Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En, två eller fyra basar??

88 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 October 2015 - 14:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag lägger bara till att det går utmärkt med fyra tior om man inte ska spela så djupt. Fyra bra tior kör ner till 25 Hz ungefär :)

Postad 22 October 2015 - 19:59

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Jag lägger bara till att det går utmärkt med fyra tior om man inte ska spela så djupt. Fyra bra tior kör ner till 25 Hz ungefär :)

Och vill man inte spela så starkt kan man tvinga ner dem djupare :) eller tänker du på någonting i stil med "1 oktav under systemets resonansfrekvens"?

Postad 22 October 2015 - 20:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jadå, så är det absolut. Tvetts Bill et Bull är fyra tior som kan mata på riktigt högt över huvudtaget, och han delar i 16 hz. Dom spelade bättre än min svs ultra :D

Postad 22 October 2015 - 20:56

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Jadå, så är det absolut. Tvetts Bill et Bull är fyra tior som kan mata på riktigt högt över huvudtaget, och han delar i 16 hz. Dom spelade bättre än min svs ultra :D

haha det gläder mig som har samma element i nästan samma volym. Nästa projekt kanske får bli att bygga nya lådor som bygger på push/pull om det är där magin i hans skapelser sitter :D

Postad 22 October 2015 - 21:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

då har du ett nog kapabelt system i min bok vill jag påstå. när jag var hos tvett första gången så dunkade han så att det ringde i mina öron och glasen i köket skakade som fan. det var då jag fick min första tankeställare över mitt eget system och hur "lite" det egentligen behövs för att uppnå så mycket. det är därför jag ofta brukar skriva åt folk som planerar 40 st 15" att fundera hur stort behovet är först. jag skulle tro att ungefär 99% skulle klara sig alldeles ypperligt på era system. själv så anser jag att om man kan spela ner till 16hz i 105 db så är systemet komplett neråt. det är den lägsta frekvensen på en stor orgel har jag hört någonstans, och därför sätter jag min referens där =)

Postad 23 October 2015 - 00:18

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Jo, jag är nöjd. Fast å andra sidan har jag inte lyssnat på någonting särskilt djupbaskapabelt än. Jag tycker att det är kul att orgelargumentet används så ofta. Det är ju nästan så att man skulle kolla upp om det finns någon video på youtube med en orgels lägsta ton lite halvbra inspelad, mest så att man kan säga att man spelat upp den för sakens skull.

Relaterat:

https://www.youtube.com/watch?v=qEVd2vdWYc0

"most unmusical but great fun"

Postad 23 October 2015 - 09:04

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jo, jag är nöjd. Fast å andra sidan har jag inte lyssnat på någonting särskilt djupbaskapabelt än. Jag tycker att det är kul att orgelargumentet används så ofta. Det är ju nästan så att man skulle kolla upp om det finns någon video på youtube med en orgels lägsta ton lite halvbra inspelad, mest så att man kan säga att man spelat upp den för sakens skull.

Relaterat:
https://www.youtube....h?v=qEVd2vdWYc0

Fast det där var ju ingen riktig piporgel. Det var ju bara en "synth". En rätt krallig rackare med dubbla 18" IB basar dock. Men ändå. Not the real deal. :D

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 23 October 2015 - 09:06.

Postad 30 October 2015 - 23:50

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Ok.

Om jag nu får ge med mig ang basar och köper två dayton 15", vad ska man EQ dom med?

Jag vet ju nästan svaret: Minidsp men jag är inte så insatt i såna termer och formler o diverse "trixande" som ändå minidsp:n kräver,så jag känner mig lite anti mot den då jag är rädd att jag ger upp om man inte vet vad man håller på med.

Var ju också inne på att köra dsp via Inuken(3000DSP) men jag är mer sugen på en Dspeaker då den "sköter" sig lite mer själv vad jag förstått men den kanske är värdelös i hemmabyggda baslådor?

Vad säger ni om dspeakern, går det köra med en sån? Såg att den hade ett "korrektionsområde" ner till 16hz om det nu ska vara nån fördel om man vill spela neråt 20hz.

Postad 31 October 2015 - 00:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Minidsp är intuitiv som tusan, så det blir inga problem för dig, lovar :)

Postad 31 October 2015 - 09:45

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Jag håller med om att minidsp "är intuitiv som tusan" och dessutom kan du ju använda den som delningsfilter om du skulle vilja.

Programmet för att styra inuke-slutstegets inbyggda dsp går att ladda ner för att testa. Om du tycker att det verkar funka och ändå inte behöver någon delningsfilterfunktion är det ju korkat att lägga pengar på en minidsp kan man tycka.

Länk till programmet

Ska man inte ner i infraområdet klarar man sig bra med inkue dsp. Ska man ner i infra ska man ändå inte köpa ett inuke dsp-slutsteg eftersom det har ett inbyggt högpassfilter (som iofs tydligen går att koppla förbi, men med hjälp av lödpenna och utebliven försäkring). 

Postad 31 October 2015 - 10:29

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Minidsp är intuitiv som tusan, så det blir inga problem för dig, lovar :)

Jag håller med om att minidsp "är intuitiv som tusan" och dessutom kan du ju använda den som delningsfilter om du skulle vilja.

Programmet för att styra inuke-slutstegets inbyggda dsp går att ladda ner för att testa. Om du tycker att det verkar funka och ändå inte behöver någon delningsfilterfunktion är det ju korkat att lägga pengar på en minidsp kan man tycka.

Länk till programmet

Ska man inte ner i infraområdet klarar man sig bra med inkue dsp. Ska man ner i infra ska man ändå inte köpa ett inuke dsp-slutsteg eftersom det har ett inbyggt högpassfilter (som iofs tydligen går att koppla förbi, men med hjälp av lödpenna och utebliven försäkring). 

Fan,jag visste ni skulle komma med det svaret "finns inga genvägar till det perfekta ljudet" som farbror Barbro brukade säga...

Minidsp då, jag var/är rädd att den är för komplicerad för mig,eller åtminstone ser det ut så när ni på forumet använder den speciellt då man börjar snacka lite infra för då krävs det lite inställningar och det vore  ju dumt att inte använda Dayton-basarna fullt ut om de nu har möjlighet till det,därav att jag "fegade" ur lite och nämnde Dspeaker.

Har kollat lite på Inukes program och visst, det ser fullt användbart ut och där finns ju en "säkerhetsmarginal" med högpassfiltret men jag tappar infra(som jag aldrig upplevt förvisso med en infinity sw 10 så man kanske är nöjd med 20hz??).

Sen kan man ju koppla bort det på Inuken med garantibortfall som föjld men den ryker väl så fort man fläktmoddar den också eller?

Känner mig som en åsna mellan tre hötappar:

Antingen Dspeaker som ingen annan än jag tyckte borde vara ett bra alternativ.

Eller: Minidsp och inuke utan dsp som nog de flesta rekommenderar här med min rädsla att sluta i ett rökmoln från högtalarspole

Eller: Inuke med dsp och nöja mig med 20hz som säkert är 1000ggr bättre än det jag har idag.

Visst ja det kom en fjärde också: Moddad Inuke utan garanti(men vad gör fläktmodden på garantin?)

Ska motvilligt erkänna att jag har hållt på med filterinställningar och tidskompensering(aktiv delning) säkert i 15 års tid inom bilstereo så visst någon hum om det borde jag ju ha men man känner sig alltid osäker på att man ska förstöra något.

Postad 31 October 2015 - 11:10

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Jag vet en som lyckats få sin inuke dsp reparerad på garanti trots fläktmod, men då hade han i och för sig monterat tillbaka originalfläkten. Den var köpt från thomann ska man kanske säga.

Man blir inte helt låst till 20 Hz med inuke dsp trots att lägsta ingreppspunkten är där. Man kan sätta ett lowshelf-filter som har sin mittpunkt på 20 Hz. Om man maxar det kommer inte kurvan plana ut förrän vid kanske 10 Hz (med q-värde på 0,7 som jag misstänker att det fasta q-värdet är). För att sträcka ut mina basar ner till 20 Hz räcker det med ett lowshelf vid 35 Hz till exempel. Däremot sätter det inbyggda högpassfiltret stopp för för låga frekvenser :(

Alternativen, skulle jag säga, är:

för riktigt djup bas: minidsp och ett slutsteg utan inbyggt högpassfilter (vanliga inuke har också ett HP-filter, men inte lika brant)

för bas ner till runt 15 Hz: inuke dsp

Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 31 October 2015 - 11:11.

Postad 31 October 2015 - 11:21

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 1

Du bör verkligen kolla så att du kan styra ut ditt tänkta slutsteg med 0.9v RMS innan du köper minidsp.

infra höjning äter upp det spänningssvinget snabbt.

Köp ett riktigt filter direkt istället.

typ:

dbx driverack

pa

pa+

pa2

260

najda

Behringer dcx2496

slutsteg:

Behringer europower ep2500

ep4000

thoman har några fläktlösa och nån 4x400w som kan vara intressant med.

Redigerat av gsson, 31 October 2015 - 11:23.

Postad 31 October 2015 - 11:45

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0

Eller en miniDSP balanced...

Postad 31 October 2015 - 12:19

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Eller en miniDSP balanced...

Jupp, då blir det 2.0v RMS max

Bifogad fil  24g86bo.png   126.28K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av genstruktur, 31 October 2015 - 12:20.

Postad 31 October 2015 - 15:34

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Eh, nu får du förklara dig. Jag använder ett inuke 3000dsp till min IB och ner till 10Hz spelar det iaf utan problem.

Postad 31 October 2015 - 16:00

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ingreppspunkten innebär inte att steget slutar spela under den, det innebär vara att det är den sista frekvensen som du aktivt kan manipulera :)

Postad 31 October 2015 - 16:17

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Jo det vet jag och jag har för mig att Tarzan också vet det. Därför blir jag förvånad när han börjar prata om lödpenna.

Det kan ju vara något jag missat men jag har ju trots allt mätt upp rummet med mätmic och vet att ner till 10Hz går det ganska rakt.

Postad 31 October 2015 - 16:34

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jo det vet jag och jag har för mig att Tarzan också vet det. Därför blir jag förvånad när han börjar prata om lödpenna.

Det kan ju vara något jag missat men jag har ju trots allt mätt upp rummet med mätmic och vet att ner till 10Hz går det ganska rakt.

Vad har du för mick som fixar att mäta där nere?

Postad 31 October 2015 - 16:52

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Eh, nu får du förklara dig. Jag använder ett inuke 3000dsp till min IB och ner till 10Hz spelar det iaf utan problem.

Och här kommer förklaringen :)

http://data-bass.ipb...quency-rolloff/

Att 20 Hz är den lägsta ingreppspunkten har inte så mycket med just det här att göra. Och jag vet att man genom att sätta ett low shelf vid 20 Hz påverkar ner långt under 20 Hz. 

Postad 31 October 2015 - 17:07

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Tack.

jag ska läsa igenom det lite nogrannare när jag har tid. Jag hann se frekvensgrafen dock och jag gissar att mitt rum höjer responsen motsvarande stegets filter. Lite tur ska man ju ha ibland :)

Postad 31 October 2015 - 17:51

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Ingreppspunkten innebär inte att steget slutar spela under den, det innebär vara att det är den sista frekvensen som du aktivt kan manipulera :)

Och här kommer förklaringen :)

http://data-bass.ipb...quency-rolloff/

Att 20 Hz är den lägsta ingreppspunkten har inte så mycket med just det här att göra. Och jag vet att man genom att sätta ett low shelf vid 20 Hz påverkar ner långt under 20 Hz. 

Det låter som ett Inuke med dsp skulle passa mig då,tror nog jag kommer nöjd(till att börja med) med att kunna spela neråt 20hz och sedan kanske köra med low shelf ganska långt ner i registret så kommer det krypa ner lite till i frekvens eller finns det någon fara med det?

Det jag inte fattade med low shelf var att man kunde både boosta och sänka med det,men det kanske framgår i inukens program?

Postad 31 October 2015 - 18:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

jag tror faktiskt att minidsp är lättare att ratta på än vad inuke är =)

googla på bilder på deras GUI så ser du hur det ser ut. minidsp är betydligt mer cleant, bara så att du ser hur det ser ut innan du väljer att köpa något =)

Postad 31 October 2015 - 19:50

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

jag tror faktiskt att minidsp är lättare att ratta på än vad inuke är =)

googla på bilder på deras GUI så ser du hur det ser ut. minidsp är betydligt mer cleant, bara så att du ser hur det ser ut innan du väljer att köpa något =)

Och dessutom tillåter minidsp att ställa q-värde på alla filter, vilket inte inuke gör. Sen finns det mer möjligheter att gå "utanför ramarna" med hjälp av biquad i minidsp för den som vill. Behöver man bara ett vanligt lowshelf med "normalt" q-värde löser båda lösningarna det lika bra.

Postad 31 October 2015 - 20:39

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Men jag har väl fortfarande problemet att Inuken "klipper" av vid 20hz med eller utan minidsp?

Då måste jag väl leta efter andra slutsteg om jag vill utnyttja minidsp fullt ut?

Postad 01 November 2015 - 09:41

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Det finns inget i inuke's DSP som "klipper" vid 20hz. Däremot kan du inte lägga in enskilda filter under 20hz. Tex kan du inte boosta 16hz specifikt utan du får lägga ett LT-filter på tex 30hz som boostar allt under, även 20hz och nedåt påverkas.

Postad 01 November 2015 - 09:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nej, det är två olika saker. Inuke spelar ner till enskilda hz, men du kan inte aktivt påverka, höja eller sänka under 20hz. Indirekt går det via ex shelfs men du kan inte sätta en peak på 15hz exempelvis. Det kan du med minidsp. Inte för att du vill det, men du kommer att vilja korrigera ljudet under 20 hz iaf, det är som att du elektroniskt sänker q-värdet.

Postad 01 November 2015 - 13:59

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Vad har du för mick som fixar att mäta där nere?

En umik-1, ska klara ner till 10Hz enligt minidsp.

Postad 22 May 2016 - 22:25

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Tja vad händer det här på min byggfront? jo ingenting....

Infinity 1260 försvann totalt på marknaden så den verkar man kunna glömma.

Dayton ultimax 15" gjorde väl ungefär likadant om man inte är beredd att betala ca 5500kr/st i sverige(ja jag vet,billigare i europa men jag har hört både bra o dåligt om en del sidor).

Med risk att bli skjuten i ryggen så slänger jag in ett annat "billighetselement" som enligt en del personer på utländska forum skulle vara likvärdigt Infinitys element. Jag vet inte vad de fick det ifrån men de hävdade att det var samma tillverkare(Harmon?) men där tycker jag likheten slutar för det var väldigt olika frekvensomfång,olika Fs och annorlunda Qts.

Finns det någon (Mattias BGD kanske? :rolleyes:  ) vänlig själ som kan kolla värderna på den så kan man se direkt om den bara är att kasta i soptunnan?

http://manuals.harma...t/CS1214_TS.pdf

Vad vill jag uppnå med den då?

Tja, något som spelar bättre än min infinity sw10 och för den prisbilden JBL-basen har nu så varför inte fyra st fördelat på två lådor med volym på ca 120-140 liter/låda,slutet gäller nog(enklast) och infra ej längre nödvändigt då det verkar krävas ganska mycket av alla komponenterna för att det ska bli det.

Postad 23 May 2016 - 06:09

MB7726
  • MB7726
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0

Har inte hört något dåligt om denna sidan.

https://www.intertec...1768,de,7053Bra pris och rimlig frakt.

Postad 23 May 2016 - 07:51

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Nä allt är relativt vad man tycker är billigt. Ultimaxen kostade också i Sverige strax under 3000 kr styck innan den blev populär inom hemmabio. I Tyskland likvärdigt pris idag, ca 3000 plus frakt men leveranstiden var allt annat än bra, upp till 60 dagar stod det för tex ultimax. Tycker tyvärr priset ändå är dyrt med tanke på att den kostar ca 1800 i USA, men visst, man kan kanske inte jämföra med dom men man gör ju det ändå!

Redigerat av flygsfors, 23 May 2016 - 07:55.

Postad 23 May 2016 - 09:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Relaterat:

https://www.youtube.com/watch?v=qEVd2vdWYc0

Off Topic!!

Jo jag vet att det är ett gammalt inlägg men måste berätta om ett reportage jag gjordei en kyrka för ett gäng med år sedan.

Det är långt vanligare idag att kyrkorglar är en mix av orgel o digitalteknik, borde finnas iaf 15 kyrkor idag som är beklädda med en massa högtalare som inte syns. Vill minnas att Berwald hallen också använder systemet.

Iden är att om en kyrka vill byta ut/bygga ut sin orgel (Snuskigt dyrt) så kommer dom o mäter upp kyrkan sen byggs ett midi system som sedans nyttjas parallellt med den befintliga orgeln.

Reportaget jag gjorde i Trelleborgs kyrka demades av kantorn och tillika svenska säljare av systemet.

15 högtalare med diskant och 15" var placerade uppe på orgelläktaren och även inne i orgeln plus 4 gigantiska subs med 15" element o slavbas.

Lägsta frekvens var 15hz men jag minns dock inte hur många db, inte snorhögt men tillräckligt för att bänkarna skulle vibrera.

Det finns en lång tråd på HF forum men tyvärr saknas alla bilderna :(

Svenska säljarens sida  http://www.allenorgel.com/

Tillverkarens hemsida http://www.allenorgan.com/

Slut OT

Redigerat av johan b-lund, 23 May 2016 - 09:42.

Postad 23 May 2016 - 10:07

hb-honken
  • hb-honken
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Ett tips för mer kött på benen om det inte redan är gammal info här: Audioholics pratar mycket bas, och menar att 2 är mycket bättre än 1, men 4 är bara lite bättre än 2 st. De rekommenderar MiniDSP för att kontrollera dem, bra styrning och bang for the buck.

Kräver en analys av rummet, tex XTZ room analyzer eller REW från nätet.

Exempel på videos:

https://youtu.be/xo2xkjJ_-zk 

https://youtu.be/Mq05vAAnryY 

Postad 23 May 2016 - 11:24

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

En kille på Harman har gjort en studie över antal subbar och placeringar.

Hans presentation finns här:

https://www.harman.c...es/multsubs.pdf

Mvh,

Ingvar

Postad 23 May 2016 - 15:59

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

En kille på Harman har gjort en studie över antal subbar och placeringar.

Hans presentation finns här:

https://www.harman.c...es/multsubs.pdf

Mvh,

Ingvar

Nu skummade jag bara igenom och läste på hans slides och inte så mycket i texten bredvid, men glömmer han inte av att basarna också ska integrera med L och R i rummet? Dessutom börjar ju människor lokalisera ljud i rum lite under 100 Hz, så antingen får man se till att ingen bas står närmre lyssnaren än L och R eller så får man ta en annan approach. Till exempel att sprida ut basarna så att resonanser på bredden och om möjligt höjden i rummet inte exciteras för att sedan ta han om resonanser på längden i rummet med EQ eller dämpning (aktiv eller passiv).

Postad 23 May 2016 - 17:05

Unregistered94eb636b
  • Unregistered94eb636b
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Man måste ju självklart ställa in / kompensera för flera basar korrekt. Att bara slänga fler basar gör ju det inte automatiskt bättre. Sen avtar fördelen med dubblering av basarna exponentiellt som Audioholics säger. Nu finns det bra mätverktyg som xtz room analyzer eller REW, dessutom miniDSP eller Dirac för kompensering.

Intressant sammanställt:

- http://www.madronadi...timization.html

Intressant AES paper: Physiological and content considerations for a second low frequency channel for bass management, subwoofers, and LFE.

- http://www.filmaker....W_AES119NYC.pdf

Lägger också upp Todd Weltis paper How Many Subwoofers are Enough i pdf.

Har fler papers inom ämnet.

/Joel

Bifogad fil(er)

Postad 24 May 2016 - 19:40

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Om man kan tänka sig att kompensera de olika basarna olika kan man ju lika gärna satsa på DBA och då blir fler än 4 nästan ett måste.

Postad 25 May 2016 - 19:17

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Med tanke på att det gled lite utanför frågan så kanske det är bäst att inte satsa på dessa JBL-basar?

Jag skummade också igenom materialet lite och jag tyckte det mer riktade sig till att tex placera ut låt oss säga fyra basar på olika ställen men jag var väl mer intresserad av 2x12" i varje låda och symmetriskt placerade kanske på varje sida av bioduken,sen som sagt DSP:a dom tillsammans då jag räknar med att de ska hålla samma avstånd till lyssningsposition.

Postad 13 August 2016 - 20:08

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Tjolahopp alla hifigalningar!

Nu j*vlar tror ni att det hänt grejer...

Men näää, inte blev det några hemmabyggen här inte.

För att göra en lång historia kort så var det för mycket andra personliga familjeproblem som satt käppar i hjulen för att bygga något själv,men tack för all hjälp med mina frågor och funderingar,man blir alltid något klokare! :D

Men VAD har jag gjort då:

Jo Infinity sw10" blev såld på mindre än ett dygn så helt plötsligt var man utan bas och jäklar var impopulär man var bland barnen hemma när de skulle se på film!

Började söka av beg-marknaden dagligen och hittade en BK electronics XXLS400 som jag slog till på och sedan dröjde det inte lång tid innan det dök upp en Dspeaker antimode 8033SII för ett jäkligt bra pris så han fick den såld efter 3 timmar ute på annons.

Summa summarum  för detta landade på exakt 4000 kr.

Är jag nöjd?

Tja basen spelar ju avsevärt bättre än Infinityn och tillsammans med dspeakern så blev basen helt "integrerad" med framhögtalarna,den bara finns där enkelt förklarat,kanske önskar lite mer tryck men jag har knappt rör gainen efter inställningen,ligger på ca kl10 i ratten och basen verkar inte må dåligt så man kan nog öka lite så ja,jag är nöjd! :)

MVH/Roger

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.