Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sennheiser HD-800

363 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 mars 2011 - 21:09

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Tänkte starta en ny tråd för HD-800 eftersom det blev för mycket diskussion om dessa lurar på Audeze LCD-2 tråden.
Är det någon som har erfarenheter av HD-800 och vill dela med sig av ljudupplevelser som denna fantastiska hörlur kan förmedla?
Själv gillar jag ljudbilden och renheten som HD-800 kan prestera med bra elektronik :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av hammer65, 30 mars 2011 - 21:16.

Postad 30 mars 2011 - 21:20

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
jag har bara sett foton och några filmer på denna maffiga rymdskeppslur, och det som slår mig varje gång är att jag tycker den ser lite plastigt bräcklig ut på något vis. Är det bara foton som inte gör den rättvisa? Tänker mest på de stora silverfärgade partierna.

Postad 30 mars 2011 - 21:32

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
De silverfärgade partierna är gjorda i magnesium och luren känns stadig och välbyggd trots att den kan verka bräcklig!

Postad 30 mars 2011 - 22:02

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0
mycket fina lurar =) mer vikt i basen önskas dock. köra 12db mellan 0-90hz ^^ så är det okej med bas =)
Bifogad fil  170420071532.jpg   369,66K   2 Antal nerladdningar

Postad 30 mars 2011 - 22:09

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

jag har bara sett foton och några filmer på denna maffiga rymdskeppslur, och det som slår mig varje gång är att jag tycker den ser lite plastigt bräcklig ut på något vis. Är det bara foton som inte gör den rättvisa? Tänker mest på de stora silverfärgade partierna.

Konstruktionen i sig är bra och känns väldigt robust, däremot är det en del som har haft lite små problem med att färgen inte håller samma top kvalite, jag har en liten avflagning av färg på en kant, men känns ändå helt okej efter över ett års annvändande näst intill varje dag.

Postad 31 mars 2011 - 05:29

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
aah! nu slipper man skriva OT i Audezes egna tråd! :)

Hammer som sagt väntar med spänning! :( Jag måste säga att jag har väl kanske lyssnat på luren nu i ca 50timmar och tycker fortfarande att det låter fantastiskt. Framförallt Jazz, Klassiskt och den typen av musik lyfts till skyarna! gillas starkt!

Postad 31 mars 2011 - 08:22

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Vänta bara tills du kört lurarna uppemot 300 timmar fatzer.... blir ännu bättre :)
Tycker att HD-800 är värda en egen tråd i detta forum. Nog en av de mest detaljerade och analytiska hörlurar som jag lyssnat på. När det gäller att plocka ut mikrodetaljer är det nog bara AKG-K1000 och ett fåtal elektrostater som i min mening hänger med! Ljudbilden är enorm och det är nästan som att sitta i en konserthall.

Är det någon som har synpunkter ang. HD-800, bra eller dåliga? Min kritik är att de är lite för ljusa i klangen och att de upplevs ibland som för detaljerade. Man lyssnar mer på detaljer och glömmer ibland musiken!

Postad 31 mars 2011 - 09:55

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Jag anser inte HD 800:n som ljus, men de är väldigt kräsna lurar och kräver särskild utrustning för att verkligen skina, speciellt med originalkabeln. Jag har inte testat annan kabel men mitt par visar inga tecken på någon form av onaturlig ljushet hemma och när jag hörde lurarna på hembioconsult med Naim visade de upp en djup, härligt luftig bas, ett mellanregister med en underbar känsla av närhet och en ljudbild att dö för. Visserligen var inte Naim speciellt bred i ljudbilden men separation av instrument var mycket bra. Speciellt elgitarrer lät helt enkelt grymt med det systemet. Nu gäller det bara att återskapa samma ljud här hemma. :blush:

När det gäller design är de silverfärgade områdena plast av hög kvalitet som ser riktigt häftigt ut, men som tyvärr bidrar till att designen känns lite plastig och ömtålig. Konstruktionen är solid, men jag oroar mig hela tiden för att repa min lur.

När det gäller komfort har jag inte upplevt bättre, placerade rätt på huvudet känner man knappt lurarna efter en stunds användande!

Sammanfattat tycker jag att HD 800 är en fantastisk lur, men en rörförstärkare är att rekommendera då de skulle behöva lite mer kraft och magi i mellanregistret än vad de flesta transistorförstärkare erbjuder för att verkligen komma till liv.

Postad 31 mars 2011 - 14:40

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Hd-800 är mycker riktig en fantastiskt lur men som alla andra produkter har den sina brister. När jag menar att den låter ljust har jag jämfört den mot likvärdiga eller bättre lurar. Jag har kört mina Hd-800 med både rör och transistorförstärkare och den ljusa karaktären lyser tyvärr igenom. Jämför man HD-800 mot t.ex Audeze LCD-2 eller någon av Staxlurarna märks just den detaljen tydligt!

Postad 31 mars 2011 - 15:02

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
LCD-2 har jag uppfattat som något mörka, ingen direkt brist för många kanske men ändå en avvikelse från 100% neutral i utbyte mot en mer lättlyssnad, basig ton, så jag vet inte riktigt om det är en rättvis jämförelse, men jag står fast vid vad jag just skrev, de är väldigt beroende av system och någon ljus karaktär finns inte att tala om med rätt kablar, källa och förstärkare. Prova HD 800 balanserat, det ska tydligen vara i en helt annan liga...

Förresten, när du skriver "bättre lurar" antar jag att du menar bättre lurar för dig personligen? Med så bra lurar som HD 800, LCD-2, Stax, T1 och R10 med flera som alla lyser extra mycket på olika saker tror jag det är en subjektiv fråga om vilken som är allra bäst. En kille på head-fi testade för inte så länge sen HD 800:n balanserad via Apex Pinnacle, som nu tydligen verkar vara dominerande på marknaden för hörlursförstärkare. Källan var en 150 000 krs Meridian och givetvis var det balanserat från topp till tå. Han föredrog HD 800 framför både LCD2 och R10, tidigare i en jämförelse där han använde sin 307a var det tvärtom.

Redigerat av Blader, 31 mars 2011 - 15:13.

Postad 31 mars 2011 - 19:32

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Bladerunner, av nyfikenhet, vad driver du dina HD800 med? :blush:

Jag driver mina just nu med M1-hpa, och är väldigt nöjd! dock har dem bara spelat dryga 50 timmar! så kommer nog bli ännu bättre med tiden. Dock så tror jag det kommer bli en uppgradering av CD-spelaren inom en framtid :) Det borde också bli en riktigt lyft, just nu har jag en Cambridge Topaz CD10 som källa.

Vad är det egentligen som är skillnaden mellan balancerat och obalancerat?

Postad 31 mars 2011 - 20:49

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Smaken är som baken! Tycker du Bladerunnerman att HD-800 är klangneutral så får det vara upp till dig. Jag står fast vid att de är för ljusa och analytiska. Nu är det så att jag gillar HD-800 och därför behållit dem i min lilla hörlurssamling. De har många bra egenskaper och är en trevlig lur att lyssna på.
Min referenslur är Stax Omega2 och när man jämför lurar med dem är det faktiskt LCD-2 som kommer närmast klangmässigt. Jämfört med HD-800 ligger Omega2 lurarna i en högre division. Elektrostater har fortfarande ett försprång ljudmässigt enligt min mening.
Är det ingen som har elektrostatlurar på detta forum? Skulle vara kul att starta en tråd för just elektrostater :blush:

Postad 31 mars 2011 - 21:21

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Ska försöka få tag i ett par HD 800 att testa med min Audio valve RKV. Något att se upp med när det gäller beggade elektrostatlurar?

Redigerat av Sidelakebob, 31 mars 2011 - 21:24.

Postad 31 mars 2011 - 21:41

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Fatzer: Jag kör dem rakt in i stereoförstärkaren :) visst finns kraften där men ljudet lämnar mycket att önska. Jag letar fortfarande efter en optimal förstärkare/dac att para dem med, vill ju bli helnöjd när jag lägger så mycket cash! :blush: Det lutar åt Burson HA-160 och HRT music streamer II+ men jag ska försöka provlyssna lite grejer för att bli helt säker...

Hammer65: Jag vet inte om jag kan säga att lurarna i sig är klangneutrala, jag tycker att det känns konstigt att kritisera en lur som skiftar så mycket i ljudet beroende på grejer, men Naim var grejer som lutade åt det mjukare och mörkare hållet, lättlyssnat och med ett kolsvart basregister. Det skulle vara intressant att höra LCD-2 och Omega2, men tyvärr är de sällsynta i vårt avlånga land. :/

Redigerat av Blader, 31 mars 2011 - 21:42.

Postad 01 april 2011 - 10:04

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
HD-800 tillhör faktiskt en av mina favoriter och visst skiftar den i ljudet beroende på utrustning (naturligt med avslöjande grejer). Jag har suttit och jämfört lurar och haft både Omega2mk1 (lånade) och mina egna Omega 2mk2 som jag haft som referens när jag provat lurar. Ungefär som Hifi & Musik som har Denon 7000 som referens. Klangligt sett låter HD-800 ljusare än Omega och LCD-2 lite mörkare. Vad man föredrar är upp till en själv. Mitt klangideal är nog mer åt det mörka hållet. Gillar t.ex LCD-2's mörka klang bättre än HD-800's ljusa!

När det gäller att köpa beggade elektrostatlurar brukar de vara i bra skick. Folk som har elektrostatlurar är oftast försiktiga hur de hanterar dem. Annars går det att beställa Stax från Japan till bra priser från ca 4500kr uppåt med driver! Ett bra begköp är Koss E90/ESP950 och man brukar hitta dem för runt 4000kr.

Postad 01 april 2011 - 10:13

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Omega mk2 ska vara lite mörkare och basigare än mk1, som en vassare HD 650 till signaturen, vad tycker du som hört båda? :blink:

Postad 01 april 2011 - 12:17

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Båda är mycket bra lurar och ljudsignaturen är ganska lika dem emellan. Mk2 har en liten höjning i övre basen som ger dem lite mer punch i ljudet. Annars låter de väldigt lika i mellanregistret och diskanten. Tyvärr är det svårt att få tag i Mk1 och hade jag möjligheten skulle det varit roligt att ägt ett par!
Den nya Stax lamba luren SR-507 går betydligt djupare i basen än Omega2 och har en otrolig dynamik. Basen är faktiskt i klass med LCD-2. Mellanregistret är det enda område som Omega2 vinner lite. Diskantåtergivningen är
jämbördig mellan Omega2 och SR-507. Tror faktiskt att du Bladerunnerman skulle gilla ljudet på SR-507. Finns många likheter med HD-800 fast lite bättre på allt förutom ljudbilden som är en aning större på HD-800.

Postad 01 april 2011 - 15:59

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Det finns inget bättre än hd 800 :lol:

Appropå ljudbild, testa "virtual barbershop" på youtube, se till att du väljer HQ versionen. Visst är det fortfarande inte 100% kvalitet i ljudet men jag tror inte att du kommer bry dig, det är en surroundupplevelse man inte glömmer i första taget. Ryser fortfarande i hela kroppen. :blink:

Redigerat av Blader, 01 april 2011 - 16:00.

Postad 01 april 2011 - 18:52

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Det finns många bra binauralinspelningar. Själv gillar jag Kunstkopfumgang starkt. Första gången man lyssnade på den var en upplevelse som heter duga. Och den kan fortfarande överraska när man glömt bort vilken impact den hade första gången. saxinspelningen är inte dålig men demonstrerar inte tekniken lika bra samt är inte lika effektfull :blink:.

De här är bra också. http://download.mso......al Recordings

Hittade också en Also Sprach Zarathrusta inspelning på Amazon. Inte riktigt lika mycket wow men svårt att bevisa fel helt klart.

Ultrasones test CD kan du testa har en hel del binaural inspelningar.

Vilken tonbalans som är rätt kan man ju orda om men man kan ju fundera på att om du måste equaliza sönder en hörlur för att uppnå rätt tonbalans eller 1 av 10 förstärkare klarar sig hyfsat så är den måhända mer färgad än en som inte är lika krävande på den här biten stock?
LCD-2n går att pusha stenhårt med EQ utan att stöta på distortion också. Och skillnaderna i något så subtilt som kablar har den avslöjat utan problem. I grundutförandet så pushar den inte fram anomaliteter i ljudbilden på samma sätt som brightare hörlurar såsom K701, SA5000 och dylika gör. Lyckas ändå vara mer detaljerad med mina öron sätt just därför månne.

Största problemet för min del med LCD-2n är dock ljudbilden. De flesta dynamiska hörlurar med vinklade eller displacerade drivvare jag testat på sista tiden är klart bättre på den punkten. HD 800n rankas ofta högt jämte K1000 på den här biten :lol:. Docken sak som hindrat mig från att testa HD 800n är att jag är lite rädd att dess berömda expansiva ljudbild ska kännas artificiell på samma sätt som K701ans. Många medlemmar vars öron verkar överensstämma med mina brukar påpeka sådant.. K701an har jag aldrig kunnat använda för film då ljudbilden trots dess storlek sällan överensstämde med vad jag såg på skärmen. För musik har den ofta helt klart övertygat dock för live inspelningar i alla fall där du inte har facit på samma sätt.

Hur fungerar Hd 800 gällande detta? Övertygar ljudbilden för film/spel lika mycket som för musik?
Antar att även denna går att pressa ganska väl med EQ om än inte lika mycket som orthos. Går det att få åtminstone CD 3K bas ur dem? K701s bas gick djupt nog definitivt men de lät ofta tunt för att få fram detaljer och förstärka ljudbilden misstänker jag. Den är gjord för att dissekera musiken upplevde jag det som.

Postad 01 april 2011 - 19:34

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
HD 800 är bra film lurar, de låter inte riktigt som högtalare men de har en bra centerbild och eftersom de är så bekväma är det lätt att glömma att man lyssnar på hörlurar. Nu har jag inte fantastisk utrustning så ta detta som ett tecken på att ljudbilden kan bli ännu bättre. :blink:

Jag har provat Itunes EQ några gånger och det gav inget bra resultat, basen blev grötig. Med bättre EQ och bättre grejer än vad jag har tror jag inte det ska vara några som helst problem då HD 800 (till skillnad från vad många tror) kan sparka ifrån sig rejält i basregistret, mest tack vare de stora membranen.

Postad 01 april 2011 - 20:14

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
HD-800 är en så pass avslöjande lur att en EQ skulle direkt höras och påverka ljudet negativt :blink:
Ljudbilden är stor på HD-800 och faktiskt den största jag hört på omslutande lurar. Akg-K1000, Jecklin Float och Ergo Amt som mera fungerar som öronhögtalare har större ljudbild än HD-800. Tyvärr tappar man djupbasen på dessa lurar eftersom de hänger utanför öronen.

Postad 01 april 2011 - 20:46

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Tack för svar :blink:

Hammer65 har du testat hårdvaruequalizers som arbetar i den digitala domänen såsom Behringer DEQ2496?

Stor ljudbild är inget självändamål för min del även om det ofta är befriande :lol:. Mer en ljudbild jag kan köpa när jag ser på film med övertygande ljudpanoreringar i 3D. Med K701an ex fick du kulor visslandes runt öronen så återgav dem där kulorna landade rätt bra men du kunde inte spåra dem under luftfärden ex. Lite samma problem som LCD-2n som inte panorerar särskilt smidigt men på ett annat sätt.

Om ljudbilden fungerar så är det egentligen bara dess super öppna natur som stör. Kan komplettera med min 10 " subwoofer om nöden skulle kräva det eller LFEn då. Kör oftast högtalare eller DX 1000 för actionspektakel dock som går stenhårt för sub action. Inte det användningsområdet jag har för hörlursfilmtittande generellt.

Planerar ny datorbygge snart som jag förhoppningsvis ska få till tystare. Lite off topic men om någon hittat en bluray spelare som skalar upp dvd filmer lika bra som PC så är jag mycket intresserad.

Postad 01 april 2011 - 20:50

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Jag måste säga att jag tycker att mina HD800 presterar alldeles ypperligt till film och med M1an kan jag utan problem lägga till 3-24db bas förstärkning, jag gillar det inte, men lurarna producerar extremt med bas som säkerligen passar många som gillar mycket bas.

Men jag föredrar luren helt neutral utan förstärkning av olika slag. Det blir som Hammer säger, Bas förstärkning och annat fix med EQ sabbar faktiskt luren i mitt tycke.

Postad 01 april 2011 - 21:08

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Jag har aldrig provat en hårdvaruequalizer och det kan hända att den påverkar ljudet mindre i negativ bemärkelse än en vanlig analog dito.
Personligen gillar helst raka rör när det gäller audio. Så lite ljudpåverkan som möjligt i signalkedjan. Därför har jag svårt med equalizers och tonkontroller. Köper helst försteg och integrerade förstärkare utan tonkontroller.
Det är en helt annan sak att anpassa ljudet med kablar och kontakter. Det brukar vara den sista tweaken innan man är nöjd med ljudet.

Redigerat av hammer65, 01 april 2011 - 21:09.

Postad 01 april 2011 - 22:14

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Ja, HD 800 kan (bokstavligen) producera bas som får dem att vibrera på skallen...

Postad 02 april 2011 - 15:41

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Vad tror ni mina vänner, efter inkörningen har jag ju tänkt mig att uppgradera till cardas då det är mycket snack om att det faktiskt är en värd liten tweak! Eller värd och värd, men ack så intressant att prova efter skriverierna ;)

Men då är funderingen, ska man köpa balanserade cardas kablar direkt då det verkar vara "teh SHioEET" och sedan köpa med adaptrar till så man kan koppla hörlurarna till min nuvarande RCA setup. Självklart får jag inte ljudkvaliteten som med följer balanserat då jag inte kör balanserat rakt igenom. Men jag tänkte mera för att slippa köpa dubbla omgångar Cardas och det blir ju uppgradrings och framtidssäkert. För jag borde ju ändå få lite mera kropp och själv av cardas på adaptrar? Även om det inte blir lika bra som balanserat.

Nu vet jag inte ens om det fungerar att göra så som jag tänker. men ge mig gärna lite feedback! :P

Och på tal om någon Ume hörslursdate! det har ju varit mycket snack i grantråden LCd-2 om en date i umeå. tänkte jag kan ju spoila lite här med om det, kanske finns fler med HD800 som också bor i umeå!

Postad 02 april 2011 - 15:52

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Jag ser att nästan alla i tråden saknar galleri, Lägg gärna upp några bilder på era fina hörlurs - anläggningar.

Postad 02 april 2011 - 22:00

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Cardas är bra val fatzer ;) Jag skulle köpa balanserade Cardaskablar och skaffa en adapter. En annan som redan har Cardas för nöja sig med icke balanserade dito :D

Tyvärr bor jag i huvudstaden men skulle gärna åka upp för en CanJam träff i Umeå :P

Postad 02 april 2011 - 22:59

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Japp, det var därför jag tänkte att jag inte skulle göra som du :P Tänkte jag lär av ditt misstag, då det ändå en vacker dag kommer att vara en balanserad rigg här hemma så är det ju lika bra att kablarna redan är balanserade! För även med XLR RCA adapter kommer ljudet ändå få ett lyft, inte samma lyft som med balans hela vägen, men lite bättre än orginalet? Blir intressant att testa iaf ;)

Postad 04 april 2011 - 09:18

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Kört lite tester på M1-hpa mot Little Dot MkVI med bl.a HD-800 och återkommer med en liten recension!
En sak är säker, båda är mycket bra hörlursförstärkare och är underbara att lyssna på ;)

Postad 04 april 2011 - 16:03

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Hammer, som sagts tidigare, ser fram emot det :D Jag själv gillar verkligen min M1 skarpt! tycker mina 800 spelar ritkigt bra tillsammans med M1!

Postad 06 april 2011 - 00:25

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Tycker att välja stärkare till dessa är toksvårt, de vanligaste top rekomendationerna finns inte att testa här hemma och det blir att handla på känsla, man bara läser och läser i hopp om att finna ett rätt svar men det finns ju inte ;-)
Valen just nu står iaf mellan Leben CS300 (som faktiskt går att lyssna på här hemma), WooAudio WA22 samt Eddie Current Balancing Act, såg även att det låg en begagnad Ray Samuels B-52 uppe innom smärtgränsen..

Någon som har koll på vad dom brukar ta i tullavgift på hörlursförstärkare utöver de 25% i moms?

Postad 06 april 2011 - 14:23

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
B52... dyr jäkel. :)

Även jag slits mellan WA22 (balanserad) och Leben CS300. Leben ska enligt head-fi vara den mest omtyckta, men den saknar ju balanserade kontakter samtidigt..

Postad 07 april 2011 - 09:38

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0
kul att det finns så många hd800 ägare som vill ha leben eller wa22 ^^. jag är en av dem med. rör verkar vara bra för vår älskade lur (hd800). Btw så finns Leben CS300 på audioconcept, jag ska ta mig en provlyssning nån gång. kommer väl antagligen ut därifrån med en smal plånbok :)

Redigerat av Unregistered9dec5957, 07 april 2011 - 09:38.

Postad 07 april 2011 - 16:43

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Har varit inne på att åka till audioconcept länge nu för att testa leben cs300 mot DNA Sonetten som jag har lyssnat på där tidigare som är en väldigt trevlig förstärkare till HD800.
Tanken var att ta det när dom hade planerat in hörlursdagarna här i mars, men tyvär blev det ju inställt så blir nog ett besök runt påskhelgen ifall dom har öppet.

Postad 09 april 2011 - 18:58

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Har fått låna hem en Leben CS300 som jag ska testa i några veckor! Första intrycket är ett underbart gosigt rörljud som verkligen är engagerande. Ljudbilden är stor och luftig och alla instrument låter stort och fylligt. Förstärkaren passar bra ihop med båda mina Gradolurar och HD-800. Det lite kyliga mellanregistret är nästan bortblåst på HD-800 och röster framförs med fyllighet. På just röster låter Grado HF-1 ett par snäpp bättre än HD-800. Ännu fylligare och tydligare, man nästan ryser ;)
Ska prova AKG-K1000 lurarna på Leben när jag får tid, annars fortsätter jag njuta av musiken med HD-800, HF-1 och CS300 ;)

Bifogad fil(er)

Postad 09 april 2011 - 19:47

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Och LCD-2..?

Blev plötsligt lite sugen på att köpa mig en LCD-2 när jag far till USA nu i sommar, 945 dollar blir ca 6000 kr, plus ev. tull. Är osäker på det där. I vilket fall måste jag testa dem först. ;)

Postad 09 april 2011 - 20:20

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Provade snabbt LCD-2 tillsammans med Leben och tycker det blir lite för gosigt och mörkt. LCD-2 passar nog bättre ihop med en transistorförstärkare. Bra ide bladerunnerman att köpa ett par LCD-2 när du åker till Usa. LCD-2 blir ett bra komplement till dina HD-800 ;)

Postad 09 april 2011 - 20:30

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Ja, vi ska inte förhasta oss, men chansen finns. ;)

Ska bara försöka se till att smita igenom utan att betala den där äckliga tullen. ;)

Postad 09 april 2011 - 20:46

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Jag fick betala tull för mina LCD-2 men min kollega slapp tullavgift för sina lurar. Somliga har tur ;)

Postad 09 april 2011 - 20:51

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Vi hoppas på det bästa, om det nu blir så att jag köper, chanserna är 50/50. För det första finns det ju väldans massa annat att lägga pengar på i t ex NY, för det andra måste jag som sagt testa först. ;)

Finns det någon återförsäljare i Sverige som har LCD-2 som demo? Tänkte ev. dra över till Stockholm i påsk, så finns det någon där som har dem på demo vore det passande...

PS! Jag vill inte inkräkta för mycket på HD 800 tråden, så ska försöka gå över till LCD-2 tråden. ;)

Redigerat av Blader, 09 april 2011 - 20:52.

Postad 10 april 2011 - 09:25

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Härligt att du fick låna hem en Leben.
Fyll gärna på med mer intryck eftersom ;)

Postad 10 april 2011 - 18:08

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Leben är en rolig förstärkare, fick låna den av en rörfantast som har många andra intressanta byggen ;)
Tycker att Leben är den bästa matchning jag hittills hört för HD-800. Bådas brister blir deras fördelar. Tillsammans är det som två pusselbitar som hittat varandra. Låter riktigt härligt och det är roligt att lyssna, foten stampar takten och det är väl ett gott betyg :)
Har du vägarna förbi huvudstaden i påsk bladerunnerman borde vi kanske träffas? Du får möjlighet att få en provlyssning av LCD-2 som du är intresserad av ;)

Postad 10 april 2011 - 19:44

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Det vore riktigt trevligt! ;)

Kul att du gillar Leben + HD 800 kombon, om jag hade haft lite mer pengar att slösa (om man får säga slösa när det gäller hifi :)) hade jag nog get den en chans, behöver ju en ny förstärkare till högtalarna så det vore två flugor i en smäll. ;)

Postad 10 april 2011 - 19:56

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Skulle HD-800 varit mitt första val i lurar hade jag sparat och köpt en Leben som hörlursförstärkare. Tyvärr har jag många andra lurar och HiFi är som sagt en dyr hobby. Man kan inte få allt här i livet ;)
Bladerunnerman, säg till om du åker till Stockholm. En lurnördsträff vore roligt ;)

Postad 10 april 2011 - 19:59

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0

Har fått låna hem en Leben CS300 som jag ska testa i några veckor! Första intrycket är ett underbart gosigt rörljud som verkligen är engagerande. Ljudbilden är stor och luftig och alla instrument låter stort och fylligt. Förstärkaren passar bra ihop med båda mina Gradolurar och HD-800. Det lite kyliga mellanregistret är nästan bortblåst på HD-800 och röster framförs med fyllighet. På just röster låter Grado HF-1 ett par snäpp bättre än HD-800. Ännu fylligare och tydligare, man nästan ryser ;)
Ska prova AKG-K1000 lurarna på Leben när jag får tid, annars fortsätter jag njuta av musiken med HD-800, HF-1 och CS300 ;)

ojoj, snart måste man ringa (innan du lämmar tbx leben) ^^. btw hur blir kvaliteten i basen när man använder sig utav "bass boost" =) ?.

Postad 10 april 2011 - 20:07

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Skulle HD-800 varit mitt första val i lurar hade jag sparat och köpt en Leben som hörlursförstärkare. Tyvärr har jag många andra lurar och HiFi är som sagt en dyr hobby. Man kan inte få allt här i livet ;)
Bladerunnerman, säg till om du åker till Stockholm. En lurnördsträff vore roligt ;)

Yes, jag hör av mig. Ska försöka fixa med t-h-e-p-i-m-p så att man kan ta en heldags lyssnade på förstärkare i Stockholms hifiställen dessutom :)

Redigerat av Blader, 10 april 2011 - 20:08.

Postad 10 april 2011 - 22:17

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Låter onekligen bra, chansen är verkar vara rätt stor att en Leben hittar hem till mig den 21a skulle jag tro.

Postad 11 april 2011 - 09:23

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Du är välkommen förbi t-h-e-p-i-m-p om du vill provlyssna på Leben, vi är ju nästan grannar :)
Testade AKG-K1000 på Leben och kombinationen fungerar ok ihop men jag tycker inte att AKG-lurarna blommar riktigt fullt ut. Konstiga är att de låter bättre ihop med min billiga T-Amp. Allt har med matchning att göra och T-Ampen kanske är en bättre partner för AKG-K1000 :rolleyes:

Leben CS300 + Sennheiser HD-800, en fullträff :)

Postad 11 april 2011 - 10:41

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0

Du är välkommen förbi t-h-e-p-i-m-p om du vill provlyssna på Leben, vi är ju nästan grannar :)
Testade AKG-K1000 på Leben och kombinationen fungerar ok ihop men jag tycker inte att AKG-lurarna blommar riktigt fullt ut. Konstiga är att de låter bättre ihop med min billiga T-Amp. Allt har med matchning att göra och T-Ampen kanske är en bättre partner för AKG-K1000 :rolleyes:

Leben CS300 + Sennheiser HD-800, en fullträff :D

härligt =). saken är att jag vill hitta en bra kombination till mina hd800. hade tänkt mig hd800+leben CS300 (21.5k)+Hegel hd20 (12k) (dac) + aftermarket kabel (möjligtvis) cardas kabel.

vill på nått sätt få chansen att testa hegel hd20,leben och hd800 och cardas kabeln. du och audioconcept har leben, du har kabeln, ljudmakarn har dacarna jag är intresserad utav. kul :). btw vad använder du för källa ? hur är hela din "setup" så säga ? =).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.