![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
1 790:- |
Postad 09 januari 2014 - 13:54
Postad 09 januari 2014 - 18:44
Postad 09 januari 2014 - 21:55
Postad 09 januari 2014 - 22:31

Klart bättre än mina Beats studio
Postad 10 januari 2014 - 13:28

Postad 10 januari 2014 - 16:17
Postad 10 januari 2014 - 16:26
Edit: Efter en del användning under helgen så är intrycket att Momentum framför allt har ett mjukare ljud än Audio Technicas M50. Ljudet hos momentum påminner lite om känslan när dess lena läderkuddar trycker sig mot öronen... M50 låter imo lite mer bastunga men även aningen "gråare" och hårdare. När det gäller utseende och komfort så är allt till momentums fördel även om jag efter en stund upplever ett visst tryck även med Sennheiserluren. Antar att lurarna behöver ha ett visst tryck för att hålla så tätt som möjligt så det är nog inte mycket att orda om egentligen. Ljudmässigt blev det inte riktigt den "walk over" till momentums fördel som jag hade väntat mig men får se efter ytterligare användning om det intrycket kommer att ändras.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 13 januari 2014 - 15:20.
Postad 14 januari 2014 - 15:17
Postad 15 januari 2014 - 12:50
Kommer att spela in dem i några timmar och sedan får de gå en match mot mina ATH-50. Trots alla lovord ser jag det inte som självklart att jag kommer att föredra Sennheiser ljudmässigt (material och komfort misstänker jag dock starkt är till Momen
Ok tack Udd3n då gör jag detsamma för dessa är säkerligen en "keeper"! Efter tre timmars inspelning så står det nog klart att de slår mina ATH-ES7 (on ear) i komfort, estetik och ljud. Borde ju vara så med tanke på prisskillnaden men man vet aldrig säkert innan lyssning... Bör även innebära att ATH-M50 får krypa till korset är jag rädd då de inte skiljer sig ljusår från ES7.
Edit: Efter en del användning under helgen så är intrycket att Momentum framför allt har ett mjukare ljud än Audio Technicas M50. Ljudet hos momentum påminner lite om känslan när dess lena läderkuddar trycker sig mot öronen... M50 låter imo lite mer bastunga men även aningen "gråare" och hårdare. När det gäller utseende och komfort så är allt till momentums fördel även om jag efter en stund upplever ett visst tryck även med Sennheiserluren. Antar att lurarna behöver ha ett visst tryck för att hålla så tätt som möjligt så det är nog inte mycket att orda om egentligen. Ljudmässigt blev det inte riktigt den "walk over" till momentums fördel som jag hade väntat mig men får se efter ytterligare användning om det intrycket kommer att ändras.
tums fördel). Då jag tack vare ett tips i tråden fick dem för lite drygt 1400kr så är det nog inga problem att bli av med dem för en liknande summa, om det mot förmodan skulle gå den vägen.
Är momentum värd 1000kr mer än Ath m50? Går ju att få denna lur för tusen lappen nu. Har provat momentum med min lumia 920 och spotify och blev grymt imponerad. Självklart borde jag ju testa själv men det är inte lätt att få till en provlyssning.
Postad 15 januari 2014 - 16:48
Just den frågan har jag själv funderat lite på och jag får nog säga att jag får nog försöka komma med ett mer utförligt svar efter ytterligare ett tags användning, åtminstone när det kommer till de ljudliga skillnaderma. Nu hade ju jag tur och fick momentum för 1400 kr och då finns det knappast något att tveka på och då speciellt om man skall använda dem "bärbart". Momentum är mycket läckrare och smidigare / mindre klumpiga. Komforten är initialt till stor fördel för momentum men efter ett tag upplever jag att även de trycker en hel del. Detta mjukas antagligen upp efter ett tag antar jag och man kan kanske, på egen risk, försiktigt böja till stålskenan för att ev. minska trycket. Momentum har helt klart ett mjukare och lenare ljud men här handlar det mycket om smaksak så lyssna själv är som vanligt egentligen det enda...Är momentum värd 1000kr mer än Ath m50? Går ju att få denna lur för tusen lappen nu. Har provat momentum med min lumia 920 och spotify och blev grymt imponerad. Självklart borde jag ju testa själv men det är inte lätt att få till en provlyssning.
Postad 15 januari 2014 - 18:23
Just den frågan har jag själv funderat lite på och jag får nog säga att jag får nog försöka komma med ett mer utförligt svar efter ytterligare ett tags användning, åtminstone när det kommer till de ljudliga skillnaderma. Nu hade ju jag tur och fick momentum för 1400 kr och då finns det knappast något att tveka på och då speciellt om man skall använda dem "bärbart". Momentum är mycket läckrare och smidigare / mindre klumpiga. Komforten är initialt till stor fördel för momentum men efter ett tag upplever jag att även de trycker en hel del. Detta mjukas antagligen upp efter ett tag antar jag och man kan kanske, på egen risk, försiktigt böja till stålskenan för att ev. minska trycket. Momentum har helt klart ett mjukare och lenare ljud men här handlar det mycket om smaksak så lyssna själv är som vanligt egentligen det enda...
De kommer ju att användas mer till bärbart så det är väl lika bra att sitta o vänta till nästa rea då, ger fan inte 2200kr för dem....Blev som sagt grymt imponerad av ljudet och då från en mobiltelefon

Postad 15 januari 2014 - 20:03

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 15 januari 2014 - 20:04.
Postad 17 januari 2014 - 16:02
Hade Audio Technica ATH-M50 förut och dom har också ett väldigt bra ljud men inte riktigt samma klass som Momentum. Största skillnaden är nog trots allt bekvämligheten. Bågen var lite hård på M50 så dom tryckte en del uppe på huvudet.
Redigerat av Unregistered6dec62d4, 18 januari 2014 - 02:42.
Postad 26 januari 2014 - 00:47

Om någon är intresserad är de till salu för 1000kr, införskaffades i slutet av augusti.
Postad 29 januari 2014 - 14:37
//swek
Postad 29 januari 2014 - 18:47

Postad 29 januari 2014 - 19:55
Wtf... Nämner du momentum i samma mening som "fulare" och "ruggigt ful".Sen blev jag lite besviken på att luren var fulare irl än på bild. Även HD598 var ju ruggigt ful irl.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 29 januari 2014 - 19:56.
Postad 29 januari 2014 - 20:02

Wtf... Nämner du momentum i samma mening som "fulare" och "ruggigt ful".
![]()
Gällande på bild så upplevde jag dem som mindre irl. De var, åtminstone för mig, överraskande smäckra och lätta och de passar därför (även om de inte går att vika ihop) väldigt bra till bärbara källor tycker jag.
Redigerat av Unregistered2222, 29 januari 2014 - 21:28.
Postad 30 januari 2014 - 14:47
Helt klart nöjd. Sitter bra och gör inte det minsta ont eller så, de är sköna att ha på sig. Nu ska jag bara leta upp någon App som till Androidtelefonen som gör att jag kan styra låtar och ändra volym med knapparna på lurarna. (om det nu finns) Några tips?
Byta låt framåt och bakåt fungerar, (dubbeltryck osv, men inte ändra volym)
Postad 30 januari 2014 - 19:31
Haft mina lurar ett tag mu och de låter bättre och bättre.
Helt klart nöjd. Sitter bra och gör inte det minsta ont eller så, de är sköna att ha på sig. Nu ska jag bara leta upp någon App som till Androidtelefonen som gör att jag kan styra låtar och ändra volym med knapparna på lurarna. (om det nu finns) Några tips?
Byta låt framåt och bakåt fungerar, (dubbeltryck osv, men inte ändra volym)
Är inte 100, men har hört att det är på själva pluggen som det är omkastat på något sätt för att Apple ville ha sin egen standard (läs sälja fler orginal-tillbehör), men var ändå tvugna att hålla sig till 3.5mm så att folk iaf kunde använda sina egna lurar om de ville.
Postad 31 januari 2014 - 00:31
Det har kommit en ny, separat androidstandard med tre digitala knappar för volym o svar. Än så länge är det det enda tredjepartsmodellen som har denna är A-Jays Five for android, men den blir nog vanligare snart.
Postad 12 februari 2014 - 09:40
Hört talas om Prisjakt.nu?Nån som vet om man kan hitta luren till bra pris nånstans just nu?
Annars kan jag rekommendera ebay eller annan form av köp från utlandet.
Slog till på mina B&W P7 i USA, lokal rea =299$, besparing 1300 spänn jmf med hemma. Går nog att finna samma deals på Momentum. (även om jag kan rekommendera P7 för en nätt merkostnad).
Postad 12 februari 2014 - 10:45
Jag får slänga ett öga på ebay.
Hm...ska kolla på P7, tack för tipset

Postad 12 februari 2014 - 19:19
Nån som vet om man kan hitta luren till bra pris nånstans just nu?
20% Rabatt på electroworld.se med koden like2014
Redigerat av Udd3n, 12 februari 2014 - 19:19.
Postad 12 februari 2014 - 21:35
funkar inte
Enligt deras facebook gäller det alla hörlurar och bara idag.
Postad 16 februari 2014 - 11:27
Hört talas om Prisjakt.nu?
Annars kan jag rekommendera ebay eller annan form av köp från utlandet.
Slog till på mina B&W P7 i USA, lokal rea =299$, besparing 1300 spänn jmf med hemma. Går nog att finna samma deals på Momentum. (även om jag kan rekommendera P7 för en nätt merkostnad).
Nu blev jag sugen att sälja momentum och köpa p7.
299 var ink allt eller bara luren?
Postad 16 februari 2014 - 18:57
Det var inkl lur, 2*kablar (med och utan iPhone-kontroller), samt en man-bag i quiltat material. Normalpris är väl snarare 399$ + sales tax på ca 10%. Men de har worldwide garanti så jag ser ingen anledning att köpa på HiFi-klubben.Nu blev jag sugen att sälja momentum och köpa p7.
299 var ink allt eller bara luren?
Postad 16 februari 2014 - 19:36
Inte om du köper på plats. Varuvärdet är så lågt att det inte behöver deklareras vid inresan. Men beställa online vette faen om jag skulle göra.blir väll en tusing i tull och sånt också ska man väll räkna med
Postad 16 februari 2014 - 19:59
Inte om du köper på plats. Varuvärdet är så lågt att det inte behöver deklareras vid inresan. Men beställa online vette faen om jag skulle göra.
Exakt .. Detta var mer för Vincent :-) om han köper från eBay eller nått, lite att tänka på.. Är man i USA så är ju $299 ett riktigt bra köp. Men jag tror Vincent trodde du köpt på eBay
Postad 16 februari 2014 - 20:03
Aha. Nej, jag handlade i butik i ChicagoExakt .. Detta var mer för Vincent :-) om han köper från eBay eller nått, lite att tänka på.. Är man i USA så är ju $299 ett riktigt bra köp. Men jag tror Vincent trodde du köpt på eBay

Blev sugen på massa annat men P7 var svåra att motstå till det priset.
Postad 17 februari 2014 - 16:23
Exakt .. Detta var mer för Vincent :-) om han köper från eBay eller nått, lite att tänka på.. Är man i USA så är ju $299 ett riktigt bra köp. Men jag tror Vincent trodde du köpt på eBay
Du har så rätt så.
Men har en systerdotter som pluggar i USA, hon kommer hem i Juni.
Så det är ju en möjlighet.
Postad 20 februari 2014 - 09:38
Kör jag dem i min Sony Z1 så låter det fortfarande bra, men volymen är så mycket lägre. Jag har en knapptryckning ifrån maxvolymen för att få bra ljud som inte känns för högt. Har jag samma ljudnivå i iPad så har jag minst en tredjedel kvar att höja volymen på om jag skulle vilja.
Kan "iphone" headsetkabeln vara en orsak till problemet? (byta till kabel utan mikrofon?) eller är det bara att telefonen är konstruerad så? Jag har inte haft tid/möjlighet att prova med andra hörlurar för att se om problemet enbart är med Momentum eller inte.
Postad 20 februari 2014 - 10:00
Köp en Iphone, ljudmässigt är dom mycket bra.
Postad 20 februari 2014 - 10:07
Sony är tyvärr skittelefoner när det kommer till att driva vettiga hörlurar, Momentum är lättdriven just för att fungera till telefoner.
Köp en Iphone, ljudmässigt är dom mycket bra.
+1, fungerar mycket bra att driva dem till höga volymer med iphonen
Postad 20 februari 2014 - 18:12
Kan "iphone" headsetkabeln vara en orsak till problemet? (byta till kabel utan mikrofon?) eller är det bara att telefonen är konstruerad så? Jag har inte haft tid/möjlighet att prova med andra hörlurar för att se om problemet enbart är med Momentum eller inte.
Lite osäker men har för mig att det faktiskt är så. Testa, går ju rätt fort...
Postad 20 februari 2014 - 19:20
Knapp hörbar skillnad med sladdarna.
Postad 01 mars 2014 - 08:37
Postad 15 mars 2014 - 18:05
Helt klart värt pengarna.
Postad 12 april 2014 - 10:38
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 12 april 2014 - 10:42.
Postad 12 april 2014 - 22:20

Postad 13 april 2014 - 06:40
Nej jag menade mer att jag uppfattade det susande ljudet från Momentum som mer störande än det jag uppfattat med de olika lurar jag haft tidigare. Mer förstärkt på något sätt... Men samtidigt en lurig jämförelse då förutsättningarna kan ha varit mycket skilda och att det var lång tid sedan jag använde några andra. Mina Es-7 hade på slutet ett störande knäppande som var mer irriterande och Momentum sitter mycket skönare så jag står garanterat ut de gånger det blåser.har nog inte stött på några hörlurar som kan ignorera vinden, inkl in-ears...
Edit: Häromdagen lyckades jag framkalla ett "swoschande" ljud enbart genom att ta några halvsnabba steg inomhus (inget ljud på). Lite skumt...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 25 april 2014 - 16:18.
Postad 07 maj 2014 - 17:49
har en lite fråga då jag fuderar på att inhadla dessa.
Jag vill ha dem till datorn ibland och då är det ju 2 st 3,5 mm som ska in en för ljudet och en för mick, men jag hittar ingen adapter som kan få ut 2st 3,5mm från 1. Jag vet att det finns en tredje ring på dessa då dom har styrning för telefonen men den behövs ju inte in i datorn.
är det någon som vet om någon sådan adapter ?
Om det nu inte finns kan man ha dom till datorn ändå fast då bara få ut ljudet och strunta i att använda mick ?
En fråga till när jag ändå är igång.
Orkar dator/telefonen driva dessa lurar fullt ut eller är en extern förstäkare att föredra ? Finns det några billiga alternativ för detta ?
Edit. On ear lurarna är det jag funderar på.
Redigerat av Dogie, 07 maj 2014 - 17:55.
Postad 08 maj 2014 - 08:30
annars kan du ansluta stereokabeln som också följer med momentum till datorns ena utgång (den gröna) och bara få ljudet som vanligt, och då skita i mic.
momentum är inte svårdrivna, de är gjorda för mobiltelefoner, så du behöver inte köpa någon extern förstärkare, det blir inte mycket till skillnad.
Postad 08 maj 2014 - 15:25
ska gå att hitta adapter för 4-polig 3,5mm kontakt med mic till 2st 3 polig 3,5mm för analog pc-headset-anslutning ja. Volymknapparna kommer inte fungera, men själva mikrofonen ska då gå att använda.
annars kan du ansluta stereokabeln som också följer med momentum till datorns ena utgång (den gröna) och bara få ljudet som vanligt, och då skita i mic.
momentum är inte svårdrivna, de är gjorda för mobiltelefoner, så du behöver inte köpa någon extern förstärkare, det blir inte mycket till skillnad.
Du vet inte var dessa kan finnas ? då jag inte hittat någon
knapparna vet jag att de inte funkar
Postad 08 maj 2014 - 17:17
Det finns på Clas Ohlson bl a.Du vet inte var dessa kan finnas ? då jag inte hittat någon
knapparna vet jag att de inte funkar
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar