Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Music Streamer II 2011 tips för bästa ljud?

126 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 July 2011 - 20:23

Metallseppo
  • Metallseppo
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Vi är några som har jämfört olika DACár och kommit fram till att HRT Music Streamer II+ 2011 Edition är överlägsen
LEAD LA 100 som inte kommer i närheten av ljudkvalite`n som HRT ger.
Smaken är olika.

Postad 19 July 2011 - 20:32

Metallseppo
  • Metallseppo
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Har köpt en Music Streamer II 2011 till mitt ljudsystem och är mycket nöjd med den men önskar
tips på allt som kan göra systemet ändå bättre förslag på player, usb kabel m.m

"Music Streamer II 2011 tips för bästa ljud?" är trådens rubrik.
Då tycker jag att det ska vara tips för Music Streamer ägareoch inget annat.

Postad 20 July 2011 - 15:33

Tech1
  • Tech1
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag har testat de flesta D/A-omvandlare på marknaden och äger själv en Hegel HD20 som låter mycket bra.
Men jag måste säga att nya Music Streamer II+ låter bättre än min egen Hegel HD20 och mycket bättre än
Lead LA 100.
Jag köpte Hegel HD20 på grund av att jag behövde ett försteg.

Postad 20 July 2011 - 17:00

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0
Någon som har upplevt ett klickade / poppande ljud genom sin HRT? Låter ungefär som när man spelar Vinyl. Det framkommer mest på hög volym. Har försökt googla men får inget konkret svar på vad som kan vara fel.

Bör tillägga att jag har precis köpt ny förstärkare och högtalare, så det behöver möjligtvis inte vara HRT'n men i brist på DVD/CD så kan jag inte koppla ut och testa med något annat.

Tack på förhand!

Redigerat av Crille99, 21 July 2011 - 17:51.

Postad 20 July 2011 - 19:22

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0

Jag har testat de flesta D/A-omvandlare på marknaden och äger själv en Hegel HD20 som låter mycket bra.
Men jag måste säga att nya Music Streamer II+ låter bättre än min egen Hegel HD20 och mycket bättre än
Lead LA 100.
Jag köpte Hegel HD20 på grund av att jag behövde ett försteg.

Beror på vad man har för elektronik för övrigt allt handlar om att matcha rätt. Jag har inte sägt att Music Streamer II+ låter dåligt men Lead vinner för mig i långa loppet ;) Mina Divine gillar Lead.

Okey åter till "Svarar på Music Streamer II 2011 tips för bästa ljud?"

Postad 25 July 2011 - 17:13

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Jämförde du iStreamer & Music Streamer ljudkvalite ?

YES!

Var på besök på en studio i går och fick reda på följande.
Eftersom Music Streamer II 2011 har Asynkron usb port så spelar det ingen roll vilken usb kabel man använder.
Däremot om man har en äldre modell som inte har asynkron överföring då kan det spela roll!

Så om man köper en vettig usb kabel för ett par tusenlappar är det bortkastat? Låter ju underligt. Kör II+ 2011an också asynkron?

Redigerat av Blader, 25 July 2011 - 17:15.

Postad 03 October 2011 - 21:01

Linustheloser
  • Linustheloser
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tänker uppgradera mitt ljudsystem med en HRT Music Streamer.
Valet står mellan en HRT Music Streamer II (2011) eller en Music Streamer II 2011+ (2011).
Vilken modell tycker ni att jag ska köpa?
Min rigg består av Högtalare Duevel Planets & XTZ Class A100 D3.

Tack på förhand!

Postad 04 October 2011 - 10:03

Metallseppo
  • Metallseppo
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Tänker uppgradera mitt ljudsystem med en HRT Music Streamer.
Valet står mellan en HRT Music Streamer II (2011) eller en Music Streamer II 2011+ (2011).
Vilken modell tycker ni att jag ska köpa?
Min rigg består av Högtalare Duevel Planets & XTZ Class A100 D3.

Tack på förhand!

Det räcker gott och väl med instegsmodellen Music Streamer II 2011.
Det kan aldrig bli bättre än den svagaste länken i ett system.
Music Streamer II 2011 klarar av att leverera till mycket dyrare anläggningar.

Postad 04 October 2011 - 13:54

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

En märklig och seglivad "floskel" imo... ;) Stämmer bra för en kätting men inte för t.ex. ljud. En enskild komponent kan självklart göra en anläggning bättre eller sämre (eller inte påverka alls).

Postad 04 October 2011 - 15:30

Metallseppo
  • Metallseppo
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

En märklig och seglivad "floskel" imo... ;) Stämmer bra för en kätting men inte för t.ex. ljud. En enskild komponent kan självklart göra en anläggning bättre eller sämre (eller inte påverka alls).

Jag tycker inte som du ang kätting/ljud :)
Självklart kan en komponent i ett system göra + - = :)

Postad 04 October 2011 - 17:18

Linustheloser
  • Linustheloser
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Tack för rådet!
Jag har nu beställt en Music Streamer II till min rigg.

Linus

Postad 10 October 2011 - 09:27

Linustheloser
  • Linustheloser
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag förstår att HRT Music Streamer II (2011) ligger på etta på prisjakt :)
Vilket ljud!

Postad 11 October 2011 - 21:28

Linustheloser
  • Linustheloser
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tänker köpa en Music Streamer till och är nu ute efter aktiva monitorer/ej för stora som jag tänker ha som
lyssnings högtalare när jag arbetar och sitter vid skrivbordet.
Är det någon Music Streamer ägare som har förslag på passande aktiva högtalare?
Högtalarna i mitt huvudsystem är Duevel Planet och är bra när jag spelar bakgrundsmusik och för strö lyssning.

Postad 12 October 2011 - 10:42

ÅkeÖstersund1
  • ÅkeÖstersund1
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Tänker köpa en Music Streamer till och är nu ute efter aktiva monitorer/ej för stora som jag tänker ha som
lyssnings högtalare när jag arbetar och sitter vid skrivbordet.
Är det någon Music Streamer ägare som har förslag på passande aktiva högtalare?
Högtalarna i mitt huvudsystem är Duevel Planet och är bra när jag spelar bakgrundsmusik och för strö lyssning.

Genelec 8020B (5.990kr) passar utmärkt till Music Streamer II 2011.

Postad 15 October 2011 - 11:20

BlizZardo
  • BlizZardo
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej, Köpte mig en music streamer II 2011 ed häromdagen och undrar vad ni kör med för buffer-inställning i foobar wasapi? Fick dra ner min till 50 ms för att slippa hack i musiken. Låter i övrigt riktigt gott. Matar mina elac 207A med finljud ;)

Postad 16 October 2011 - 16:45

Tech1
  • Tech1
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Hej, Köpte mig en music streamer II 2011 ed häromdagen och undrar vad ni kör med för buffer-inställning i foobar wasapi? Fick dra ner min till 50 ms för att slippa hack i musiken. Låter i övrigt riktigt gott. Matar mina elac 207A med finljud ;)

När du använder en drivrutin som WASAPI eller ASIO, rekommenderar jag starkt att bufferten ställs in så lågt
som möjligt (noll om det är ett alternativ). Tänk på att alla nya HRT produkter är asynkrona enheter, Datorn
måste hinna med att svara mot de tillfrågade återkopplings värdena så snabbt som möjligt för att undvika
buffert, under eller över körningar.Hacket är en dropout (under körning) som orsakas av överdrivet
buffert utrymme.

Mycket nöjd Music Streamer ägare :)

Postad 24 October 2011 - 11:33

Linustheloser
  • Linustheloser
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Genelec 8020B (5.990kr) passar utmärkt till Music Streamer II 2011.

Det blev ett par Genelec.
Trodde aldrig att det kunde bli så bra ljud :)
Nu vill jag snart inte spela på mina Duevel längre.
Music Streamer och Genelec levererar otroligt bra.
Tack för rådet :)
Åke vilken usb kabel använder du?

Postad 30 October 2011 - 20:07

Korvis
  • Korvis
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
Finns det några minimikrav på datorns minne, processor, systemkrav m.m för att kunna köra Music Streamer utan problem?
Jag frågar för jag funderar på att ev. köpa en Music Streamer till min mini-PC som jag idag använder för uppspelning av musik.

Kan det bli problem med strömförsörjningen via USB om man bara har en liten mini-PC?
Dumma frågor kanske men jag är inte helt säker på att detta är självklarheter.
Någon som kan reda ut mina "problem"?

Postad 30 October 2011 - 20:08

ÅkeÖstersund1
  • ÅkeÖstersund1
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Det blev ett par Genelec.
Trodde aldrig att det kunde bli så bra ljud :)
Nu vill jag snart inte spela på mina Duevel längre.
Music Streamer och Genelec levererar otroligt bra.
Tack för rådet :)
Åke vilken usb kabel använder du?

Ursäkta sent svar, jag har varit på tjänsteresa. När det gäller diskussioner om USB kablar så kan det starta ett mindre krig! Jag tycker personligen att det är ruffel och båg med tokdyra USB kablar men min närmaste vän har en dyr kabel och han tycker att det blir bättre. Över till frågan om vilken USB kabel jag använder.
Det är en Monster Cable USB 2.0 för 300 kr.

Postad 30 October 2011 - 20:20

ÅkeÖstersund1
  • ÅkeÖstersund1
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Finns det några minimikrav på datorns minne, processor, systemkrav m.m för att kunna köra Music Streamer utan problem?
Jag frågar för jag funderar på att ev. köpa en Music Streamer till min mini-PC som jag idag använder för uppspelning av musik.

Kan det bli problem med strömförsörjningen via USB om man bara har en liten mini-PC?
Dumma frågor kanske men jag är inte helt säker på att detta är självklarheter.
Någon som kan reda ut mina "problem"?

Det är inga problem att köra på en mini PC t.ex. med en Atom processor. MS behöver minst USB 1.1 och de flesta mini PC har USB 2.0.

Postad 31 October 2011 - 20:32

Korvis
  • Korvis
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
Tackar för detta förtydligande! :)

Postad 09 November 2011 - 17:15

Redstorm
  • Redstorm
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Nu kör jag inte RCA kablar som de flesta andra här utan har en fin receiver med HDMI.

Kör min musik via VLC på datorn med HDMI-> receiver -> högtalare.
Receivern(yamaha rx-v2065) har ett "pure direct" läge som stänger av alla onödiga kretsar vilket enligt mig ger kristallklart ljud i högtalare. Signalen är då helt digital hela vägen förutom i sista steget när det ska ut till högtalarna.

Har jag tolkat det fel men konverterar inte DACen upp ljudet till högre kvalité? Min förstärkare har enligt recensioner en bättre DAC och den använder jag när jag kör vanliga MP3 filer. Då jag kör min FLACmusik vill jag ju inte uppkonvertera musiken med någon dac, därav läget "pure direct".

Vill ni påstå att jag kan uppnå ÄNNU bättre ljud med denna DAC vid min musiklyssning än min befintliga setup med lossless digital ljudöverföring?

Postad 13 November 2011 - 21:03

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
En god vän till mig säljer nu sin MS 2011 DAC med en uppsättning Audioquest Jaguar DBS RCA kablage till, för ett bra pris.

Om du är intresserad så skriv ett PM till mig.

Mvh

Micke

Postad 17 November 2011 - 10:58

Trouper
  • Trouper
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Har köpt en Music Streamer II 2011 till mitt ljudsystem och är mycket nöjd med den men önskar
tips på allt som kan göra systemet ändå bättre förslag på player, usb kabel m.m

Ett tips till Music Streamer ägare.
Jag blev rekommenderad att gå förbi Windows alla drivrutiner m.m för att få bättre ljud.
Ladda ner gratis programmet ASIO4ALL och köp sedan JRiver Media Center för ca 300 kr.
Då går signalen rakt ut på porten utan att Windows påverkar något.
Det blir mycket bättre än Wasapi!

Postad 17 November 2011 - 23:13

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

• 802 inlägg
  • 0

Ett tips till Music Streamer ägare.
Jag blev rekommenderad att gå förbi Windows alla drivrutiner m.m för att få bättre ljud.
Ladda ner gratis programmet ASIO4ALL och köp sedan JRiver Media Center för ca 300 kr.
Då går signalen rakt ut på porten utan att Windows påverkar något.
Det blir mycket bättre än Wasapi!

Intressant då både WASAPI o ASIO är bitperfect enligt J River. Och ska vara rätt likvärdiga. Däremot går Direct Sound och Wave out genom windows mixern.

"WASAPI is Microsoft's most modern method for talking with sound devices. WASAPI stands for Windows Audio Session API. It is available in Windows Vista, Windows 7, and newer. It allows delivering an unmodified bitstream to a sound device.
WASAPI support was first added to Media Center 13. Media Center 15 added event style WASAPI support.
For XP, ASIO is similar."

Postad 12 December 2011 - 11:24

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Ingen som vet när 2012 versionerna kommer? dem borde väl släppas snart eller släpps dem i mars eller något sådant dumt.

Angående deras prisvärdaste modell II 2011 blev den det bästa köpet up till 2000 av whathifi http://www.whathifi....sic-streamer-ii , deras + modell verkar inte vara lika populär istället vann Arcam r dac upp rill 3500 och brio dac upp till 6000. men för den saken skull vet man inte hur mkt det skiljer dem åt ljudmässigt.

Postad 12 December 2011 - 12:06

Redstorm
  • Redstorm
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Nu kör jag inte RCA kablar som de flesta andra här utan har en fin receiver med HDMI.

Kör min musik via VLC på datorn med HDMI-> receiver -> högtalare.
Receivern(yamaha rx-v2065) har ett "pure direct" läge som stänger av alla onödiga kretsar vilket enligt mig ger kristallklart ljud i högtalare. Signalen är då helt digital hela vägen förutom i sista steget när det ska ut till högtalarna.

Har jag tolkat det fel men konverterar inte DACen upp ljudet till högre kvalité? Min förstärkare har enligt recensioner en bättre DAC och den använder jag när jag kör vanliga MP3 filer. Då jag kör min FLACmusik vill jag ju inte uppkonvertera musiken med någon dac, därav läget "pure direct".

Vill ni påstå att jag kan uppnå ÄNNU bättre ljud med denna DAC vid min musiklyssning än min befintliga setup med lossless digital ljudöverföring?

Är det ingen som har input på detta? Bör jag istället skapa en separat tråd då frågan kan anses vara generell?

Postad 12 December 2011 - 22:33

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Är det ingen som har input på detta? Bör jag istället skapa en separat tråd då frågan kan anses vara generell?

du har förmodligen en bra dac i en reciver för en 10k tror inte du kommer märka så stor skillnad men låna hem nga olika och testa det kan ju bli bättre vad vet jag det e ju helt omöjligt att sitta här och lova dig att det blir det :) lycka till

Postad 13 December 2011 - 20:11

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Ingen som vet när 2012 versionerna kommer? dem borde väl släppas snart eller släpps dem i mars eller något sådant dumt.

Kan man verkligen förvänta sig att en produkt av den här typen skall kunna "förbättras" inför varje nytt år?

Angående deras prisvärdaste modell II 2011 blev den det bästa köpet up till 2000 av whathifi http://www.whathifi....sic-streamer-ii , deras + modell verkar inte vara lika populär istället vann Arcam r dac upp rill 3500 och brio dac upp till 6000. men för den saken skull vet man inte hur mkt det skiljer dem åt ljudmässigt.

WhatHifi mfl skall man nog ta med en eller flera nypor salt. Var inte länge sedan jag såg deras sågning av en hdmi-kabel. Har den och den funkar precis lika bra som alla andra kablar jag har (varav någon mer än 10 ggr så dyr). Trams...

http://www.whathifi....mi/user-reviews

Postad 15 December 2011 - 00:09

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Riktigt trist att det är priskartell på denna DAC. Nu är det dags för någon butik att visa lite stake och sänka priset!

Postad 04 January 2012 - 20:55

ÅkeÖstersund1
  • ÅkeÖstersund1
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Har postat detta inlägg på en annan tråd men tycker att det är så pass viktigt att informera så många som möjligt eftersom det verkar vara en del som gör fel. Självklart gäller det inte bara för Music Streamer ägare utan alla märken. Här kommer viktig teknisk information som jag fick från distributören av HRT music Streamer och det kommer direkt från HRT fabriken i USA med kommentarer/förtydliganden av Ingvar Öhman från Ino Audio.
Varför ska Music Streamer ha 44,1kHz från datorn när man spelar okomprimerad (standard CD) eller komprimerad musik. Däremot när man spelar 96kHz (HDCD) ska datorn vara inställd på 96kHz.

Hej alla. Jag har vidarebefordrat frågan till Kevin på hirestech som gör Music Streamern. Så här svarade han:

Q: What exactly do you loose in sound if you are playing 96 from the computer to a Music Streamer if the music is standard CD 44.1. Please advise what you think.

A: The question of sample rate and SRC (sample rate conversion) is one that comes up from time to time. It is generally caused by the misleading information that is propagated that the higher sample rate is always better. This simply is not true.
For any audio file, there is a native rate and very often this is 44k1 (or 44,100 Hz). When one sets up a host (computer) to change the sample rate, what happens is that the audio passes through a SRC (sample rate converter) and the audio is resample to fit the new output sample rate (96k in your example). The SRC process is both destructive in that it alters the original data and more importantly, does so unnecessarily. There is absolutely no increase in resolution from undergoing this process and all the worse, there are now low level artifacts added to the source material from errors which occur from the process.
Resolution is strictly the result of the bit depth, the only effect that sample rate has is to determine the cutoff frequency.
Non integer (non whole number) SRC conversion, like from 44k1 to 96k are even more destructive as then are mathematical more convoluted.
There is a lot of misinformation out there and a lot of this comes from sources that should know better but they are often trying to sell something and are more concerned with profit than good sound.

Best, Kevin

För dem som tycker att terminologin är svår nog som det är och föredrar svenska har jag bett Ingvar Öhman från Ino Audio att översätta Kevins svar, och iö har även lagt till några kommentarer/förtydliganden inom parenteser:

Fråga: Vad förlorar man med avseende på ljudkvalitet om man spelar med 96 kHz istället för originalformatet 44,1 kHz, från datorn till en Music Streamer?

Svar: Frågan om samplingsfrekvens och samplingsfrekvenskonvertering kommer upp till som tätt, och det beror för det mesta på all missledande information som förmedlas, om att en högre samplingsfrekvens alltid skulle vara bättre. Det är helt enkelt fel.
För varje ljudfil finns det alltid en ursprunglig samplingsfrekvens (den enda egentliga samplingsfrekvensen som beskriver hur musiksignalen defacto har fångats och flyttats in till den digitala världen) som ofta är 44,1 kHz (CD-standard). När man ställer in en dator att ändra samplingsfrekvensen så passerar filen en samplingsfrekvensomvandling, och filen blir omsamplad för att passa det valda nya utmatningsformatet, i detta exempel med samplingsfrekvensen 96 kHz. Denna process är både destruktiv på så vis att den ändrar ursprungsdata och dessutom så gör den det helt i onödan. Det sker ingen som helst ökning av upplösningen av omsamplingen, men nya lågnivå-artefakter (saker man kan hitta som inte fanns i originalsignalen) tillförs signalen på grund av beräkningsfel i processen (värst blir det om man inte ökar bitantalat avsevärt i samband med samplingsfrekvenskonverteringen, men det blir ALLTID en något lägre upplösning efter varje samplingsfrekvenskonvertering).
Upplösningen är endast beroende av bitdjupet (2^n där n är antalet bitar) och den enda begränsning som samplingsfrekvensen ger är bandbredden (och den i sin tur kan inte återvinnas genom att i efterhand konvertera till en samplingsfrekvens högre än den ursprungliga - förlorade toner kan inte trollas fram i efterhand, hur gärna än marknadsförare vill få oss att tro det).
Samplingsfrekvenskonverteringar där kvoten mellan ursprunglig och ny samplingsfrekvens inte bildar ett heltal, t ex från 44,1 kHz till 96 kHz, blir oftast till och med mera destruktiv än sådan som ger en heltalskvot (t ex 44,1 – 88,2 kHz) då matematiken blir mera komplex (när även de ursprungliga samplingsögonblicken måste ersättas av nya mellanliggande).
Det sprids väldigt mycket desinformation om dessa saker, och mycket kommer från källor som borde veta bättre. Men de försöker ofta sälja någonting och att sälja med god förtjänst ligger dem ofta varmare om hjärtat än att åstadkomma en god ljudkvalitet.

Bästa hälsningar, Kevin (/iö)

Postad 05 January 2012 - 18:31

Syno
  • Syno
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Har postat detta inlägg på en annan tråd men tycker att det är så pass viktigt att informera så många som möjligt eftersom det verkar vara en del som gör fel. Självklart gäller det inte bara för Music Streamer ägare utan alla märken. Här kommer viktig teknisk information som jag fick från distributören av HRT music Streamer och det kommer direkt från HRT fabriken i USA med kommentarer/förtydliganden av Ingvar Öhman från Ino Audio.
Varför ska Music Streamer ha 44,1kHz från datorn när man spelar okomprimerad (standard CD) eller komprimerad musik. Däremot när man spelar 96kHz (HDCD) ska datorn vara inställd på 96kHz.

Hej alla. Jag har vidarebefordrat frågan till Kevin på hirestech som gör Music Streamern. Så här svarade han:

Q: What exactly do you loose in sound if you are playing 96 from the computer to a Music Streamer if the music is standard CD 44.1. Please advise what you think.

A: The question of sample rate and SRC (sample rate conversion) is one that comes up from time to time. It is generally caused by the misleading information that is propagated that the higher sample rate is always better. This simply is not true.
For any audio file, there is a native rate and very often this is 44k1 (or 44,100 Hz). When one sets up a host (computer) to change the sample rate, what happens is that the audio passes through a SRC (sample rate converter) and the audio is resample to fit the new output sample rate (96k in your example). The SRC process is both destructive in that it alters the original data and more importantly, does so unnecessarily. There is absolutely no increase in resolution from undergoing this process and all the worse, there are now low level artifacts added to the source material from errors which occur from the process.
Resolution is strictly the result of the bit depth, the only effect that sample rate has is to determine the cutoff frequency.
Non integer (non whole number) SRC conversion, like from 44k1 to 96k are even more destructive as then are mathematical more convoluted.
There is a lot of misinformation out there and a lot of this comes from sources that should know better but they are often trying to sell something and are more concerned with profit than good sound.

Best, Kevin

För dem som tycker att terminologin är svår nog som det är och föredrar svenska har jag bett Ingvar Öhman från Ino Audio att översätta Kevins svar, och iö har även lagt till några kommentarer/förtydliganden inom parenteser:

Fråga: Vad förlorar man med avseende på ljudkvalitet om man spelar med 96 kHz istället för originalformatet 44,1 kHz, från datorn till en Music Streamer?

Svar: Frågan om samplingsfrekvens och samplingsfrekvenskonvertering kommer upp till som tätt, och det beror för det mesta på all missledande information som förmedlas, om att en högre samplingsfrekvens alltid skulle vara bättre. Det är helt enkelt fel.
För varje ljudfil finns det alltid en ursprunglig samplingsfrekvens (den enda egentliga samplingsfrekvensen som beskriver hur musiksignalen defacto har fångats och flyttats in till den digitala världen) som ofta är 44,1 kHz (CD-standard). När man ställer in en dator att ändra samplingsfrekvensen så passerar filen en samplingsfrekvensomvandling, och filen blir omsamplad för att passa det valda nya utmatningsformatet, i detta exempel med samplingsfrekvensen 96 kHz. Denna process är både destruktiv på så vis att den ändrar ursprungsdata och dessutom så gör den det helt i onödan. Det sker ingen som helst ökning av upplösningen av omsamplingen, men nya lågnivå-artefakter (saker man kan hitta som inte fanns i originalsignalen) tillförs signalen på grund av beräkningsfel i processen (värst blir det om man inte ökar bitantalat avsevärt i samband med samplingsfrekvenskonverteringen, men det blir ALLTID en något lägre upplösning efter varje samplingsfrekvenskonvertering).
Upplösningen är endast beroende av bitdjupet (2^n där n är antalet bitar) och den enda begränsning som samplingsfrekvensen ger är bandbredden (och den i sin tur kan inte återvinnas genom att i efterhand konvertera till en samplingsfrekvens högre än den ursprungliga - förlorade toner kan inte trollas fram i efterhand, hur gärna än marknadsförare vill få oss att tro det).
Samplingsfrekvenskonverteringar där kvoten mellan ursprunglig och ny samplingsfrekvens inte bildar ett heltal, t ex från 44,1 kHz till 96 kHz, blir oftast till och med mera destruktiv än sådan som ger en heltalskvot (t ex 44,1 – 88,2 kHz) då matematiken blir mera komplex (när även de ursprungliga samplingsögonblicken måste ersättas av nya mellanliggande).
Det sprids väldigt mycket desinformation om dessa saker, och mycket kommer från källor som borde veta bättre. Men de försöker ofta sälja någonting och att sälja med god förtjänst ligger dem ofta varmare om hjärtat än att åstadkomma en god ljudkvalitet.

Bästa hälsningar, Kevin (/iö)

Tack! Mycket bra tips för alla som spelar från dator till dac :)

Postad 11 January 2012 - 19:15

ÅkeÖstersund1
  • ÅkeÖstersund1
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Hur du ställer in samplingsfrekvens på PC & Mac!

Om du har en MAC gör du följande: Klicka på Spotlight förstoringsglaset längst upp i högra hörnet på skärmbilden.
Skriv "ljud-/MIDI-inställningar"
Ändra t.ex.. Format till 44100,00Hz / 2knl-24bitar
Klart.

PC: Kontrollpanelen-Ljud-(högerklicka på valt ljudkort/DAC)-Egenskaper-Avanserat
-Välj t.ex. 16 bit, 44100Hz (CD-kvalitet) Klart

Postad 15 January 2012 - 11:40

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man uppgraderar mjukvaran på HRT:n på en mac dator

Postad 15 January 2012 - 20:46

ÅkeÖstersund1
  • ÅkeÖstersund1
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Tyvärr har inte HRT tagit fram en desktop applikation för Mac plattformen.
Lättast är att du lånar en PC och gör det.
För några dagar sedan släppte HRT en ny gratis programvara för alla modeller som gör dem ändå bättre än förut.
Gratis är alltid trevligt :)

Postad 15 January 2012 - 21:13

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Var finns infon om programvaran länka tack .

Postad 15 January 2012 - 21:29

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Verkar va så krångligt att uppdatera dessa HRT.

Postad 15 January 2012 - 21:48

ÅkeÖstersund1
  • ÅkeÖstersund1
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
http://www.highresol...es.com/support/
Välj först UpStream (PDF "Music Streamer firmware upgrade instructions")
Läs igenom och ladda sedan ner rätt Firmware (finns längs ner)

Postad 15 January 2012 - 21:56

ÅkeÖstersund1
  • ÅkeÖstersund1
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

I helgen uppgraderade jag min Music Streamer II 2011!

Klicka på länken nedan och läs om hur du gör för att installera Firmware 1.7 och få ännu bättre ljud.

http://www.highresol...es.com/support/

OBS! Din Music Streamer måste ha firmware 1.5 från början om uppgraderingen ska fungera.
Du uppgraderar genom att gå in på länken och hämta hem 3 stycken filer, "USBView Utiliy", "UpStream" och "Firmware" mappen. Läs noga igenom PDF dokumenten som finns på sidan och även det dokument som finns i mappen "Firmware".

"USBView Utility" visar vilken version du har i Music Streamern.

"UpStream" låter dig installera uppgraderingen. OBS! måste läggas i mappen "Firmware" annars hittar inte "UpStream" filen "MSII_1V7.bin".

"Firmware" Mappen innehåller (devlist, MSII_1V7.bin, MSII+_1V5.bin, MSP_1V5.bin och Music Streamer firmware upgrade instructions.pdf)

För Music Streamer II 2011 ägare är det filen "MSII_1V7.bin" som är den som ska användas vid uppgradering av firmware.

Det är lite besvärligt att göra uppgraderingen, men läs instruktionerna i PDF filerna, så ska det gå bra (varken turismo eller minhembio tar ansvar för felaktigt utförda uppgraderingar).

Är det värt att göra uppgraderingen? Absolut! Det blev ännu bättre ljud. Vad uppgraderingen gör vet jag inte, det finns inte någon uppgift om detta på sidan.

Music Streamer II 2011 är en riktig liten guldklimp, bra pris och uppgraderingsbar för bättre ljud med nedladdningsbara filer!!!

Och du kör väl din Music Streamer med inställningen 24bit/44.1khz för bästa möjliga ljud!?

/turismo/

Bra info tidigare i tråden!

Postad 15 January 2012 - 22:19

Syno
  • Syno
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Det är så bra att man kan köpa en DAC och sedan upgradera gratis och få den ändå bättre. Annars vill de flesta tillverkare bara att man ska köpa nytt och nytt hela tiden. En eloge till HRT :)

Postad 15 January 2012 - 22:30

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Music Streamer II + uppdaterad till version 1.8.

Kan verkligen en uppdatering innebära bättre ljud?

Postad 15 January 2012 - 22:53

Syno
  • Syno
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag tycker att det låter bättre...lite mer levande efter senaste uppdateringen och det är gratis.
Såg på HRT hemsida att de har fått utmärkelsen "Best of The Best 2011" av PositiveFeedback writer choice awards för både Music Streamer II och II+
http://www.highresol...ies.com/reviews

Postad 15 January 2012 - 23:48

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Finns det ingen info vad denna programuppdatering gör för något?

Postad 16 January 2012 - 20:20

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Verkar va så krångligt att uppdatera dessa HRT.

Inte särskilt ladda ner firmware mappen och kopiera filen MSII+_1V8.BIN till en mapp som du skapar sen kopierar du in UpStream.exe i mappen också. Innan du gör detta kolla så du har 1.5 eller senare med usb view programmet sedan klickar du på UpStream.exe väljer filen MSII+_1V8.BIN och trycker write klart!!

Postad 17 January 2012 - 23:59

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0

Jag tycker att det låter bättre...lite mer levande efter senaste uppdateringen och det är gratis.
Såg på HRT hemsida att de har fått utmärkelsen "Best of The Best 2011" av PositiveFeedback writer choice awards för både Music Streamer II och II+
http://www.highresol...ies.com/reviews

Måste va placebo eller kan det verkligen bli bättre ljud efter en uppdatering? Är ju nog svårt att höra skillnader på olika dacar.

Postad 18 January 2012 - 22:14

Metallseppo
  • Metallseppo
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Renare, öppnare, mer detaljrik upplever jag att den nya uppdateringen har tillfört musiken.
Music Streamer levererar storslaget!

Postad 18 January 2012 - 23:07

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Nja vet inte riktigt om jag kan hålla med? Man köper ju en produkt som man tycker om som ger ett perfekt ljud. En uppdatering som ändrar ljudet skulle ju då kunna innebära att man inte kanske gillar ljudet efter uppdateringen?
Men jag tycker i detta fall att det inte är någon märkbar skillnad mellan ver 1.7 och ver 1.8. men ska som sagt ge den lite mer speltid.

Redigerat av Audio One, 18 January 2012 - 23:08.

Postad 20 January 2012 - 16:26

Rock4u
  • Rock4u
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Har också köpt en Music Streamer II efter stort sökande/ testande och är mycket nöjd.
Det finns flera nya players (PC) att välja mellan och jag undrar vad som rekommenderas fördelar/ nackdelar.

Postad 20 January 2012 - 20:15

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Har också köpt en Music Streamer II efter stort sökande/ testande och är mycket nöjd.
Det finns flera nya players (PC) att välja mellan och jag undrar vad som rekommenderas fördelar/ nackdelar.

Foobar fungerar väldigt bra !!!

Postad 21 January 2012 - 17:30

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Mailade Hrt och frågade vad som va nytt i senaste firmware för II+ 2011 modellen och fick som svar: Hello master_blom,

Thank you for your email. The latest firmware for the Music Streamer II+ made changes to the polled feedback algorithm and should work better with some less than ideal hosts (computers).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.