Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

köpa slutsteg?

174 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 January 2015 - 21:40

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 1
Mycket intressant detta..

Att hänvisa till blindtest som något vetenskapligt underlag eller bevis för sin tes utan att precisera vilket blindtest man hänvisar till låter i mina öron lite taget ur luften. Letar man tillräckligt länge så kan jag garantera att det finns minst ett blindtest som precis lika vetenskapligt säger att det visst går att särskilja slutsteg.

Naturligtvis låter inte ett slutsteg något alls utan kringutrustning (så om det var det som blindtestet handlade om så ger jag mig direkt).

Jag vidhåller att det är stor skillnad på hur en högtalares egenskaper förstärks/påverkas beroende på vilket slutsteg som driver den.

Postad 15 January 2015 - 21:42

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Intressant läsning.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Explorer45, 15 January 2015 - 21:48.

Postad 15 January 2015 - 21:42

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 1
Alla flaskorna innehåller vatten, ändå finns det olika flaskor. Trillade poletten ned?

Edit: Jag citerade tyvärr inte och den som inte fattade ändrade sitt inlägg

Redigerat av Erik_N, 15 January 2015 - 21:44.

Postad 15 January 2015 - 21:45

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Det intressantaste av allt är att dessa trådar fortsätter sida upp och sida ner utan slut :D

Nej, då det är skillnad på vatten då dom flesta kommer från olika källor. Har du smakat källvatten någon gång och jämfört med annat vatten?

Alla flaskorna innehåller vatten, ändå finns det olika flaskor. Trillade poletten ned?

tex kranvatten.

Postad 15 January 2015 - 21:46

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0

jag har köpt nästan allt mitt ljud begagnat så de är inga problem.
jag saknar lite tryck ock pondus. dom lät så jävla stora i affären men här hemma sen låter dom lite mer diskret, blir de nån skillnad om man kör bi amp?

När effekten tar slut så är det som oftast spänningen som sätter begränsningen, det är därför man bryggar slutsteg.
Bi-amp med dubblerade slutsteg slutsteg ger större strömkapacitet, men det är det vekare steget som sätter begränsningen som om det vore ensamt kopplat till högtalarna, då båda stegen fortfarande måste leverera samma spänning till de passiva högtalarna.
När man bi-ampar en hemmabioreciever med fullregistersignal så får man alltså ingen förbättring vad gäller spänningsving, och det är fortfarande samma nätdel som ska leverera strömmen.
Med otur fuckar man upp filterfunktionen, förstärkaren upplever en svårare last då det är en halv högtalare den driver med fulla signalen.

Den fördel jag kan se med det externa steget är att du kan driva surrounderna med recieverns nätdel, men annars är det ingen större förbättring med det steget du föreslår. Om receivern eller externa slutsteget förvanskar signalen till den grad att du kan detektera en skillnad, utan att ha facit på hand, dvs förväntningar, så avråder jag dig att köpa just den produkten.

Postad 15 January 2015 - 21:51

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 1

Mycket intressant detta..

Att hänvisa till blindtest som något vetenskapligt underlag eller bevis för sin tes utan att precisera vilket blindtest man hänvisar till låter i mina öron lite taget ur luften. Letar man tillräckligt länge så kan jag garantera att det finns minst ett blindtest som precis lika vetenskapligt säger att det visst går att särskilja slutsteg.

Naturligtvis låter inte ett slutsteg något alls utan kringutrustning (så om det var det som blindtestet handlade om så ger jag mig direkt).

Jag vidhåller att det är stor skillnad på hur en högtalares egenskaper förstärks/påverkas beroende på vilket slutsteg som driver den.

Det ligger ju i vetenskapens natur att ett "misslyckat" blindtest är ett nollresultat. Om man inte kan detektera en skillnad så har man inte bevisat att det inte skulle finnas en skillnad. Men man har helt klart inte lyckats detektera den, det blir intressant mest för den person som klart hört skillnad öppet. För oss andra är det ointressant egentligen. Klart det finns blindtest som detekterat skillnader, men det är inte poängen i det jag sagt. Det finns folk här på forumet som är hejare på att detektera färgningar i F/E-test.

Och jag håller med dig att egenskaper som ett stegs utgångsimpedans eller dämp-faktor etc påverkar ljudet, om det var det du menade. Diskussionen handlar dock om någolunda liknande specade steg, rörsteg som Zartok nämnde har tex låg dämpfaktor generellt.

Postad 15 January 2015 - 21:53

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

När effekten tar slut så är det som oftast spänningen som sätter begränsningen, det är därför man bryggar slutsteg.
Bi-amp med dubblerade slutsteg slutsteg ger större strömkapacitet, men det är det vekare steget som sätter begränsningen som om det vore ensamt kopplat till högtalarna, då båda stegen fortfarande måste leverera samma spänning till de passiva högtalarna.
När man bi-ampar en hemmabioreciever med fullregistersignal så får man alltså ingen förbättring vad gäller spänningsving, och det är fortfarande samma nätdel som ska leverera strömmen.
Med otur fuckar man upp filterfunktionen, förstärkaren upplever en svårare last då det är en halv högtalare den driver med fulla signalen.

Den fördel jag kan se med det externa steget är att du kan driva surrounderna med recieverns nätdel, men annars är det ingen större förbättring med det steget du föreslår. Om receivern eller externa slutsteget förvanskar signalen till den grad att du kan detektera en skillnad, utan att ha facit på hand, dvs förväntningar, så avråder jag dig att köpa just den produkten.

:D

Postad 15 January 2015 - 21:53

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 1

Zzzz svammel svammel :)

Postad 15 January 2015 - 21:54

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 4

Zzzz svammel svammel :)

Jag skulle uppskatta lite argument.

Postad 15 January 2015 - 21:57

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Det ligger ju i vetenskapens natur att ett "misslyckat" blindtest är ett nollresultat. Om man inte kan detektera en skillnad så har man inte bevisat att det inte skulle finnas en skillnad. Men man har helt klart inte lyckats detektera den, det blir intressant mest för den person som klart hört skillnad öppet. För oss andra är det ointressant egentligen. Klart det finns blindtest som detekterat skillnader, men det är inte poängen i det jag sagt. Det finns folk här på forumet som är hejare på att detektera färgningar i F/E-test.

Och jag håller med dig att egenskaper som ett stegs utgångsimpedans eller dämp-faktor etc påverkar ljudet, om det var det du menade. Diskussionen handlar dock om någolunda liknande specade steg, rörsteg som Zartok nämnde har tex låg dämpfaktor generellt.

Det du försöker säga, rädda dig med, är att om man tar två "olika" slutsteg som i stort sätt mäter väldigt liknande och har en nästan identisk uppbyggnad så är det svårt att detektera skillnader?

Ja där kan jag hålla med dig ;) dock är det inte det vi pratar om nu här :rolleyes:

Jag skulle uppskatta lite argument.

Får ursäkta mig, men får nog säga att jag håller med här, du svammlar mycket som inte sakligt tillför något om det saken handlar om.

Redigerat av WB-Cinema, 15 January 2015 - 21:58.

Postad 15 January 2015 - 21:58

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0
Jag kanske har missat nåt, trodde vi pratade om recieverns inbyggda slutsteg mot det länkade externa slutsteget....

Postad 15 January 2015 - 21:59

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 1
Ut och lyssna grabbar istället för att sitta framför datorn och uggla. Låna hem lite olika steg och testa vet ja ;) Återkom senare och berätta hur det gick :P

Postad 15 January 2015 - 22:00

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Jag kanske har missat nåt, trodde vi pratade om recieverns inbyggda slutsteg mot det länkade externa slutsteget....

Ja du har nog bara snappat upp det du vill, och givit svar utefter det. Du borde enligt mig försöka se helheten i frågan.

Ut och lyssna grabbar istället för att sitta framför datorn och uggla. Låna hem lite olika steg och testa vet ja ;) Återkom senare och berätta hur det gick :P

Precis.

Redigerat av WB-Cinema, 15 January 2015 - 22:02.

Postad 15 January 2015 - 22:11

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0
Ok, jag lämnar här.

Tackar Explorer45 för ett vettigt inlägg. De som bryr sig kan ju läsa den artikeln.

Postad 15 January 2015 - 23:04

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0
Likadant specade slutsteg som avsågs var möjligen underförstått för vissa, men det framgick inte av texten.

Och ja det var precis det jag menade och dessa faktorer som i ena änden handlar om elektriska parametar blir ljud i högtalaren och detta blir antingen till ljuv musik eller inte i rummet. Det handlar om matchning. Finns det någon sanning i det där med att man kan höra skillnad på olika kablar i en anläggning så är det precis samma sak här dvs "matchning".

Postad 16 January 2015 - 00:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Blåtand: Ett på 20 test ska visa att det finns skillnad blint eftersom man använder en signifikansnivå som ligger på 95%. Nu är det rätt långt under ett av 20 test som visat skillnad, det säger endel om denna hifimyt.

Postad 16 January 2015 - 14:27

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Blåtand: Ett på 20 test ska visa att det finns skillnad blint eftersom man använder en signifikansnivå som ligger på 95%. Nu är det rätt långt under ett av 20 test som visat skillnad, det säger endel om denna hifimyt.

Själv anser jag att ni som inte vill tro på att olika slutsteg kan ha olika ljudkvaliteter står för myteriet.

Man undrar ju om ni öht har testat olika förstärkare i samma system som ni känner till och använder dagligen?

Postad 16 January 2015 - 14:53

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Själv anser jag att ni som inte vill tro på att olika slutsteg kan ha olika ljudkvaliteter står för myteriet.

Man undrar ju om ni öht har testat olika förstärkare i samma system som ni känner till och använder dagligen?

Du är rätt ny inom Hifi/hemmabio va?

Postad 16 January 2015 - 15:00

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Du är rätt ny inom Hifi/hemmabio va?

Tvärtom.

Mina påståenden kommer ifrån åtskilliga år av tester och olika uppsättningar hemmavid, där man blivit varse om faktiska skillnader om det vi diskuterar här idag.

Själv då? Har du kanske inte så lång erfarenhet själv inom området?

Postad 16 January 2015 - 15:05

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Tvärtom.

Mina påståenden kommer ifrån åtskilliga år av tester och olika uppsättningar hemmavid, där man blivit varse om faktiska skillnader om det vi diskuterar här idag.

Själv då? Har du kanske inte så lång erfarenhet själv inom området?

Intressant. Jag tyckte att det var ett rimligt antagande eftersom du skrev: "Skämt åsido, trodde inte ens att det fanns folk som trodde och skulle påstå något annat. Men alla får vi ju tro vad vi vill. ".

Redigerat av Warlokk, 16 January 2015 - 15:06.

Postad 16 January 2015 - 15:09

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Intressant. Jag tyckte att det var ett rimligt antagande eftersom du skrev: "Skämt åsido, trodde inte ens att det fanns folk som trodde och skulle påstå något annat. Men alla får vi ju tro vad vi vill. ".

Ja jag upplever faktiskt det rätt ofattbart.

Postad 16 January 2015 - 15:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Berätta för mig vad det är som gör att strömmen låter olika, om det inte är just dom specifika orsakerna jag tagit upp. Dist eller rörsteg med avrullning i diskanten.

Vidare, det är nollhypotesen som måste motbevisas, inte påståendet som säger emot nollhypotesen.

Det är därför jag skrev åt ta att han inte ska luras av andra att köpa ett slutsteg om han redan har nog kraft.

Redigerat av Zartok, 16 January 2015 - 15:25.

Postad 16 January 2015 - 15:31

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0
När du inte håller dig specifikt till frågan om att olika slutsteg låter olika så blir det väldigt svårt och jobbigt att argumentera mot dig.

Hela uppbyggnaden utav ett slutsteg och alla dess olika komponenter sätter sin prägel på det slutgiltliga ljudet.

Nollhypotesen du pratar om, finns inte ens.

Redigerat av WB-Cinema, 16 January 2015 - 15:30.

Postad 16 January 2015 - 15:43

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Hela uppbyggnaden utav ett slutsteg och alla dess olika komponenter sätter sin prägel på det slutgiltliga ljudet.

Har du en källa på det? Jag skulle bra gärna vilja läsa om hur olika komponenter i ett slutsteg eventuellt skulle kunna påverka en ljudsignal.

Postad 16 January 2015 - 15:44

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

När du inte håller dig specifikt till frågan om att olika slutsteg låter olika så blir det väldigt svårt och jobbigt att argumentera mot dig.

Tror du får speficisera hur de sätter sin prägel. Lätt att påstå men lite teknisk fakta som backar upp vore trevligt.

Postad 16 January 2015 - 15:45

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0
Alla komponenter påverkar ju en signal på sitt sätt.

Jag personligen och många andra kan höra dessa skillnader.

Postad 16 January 2015 - 15:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Jag håller mig precis till frågan. Jag skriver att dom enda gångerna som du kan detektera skillnad är vid dist eller möjligen vid vissa rörsteg som rullar något vid diskanten.

Finns inte nollhypotesen? Nollhypotesen är ju självklar. Det finns ingen skillnad i ljud mellan en krell och en vincent, OM punkterna ovan uppfylls. Det är nollhypotesen. Ingen skillnad är alltid nollhypotesen.

Därefter så ställer du en alternativhypotes, i ditt fall det är skillnad mellan exempelvis en krell och ett annat märke. Då är det en alternativhypotes, och den ska bevisas.

För att svara på en kommande fråga om varför det finns olika slutsteg så är svaret samma som om frågan hade varit varför det finns olika kablar, även fast det inte är skillnad på dom.

Jag har själv haft åtminstone fyra olika slutsteg i min nuvarande setup. Jag äger även transparentkablar för femsiffriga belopp. Det är ingen skillnad på stegen och kablarna är det en teoretisk skillnad på då dom har något ivägen för signalen. I praktiken så märks detta absolut inte av,

Ts: läs gärna vetenskapliga tester i området, där har det påvisats att det inte hörs skillnad. Låt ingen lura dig att köpa slutsteg pga olika anledningar om behovet inte finns.

Redigerat av Zartok, 16 January 2015 - 15:53.

Postad 16 January 2015 - 15:54

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Har du en källa på det? Jag skulle bra gärna vilja läsa om hur olika komponenter i ett slutsteg eventuellt skulle kunna påverka en ljudsignal.

Sök på nätet då? finns ju massvis att läsa där om både vi som talar för och ni som talar mot. Själv så lyssnar jag och när det finns en skillnad som är klart hörbar så får man ju lita på det man hör.

Jag håller mig precis till frågan. Jag skriver att dom enda gångerna som du kan detektera skillnad är vid dist eller möjligen vid vissa rörsteg som rullar något vid diskanten.

Finns inte nollhypotesen? Nollhypotesen är ju självklar. Det finns ingen skillnad i ljud mellan en krell och en vincent, OM punkterna ovan uppfylls. Det är nollhypotesen. Ingen skillnad är alltid nollhypotesen.

Därefter så ställer du en alternativhypotes, i ditt fall det är skillnad mellan exempelvis en krell och ett annat märke. Då är det en alternativhypotes, och den ska bevisas.

För att svara på en kommande fråga om varför det finns olika slutsteg så är svaret samma som om frågan hade varit varför det finns olika kablar, även fast det inte är skillnad på dom.

Känns som att vi inte kommer längre här. Alla anser vi olika.

Men hur kan du bevisa att det inte är skillnad ljudmässigt olika slutsteg emellan?

Vilken modell av Transparent högtalarkabel har du? och vilka 4 olika slutsteg är det du har haft?

Redigerat av WB-Cinema, 16 January 2015 - 15:57.

Postad 16 January 2015 - 16:37

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Så länge man har trevlig ton så älskar jag dessa diskussioner, trots att det varit tusentals innan denna :D

Postad 16 January 2015 - 16:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Men hur kan du bevisa att det inte är skillnad ljudmässigt olika slutsteg emellan?

Vilken modell av Transparent högtalarkabel har du? och vilka 4 olika slutsteg är det du har haft?

Det går inte att bevisa, det går bara att falsifiera :) genom att blindtesta förstärkare för flera människor så går det att påvisa att ingen hör skillnad som inte varit slumpmässig. En av tjugo ska höra den skillnaden på papper då det är den felmarginalen som används.

Därifrån dras slutsatsen att det inte är någon skillnad. Men det går inte att bevisa. Däremot har den sidan som ska motbevisa nollhypotesen ett läste hon, dom ska vara visa att en enda individ har klarat två omgångar lyssningstest för att nollhypotesen ska vara motbevisad.

Det finns idag inget sådant kontrollerat test då det är mycket lätt att göra skillnad på slutsteg. Du kör två olika slutsteg med olika styrka. Det svagare kommer att dista och det starkare kommer fortsätta spela rent. Där har du skillnaden.

Det är därför det är mycket viktigt att säga att en av punkterna ska vara att disten från ett slutsteg inte får nå över en detekterbar nivå. Det är detta som färgar ljudet.

Jag känner ej till namn, det är signalkablar. Slutstegen är emotiva upa1 monoblock, emotiva xpa 5 flerkanalare, rotel 1092 tvåkanalssteg, anthem mca 5, flerkanalare och så ska jag inte glömma advance acoustics maa 706 monoblock.

Idag har jag kvar båda flerkanalarna samt roteln.

Postad 16 January 2015 - 16:57

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0

Tänkte höra om de är ide för mig att skaffa ett slutsteg. Har idag en Pioneer VSX-2020 som förstärkare men tycker att den håller igen frontarna (xtz 99.25 MK II)
Är de någon ide att ens skaffa ett slutsteg kommer jag höra någon skillnad? är ganska intresserad av xtz slutsteget: xtz class-AP100.
(vet inte om tråden ligger rätt skulle någon kunna flytta den i sådana fall?)

Hej Peter93, om jag har förstått dig rätt är alltså att du saknar "lite tryck och pondus"? Dvs du vill ha lite mer baskapacitet och möjlighet att kunna spela starkare? Och du har en budget runt 5000:- (xtz ap-100).

Då har jag två följande förslag.

1 Sälj dina högtalare och köp nya (gärna begagnat) för summan du får för dom + de 5000:- du tänkte lägga på slutsteget. Och då väljer du ett par högtalare som har en konstruktion som tillåter mer tryck och bas ( provlyssna mycket).

2 Köp slutsteget och på sikt bygg ett par basmoduler och dela av ditt system mellan toppar och basar med tex en miniDSP, eller alternativt köp ett begagnat slutsteg och få över pengar till basar direkt.

Sist men inte minst XTZ AP-100 är ett fint slutsteg som driver högtalare utmärkt men det kommer inte ge den effekten(nu snackar jag inte Watt) och wow känslan som du är ute efter.

Ja har själv bytt från Yamaha receiver till en Nad 320 till en Thule kombo och nu slutligen till ett Rotel RB-991, har kanske nån gång inbillat mig nån förändring men inget speciellt.

Till ts och enbart ts: lyssna inte på personerna som påstår att slutsteg låter olika, det gör dom bara i två fall: när ett steg distar pga att det måste leverera mer effekt än det klarar av ELLER om det är ett rörsteg som rullar av i diskanten.

Så länge steget inte distar så hör du ingen skillnad på dom. Det kan jag utlova och garantera.

Ställer mig bakom och håller med vad Zartok skrev.

Mvh victor

Postad 16 January 2015 - 17:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag vill förresten tillägga en sak. Det finns många som köper rörsteg eftersom många tycker om när dom distar. Distfritt behöver inte nödvändigtvis vara det ultimata målet för alla. Jag är eld och lågor över volent vl2, en magisk högtalare som tydligen har en distpeak vid 3000hz.

Postad 16 January 2015 - 17:12

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Vi får inte heller glömma vikten av "feelgood", goa rattar är aldrig fel... Eller vafan sa jag nu? :mellow: :D

Postad 16 January 2015 - 17:30

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Som sagt, oavsett om det är skillnad i ljudet eller inte så är "effekten" av det hela riktig. Dvs, det spelar ingen roll om det är skillnad eller inte, det är den personliga åsikten som spelar roll i slutändan.

Postad 16 January 2015 - 17:41

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Det går inte att bevisa, det går bara att falsifiera :) genom att blindtesta förstärkare för flera människor så går det att påvisa att ingen hör skillnad som inte varit slumpmässig. En av tjugo ska höra den skillnaden på papper då det är den felmarginalen som används.

Därifrån dras slutsatsen att det inte är någon skillnad. Men det går inte att bevisa. Däremot har den sidan som ska motbevisa nollhypotesen ett läste hon, dom ska vara visa att en enda individ har klarat två omgångar lyssningstest för att nollhypotesen ska vara motbevisad.

Det finns idag inget sådant kontrollerat test då det är mycket lätt att göra skillnad på slutsteg. Du kör två olika slutsteg med olika styrka. Det svagare kommer att dista och det starkare kommer fortsätta spela rent. Där har du skillnaden.

Det är därför det är mycket viktigt att säga att en av punkterna ska vara att disten från ett slutsteg inte får nå över en detekterbar nivå. Det är detta som färgar ljudet.

Jag känner ej till namn, det är signalkablar. Slutstegen är emotiva upa1 monoblock, emotiva xpa 5 flerkanalare, rotel 1092 tvåkanalssteg, anthem mca 5, flerkanalare och så ska jag inte glömma advance acoustics maa 706 monoblock.

Varför har du själv kvar roteln?

Postad 16 January 2015 - 18:42

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Jag vill förresten tillägga en sak. Det finns många som köper rörsteg eftersom många tycker om när dom distar. Distfritt behöver inte nödvändigtvis vara det ultimata målet för alla. Jag är eld och lågor över volent vl2, en magisk högtalare som tydligen har en distpeak vid 3000hz.

Det finns ju även en annan sak att tillägga här.
Det kan ju tänkas att vissa förstärkartillverkare lägger till eller använder komponenter för att förändra ljudet till sitt "varumärke", precis som rör kan göra,
annars som elektriker kan jag bara säga att jag håller med dig: kan steget leverera ström i de lägen det behövs "bör" du inte höra någon skillnad.

Redigerat av Nebudchanezzer, 16 January 2015 - 18:43.

Postad 16 January 2015 - 18:46

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Varför har du själv kvar roteln?

Jag använder den inte så jag funderar på att sälja

Chad: finns det verkligen såna märken? Jag hör bara när dom säger hur bra dom låter, men vid tester så finns ju inte den skillnaden. Alla säger såklart att deras steg låter annorlunda.

Redigerat av Zartok, 16 January 2015 - 18:51.

Postad 16 January 2015 - 18:56

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Ursäkta men det du skriver och fabulerar om i detta inlägget ser jag bara som tråkigt och onödigt svammel.

Hur skulle det va om du njöt lite av din hobby istället, lyssnade på musik, kollade på film, och tillät dina öron avgöra vad som är bra eller inte?

Måste ju vara dödsjobbigt och tråkigt att bruka hifi genom teorier istället för praktik.

Postad 16 January 2015 - 19:00

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Chad: finns det verkligen såna märken? Jag hör bara när dom säger hur bra dom låter, men vid tester så finns ju inte den skillnaden. Alla säger såklart att deras steg låter annorlunda.

Nej, men alla steg LÅTER annorlunda, färgar på olika sätt helt enkelt. Sen finns det ju såklart steg som låter mer eller mindre identiskt också.

Detsamma gäller kablar.

Redigerat av WB-Cinema, 16 January 2015 - 19:00.

Postad 16 January 2015 - 19:03

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0
Postad bild

Redigerat av Johan_i_burken, 16 January 2015 - 19:03.

Postad 16 January 2015 - 19:03

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0
Varför kör inte alla folk PA steg utan fläktar till sin highend anläggning? billigt, massa effekt, och låter bäst i hela världen, eller rättare sagt alla slutsteg låter bäst i hela världen :D

Postad 16 January 2015 - 19:05

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 1

Ja för roteln låter ju exakt som vilken flerkanalsreceiver som helst

Redigerat av mikkiz, 16 January 2015 - 19:11.

Postad 16 January 2015 - 19:05

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Många använder sig av PA-steg men de är ofta ganska fula och innehåller för det mesta fläktar.

Edit: Återigen, feelgood känslan, Hifi handlar mycket om att det skall se snyggt ut, kännas bra i vred och knappar.

Summan av vad både ögat ser, vad hjärnan vet om innehållets kapacitet och handhavandet. Allt går i hand i hand med hur man upplever slutresultatet.

Redigerat av wictor, 16 January 2015 - 19:14.

Postad 16 January 2015 - 19:16

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Många använder sig av PA-steg men de är ofta ganska fula och innehåller för det mesta fläktar.

Nej! inga seriösa hifi användare använder PA steg till sina toppar i en hifi/hembioanläggning, varför? jo för att dom låter rent förjävligt.

Och snälla du, då såg väl att jag skrev utan fläktar?

Tror du på dig själv när du påstår att det enbart har med utseendet att göra? :rolleyes:

Edit: Återigen, feelgood känslan, Hifi handlar mycket om att det skall se snyggt ut, kännas bra i vred och knappar.

Summan av vad både ögat ser, vad hjärnan vet om innehållets kapacitet och handhavandet. Allt går i hand i hand med hur man upplever slutresultatet.

Kanske för dig personligen, men du kan inte påstå att alla ser på det på samma sätt som du själv, man kan lixom inte tala för så många andra människor, det är direkt felaktigt.

Redigerat av WB-Cinema, 16 January 2015 - 19:14.

Postad 16 January 2015 - 19:16

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Det jag menar är att de flesta PA-steg innehåller fläktar och därför minskas utbudet rätt radikalt på vad man kan välja på.

Jo jag har sett ett flertal seriösa anläggningar med Behringer slutsteg.

Men jag respekterar allas åsikter och tankar, vi tycker alla olika.

Och nej inte bara utseendet, men jag själv tycker att utseendet/handhavandet har en inverkan på hur jag väljer produkter.

Redigerat av wictor, 16 January 2015 - 19:20.

Postad 16 January 2015 - 19:22

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Det jag menar är att de flesta PA-steg innehåller fläktar och därför minskas utbudet rätt radikalt på vad man kan välja på.

Jo jag har sett ett flertal seriösa anläggningar med Behringer slutsteg.

Jasså som dom använder till hifihögtalare???? (alltså inte DIY subbar) isf så är det nog en 17 årig amerikanare som gillar tryck och har fräknar, glasögon och gillar SPL dragrace :D :D B)

Så du tror HELT UPPRIKTIGT att seriösa hifi människor skulle byta ut sina påkostade och välljudande hifi steg till sina highend högtalare till PA slutsteg om det fanns fler modeller utan fläktar? :lol: :o :huh: :D

Postad 16 January 2015 - 19:27

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 1
Kan man jämföra ett slutsteg med en människa?
Båda består av samma saker men har väldigt olika egenskaper och kunskaper? :)

Jag har en Onkyo förstärkare, då den var på lagning hade jag en Yamahaförstärkare.
Jag tyckte ljudkaraktären var "extremt" olika i stereoläge.
Kanske inte har med slutstegen i respektive förstärkare att göra?

Kan man göra skillnad på en Klass A, AB, D slutsteg?

Postad 16 January 2015 - 19:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Ja för roteln låter ju exakt som vilken flerkanalsreceiver som helst

Oja, det gör den. Vi har blindtestat just den mot en marantz. Däremot är roteln mycket kraftigare än majoriteten av flerkanalare, med marginal. Vid åtta ohm klipper den inte förrän över 600w i båda kanalerna liras. Det är ovanligt god flerkanalarna. Oavsett märke.

Nej, men alla steg LÅTER annorlunda, färgar på olika sätt helt enkelt. Sen finns det ju såklart steg som låter mer eller mindre identiskt också.

Detsamma gäller kablar.

Då vet vi det, du tror alltså på att koppar i en kabel låter annorlunda mot koppar i en annan kabel. Bra. Då vet vi. Jag har flera coconut audio-kablar också, dyraste för 10 miljoner usd. Intresserad? Den låter skitbra och du får den mycket billigt.

Edit: om du klarar ett blindtest med mina transparent-kablar så får du dom av mig, gratis with no strings attatched.

Redigerat av Zartok, 16 January 2015 - 19:37.

Postad 16 January 2015 - 19:31

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Så du tror HELT UPPRIKTIGT att seriösa hifi människor skulle byta ut sina påkostade och välljudande hifi steg till sina highend högtalare till PA slutsteg om det fanns fler modeller utan fläktar? :lol: :o :huh: :D

Nope, för jag tror att de precis som alla andra fundamentalister har argument som säger att gud vet bättre....

Det har i tråden presenterats ett väldigt bra inlägg om myter i hi-fi-världen, och jag har inte sett ett enda inlägg som faktiskt visar tester som säger något annat.

Postad 16 January 2015 - 19:34

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Kan man jämföra ett slutsteg med en människa?
Båda består av samma saker men har väldigt olika egenskaper och kunskaper? :)

Jag har en Onkyo förstärkare, då den var på lagning hade jag en Yamahaförstärkare.
Jag tyckte ljudkaraktären var "extremt" olika i stereoläge.
Kanske inte har med slutstegen i respektive förstärkare att göra?

Kan man göra skillnad på en Klass A, AB, D slutsteg?

+1

Ja ett bra exempel är just klass D mot klass AB, där brukar det vara allra lättast att detektera skillnader ljudmässigt, främst i diskantområdet.

Oja, det gör den. Vi har blindtestat just den mot en marantz. Däremot är roteln mycket kraftigare än majoriteten av flerkanalare, med marginal. Vid åtta ohm klipper den inte förrän över 600w i båda kanalerna liras. Det är ovanligt god flerkanalarna. Oavsett märke.

Då vet vi det, du tror alltså på att koppar i en kabel låter annorlunda mot koppar i en annan kabel. Bra. Då vet vi. Jag har flera coconut audio-kablar också, dyraste för 10 miljoner usd. Intresserad? Den låter skitbra och du får den mycket billigt.

Får bara känslan av att du är gravt påverkad utav människor som påstår det du nu har valt att tro på, givetvis presterar och låter ditt Rotel steg annorlunda gentemot tex en Onkyo budget reciver.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.