Monitor Audio Platinum PL300
(Golvhögtalare)
|
5
|
(4)
|
Inga priser | |
System Audio Ranger
(Golvhögtalare)
|
9
|
(10)
|
Inga priser | |
System Audio Ranger Master
(Golvhögtalare)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
System Audio Mantra 30
(Golvhögtalare)
|
7
|
(0)
|
Inga priser | |
System Audio Saxo 30
(Golvhögtalare)
|
4
|
(2)
|
Inga priser | |
System Audio Saxo 1
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
System Audio Aura 1
(Surroundhögtalare)
|
3
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 09 January 2012 - 19:37
Postad 09 January 2012 - 22:58
Postad 10 January 2012 - 04:44
Må så vara men varför, i det tidigare inlägget, dra slutsatsen att internkablaget är av betydelse för att "de låter så bra"? Är kabelns märke (Nordost i detta fall) viktigare än kabelns funktion.Hur som helst låter de hur bra som helst, och en nära vän uppgraderade till mater Explorer och de låter ännu bättre.
Var på en demo förra året där Audiovectors användning av kryogenisk nedkylning av metalldelar hyllades av ett danskt par i publiken. Tyvärr verkar dyrkabelsäljarnas suspekta argumentering ha letat sig till vissa högtalartillverkare.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 10 January 2012 - 04:56.
Postad 10 January 2012 - 10:20
Å andra sidan, varför ifrågasätta något man inte har en aning om?Må så vara men varför, i det tidigare inlägget, dra slutsatsen att internkablaget är av betydelse för att "de låter så bra"? Är kabelns märke (Nordost i detta fall) viktigare än kabelns funktion.
Var på en demo förra året där Audiovectors användning av kryogenisk nedkylning av metalldelar hyllades av ett danskt par i publiken. Tyvärr verkar dyrkabelsäljarnas suspekta argumentering ha letat sig till vissa högtalartillverkare.
Postad 10 January 2012 - 14:40
Har samma tanke med mina Aura 60. Vet inte riktigt hur man gör bara. Förmodligen genom basporten, finns ju en plugg i botten för dränering iaf. Och vilken mängd rekommenderas? Får kanske kontakta fabriken.Nån här som har fyllt sina Ranger/Explorer med sand? Var det värt besväret?
Postad 10 January 2012 - 14:57
Postad 10 January 2012 - 16:05
Förmodligen samma port jag har och volymen är ju samma i Ranger och Aura. Då skall man bara hitta passande sand, kattsand, blästersand, tips?På Ranger sitter det en port i botten (under foten) som man ska använda. Enligt manualen ska det vara runt 4 liter sand.
Postad 10 January 2012 - 16:13
Jo men det kan nog bli bra, lagom grovkornigt blir lättare att skaka på plats kanske. Tack för hjälpen, skall bli riktigt spännande.Den här har jag spanat in:
http://www.jula.se/f...lastring-018297
Postad 10 January 2012 - 20:14
inte genom basporten. torr mursand eller liknande från någon bygghandel. det viktiga är att sanden är torr. Jag fyllde min explorer enligt rekomendationen i instruktionsboken. 3/4 av utrymmet har jag för mig. Ljudet blev märkbart bättre, stummare, tightare på något vis.Har samma tanke med mina Aura 60. Vet inte riktigt hur man gör bara. Förmodligen genom basporten, finns ju en plugg i botten för dränering iaf. Och vilken mängd rekommenderas? Får kanske kontakta fabriken.
Postad 10 January 2012 - 20:51
Nån här som har fyllt sina Ranger/Explorer med sand? Var det värt besväret?
Jag fyllde mina Rangers redan när jag haft dem i mina ägor i två veckor, har nu haft dem i 2,5 år. Som skorvdalen skriver så upplevde även jag att högtalaren blev stummare och att ljudbilden blev tightare, klart värt besväret!
Postad 10 January 2012 - 21:48
Kan ju bli riktigt bra med lite tightare ljud då.
Postad 11 January 2012 - 03:19
Postad 11 January 2012 - 09:34
Är utrymmet man fyller en egen volym så att sanden inte kommer i kontakt med elementen? Hur fyller man, kan man vända uppochner på högtalaren och hälla på? Kan explorer verkligen bli ännu tightare, låter otroligt.inte genom basporten. torr mursand eller liknande från någon bygghandel. det viktiga är att sanden är torr. Jag fyllde min explorer enligt rekomendationen i instruktionsboken. 3/4 av utrymmet har jag för mig. Ljudet blev märkbart bättre, stummare, tightare på något vis.
Postad 11 January 2012 - 11:40
Kika här: http://www.system-au...2011%2001dk.pdf (sida 3)
Redigerat av cocobahia, 11 January 2012 - 11:41.
Postad 11 January 2012 - 12:43
Man tackar, tydligare kan det ju knappast bli.Japp, det är en egen kammare så det är ingen risk att sanden kommer i kontakt med elementen.
Kika här: http://www.system-au...2011%2001dk.pdf (sida 3)
Postad 11 January 2012 - 21:45
Har ett par vita mantra 60 som börjar bli inspelade nu. Låter riktigt bra även om mitt rum är en katastrof
Lite nyfiken på vad du har för förstärkare till högtalarna?
Har också ett par vita mantra 60 som håller på att spelas in :-) eller så är dom kanske redan inspelade för jag köpte dom som demohögtalare.
Postad 12 January 2012 - 14:25
Lite nyfiken på vad du har för förstärkare till högtalarna?
Har också ett par vita mantra 60 som håller på att spelas in :-) eller så är dom kanske redan inspelade för jag köpte dom som demohögtalare.
Använder en Arcam avr350. Tycker den funkar mycket bra med dessa högtalare!
/MVH
Postad 19 June 2012 - 11:52
Tycker om båda 2.
Saxo 30 är kanske lite raskare vilket utmärker alla SA.
XTZ har mer tyngd och går lägre i basen.
Båda är kapabla att måla upp en stor ljudbild.
Båda är bra alternativ när det gäller finlir.
Redigerat av Leif B, 19 June 2012 - 11:53.
Postad 04 July 2012 - 13:34
Postad 04 July 2012 - 14:36
50:an borde vara ett fynd. Har själv 60:an och är väldigt nöjd, men det borde ju som du säger inte vara stor skilnad. Men man vet aldrig. Lyssna måste du ju i vilket fall göra innan köp.Är det någon som har jämfört aura 50 mot aura 60? Ska själv försöka få till en lyssning på dessa men det borde inte vara jätte stor skillnad, absolut inte värt 5000 kr iaf.
Postad 17 September 2012 - 10:44
Jag har inte haft möjlighet att ta mig till en SA-återförsäljare än, men har börjat fundera på att byta ut mitt gamla Canton-surround till antingen Saxo eller Aura (30,10AV och 1).
Det rör sig om ca 50/50 musik (2.1) och film (5.1).
Postad 17 September 2012 - 15:29
Det som vi speciellt reflekterade över var att Saxo 1 faktiskt var ännu bättre på röster och detaljer än Saxo 10. Har man en sub och inte spelar så högt kan Saxo 1 säkert vara ett mycket trevligt val. Väljer man Saxo/Aura 10 får man ju samma högtalare till alla kanalerna. Snyggt och homogent både design och ljudmässigt. Saxo 30 gillade jag inte i affären men det säger kanske inget. Ut och lyssna.
Postad 17 September 2012 - 18:55
Snabbt bara, vad var det du inte gillade med Saxo 30 i affären? Den "borde" inte ligga så långt ifrån en Saxo 10 tänker jag.
Postad 17 September 2012 - 21:03
Postad 18 September 2012 - 09:15
Så tänkte jag också, borde ju bara vara en Saxo 10 med mer bas. Tyckte den saknade kontrollen, rappheten men också detaljrikedomen hos Saxo 10. Nu skall tilläggas att de stod helt olika i affären, av förklarliga skäl. Det är ju högst troligt att båda högtalarna kan låta annorlunda i andra miljöer. Men å andra sidan är det ju inte ovanligt att man upplever mindre högtalare just som jag upplevde Saxo 10, men då oftast på bekostnad av en djupare bas och möjligheten att spela högt.Tack för svaret. Intressant läsning. Ja, jag ska iväg och lyssna, synd bara att det är 30 mil till närmaste SA-återförsäljare.
Snabbt bara, vad var det du inte gillade med Saxo 30 i affären? Den "borde" inte ligga så långt ifrån en Saxo 10 tänker jag.
Men dessa är som sagt mina personliga upplevelser. Många gillar verkligen Saxo 30.
Postad 18 September 2012 - 15:59
http://www.hembiocon...dio/Saxo-10.htm
Postad 21 September 2012 - 11:50
Postad 21 September 2012 - 15:27
Är relativt nöjd med kombin.
Låter kanon genom datorn med bra asus ljudkort.
Har tyvärr inte hört 1 eller 10.
Mvh
Postad 10 October 2012 - 13:48
Postad 10 October 2012 - 14:00
Postad 10 October 2012 - 14:04
Ranger Master låter trevligt på låg och måttlig volym tycker jag men pressar man den distar de rätt rejält så de är inga partyburkar direkt.Inte kul när det börjar knäppa och ploppa från elementen...
Postad 10 October 2012 - 14:09
Postad 10 October 2012 - 14:15
Redigerat av hassesolo, 10 October 2012 - 14:18.
Postad 10 October 2012 - 17:21
Postad 10 October 2012 - 17:32
Jo det är precis vad jag har och det var inget fel på dem. De tålde bara inte partyvolymer, men det är ju inte konstigt eftersom det är små högtalare. Fullt normalt.
Postad 10 October 2012 - 21:03
Postad 10 October 2012 - 21:47
Kan förtydliga att det var rätt högt vi spelade. På lyssningsplats ca 3 m från högtalarna mätte vi ca 87dB (slow C) när de började protestera och poppa. Detta var när de drevs av en bra kraftfull Rotel-förstärkare. Drivna av en klen Maranz-reciever började de i stället dista kraftigt vid ca 85 dB (mätt på samma sätt).
Nu vet jag inte riktigt vad slow C innebär, men 87dB låter rätt lågt för att det ska börja dista. Hade ni verkligen en schysst SPL-mätare?
Postad 11 October 2012 - 00:10
Postad 11 October 2012 - 11:48
Slow C betyder långsam respons vid dBC, vilket är samma som dBL. Vid dBL© mäter man hela spektrat medan tex. dBA är ett filter som har tagits fram för att mäta ungefär som örat. Slow innebär i praktiken att man inte kommer att se pikarna utan mera av ett medelvärde. Ladda ner en ljudmätarapp till din telefon så ser du precis hur det funkar.Nu vet jag inte riktigt vad slow C innebär, men 87dB låter rätt lågt för att det ska börja dista. Hade ni verkligen en schysst SPL-mätare?
Jag också, och tydligen en allt växande skara. En rörförstärkare till ett par SA så är man verkligen i "dist heaven".Då gillar jag tydligen högtalare med rejäl dist :-)
Sedan är ju det där med dist inte sällan rent nonsens. Förutsatt att det inte låter direkt illa, för då är det ju uppenbarligen dist, så är det ju så att man ju knappast kan veta exakt hur en inspelning är tänkt att låta. Vet man inte det så vet man alltså inte om det är en förvrängd (distorderad) signal man hör. Har helt enkelt gått lite inflation i det där uttrycket tycker jag.
Redigerat av laddie15, 11 October 2012 - 12:09.
Postad 11 October 2012 - 16:27
Postad 11 October 2012 - 16:33
Kan det vara så att man i ett väldigt dämpat rum helt enkelt behöver kräma på väsentligt mer för att få samma völym vid lyssningspositionen? Är absolut ingen fena på rumsakustik men har förstått att rummets reflexer i vissa fall kan höja ljudtrycket med så mycket som 10 dB. Omvänt kan man ju i så fall förstå att högtalarna kan få ett bestyr.
Som sagt, kan mycket väl vara ute och cykla här, bara en teori.
Har själv inga som helst problem med mina Aura 60 i ett rum på ca. 35 kvm. Men det är inte så väldigt dämpat så däri kan kanske en del av förklaringen ligga till att andra upplever SA annorlunda. Kommer absolut inte ens i närheten av att stressa högtalarna och upplever dem dessutom som neutrala. Så dist, nej knappast vid hälsosamma ljudnivåer i alla fall.
Redigerat av laddie15, 11 October 2012 - 17:40.
Postad 01 November 2012 - 11:51
Tänkte dock uppgradera till 7.1 i form av ett par "high front".
Kör vidare med SA givetvis, och för att snåla in lite så har jag spanat in Saxo 8 som förutom priset även är mer slimmade än Auras motsvarighet.
Har inte lyssnat på Saxo men jag antar att det funkar bra att kombinera dessa?
Postad 01 November 2012 - 12:10
Som sagt körde vi med en Rotel på 2 x 500w...
Är inte 2x500w rotel en gammal klass d historia som disstar kraftigt i de högre frekvenserna?
Postad 01 November 2012 - 12:14
Redigerat av hassesolo, 01 November 2012 - 12:15.
Postad 01 November 2012 - 12:49
Dock har jag väldigt svårt att tro att dessa SA disstar så tidigt som du skriver, de gångerna jag hört dom så ha de kunnat spela med låg disst (hörbar ialf) rätt högt upp i spl i jämnförelse med många andra normal stora golvare.
Redigerat av robert293, 01 November 2012 - 12:52.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
SA-klubben! (System Audio).
102 bilder
10 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?