Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NFC - snart i din mobil?

54 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 April 2011 - 23:28

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0
Bara jag som tycker det verkar sjukt opraktiskt? Varför ska man t.ex. behöva sin mobil för att betala? Finns ju bra lösningar för detta som dessutom inte kräver en mobiltelefon och som heller inte behöver laddas upp varje kväll.
Använda NFC som nyckel verkar ju stenkorkat, nyckeltags har funnits i åratal och är beprövat och billigt. Kräver heller ingen ström och är inte känsliga på samma sätt som en telefon.
Använda som boardingkort? Man kan ju använda sitt betalkort som boardingkort, kräver heller inget batteri.

Egentligen vore det mycket intressantare att integrera ett kommunikationschip typ rfid/NFC med betalkort/legitimation parat med biometrisk data. Då kunde man få fram många fler verkligen användbara och intressanta applikationer.

Redigerat av dunde, 26 April 2011 - 23:30.

Postad 26 April 2011 - 23:43

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Bara jag som tycker det verkar sjukt opraktiskt? Varför ska man t.ex. behöva sin mobil för att betala? Finns ju bra lösningar för detta som dessutom inte kräver en mobiltelefon och som heller inte behöver laddas upp varje kväll.
Använda NFC som nyckel verkar ju stenkorkat, nyckeltags har funnits i åratal och är beprövat och billigt. Kräver heller ingen ström och är inte känsliga på samma sätt som en telefon.
Använda som boardingkort? Man kan ju använda sitt betalkort som boardingkort, kräver heller inget batteri.

Egentligen vore det mycket intressantare att integrera ett kommunikationschip typ rfid/NFC med betalkort/legitimation parat med biometrisk data. Då kunde man få fram många fler verkligen användbara och intressanta applikationer.

Sen jag började läsa och skriva i den här tråden har jag funderat mycket på nfc och än har jag inte kommit på nått positivt argument för nfc, det enda skulle väl då vara att man samlar allt i på ett ställe, men om man tappar telefonen eller den går sönder, batteriet tar slut så står man där med skägget i brevlådan och kan inte göra ett skit, skulle nån komma över den så får de tillgång till en stor del av ens liv på bara en enda sak.

Postad 27 April 2011 - 08:15

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Det där håller jag helt klart med om.

OT men; jag har även funderat på varför betalkort och id-kort inte är ett och samma kort?

Postad 27 May 2011 - 20:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Google satsar hårt på nfc, iaf i usa

Google nfc

Postad 26 August 2011 - 20:49

doodle_mob
  • doodle_mob
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Fullständig lista på befintliga, kommande och döda smartphone-modeller med NFC finns här: alla smartphones med nfc

Om någon hittar en lista som bara fokuserar på den svenska marknaden vore det kalas att få ta del av.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.