Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Geoblocks (UnblockUS och liknande tjÀnster)

125 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 05 March 2016 - 12:11

alka
  • alka
  • AnvĂ€ndare

• 198 inlĂ€gg
  • 0
IgÄr slutade det funka för mig med. Jag sade upp unblock-us och netflix. FÄr se om det kommer nÄgon lösning framöver sÄ startar jag sÀkert om prenumerationerna

Postad 06 March 2016 - 08:54

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1762 inlĂ€gg
  • 0

Jag tÀnkte ocksÄ sÀga upp netflix, men sen insÄg jag att det finns tillrÀckligt med saker pÄ svenska versionen för att hÄlla mig sysselsatt ÀndÄ, Àven om jag sÄklart saknar valmöjligheterna med det större amerikanska utbudet.

Postad 06 March 2016 - 10:22

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7010 inlĂ€gg
  • 0
Funkar fortfarande klockrent med tunnelbear

Postad 06 March 2016 - 13:23

edtjope
  • edtjope
  • ForumrĂ€v

• 773 inlĂ€gg
  • 0

IgÄr slutade det funka för mig med. Jag sade upp unblock-us och netflix. FÄr se om det kommer nÄgon lösning framöver sÄ startar jag sÀkert om prenumerationerna

Det slutade funka för mig igÄr ocksÄ. Kontaktade unblock-us och fick nya DNS'er. Efter det funkar US för mig iaf (inte testat andra Àn), vilket kÀnns viktigast.

Postad 06 March 2016 - 17:17

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

• 1918 inlĂ€gg
  • 0
Men funkar Sverige dÄ?

Postad 06 March 2016 - 18:34

Askungen
  • Askungen
  • MĂ€stare

• 2819 inlĂ€gg
  • 0

Men funkar Sverige dÄ?

Inte för mig,men jag har inte Àndrat i routern utan pÄ ipaden sÄ jag har svenska instÀllningen pÄ tv och ps4

Postad 06 March 2016 - 18:42

edtjope
  • edtjope
  • ForumrĂ€v

• 773 inlĂ€gg
  • 0
Inte för mig heller. US och Canada funkar och UK och Sverige funkar inte av de jag testat hittills.

Postad 06 March 2016 - 19:17

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

• 1918 inlĂ€gg
  • 0
Ok, samma som för mig

Postad 06 March 2016 - 20:17

Askungen
  • Askungen
  • MĂ€stare

• 2819 inlĂ€gg
  • 0

Ok, samma som för mig

Canada funkar ej för mig

Postad 06 March 2016 - 20:21

Askungen
  • Askungen
  • MĂ€stare

• 2819 inlĂ€gg
  • 0

Canada funkar ej för mig

men japan funkar

Postad 08 March 2016 - 01:01

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

• 3696 inlĂ€gg
  • 0

Detta pÄminner allt för mkt om musikindustrins fÄnerier för 10 Är som bara ledde till att folk mer eller mindre tvingades piratkopiera för att fÄ tillgÄng till musik utanför CD-skivan. NÀr det gÀller utbud Àr ju redan piratalternativen bÀttre och numera börjar anvÀndarupplevelsen ocksÄ snudd pÄ bli det (Popcorn Time osv) och ska nu NetFlix med flera hÄlla pÄ sÄ hÀr blir det bara ytterligare ett skÀl att köra piratalternativen. Att dom aldrig lÀr sig.

(Kanada stavas förresten just Kanada pÄ svenska men vÀl Canada pÄ Engelska)

Postad 08 March 2016 - 08:07

ac1976
  • ac1976
  • AnvĂ€ndare

• 226 inlĂ€gg
  • 0

Detta pÄminner allt för mkt om musikindustrins fÄnerier för 10 Är som bara ledde till att folk mer eller mindre tvingades piratkopiera för att fÄ tillgÄng till musik utanför CD-skivan. NÀr det gÀller utbud Àr ju redan piratalternativen bÀttre och numera börjar anvÀndarupplevelsen ocksÄ snudd pÄ bli det (Popcorn Time osv) och ska nu NetFlix med flera hÄlla pÄ sÄ hÀr blir det bara ytterligare ett skÀl att köra piratalternativen. Att dom aldrig lÀr sig.

(Kanada stavas förresten just Kanada pÄ svenska men vÀl Canada pÄ Engelska)

Bra sagt!

Nu nÀr Àntligen den breda massan börjar styra över frÄn illegala film/tv sitter till lagliga som Netflix ska de börja j*vlas.

Det Ànda som kommer att hÀnda Àr att pendeln Äter svÀnger tillbaka till de illegala alternativen, som faktiskt fungerar riktigt bra nu.

Postad 08 March 2016 - 10:17

dalle
  • dalle
  • ForumrĂ€v

• 537 inlĂ€gg
  • 0

Nu nÀr Àntligen den breda massan börjar styra över frÄn illegala film/tv sitter till lagliga som Netflix ska de börja j*vlas.

Sansa er,

Tror ni att Netflix "hÄller pÄ sÄ hÀr" för att "j*vlas" med oss konsumenter? Det Àr deras leverantörer som sÀtter press pÄ Netflix. Om Netflix inte gör tillrÀckligt mycket för att hindra folk frÄn att titta pÄ andra regioners utbud kommer de inte fÄ behÄlla rÀttigheterna att visa annat Àn deras egenproducerade serier. I förlÀngningen skulle Netflix fÄ samma utbud överallt, men det skulle bara var Marco Polo och House of Cards. Skulle ni bli gladare av att kunna se det via en proxy i USA?

Postad 08 March 2016 - 11:29

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

• 1918 inlĂ€gg
  • 0
Det kommer leda till att jag gÄr tillbaka mer till nerladdning eller andra alternativ

Postad 08 March 2016 - 12:11

ac1976
  • ac1976
  • AnvĂ€ndare

• 226 inlĂ€gg
  • 0

Sansa er,

Tror ni att Netflix "hÄller pÄ sÄ hÀr" för att "j*vlas" med oss konsumenter? Det Àr deras leverantörer som sÀtter press pÄ Netflix. Om Netflix inte gör tillrÀckligt mycket för att hindra folk frÄn att titta pÄ andra regioners utbud kommer de inte fÄ behÄlla rÀttigheterna att visa annat Àn deras egenproducerade serier. I förlÀngningen skulle Netflix fÄ samma utbud överallt, men det skulle bara var Marco Polo och House of Cards. Skulle ni bli gladare av att kunna se det via en proxy i USA?

DÄ Netflix blockerar mig frÄn att kolla pÄ svenska Netflix för att jag surfar via en svensk vpn leverantör (svenskt IP) Àr det svÄrt att se de pÄ annat sÀtt Àn att de j*vlas med mig.

Postad 08 March 2016 - 13:45

Askungen
  • Askungen
  • MĂ€stare

• 2819 inlĂ€gg
  • 0
Nu blockeds jag frÄn uk

Postad 08 March 2016 - 14:42

hellfog
  • hellfog
  • LĂ€rjunge

• 393 inlĂ€gg
  • 0

Funkar fortfarande bra med Unlocator.

Postad 08 March 2016 - 14:54

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

• 1918 inlĂ€gg
  • 0
FÄr kolla upp detta

Postad 08 March 2016 - 16:00

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

• 3696 inlĂ€gg
  • 0

Sansa er,

NĂ€, sansa dig sjĂ€lv och lĂ€s vad jag skrev. Jag talar om ett branschproblem, inte specifikt just NetFlix. Precis som det var ett branschproblem nĂ€r musikbranschen försökte sig pĂ„ liknande lösningar. Det Ă€r dömt att misslyckas och det förlorar alla pĂ„, speciellt vi som vill betala för ett riktigt bra alternativ att fĂ„ mycket innehĂ„ll pĂ„ ett enkelt och smidigt sĂ€tt. 

DÄ Netflix blockerar mig frÄn att kolla pÄ svenska Netflix för att jag surfar via en svensk vpn leverantör (svenskt IP) Àr det svÄrt att se de pÄ annat sÀtt Àn att de j*vlas med mig.

Det borde rimligtvis dessutom strida mot svensk lag dÄ det Àr konkurrenshÀmande.

Postad 08 March 2016 - 16:54

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7010 inlĂ€gg
  • 0

Jaha... idag fÄr jag felmeddelande med tunnelbear med netflix :(

Postad 08 March 2016 - 22:42

edtjope
  • edtjope
  • ForumrĂ€v

• 773 inlĂ€gg
  • 0

Funkar fortfarande bra med Unlocator.

Testade precis, samma problem dÀr som med unblock-us..

Postad 09 March 2016 - 11:38

dalle
  • dalle
  • ForumrĂ€v

• 537 inlĂ€gg
  • 0

NĂ€, sansa dig sjĂ€lv och lĂ€s vad jag skrev. Jag talar om ett branschproblem, inte specifikt just NetFlix. Precis som det var ett branschproblem nĂ€r musikbranschen försökte sig pĂ„ liknande lösningar. Det Ă€r dömt att misslyckas och det förlorar alla pĂ„, speciellt vi som vill betala för ett riktigt bra alternativ att fĂ„ mycket innehĂ„ll pĂ„ ett enkelt och smidigt sĂ€tt. 

Jag svarade pĂ„ vad du skrev inte vad du menade. Även om du skrev "Netflix med flera", Ă„syftar det rimligen de content providers (innehĂ„llsleverantörer?) som levererar till dig som enskild konsument, inte de som levererar till Netflix.

Min poÀng var att folk inte skulle vara arga pÄ Netflix utan pÄ deras leverantörer. Det visste du uppenbarligen redan, Àven om inte jag kunde se det i ditt inlÀgg.

Jag hÄller med om att de borde finnas smidigare lösningar för oss konsumenter, men tyvÀrr ligger det inte i branschens intresse att erbjuda ett riktigt bra alternativ. SÄ lÀnge det finns mÄnga budgivare i olika regioner som alla Àr beredda att slanta ordentligt för att fÄ ensamrÀtt för vissa serier i sitt omrÄde tjÀnar leverantörerna mer pengar pÄ att sÀlja ensamrÀtt i olika regioner. Netflix (eller nÄgon annan) mÄste vara helt dominerande pÄ marknaden (och kunna betala bÀttre Àn alla andra) innan det blir lockande att lÄta nÄgon ha samma utbud worldwide. Och det blir inte lÀttare för Netflix att fÄ till bra avtal med sina leverantörer (sÄ vi i Norden fÄr se samma utbud som i USA) nÀr folk sÀger upp abonnemangen för att de blir blockade i USA...

Postad 09 March 2016 - 11:42

dalle
  • dalle
  • ForumrĂ€v

• 537 inlĂ€gg
  • 0

OK, i just det (nÄgot krystade) fallet j*vlas de med dig, men inte för att de vaknade upp en morgon och hade bestÀmt sig för att j*vlas med dig som konsument utan för att de fÄtt pÄtryckningar frÄn sina leverantörer.

Postad 09 March 2016 - 12:41

ac1976
  • ac1976
  • AnvĂ€ndare

• 226 inlĂ€gg
  • 0

OK, i just det (nÄgot krystade) fallet j*vlas de med dig, men inte för att de vaknade upp en morgon och hade bestÀmt sig för att j*vlas med dig som konsument utan för att de fÄtt pÄtryckningar frÄn sina leverantörer.

För att slippa missförstÄnd, vad menar du med "nÄgot krystande fallet"?

Postad 09 March 2016 - 13:01

dalle
  • dalle
  • ForumrĂ€v

• 537 inlĂ€gg
  • 0

För att slippa missförstÄnd, vad menar du med "nÄgot krystande fallet"?

Det kan finnas fall dÀr det Àr motiverat att gÄ via en proxy Àven om du befinner dig i rÀtt land. Men i mina ögon kÀnns som ett fall du tog upp enbart för att kunna pÄvisa att de krÄnglade till saker för dig, inte för att du brukade göra sÄ. Om inte annat Àr det ju lÀtt att jobba runt problemet...

Postad 09 March 2016 - 20:55

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

• 3696 inlĂ€gg
  • 0

Jag svarade pĂ„ vad du skrev inte vad du menade. Även om du skrev "Netflix med flera", Ă„syftar det rimligen de content providers (innehĂ„llsleverantörer?) som levererar till dig som enskild konsument, inte de som levererar till Netflix.

Min poÀng var att folk inte skulle vara arga pÄ Netflix utan pÄ deras leverantörer. Det visste du uppenbarligen redan, Àven om inte jag kunde se det i ditt inlÀgg.

Jag hÄller med om att de borde finnas smidigare lösningar för oss konsumenter, men tyvÀrr ligger det inte i branschens intresse att erbjuda ett riktigt bra alternativ. SÄ lÀnge det finns mÄnga budgivare i olika regioner som alla Àr beredda att slanta ordentligt för att fÄ ensamrÀtt för vissa serier i sitt omrÄde tjÀnar leverantörerna mer pengar pÄ att sÀlja ensamrÀtt i olika regioner. Netflix (eller nÄgon annan) mÄste vara helt dominerande pÄ marknaden (och kunna betala bÀttre Àn alla andra) innan det blir lockande att lÄta nÄgon ha samma utbud worldwide. Och det blir inte lÀttare för Netflix att fÄ till bra avtal med sina leverantörer (sÄ vi i Norden fÄr se samma utbud som i USA) nÀr folk sÀger upp abonnemangen för att de blir blockade i USA...

Du svarade pÄ din tolkning av det jag skrev men skit samma :)

Problemet med ditt resonemang Àr att du bara utgÄr ifrÄn de kommersiella/lagliga alternativen men dom utgör inte hela utbudet utan piratalternativen finns dÀr oavsett vad man tycker om dom. Och desto sÀmre de kommersiella tjÀnsterna blir, desto fler kommer gÄ över till dessa (i mÄnga fall) olagliga alternativ. Och dÄ förlorar hela branschen pÄ det totalt sett och i slutÀnden dÄ Àven vi konsumenter sett till att det blir mindre intressant att producera innehÄll om man inte kan fÄ betalt för det. Det kan man tycka vad man vill om men jag Àr övertygad om att det blir sÄ oavsett.

Är inte NetFlix sjĂ€lva en innehĂ„llsleverantör som distribuerar innehĂ„ll eller sĂ€ljer dom aldrig sina serier och filmer till andra?

Postad 09 March 2016 - 21:00

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

• 3696 inlĂ€gg
  • 0

Det kan finnas fall dÀr det Àr motiverat att gÄ via en proxy Àven om du befinner dig i rÀtt land. Men i mina ögon kÀnns som ett fall du tog upp enbart för att kunna pÄvisa att de krÄnglade till saker för dig, inte för att du brukade göra sÄ. Om inte annat Àr det ju lÀtt att jobba runt problemet...

Problemet Àr att NetFlix dÄ tar betalt för en tjÀnst som vÀgrar leverera vilket jag Àr rÀtt övertygad om bryter mot svensk lag. Det förmodar jag att det Àven gör att svartlista vissa nÀtoperatörer. En kund ska rimligtvis sjÀlv ha rÀttigheten att vÀlja om dom vill gÄ via en proxy eller inte. Har inte lÀst NetFlix villkor men förmodar att dom sÀkert har skrivningar i dem mot att gÄ runt regionala skydd med proxies men dÀremot att fÄ tillgÄng till den region du faktiskt tillhör kan dom knappast begrÀnsa lagligt i villkoren (iaf inte i Sverige).

Postad 10 March 2016 - 04:47

ac1976
  • ac1976
  • AnvĂ€ndare

• 226 inlĂ€gg
  • 0

DÄ förstÄr jag att du tycker att jag krÄnglade till det. :)

Nej, jag kör inte via en proxy.

Jag har en router som skickar hela husets data trafik genom en vpn tunneln till en svensk vpn leverantör. Detta fick följden att Netflix slutade att fungera pÄ alla vÄra mobiler, plattor och mediespelare nÀr de införde spÀrren.

Netflix sjÀlva skriver att de vet inte om jag Àr svensk som anvÀnder vpn av privata sjÀl, vilket Àr helt ok. Eller om jag Àr spanjor och försöker kolla pÄ svenska Netflix genom att fakea ett svenskt IP nummer, inte ok.

Jag undrar om Netflix har fÄtt pÄtryckningar av myndigheter att införa vpn blockad för att folk helt enkelt inte ska skydda sig mot myndigheterns avlyssning? Inte sÄ lÄngsökt ÀndÄ...

Postad 10 March 2016 - 08:40

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14167 inlĂ€gg
  • 0

Jag undrar om Netflix har fÄtt pÄtryckningar av myndigheter att införa vpn blockad för att folk
helt enkelt inte ska skydda sig mot myndigheterns avlyssning? Inte sÄ lÄngsökt ÀndÄ...

Nu fÄr du ta av dig foliehatten .... ville myndigheter avlyssna, hade de helt enkelt förbjudit
trafikkryptering (lycka till med det f.ö).

Postad 10 March 2016 - 10:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

Är inte NetFlix sjĂ€lva en innehĂ„llsleverantör som distribuerar innehĂ„ll eller sĂ€ljer dom aldrig sina serier och filmer till andra?

Netflix egenproducerade titlar Àr exklusiva för visning pÄ Netflix i samtliga regioner. Du kan inte se dessa via nÄgon annan tjÀnst.

För övrigt anser jag att Netflix egna produktioner Àr mer Àn vÀrda avgiften bara dessa och dÀr behövs inga unblock-tjÀnster för att se oavsett var du Àr.

DÀr har ni förklaringen till hur Netflix resonerar gentemot sina kunder. Med en tillrÀckligt stor egen katalog av kvalitetstitlar som kan ses globalt Àr diskussionen om varför man inte kan se andra produktionsbolags titlar globalt inte av nÄgon betydelse för Netflix.

Postad 10 March 2016 - 10:28

dalle
  • dalle
  • ForumrĂ€v

• 537 inlĂ€gg
  • 0

Problemet med ditt resonemang Àr att du bara utgÄr ifrÄn de kommersiella/lagliga alternativen men dom utgör inte hela utbudet utan piratalternativen finns dÀr oavsett vad man tycker om dom. Och desto sÀmre de kommersiella tjÀnsterna blir, desto fler kommer gÄ över till dessa (i mÄnga fall) olagliga alternativ. Och dÄ förlorar hela branschen pÄ det totalt sett och i slutÀnden dÄ Àven vi konsumenter sett till att det blir mindre intressant att producera innehÄll om man inte kan fÄ betalt för det. Det kan man tycka vad man vill om men jag Àr övertygad om att det blir sÄ oavsett.

Jag ser inte att vi argumenterar emot varandra. Jag tror att det kommer fortsÀtta att vara flera icke-dominerande aktörer som kÀmpar mot varandra i budgivningar om de ÄtrÄvÀrda serierna och vi som konsumenter kommer inte kunna vÀnda oss till en leverantör som har allt vi vill se. Din kontrar med att fler kommer bli pirater och lÀgre inkomster gör att fÀrre kommer producera nya serier. PÄ vilket sÀtt pÄverkar det vad jag skrev? Jag tycker det verkar som om vi Àr överens om att det inte kommer bli bra.

Jo, men det Àr ju inte för att tvinga dig att titta pÄ den nordiska versionen av Marco Polo, istÀllet för att tjyvkika pÄ den amerikanska versionen, som de blockar proxies.

Redigerat av dalle, 10 March 2016 - 10:29.

Postad 10 March 2016 - 10:31

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

Jo, men det Àr ju inte för att tvinga dig att titta pÄ den nordiska versionen av Marco Polo, istÀllet för att tjyvkika pÄ den amerikanska versionen, som de blockar proxies.

Det vore ju hemskt att fÄ tillgÄng till svensk text pÄ de titlar som finns i alla regioner. Eller varför titta pÄ det som finns pÄ SE pÄ US?

Postad 10 March 2016 - 11:02

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

• 3696 inlĂ€gg
  • 0

Nu fÄr du ta av dig foliehatten .... ville myndigheter avlyssna, hade de helt enkelt förbjudit
trafikkryptering (lycka till med det f.ö).

Är rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att dom gjort just det i mĂ„nga lĂ€nder som vill avlyssna och att det Ă€r just dĂ€rför som folk kör med VPN och liknande.

Postad 10 March 2016 - 11:10

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

• 3696 inlĂ€gg
  • 0

Tror du missar poÀngen hÀr. Om NetFlix sÀljer sitt innehÄll Àven till andra sÄ Àr dom genast en del av "innehÄllsbranschen" som lÀr ligga bakom de krav som NetFlix nu infört via olika branschorganisationer som jag förestÀller mig att NetFlix sjÀlva Àr med i. Situationen kan jÀmföras med den dÀr fackföreningar, som stora Àgare i företag, krÀvt effektiviseringar av verksamheten för att öka vÀrdet som i praktiken inneburit att flera av deras egna medlemmar fÄtt sparken.

Min huvudpoÀng var dock och Àr fortfarande att detta Àr kontraproduktivt, det lÀr innebÀra att fler och fler vÀnder sig till piratalternativen till dess branschen som sÄdan tar sig i kragen och fokuserar pÄ kundnytta i första hand. Gissningsvis skulle tjÀnster som Spotify aldrig funnits om inte mer ljusskygga föregÄngare som Napster funnits vilket tvingade skivbolagen att inse att CD-skivan nog inte var framtiden. Har för mig att det var Sony som gick sÄ lÄngt att dom till och med införde ett slags datorvirus pÄ sina CD skivor som skulle drabba de som fick för sig att spela upp CD skivorna i datorn.

Edit:

https://en.wikipedia...rootkit_scandal

Redigerat av improwise, 10 March 2016 - 11:12.

Postad 10 March 2016 - 11:14

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14167 inlĂ€gg
  • 0

Är rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att dom gjort just det i mĂ„nga lĂ€nder som vill avlyssna och att det

Vilka dom och det, lÀnder/regeringar och VPN-förbud ?

Àr just dÀrför som folk kör med VPN och liknande.

Fast knappast i en demokrati, dÀr Àr ju (gissar jag) primÀra syftet att undgÄ lagstiftning, genom att tex friare kunna piratkopiera.

Redigerat av frollic, 10 March 2016 - 11:15.

Postad 10 March 2016 - 11:20

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

• 3696 inlĂ€gg
  • 0

Fast knappast i en demokrati, dÀr Àr ju (gissar jag) primÀra syftet att undgÄ lagstiftning, genom att tex friare kunna piratkopiera.

T.ex.

In early 2015, China cracked down on VPNs, software that allows internet users to access Twitter, Facebook, Gmail and others websites blocked in the country, according to state media and service providers. Many users reported VPN service disruptions. However, some VPN providers still work in China. The Great Firewall of China is very strong to be bypassed. But there are still a few VPN providers who can beat the GWF, like PureVPN, HMA,

ivacy.com Ivacy etc. Don't forget, before using any these services; do change your DNS on your Computer or router!

(Kan i sammahanget vara vÀrt att nÀmna att vi i denna trÄd anvÀnder VPN i betydelsen anonymiseringstjÀnster och för att runda geoblocks och liknande. VPN i sin exakta betydelse Àr snarare en teknik för att upprÀtta sÀkra tunnlar vilket sÄ klart kan anvÀndas i andra syften ocksÄ.)

Demokrati...bÄde Ryssland och Turkiet Àr pÄ pappret demokratier, ÀndÄ Àr jag rÀtt övertygad om att mÄnga dÀr anvÀnder VPNs och motsvarande för att t.ex. försöka bedriva nÄgon form av opposition sett till hur lÀnderna faktiskt fungerar i praktiken just nu.

Redigerat av improwise, 10 March 2016 - 11:23.

Postad 10 March 2016 - 11:31

ac1976
  • ac1976
  • AnvĂ€ndare

• 226 inlĂ€gg
  • 0

Bor du i Sverige blir du avlyssnad idag. Alla hemsidor du besöker, vilka lÄtar du lyssnar pÄ i Spotify, vad du skriver i mail, sms osv... spelas in pÄ hÄrddiskar och sparas.

Detta ifall du misstÀnks för nÄgot kriminellt ska myndigheterna kunna se vad du har haft för dig.

SÄ, det Àr inte piratkopiering som gör att jag vÀljer att skydda mig mot denna avlyssning.

Postad 10 March 2016 - 12:13

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

Om NetFlix sÀljer sitt innehÄll Àven till andra sÄ Àr dom genast en del av "innehÄllsbranschen"

Fast nu gör ju inte Netflix det. Till skillnad mot tex HBO. Det finns dock undantag och det Àr de serier som Netflix producerar i samarbete med tex ABC (tex Agent Carter), varvid dessa serier Àven sÀnds pÄ amerikansk live-tv.

Postad 10 March 2016 - 12:27

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

• 3696 inlĂ€gg
  • 0

Fast nu gör ju inte Netflix det. Till skillnad mot tex HBO. Det finns dock undantag och det Àr de serier som Netflix producerar i samarbete med tex ABC (tex Agent Carter), varvid dessa serier Àven sÀnds pÄ amerikansk live-tv.

DÀrav min frÄga ovan om det men om dom nu Àr med och samproducerar sÄ borde det i praktien bli samma sak, att dom blir innehÄllsleverantör Àven utanför de egna kanalerna och dÀrmed i de fallen borde ha samma intressen som övriga innehÄllsleverantörer.

Postad 10 March 2016 - 13:32

dalle
  • dalle
  • ForumrĂ€v

• 537 inlĂ€gg
  • 0

DÀrav min frÄga ovan om det men om dom nu Àr med och samproducerar sÄ borde det i praktien bli samma sak, att dom blir innehÄllsleverantör Àven utanför de egna kanalerna och dÀrmed i de fallen borde ha samma intressen som övriga innehÄllsleverantörer.

Jag skulle tro att de tjÀnar huvuddelen av sina pengar pÄ abonnemang och vill kunna erbjuda sina kunder ett sÄ bra utbud som möjligt. De sÀger att de verkar för att kunna erbjuda samma utbud överallt och visar sina egenproducerade serier överallt. Det Àr klart att de ser sambandet mellan antal abonnenter och utbudet. Varför skulle Netflix ha ett intresse av att inte visa sina egna serier? Jag sÀger det igen, de blockar inte proxies bara för att de vill j*vlas med oss (sÀmre utbud = fÀrre abonnenter = lÀgre inkomster). Det Àr för att deras leverantörer stÀller krav (arga leverantörer = sÀmre utbud = fÀrre abonnenter = lÀgre inkomster). Detta gÀller oavsett om de rÄkar vara medproducenter till serier som visas av live-tv.

Postad 10 March 2016 - 14:03

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

• 3696 inlĂ€gg
  • 0

Jag skulle tro att de tjÀnar huvuddelen av sina pengar pÄ abonnemang och vill kunna erbjuda sina kunder ett sÄ bra utbud som möjligt. De sÀger att de verkar för att kunna erbjuda samma utbud överallt och visar sina egenproducerade serier överallt. Det Àr klart att de ser sambandet mellan antal abonnenter och utbudet. Varför skulle Netflix ha ett intresse av att inte visa sina egna serier? Jag sÀger det igen, de blockar inte proxies bara för att de vill j*vlas med oss (sÀmre utbud = fÀrre abonnenter = lÀgre inkomster). Det Àr för att deras leverantörer stÀller krav (arga leverantörer = sÀmre utbud = fÀrre abonnenter = lÀgre inkomster). Detta gÀller oavsett om de rÄkar vara medproducenter till serier som visas av live-tv.

Och jag sÀger det igen, det handlar om ett branschproblem och inte ett specifikt NetFlix-problem. NetFlix har rimligtvis inte varit omedvetna om att det tidigare förekommit denna typ av proxies sÄ nÄgot mÄste ha hÀnt nu som gör att dom kÀnner sig tvingade att införa blockeringen. NÄn som vet om t.ex. Amazon har samma begrÀnsningar som NetFlix nu har?

Redigerat av improwise, 10 March 2016 - 14:06.

Postad 10 March 2016 - 14:08

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14167 inlĂ€gg
  • 0

Bor du i Sverige blir du avlyssnad idag. Alla hemsidor du besöker, vilka lÄtar du lyssnar pÄ i Spotify,
vad du skriver i mail, sms osv... spelas in pÄ hÄrddiskar och sparas.

"GratissamhÀllet" har en baksida, och tror du inte att samma sak görs om du avÀnder VPN ?
Du blir inte mer "hemlig" mot företagen (google, spotify, netflix, etc) för att du kör VPN,
enda skillnaden Àr att man inte korrekt kan placera dig geografiskt, all annan information
finns dÀr ÀndÄ.

Detta ifall du misstÀnks för nÄgot kriminellt ska myndigheterna kunna se vad du har haft för dig.

Det kan de, sÄ lÀnge du inte raderar dina diskar (pÄ ett sÀkert sÀtt).

SÄ, det Àr inte piratkopiering som gör att jag vÀljer att skydda mig mot denna avlyssning.

Tro mig, ingen "lyssnar" pÄ vad du har för dig, dÀremot spÄrar de dig och dina aktiviteter pÄ nÀtet,
dÄ informationen om dig har en prislapp, och kan sÀljas.

Redigerat av frollic, 10 March 2016 - 14:11.

Postad 10 March 2016 - 14:15

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

• 3696 inlĂ€gg
  • 0

"GratissamhÀllet" har en baksida, och tror du inte att samma sak görs om du avÀnder VPN ?
Du blir inte mer "hemlig" mot företagen (google, spotify, netflix, etc) för att du kör VPN,
enda skillnaden Àr att man inte korrekt kan placera dig geografiskt, all annan information
finns dÀr ÀndÄ.

Nja, det stÀmmer nog inte riktigt men det kanske Àr en diskussion bortom denna trÄd (till skillnad frÄn demokratifrÄgor :D). DÀremot Àr det sÀkerligen rÀtt mÄnga som kör VPN för anonymisering men som gladeligen ÀndÄ anvÀnder Googles sökmotor utan nÄgon större eftertanke pÄ privacyinstÀllningar med mera.

Edit:

Kan Ă„terigen vara vĂ€rt att pĂ„peka att iaf jag i denna trĂ„d med "VPN" refererar till tjĂ€nster typ OVPN, Mullvad osv. snarare Ă€n den specifika tekniken att sĂ€tta upp en krypterad VPN tunnel. 

Redigerat av improwise, 10 March 2016 - 14:17.

Postad 10 March 2016 - 14:46

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14167 inlĂ€gg
  • 0

Nja, det stÀmmer nog inte riktigt men det kanske Àr en diskussion bortom denna trÄd

Let's agree to disagree ?
;)

VPN i kopplat till innehÄllet i denna trÄd, Àr ju endast för att fejka/maskera sin riktiga geografiska
position, sÄ Netflix (mfl) inte kan spÀrra en genom GeoIP-lokalisering, all annan funktionalitet Àr ju
i princip grÀdde pÄ moset ...

Redigerat av frollic, 10 March 2016 - 14:47.

Postad 10 March 2016 - 15:05

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

• 3696 inlĂ€gg
  • 0

Let's agree to disagree ?
;)

VPN i kopplat till innehÄllet i denna trÄd, Àr ju endast för att fejka/maskera sin riktiga geografiska
position, sÄ Netflix (mfl) inte kan spÀrra en genom GeoIP-lokalisering, all annan funktionalitet Àr ju
i princip grÀdde pÄ moset ...

Eller Ànnu bÀttre, let's agree to agree :D

Postad 10 March 2016 - 15:06

dalle
  • dalle
  • ForumrĂ€v

• 537 inlĂ€gg
  • 0

Och jag sÀger det igen, det handlar om ett branschproblem och inte ett specifikt NetFlix-problem. NetFlix har rimligtvis inte varit omedvetna om att det tidigare förekommit denna typ av proxies sÄ nÄgot mÄste ha hÀnt nu som gör att dom kÀnner sig tvingade att införa blockeringen. NÄn som vet om t.ex. Amazon har samma begrÀnsningar som NetFlix nu har?

Nu kanske jag misstolkar dig igen, men jag uppfattar det som om det du kallar branschproblem bestÄr i att de inte erbjuder dig ett smidigt sÀtt att titta pÄ serier eller filmer. Jag tycker ocksÄ att det vore trevligt om det fanns ett serie-spotify dÀr allt fanns, men det tror jag inte vi kommer fÄ, tyvÀrr.

Det Àr klart att Netflix har varit vÀl medvetna om att det förekommit omfattande tjyvtittande pÄ andra regioners utbud. NÀr du vÀl har ett abonnemang spelar det inte Netflix nÄgon roll om du tittar pÄ det svenska, amerikanska eller brazilianska utbudet. Det Àr samma pengar in oavsett var du tittar.

Det som hÀnt Àr att Netflix leverantörer och konkurrenter har uppmÀrksammat att folk kringgÄr landsbegrÀnsningarna med proxies. Om Netflix köper rÀtten att visa serie X i USA under en viss tid av sin tv-serie-leverantör, dÄ kan tv-serie-leverantören samtidigt sÀlja rÀtten till exempelvis HBO Nordic att visa samma serie i Norden. Om en stor del av Netflix abonnenter kollar pÄ det amerikanska utbudet och se serie X dÀr kommer inte serie X dra samma mÀngd abonnenter till HBO Nordic och HBO Nordic kommer dÄ inte vara villiga att betala lika mycket som om HBO Nordic var det enda sÀttet i Norden att se serie X. Detta kostar alltsÄ tv-serie-leverantören pengar, de hotar Netflix med rÀttsliga ÄtgÀrder/högre priser/att inte sÀlja dem fler tv-serier om de inte gör nÄgot Ät proxie-tittandet. SÄ, ja, problemet Àr branschen, men kanske inte pÄ det sÀtt som du menar.

Redigerat av dalle, 10 March 2016 - 15:06.

Postad 10 March 2016 - 18:47

htiawe
  • htiawe
  • LĂ€rjunge

• 459 inlĂ€gg
  • 0

Nu orkar jag inte lÀsa alla diksussioner om vad som Àr fel pÄ branschen och inte utan tÀnkte mer höra mig för om det finns nÄgon leverantör av VPN- eller DNS-tjÀnster som fortfarande fungerar?

Redigerat av htiawe, 10 March 2016 - 18:48.

Postad 10 March 2016 - 23:54

improwise
  • improwise
  • MĂ€stare

• 3696 inlĂ€gg
  • 0

Helt otroligt, nu har jag gÄtt runt NetFlix nya skydd men bara för att upptÀcka att dom verkar ha tappat bort sÀsong 2 av Better Call Saul. SÄ nu mÄste jag ÀndÄ se det via en piratsite trots att jag betalar för NetFlix. Sanslöst, vart tog kundnyttan vÀgen??

Postad 11 March 2016 - 01:56

Askungen
  • Askungen
  • MĂ€stare

• 2819 inlĂ€gg
  • 0

Helt otroligt, nu har jag gÄtt runt NetFlix nya skydd men bara för att upptÀcka att dom verkar ha tappat bort sÀsong 2 av Better Call Saul. SÄ nu mÄste jag ÀndÄ se det via en piratsite trots att jag betalar för NetFlix. Sanslöst, vart tog kundnyttan vÀgen??

Även om du Ă€ndrat till din svenska ip:s dns ( den svenska alltsĂ„?) prova avinstallera och Ă„terinstallera appen kanske hjĂ€lper

Redigerat av frollic, 11 March 2016 - 07:49.

Postad 11 March 2016 - 07:45

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

Vad snackar du om? SÀsong 2 Àr pÄgÄende och Netflix lÀgger upp ett nytt avsnitt varje vecka. PÄ SE!

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Titan Noir Max
    Rian
    2026-09-06 21:47:55
  • Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.