Det bygger trotts allt på exakt samma typ av konstruktion som en traditionell CCFL-LCD. Båda är kantbelysta men bara en av dom har extrema cloudingproblem och är oftast väldigt mycket plattare.
Postad 21 mars 2011 - 21:21
Det bygger trotts allt på exakt samma typ av konstruktion som en traditionell CCFL-LCD. Båda är kantbelysta men bara en av dom har extrema cloudingproblem och är oftast väldigt mycket plattare.
Postad 22 mars 2011 - 11:19
herregud vilken j*vla djungel ... detta är otroligt ...
hur ska man kunna allt
Håller med.. Ångrar att man ens började fördjupa sig i det hela, när jag bestämde mig för att skaffa ny tv.
Efter att ha velat hit och dit så tänkte jag att jag ska skita i alla problem och istället koncentrera mig på bästa bild vs pris. Jag köpte en Samsung C7705 Plasma...
Är fruktansvärd nöjd. Kanonbild i SD, ingen buzzing eller IR som alla varnar för. T.o.m 3D funkar helt ok.
Jag har heller inte "kört in" TV:n de första 200 timmarna som många säger man ska göra med Plasma. Det blir ju så trist bild om man ställer ner kontrast och ljus. Istället kör jag på Standard i TV:n, och aktar mig lite för att ha loggor och annat statiskt på alltför länge.
Än så länge allt väl...
Postad 22 mars 2011 - 16:03
Jag har heller inte "kört in" TV:n de första 200 timmarna som många säger man ska göra med Plasma. Det blir ju så trist bild om man ställer ner kontrast och ljus. Istället kör jag på Standard i TV:n, och aktar mig lite för att ha loggor och annat statiskt på alltför länge.
Än så länge allt väl...
Det är väl många generationer sedan inbränning var ett problem med plasma.
Postad 22 mars 2011 - 17:22
Det är väl många generationer sedan inbränning var ett problem med plasma.
Det är möjligt, men fortfarande kör många in sina plasma på lägre kontrast och ljus i början. Kanske inte de normala köparna, men tittar man på olika forum bland "experterna" är det vanligt... Det finns t.o.m de som kör in 200 timmar med inkörnings-dvd som snurrar dygnet runt i flera veckor innan de ens börjar titta på vanliga tv-program.
Postad 22 mars 2011 - 17:29
Postad 22 mars 2011 - 18:04
Syftet med den typen av inkörning är att stabilisera färgåtergivningen inför kalibrering. Har knappast något med "inbränningsrädsla" att göra.Kanske inte de normala köparna, men tittar man på olika forum bland "experterna" är det vanligt... Det finns t.o.m de som kör in 200 timmar med inkörnings-dvd som snurrar dygnet runt i flera veckor innan de ens börjar titta på vanliga tv-program.
Postad 22 mars 2011 - 19:08
Läser man på forumet här verkar det som att de allra flesta är direkt emot Edge-Lit?
Hur kommer detta sig? Är det för att man råkat ut för problem tidigare och nu lever kvar med sina gamla erfarenheter eller att man tittat på billigare apparater? Går jag in hos valfri TV-handlare idag och kikar på en Edge-Lit LED i 20k+ segmentet har jag då aldrig sett några problem med exempelvis clouding.
Vad har jag missat?
Det största problemet är att belysningen sitter bakom en usel panel teknik.
Postad 22 mars 2011 - 19:29
Det största problemet är att belysningen sitter bakom en usel panel teknik.
Ojdå, här har vi en riktig expert! Case closed

Postad 22 mars 2011 - 21:12
Inte för att vara sån, men det säger ungefär diddley-squat. Var är EXIF informationen? Vilken ISO-känslighet, vilken bländare, vilken kamera?...Här kommer en bild från ganska exakt 45 graders vinkel. Exponeringstid 6 sekunder...
Bilder är ganska meningslösa för att visa saker av denna natur.
Hursomhaver, varför jag personligen är emot edge-lit är för att den enbart har en applikation, att göra apparater tunnare. Detta har inget med hemmabio att göra utan där borde fokus vara att nyttja tekniken till fullo, vilket i fallet LED är LEDs bakom panelen, men detta är som nämnt min högst personliga åsikt - har inget i övrigt emot edge-lit.

Postad 22 mars 2011 - 22:17
Frågan man kan ställa sig är varför en tillverkare tar mycket mer betalt för en Edge-LED än en tradtionell med CCFL?
Borde vara rätt logiskt egentligen. Vore konstigt om det nya och senaste var billigare än "gårdagens teknik". Nyhetens behag i kombination med att de troligtvis är svårare att tillverka och att komponenterna blir dyrare tack vare det tunna formatet gör att priset blir högre. LED kontra CCFL i sig själva är väl dyrare också så.
Redigerat av sadfoafs, 22 mars 2011 - 22:18.
Postad 23 mars 2011 - 07:50
Inte för att vara sån, men det säger ungefär diddley-squat. Var är EXIF informationen? Vilken ISO-känslighet, vilken bländare, vilken kamera?
Bilder är ganska meningslösa för att visa saker av denna natur.
Hursomhaver, varför jag personligen är emot edge-lit är för att den enbart har en applikation, att göra apparater tunnare. Detta har inget med hemmabio att göra utan där borde fokus vara att nyttja tekniken till fullo, vilket i fallet LED är LEDs bakom panelen, men detta är som nämnt min högst personliga åsikt - har inget i övrigt emot edge-lit.
ISO100, f/10, 6sec Canon EOS 5D med 17-40/4 L påsatt.
Du får tro vad du vill. Men bilden visar precis vad jag såg med egna ögon (på rätt inställd skärm). Sen vet inte jag hur du har din dataskärm inställd eller hur kapabel den är att visa detaljer i mörka partier. På skärmen här på jobbet till exempel försvinner lite detaljer i det mörka medans hemma kan jag se det gott och väl. Men då har jag också en ordentlig skärm eftersom jag gör mycket fotoredigering privat.
Men jag förstår ju vad du menar, i och med att folk har olika förutsättningar när de tittar på bilden. Men informationen finns i den bara skärmen visar det korrekt.
Redigerat av deeyay, 23 mars 2011 - 08:00.
Postad 23 mars 2011 - 08:12
De flesta recensioner som visar dem enligt vad jag har sett har just tagit kort snett uppifrån för att visa dem, värsta scenario med andra ord. Men vem tittar på TV så?
Postad 23 mars 2011 - 09:40
Jag tror i och för sig ingenting och vill absolut inte antyda att du ljuger. Du ser självklart vad du ser och du kan mycket väl ha en poäng med att effekten av halos är överdriven idag. Jag har inte "levt med" en edge-LED så jag har ingen åsikt där.
Jag vänder mig mest emot den kompromissen som edge-LED är, vilken jag tycker är onödig. Förvisso måste kompromisser till för att erbjuda alternativ för en marknad som inte bara vänder sig till bildnördar så man kanske ska skärskåda sig själv lite på den punkten, hehe, dock tycker jag att det har varit lite väl mycket kompromisser lite väl länge nu och det är definitivt inte isolerat till edge-LED (även om just den tekniken varit en stor bromskloss för utveckling i den riktning som jag skulle föredra, IMHO).
Nåja, till syvende och sist är det dock bara en sak som räknas, den egna upplevelsen och är man nöjd så har man valt rätt display för en själv och det kan ingen argumentera emot.

Redigerat av Wolfy, 23 mars 2011 - 09:42.
Postad 23 mars 2011 - 11:07
Tack för kompletteringen och ja, du har helt rätt i det angående olika förutsättningar och vad det innebär för hur bilder över nätet uppfattas.
Jag tror i och för sig ingenting och vill absolut inte antyda att du ljuger. Du ser självklart vad du ser och du kan mycket väl ha en poäng med att effekten av halos är överdriven idag. Jag har inte "levt med" en edge-LED så jag har ingen åsikt där.
Jag vänder mig mest emot den kompromissen som edge-LED är, vilken jag tycker är onödig. Förvisso måste kompromisser till för att erbjuda alternativ för en marknad som inte bara vänder sig till bildnördar så man kanske ska skärskåda sig själv lite på den punkten, hehe, dock tycker jag att det har varit lite väl mycket kompromisser lite väl länge nu och det är definitivt inte isolerat till edge-LED (även om just den tekniken varit en stor bromskloss för utveckling i den riktning som jag skulle föredra, IMHO).
Nåja, till syvende och sist är det dock bara en sak som räknas, den egna upplevelsen och är man nöjd så har man valt rätt display för en själv och det kan ingen argumentera emot.
Denna TV är dock en backlit-led!
Jag tycker heller inte om "LED" TV's egentligen pga dess problem. Just därför pungade jag ut lite extra för att få just en backlit med local dimming vilket tar bort en del problem. Men som så klart introducerar nya, men vilka jag har enklare att leva med

0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar