad 24 May 2010 - 18:07

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Man kan vara amatör och ändå förstå vad som är bra :(

Jag skulle aldrig säga emot varken Jacob eller Marcus på The Rock
De är legender på marknaden

I de flesta fall är den ljusstark nog, men har man tex. en ReAct duk kan det bli i klenaste laget om duken har ett större mått!

Tror du har fel
React är ju en högkontrastduk och den klarar nog HW15 av när den rekomenderas till en mycket ljussvagare
DLP projje ( Rätt kalibrerad ) :D

Redigerat av cedergren, 24 May 2010 - 18:25.

Postad 24 May 2010 - 18:25

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
Ett problem som HW15 dras med är banding, det är relativt tydligt för de flesta om man jämför mot t ex VW85 och HD950.

Oavsett vad man jämför med i HW15s prisklass så kommer där att finnas kompromisser och fel, ofta av olika karaktär - men likt förbaskat så hittar du i dagsläget inte "felfria" projektorer vid de nivåerna.

Diskussionen i denna tråd rör mao huruvida man håller med om och accepterar de tillkortakommanden som HW15 har eller inte - oavsett om man gör det eller inte så är det en mycket bra projektor för sin prisklass, därmed inte sagt att det är den jag gillar bäst i "segmentet" - men det är definitivt en av dem :(

Huruvida det är världens bästa filmprojektor så är svaret nej - den är faktiskt inte ens gjord för film, då dess gammakurva inte följer de specifikationer som CRT gör (det gör i princip ingen projektor), men för de allra flesta så ger HW15 ändå en mycket njutbar bild för film - det tänker jag inte argumentera emot :D

mvh

/Pär

Postad 24 May 2010 - 18:34

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Nice med feedback Perra1 :(

Postad 24 May 2010 - 18:35

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Ett problem som HW15 dras med är banding, det är relativt tydligt för de flesta om man jämför mot t ex VW85 och HD950.

Oavsett vad man jämför med i HW15s prisklass så kommer där att finnas kompromisser och fel, ofta av olika karaktär - men likt förbaskat så hittar du i dagsläget inte "felfria" projektorer vid de nivåerna.

Diskussionen i denna tråd rör mao huruvida man håller med om och accepterar de tillkortakommanden som HW15 har eller inte - oavsett om man gör det eller inte så är det en mycket bra projektor för sin prisklass, därmed inte sagt att det är den jag gillar bäst i "segmentet" - men det är definitivt en av dem :(

Huruvida det är världens bästa filmprojektor så är svaret nej - den är faktiskt inte ens gjord för film, då dess gammakurva inte följer de specifikationer som CRT gör (det gör i princip ingen projektor), men för de allra flesta så ger HW15 ändå en mycket njutbar bild för film - det tänker jag inte argumentera emot :D

mvh

/Pär

Med all respekt för din kunskap inom bild och ljud " jag har pratat mycket med dig" du har givit mig goda råd och nya kunskaper, så måste jag ändå fråga vad du menar att den inte är gjord för film? Vad är den gjord för?

Postad 24 May 2010 - 18:36

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Perra är ett stort fan till Epson :(

Banding problemet har dessutom kontaterats vara ett källproblem (typ HTPC) och inte projjen i sig själv
Vad jag har läst ( har inte upplevt det själv )

Hur har du upplevt det Pär?

Redigerat av cedergren, 24 May 2010 - 18:52.

Postad 24 May 2010 - 18:57

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

Tror du har fel
React är ju en högkontrastduk och den klarar nog HW15 av när den rekomenderas till en mycket ljussvagare
DLP projje ( Rätt kalibrerad ) :(

Den kan nog funka med ReAct ja, under vissa förhållanden!
En mindre duk på ett inte allt för långt avstånd fungerar säkert ypperligt!

Allt beror på vad man har för krav på hur ljusstark bilden bör vara.

I mitt rum tillsammans med en 100" ReAct duk, skulle den nog inte fungera speciellt bra,
då min projektor (som är ljusstarkare), tydligen är i klenaste laget (enl. "colamannen")

Postad 24 May 2010 - 19:04

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Vad har du för projje som är så ljusstark men som inte klarar en reactduk ?

Postad 24 May 2010 - 19:11

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0
Jag har inte upplevt något som helst banding problem med min HW15 iaf (har också för mig att jag läst på något forum att det rör sig om när man haft en htpc som källa som cedergren skriver). Har iof inte testat med min pc än heller.

Postad 24 May 2010 - 19:25

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Med all respekt för din kunskap inom bild och ljud " jag har pratat mycket med dig" du har givit mig goda råd och nya kunskaper, så måste jag ändå fråga vad du menar att den inte är gjord för film? Vad är den gjord för?

Tja, den kan inte visa film på det sätt som det var menat - dvs den återger inte alla nivåer korrekt, och på samma sätt som en CRT-monitor avsedd för mastring gör. Den kan, som jag sade, ändå återge en mycket njutbar bild för film - men inte återge filmen som den var tänkt.

Perra är ett stort fan till Epson :(

Banding problemet har dessutom kontaterats vara ett källproblem (typ HTPC) och inte projjen i sig själv
Vad jag har läst ( har inte upplevt det själv )

Hur har du upplevt det Pär?

Jag har upplevt banding på HW15 i en setup med Bluray (mao inte HTPC), där den parallellt matades till t ex VW85 och HD950. Det var mycket påtagligt i flera scener, men ingen kan missa det i scenen med sjunkbomber i U571 (i undervattenscener), där banding förekommer tydligt i HW15, mindre tydligt i VW85 och i det närmaste obefintlig i HD950.

Sedan är jag inte ett stort fan av märken, endast av kvalitet - där det på diplayer gäller möjligheten att återge bilden så korrekt som möjligt, utan distraherande adderingar av teknik eller tillverkare är viktigast. Om jag skulle vara "fan" av något är det singelchip DLP eller om det gäller en specifik modell är SIM2 Mico50 - vilket för mig är den bästa projektorbild jag har sett (något som jag också inledningsvis skrev i tråden!) - huruvida den kan återge film korrekt tvivlar jag på - men likafullt en förbaskat njutbar bild :D

mvh

/Pär

Jag har inte upplevt något som helst banding problem med min HW15 iaf (har också för mig att jag läst på något forum att det rör sig om när man haft en htpc som källa som cedergren skriver). Har iof inte testat med min pc än heller.

Bara för att du inte har sett det betyder det inte att det inte finns där - hur många har sett "planeten" Pluto??...

Mitt tips är att inte leta, man vinner inget på det - jag lovar ;)

mvh

/Pär

Postad 24 May 2010 - 19:46

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Tja, den kan inte visa film på det sätt som det var menat - dvs den återger inte alla nivåer korrekt, och på samma sätt som en CRT-monitor avsedd för mastring gör. Den kan, som jag sade, ändå återge en mycket njutbar bild för film - men inte återge filmen som den var tänkt.

Jag har upplevt banding på HW15 i en setup med Bluray (mao inte HTPC), där den parallellt matades till t ex VW85 och HD950. Det var mycket påtagligt i flera scener, men ingen kan missa det i scenen med sjunkbomber i U571 (i undervattenscener), där banding förekommer tydligt i HW15, mindre tydligt i VW85 och i det närmaste obefintlig i HD950.

Sedan är jag inte ett stort fan av märken, endast av kvalitet - där det på diplayer gäller möjligheten att återge bilden så korrekt som möjligt, utan distraherande adderingar av teknik eller tillverkare är viktigast. Om jag skulle vara "fan" av något är det singelchip DLP eller om det gäller en specifik modell är SIM2 Mico50 - vilket för mig är den bästa projektorbild jag har sett (något som jag också inledningsvis skrev i tråden!) - huruvida den kan återge film korrekt tvivlar jag på - men likafullt en förbaskat njutbar bild :(

mvh

/Pär

Bara för att du inte har sett det betyder det inte att det inte finns där - hur många har sett "planeten" Pluto??...

Mitt tips är att inte leta, man vinner inget på det - jag lovar :D

mvh

/Pär

Med ditt påstående att den inte visar en bild som den var menad eller att den inte återger alla nivåer rätt gäller väl nästan alla projektorer? Som sagt så tycker jag att du är superduktig och en "riktig" guru på bild och ljud, men det där med att den inte är gjord för film förstår jag inte riktigt, i min lilla otränade hjärna blir det ehm "wtf?" då den belönas om och om igen för sin just filmiska och korrekta bild, enligt min åsikt Art Freiman, världens bästa projektor testare anser att det är en projektor för "purists" och för dom som är ute efter "film like" picture, så det ska krävas mycket, väldigt mycket för att övertala mig att den inte är gjord för film då många riktigt duktiga människor som testar berömmer den just för sin filmiska bild... Så jag är inte riktigt med på där riktigt, trots att jag inte är eller nånsin kommer bli din lilltå i kunskap så håller jag inte med denna gång.

Redigerat av hdready, 24 May 2010 - 19:51.

Postad 24 May 2010 - 20:03

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Jag tolkar det som att Perra menar att HW15 är en väldigt bra projektor men att han inte utser den till världens bästa.

Inte någonstans i Jacobs genomgång av HW15 (det ni kopierat från Component) kan jag se att den utses till världens bästa projektor, utan helt enkelt att den återigen är en väldigt bra och prisvärd projektor.

"Prisvärd och bra" har både The Rock killarna och Art sagt om massor av projjar förutom HW15, för det finns ju väldigt många sådan beroende på vad man är ute efter i bild och vilka rumsförutsättningar man har.

Postad 24 May 2010 - 20:06

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Jag tolkar det som att Perra menar att HW15 är en väldigt bra projektor men att han inte utser den till världens bästa.

Inte någonstans i Jacobs genomgång av HW15 (det ni kopierat från Component) kan jag se att den utses till världens bästa projektor, utan helt enkelt att den återigen är en väldigt bra och prisvärd projektor.

"Prisvärd och bra" har både The Rock killarna och Art sagt om massor av projjar förutom HW15, för det finns ju väldigt många sådan beroende på vad man är ute efter i bild och vilka rumsförutsättningar man har.

Jo håller med.

Nog är den prisvärd alltid, förmodligen ingen projektor i samma prisklass som presterar lika bra totalt.

Postad 24 May 2010 - 20:09

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Med ditt påstående att den inte visar en bild som den var menad eller att den inte återger alla nivåer rätt gäller väl nästan alla projektorer? Som sagt så tycker jag att du är superduktig och en "riktig" guru på bild och ljud, men det där med att den inte är gjord för film förstår jag inte riktigt, i min lilla otränade hjärna blir det ehm "wtf?" då den belönas om och om igen för sin just filmiska och korrekta bild, enligt min åsikt Art Freiman, världens bästa projektor testare anser att det är en projektor för "purists" och för dom som är ute efter "film like" picture, så det ska krävas mycket, väldigt mycket för att övertala mig att den inte är gjord för film då många riktigt duktiga människor som testar berömmer den just för sin filmiska bild... Så jag är inte riktigt med på där riktigt, trots att jag inte är eller nånsin kommer bli din lilltå i kunskap så håller jag inte med denna gång.

Du läser inte nyanserna, men självklart behöver du inte hålla med.

För att sammanfatta det jag skrev:
1.) HW15 och i princip ingen annan projektor i världen klarar att visa filmen exakt så som den såg ut när den mastrades!
2.) Man kan uppskatta bilden för många olika saker, oavsett om den klarar punkt 1 eller inte
3.) Jag strävar alltid efter att kalibrera bilden så att den hamnar så nära så som den såg ut när den mastrades, det ger IMO den bästa upplevelsen - något som denna "sport" handlar om för mig
4.) HW15 har saker jag irriterar mig mer på än vad vissa andra konkurenter har, men den har även saker jag gillar väldigt mycket - och kan visa film på ett mycket trevligt vis, även om det inte är precis så som den såg ut när den mastrades

Något som inte talats speciellt mycket om är vilken potential som HW15 får när man kalibrerar den jämfört med hur den ser ut OOTB. HW15 vinner, iaf de jag har kalibrerat, extremt mycket på att kalibreras på plats, jag kan nog med säkerhet säga att om man kalibrerar en HW15 så ökar upplevelsen av den med mer än 30% IMO - Som jämförelse så är den okalibrerad på samma nivå som en Mitsubishi 3800 OOTB!

mvh

/Pär

Redigerat av Perra1, 24 May 2010 - 20:10.

Postad 24 May 2010 - 20:11

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

Vad har du för projje som är så ljusstark men som inte klarar en reactduk ?

Jag tror inte du förstår mig riktigt...

Jag har aldrig sagt att HW15 är för klen för just ReAct duken...,
men att med en för stor, just sådan duk, kan ljusstrykan bli under förväntan, då ReActen suger åt sig ljus ganska duktigt!

Jag har en HD750.

Postad 24 May 2010 - 20:23

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Du läser inte nyanserna, men självklart behöver du inte hålla med.

För att sammanfatta det jag skrev:
1.) HW15 och i princip ingen annan projektor i världen klarar att visa filmen exakt så som den såg ut när den mastrades!
2.) Man kan uppskatta bilden för många olika saker, oavsett om den klarar punkt 1 eller inte
3.) Jag strävar alltid efter att kalibrera bilden så att den hamnar så nära så som den såg ut när den mastrades, det ger IMO den bästa upplevelsen - något som denna "sport" handlar om för mig
4.) HW15 har saker jag irriterar mig mer på än vad vissa andra konkurenter har, men den har även saker jag gillar väldigt mycket - och kan visa film på ett mycket trevligt vis, även om det inte är precis så som den såg ut när den mastrades

Något som inte talats speciellt mycket om är vilken potential som HW15 får när man kalibrerar den jämfört med hur den ser ut OOTB. HW15 vinner, iaf de jag har kalibrerat, extremt mycket på att kalibreras på plats, jag kan nog med säkerhet säga att om man kalibrerar en HW15 så ökar upplevelsen av den med mer än 30% IMO - Som jämförelse så är den okalibrerad på samma nivå som en Mitsubishi 3800 OOTB!

mvh

/Pär

Då är jag med lite bättre, jag uppfattade inlägget mer som att det var just så att hw 15 inte var gjord för film, men som jag misstänkte så är det nästan ingen projektor som lever upp till dina ideal då du är väldigt kräsen med all rätt, du har haft massa maskiner att jämnföra med och är ganska svår imponerad.

Postad 24 May 2010 - 20:29

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0

Kan inte låta bli att länka till ett väldigt tidigt (norskt) test av denna maskin utförd av "Ak".
Väl genomfört test och på sidan 7 hittar du en tabell med lite siffror...

"Lysstyrken er spesifisert til 1000 lumens, noe som er midt på treet i denne klassen. På dette området er VPL-HW15 unntaket som bekrefter regelen, og i motsetning til de aller fleste andre projektorer måler den faktisk høyere enn spesifisert. Maksimalt lysutbytte @D65 med lampen i ”normal” og maksimal zoom måles til 1119 lumens. Det er over 10% mer enn hva Sony har oppgitt i spesifikasjonene, og det gjør denne projektorer kapabel til å lyse opp relativt store lerret. Når det er sagt, er det viktig å presisere at lysstyrken kan variere mye fra lampe til lampe, og det er rimelig å anta at lampen i testprojektoren var av svært god kvalitet."

LÄNKEN

Postad 24 May 2010 - 20:32

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

mvh
/Pär

Pär

Det hade räckt om du skrivit ovanstående :(

Kladda inte in dig i förmycket som inte många mer du själv begriper

Kontentan är att HW15 är en mycket kompetent projje som är för vissa världens bästa projje i sin prisklass
Jacob påstod att det inte fanns någon under 30.000 kr som klådde den

Repeterar till personpacke
"I sin prisklass"
- skall jag ta det i slowmotion också :D

Redigerat av cedergren, 24 May 2010 - 20:33.

Postad 24 May 2010 - 20:52

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Pär

Det hade räckt om du skrivit ovanstående :D

Kontentan är att HW15 är en mycket kompetent projje som är för vissa världens bästa projje i sin prisklass

Repeterar till personpacke
"I sin prisklass"
- skall jag ta det i slowmotion också ;)

Jepp, HW15 är prisvärd, men inte prisvärdast.

Jag visste att HC3800 var väldigt bra, men att den är så bra att den är på samma nivå som HW15 OOTB trodde jag inte jag skulle få höra från en bildguru, även om jag sett det själv och även hävdat det tidigare i tråden :(

Kortfattat kan man ju säga att för att HW15 ens ska slå HC3800 bildmässigt så måste man lägga på 3000-4000kr till på de redan 9000kr mer den kostar än HC3800.

Cedergren, ska jag ta det i slowmotion också? :blush:

Postad 24 May 2010 - 20:53

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0

Pär

Det hade räckt om du skrivit ovanstående :(

Äh, lägg av!
Vi skall vara tacksamma att det finns kompetenta personer som vet vad de pratar om och som är villiga att lägga tid på att skriva om det här för oss alla att läsa!
Om det inte är "tillåtet" att backa upp sina påståenden ordentligt så blir det lite "dumhet vinner över vishet" i tråden, där man ogärna vill hamna... :D

Jacob talar som sagt väl om väldigt många projektorer och lyfter fram deras positiva egenskaper.
Och när den kom så kostade den ju nästan 30K, så det vore ju kanske inte så bra om det redan då fanns projar i samma prisklass som var bättre!?! (med tanke på "världens bästa projektor" ur ett pris/prestanda-perspektiv)

Men jag är också väldigt positiv till HW15 och planerar att köpa en. Har gjort det ganska länge nu, men ville köra slut på lampan i min nuvarande proj först. Den vill ju aldrig smälla! ;)

Hdready: Det här med att HW15 prisas för sin "filmiska" bild är väl snarare just med tanke på att det är en XSRD-proj, med väldigt hög pixel fill ratio i kombination med avsaknad av den ibland något "oroliga" bilden hos en DLP.
Sony har även bra bildbehandling med bra "flyt". Perra syftade på något helt annat...

Postad 24 May 2010 - 21:05

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Jepp, HW15 är prisvärd, men inte prisvärdast.

Jag visste att HC3800 var väldigt bra, men att den är så bra att den är på samma nivå som HW15 OOTB trodde jag inte jag skulle få höra från en bildguru, även om jag sett det själv och även hävdat det tidigare i tråden :(

Kortfattat kan man ju säga att för att HW15 ens ska slå HC3800 bildmässigt så måste man lägga på 3000-4000kr till på de redan 9000kr mer den kostar än HC3800.

Cedergren, ska jag ta det i slowmotion också? :D

Frågar du andra gurus så håller den inte alls samma kvalité som hw 15 OOTB, ingen har rätt, ingen har fel... Och regnbågarna på hc 3800 förstör en hel del som sagt, och man behöver för sjutton inte isf kalibrera för att få den att se bättre ut än OOTB, hw 15 är en av dom mest lättkalibrerade projektorerna, man behöver inte skjuta på många reglage för att den ska bli minst en klass bättre än hc 3800 som jag inte tycker är en direkt konkurrent.

Postad 24 May 2010 - 21:10

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Cedergren, ska jag ta det i slowmotion också? :(

Behöver du inte.
Jag har poletter som passar i hålet :D

Äh, lägg av!
Vi skall vara tacksamma att det finns kompetenta personer som vet vad de pratar om och som är villiga att lägga tid på att skriva om det här för oss alla att läsa!
Om det inte är "tillåtet" att backa upp sina påståenden ordentligt så blir det lite "dumhet vinner över vishet" i tråden, där man ogärna vill hamna... ;)

Nog bara du som inte förstod glimten och ironin :blush:
Inte mot perra om du förstår bättre då ?

Jacob talar som sagt väl om väldigt många projektorer och lyfter fram deras positiva egenskaper.
Och när den kom så kostade den ju nästan 30K, så det vore ju kanske inte så bra om det redan då fanns projar i samma prisklass som var bättre!?! (med tanke på "världens bästa projektor" ur ett pris/prestanda-perspektiv)

Förstår inte ett dugg av det du skriver här
Kan du förklara vad du menar?
Så skall du få ett snabbt svar som jag redan har på tungan :P

Redigerat av cedergren, 24 May 2010 - 21:11.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.