+++++!Tack för informationen. Men jag trodde att det skulle gå fortare att nyttja ett forum där vänliga forumdeltagare kan svara på frågor, inte att någon dryg besservisser som förpestar forum efter forum med sina dryga kommentarer.
Lite OT. Men tänk vad tråkigt Minhembio Forum skulle vara om man måste följa en massa formalia och själutnämnda moderatorer leker besservissrar samt viftar med sina pekpinnar, i stället som nu i ett spontant ögonblick skicka in en fråga och få svar från trevliga forumdeltagare trots att samma fråga ställts femtioelva gånger eller att frågeställaren kan få svar trots att frågan är konstigt ställt med felaktiga tekniska termer.
Måndag 20/9 startar sändningarna av SVT1 HD
Postad 21 september 2010 - 15:45
Postad 21 september 2010 - 15:59
Hej, jag kan inte hitta STV1 HD marksänt via min CD HD PVR. Har någon fått in denna kanal marksänt? Nin antenn är riktad mot Nackamasten och jag får in SVT 1 ABC samt Sörmland.
den boxen klarar inte av DVB-T2 vilket SVT1 HD i marksändet kommer att använda när den väl startar där.
Postad 21 september 2010 - 16:15
Tack Monshi för svaret.den boxen klarar inte av DVB-T2 vilket SVT1 HD i marksändet kommer att använda när den väl startar där.
Postad 21 september 2010 - 17:05
Hej!Svar från SVT:
Vi kommer inte ha någon speciell kanal-logga för HD-versionen av SVT1, eftersom det är samma kanal och programinnehåll vare sig man tittar i SD eller HD. Tanken är ju att de som har tillgång till SVT1 HD alltid ska välja denna version om man vill se något av SVT1:s program.
En annan aspekt är att vi inom kort kommer ha samma s k sändningskedja i programkontrollen för båda versionerna, och då kommer det inte längre vara möjligt att ha olika kanal-loggor för de olika upplösningarna.
Om man är osäker vilken version av SVT1 man tittar på så ska alltid EPG:n tala om det, även om det verkar finnas vissa barnsjukdomar. När det gäller Viasat så har SVT nu kontaktat dem och bett dem kolla upp varför inte EPG:n i SVT1 HD funkar.
Niklas Ahlgren, SVT Kommunikation
Kan ni kontakta Comhem också, dom har inte heller någon EPG för SVT1 HD?
Däremot är kanalnamnet rätt.
Postad 21 september 2010 - 17:08
Hej!
Kan ni kontakta Comhem också, dom har inte heller någon EPG för SVT1 HD?
Däremot är kanalnamnet rätt.
Okej, vi kontaktar dem också.
/Niklas Ahlgren, SVT Kommunikation
Postad 21 september 2010 - 19:37
Det GICK ju fortare! Du FICK ju ett svar! Att du och vissa andra inte ser den lätt ironiska ( Ironi - DET är svårt det! ) undertonen i mina inlägg utan att man hela tiden ska behöve kleta dit en massa olika sorters 'roliga gubbar'/Smilyes, är ju bara att beklaga, för hade ni varit lite mer Open Minded hade du istället insett att det jag skriver är rätt och riktigt!Tack för informationen. Men jag trodde att det skulle gå fortare att nyttja ett forum där vänliga forumdeltagare kan svara på frågor, inte att någon dryg besservisser som förpestar forum efter forum med sina dryga kommentarer.
Och HADE DU LÄST tråden från början, så hade du t ex redan i inlägg 1 och 7 sett att det inte startar marksänt förrän i november!
den boxen klarar inte av DVB-T2 vilket SVT1 HD i marksändet kommer att använda när den väl startar där.
VAD är skillnaden på det han nu skrev, och det jag skrev från början?Tack Monshi för svaret.
Båda talade vi om för dig att du måste ha en box med DVB-T2 för att alls kunna se Svt1 HD marksänt.
Nä du, du gnäller bara för gnällandets egen skull - se till att du har nåt på fötterna nästa gång, INNAN du gnäller!
Redigerat av anderswillhelmsson, 21 september 2010 - 19:38.
Postad 21 september 2010 - 20:58
Postad 21 september 2010 - 21:53
Samma sak hos Tele2
Vi kollar med Tele 2 också.
Postad 22 september 2010 - 08:26
Viasats EPG och kanalnamn uppdaterades igår, så nu är det ok där.Om man är osäker vilken version av SVT1 man tittar på så ska alltid EPG:n tala om det, även om det verkar finnas vissa barnsjukdomar. När det gäller Viasat så har SVT nu kontaktat dem och bett dem kolla upp varför inte EPG:n i SVT1 HD funkar.
Niklas Ahlgren, SVT Kommunikation
Exakt när SVT1 HD börjar sända i marknätet finns det ingen info om på SVTs sidor. Bara att SVT2 HD startar sändningarna i november. "Under hösten" står det på SVT1 HD.Och HADE DU LÄST tråden från början, så hade du t ex redan i inlägg 1 och 7 sett att det inte startar marksänt förrän i november!
Postad 22 september 2010 - 13:38
Fråga också varför man ska behöva betala för SVT1 HD och SVT2 HD hos Com Hem. Det är väl trots allt bara en vidaresändning från satellit? Ni kan väl påverka Com Hem så de blir tvingade att släppa krypteringen på dom. 97-98% av innehållet är väl ert eget?Okej, vi kontaktar dem också.
Edit: Mina föräldrar kommer kunna se dessa fritt snart via marknätet. Men dom tycker att det räcker med SD på sina två HD skärmar

Redigerat av jan_bananberg, 22 september 2010 - 13:44.
Postad 22 september 2010 - 17:30

Hur blir det med SVT 2 HD när den startar, kommer den vara helt fri som en licensfinansierad kanal bör vara eller tror ni man kommer behöva något extra kanalpaket då?
Postad 22 september 2010 - 20:20
Kan ni inte i de data ni ger till Canal Digital lägga in information om programmet sänds i HD eller ej? Deras HD-box kan i vart fall visa denna info. Idag visar den om det 5.1 ljud samt, oftast, om det är en serie. En HD-flagga i informationen borde vara möjlig.
Redigerat av Monshi, 22 september 2010 - 21:15.
Postad 22 september 2010 - 20:28
Postad 22 september 2010 - 21:37
Ska man texta så ska man texta allt, inte bara 80% av dialogen.
Postad 22 september 2010 - 21:41
Jaha där ser man. Nu har även jag fått en HD kanal via telias fibernät. Har inte haft SVT HD men nu kan jag se SVT 1 HD. Läste att regionala program inte skulle finnas med till en början men jag kan se Smålandsnytt på SVT 1 HD, dock lågupplöst så klart. Men det finns med i tablån och det gör ju att man inte behöver den vanliga ettan i kanallistan… om man inte tycker om att zappa fram och tillbaka för att jämföra bilden
Hur blir det med SVT 2 HD när den startar, kommer den vara helt fri som en licensfinansierad kanal bör vara eller tror ni man kommer behöva något extra kanalpaket då?
Ja, IPTV lösningen gör ju att Telia kan styra om ifrån HD strömmen till regional SD vid dessa tider. En trevlig bonus som telia fixat åt oss. Skulle tro att SVT 2HD också kommer ingå i start paketet , precis som SVT 1HD.
Postad 23 september 2010 - 07:41
Text-TV går aldrig att få i HD-kanaler då det är en extra feature i PAL-sändningar endast.Mycket bra kan bli ännu bättre med text-tv i SVT1 HD. Det önskar jag.
Ett tips om du har iPhone, använd text-tv-appen på den. Ingen TV eller box slår den snabbheten med bläddringen mellan sidorna.

Pace-boxen visar HD-flaggan i info-rutan så det är ju underligt om inte Sagem också skulle göra det, när infot verkar finnas där. Fast å andra sidan tror jag att flaggan alltid finns där, oavsett om programmet är i HD eller bara uppskalat.Nu när SVT har representant i tråden så...
Kan ni inte i de data ni ger till Canal Digital lägga in information om programmet sänds i HD eller ej? Deras HD-box kan i vart fall visa denna info. Idag visar den om det 5.1 ljud samt, oftast, om det är en serie. En HD-flagga i informationen borde vara möjlig.
Postad 23 september 2010 - 07:44
Det är det senare jag menar, borde gå att skicka med info som kan visas genom denna flagga.Pace-boxen visar HD-flaggan i info-rutan så det är ju underligt om inte Sagem också skulle göra det, när infot verkar finnas där. Fast å andra sidan tror jag att flaggan alltid finns där, oavsett om programmet är i HD eller bara uppskalat.
men det är ett mindre problem, enda anledningen till att veta detta är om man ska programmera en inspelning på SD- eller HD-kanalen. Sparar en del utrymme att ta den förra när det lämpar sig.
Postad 23 september 2010 - 09:54
Visserligen, men när jag jämför så ser även SD-program bättre ut när det är uppskalat. Ju närmare källan det skalas upp desto bättre.... enda anledningen till att veta detta är om man ska programmera en inspelning på SD- eller HD-kanalen. Sparar en del utrymme att ta den förra när det lämpar sig.
Postad 23 september 2010 - 11:10
Visserligen, men när jag jämför så ser även SD-program bättre ut när det är uppskalat. Ju närmare källan det skalas upp desto bättre.
Sant, den fina datatakten på HD-kanalen gör även sitt till...
Postad 23 september 2010 - 14:14
Äntligen en som tycker som mig. En ändring av lagen om vidaresändning bör göras och att den även ska gälla SVTs HD kanaler. I Finland är alla större kabel-tv nät endast digitala sedan 2007. Det är mycket imponerande
Mina föräldrar betalar för basutbudet de analoga. 140 kr han tycker den bilden duger.
Jag slipper betala den avgiften för de inte jag som äger huset.
Är bara inneboende.
Jag skiter i vad dom betalar men så länge jag har Digitaltv från Canal Digital så måste dom betala de

Hoppas dom ändrar den lagen så alla kabeltv nät måste sända ut alla SVT kanaler digitalt utan extra kostnad även HD kanalerna.
Ring klaga hos Canal Digital så kanske dom ändrar sig.
Postad 23 september 2010 - 19:55
Nu har jag Com Hem men det skadar väl inte att samtidigt klaga hos Canal Digital med?Mina föräldrar betalar för basutbudet de analoga. 140 kr han tycker den bilden duger.
Jag slipper betala den avgiften för de inte jag som äger huset.
Är bara inneboende.
Jag skiter i vad dom betalar men så länge jag har Digitaltv från Canal Digital så måste dom betala de
Hoppas dom ändrar den lagen så alla kabeltv nät måste sända ut alla SVT kanaler digitalt utan extra kostnad även HD kanalerna.
Ring klaga hos Canal Digital så kanske dom ändrar sig.
Postad 24 september 2010 - 07:03
Aha, tack!Text-TV går aldrig att få i HD-kanaler då det är en extra feature i PAL-sändningar endast.
Ett tips om du har iPhone, använd text-tv-appen på den. Ingen TV eller box slår den snabbheten med bläddringen mellan sidorna.
Postad 24 september 2010 - 20:43
Text-TV går aldrig att få i HD-kanaler då det är en extra feature i PAL-sändningar endast.
Text-TV har ingenting med PAL att göra. Det bör vara fullt möjligt att sända text-tv även i HDTV-kanaler, det går ju utmärkt att se text-TV med heldigitala SDTV-kanaler.
SVT har hittills sagt att man inte velat bygga in en så gammal teknik som text-TV i sina HD-sändningar. Den övervägande anledningen till att man skulle ha inkluderat text-TV i HD-kanalerna har varit svensktextning av program. Det är lite jobbigt att behöva titta på sin iPhone för att följa textremsan. Dock har jag förstått att SVT har valt att använda DVB subtitling för svensktextningen istället.
Postad 24 september 2010 - 21:17
Varför finns ingen text-tv-textning i SVT HD?
Anledningen till att SVT i dag inte sänder texttv-text (och därmed inte heller det övriga texttv-utbudet) i SVT HD är att texttv-texten bygger på mycket gammal analog teknik.
SVT överväger nu om man ska bygga in denna gamla teknik i det nya (HD) eller om vi ska satsa på svensktextning i form av DVB subtitling, som är ett digitalt och valbart system. I så fall blir det bara textning och ingen text-tv i SVT HD. Ett beslut kring detta bör finnas inom ett halvår.
Postad 24 september 2010 - 21:17
DVB textning är likt textning på DVD där det sparas som bitmaps istället och då får man stå ut med hur kanalen vill ha texten.
Redigerat av Leatherface, 24 september 2010 - 21:21.
Postad 26 september 2010 - 11:01
Precis och den gamla tekniken är PAL. 625 linjer, vara 575 är bild, resten text. Det är fortfarande PAL även om det är digitalt, men visst finns det nyare tekniker att skicka text-tv digitalt med, men jag är osäker på om detta används i Sverige.Text-TV har ingenting med PAL att göra. Det bör vara fullt möjligt att sända text-tv även i HDTV-kanaler, det går ju utmärkt att se text-TV med heldigitala SDTV-kanaler.
SVT har hittills sagt att man inte velat bygga in en så gammal teknik som text-TV i sina HD-sändningar.
Postad 26 september 2010 - 16:27

Postad 26 september 2010 - 17:51
Satt på?Angående textning.. hur många gånger har man inte satt på text tv sid 377 ?
Har de alltså Sex på Svt Text?

Kanske är de däringa Flickorna på Tv2 ?
Redigerat av anderswillhelmsson, 08 oktober 2010 - 12:45.
Postad 08 oktober 2010 - 11:50
Jag tycker att antalet HD-program har minskat sedan man gjorde om den till SVT1. Stämmer det eller är det bara en känsla ? Ytterst få program är markerade som HD i tablån via CDs box.
/Winder
Postad 08 oktober 2010 - 12:20
Kolla tablån för SVT1 på svt.se. Dock måste man öppna varje program för att se om det är i HD.Hej !
Jag tycker att antalet HD-program har minskat sedan man gjorde om den till SVT1. Stämmer det eller är det bara en känsla ? Ytterst få program är markerade som HD i tablån via CDs box.
/Winder
Postad 08 oktober 2010 - 16:18
Postad 10 oktober 2010 - 05:40
SVT1 HD är väl numera en spegling av SVT1, medan gamla SVT HD var en mix där de sände HD-material oavsett om SD-versionen visades på SVT1 eller2. Så då borde ju de rena HD-sändningarna ha minskat helt naturligt.
de körde många repriser i hd också.
på det hela taget är det faktiskt en stor förlust att gamla svt hd försvunnit... Det är ju förbaskat få sändningar som är i HD nu... Typ en om dagen... Att inte ens skavlan går i HD är ju skandal...
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 10 oktober 2010 - 05:42.
Postad 10 oktober 2010 - 09:19
I mitt tycke är texttv textning bättre då jag shälv kan välja font, storlek, färg osv på textningen.
DVB textning är likt textning på DVD där det sparas som bitmaps istället och då får man stå ut med hur kanalen vill ha texten.
De kan ju visa filmen Rallybrudar två gånger om dagen. Jag kan lova dig att de kommer texta kanalen efter det.
Postad 10 oktober 2010 - 11:27
SVT2 HD startar ju i November så vad är problemet?Japp ännu mindre HD nu. Bra jobbat SVT.
Postad 11 oktober 2010 - 07:47
Precis, men å andra sidan. Vem, tittar på SVT2? Själv gör jag det nästan aldrig. Möjligen visar de någon serie sent om kvällarna, men annars?SVT2 HD startar ju i November så vad är problemet?
Postad 11 oktober 2010 - 10:14
De kör ju ofta bra dokumentärer - vetenskap, historia och djur - vardagskvällar 18:00, och då tittar nog en väldans massa.Vem, tittar på SVT2?
Så bara för att du inte tittar, missunnar du alla andra miljonerna människorna som tittar, att få se t ex dessa dokumentärer i HD?Själv gör jag det nästan aldrig.
Eller vad avsåg egentligen din kommentar?
Redigerat av anderswillhelmsson, 11 oktober 2010 - 10:15.
Postad 11 oktober 2010 - 10:17
Då räcker väl SVT1 HD för dig???? SVT HD var ju en mix av SVT1 och SVT2 och om du inte tittar på SVT2 så är det SVT1 kvar...Precis, men å andra sidan. Vem, tittar på SVT2? Själv gör jag det nästan aldrig. Möjligen visar de någon serie sent om kvällarna, men annars?
Redigerat av hakanh65, 11 oktober 2010 - 10:19.
Postad 11 oktober 2010 - 10:22
Nej, nej, missförstå mig rätt nu. Problemet är sädningstiderna. jag har inte tid att se dessa program kl 18.00 nöär det är mitt i Bolibompa. Lika lite som jag hinner se tex Nat Geo HD i den omfattning som jag skulle vilja.De kör ju ofta bra dokumentärer - vetenskap, historia och djur - vardagskvällar 18:00, och då tittar nog en väldans massa.
Så bara för att du inte tittar, missunnar du alla andra miljonerna människorna som tittar, att få se t ex dessa dokumentärer i HD?
Eller vad avsåg egentligen din kommentar?
Jag tar gärna emot tips på BRA HD-program på SVT 2 (när den startar i HD) som jag skulle kunna spela in.

Postad 11 oktober 2010 - 18:21
Redigerat av Leatherface, 11 oktober 2010 - 18:22.
Postad 27 oktober 2010 - 18:01
Edit: Kan tillägga att nu har jag skrivit till nuvarande statsministern och riksdagen.
Har du fått något svar från Com Hem, SVT, statsministern eller riksdagen ännu?
Postad 27 oktober 2010 - 18:34
SVT sa att SVT1 HD och SVT2 HD inte omfattades av vidaresändnings plikten ännu.Har du fått något svar från Com Hem, SVT, statsministern eller riksdagen ännu?
Com Hem försökte få mig att tro att det inte fanns något som hette fria digitala kanaler. När jag stod på mig och hävdade att jag inte ska behöva betala för statlig media från tredje man så la personen bara på.
Kulturdepartementet meddelade att lagen om vidaresändnings plikt gällande SVT kan komma att ses om så att den även omfattar SVT1 HD och SVT2 HD.
Redigerat av jan_bananberg, 27 oktober 2010 - 18:36.
Postad 27 oktober 2010 - 19:58
SVT sa att SVT1 HD och SVT2 HD inte omfattades av vidaresändnings plikten ännu.
Com Hem försökte få mig att tro att det inte fanns något som hette fria digitala kanaler. När jag stod på mig och hävdade att jag inte ska behöva betala för statlig media från tredje man så la personen bara på.
Kulturdepartementet meddelade att lagen om vidaresändnings plikt gällande SVT kan komma att ses om så att den även omfattar SVT1 HD och SVT2 HD.
Ofattbart att Com Hem kan utnyttja sin position på det viset och dessutom göra pengar på det vi alla redan betalat för - rena rama piratkopieringen. Helt rätt att du tog kontakt med Kulturdepartementet. Tyvärr tror jag det kommer dröja innan de ser över Must Carry-reglerna eftersom det troligen kommer anses vara mycket begärt av mindre kabelnät att tvingas erbjuda HD-kanaler. Men ett bra tillägg i lagen - eller en övergångsregel - vore att de kabelnät som ändå erbjuder HD-sändningar av SVT måste erbjuda dessa utan extra betalning - en slags "must carry to all if carried".
Nu skulle det vara bra om någon mainstream-media tog vid för att skapa lite opinion för en lagändring (eller åtminstone pressa Com Hem). Tyvärr råder nog ganska påtagligt ointresse (va, abonnerar inte alla på kanalpaket?) och okunskap angående denna fråga i journalistkåren.
Redigerat av crayola, 27 oktober 2010 - 20:00.
Postad 28 oktober 2010 - 08:09
SVT1 HD har bara ersatt SVT HD som vidaresändes av alla operatorer. Detta är inte självklart för SVT2 HD som inte bara kan ersätta en annan kanal utan behöver en egen plats. Blir intressant att se hur det blir med den.SVT sa att SVT1 HD och SVT2 HD inte omfattades av vidaresändnings plikten ännu.
Postad 28 oktober 2010 - 08:49
SVT1 HD har bara ersatt SVT HD som vidaresändes av alla operatorer. Detta är inte självklart för SVT2 HD som inte bara kan ersätta en annan kanal utan behöver en egen plats. Blir intressant att se hur det blir med den.
Canal Digital borde väl inte ha några större problem att få fram en transponder för det men av vad jag hört har Viasat lite kapacitetsproblem för tillfället.
Kan detta stämma? Inte ett knyst från CD i ämnet så jag antar att det trots allt kan dröja ett litet tag innan SVT 2 HD dyker upp även där?
Postad 28 oktober 2010 - 15:19
Redigerat av Leatherface, 28 oktober 2010 - 15:19.
Postad 28 oktober 2010 - 15:28
Postad 31 oktober 2010 - 11:19
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar