Vad är det som flaskhalsar i din anläggning?
113 svar till detta ämne
Postad 18 February 2011 - 17:02
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Tycker det var vettigt att omdefiniera ämnet.
Rummet är ingen del av anläggningen utan en given förutsättning. I praktiken är det väldigt få som kan göra eller vill göra något åt det. Att göra fysiska korrigeringar tycker jag ligger lite i linje med de high end nissar som enligt mig spenderar på tok för mycket på sin anläggning.
Tänkte själv experimentera vid tillfälle med rumskorrigering via datorn. Väldigt enkelt nu när man spelar via Squeezeserver. Bio ljudet är ”korrigerat” via receiverns inbyggda YPO. Eftersom jag sitter nöjd tänker jag inte göra något.
Men en något mer detaljerad men fortfarande lika musikalisk förstärkare skulle vara en förbättring. Dock inget jag eftersträvar.
De flesta som börjat pröva laborera med rumsakustik kan inte leva utan det senare. Akustik tillsammans med högtalare är det som påverkar ljudet mest. Allting annat är ju mer finjusteringar rent ljudmässigt. Och med detta ville jag bara säga att rummet bör ingå i anläggning. I alla fall enligt min definition.
Redigerat av Unregistered1254, 18 February 2011 - 17:02.
Postad 18 February 2011 - 17:32
Enicar
-
Enicar
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
De flesta som börjat pröva laborera med rumsakustik kan inte leva utan det senare. Akustik tillsammans med högtalare är det som påverkar ljudet mest.
Allting annat är ju mer finjusteringar rent ljudmässigt.
Och med detta ville jag bara säga att rummet bör ingå i anläggning. I alla fall enligt min definition. 
Trist att behöva lämna en del av utrustningen ( rummet) om man flyttar
Postad 18 February 2011 - 17:42
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Trist att behöva lämna en del av utrustningen ( rummet) om man flyttar 
Ja, det är det faktiskt. När jag flyttade hemifrån för en herrans massa år sedan så blev ljudet apdåligt. Hos föräldrarna var det trähus och annat akustikfix som gjorde det underbart att lyssna på musik. Mina fyra andra boenden har bestått av betong-j*vla-väggar.
Postad 18 February 2011 - 21:04
Unregisteredb6fafaca
-
Unregisteredb6fafaca
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Ja, det är det faktiskt. När jag flyttade hemifrån för en herrans massa år sedan så blev ljudet apdåligt. Hos föräldrarna var det trähus och annat akustikfix som gjorde det underbart att lyssna på musik.
Mina fyra andra boenden har bestått av betong-j*vla-väggar.
Vi som bor i trähus da ?
Postad 18 February 2011 - 21:23
Unregisteredefd85ed3
-
Unregisteredefd85ed3
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Mer kraft så skulle jag bli nöjd. (Lite mer jobb med rummet också.  )
Postad 18 February 2011 - 21:31
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Postad 18 February 2011 - 21:33
Enicar
-
Enicar
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Mina fyra andra boenden har bestått av betong-j*vla-väggar.
Har lyckligtvis bara en sån vägg i mitt vardagsrum där stereon står. Betong-j*vla-golv ( ja under parketten förstås) räcker tyvärr inte för att stänga ute grann-j*velns hiphop- j*vlabas. Det växer upp en hel generation som tror att musik endast är bas
Redigerat av Enicar, 18 February 2011 - 21:33.
Postad 18 February 2011 - 22:29
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
min flaskhals: steget till frontarna
Postad 19 February 2011 - 00:06
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag vill hävda att rummet har allt med anläggningen att göra. Jag tror få slänger in ett par högtalare på måfå i rummet, utan dom placerar dom där de låter bäst. Alltså är rummet med i ekvationen. Det är även den svagaste länken hos dom flesta.
Postad 19 February 2011 - 14:12
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Jag vill hävda att rummet har allt med anläggningen att göra. Jag tror få slänger in ett par högtalare på måfå i rummet, utan dom placerar dom där de låter bäst. Alltså är rummet med i ekvationen. Det är även den svagaste länken hos dom flesta.
första gången jag håller med dig till 100% självklart är rummet den svagaste länken i många fall. i mitt fall så skulle jag väl kanske haft det lite större  dock så låter det bra så länge man sitter ner i sweetspot tack vare "lite" men betydelsefull akustik fix.
Postad 19 February 2011 - 15:04
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Vi som bor i trähus da ?

Bättre grundförutsättningar.
Postad 19 February 2011 - 15:05
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Signalkällan är det som jag bör bättra på
Postad 19 February 2011 - 17:29
Unregistered24ff7f2e
-
Unregistered24ff7f2e
-
Användare
-
-
129 inlägg
Rummet spelar in jättemycket ja, absolut, tror ingen motsäger dig där ärligt talat. Räcker ju med att flytta högtalarna ett par cm så hör man skillnad per omgående i princip. Det säger ju allt. Däremot så.. många av oss är också gifta/sambos och har ett vardagsrum där vi inte kan slänga in precis vad som helst utan att frugan slänger ut det direkt. Har man förutsättningar för att bygga ett rum för ljudets skull så är man lyckligt lottad och jag kan bara gratulera dom som kan det. I mångt och mycket går dock det estetiska före, skulle aldrig slänga in t.ex dämpning bakom högtalare då jag tom själv tycker det är riktigt riktigt fult, i ett rum för bara hembio/ljud så vore det en annan femma men i vardagsrummet? Nej tack, mina burkar låter tack och lov sämre med dämpad bakvägg.
Postad 19 February 2011 - 17:32
monkie79
-
monkie79
-
Användare
-
-
105 inlägg
Däremot så.. många av oss är också gifta/sambos och har ett vardagsrum där vi inte kan slänga in precis vad som helst utan att frugan slänger ut det direkt. +1 på den. Hehe
Postad 19 February 2011 - 18:29
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Däremot så.. många av oss är också gifta/sambos och har ett vardagsrum där vi inte kan slänga in precis vad som helst utan att frugan slänger ut det direkt.
Visst, men då kan man fråga sig vad det är för mening att lägga massa pengar om man inte kan nyttja dom? Som att köpa fälgar för 50K till en sliten Volvo 140. Det är min undran.
Postad 19 February 2011 - 18:36
kapiim
-
kapiim
-
Användare
-
-
223 inlägg
Rummet spelar in jättemycket ja, absolut, tror ingen motsäger dig där ärligt talat. Räcker ju med att flytta högtalarna ett par cm så hör man skillnad per omgående i princip. Det säger ju allt.
Däremot så.. många av oss är också gifta/sambos och har ett vardagsrum där vi inte kan slänga in precis vad som helst utan att frugan slänger ut det direkt.
Har man förutsättningar för att bygga ett rum för ljudets skull så är man lyckligt lottad och jag kan bara gratulera dom som kan det. I mångt och mycket går dock det estetiska före, skulle aldrig slänga in t.ex dämpning bakom högtalare då jag tom själv tycker det är riktigt riktigt fult, i ett rum för bara hembio/ljud så vore det en annan femma men i vardagsrummet? Nej tack, mina burkar låter tack och lov sämre med dämpad bakvägg.
Tycker i och för sig att det kommit mycket snygga lösningar på senare dagar när det kommer till dämpning. I och med att intresset ökat för det så har också lösningarna blivit fler. Blir imponerad när man kommer över gallerier här på Minhembio där man ser att det finns mycket tanke bakom varenda liten detalj
Postad 19 February 2011 - 19:43
Unregistered24ff7f2e
-
Unregistered24ff7f2e
-
Användare
-
-
129 inlägg
Visst, men då kan man fråga sig vad det är för mening att lägga massa pengar om man inte kan nyttja dom? Som att köpa fälgar för 50K till en sliten Volvo 140. Det är min undran.
Det är väl upp till var och en, eller hur? Någon mening finns väl, annars skulle det ju inte ske, eller hur? Bara för att du inte förstår meningen, betyder det att det inte finns någon mening? Sen är din liknelse ganska haltande, ett par bra högtalare spelar fortfarande bättre än ett par mindre bra, även i ett sämre rum. En bra playback är fortfarande bra, rummet gör den ju inte sämre, samma med källan. Det enda som verkligen interagerar med rummet är högtalarna. Enligt ditt resonemang skulle man kunna köpa högtalare på siba och vara nöjd med det eftersom att det "inte finns någon mening" om man inte har ett akustikfixat rum. Näh, låt andra göra som dom vill istället, vill man ha ett bra system i ett mindre bra rum, varför inte bara låta dom ha det om man är nöjd? Har man möjlighet att fixa och dona med rummet bäst man vill så tror jag att man i slutändan faktiskt också gör det om man har ett intresse av att få ett bättre ljud vilket jag tror dom flesta som lägger ut mer än normala mängder pengar på det har.
Postad 19 February 2011 - 19:52
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det är väl upp till var och en, eller hur? Någon mening finns väl, annars skulle det ju inte ske, eller hur? Bara för att du inte förstår meningen, betyder det att det inte finns någon mening?
Sen är din liknelse ganska haltande, ett par bra högtalare spelar fortfarande bättre än ett par mindre bra, även i ett sämre rum. En bra playback är fortfarande bra, rummet gör den ju inte sämre, samma med källan.
Självklart gör folk vad dom själv vill, jag bara undra. Nej, jag håller inte med dig, så länge vi inte snacka om väldigt dåliga högtalare. Har jämfört skillnaden och jag vill hävda att ett par högtalare som låter 3 av 5 kommer låta mycket bättre i ett akustikfixat rum än en högtalare som är 4 av 5 i ett vanligt rum. Samma som att köpa en projektor med svinbra svärta och köra den i ett vitt rum med solen rakt in på duken. Oavsett hur bra projektorn är så kommer den aldrig prestera bättre än vad rummet medger.
Postad 19 February 2011 - 19:55
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Självklart gör folk vad dom själv vill, jag bara undra. Nej, jag håller inte med dig, så länge vi inte snacka om väldigt dåliga högtalare. Har jämfört skillnaden och jag vill hävda att ett par högtalare som låter 3 av 5 kommer låta mycket bättre i ett akustikfixat rum än en högtalare som är 4 av 5 i ett vanligt rum. Samma som att köpa en projektor med svinbra svärta och köra den i ett vitt rum med solen rakt in på duken. Oavsett hur bra projektorn är så kommer den aldrig prestera bättre än vad rummet medger.
3 av 5 och 4 av 5 är en dålig jämförelse, snarare 1 av 10 och 8 av 10 bör väl jämföras, då låter nog de bättre bättre i ett sämre rum
Postad 19 February 2011 - 19:55
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Tycker i och för sig att det kommit mycket snygga lösningar på senare dagar när det kommer till dämpning. I och med att intresset ökat för det så har också lösningarna blivit fler.
Blir imponerad när man kommer över gallerier här på Minhembio där man ser att det finns mycket tanke bakom varenda liten detalj 
Japp, det går att få till riktigt snyggt. En del rum blir snyggare med lite akustikfix än utan.  (Kanske bara vi nördar som tycker det i och för sig).
Postad 19 February 2011 - 19:59
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
3 av 5 och 4 av 5 är en dålig jämförelse, snarare 1 av 10 och 8 av 10 bör väl jämföras, då låter nog de bättre bättre i ett sämre rum
Jo, så klart den låter bättre om den andra är helt usel. Men jag vill fortfarande hävda att rummet påverkar enormt mycket. Om jag fick välja mellan mitt system i ett vanligt rum och ett par mindre pi60 i det rummet jag har nu så skulle jag med lätthet välja pi60 även om dom inte kan spela lika högt eller lika djup bas.
Postad 19 February 2011 - 22:28
Enicar
-
Enicar
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
OT om rummet.
Rummets placering.
Akustikfix är nog bra men jag skulle vilja ha ett lager av nåt tunt supermaterial som ljudisolerar lägenheten. Det finns helt klart tekniska flaskhalsar i min min lilla anläggning men för musikupplevelsen så är flaskhalsen den att jag inte kan/vågar spela vid den lyssningsvolym jag ofta skulle vilja ha. Himla tur att man i alla fall har ett par högtalare ( i kombination med en stadig förstärkare) som låter vettigt ( i min hjärna) vid låg volym.
Edit/tillägg
Ett eget hus borde vara nästa uppgradering. Lite kostsamt dock i Stockholmsområdet.
Redigerat av Enicar, 19 February 2011 - 22:30.
Postad 19 February 2011 - 23:02
Unregistered24ff7f2e
-
Unregistered24ff7f2e
-
Användare
-
-
129 inlägg
Din liknelse som är orelevant besvarar jag inte för den hör inte hit, du förstod inte vad jag menade. Vad jag säger är rätt enkelt, ett par bra högtalare låter fortfarande bättre än ett par sämre högtalare, oavsett rummet vi jämför dom i sålänge rummet är detsamma. Är dom bättre så är dom bättre, förstår du nu vad jag menade? Självklart låter ett par snäppet sämre högtalare i ett bra rum än ett par bättre högtalare i ett dåligt rum, det är ganska självklart eftersom att högtalare direkt interagerar med rummet och det krävs ett bra rum för att högtalare helt ska komma till sin rätta, det är ingen som säger emot detta och debatten kring just det finns inte för det är ingenting att debattera. Om man nu gillar bilar så kan man enkelt förklara det med: En volvo V70 kommer att gå snabbare på en obegränsad asfaltsbana en viss sträcka än en lamgorghini nere i fjollträsk under värsta rusningstrafiken. Varför köper man då en lamborgnini kan man fråga sig när man andå inte kan använda den? Mitt svar där, om jag nånsin har råd att köpa en är, joo.. för att.. om jag nu kommer till en fin väg där jag kan köra den ordentligt, så är det nog riktigt j*vla roligt att ha en. Jag resonerar lite likadant kring min egen anläggning, jag kommer flytta till ett ställe där jag kan smälla upp ett ordentligt bio/lyssningsrum och voila, då har jag redan min anläggning  Det är bara en tidsfråga för min egen del, det är ren bonus att det ändå låter helt okej i nuvarande läge. Varför skulle inte jag köpa nåt jag tycker om, även om jag inte kan nyttja min anläggning till absolut max just nu?
Redigerat av Unregistered24ff7f2e, 20 February 2011 - 00:31.
Postad 19 February 2011 - 23:07
Unregistered1bd2da95
-
Unregistered1bd2da95
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Postad 20 February 2011 - 03:01
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Vad jag säger är rätt enkelt, ett par bra högtalare låter fortfarande bättre än ett par sämre högtalare, oavsett rummet vi jämför dom i sålänge rummet är detsamma. Är dom bättre så är dom bättre, förstår du nu vad jag menade? 
Ja, men ett par billigare högtalare kan vara mycket bättre i ett bra rum än ett par svindyra i ett vanlig obehandlat rum.
Postad 20 February 2011 - 09:41
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Ja, men ett par billigare högtalare kan vara mycket bättre i ett bra rum än ett par svindyra i ett vanlig obehandlat rum.
Men nu var det väl inte riktigt det som var frågan utan att det är bättre med ett par bra högtalare i ett dåligt rum än ett par dåliga högtalare i ett dåligt rum (om jag fattade det rätt).
Postad 20 February 2011 - 10:02
Corpze
-
Corpze
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Mina högtalare! Signalkällor och förstärkarn är två, tre klasser upp som det känns just nu :-/
Postad 20 February 2011 - 10:20
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Mina högtalare! Signalkällor och förstärkarn är två, tre klasser upp som det känns just nu :-/
Jo, din elektronik förtjänar verkligen bättre högtalare. Vad har du för planer?
Postad 20 February 2011 - 10:39
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Men nu var det väl inte riktigt det som var frågan utan att det är bättre med ett par bra högtalare i ett dåligt rum än ett par dåliga högtalare i ett dåligt rum (om jag fattade det rätt).
Det är väl en rätt onödig kuggfråga?
Postad 20 February 2011 - 11:20
Corpze
-
Corpze
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Jo, din elektronik förtjänar verkligen bättre högtalare. Vad har du för planer? 
Jag har varit och lyssnat på Dali Mentor 6 och CM9 men jag ska ta ett varv till och lyssna på lite högtalare som de har på Hifi-Punkten i karlstad, främst Dynaudio... blev lite förtjust av Mentorerna faktiskt, skrev lite lyssningsintryck i den tråden jag startade i högtalardelen: https://www.minhembi...howtopic=276319
Postad 20 February 2011 - 11:28
Unregistered24ff7f2e
-
Unregistered24ff7f2e
-
Användare
-
-
129 inlägg
Visst är det så och som sagt, jag tror inte någon motsäger dig heller. Vem är det som säger emot dig? Kan inte se att någon inte håller med om ovanstående. Jag klarifierade vad jag menade så du skulle förstå vad jag menade. Säger det väl igen, ett par bra högtalare är alltid bättre än ett par sämre, sålänge rummet är detsamma. Kan du hålla med om detta eller ska du säga att billigare i bättre rum är bättre än dyrare i sämre rum, än en gång? Vilket är något som vi alla redan vet om
Postad 20 February 2011 - 11:33
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
hehe, det är ju en kuggfråga
Postad 20 February 2011 - 11:37
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Själv tror jag det är min frontar som jag gärna skulle byta ut mot något lite vassare, samt lite mer akustixfix!
Resten av högtalarna går också givetvis men tänkte mest på frontarna, det får dock bli en senare fråga eftersom man är fattig en student nu  .
Postad 20 February 2011 - 11:49
Unregistered24ff7f2e
-
Unregistered24ff7f2e
-
Användare
-
-
129 inlägg
hehe, det är ju en kuggfråga 
Faktiskt inte  Jag vill bara att du också besvarar det, för då har du i exakt samma ögonblick besvarat ett av dina tidigare spörsmål som handlade om.. Varför? Varför köper man ett par dyrare högtalare utan att fixa rummet? Svaret är delat i olika svar som jag ser det (jag nämnde en orsak tidigare) men ett stort plus med ett par bättre högtalare är ju faktiskt att; Det här kanske kommer som en liten överraskning men, dom är alltid bättre än ett par sämre högtalare givet att förutsättningarna är detsamma, vilket det ju... alltid är för någon som köper ett par högtalare, eller hur? Man får inte ut absolut max av sitt inköp, det har du alldeles rätt i men... se ovan Sen om man kikar vidare på kedjan så.. Källan interagerar inte med rummet så den köper man inte utifrån rummets förutsättning alls, playbacken likaså, dom är alltid konstanta i princip så där finns det ingen orsak till att inte köpa det man vill ha och tycker låter bra. Sen var dom låter bra, spelar det nån roll alls, egentligen? Nope, det gör det inte.
Postad 20 February 2011 - 15:06
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Om någon vill lägga ut 500kkr på en anläggning som låter sämre än som lägger ut 50kkr så är det deras problem. Jag tänker dock fortsätta ge folk förslag att främst att lägga pengar och energi på dom delarna som verkligen spelar roll. Det är ju vad ett forum är, att ge varandra bra tips, inte hålla undan värdefull info som sparar folk pengar och ger dom bättre möjligheter till ett bra eget val.
Postad 20 February 2011 - 15:19
Unregistered24ff7f2e
-
Unregistered24ff7f2e
-
Användare
-
-
129 inlägg
Om någon vill lägga ut 500kkr på en anläggning som låter sämre än som lägger ut 50kkr så är det deras problem. Jag tänker dock fortsätta ge folk förslag att främst att lägga pengar och energi på dom delarna som verkligen spelar roll. Det är ju vad ett forum är, att ge varandra bra tips, inte hålla undan värdefull info som sparar folk pengar och ger dom bättre möjligheter till ett bra eget val.
Jag har inga problem med det du säger eller hur du tänker men du måste också förstå att det inte är så svartvitt som du ibland vill försöka få det till att vara. (eller åtminstone ger sken av som jag ser det) Vissa av oss har andra i hushållet att ta hänsyn till, ta en så fruktansvärt simpel sak som mattan i rummet.. Min fru har astma, vet du vad hon tycker om att jag vill slänga in en gosig fin heltäckningsmatta i vårat vardagsrum? :S
Redigerat av Unregistered24ff7f2e, 20 February 2011 - 19:00.
Postad 20 February 2011 - 15:35
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jag har varit och lyssnat på Dali Mentor 6 och CM9 men jag ska ta ett varv till och lyssna på lite högtalare som de har på Hifi-Punkten i karlstad, främst Dynaudio... blev lite förtjust av Mentorerna faktiskt, skrev lite lyssningsintryck i den tråden jag startade i högtalardelen: https://www.minhembi...howtopic=276319
Om du gillar DALI Mentor 6 rekommenderar jag dig att lyssna noga på Dynaudio Focus 220 II, då denna är snäppet bättre. De har samma magi i diskanten, men Dynaudio kan även lira metal. DALI kan verkligen inte detta. Mina rekommendationer är B&W CM9 eller Dynaudio Focus 220 II.
Postad 20 February 2011 - 17:48
Unregisteredb6fafaca
-
Unregisteredb6fafaca
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
+1 på den. Hehe
hahaha precis, det går an att vara här och "kaxa" men sedan skall man få igenom tokigheterna med regeringen..........
Postad 20 February 2011 - 19:10
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag har inga problem med det du säger eller hur du tänker men du måste också förstå att det inte är så svartvitt som du ibland vill försöka få det till att vara. (eller åtminstone ger sken av som jag ser det)
Vissa av oss har andra i hushållet att ta hänsyn till, ta en så fruktansvärt simpel sak som mattan i rummet.. Min fru har astma, vet du vad hon tycker om att jag vill slänga in en gosig fin heltäckningsmatta i vårat vardagsrum? :S
Jag förstår det. Men det är ju bra att påpeka för dom som inte vet om detta. Sen är det en gammal myt att man inte kan ha heltäckningsmatta om man har astma.
Postad 20 February 2011 - 19:22
Unregistered24ff7f2e
-
Unregistered24ff7f2e
-
Användare
-
-
129 inlägg
Jag förstår det. Men det är ju bra att påpeka för dom som inte vet om detta. Sen är det en gammal myt att man inte kan ha heltäckningsmatta om man har astma.
Ehum, det är betydligt bättre utan matta än med, kan kan man alltid men det är fortfarande inte speciellt smart att slänga in en långtrådig gosig rya eller liknande  Det är så svårt att skura en matta ren, vi försöker undvika dammsugare i mesta möjliga mån och sen är det mest trasmattor som gäller så man lätt kan tvätta upp dom vid behov. Vet du av nån matta som finns som är lätt att rengöra utan dammsugning och dessutom har bra egenskaper för akustiken? Tar tacksamt emot tips kring just det här för det är ett problem för oss. Jag tror nog dom flesta som kan, fixar sitt rum om man har ett intresse av att få ett bättre ljud. Räcker med att kika runt bland gallerierna här på mhb så inser man det ganska fort.
Postad 20 February 2011 - 19:28
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Du har förstått det Joakim  Det är ju så det ser ut hos de flesta och det är det man får utgå ifrån Maveric
Postad 20 February 2011 - 21:56
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ehum, det är betydligt bättre utan matta än med, kan kan man alltid men det är fortfarande inte speciellt smart att slänga in en långtrådig gosig rya eller liknande 
Vad baserar du det på?
Postad 21 February 2011 - 00:13
Unregistered24ff7f2e
-
Unregistered24ff7f2e
-
Användare
-
-
129 inlägg
Vad baserar du det på? 
Ursäkta den galna offtopicen! Att vi tidigare hade en heltäckningsmatta i vardagsrummet samt större tjockare mattor lite överallt men frun var tvungen att inhalera bricanyl i princip varje dag vid ett flertal tillfällen och hon mådde helt enkelt inte bra, yngsta barnet, vår dotter började uppvisa förkylningsastma dessutom så vi testade med luftrenare och en del annat innan vi tog beslutet att ta bort alla mattor överallt och ersätta med sånt man lätt kan tvätta samt övergick till att skura istället för att dammsuga. Sen vi tog bort mattorna inhalerar hon en gång i månaden ungefär och periodvis ännu mindre och mår bättre överlag. Tygsoffan som var rätt ny åkte också ut och ersattes med en i skinn istället. Vi har numera en betydligt lägre dammnivå rent allmänt, märker det främst på mina högtalare som förr var täckta av ett tunnt dammlager efter ett dygn, nu klarar dom sig 3-4 dagar innan jag är framme med trasan. Samma med elektroniken. Så jag vet inte, är inte påläst alls i ämnet men för oss (frun och dottern) funkade det i alla fall genom att skapa förutsättningar för att lätt kunna hålla rent utan att behöva använda dammsugare hela tiden samt att ha mattor som är lätta att köra i tvättmaskinen istället för att dammsuga dom rena, detta var på läkares inrådan. Dock har jag ingen större lust att täcka vardagsrumsgolvet med trasmattor :S I och med att dottern började uppvisa förkylningsastma så var jag villig att testa i princip vad som helst för att mildra besvären för både fru och dottern och som tur är räckte det med ganska enkla åtgärder. Dottern sover gott utan att hosta så hon kräks på nätterna vid minsta förkylning och frugan slipper inhalera så ofta och det är värt mer än välljud för min del i alla fall. Känner du till någon matta som funkar bra för astmatiker osv som har bra egenskaper för ljud så får du mer än gärna dela med dig av det. Jag saknar mattor själv då vi har hyfsat golvkallt om vintrarna. Dra mer än gärna ett PM om det hela, det börjar bli lite väl offtopic nu
Redigerat av Unregistered24ff7f2e, 21 February 2011 - 00:14.
Postad 21 February 2011 - 01:09
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag vet inte om det finns något sammanhang mellan det och mattan. Vad jag vet så finns det inte något direkta bevis för detta med att heltäckningsmattor skulle vara sämre. Det var väl en artikelserie i DN för 30 år sedan lr så som påstod det. Det kan vara värd en annan tråd kanske.
Postad 21 February 2011 - 03:17
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Galen OT, men ändå: heltäckningsmattor är lömska och det är i princip omöjligt att få dem helt rena. Vi brukar försöka tvätta våra stora mattor en gång om året utomhus då det inte blir helt rent av att bara dammsuga.
Koppling mellan astma och heltäcknignsmattor? Inte helt omöjligt!
Postad 21 February 2011 - 09:12
Unregistered24ff7f2e
-
Unregistered24ff7f2e
-
Användare
-
-
129 inlägg
Jag vet inte om det finns något sammanhang mellan det och mattan. Vad jag vet så finns det inte något direkta bevis för detta med att heltäckningsmattor skulle vara sämre. Det var väl en artikelserie i DN för 30 år sedan lr så som påstod det. Det kan vara värd en annan tråd kanske.
Kikar man på astma & allergiförbundets information står det såhär: Kommentar: Svårstädade arbetsplatser som inreds med högemitterande material och inredning kan medföra ohälsa, speciellt för personer med allergi och annan överkänslighet. Detta bör anges i själva föreskriften som är bindande. Exempel på svårstädad inredning är heltäckande textila golv som läggs in i många kontorslandskap (se förslag på tillägg i allmänna råd). Heltäckande mattor är mycket svåra att städa och ger en ansamling av damm i mattan som med tiden kontinuerligt avges till inomhusluften som kan ge besvär för bl a personer med astma. Pälsdjursallergen ansamlas också i heltäckande mattor och kan ge besvär för pälsdjursallergiker. I Boverkets byggregler 2006 finns rekommendationer om lågemitterande material och vad som menas med detta. saxat från Astma & AllergiförbundetSå det finns nog skäl till varför läkaren sade åt oss att prova med att ta bort samtliga tyngre mattor osv. Nåja, nog om mattor!
Postad 21 February 2011 - 11:16
Unregistered0e5c46c2
-
Unregistered0e5c46c2
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Nått säger mig att min cdspelare från 1800-kallt  skulle må bra av att få gå i graven och bytas mot en matchande naim meeeeen sambo vill på solsemester..
Redigerat av Unregistered0e5c46c2, 21 February 2011 - 11:17.
Postad 21 February 2011 - 11:59
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Galen OT, men ändå: heltäckningsmattor är lömska och det är i princip omöjligt att få dem helt rena. Vi brukar försöka tvätta våra stora mattor en gång om året utomhus då det inte blir helt rent av att bara dammsuga.
Koppling mellan astma och heltäcknignsmattor? Inte helt omöjligt!
Jag har inte sett några studier på det. Dock så kan man tänka sig att smuts stannar kvar i mattan tills man damsuger medan smuts är ständigt fritt på ett parkettgolv och just därför kan vara sämre. Att sen barns problem har ökat rejält dom senaste typ 30 åren när vi har minskat användandet av heltäckningsmattor är också något som är rätt intressant. Oavsett så känns detta som off topic.
Postad 21 February 2011 - 12:06
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Förslag: Köp flera lösa mattor istället. Så kan man ta ut dom å piska & vädra dom.
För mig som växte upp med murriga heltäckningsmattor på 70-80 talet är det ingen option
hur bra det än är för ljudet.
Flaskhalsen hos mig är jag själv. Trasiga öron.
Redigerat av Bongo_Mongo, 21 February 2011 - 12:55.
Postad 21 February 2011 - 16:56
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Förslag: Köp flera lösa mattor istället. Så kan man ta ut dom å piska & vädra dom. För mig som växte upp med murriga heltäckningsmattor på 70-80 talet är det ingen option hur bra det än är för ljudet. 
Flaskhalsen hos mig är jag själv. Trasiga öron.
Mycket tråkigt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|