Canon EOS 60D
62 svar till detta ämne
Postad 20 november 2010 - 15:57
Unregistered8b705007
-
Unregistered8b705007
-
Lärjunge
-
-
474 inlägg
Visst man kan komponera den perfekta bilden i kameran och alltid har och äger rätt objektiv och sedan ta ett kort och that's it, men vem funkar så egentligen ute i fältet?
Precis så funkar jag. Jag komponerar bilden i kameran, ser till att försöka få schysst ljus, bra vinklar och bara få med det jag vill i sökaren när jag knäpper bilden. Att hålla på och klippa, klistra, fixa, dona, fuska etc i PS efteråt är ett **** jag gärna slipper och dessutom bara tycker är tråkigt. Så för min del skulle jag gärna ha alla möjliga bildformat etc direkt i kameran. Min gamla 400D stödjer väl dock bara 3:2-formatet vad jag vet. Så det blir ju mest sådana bilder.. och i något enstaka fall kanske man kan klippa till bilden om det är något specifikt jag tänkt mig. Skulle för övrigt gärna ha ett gäng fasta gluggar att leka med. Då blir bildkomponeringen i kameran mycket roligare eftersom man måste se till att verkligen ställa sig på rätt avstånd, i rätt miljö etc för att få bilden precis som man vill ha den. Zoom är praktiskt, men inte så utmanande.
Postad 20 november 2010 - 18:29
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Precis så funkar jag. Jag komponerar bilden i kameran, ser till att försöka få schysst ljus, bra vinklar och bara få med det jag vill i sökaren när jag knäpper bilden. Att hålla på och klippa, klistra, fixa, dona, fuska etc i PS efteråt är ett **** jag gärna slipper och dessutom bara tycker är tråkigt. Så för min del skulle jag gärna ha alla möjliga bildformat etc direkt i kameran. Min gamla 400D stödjer väl dock bara 3:2-formatet vad jag vet. Så det blir ju mest sådana bilder.. och i något enstaka fall kanske man kan klippa till bilden om det är något specifikt jag tänkt mig.
Skulle för övrigt gärna ha ett gäng fasta gluggar att leka med. Då blir bildkomponeringen i kameran mycket roligare eftersom man måste se till att verkligen ställa sig på rätt avstånd, i rätt miljö etc för att få bilden precis som man vill ha den. Zoom är praktiskt, men inte så utmanande.  Jo jag vet men jag har fullt upp att få skärpa, tar ju mest insekts och fågelbilder och jag är glad jag bara får objektet i skärpa eller i alla fall ett öga  Vad sedan detta hamnar på bilden får nog bli ett senare problem. Men visst tar jag någon stillastående så försöker jag så gott jag kan att få till det med kameran, men jag tar dock alla mina bilder via redigering innan visning
Postad 25 december 2010 - 12:57
-SH-
-
-SH-
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Då har man köpt sig en 60D med 17-85-optiken. Gav 9997 kr och tror mig a gjort årets bästa prylköp. Har spanat på denna modell sedan den släpptes, ska bli riktigt kul att ge sig ut och testa den lite på allvar.
Postad 25 december 2010 - 16:08
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Då har man köpt sig en 60D med 17-85-optiken. Gav 9997 kr och tror mig a gjort årets bästa prylköp. Har spanat på denna modell sedan den släpptes, ska bli riktigt kul att ge sig ut och testa den lite på allvar.
Grattis riktigt bra pris med objektivet
Postad 27 december 2010 - 21:35
Greymon
-
Greymon
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Just köpt min EOS 60 18-55 för 8400 SEK.
Oerhört nöjd. Påminner om min gamla EOS100 ;-) som jag köpte 1992 och menyerna känns igen - så perfekt.
Bilderna håller absoluta världsklass
Kameran har nästan allt, om man inte är proffsfotograf.
Det går alltid att hitta för/nackdelar.
Nikon - släng er i väggen
Postad 27 december 2010 - 22:53
Johanpixels
-
Johanpixels
-
Forumräv
-
-
760 inlägg
Nikon - släng er i väggen
Ajajaj där sa du något dumt, nu spammas nog din inkorg
Postad 28 december 2010 - 21:58
-SH-
-
-SH-
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Ajajaj där sa du något dumt
...och något onödigt. Kan inte folk bara inse ett det "bara" rör sig om kameror och att en del gillar Canon och andra Nikon? Har iaf hunnit ta lite bilder med min 60D och jag är imponerad. Prestandan på höga ISO-tal är fantastisk!
Postad 14 januari 2011 - 08:34
precision
-
precision
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Äger sedan 1 mån en 60D + EF 50mm 1,8 II + EF-S 55-250 4.0-5.6 IS och kan bara säga att jag är fantastiskt nöjd med hela paketet. Speciellt med det fasta 50-objektivet som gör det så enkelt att ta riktigt skarpa och snygga bilder, såväl inne som ute.
60D i sig är en dröm att använda, enkel, snabb och logiskt. Visst kunde man önska att känslan i knapparna vore bättre, men det är no big deal för mig iaf. Det övriga väger mer än väl upp den missen. Den vinklingsbara skärmen kan till en början uppfattas som onödig, men när man väl har provat den så upptäcker man successivt att den faktiskt ÄR till stor nytta - MKT BRA.
Mindre bra, tom riktigt DÅLIGT är MEDIA MARKT utanför Malmö - som har en urdålig kundservice!!!!
Undvik MEDIA MARKT och gå till en mindre butik som både kan tekniken och framför allt kan ge dig personlig kundservice.
Postad 14 januari 2011 - 19:41
Velodynamic
-
Velodynamic
-
Mästare
-
-
3 695 inlägg
Knapparna vid toppdisplayen, med plattare utformning än på 7D är nog en inte helt lyckat designtavla i.a.f.
Knapparna på 7D är små, men de sticker lixom ut en bit så att man känner dem direkt instinktivt med fingertoppen utan att ta ögat ifrån sökaren, något som jag uppskattar mer och mer ju längre tiden går med min 7D.
Redigerat av Velodynamic, 14 januari 2011 - 19:42.
Postad 15 januari 2011 - 19:16
anberlin
-
anberlin
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Jag har en canon 500D i dagslägen skulle vilja uppgradera mig, och efter lite läsning så har 550D, 60D och 7D samma sensor och mätsystem, inställningsmöjligheterna skiljer sig markant, men sikar in mig på mellansteget 60D är det en värd uppgradering?
Nikon D7000 är ju extremt intressant men när man har en hel del canon linser som man använder sig av så sätter man hela ekonomin åt h-vete ifall man skulle gå över till Nikon, vad tycker ni?
Postad 15 januari 2011 - 23:53
Johanpixels
-
Johanpixels
-
Forumräv
-
-
760 inlägg
Jag har en canon 500D i dagslägen skulle vilja uppgradera mig, och efter lite läsning så har 550D, 60D och 7D samma sensor och mätsystem, inställningsmöjligheterna skiljer sig markant, men sikar in mig på mellansteget 60D är det en värd uppgradering?
Nikon D7000 är ju extremt intressant men när man har en hel del canon linser som man använder sig av så sätter man hela ekonomin åt h-vete ifall man skulle gå över till Nikon, vad tycker ni?
Vad saknar du på 500D som 60D har? Nej inte värt, köp ett bättre objektiv 70-200 4f, sigma 18-50 2,8 macro.
Redigerat av Johanpixels, 15 januari 2011 - 23:54.
Postad 16 januari 2011 - 20:17
-SH-
-
-SH-
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Vad vill du uppnå med din uppgradering? Om du önskar få bättre bilder är det bättre att, som Johanpixels skriver, lägga pengarna på bättre optik som kan krama ur det bästa ur ditt nuvarande hus. Är du istället ute efter effektivare reglage och enklare hantering, högre prestanda avseende video samt snabbare seriebildstagning kan 60D vara ett bra alternativ. Speciellt om video intresserar dig då den vridbara skärmen underlättar en hel del.
Postad 30 januari 2011 - 13:25
anberlin
-
anberlin
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Det blev en 7D för min del och herregud vilken skillnad från min 500D, allt är en riktig fröjd nu, denna kommer finnas kvar i min samling tills den hänger i småbitar.
Något som jag verkligen tyckte om är 100% sökare, väldigt trevligt, nu blir det nog en 70-200 L glugg som nästa köp eller studioblixtar. Kan verkligen rekommendera en 7D till alla som vill ha en väldigt fin kamera.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|