När man börjar lägga så mycket pengar som Leben + HD-800 kostar borde man även snegla på Stax. För samma pengar får man en Staxkombo om man beställer via Japan. Staxkombon är ljudmässigt överlägsen i mina öron!
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
7 år sedan |
![]() |
8 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
Postad 11 april 2011 - 12:57
När man börjar lägga så mycket pengar som Leben + HD-800 kostar borde man även snegla på Stax. För samma pengar får man en Staxkombo om man beställer via Japan. Staxkombon är ljudmässigt överlägsen i mina öron!
Postad 11 april 2011 - 15:59
Jag har skickat ett PM till dig t-h-e-p-i-m-p ang. min utrustning!
En BHSE och ett par av de nya Stax SR 009 som kommer 20e april hade ju inte varit fel..
http://www.headamp.c...e_gray_high.jpg

Fast det landar på ett slutpris av 60 000:~ exkl moms,tull och frakt, lite mastigt kanske..
Redigerat av Unregistered5ee49fef, 11 april 2011 - 16:09.
Postad 11 april 2011 - 20:12

Postad 13 april 2011 - 18:46

Postad 13 april 2011 - 21:02
Snygga eller hur bladerunnerman

Bifogad fil(er)
Redigerat av hammer65, 13 april 2011 - 21:03.
Postad 13 april 2011 - 23:00

HD 800n tycker jag inte gör sig bra på bilder över huvud taget men ser måhända bättre ut IRL

Postad 14 april 2011 - 15:12
Har tidigare ägt ett par Sony MDR-SA5000 som utseendemässigt påminner om en viss HD-800.
Snygga eller hur bladerunnerman
Njaaa, not really.

Gillar inte direkt designen Sony har på sina topplurar. Folk pratar om hur Qualia 010 är den snyggaste luren de skådat, men med de där risiga, röda öronkuddarna och den plastiga looken har jag svårt att hålla med...
Postad 14 april 2011 - 15:19
Också ägt ett par SA5000 och vete gudarna om det inte är de snyggaste hörlurar jag ägt. Sennheiser har nog hämtat inspiration från Sony linan känns det som
Underbar att klämma på också. Stark konkurrens från Ultrasone Edition 8 ruthenium. Har SA5000 stället för ED 8 vilka går ihop ypperligt. LCD-2n på tredje plats men här är jag säkert biased gällande på hur de låter också. Skön vikt när den inte sitter på huvudet och ger ett lika solitt intryck som SA5000 och ED 8
HD 800n tycker jag inte gör sig bra på bilder över huvud taget men ser måhända bättre ut IRL
Ultrasone har jag aldrig fastnat för, de må vara läckra för visningssyfte men som hörlurar tycker jag de är riktigt risiga.
Bilder ger inte HD 800 rättvisa, de ser visserligen i stort sätt likadana ut i verkligheten som bilderna ger intryck av, men de har en väldigt trevlig high-tech kvalitetskänsla som är svår att slå.

Postad 14 april 2011 - 18:31
Kan kontra med att jag inte hört någon Sennheiser som inte låter skräp. Men så har jag bara hör toch ägt tråkluren HD 650n

Postad 14 april 2011 - 20:55

Postad 15 april 2011 - 11:13

HD-800 däremot är en helt annan lur och man blev förtjust efter första provlyssningen. Tycker som bladerunnerman att de är har en kvalitetskänsa på ett high-tech sätt och det gäller även utseendet

Vet inte vad jag tycker om Ultrasone, ger lite billigt intryck (gäller vanliga modellerna). Har varit och provlyssnat några Ultrasone lurar på Referens Audio här i huvudstaden, bl.a ED-8 som jag tyckte lät burkigt och instängt. Tyvärr var ingen av de Ultrasonelurar som Ref. hade i min smak (har inte hört ED-10)

Postad 15 april 2011 - 16:34

Länkar till dem båda kablarna:
http://www.headphone...d800---15ft.php
http://www.analogues...800_CAR-XLR8003
Redigerat av Unregisteredfa0001fc, 15 april 2011 - 17:11.
Postad 15 april 2011 - 17:38
Postad 15 april 2011 - 17:54

Testat alla möjliga lurar och haft en mer ingående test av HD-800 och Leben. Vi är båda eniga om att Leben är en bra förstärkare för HD-800. Ger ett tillskott värme och tyngd till ljudet.
Cardaskabeln tar bort vassheten eller ska man säga den lilla spetsighet som originalkabeln ger. Mjukare återgivning i hela registret och speciellt mellanregistret återges med mjukhet och luftighet. Tror nog att det kanske blir köp av en Cardaskabel t-h-e-p-i-m-p

En liten bild av testutrustningen bestående av Dator med Windows7 och Foobar2000 (Asiodrivers) - Egenbyggd USB-Dac - Leben CS300 - HD800 m Cardas och HD-800 utan.
Bifogad fil(er)
Redigerat av hammer65, 15 april 2011 - 17:55.
Postad 15 april 2011 - 18:02

Postad 15 april 2011 - 18:24

Postad 15 april 2011 - 18:30

En sak är klar Leben CS 300 has the looks i alla fall. Någon som hört HD 800n med Trafomatic Head One? Chansen är väl 1 på 10000 men världen är liten ibland
Yeah, she's got the look!

Postad 15 april 2011 - 19:30
Trevligt ni måste haft, Hammer65. t-h-e-p-i-m-p- verkade rätt tagen av ljudupplevelserna när vi snackade efteråt
Och du verakde rätt avundsjuk när vi snackade efteråt

Postad 15 april 2011 - 19:43

En sak som vi kom fram till under lyssningen är att alla bättre lurar har någon egenskap som gör dem unika och roliga att lyssna på. T.ex AKG-K1000 har en enorm ljudbild och klarhet, Grado HF-1 ett underbart mellanregister, LCD-2 en enorm bas .....o.s.v. Svårt att säga vilken lur som är bäst, tror att det handlar om tycke och smak.
Jag gillar Stax men vet att det finns de som föredrar dynamiska lurar.
Postad 15 april 2011 - 19:58
Vill bara berätta att t-h-e-p-i-m-p och jag har haft en trevlig lyssningssession hemma hos mig
![]()
Testat alla möjliga lurar och haft en mer ingående test av HD-800 och Leben. Vi är båda eniga om att Leben är en bra förstärkare för HD-800. Ger ett tillskott värme och tyngd till ljudet.
Cardaskabeln tar bort vassheten eller ska man säga den lilla spetsighet som originalkabeln ger. Mjukare återgivning i hela registret och speciellt mellanregistret återges med mjukhet och luftighet. Tror nog att det kanske blir köp av en Cardaskabel t-h-e-p-i-m-p![]()
En liten bild av testutrustningen bestående av Dator med Windows7 och Foobar2000 (Asiodrivers) - Egenbyggd USB-Dac - Leben CS300 - HD800 m Cardas och HD-800 utan.
Jäkligt trevligt "möte" vi hade hammer =). BTW alla ni andra,hammer vet vad han talar om. allt han säger stämmer =).
/japp kabeln gjorde dramatisk skillnad =). jag är nu en "cabel believer". Leben och hd800 är bra tsm, men man blir slagen på fingrarna utav ditt sentec i klarhet. måste även medge att grado hf-1+leben är en dröm för röster, speciellt tjej röster. bättre en hd800 imho. hf-1 har även lufthet som man nästan kan ta på

Postad 15 april 2011 - 20:05
Och du verakde rätt avundsjuk när vi snackade efteråt
. som du även nämde/sa/erkände att du var ^^.
Yes, hur kan man låta bli

Hammer65: Det skulle vara trevligt med ett sådant tillfälle, tyvärr har jag svårt att ta mig till Stockholm, bor i Falkenberg så det är en bra bit. Men vi får vänta och se

Postad 15 april 2011 - 21:08
Blev däremot någon timme tillsammans med Burson HA-160 vilket måste ses som ett kap för de pengarna, lät bättre än någon annan solidstate förstärkare jag hört till HD800 hitills, (vilket iof inte säger mycket då jag inte hört något av de som sägs ska vara bäst B22, Luxman P1-U, Apache osv.)
Men jag tycker den lät bättre än alla de jag hörde på mötet senast på Audioconcept iaf.
Däremot är jag nu ännu mer kluven i mitt val av förstärkare och lutar nu mer mot en Woo.
Funderingar funderingar...
Ska hur som helst tillbaka till Audioconcept imorgon för att lyssna lite mer och jämföra saker, eventuellt med egen utrustning med.
Ska även tillbaka på torsdag för att bli visad Smyth Research Realiser R8 och vad den är kapabel till, vilket jag verkligen ser framemot för det lät som en väldigt rolig liten pryl.
Postad 15 april 2011 - 21:16

Postad 15 april 2011 - 21:28
Blir fler lyssningskvällar T-h-e-p-i-m-p
Moddade Sentec försteget låter faktiskt en par snäpp bättre än Leben och det gäller med de flesta lurar man kopplar in. Vad mycket man kan åstadkomma med lite komponenter och en lödpenna
Grado är faktiskt en underskattad lur och jag gillar det direkta sättet som de förmedlar ljudet. Kanske dax för en ny tråd för Gradolurar, tror ni att det kan vara något?
Jag har aldrig hört en Grado, vad är det som gör dem så speciella?

Dnne, jag funderar allvarligt på att slå till på Burson Ha-160, kan du berätta lite mer om ljudet?

Postad 15 april 2011 - 21:46
Kan tipsa om att det är en som säljer en HA-160 för 3900:- i hifimagasinet, bara att slå till

Grado har en väldigt direkt spelstil och det är som att du sitter mitt bland musikerna och inte som t.ex HD-800 några rader bort. Mellanregistret är underbart och röster är en njutning att lyssna på. Vissa modeller av Grado kan låta lite vasst i toppen och de kräver lång inspelningstid. Har du möjlighet Bladerunnerman tycker jag att du ska provlyssna på ett par Grado. En speciell upplevelse

Själv är jag lite beroende av Gradoljudet. Brukar lyssna på dem när man tröttnat på alla andra lurar!
Postad 15 april 2011 - 21:51
Jag har aldrig hört en Grado, vad är det som gör dem så speciella?
![]()
Dnne, jag funderar allvarligt på att slå till på Burson Ha-160, kan du berätta lite mer om ljudet?
Den var inte lite "vass" i ljudet som de tidigare solidstate förstärkare jag har hört med HD 800 har varit, och var betydligt behagligare att lyssna på.
Den hade gott om kraft och spelade väldigt energirikt, volym potten är steppad och känns väldigt högkvalitativ.
Men det känns ändå som man kan klämma ut lite mer ur HD 800 än vad Burson gör.
Postad 15 april 2011 - 21:56
Burson HA-160 tror jag är en riktigt bra förstärkare och den är helt diskret uppbyggd med transistorer, inga opampar.
Kan tipsa om att det är en som säljer en HA-160 för 3900:- i hifimagasinet, bara att slå till![]()
Grado har en väldigt direkt spelstil och det är som att du sitter mitt bland musikerna och inte som t.ex HD-800 några rader bort. Mellanregistret är underbart och röster är en njutning att lyssna på. Vissa modeller av Grado kan låta lite vasst i toppen och de kräver lång inspelningstid. Har du möjlighet Bladerunnerman tycker jag att du ska provlyssna på ett par Grado. En speciell upplevelse![]()
Själv är jag lite beroende av Gradoljudet. Brukar lyssna på dem när man tröttnat på alla andra lurar!
Oj, kan du posta länk, möjligen? Nu har man fått något att fundera på under helgen...
Ja, önskar höra så många lurar som möjligt (bland dem Orpheus) och Grado är inget undantag.

Den var inte lite "vass" i ljudet som de tidigare solidstate förstärkare jag har hört med HD 800 har varit, och var betydligt behagligare att lyssna på.
Den hade gott om kraft och spelade väldigt energirikt, volym potten är steppad och känns väldigt högkvalitativ.
Men det känns ändå som man kan klämma ut lite mer ur HD 800 än vad Burson gör.
Ja det kan jag tänka mig, men det lär bli ett klart steg upp från min stereoförstärkare iaf.

Postad 15 april 2011 - 22:11
En annan stärkare man skulle kunna kolla lite närmare på är Violectric V200 som verkar intressant, de ska även vara en balanserad verion på gång med.
Postad 16 april 2011 - 09:45

Instämmer ang. Grado att dom har inte så mycket djup i ljudbilden utan liksom LCD-2 så hamnar man "på scen" tillsammans med musikerna istället för bland publiken några rader bak. Smaksak vad man föredrar alltså!
HD-800 har jag ju inte haft tillfälle att lyssna på ännu, men de ska väl ha ett fantastiskt djup om det är det man är ute efter!
Jag uppskattar båda typer av ljudbild. W1000X och till viss del K701 har mycket fint djup och förmedlar ett visst avstånd till scen och placerar ut musikerna framför dig, medan LCD-2 och mina Alessandro MS-1i tar bort publiken och skickar upp dig på scen. Finns tillfällen för båda stilarna helt klart!
Postad 16 april 2011 - 13:08

Har även kollat på Audio GDs C-2 SA. Bra med kräm 6000 mW i 50 ohm och Audio GDs beskrivning är ungefär såsom jag skulle beskriva V200. Mycket imponerad av deras källor men inte testat deras förstärkare.
Postad 16 april 2011 - 16:01
AUDIO SQUAD AB
Telefon: 040-456850
Adress
Falsterbovägen 89 B
236 51 HÖLLVIKEN
Hemsida
www.audiosquad.se
Epost
[email protected]
Bara att slå till, Cardas ger en ljudförbättring och den blir större ju bättre utrustning man har

Redigerat av hammer65, 16 april 2011 - 16:01.
Postad 16 april 2011 - 16:12

Angående byte av kabel gillar jag utseendet på originalkabeln, vilket gör att jag gärna behåller den.

Redigerat av Blader, 16 april 2011 - 16:17.
Postad 16 april 2011 - 16:29
Jag köpte min Cardaskabel från Audiosquad dnne och här kommer uppgifterna:
AUDIO SQUAD AB
Telefon: 040-456850
Adress
Falsterbovägen 89 B
236 51 HÖLLVIKEN
Hemsida
www.audiosquad.se
Epost
[email protected]
Bara att slå till, Cardas ger en ljudförbättring och den blir större ju bättre utrustning man har
Tackar, vad fick du ge för din och vad är det för längd på den?
Postad 16 april 2011 - 16:43

Postad 16 april 2011 - 17:13

Postad 16 april 2011 - 17:16
Jag tror det brukar vara % av totala beloppet, och beroende på vad det är för vara. Allt finns ju att läsa och tareda på från Tullverkets hemsida. Men det är ju så deprimerande och läsa sånt så jag brukar bara vänta och så haha
Ja 25% brukar det vara, men när jag kontaktade resebyrån angående köp av vara i USA fick jag svaret att tull endast gäller varor över 4000. Jag vet inte om det gäller för E-handel dock...
Postad 16 april 2011 - 17:21
Jag beställde min Cardas från HeadRoom, dock vet jag inte när jag får den, men jag tyckte UPS trackingsystem skyltade om kring onsdag typ. Så därifrån kanske du kan ta din dnne. Jag tog 15ft, lite oslökt lång men man vet ju aldrig när man behöver lite extra sladd. och så tog jag den balanserad. och jag tror den landade på 2.5k ca nu vet jag inte hur mycket tull och annat jävulskap som tillkommer, men det löser sig
ttvjaudio har också cardas sladden, men hoppades på svenskt eller iaf europeiskt alternativ.
Men Audiosquad verkar ju ligga bra till ifall dom inte är jätte dyra :-)
Är 3 meters XLR version jag är ute efter.
Postad 16 april 2011 - 17:30

Postad 16 april 2011 - 17:31
Köpte Cardas med vanlig hörlurskontakt från Audiosquad och tror att den kostade 1700kr. Tycker att priset var bra. XLR-varianten kostar säkert lite mer
Som hittat, det är ju taget!
Postad 16 april 2011 - 18:54

Postad 16 april 2011 - 18:58
På tal om hörlurförstärkare till HD-800 borde man även kolla in olika försteg på marknaden. Förstegen är oftast bättre byggda och har bättre komponenter än vad rena hörlursstärkare har. Många försteg har fina linjesteg som driver det mesta i hörlursväg. Jag driver mina dynamiska lurar med mitt försteg och fortfarande låter den bäst enl. mitt tycke. Leben, Little Dot och M1-hpa låter alla bra, men ingen av dem har klarheten och det organiska i ljudet som mitt gamla försteg har. Tror nog att T-h-e-p-i-m-p kan instämma som hört både Leben och mitt försteg
Du får ju inte säga så utan att säga vad det är för försteg :-)
Postad 16 april 2011 - 19:17

Bifogad fil(er)
Postad 16 april 2011 - 19:37
Postad 16 april 2011 - 19:49
25 % är det lägsta beloppet. Sedan är det olika tillägg för olika varutyper plus tullavgifter då.
Postad 16 april 2011 - 19:51

Postad 19 april 2011 - 05:41
Samt kontaktat Audio Squad angående kabel.
Nu börjar väntan, som ett barn innan julafton!

Redigerat av Unregistered5ee49fef, 19 april 2011 - 05:42.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar