Måndag 20/9 startar sändningarna av SVT1 HD
Postad 14 september 2010 - 20:12
Postad 14 september 2010 - 22:31
såg detta nyss ser fint ut detta synd att man ska vänta till november för 2an men ska nog inte göra så mycket.Måndag 20/9 startar sändningarna av SVT1 HD, som ersätter kanalen SVT HD.
I november startar sändningarna av SVT2 HD.
Källa: http://svt.se/svttex.../pages/670.html
såg nu att lokala inte kommer finnas i hd kanalerna vilket försämrar om man flyttar in svt1HD på svt SD plats vilket gör att man måste ha kvar SD kanalerna
Redigerat av Duckface21, 14 september 2010 - 22:37.
Postad 14 september 2010 - 23:55
Redigerat av Mentos, 14 september 2010 - 23:55.
Postad 15 september 2010 - 06:14
Egentligen inte frikanal då licensen kostar kostar nästan 200:-/mån.
Redigerat av Leatherface, 15 september 2010 - 06:14.
Postad 15 september 2010 - 06:38
Eftersom den där länken går till en webbsida som kommer att försvinna så småningom, lägger jag in en bild av den här.

Postad 15 september 2010 - 12:56
Varför skulle det ändras? SVT är fri kanal som finanseras med TV licensen.
Egentligen inte frikanal då licensen kostar kostar nästan 200:-/mån.
Ja, jag vet att SVT är en fri kanal men i Tele2:s fall så har dom ju i alla fall tidigare tagit betalt extra för SVT HD i deras HD-paket även fast man kunnat se den gratis, därav min fråga.
Givetvis ska den vara gratis då vi betalar TV-licensen.
Hur som helst så är det mycket välkommet med både SVT 1 & 2 i HD

Postad 15 september 2010 - 14:21

Det lär väl ta några år till innan svenska kanaler kör rent hd material.Dom skyller ju på att dom inte har råd etc o köpa in serier o filmer i hd.
Postad 15 september 2010 - 16:19
Nej SVT HD har varit fri hela tiden sen att dom räknat upp kanalen för deras HD paket är en annan sak.Ja, jag vet att SVT är en fri kanal men i Tele2:s fall så har dom ju i alla fall tidigare tagit betalt extra för SVT HD i deras HD-paket även fast man kunnat se den gratis, därav min fråga.
Givetvis ska den vara gratis då vi betalar TV-licensen.
Hur som helst så är det mycket välkommet med både SVT 1 & 2 i HD
Nu står det klart och tydligt att den är fri sen ett bra tag tillbaka.
http://www.tele2.se/...2_Kanalmeny.pdf
Redigerat av Leatherface, 15 september 2010 - 16:20.
Postad 15 september 2010 - 17:38
Jag förutsätter att vi som har small kommer att få in även svt2 hd när den kommer. Men helt säker kan kan ju aldrig vara när det gäller com hem... Tycker gott att de kunde lägga in tv10 i small också. 39 kr per månad är ganska dyrt för något som egentligen ska vara gratis, dvs. fri tv kanalerna... Med tv10 så skulle det ge ett rejält mervärde att ha small. Mina 2 cent...
Postad 16 september 2010 - 09:35
Trevligt är dock att man nu äntligen kan byta ut kanalplats 1 i sin Favoritlista i HD-boxen mot SVT1 HD! Men antar att man då förlorar då regionala sändningarna...
Postad 16 september 2010 - 21:18
Det stämmer inte riktigt eftersom det krävts ett small-abonnemang för att kunna se kanalen hos com hem. Har för mig att det diskuterats i många trådar innan. Det är den enda anledningen till att många har small nuförtiden, för att de tycker det är värt 39 kr /månad att få in SVT HD.
Jag förutsätter att vi som har small kommer att få in även svt2 hd när den kommer. Men helt säker kan kan ju aldrig vara när det gäller com hem... Tycker gott att de kunde lägga in tv10 i small också. 39 kr per månad är ganska dyrt för något som egentligen ska vara gratis, dvs. fri tv kanalerna... Med tv10 så skulle det ge ett rejält mervärde att ha small. Mina 2 cent...
stämmer inte du behöver inte smal för svtHD hos mig spelar de ingen roll om jag drar ut kortet ser ändå svtHD
Postad 17 september 2010 - 01:08
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 17 september 2010 - 01:13.
Postad 18 september 2010 - 08:07
Hej
Jag undrar om ni kommer ta betalt för SVT1 HD som börjar nu på måndagen den 20 september och även SVT2 HD som startar senare i november? SVT har gått ut med att det bara ska räcka att betala sin mottagningsavgift för att få se dessa och alla andra kanaler från SVT, UR och SR.
SVT HD är ju den enda kanalen som man får betala för i Small sedan 20 januari i år. Hade det inte varit mer riktigt att således skrota small då de övriga redan är fria som de egentligen borde varit hela tiden?
Till sist kan ni inte plocka bort de fria kanalerna som ni har med i översikten på respektive betalpaket? De blir säkert lite rörigt för andra att se vilka kanaler de får betala för.
Med vänlig hälsning
XXX XXXX
Redigerat av jan_bananberg, 18 september 2010 - 08:19.
Postad 18 september 2010 - 11:05
Redigerat av Monshi, 18 september 2010 - 13:25.
Postad 18 september 2010 - 12:02
Canal Digital är i framkanten, har redan döpt om kanalen..
Ja men när plockar dom bort kodningen på SVT kanaler i KabelTV nätet?
Postad 18 september 2010 - 13:25
SVT HD har varit okodad hela tiden hos Tele2 sen dom införde HD kanaler.
Redigerat av Leatherface, 18 september 2010 - 13:25.
Postad 19 september 2010 - 06:35
Tydligen har Com Hem valt att ta betalt för SVT1 HDJag får väl skriva till deras kundtjänst. Återkommer inom kort.

Återstår att se vad de svarar i mailet.
http://comhem.com/co...20/-/index.html
Redigerat av jan_bananberg, 19 september 2010 - 06:35.
Postad 19 september 2010 - 13:54
Tydligen har Com Hem valt att ta betalt för SVT1 HD
![]()
Återstår att se vad de svarar i mailet.
http://comhem.com/co...20/-/index.html
SVT
Hej
Jag såg nu att SVT1 HD lanseras hos flera operatörer nu imorgon den 20 september. Dock så verkar det bara vara Com Hem som sagt att den kommer vara kodad på samma sätt som SVT HD var. Det kallar jag verkligen inte för demokratiskt och rättvist för mig och alla andra 1,4 miljoner Com Hem anslutna hushåll.
Kommer skriva till regeringen och riksdagen med för statliga TV- och radiokanaler ska kunna ses/höras av alla speciellt när man betalar mottagningsavgift för dom (jag betalar för den iaf).
Hoppas att ni kan påverka Com Hem. Det är ju trots allt era kanaler som ni bestämmer över.
Med vänlig hälsning
XXX XXXX
Edit: Kan tillägga att nu har jag skrivit till nuvarande statsministern och riksdagen.
Redigerat av jan_bananberg, 19 september 2010 - 13:58.
Postad 19 september 2010 - 14:09
Edit: Kan tillägga att nu har jag skrivit till nuvarande statsministern och riksdagen.
Hoppas du skämtar.

Om inte: Du kan fortfarande se SVD1 SD.
Postad 19 september 2010 - 14:31
Postad 19 september 2010 - 14:35
Varför ska jag och alla andra 1,4 miljoner nöja oss med det när alla andra med Boxer/Teracom, Tele 2, Viasat och Canal Digital kan se den fritt?Hoppas du skämtar.
![]()
Om inte: Du kan fortfarande se SVT1 SD.
De analoga är inget alternativ för mig. De digitala i SD kommer så småningom att ersättas av de nya som startar nu.Kan man se alla Public Servicekanaler alanogt samt digitalt gratis via ComHem tror jag att man är i ogjort väder om man försöker att påverka andra än ComHem att även visa SVT1 HD fritt.
Postad 19 september 2010 - 14:58
Postad 19 september 2010 - 15:05
Med 1.5 miljoner hushåll kopplade till sig kommer inte ComHem byta ut någta SD-kanaler till HD, utan de kommer att gå parallellt i några år framåt då många kunder fortfarande har enkronasboxar samt tjock-TV och inte är intresserad av några förändringar.
Första steget är att gå från analogt till digitalt, nästa steg är från SD till HD. Eller tror någon att man går direkt från analogt till HD?
Postad 20 september 2010 - 16:40
Beror på vilket kabelnät du menar.
SVT HD har varit okodad hela tiden hos Tele2 sen dom införde HD kanaler.
Canal Digital KabelTV
Tycker de är skamligt av Canal Digital och inte sända ut SVT kanalerna digitalt fritt i nätet.
Betalar tv licensen då borde dom vara okodade.
I Sverige regleras must carry av åttonde kapitlet av Radio- och TV-lagen (RTL, SFS 1996:844). Sedan den 1 februari 2008 gäller vidaresändningsplikten för fyra programtjänster från "tillståndshavare vars verksamhet finansieras genom TV-avgifter" (public service) och distribueras digitalt. Kabel-tv-nät som använder "både analog och digital teknik" ska vidaresända minst två programtjänster från "tillståndshavare vars verksamhet finansieras genom TV-avgifter" (public service) i analog form.
Hoppas de ändras och alla kabeltv nät måste sända ut SVT kanalerna både analogt och digitalt gratis i kabeltv näten.
I marknätet så måste dom sända ut SVT okodat så alla kan ta in de.
Hos Canal Digital KabelTV så blir man tvungen betalar 140 kr för de analoga utbudet och för att ha digitaltv från dom så måste man ha de analoga för 140 kr. De billigaste digitala grundutbudet hos dom är Baspaktet för 39 kr.
http://www.canaldigi...-TV/Baspaketet/
Tycker inte de är rätt och ta ut avgift för att kunna se SVT digitalt. SVT ska vara fri tv som betalas med tv licensen och inget annat.
Postad 20 september 2010 - 16:44

SVT 1 HD

Jupp, den är igång.
Nice

Postad 20 september 2010 - 16:54
mer exakt
http://www.transit.se/
mottaget med ett TV-kort i datorn, ett Terratec Cinergy HTC USB xs HD
Postad 20 september 2010 - 17:30
Inte nu längre då analogt knappt existerar längre.
Förutom hos 1.5 miljoner dubbelbetalande ComHem hushåll då eller?
Postad 20 september 2010 - 18:18
Äntligen en som tycker som mig. En ändring av lagen om vidaresändning bör göras och att den även ska gälla SVTs HD kanaler. I Finland är alla större kabel-tv nät endast digitala sedan 2007. Det är mycket imponerandeTycker inte de är rätt och ta ut avgift för att kunna se SVT digitalt. SVT ska vara fri tv som betalas med tv licensen och inget annat.

Postad 20 september 2010 - 20:11
SVT 1
SVT_1_2010_09_20_17_41_09.jpg 116,11K 1 Antal nerladdningar
SVT 1 HDSVT_HD_2010_09_20_17_41_00.jpg 158,7K 0 Antal nerladdningar
Jupp, den är igång.
Nice
Ska det inte stå HD under SVT1 om det är "riktig" HD? I så fall är din HD-bild endast uppskalad.
Postad 20 september 2010 - 20:50
Ingen aning om de markerar det, får kolla på ... ah, nu börjar I Anneli som ska vara i HD och nej - ingen markering av att det är i HD vilket är "fine by me". Bättre bild ändå på HD-kanalen då den har så mycket bättre kodning oavsett om det är HD eller ej.Ska det inte stå HD under SVT1 om det är "riktig" HD? I så fall är din HD-bild endast uppskalad.
Men visst, två screens till... första i SD, andra i HD. Ja, ni kan få en analog med om i vill...

Inte riktigt samma bild men snarlika..
...och ska medge inte en bästa HD-produktionen jag sett, lite brusig bild.
Redigerat av Monshi, 20 september 2010 - 20:51.
Postad 21 september 2010 - 01:05
Ser inte vilket program som sänds, irriterande.
Postad 21 september 2010 - 01:49
Jag får ingen programtablå från kanalen...
Samma här...
Sedan stör det mig att man aldrig får någon text tv på hd-kanalerna...
Loggan är mindre på svt1 HD än på svt1 så därigenom ser man snabbt skillnad. Det är smart också, eftersom många som kör HD har större TV eller proj.
Postad 21 september 2010 - 07:26
Loggan är mindre på svt1 HD än på svt1 så därigenom ser man snabbt skillnad. Det är smart också, eftersom många som kör HD har större TV eller proj.
Mindre logga, trevligt. Än trevligare är den mindre fonten de har för textning av kanalen. De har tänkt.
Postad 21 september 2010 - 09:15
Jag får ingen programtablå från kanalen...
Hej!
Om du menar att du inte får upp någon EPG-tablå så låter det inget bra - vilken operatör har du?
EPG-namnet på den nya kanalen ska för övrigt vara SVT1 HD och inget annat (ifall man är osäker vilken version av SVT1 man tittar på).
Annars är det så att eftersom det är samma program (undantag regionala nyheter) som sänds i både SVT1 och SVT1 HD så finns det bara en programtablå för båda versionerna av kanalen - se t ex tv-guiden på svt.se:
http://svt.se/svt/js...ink.jsp?d=74532
För att se vilka program som är producerade i HD så får du klicka på programmets titel så programinformationen "fälls ut". Där står det i nuläget "Samsänds i SVT HD" på de program som är producerade i HD - den texten kommer snart att ändras till kort och gott: HD
När program som är producerade i HD startar så visas även en skylt "HD" i vänster bildkant.
Exempel på program som är producerade i HD i kvällens/nattens tablå är Go'kväll, dokumentären Home, Blekingegadebandet samt Flamman och Citronen.
Jag är ingen teknisk expert, men ställ gärna frågor här så ska jag försöka (i mån av tid) se till att de blir besvarade.
Hälsningar
Niklas Ahlgren, SVT Kommunikation
Postad 21 september 2010 - 09:59
Viasat har inte ändrat, utan heter fortfarande SVT HD i deras EPG. SVT HD har ingen tablå, utan de måste ändra till att visa SVT 1's tablå. Orsaken är antagligen att de återanvänder samma kanalplats som SVT HD.EPG-namnet på den nya kanalen ska för övrigt vara SVT1 HD och inget annat (ifall man är osäker vilken version av SVT1 man tittar på).
Borde inte kanalen heta SVT1 HD i bildens logga också för att undvika missförstånd?
Postad 21 september 2010 - 10:25
Borde inte kanalen heta SVT1 HD i bildens logga också för att undvika missförstånd?
Precis min tanke. Jag skulle dubbel kolla så att kanalen verkligen fungerade igår och trodde då vid första ögonkastet att det var SVT1 SD som jag såg. Vet inte om detta är någonting dom kommer se över eller ej.
Och precis som du skriver så heter kanalen frotfarande SVT HD på våran platform.
MVH Linus Eriksson
Viasat support
Postad 21 september 2010 - 14:00
Postad 21 september 2010 - 14:34
Du kanske skulle skumma igenom lite texter, både här och där, och upptäcka att marksändningarna inte startar förrän typ november ...Hej, jag kan inte hitta STV1 HD marksänt

Och då måste du ha en ny box, en box som klarar DVB-T2, så det duger inte med nån gammal som bara har DVB-T.
Mer info om du använder SÖK uppe till höger, och där skriver:
DVB-T2
samt på boxer.se och teracom.se.
Redigerat av anderswillhelmsson, 21 september 2010 - 19:40.
Postad 21 september 2010 - 15:05
Precis min tanke. Jag skulle dubbel kolla så att kanalen verkligen fungerade igår och trodde då vid första ögonkastet att det var SVT1 SD som jag såg. Vet inte om detta är någonting dom kommer se över eller ej.
Och precis som du skriver så heter kanalen frotfarande SVT HD på våran platform.
MVH Linus Eriksson
Viasat support
Svar från SVT:
Vi kommer inte ha någon speciell kanal-logga för HD-versionen av SVT1, eftersom det är samma kanal och programinnehåll vare sig man tittar i SD eller HD. Tanken är ju att de som har tillgång till SVT1 HD alltid ska välja denna version om man vill se något av SVT1:s program.
En annan aspekt är att vi inom kort kommer ha samma s k sändningskedja i programkontrollen för båda versionerna, och då kommer det inte längre vara möjligt att ha olika kanal-loggor för de olika upplösningarna.
Om man är osäker vilken version av SVT1 man tittar på så ska alltid EPG:n tala om det, även om det verkar finnas vissa barnsjukdomar. När det gäller Viasat så har SVT nu kontaktat dem och bett dem kolla upp varför inte EPG:n i SVT1 HD funkar.
Niklas Ahlgren, SVT Kommunikation
Postad 21 september 2010 - 15:35
Tack för informationen. Men jag trodde att det skulle gå fortare att nyttja ett forum där vänliga forumdeltagare kan svara på frågor, inte att någon dryg besservisser som förpestar forum efter forum med sina dryga kommentarer.Du kanske skulle skumma igenom lite texter, både här och där, och upptäcka att marksändningarna inte startar förrän typ november ...
Och då måste du ha en ny box, en box som klarar DVB-T2, så det duger inte med nån gammal som bara har DVB-T.
Mer info om du använder SÖK uppe till höger, och där skriver:
DVB-T2
samt på boxer.se och teracom.se.
Då jag kör med satellit och där redan har SVT 1 HD var jag bara lite nyfiken, inget annat. Om SVT1 HD marksänt varit det jag behövde hade jag letat lite mera och då givetvis kollat med Boxer, tänkte bara på forumrubriken "Måndag 20/9 startar sändningarna av SVT1 HD" och trodde det gällde samtliga som sänder denna kanal.
Lite OT. Men tänk vad tråkigt Minhembio Forum skulle vara om man måste följa en massa formalia och själutnämnda moderatorer leker besservissrar samt viftar med sina pekpinnar, i stället som nu i ett spontant ögonblick skicka in en fråga och få svar från trevliga forumdeltagare trots att samma fråga ställts femtioelva gånger eller att frågeställaren kan få svar trots att frågan är konstigt ställt med felaktiga tekniska termer.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar