SVS PC 13 Eller Velodyne DD 12/DD10
Velodyne DD-10
(Subwoofers)
|
5
|
(11)
|
Inga priser | |
Velodyne DD-12
(Subwoofers)
|
3
|
(9)
|
Inga priser | |
SVS PC13-Ultra
(Subwoofers)
|
6
|
(6)
|
Inga priser | |
Velodyne DD-12 Plus
(Subwoofers)
|
7
|
(2)
|
48 790:- | |
SVS PC13-Ultra DSP
(Subwoofers)
|
1
|
(4)
|
Inga priser |
Postad 22 January 2012 - 06:07
Postad 22 January 2012 - 06:46
Hur tusan kan ino y och pb vara lika stora? Shit, snacka om synvilla
Redigerat av Zartok, 22 January 2012 - 06:57.
Postad 22 January 2012 - 09:29
Samma som med högtalare, alltså kan man kategoriskt inte säga att en sub är optimal som många här gör.
Dessutom skiljer övriga systemet mellan oss användare och att passa in en sub till det är inte lätt utan bäst är att låna hem och lyssna helt enkelt.
En del gillar kanske inte när hela rummet skakar , en del gillar när grannens billarm går när man kör en film och en del gillar mjuk varm men behaglig bas på njutbara dB.
Jag kommer inte skriva mer om basar då det är lönlöst att ge en nyanserad bild på detta forum. Jag föreslår en sticky tråd som skriver SVS till allt och alla så kan man lägga ned övriga diskussioner i detta ämne.
Over and out
Postad 22 January 2012 - 10:51
Så låt dig inte skrämmas iväg av någon som föredrar SVS före Velodyne. Det är alltid kul med någon som kan ge andra jämförelser till SVS som har erfarenhet av andra märken som du nu har för Velodyne DD.
Så stanna kvar o lämna inte denna forum del! Mvh.JBL-PIPPS
Redigerat av JBL-PIPPS, 22 January 2012 - 10:51.
Postad 22 January 2012 - 11:17
Så fortsätt skriv!
Postad 22 January 2012 - 11:51
Min personliga åsikter är att Ino och PB är ett par nivåer över DD.
Ändå har du aldrig lyssnat på DD+
Eller ska du skriva som på component att du inte behöver provlyssna för att veta
hur den låter hehe
Redigerat av Anton, 22 January 2012 - 11:52.
Postad 22 January 2012 - 11:54
Dd och dd+ är väl två olika modeller, non?
Ja DD+ är den nya modellen som ska vara betydligt bättre än DD
Större lådor, bättre element, bättre DSP och mera effekt.
Postad 22 January 2012 - 12:00
Postad 22 January 2012 - 13:10
Jag läser vad du skriver och om inte andra (du och andra) står på sig så får ju inte vi med mindre erfarenhet någon chans att
Postad 22 January 2012 - 13:27
Tycker det är bra att Daniel presenterar Velodyne, så att man får alternativ till den "prisvärda" svs'en.
Postad 22 January 2012 - 15:08
Jag ska prova en PC13 sedan hemma som jag sagt också och ge en sida vid sida jämförelse med mätningar.
Postad 22 January 2012 - 15:42
Tack för stöttningen men det är mycket motvind....har någon frågor om DD i synnerhet så känner jag mig ha bra koll på den iaf.
Jag ska prova en PC13 sedan hemma som jag sagt också och ge en sida vid sida jämförelse med mätningar.
keep it up
Postad 22 January 2012 - 16:53
fast om du börjar kämpa för hk så kommer jag sluta boosta dig
Postad 22 January 2012 - 17:51
Postad 22 January 2012 - 18:25
Postad 22 January 2012 - 18:52
Är du synsk?Ändå har du aldrig lyssnat på DD+
Eller ska du skriva som på component att du inte behöver provlyssna för att veta
hur den låter hehe
Vad man subjektiv gillar är personligt, men återgivning är relativt objektivt begrepp.Som alla vet så är preferenserna på basåtergivningen olika, varvid man måste ta alla subjektiva påståenden om raka kurvor, snea kurvor, boost, dämpning elektronisk påverkan etc med en nypa salt och själv avgöra vad man gillar och vad som låter bäst.
Postad 22 January 2012 - 19:33
det är ju en rätt kompetent modul för kaffe pengar.
för 1st dd får man ju hela rummet fyllt av dessa.
Postad 22 January 2012 - 19:52
ja, vi vet alla att svs är mer prisvärda, men nu brydde sig ts inte om pris alls, varpå vi kan skippa det och bara se till ts behov. Jag tror ärligt på att dd är bättre till musik, vilket ts ville ha subben till. Dd15 lär ju inte heller göra bort sig om det skulle köras cloverfield heller.
Postad 22 January 2012 - 20:07
Jag har två frågor:Jag tror ärligt på att dd är bättre till musik, vilket ts ville ha subben till. Dd15 lär ju inte heller göra bort sig om det skulle köras cloverfield heller.
-Av vilken anledning tror du DD är bättre till musik?
-Vad är skillnaden mellan musik och film ljud?
Redigerat av AlexanderE, 22 January 2012 - 20:24.
Postad 22 January 2012 - 20:25
Postad 22 January 2012 - 20:36
Är du synsk?
Vad man subjektiv gillar är personligt, men återgivning är relativt objektivt begrepp.
Är du själv synsk?
Var ju det svaret jag fick från dig därför undrade jag igen om du lyssnat på dom?
Jag har två frågor:
-Av vilken anledning tror du DD är bättre till musik?
-Vad är skillnaden mellan musik och film ljud?
Är det inte bättre du förklarar IGEN och IGEN och IGEN
Redigerat av Anton, 22 January 2012 - 20:37.
Postad 22 January 2012 - 20:38
det är alltså stor skillnad enl mig. basljud och basgång i musik är i regel mer rythmiskt än explosioner i film. jag tror även att daniel vet vad han pratar om när han pratar subbar och han har till skillnad från många av oss upplevt båda subbarna.
Postad 22 January 2012 - 21:13
Ujjj va svårt det blir att välja subbas nu
http://www.avsforum....d.php?t=1313176
Mvh
/M
Postad 22 January 2012 - 21:58
Här har du några riktigt bra subbar: http://checkout.jlau...25.103585.0.0.0
en fathom f113 rankas långt bättre än svs 13tummare av audiophile
Postad 23 January 2012 - 00:56
Nej, därför sitter jag inte och påstår vad andra lyssnat på eller ej.Är du själv synsk?
Det finns fullt med musik som går djupare än 15 hz och det finns fullt med filmer som inte har något under 50-100 hz. Så på vilket sätt skiljer det åt?Karlsson: filmljud är väldigt annorlunda mot musikbas. jag har nog aldrig lyssnat på en enda låt som spelar ner till typ 15 hz, kanske delvis för att man ska höra ljudet.Filmljudet ska kännas. där ska det skaka och ruskas om och jag är rätt säker på att strumpsmällen i monsters går ner mot 10 eller under tom (enl night). jag kände den med hans pb13u.
det är alltså stor skillnad enl mig. basljud och basgång i musik är i regel mer rythmiskt än explosioner i film. jag tror även att daniel vet vad han pratar om när han pratar subbar och han har till skillnad från många av oss upplevt båda subbarna.
Jag vill påstå att det inte är någon som helst skillnad om det är film eller musik. Båda två är elektriska signaler och basmodulen vet inte om det är 30 hz från musik eller från film.
Det är helt enkelt en myt att det är skillnad på musik och film bas.
Postad 23 January 2012 - 02:12
Nej, därför sitter jag inte och påstår vad andra lyssnat på eller ej.
Det finns fullt med musik som går djupare än 15 hz och det finns fullt med filmer som inte har något under 50-100 hz. Så på vilket sätt skiljer det åt?
Jag vill påstå att det inte är någon som helst skillnad om det är film eller musik. Båda två är elektriska signaler och basmodulen vet inte om det är 30 hz från musik eller från film.
Tror inte du ska prata om synsk då du inte behövde lyssna på DD+ för du visste
hur den konstruktion låter.
Tyvärr hade admin rensat tråden som
vanligt när du är inblandad i trådar på forum.
Så då har du lyssnat på DD+ nu??
Det är en myt enligt DIG inget annat.
Sedan lyssnar dom flesta på annat än toner.
Redigerat av Anton, 23 January 2012 - 02:13.
Postad 23 January 2012 - 07:36
Att mullra i film och dista klarar de flesta portade subbar hyfsat men att låta bra till musik, där skiljs agnarna från vetet.
Tips är att lyssna på subbar innan man dömmer ut dem Karlsson, jag har hittat en del som sticker ut bra trots priset som varit lågt också. Men vill du sitta hemma och intala dig att du gjort rätt köp för all framtid genom att kategoriskt dissa andra subbar för att kanske må bra själv så blir ju inte en dialog så konstruktiv. I så fall är det bättre du skippar en kommentar enligt mig.
Observera att jag tycker PB13U är fångrym och en bra sub, top notch för film, men inte lika bra till musik som den presterar i film enligt mig för ja det är skillnad enligt ovan och jag hör den.
Postad 23 January 2012 - 08:13
Det finns fullt med musik som går djupare än 15 hz och det finns fullt med filmer som inte har något under 50-100 hz. Så på vilket sätt skiljer det åt?
jag vet inte om du läst det jag skrivit riktigt bra. jag skrev att JAG inte hört en enda låt med 15hz, förutom basstronics då. jag lyssnar på rock och hårdrock. här använder man sig av baskaggar och elbasar. dessa är inte inställda eller ens fusiskt kapabla att spela subsoniskt.
Elektromusik (eller vad det nu kallas), ex basstronics spelar djupare, men deras musik är skapad av en dator där man kan välja att gå ner djupare än vanliga instrument kan.
självklart finns det filmer som inte använder sig av djupbas. där är nog velodynen bättre rakt igenom. Komedier behöver inte använda sig av djupbas för att få fram rätt effekt i filmen. fler filmer har sitt lägsta spelande över 20hz, inte under.
Sen så måste även du märka av att bas används på olika sätt när det smäller i en film, när metall böjs eller när en stor t-rex vandrar omkring samt när dio spelar refrängen i holy diver.
Bas i film är mullrande och mycket fyllig. jag har åter igen inte hört en enda låt som använder sig av basen på det sättet i en del av musiken, såvida det inte har varit tänkt som en effekt. där har vi sammanfattningen av inlägget för övrigt. musik eller effekt. två vitt skiljda områden.
Postad 23 January 2012 - 11:26
Det hörs under film med. Har man lägre krav till film så är det en sak, men det ändrar inte faktumet att det inte är någon skillnad mellan film och musik när det gäller återgivning. Ett faktum som man lätt kan visa i ett test.Jag hävdar i motsats till Karlsson att en explosion i en film inte har samma krav på rapphet dvs group delay och låg distortion som musik har för det är tydligare att höra de sakerna i ett musikspår dvs om en subb inte är snabb eller har hög distortion.
Ja föreslår att du inte ska lyssna på personer som tror de är synska. Jag har lyssnat på över 10 olika Velodyne subwoofers genom åren, även DD+.Tips är att lyssna på subbar innan man dömmer ut dem Karlsson,
Det finns massa olika låtar med effektbas i musik.Bas i film är mullrande och mycket fyllig. jag har åter igen inte hört en enda låt som använder sig av basen på det sättet i en del av musiken, såvida det inte har varit tänkt som en effekt. där har vi sammanfattningen av inlägget för övrigt. musik eller effekt. två vitt skiljda områden.
Sen är det ologiskt med påståendet om skillnad mellan musik och film bas när filmer, just det, har massa musik i dem! Så hur gör du då? Byter bas för explosionerna?
Faktum kvarstår, subwoofern ser ingen skillnad på om signalen kommer från musik, musik med effekter, film eller film med musik. Vilket jag lätt skulle kunna visa i ett blindtest där du får 10 olika snuttar uppspelade och sen får gissa om de kommer från en film eller musik.
Postad 23 January 2012 - 15:03
har du sett cloverfield?
i scenen när monstret går förbi en butik så är det massa bas.
i scenen på bron är det också massa bas.
den här basen är väldigt bumlig. den hänger även kvar längre. ljudet är kvar längre. muåååååå kan vi säga att det låter för skojsskull. det låter muåååååååååååååååååå.
jag (och jag skriver åter igen, JAG) har aldrig hört en enda låt med exempelvis detta muååååååååååååå-ljud. har du? jag gissar att du har en handfull låtar med lång ihållande superlåg bas eftersom det är det du argumenterar för.
musik innehåller inte speciellt ofta denna subsoniska bas helt enkelt. ta och kolla på... jag vet inte, kanske billboarden för 2010. hittar du två låtar som har subsoniska basfrekvenser? gör du inte det så anser jag att det finns en bra grund i mitt påstående.
nu till poängen. basfrekvenser används olika beroende på vad man ska ha det till. musik innehåller inte lika ofta megaexplosioner. filmer innehåller inte speciellt ofta ett rytmiskt basläte. ett konstigt sammanhang i det hela, som nästan verka vara ett kausalt samband är att explosioner även tenderar att gå djupare i basen än det rytmiska baslätet.
det innebär att musik till större del vill ha en sub som är bra på rytmiska basläten, den behöver inte spela ner till 12 hz och 90 db.
på sista du skrev i första stycket är ingen ide att ens kommentera. det fattar du väl själv att jag inte gör va? jag har fortfarande en sub som kan spela BÅDE musik och film bra. den är bara bättre på en sak än på en annan.
har du sett industrifläkten som spelar ner till 1 hz? det är det perfekta exemplet på en filmsub som inte är bra till musik.
Postad 23 January 2012 - 16:35
Dom är skräp.
Här har du några riktigt bra subbar: http://checkout.jlau...25.103585.0.0.0
en fathom f113 rankas långt bättre än svs 13tummare av audiophile
Jasså dom är skräp!? du har lyssnat på dessa?, på vilket sätt är dom skräp?, själv tror jag att det är mkt "Bang for the buck Subbar" dessa, som tex SVS.
Jotack jag är väl medveten om JL-Audio och deras Subbasar sen ett par år tillbaka.
Postad 23 January 2012 - 16:38
Postad 23 January 2012 - 17:12
Det hörs under film med. Har man lägre krav till film så är det en sak, men det ändrar inte faktumet att det inte är någon skillnad mellan film och musik när det gäller återgivning. Ett faktum som man lätt kan visa i ett test.
Ja föreslår att du inte ska lyssna på personer som tror de är synska. Jag har lyssnat på över 10 olika Velodyne subwoofers genom åren, även DD+.
Det finns massa olika låtar med effektbas i musik.
Sen är det ologiskt med påståendet om skillnad mellan musik och film bas när filmer, just det, har massa musik i dem! Så hur gör du då? Byter bas för explosionerna?
Faktum kvarstår, subwoofern ser ingen skillnad på om signalen kommer från musik, musik med effekter, film eller film med musik. Vilket jag lätt skulle kunna visa i ett blindtest där du får 10 olika snuttar uppspelade och sen får gissa om de kommer från en film eller musik.
Istället för att svara så kommer personangreppen
Men men
Postad 23 January 2012 - 17:20
det är en otrolig variation av bas i moderna filmer men väldig få system kan återge dom på ett bra sett tack vare subbasarna.
på tal om detta: jag har ett hemskt minne av en earthquake demo med terminator salvation filmen, enda gången jag lämnat en demo efter knappt 1 min..... fy vilket bröl o söl....men de flesta satt där ändå och wooow:ade.
Redigerat av robert293, 23 January 2012 - 17:24.
Postad 23 January 2012 - 17:27
Dock så går dessa subbar att ställa in och trimma in på ett väldigt mkt bättre sätt än hur Earthquake ofta väljer att demonstrera dom..
Redigerat av dallan1981, 23 January 2012 - 17:28.
Postad 23 January 2012 - 18:31
Postad 23 January 2012 - 20:20
woah, lugn nu. allt jag åsyftar på är att du bör kolla på hur raka deras kurvor är i graferna, och sen jämför du dom kurvorna med svs pb13u och dubbeldajmarna så får du se var jag fick det ifrån.Jasså dom är skräp!? du har lyssnat på dessa?, på vilket sätt är dom skräp?, själv tror jag att det är mkt "Bang for the buck Subbar" dessa, som tex SVS.
Jotack jag är väl medveten om JL-Audio och deras Subbasar sen ett par år tillbaka.
du kommer inte att finna mer bang for the buck än svs.
Postad 23 January 2012 - 20:23
Postad 23 January 2012 - 20:35
Jag håller med Karlsson till viss del, en sub gör knappast någon skillnad på musik och basljud i en film, det är basljud helt enkelt. En bra sub bör kunna återge både musikbas och filmbas bra, annars är det väl egentligen ingen bra sub. Men, givetvis så skiljer det ganska mycket mellan basen i en r&b hiphop låt mot t.ex basen i filmen cloverfield, den basen är avgrundsdjup och är betydligt mer "utdragen" än vad man brukar höra i musik. Så även om en sub bara går ned i 25hz regionen så betyder det väl inte att den spelar dåligt över 25hz? Den kan väl snarare spela bättre än subbar som går djupare i de högra frekvenserna, eller är jag ute och cyklar?
det är just ditt antagande som vi disskuterar. svs går avgrundsljupt och är därmed en perfekt filmsub. dd+ från velodyne spelar inte lika lågt, men ska vara desto bättre på att låta högre upp i registret, mellan 60 och 80 hz exempelvis. detta skulle innebära att eftersom velodyne är bättre på att spela midbass så är den bättre anpassad för musik än svs, som är bättre när det kommer till lågbas.
dock så ska man också komma ihåg att dessa subbar som disskuteras båda spelar mycket bra ner till 25 eller kanske lite under, det är efter det som svs'en spelar bättre än velodynen.
Det jag tänker på är att till film är det helt enkelt inte samma krav. Därför skrev jag att den ska vara till musik. Klart inte subben gör skillnad på musik eller film men det tror jag inte att någon menar heller.
aye, då är det nog en extra fjäder för dig att testa dd. men som skrivet, du måste upp till dd15 som du ska få ett ljud som är bättre än svs'en. jag tror inte att en dd klår pc13u någonstans.
du får fortfarande ett jävulusiskt tryck från dd, så det är inte på något sätt så att den är dålig på det. det som skiljer märker du egentligen bara av i dom basigaste filmerna. har du inte megahårda krav på bas (väggarna ska skaka, även i betongbunker
Postad 23 January 2012 - 21:55
det är just ditt antagande som vi disskuterar. svs går avgrundsljupt och är därmed en perfekt filmsub. dd+ från velodyne spelar inte lika lågt, men ska vara desto bättre på att låta högre upp i registret, mellan 60 och 80 hz exempelvis. detta skulle innebära att eftersom velodyne är bättre på att spela midbass så är den bättre anpassad för musik än svs, som är bättre när det kommer till lågbas.
dock så ska man också komma ihåg att dessa subbar som disskuteras båda spelar mycket bra ner till 25 eller kanske lite under, det är efter det som svs'en spelar bättre än velodynen.
aye, då är det nog en extra fjäder för dig att testa dd. men som skrivet, du måste upp till dd15 som du ska få ett ljud som är bättre än svs'en. jag tror inte att en dd klår pc13u någonstans.
du får fortfarande ett jävulusiskt tryck från dd, så det är inte på något sätt så att den är dålig på det. det som skiljer märker du egentligen bara av i dom basigaste filmerna. har du inte megahårda krav på bas (väggarna ska skaka, även i betongbunker) så är dd ett bra val, eller iaf ett mycket bra alternativ att testa på. hemmabiobutiken säljer kanske båda modellerna aye?
Du har lyssnat mkt på DD serien hemma hos dig eller i butik?
Sen så tycker jag inte man kan påstå att SVS ÄR mest bang for the buck rakt av, det finns oändligt många andra märken som du/vi inte har lyssnat på, plus att många finns inte ens i vårat land.
Att SVS är så stort som det är, är till stor del för att det är bra basar som är hyffsat prissatta, men även för att märket isig har lyfts fram och upp pga stor genomslagning på forumen runt om, om tex 1år så kanske ett annat märke över "en natt" blir det nya SVS... så är det alltid i denna industrin och kommer fortsätta vara.
Tycker subbarna i det testet jag länkade till presterade jäkligt bra i förhållande till pris/prestanda, hade tex samtliga dessa Subbar sålts här i Sverige så kan jag lova dig att dom hade varit stora på marknaden.
Tillgängligheten av en produkt, skapar löpmeter av text på forumen och försäljningen stiger, och mer löpmeter skrivs...osv...osv...
Postad 23 January 2012 - 22:16
Basen är bara bumlig om subwoofern är dålig eller om rummet är dåligt. Annars så är det bara en väldigt låg bas och inget unikt för film. Bara lyssna på t ex Thomas Köner eller Lustmord eller massa andra grupper med lågbas/infrabas, så är det precis samma sak!har du sett cloverfield?
i scenen när monstret går förbi en butik så är det massa bas.
i scenen på bron är det också massa bas.
den här basen är väldigt bumlig. den hänger även kvar längre. ljudet är kvar längre. muåååååå kan vi säga att det låter för skojsskull. det låter muåååååååååååååååååå.
Jag har hört flera och det är ju precis det som är min poäng. Att det inte är någon skillnad på film och musik ljud. Båda är samma frekvensspektrum som du återger.jag (och jag skriver åter igen, JAG) har aldrig hört en enda låt med exempelvis detta muååååååååååååå-ljud. har du? jag gissar att du har en handfull låtar med lång ihållande superlåg bas eftersom det är det du argumenterar för.
Öhhh, va? Jag kan dra fram flera miljoner filmer som inte har någon bas under 50 hz. En gissning är att 99,99% av alla filmer som är gjorda har inte infrafrekvenser inlagda. Så det är ologiskt resonemang du framför där.musik innehåller inte speciellt ofta denna subsoniska bas helt enkelt. ta och kolla på... jag vet inte, kanske billboarden för 2010. hittar du två låtar som har subsoniska basfrekvenser? gör du inte det så anser jag att det finns en bra grund i mitt påstående.
Förklara?det innebär att musik till större del vill ha en sub som är bra på rytmiska basläten, den behöver inte spela ner till 12 hz och 90 db.
Varför?har du sett industrifläkten som spelar ner till 1 hz? det är det perfekta exemplet på en filmsub som inte är bra till musik.
Postad 23 January 2012 - 22:17
Observera att rummet de nu står i är 11x5x3.5 meter med öppning till en undervåning och de står i princip helt öppet dvs ingen direkt room gain a la hörn.
Jag kan redan där göra så att det hörs långt utanför lägenhetens väggar alltså. Jag spelar normalt inte över 85 dB på musik heller men det är klart peakarna på film går väl lite högre än så.
Referensnivå i lägenhet = rött kort.
Vad vill jag säga med detta, jo att vi talar om ljudtryck på extrema nivåer och både DD och Svs har löjliga sådana.
Jag är nöjd men nyfiken på att prova en pc 13 u i hemmiljö då de pb 13 u jag lyssnade på lät, ska vi säga föga imponerande. Men som jag och Jocke avhandlat tidigare så berodde det nog på rummet. Detta ämne känns lite uttjatat nu dvs dd vs svs, skall vi inte stänga den diskussionen nu?
Postad 23 January 2012 - 22:54
ont: ts, berätta om dina intryck när du fått dom. du har ju fått två modeller att lyssna på nu. tror även rels större subbar gör sig bra musikaliskt.
Postad 23 January 2012 - 22:59
Vad är rappare bas?Håller med. det finns inget att diskutera. svs går djupare, dd har rappare bas. dd dyr musikare och svs mycket tryck för pengarna.
Jag tycker mig se det uttrycket när en bas/högtalare inte går så djupt, eftersom djupbas, av naturen, är långsam.
Postad 23 January 2012 - 23:18
Min svs pc13u spelar enl mig rätt bumligt i vissa basscener trots att jag har en eq. Cloverfieldscenerna var inte direkt precisa utan massivt bastryck. muller. Visst finns det nyanser av brunt, men det säger inte att det är en annan färg för det.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Velodyne DD plus 
3 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?