Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpa ny dator. Fortsätta med PC eller Mac?

120 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 mars 2015 - 20:41

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4 329 inlägg
  • 3

Det är fullt möjligt att det kanske blivit svinbra på windows/pc fronten, jag vet inte. Men vad jag vet är att Mac i 8 år fungerat perfekt för mig, utan ominstallationer och annat bök, och att jag av den anledningen rekommenderar vem som helst med behov av att surfa, lagra bilder, etc. att börja använda mac.

Det summerar det hela bra tycker. Det fungerar för mig. Den analysen tror jag de flesta gör här. Hade jag fått välja hade jag aldrig bytt från Amiga för det fungerade för mig. Det är ett känsloargument, inte baserat på något annat än en subjektiv upplevelse och det är så det fungerar för 99 % av de som har datorer. Man köper det man är bekväm och trivs med och tittar aldrig på något annat. 

Jag skulle kunna göra samma analys på alla windows operativsystem sedan windows 2000, det har fungerat för mig utan ominstallationer och annat bök. Men jag är duktig på datorer, fipplar inte för mycket med drivrutiner, använder etablerade programvaror, undviker att ladda ner saker jag inte har koll och har därför inte heller drabbats av virus, strulande drivrutiner och annat. För mig personligen, har Windows varit en behaglig och stabil upplevelse genom åren. Det betyder inte att det är det för alla. 

Det är mina två cent.

Postad 05 mars 2015 - 20:44

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0
Min första PC var en IBM XT med en intel 8088. Några år senare släppte Crestive SB PRO 1.0 och man kunde få datorn att läsa upp det man skrev med Dr. SBaitso :) Det var tider. Sedan blev det en PS2 som senare uppgraderades med matteprocessor.

Jag har "fipplat" med PC ganska många år. Guldåren var nog när Intels slotprocessor Celeron 333 överklockades så det rök om prylarna :)

Slutade jaga prestanda och "fippla" då Centrino-arkitekturen började ploppa upp runt 2003/2004. Sedan dess har jag tappat kollen. Nu bara fungerar det mesta.

2007 slutade jag serva datorer och bytte bransch.

På mitt förra jobb körde vi uteslutande MacBook och utan Parallels hade jag inte kunnat utföra mitt arbete. Visst, det var inte mycket stök med maskinerna, men även OSX hänger sig. Och nog kan de bli sega också. Min late 2012 behövde uppgraderas till 4GB minne och SSD för att vara vettig att arbeta med (även i OSX).

Det enda jag saknar med Mac var installationsförfarandet, skedde över internet och var klart på ca 25-40 minuter beroende på belastning. Inga skivor eller något.

Vad vill jag ha sagt?
1. Jag har "fipplat" med PC sedan mitten 80-talet (ja, jag fipplade redan då).
2. Jag har bytt till Mac.
3. Jag bytte tillbaka till PC då Mac var/är begränsat.
4. Jag råder alla och en var att bilda sig en egen uppfattning, men tro inte på dem som säger att Mac är bäst.
5. PC är inte heller bäst. Men de bara fungerar om man bara låter bli att fippla och köra obskyra program. Även de från 2012.

Postad 10 mars 2015 - 20:07

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 2
Får tacka för alla inputs.

Har inte köpt någon ny dator än. Men efter att ha sett Apples nya priser är beslutet taget. Aldrig en Apple. Snikversionen av den nya MacBook air runt 14500, sinnessjukt.

Postad 10 mars 2015 - 21:29

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3 845 inlägg
  • 0

Får tacka för alla inputs.

Har inte köpt någon ny dator än. Men efter att ha sett Apples nya priser är beslutet taget. Aldrig en Apple. Snikversionen av den nya MacBook air runt 14500, sinnessjukt.

Ja nya priserna är sjuka (det var dem redan innan också men ännu sjukare nu). Tur man slog till på en 15" dagen innan prishöjningen :)

Postad 10 mars 2015 - 22:47

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Har en Mac mini sen åtta år tbax. Fungerat klockrent tills jag uppgraderade till yoseminte. Nu blev den seg tycker det dock är förståligt.
Byter bärbar pc vart tredje år. Haft HP,Sony,Lenovo och aldrig haft problem med de. "De har bara fungerat" ett Mac uttryck på mina pc's. Jag tror att de som har problem med pc är de som bygger om och försöker skruva på os:ett. Låter man de vara så är min åsikt att de också fungerar lika bra.

Postad 11 april 2015 - 14:31

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Mycket snack om prestanda, men den STOOOOORA skillnaden är ju batterilivslängd!!!!

Jag som har ett jobb som pga stödsystem och kundkrav, utesluter Mac, blir vansinnig på den usla batteritiden i PC. Har en svindyr Dell 14k + moms med SSD o allt. Nyt batteri klarar 2h, efter 6månader är det 1h. Uselt då jag som pringer mallan kunder o möten tvingas släpa med en laddare överallt.

Mac fixar nästan en arbetsdag. Och om man laddar på lunchen = slipper ladda mer den dagen.

Postad 11 april 2015 - 15:00

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0
Kör HP som jobbdator med 16" skärm. Kan nästan sitta och programmera en hel dag utan att ladda batteriet. På den gamla Lenovon hade jag extrabatteri som satt under, likt en docka, och den klarade 2 arbetsdagar. Den hade iofs bara 12" skärm.

Postad 11 april 2015 - 15:09

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0

Har en 14" Acer med quadcore, den har en batteritid på 6-8 tim beroende på användning.

Postad 11 april 2015 - 15:14

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0

Mycket snack om prestanda, men den STOOOOORA skillnaden är ju batterilivslängd!!!!

Jag som har ett jobb som pga stödsystem och kundkrav, utesluter Mac, blir vansinnig på den usla batteritiden i PC. Har en svindyr Dell 14k + moms med SSD o allt. Nyt batteri klarar 2h, efter 6månader är det 1h. Uselt då jag som pringer mallan kunder o möten tvingas släpa med en laddare överallt.

Mac fixar nästan en arbetsdag. Och om man laddar på lunchen = slipper ladda mer den dagen.

köp en mac o använd dig utav boot camp! om du måste köra windows :-)

Postad 11 april 2015 - 16:52

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Har en 14" Acer med quadcore, den har en batteritid på 6-8 tim beroende på användning.

Och väger?

Kör HP som jobbdator med 16" skärm. Kan nästan sitta och programmera en hel dag utan att ladda batteriet. På den gamla Lenovon hade jag extrabatteri som satt under, likt en docka, och den klarade 2 arbetsdagar. Den hade iofs bara 12" skärm.

Vad vägde dessa?

köp en mac o använd dig utav boot camp! om du måste köra windows :-)

vad är boot camp?

Postad 11 april 2015 - 17:37

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Och väger?
Vad vägde dessa?
vad är boot camp?

Vikten är för mig ointressant som verktyg. Du skrev heller inget om vikt när du dissade batteritiden på laptops.

Bootcamp är dualboot, du kan installera och sedan välja vad du vill boota till. Ett annat alternativ är Parallels Desktop.

Postad 11 april 2015 - 18:32

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0
Jag har en Lenovo T440s, med någon slags i7-propp i.

Den har 14" full-HD-skärm, och dubbla batterier (det ena någonstans under skalet,
det andra på det vanliga stället), väger under 2kg.

Klarar sig runt 5-7h (beroende på användning), utan att laddas.

Redigerat av frollic, 11 april 2015 - 18:38.

Postad 11 april 2015 - 19:01

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Dell xps 13 har ju fått rätt bra betyg bra batteritid verkar den ha också http://www.sweclocke...-infinity-skarm

Postad 11 april 2015 - 20:34

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Vikten är för mig ointressant som verktyg. Du skrev heller inget om vikt när du dissade batteritiden på laptops.

Bootcamp är dualboot, du kan installera och sedan välja vad du vill boota till. Ett annat alternativ är Parallels Desktop.

Bra, ska komma ihop bootcamp när jag skaffar mac, tack!

Är vikten ointressant? Skrev ju att jag springer runt hela dagarna mellan möten o kunder...

Självklart ska man jämföra batteritid o vikt, min Dell väger 1.6kg, = KLART tyngre en Air som klarar minst 5ggr batteritiden

Postad 11 april 2015 - 22:19

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Bra, ska komma ihop bootcamp när jag skaffar mac, tack!

Är vikten ointressant? Skrev ju att jag springer runt hela dagarna mellan möten o kunder...
Självklart ska man jämföra batteritid o vikt, min Dell väger 1.6kg, = KLART tyngre en Air som klarar minst 5ggr batteritiden

den nya Dell datorn jag länkade till väger under 1,3 kg och har batteriprestanda i klass med air men ännu smidigare och mindre..

Postad 11 april 2015 - 22:23

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Dell xps 13 har ju fått rätt bra betyg bra batteritid verkar den ha också http://www.sweclocke...-infinity-skarm

har fläkt som går igång...

" Underdelen som är i aluminium upplevs däremot vara riktigt varm och datorn är därför, precis som de allra flesta, inte lämplig att ha i knät."

Dvs, inte superimpad.

O sedan kom ju nya Macbook igår  :wub:

Postad 11 april 2015 - 23:20

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4 329 inlägg
  • 0

Dell XPS 13 är nog en av de bästa bärbara dator du kan köpa idag. Överlag väldigt bra betyg. http://www.techradar...-1279013/review

Du kan köra en Lenovo Thinkpad X240. Den räcker över 20 timmar med 6 cells batteriet och har också fått bra betyg: http://www.laptopmag...o-thinkpad-x240

Postad 12 april 2015 - 07:42

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 540 inlägg
  • 0

Min tidigare Dell Latitude D830 blev väldigt varm att ha i knät. Min nuvarande MacBook Pro (2013) blir lite varm om man sitter en längre stund med den. Jag använder nästan alltid en platta från Logitech mellan datorn och benen.

För övrigt ångrar jag inte bytet från PC till Mac bärbar, trivs bra med den. Har fortfarande HTPC och server med Windows, tycker det funkar bra ihop. Med appen Microsoft Remote Desktop kan jag styra dem nästan som om jag satt vid de datorerna, fast med Macens fina skärm och tangentbord. :)

Postad 12 april 2015 - 13:36

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0

vad är boot camp?

här kan du läsa mer om hur det fungerar,smidigt o simpelt om man vill köra både windows o osx

https://support.appl.../sv-se/HT201258

Postad 12 april 2015 - 14:12

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Du kan köra en Lenovo Thinkpad X240. Den räcker över 20 timmar med 6 cells batteriet och har också fått bra betyg: http://www.laptopmag...o-thinkpad-x240

Som med  det batteriet väger dubbelt så mycket som MacBook = nej tack.

här kan du läsa mer om hur det fungerar,smidigt o simpelt om man vill köra både windows o osx

https://support.appl.../sv-se/HT201258

Skitbra info, tack!

Postad 12 april 2015 - 18:55

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3 845 inlägg
  • 0
Om man inte vill betala priset för en Mac men ändå köra OSX så finns Hackintosh

Postad 12 april 2015 - 20:01

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Om man inte vill betala priset för en Mac men ändå köra OSX så finns Hackintosh

Ännu mer som man har noll koll på...så vad är detta? :P

Postad 12 april 2015 - 20:25

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Hackintosh.com links to everything you need to build a Hackintosh
and get OS X Yosemite as well as many earlier versions of Mac OS X
running on an unsupported computer -- instructions,
step-by-step "how to" guides, and tutorials -- in addition to installation
videos, lists of compatible computers and parts, and communities for support.

Saknar din burk internetsök ? :P

Postad 12 april 2015 - 20:47

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Inte alls men sitter o jobbar på ett stort klientprojekt i princip 24/7 så det är lite tufft med tiden...= tacksam för snabb återkoppling från experter. 

Postad 12 april 2015 - 22:23

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4 329 inlägg
  • 1

Som med  det batteriet väger dubbelt så mycket som MacBook = nej tack.

Då föreslår jag att du tutar och kör med Mac och ser glad ut. Det går som sagt var att köra Windows på dem om man så önskar. Ingen aning om vad du får för batteritid då men det märker du. 

Postad 13 april 2015 - 06:16

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 3

Märkligt nog är det alltid kollegorna med Macbook som kryper längs väggarna och letar eluttag när vi är på möten. Alltid med ett stelt leende och den där skrämda blicken som att "måtte ingen fråga om batteritid", och till sist är golvet ett ormbo av vita sladdar.

Som sagt, bra prylar men kanske inte fullt så revolutionerande som vissa vill framhålla.

Postad 13 april 2015 - 07:43

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 1

hackintosh är inget du ska lägga ner energi på,det är i princip ett moddat osx för att ska kunna gå o köra på en vanlig pc

Redigerat av Unregistered070bfe47, 13 april 2015 - 07:44.

Postad 13 april 2015 - 09:18

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3 845 inlägg
  • 1

hackintosh är inget du ska lägga ner energi på,det är i princip ett moddat osx för att ska kunna gå o köra på en vanlig pc

haha så du avgör alltså vad andra personer ska eller inte ska göra?

Postad 13 april 2015 - 10:10

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 1

Sign sportbilsentusiasten skrev tydligt att Mac (i betydelsen OS X) inte fungerar i den miljön han eller hon arbetar, och att det var svårt att få tid till research. Med de förutsättningarna i åtanke får det anses vara ett gott tips till vederbörande att lämna hackintosh därhän.

Postad 13 april 2015 - 11:36

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3 845 inlägg
  • 0

ah dem hade lite av en personlig konversation här i tråden. ber om ursäkt för det. läser man allt tompa76 och sportbilsentusiasten skrivit till varandra så förstår man.

Postad 13 april 2015 - 12:37

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 3

Märkligt nog är det alltid kollegorna med Macbook som kryper längs väggarna och letar eluttag när vi är på möten. Alltid med ett stelt leende och den där skrämda blicken som att "måtte ingen fråga om batteritid", och till sist är golvet ett ormbo av vita sladdar.

Som sagt, bra prylar men kanske inte fullt så revolutionerande som vissa vill framhålla.

Samma människor som har en separat resväska med femton olika adaptrar beroende på om de ska skicka ut vga, ska ha trådat nätverk eller gud vet vad?

Postad 13 april 2015 - 12:56

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Samma människor som har en separat resväska med femton olika adaptrar beroende på om de ska skicka ut vga, ska ha trådat nätverk eller gud vet vad?

Du menar typ dessa?

Bifogad fil  jesus_jobs.jpeg   46,59K   0 Antal nerladdningar

Postad 13 april 2015 - 13:05

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Vilket gör att frågan om datorns vikt kommer i ett lite annat ljus. Nåja, nu skall vi inte vara såna, det är bra att de finns. Behöver man någon gång låna en förlängningssladd vet man vem man skall fråga...

(Ja, jag raljerar, men ta det inte som en attack på er person eller ens den dator ni valt, var glad över de styrkor den faktiskt har)

Redigerat av alfista, 13 april 2015 - 13:05.

Postad 13 april 2015 - 13:30

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0

Jag brukar tänka så här:

Spela spel så är det en Windows maskin som gäller.

Skapa musik så köp en Mac, finns mycket bra musikprogram (Inte riktigt lika mycket till Windows vad jag sett)

Läsa email, betala räkningar o surfa på nätet, då är det pris som gäller (Varför lägga mer än vad som behövs?)

Personligen tycker jag HP gör bra grejor. Har en Dell på jobb (Latitude E7440) som är kanon, men den kostar 7-8000:- och jag tycker Dells tidigare datorer inte var nått vidare.

Asus gör fina datorer men har skit-batterier enlig min erfarenhet (Åtminstone för de upp till ca 6000 :-)

Batteritiden mäts väl med avstängt Wifi och BT samt ljusstyrkan på skärmen till minimum? Då får man också ut ca 10 timmar. Min Dell med Wifi på och normal ljusstyrka klarar 6-7 timmar.

Varför inte en ChromeBook?

Postad 13 april 2015 - 13:57

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Personligen tycker jag HP gör bra grejor. Har en Dell på jobb (Latitude E7440) som är kanon, men den kostar 7-8000:- och jag tycker Dells tidigare datorer inte var nått vidare.

Grejen är att om man exempelvis tittar på HP EliteBook som riktar sig mer mot företagsmiljö så får man jäkligt gedigna maskiner. Kan inte på något sätt jämföras med de plastiga prispressade prylar man vräker ut i elektronikladorna. Men då börjar priserna också hamna i samma division som Apple.

Postad 13 april 2015 - 15:14

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0

nej,jag gav han ett gott råd,vet man inte ens vad hackintosh innebär,finns det ingen anledning att ge sig på det heller,då det inte är helt smärtfritt att få det att funka,dessutom var det ju windows han ville köra,så då rekommenderade jag boot camp om han nu vill använda sig utav en mac/macbook

Postad 13 april 2015 - 15:18

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3 845 inlägg
  • 0

nej,jag gav han ett gott råd,vet man inte ens vad hackintosh innebär,finns det ingen anledning att ge sig på det heller,då det inte är helt smärtfritt att få det att funka,dessutom var det ju windows han ville köra,så då rekommenderade jag boot camp om han nu vill använda sig utav en mac/macbook

Som sagt, jag läste inte hela eran diskussion...

Postad 13 april 2015 - 17:03

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Jag brukar tänka så här:

Spela spel så är det en Windows maskin som gäller.

Skapa musik så köp en Mac, finns mycket bra musikprogram (Inte riktigt lika mycket till Windows vad jag sett)

Läsa email, betala räkningar o surfa på nätet, då är det pris som gäller (Varför lägga mer än vad som behövs?)

medhåll!

Med tillägget... jobb där man springer runt mellan kunder (som jag gör) och visar kunder saker på skärmen i ljusa miljöer  = lätt vikt, batteritid och skarp/ljusstark display.

Sign sportbilsentusiasten skrev tydligt att Mac (i betydelsen OS X) inte fungerar i den miljön han eller hon arbetar, och att det var svårt att få tid till research. Med de förutsättningarna i åtanke får det anses vara ett gott tips till vederbörande att lämna hackintosh därhän.

Tack för att ni svarar mig, det uppskattas!

Postad 13 april 2015 - 17:08

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

det är alls inte min erfarenhet, tvärt om.

Har haft men iPhone6+ nu i någon månad, ENDA telefonen som håller batteriet en hel arbetsdag. Min 5S fixade det inte!

HELT underbart!!!

Och alla våra konf-rum har en multikontakt till projje/storTV som passar alla olika PC, Mac = inga problem.

De kunder som inte har sådana skänker man givetvis sådana adaptrar till. Kundvård!

(alla adaptrar sätts fast med buntband till bef kabel)

Postad 15 april 2015 - 17:07

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0

Herregud, behövs mer än en smartphone/padda?

Postad 15 april 2015 - 18:43

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3 845 inlägg
  • 1

Herregud, behövs mer än en smartphone/padda?

Herregud, behöver någon ens svara på det?

Postad 15 april 2015 - 19:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0
Vad alla ropar på mig helt plötsligt :)

Postad 15 april 2015 - 19:21

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Har själv kört Windows i hundra år och det funkade men eftersom jag har resten i Apple grejer hemma nu så bestämde jag mig för en iMac och är supernöjd med den, sedan kanske jag tog i lite väl mycket för min iMac gick på över 30 k men då vet jag att jag har en maskin som håller länge och har bra prestanda, men det är jag det.

Postad 16 april 2015 - 07:41

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4 329 inlägg
  • 0

det är alls inte min erfarenhet, tvärt om.

Har haft men iPhone6+ nu i någon månad, ENDA telefonen som håller batteriet en hel arbetsdag. Min 5S fixade det inte!

Och min Samsung S3 har en batteritid på nästan 48 timmar. Men det säger inget. Det enda sättet att mäta batteri är att utsätta alla för exakt samma belastning flera gånger och jämföra resultaten. Samma sak med datorer. Det jag gör på min dator gör att den håller en viss tid, betyder inte att det är liknande för någon annan. 

Postad 25 april 2015 - 05:34

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0

MAC hanterar USB-diskar som vilken dator som helst. Skillnaden är att en disk formaterad i OSX inte kan läsas i Windows medans en disk formaterad med i Windows kan läsas i en MAC men kräver extern programvara att skrivas till.

Du kan alltså inte bara flytta disken emellan en MAC och en PC.

MAC har en extremt smidigt sätt att hantera foton och iphoto som Kylmander nämner är gratis helt suveränt.

På förra jobbet körde vi endast MAC, det tog en bra stund innan jag började vänja mig. Jag gillade det till slut. MEN, jag skulle aldrig skaffa en MAC att använda hemma.

Angående externa diskar...

Om jag kopplar in min nuvarande USB disk till routern, då kan väl en MacBook läsa den? Men inte skriva till? Min USB disk använder jag för att spara foto och film. Alla mina enheter hittar disken såsom PC, ps3 Androidtelefoner.

Har inte köpt ny dator ännu, men är ändå nyfiken på hur det fungerar med Apple. Om jag nu köper en MacBook skulle jag vilja föra över foto och film till min externa USB trådlöst från macbooken. Går det? Måste man hålla på att krångl med formatering etc?

Redigerat av frollic, 27 april 2015 - 09:20.

Postad 27 april 2015 - 07:10

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
Priset på macbooks är ju högt. Men ser lite reor här och var. Nu i veckan tex, en MBA för 8990 kr på Elgiganten.

Men kommer 4 gb ram räcka? Det känns ju väldans lite. Sen är ju inte 128 gb ssd så mycket heller. Är lite inne på asus zenbook, snygga och bra specifikationer.

Finns ju även MBP med 8 gb ram med 128 gb ssd för 13490 kr.

Är väldigt velig i detta med datorköp.

Postad 27 april 2015 - 07:13

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0

Priset på macbooks är ju högt. Men ser lite reor här och var. Nu i veckan tex, en MBA för 8990 kr på Elgiganten.

Men kommer 4 gb ram räcka? Det känns ju väldans lite. Sen är ju inte 128 gb ssd så mycket heller. Är lite inne på asus zenbook, snygga och bra specifikationer.

Finns ju även MBP med 8 gb ram med 128 gb ssd för 13490 kr.

Är väldigt velig i detta med datorköp.

4 gb är i underkant då du inte kan uppgradera dessa senare i dom nya macbook:arna (dom är fastlödda på moderkortet/logikkortet),så satsa på minst 8 gb i så fall! Annars kan du ju köpa denna värsting till ett bra pris! ;-)
https://www.minhembi.../marknad/354520

Postad 27 april 2015 - 07:32

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
Får nog bli en MBP 8 gb på sikt. Frågan är ju 128gb/256gb ssd? Ganska stor prisskillnad dock. Går väl lösa med extern hårddisk/nas. Problemet är ju att jag vill att det inte ska krångla eftersom jag också kör windows och androidprylar.

Postad 29 april 2015 - 09:37

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Och min Samsung S3 har en batteritid på nästan 48 timmar. Men det säger inget. Det enda sättet att mäta batteri är att utsätta alla för exakt samma belastning flera gånger och jämföra resultaten. Samma sak med datorer. Det jag gör på min dator gör att den håller en viss tid, betyder inte att det är liknande för någon annan. 

Jag skulle ha skrivit att det är enda tfn som jag ägt...som fixar en arbetsdag. ;)

4 gb är i underkant då du inte kan uppgradera dessa senare i dom nya macbook:arna (dom är fastlödda på moderkortet/logikkortet),så satsa på minst 8 gb i så fall! Annars kan du ju köpa denna värsting till ett bra pris! ;-)
https://www.minhembi.../marknad/354520

Medhåll.

Kan du, köp en 8GB/256GB om du ändå köper nytt. Det har du igen på längre livslängd.

Postad 02 maj 2015 - 10:33

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

På måndag ska jag beställa ny jobbPC...

Står mellan MacBook 13" Pro retina 8/256GB, eller nya MacBook 12"

Vilken är frågan!

Vad tycker ni?

PS

Funderade länge på Dell XPS men då ingen affär har den på demo i Gbg så struntar jag i den. Köper inget osett.

Är viktigt med skärm, musplatta o tangentbord och Dell har i vissa tester fått anmärkning på plattan.

Redigerat av sportbilsentusiasten, 02 maj 2015 - 10:34.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Surround och rear high
    hellreänbra
    2025-06-03 19:46:56
  • Basar
    hellreänbra
    2025-06-03 19:43:12
  • Center
    hellreänbra
    2025-06-03 19:40:00
  • Rumsmätning
    hellreänbra
    2025-06-03 19:31:14
  • Baslåda nr5
    Anton
    2025-06-02 13:28:15
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.