En fråga, bygger du dem verkligen inomhus/bostad?!
Har själv byggt ett antal högtalare i MDF och skulle aldrig ens fundera på bygge i bostaden.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Kommentarer till nu jävlar skall jag göra det ordentligt av kempa
Startad av
kempa
, Mar 22 2012 20:21
91 svar till detta ämne
Postad 06 March 2013 - 10:18
Imponerande!
En fråga, bygger du dem verkligen inomhus/bostad?! Har själv byggt ett antal högtalare i MDF och skulle aldrig ens fundera på bygge i bostaden. Postad 06 March 2013 - 10:20
Och du, kolla med http://www.audiocomponents.nl/
De kan sälja fler märken än de listar bla. Focal efter förfrågan och till bra priser. Postad 06 March 2013 - 11:25
japp bygger ihop dom inomhus men sågar allt på balkongen ;P
bra hemsida men det står inga priser... brukar inte vara ett bra tecken för min ekonomi! ^^ jag kör 4 vägare för att 10an är aktiv och att jag vill kunna köra fullljud ut med förstärkaren samt ha 2 st subar ^^ (blir lite olika djup i ljudet Postad 06 March 2013 - 11:31
Audiocomponents har inte priser ute för de vill inte skylta med hur lågt de ligger Postad 06 March 2013 - 12:40 ok! Men dåså! Postad 06 March 2013 - 21:56
någon som vet vart man kan få tag lite information om hur man skall bygga filter? får gärna vara allt från grunderna till lite mer avancerade grejer! =D vill lägga en del tid på de så jag vet vad jag skall tänka på när jag skall uppgradera till lite finare högtalare
Postad 06 March 2013 - 23:22
Googla passiva delningsfilter eller crossover / xover. Jag vet en hel del men det går inte att skriva så här. Är du bra på el? Induktans resistans konduktans hz, hur en bipolär kondig eller spole reagerar med växelspänning?
Det ser riktigt snyggt ut. Men innan du bygger de fina lådorna skulle jag gjort någon testlåda. Mätningar kan ju visa att avståndet mellan dem måste ändras i djupled beroende på delningsfilter osv. Oftast brukar man ju sätta mellanreg o diskant över varann. Men sätt dem tätt tillsammans. Skicka Pm så kan vi reda ut lite ??? Men det tar tid att lära sig. Ska se om jag hittar bra läsning men det blir till helgen när jag får tid. Postad 07 March 2013 - 16:44
Härligt! :-) ja jag har läst ellära A, växelström, motorreglering, styrtecknik och en hel del annat inom el :-m
Riktigt härligt att det finns folk här i värden som kan tänka sig hjälpa någon dom inte känner! :-D Har också lyckats fåtag i en kontakt som kan fixa fram högkvalites element från tex JVC pro och klipsch m.m. Till grosist pris Men vet dock inte hur jag skall få fram infospec från elementen då dom inte specifiserar detta på deras hemsidor:-( någon som vet vart man skulle kunna fåtag på detta? Postad 10 March 2013 - 17:52
Snygga högtalarbyggen! Angående din akustikfråga så är det lite taskigt att låta någon sitta direkt i ett hörn måste jag säga. Basen är alltid förstärkt där. Det enda du kan göra är som du själv misstänker, en ordentlig basfälla. Att EQ:a bort det kommer sabba för resten av sittplatserna och det vill du förmodligen inte. Det räcker förmodligen inte med en basfälla bara i det hörnet, även om du kan testa det, du behöver säkerligen basfällor i de andra hörnen också.
Men ändock, att låta nån sitta precis i ett hörn är ingen höjdare oavsett Edit: du kan inte vända rummet 90 grader så att du har lyssningsplatsen ut mot skynket? Redigerat av XavierJH, 10 March 2013 - 17:55. Postad 10 March 2013 - 17:56
ja det var det jag misstänkte... ja sitter sällan där men ifall man har ett gäng polare över så är det ju någon som får dra den nitlotten tyvärr
Postad 12 March 2013 - 20:13
kan bli lite svårt ;P kanske skall kan fixa ett annat högtalarskydd istället? tror dock jag kan ha listat ut hur jag skall göra med tråd nätet för att göra det lite enklare för mig! =D skall fästa en 3-5mm ers aluminium plåt på på toppen som jag sedan borrar 1mm ers hål i med 1 mm ers mellanrum sedan får jag malla upp mönstret för vart resterade festpunkter skall sitta å slå i små j*vla dubb med liten skalle. plåten på toppen skall festas med försänkta bult så man kan öppna upp nätet om man vill komma åt högtalarna ^^
Postad 23 May 2013 - 21:06
hade tänkt köra på dessa ifall det e något att satsa på?:
4" http://www.tymphany....W-04 Rev2_0.pdf 8" http://www.tymphany....W-04 Rev2_0.pdf 10" (OBS! aktiv sub) http://www.tymphany....8-HS Rev1_0.pdf 1" http://www.tymphany....0-04 Rev1_0.pdf fråga: hur mycket kommer 8an som är 0.6 DB högre att påvärka ljudet? Postad 23 May 2013 - 23:14
Hur ska du simulera/mäta filterkomponenter, eller kör du på en redan gjord design?
Postad 24 May 2013 - 11:00
Riktigt imponerad! Grymt bra jobbat! Ska bli roligt att se slutresultatet..
Postad 24 May 2013 - 12:23
Följer med spänning! Klart en tia för insatsen såhär långt! Kul att se! kör hårt
Postad 24 May 2013 - 14:54
ne helt egen design. har detta projekt för att lära mig lite mer im hur allt fungerar. har därför gjort volymen på lådorna lite förstora så jag sedan kan anpassa volymen efter elementen med hjälp av fogskym. har inte haft tid till att läsa om filter än dock :/
Postad 24 May 2013 - 15:20
oj skrev fel, menade peerless platinum. finns det någon där ute som vet något om denna serien? värt att köpa?
Postad 20 June 2013 - 21:37
Fogskum kommer nog inte att funka så bra. Det sk vara lufttät. Bästa är nog att tillverka lådan så bakstycket går att skjuta in/framåt mot baffelt o minska volymen. Men det är bara glömma med din snygga konstruktion.
Postad 29 June 2013 - 17:23
Men om man skulle måla med tex cilikon över porerna så blir det ju tätt, (problem solved
Postad 04 July 2013 - 23:13
hehe^^ väntar på att få tillgång till aluminiumskivorna, men dom är på semester...
Postad 06 October 2013 - 07:46
Ser ut som du har ett nice hem, det som smyger sig. Högtalarna tror jag blir jättefina:-)
Postad 11 October 2013 - 19:13
Montera diskant och mellareg bredvid varann kan vara dumt då det ger fasfel så fort du inte sitter i exakt 90graders vinkel till högtalaren. Lite beroende på filtret såklart. Har du byggt filtren o mätt upp om något element behöver förskjutas i djupled för att ligga rätt i fas med de andra? Svårt att ändra på det när allt är färdigt byggt.
Postad 18 May 2014 - 22:35
helt otroligt bygge! oj va impad man blir! ska bli så kul att se den färdig! skulle man ha lite cash över skulle man mutat dig o göra ett par till! galet snygga! du gör dom vita va? skulle gå på röda! =)
Postad 18 May 2014 - 22:54
ja det hade nog blivit jävligt snyggt de med! =D funderade ett tag på att skaffa en 3d printer och bygga allt i sektioner som man limmade, då hade man kunnat bygga ett par högtalare i månaden och i vilken design man nu än skulle kunna tänka sig
Postad 18 May 2014 - 23:21
räknade precis lite på vad bara abs/pla plast kostade och man hade landat på ca 40 000 kr i bara materialkostnad för sj stommen. om man skulle lägga till alla övriga kostnader så hade man hamnat på ca 60 000 utan någon vinst (om man skulle sälja). dålig affär skulle jag allt säga! men det går nog ändra på konstruktionen och med mindre högtalare så hade det nog funkat! =D XD
Postad 19 August 2014 - 19:01
Imponerade bygge, hoppas allt arbeta betalar sig i välljud.
Skymtade en japansk såg bland alla bilderna. Japanerna har fattat galoppen, man skall såga på draget om det skall bli riktigt bra:-) 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |