Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ska react 2.1 verkligen se ut så här?

78 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 December 2013 - 09:28

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
Här är något jag skrev 2004 - kan kanske behöva uppdatering på någon bit med tanke på utvecklingen inom dukmaterial, men i stort gäller nog det mesta :) http://www.component.se/docs.php?id=25

En spegel är Angular reflektiv, eftersom reflektionsvinkeln är lika stor som infallsvinkeln (så länge som spegeln är tillräckligt stor i förhållande till vågländen av ljuset ;) ) - detta gäller även parallella vågländer (i en plan spegel), dvs alla infallande vågländerna ändrar sin reflektion lika mycket så att de även är parallella efter reflektionen - det är därför som man ser lika stor ut i en spegel som man är.

En duk som är angular reflektive diffuserar ljuset vid reflektion (olika mycket beroende på gain och diffusion i duken), och skickar ut samma reflektion i flera riktningar - det är därför man kan få fenomen med hotspot, dvs en för stor del av reflektionerna går i en och samma riktning.

mvh

/Pär

Postad 04 December 2013 - 09:35

Unregisterede406f496
  • Unregisterede406f496
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

En duk som är angular reflektive diffuserar ljuset vid reflektion (olika mycket beroende på gain och diffusion i duken), och skickar ut samma reflektion i flera riktningar - det är därför man kan få fenomen med hotspot, dvs en för stor del av reflektionerna går i en och samma riktning.

Borde man i sånt fall inte få mindre hotspot om man höjer projektorn och ökar lens shift? Eller tänker jag fel?
Om jag håller en ficklampa mitt framför ansiktet och lyser framåt mot en duk, så borde väl det bli mindre hotspot om jag håller armen rakt upp men riktar ner den mot samma punkt som tidigare?

Redigerat av Unregisterede406f496, 04 December 2013 - 10:00.

Postad 04 December 2013 - 09:57

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Borde man i sånt fall inte få mindre hotspot om man höjer projektorn och ökar lens shift? Eller tänker jag fel? :/

ja, du tänker fel - det är dukens gainvinkel som gör hotspot

Reactdukens gainvinkel i förhållande till projektorn påverkas inte om du höjer projektorn (du kommer endast att flytta runt hotspoten) - den påverkas endast om du backar projektorn.

mvh

/Pär

Postad 09 December 2013 - 21:14

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Euroscreen 2.1 har knapp något hotspot, jag har en 104" ramspänd ser inget där alls, såg detta tydligt i andra dukar förut. eller så vänjer man sig fort, fast andra bekanta som tittar ser det inte heller ! men tror nog hur projektorn är inställd som är ao.

Redigerat av Unregistered7126f11a, 09 December 2013 - 21:17.

Postad 09 December 2013 - 22:45

mrqs
  • mrqs
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Jag har heller inga hotspots, har en react 2.1 99" och avstånd från lins till duk är 3.6m, har en epson EH-TW5900. (allt är till salu nu ;))

Postad 14 December 2013 - 22:21

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Aj aj aj. Även jag har blivit rekommenderad en React-duk på 95'' med en TW9200 och 3m kastavstånd av HBB Frölunda.

Har sett fram mot att få upp allt i vardagsrummet, men nu är jag orolig. Inte vad jag hade tänkt mig för 34000kr...

Postad 14 December 2013 - 22:43

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Om du har möjlighet förläng kastavståndet ...

Postad 14 December 2013 - 23:04

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 1

Om du har möjlighet förläng kastavståndet ...

Det skulle jag förstås kunna göra. Ska se vad flickvännen säger om att ha öppet fönstret året om.

Postad 14 December 2013 - 23:19

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Om du inte köpt sakerna än är det väl bara att titta hos hbb med samma mått och avstånd innan du köper..

Postad 14 December 2013 - 23:27

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Jo, sakerna är köpta men har 30 dagar öppetköp. Får fundera lite och som du säger jimjans, titta hos HBB. Tack för det tipset.

Postad 15 December 2013 - 12:26

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Det skulle jag förstås kunna göra. Ska se vad flickvännen säger om att ha öppet fönstret året om.

Ska du ha fönster bakom projektorn? Då har högkontrastdukar i praktiken väldigt begränsad effekt ifall du släpper in dagsljus den vägen.

Postad 15 December 2013 - 12:52

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Ska du ha fönster bakom projektorn? Då har högkontrastdukar i praktiken väldigt begränsad effekt ifall du släpper in dagsljus den vägen.

Han kanske har duken utomhus? :)

Postad 15 December 2013 - 15:28

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Det är ett smalt fönsterparti som är lätt att dra för. Har även en hel del sidoljus då det faktiskt är fönster åt tre håll och franska dörrar mot resten av huset (det är synd om mig med ett intresse som detta). HC-duk är nog ett måste.

Postad 15 December 2013 - 18:08

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Det är ett smalt fönsterparti som är lätt att dra för. Har även en hel del sidoljus då det faktiskt är fönster åt tre håll och franska dörrar mot resten av huset (det är synd om mig med ett intresse som detta). HC-duk är nog ett måste.

Ah, då ska det inte vara några problem. Sidoljuset är vad Reacten är bäst på att dämpa.

Postad 20 February 2014 - 15:10

Unregisteredb5c10fcd
  • Unregisteredb5c10fcd
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har varit sugen på att byta till React eller motsvarande i mitt vitmålade vardagsrum men börjar helt klart tveka.

Projektor TW 7200
Duk 92'' (Idag)
Kastavstånd 3,5 m ca 1 m ovan huvudet
Tittavstånd 3,4 m

Även om jag förstår att foton inte är helt representativa och att BlancoJrs bilder jämför duken med en vit vägg reagerar jag förutom på hotspoten på det kraftiga ljustappet.
Vill ju fortsätta att köra lampan på lågfart (tyst) med fortsatt "stuns" i bilden.

Och hur roligt är det om alla ska samsas i mitten på soffan?

Ju mer jag tittar och läser ju svårare blir det :unsure:

Postad 20 February 2014 - 15:32

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 1
Vad är det du vill åtgärda hos bilden? Ifall du är ute efter att dämpa rumsreflektioner men behålla ljusnivån så är React inte det bästa valet utan där passar Firehawk bättre. Den svider å andra sidan mycket mer för plånboken.

Postad 20 February 2014 - 16:07

Unregisteredb5c10fcd
  • Unregisteredb5c10fcd
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Vad är det du vill åtgärda hos bilden? Ifall du är ute efter att dämpa rumsreflektioner men behålla ljusnivån så är React inte det bästa valet utan där passar Firehawk bättre. Den svider å andra sidan mycket mer för plånboken.

Du har alla rätt. Jag vill dämpa rumsreflektioner och behålla (åtminstone det mesta av) ljusnivån.
Och ja Firehawk är för dyr :angry:

Inget enkelt läge..

Postad 20 February 2014 - 16:29

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Du har ju alltid Screen Research multipix grey 1.3 som ligger på samma pris vid ramspänd som React. I grunden samma inverkan som Firehawk men ordentligt med glitter/shine istället.

Postad 20 February 2014 - 16:37

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0
Om du inte ska köra större bild än 92" så fungerar ReAct mycket bra, om du frågar mig. Sååå mycket ljus upplever man ju inte att man tappar på den. Men allt handlar ju om vilka krav just du har för att bli nöjd. Det kan du inte få reda på hur mycket du än läser eller frågar andra. Du måste titta själv!

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 20 February 2014 - 21:13

Unregisteredb5c10fcd
  • Unregisteredb5c10fcd
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Klart jag ska kolla vidare själv. (Det var ju så jag landade på 7200 istället för 9200.)

Ska se om någon kan ställa upp en 7200 mot en ReAct?

Men samtidigt är ju andras erfarenheter intressanta. Det går ju trots allt inte att återskapa just min hemmamiljö i butikens provningsrum.

Det är ju svårare att backa bandet med en duk (än andra prylar) om det skulle bli fel.

Postad 20 February 2014 - 22:47

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Jag själv valde mulpix grey 1.3 istället för reacten pga av bättre kontrast m.m . Men som sagt den har mer shine än reacten tycker i och för sig inte det är någon milsvida skillnad emellan den och firehawken..

Postad 20 February 2014 - 22:57

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Jag fick i och för sig min duk utbytt och de nya jag fick va en helt annat dukmaterial mindre shine och väldigt jämn ljusmässigt mycket mindre hotspot . Något som jag märkt är att avståndet är väldigt viktigt när det gäller hotspoting kör ca 2 gånger dukbredden och ingen hotspot att tala om jämfört med innan när projektorn var ca 1.6 ggr dukbredden.

Postad 21 February 2014 - 12:26

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 0
Jag tycker verkligen det är beklagligt att trådskaparen och andra i tråden inte får korrekt information och rätta förhållanden att se och testa den rekommenderade setupen(från butiken i fråga). Det känns mycket oprofessionellt från HBB:s sida om så är fallet.

HC dukar kan verkligen göra underverk i rätt(eller egentligen fel miljö) samtidigt som dom kan bli helt outhärdliga under felaktiga förhållanden.
Jag är så sjukt nöjd med min BD 1.4 i mitt vardagsrum med Epson 9200. (utvärderades med Epson 9000 mot andra hc konkurrenter)

Postad 16 June 2015 - 00:13

Jojken
  • Jojken
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Jag blev rekommenderad att köpa en React 2.1-duk i höstas av HBB i Frölunda och gjorde så. Sen vart jag inte nöjd med resultatet och fick reda på att det finns något som heter hotspotting. Dessutom fick jag väldigt grådassig bild i ljussvagare scener. Har avståndet 2.8m från lins till eldriven rullduk (95") och har för mig att detta ger ett djup/bredd-förhållande på 1.8. HBB sade aldrig något om minimiavståndskrav. Det gjorde inte heller Draper som jag hade direktkontakt med. Först när jag ifrågasatte det hela för Draper så kom svaret "minst 1.8 i D/B" från en av deras tekniker. Jag skulle nu byta duken. Efter att ha varit på HBBs hembiomässa sent förra året så blev rekommenderad av experter/säljare från distributörer att jag verkligen bör behålla min duk på grund av hur mitt rum ser ut och pga den fina kontrasten och svärtan. Det är visserligen vita väggar och tak hos mig, men fönster finns bara på ena sidan och de har mörkläggningsduk i kombination med persienner och mörka mörkläggningsgardiner som hänger från taket ända ned till golvet. Jag behöll duken trots allt. Dock small min projektorlampa igår på min gamla (ljussvaga) Epson TW2000 och istället för att bara köpa ny lampa så funderar jag på att köpa ny projektor. Här får jag nu läsa i denna tråden att problemet med hotspotting kommer bli större med nya och ljusstarkare projektorer. Har kännt mig vilseledd tidigare och nu känner jag mig det återigen ett halvår senare. Tror jag ska ta kontakt med Draper igen och se om inte erbjudandet står kvar om att få byta till en vit duk. Det är här känns nämligen (återigen) inte bra alls när man köpt duk för 22000 kronor.

Redigerat av Jojken, 16 June 2015 - 00:23.

Postad 16 June 2015 - 08:47

Morgan T
  • Morgan T
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Har du möjlighet att installera en ramspänd duk? Om de inte vill byta in din React 2.1 FÅR du en NY 100" ramspänd vit duk av mig, presterar som Stewart StudioTek 100 alternativt min ljusgrå duk som presterar som Da-Lite HD-Progressive 0.9.

Duken är uppgraderbar med många smarta options om du funderar på att ex. bygga "biogrotta" eller liknande i framtiden.

Du betalar själv frakten (Göteborgstrakten?). Tråkigt att du inte är nöjd efter att ha spenderat så mycket pengar.

Maila mig om ditt byte inte blir av. Mitt enda krav är att du skriver här i forumet om du blir nöjd med min duk.

m.v.h.  Morgan Thulin

Redigerat av Morgan T, 16 June 2015 - 08:50.

Postad 16 June 2015 - 10:45

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

En React ihop med en Epson TW2000? :ph34r: Den Epson-modellen var väldigt bra för sin tid i fråga om färg- och bildkvalitet men är också en av de ljussvagaste modellerna någonsin från Epson. React är en duk som äter väldigt mycket ljus och ihop med en TW2000 och en lampa som gått ett tag är du kanske nere på en 4-5 fL ljusstyrka. Finns ingen som helst kraft i den kombinationen.

En ny projektor motsvarande nivå kommer att ge en enorm skillnad och bli 4-5 ggr ljusstarkare, men det kommer också lyfta fram nackdelarna med den typen av duk, hotspot och glitter/shine.

Skulle nog hoppa på Morgans erbjudande där. :)

Postad 17 June 2015 - 18:48

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Tråkigt att du inte är nöjd efter att ha spenderat så mycket pengar.

Mitt enda krav är att du skriver här i forumet om du blir nöjd med min duk.

m.v.h.  Morgan Thulin

Grymt erbjudande Morgan, tummen upp :)

Postad 18 June 2015 - 12:00

hembiobutiken
  • hembiobutiken
  • Användare

• 120 inlägg
  • 3

Hej,

Vi tycker att det är olyckligt med den här reaktionen då vi verkligen har försökt hjälpa Jojken att hitta den bästa lösningen i förhållande till budget.

Vill bara vara tydlig här med att Jojken har vart i butiken och kollat på dukar i minst tio timmar och har pratat med varenda säljare här. Vi har ett flertal gånger visat på för- och nackdelar med en högkontrastduk, att en ljusstarkare projektor är att rekommendera, att det alltid är en kompromiss oavsett vilken lösning man väljer i ett vardagsrum. Vi har tillsammans med Draper vid tidigare tillfälle erbjudit byte till en duk med Flexwhite material, men efter en 4h sessession i butiken så bestämde sig kunden för att React trots allt var den bästa kompromissen.

Hotspotting har vi tittat på ett flertal tillfällen och jämfört nackdelarna med hotspot jämfört med fördelarna med högre kontrast jämfört med en vit duk.

Så sent som i tisdags rekommendera vi en uppgradering till en Epson EH-TW9200 som skulle vara en bra kombination med React. När duken köptes fanns inte budget för att byta både duk och projektor, och långsiktigt kom vi tillsammans fram till att det var en bättre lösning att först köpa en högkontrastduk, för att vid senare tillfälle uppgradera till en ljusstarkare projektor. Epson TW2000 tillsammans med en vit duk i ett ljust vardagsrum är inte heller en perfekt kombination direkt. Firehawk var inte inom budget, och om budgeten hade funnits hade vi i första hand rekommenderat React plus ny projektor istället för Firehawk och behålla den gamla.

Vi har högkontrast dukar i butikerna i flera rum och det finns all möjligheter att själv jämföra för- och nackdelar. Vi kan visa både i upplyst och släckt rum, sida-vid-sida med vita dukar och med olika projektorer. Så välkomna in ni som själva vill jämföra olika kombinationer och få bra rådgivning, vårt jobb är att ge bästa förutsättningarna och sen får man själv ta ett beslut efter det.

Postad 30 June 2015 - 11:53

Unregisteredd6c2f856
  • Unregisteredd6c2f856
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hej !

Har bara bra att rapportera om kombinationen React 3.0 samt Epson TW 9100 men Hembiobutiken suck.

Hade lika gärna kunnat handla från elgiganten hotspotting samt inga relevanta frågor kring mitt köp typ 16:9 alt 2:35 frågor ställdes aldrig,

de hade jag kunnat förväntat mig.

Dock skall de ha en eloge för smidig hantering av returer å då framförallt Euroscreen 

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.