Ja, alltså rummets egenskaper, resonansstyrka och liknande kan inte påverkas av en sub. Ett eko kommer alltid att finnas där, hur man kan jobba bort det är en annan femmaHur menar du med påverkar rummets egenskaper? Integreringen är ju mellan bas och frontar och där kan rummet påverka placeringar o dyl för frontar och sub. RELs lösning med högnivå gör också att timbre, ljudsignaturen, blir mer rätt i lågbasen. Men det är ju upp till var och en vilket ljud man föredrar.
Martin Logan Dynamo 1000w
(Subwoofers)
|
6
|
(0)
|
Inga priser | |
Velodyne SPL-1200 Ultra
(Subwoofers)
|
8
|
(22)
|
Inga priser | |
REL Acoustics T-9
(Subwoofers)
|
3
|
(5)
|
Inga priser | |
BK Electronics XXLS400-DF
(Subwoofers)
|
4
|
(5)
|
Inga priser | |
Heco Music-Style Sub 25A
(Subwoofers)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
SVS SB-2000
(Subwoofers)
|
5
|
(12)
|
Inga priser | |
Denon AVR-X4100W
(Förstärkare)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
DALI Rubicon 6
(Golvhögtalare)
|
1
|
(6)
|
56 998:- | |
REL Acoustics T9i
(Subwoofers)
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
Postad 02 January 2016 - 12:32
Postad 02 January 2016 - 12:57
Ja, alltså rummets egenskaper, resonansstyrka och liknande kan inte påverkas av en sub. Ett eko kommer alltid att finnas där, hur man kan jobba bort det är en annan femma
rummets egenskaper är konstanta och det är i den grunden som vi sen placerar våra saker. Rummet påverkar vart saker låter bäst, men sakerna påverkar inte rummet, förstår du?
Ja där håller jag helt med dig ![]()
Postad 02 January 2016 - 13:07
I länken nedan hittade jag mätvärden på REL-T9. Borde ju vara objektivt. Är dessa kurvor bra i prisklassen? Vad jag förstår så går allt ut på att kunna spela så högt som möjligt, med så lite dist som möjligt, över en så stor del av subfrekvensspannet som möjligt...?
http://hometheaterhi...-t-9-subwoofer/
Deras mätningar är dessvärre inte intressanta. De mäter i rum, och dessutom i närfält på distmätningarna. De skriver inte ens avståndet i denna testen, men de brukar mäta 30cm från elementet.
De mäter 10% dist vid 24Hz och 98dB SPL.
I en seriös test, dvs utomhus på 2m avstånd så hade det troligtvis blivit under 80dB SPL med den disten.
Som sagt kvantitet före kvalite. Smaken är olika. Ni pratar nu om max bas (mullerbas med interna reflexer i lådan och rummet) som kan återges. I mätningar och på papper kanske det stämmer.
Äldre REL har väldigt hög dist, speciellt i djupbasen, och försöker man omvandla siffrorna ovan till "seriösa" värden så ser det ut att stämma fortfarande.
Redigerat av Ageve, 02 January 2016 - 13:15.
Postad 02 January 2016 - 13:10
Hur menar du med påverkar rummets egenskaper? Integreringen är ju mellan bas och frontar och där kan rummet påverka placeringar o dyl för frontar och sub. RELs lösning med högnivå gör också att timbre, ljudsignaturen, blir mer rätt i lågbasen. Men det är ju upp till var och en vilket ljud man föredrar.
Eftersom att REL tar information från ett slutsteg istället för ett försteg och därför tvingar en att använda RELs inbygga delningsfilter blir ljudsignaturen "rätt" i lågbasen? Det där är ju som taget från deras hemsida. Kan du inte beskriva vad det är som händer stället? På vilket sätt förvrängs ljudsignaturen i lågbasen om ljudet inte tar den extra vägen genom ett extra slutsteg menar du?
Postad 02 January 2016 - 13:21
Ska ägna dagen åt att försöka fatta om man ur diagram kan se vart man skall dela front/sub.
Det tror jag är bortkastad tid. Jag tog hjälp av en person med kunskap och mätutrustning för att justera in delningsfrekvens och EQ för basen (både sub och lägre frekvenser i golvhögtalarna).
Eftersom mina golvhögtalare kan spela ganska djup bas så hade jag trott att delningsfrekvensen skulle hamna rätt lågt, runt 50 Hz kanske. Efter diverse mätningar och försök med allt från 50 till 150 Hz visade det sig funka bäst med 80 Hz i mitt rum, och då fick ändå basen i golvarna dras ner vid både 40 och 80 Hz.
Rummet har stor inverkan och jag tror därför inte att du kommer att bli klokare på vilken delningsfrekvens du ska ha genom att studera diagram.
Postad 02 January 2016 - 13:30
Detta är rels filosofi:
REL´s grundläggande principer
• Dela aldrig av Dina högtalare. De låter bäst när de får spela hela sitt register. Beskär man dem tappar man stereobas.
• Dela subben med ett flackt delningsfilter (12 dB/oktav) för jämnare övergång till högtalarna. För detta krävs det att man kan göra en låg delning. Notera att i REL´s modeller är lägsta brytpunkt mellan 20 och 30 Hz, beroende på serie! Ställs delningen på t.ex 30 Hz så har man full styrka där och nedåt (så långt subbasen orkar) och sedan finns information med högre upp men avtagande i styrka. Högtalare fungerar precis tvärtom och faller av nedåt i frekvens. Summan blir en perfekt integration när båda kurvorna möts!
• Koppla optimalt för musik via högnivå för bäst integration. Då får subbasen exakt samma information som högtalarna i timing samt får samma "färgning" från förstärkaren.
• Två subbasar ger bättre rumsspridning än en, men samtidigt kan man konstatera att en bra integrerad subbas gör ett mycket bra jobb!
Eftersom att REL tar information från ett slutsteg istället för ett försteg och därför tvingar en att använda RELs inbygga delningsfilter blir ljudsignaturen "rätt" i lågbasen? Det där är ju som taget från deras hemsida. Kan du inte beskriva vad det är som händer stället? På vilket sätt förvrängs ljudsignaturen i lågbasen om ljudet inte tar den extra vägen genom ett extra slutsteg menar du?
Vad som händer kan REL förklara mycket bättre än jag. Men man ser ofta på mässor hur många dyra märken använder REL och inte SVS som understöd till sina högtalare upp till halvmiljonklassen, Kanske pga ljudet. Vad vet jag.
Ett exempel:
https://www.google.s...GWfUEm4VtAcWZM:
Postad 02 January 2016 - 13:47
Vad du än väljer så vill du ha MINST två stycken om du är intresserad av att inte få mullerbas i musik. Egentligen vill du ha fyra men det är av många anledningar svårt för de flesta - kanske främst ekonomiskt. Att försöka få bra integration med endast en bas är som att hitta en nål i en höstack.
Jag har inte så bra koll på subbar numera men kan nämna att jag har ägt en REL och så här i efterhand så var det verkligen lite bas för pengarna.
En snabb googling så hittade jag denna:
http://www.fyndborse...2.16-Matt-Svart
För 20 000kr får du fyra såna. Då lär det blir jämnt och fint. Det finns säkert bättre alternativ men är inte så insatt. Men vad du än gör köp mer än en.
Postad 02 January 2016 - 14:08
http://www.stereophi...twC41jQziiaV.97
Postad 02 January 2016 - 14:11
Så man kan helt enkelt säga att om man vill skaffa en (eller som sagt så många gånger minst två) baslådor för att få bättre kapacitet totalt, påverka spridning i rummet för att mildra problemfrekvenser och avlasta fronthögtalarna för att potentiellt minska dist är alltså REL fel val.
Har man däremot en högtalare som redan spelar hyfsat djupt och rent med tillräcklig kapacitet men man vill kunna spela en aning djupare är REL ett alternativ. I och för sig kan man uppnå samma resultat med vilken annan bra baslåda som helst, bara man ställer filtret rätt, utom just det där med de eventuella klangmatchningen till frontarnas förstärkare om man inte väljer samma modell då såklart.
Postad 02 January 2016 - 14:29
Så man kan helt enkelt säga att om man vill skaffa en (eller som sagt så många gånger minst två) baslådor för att få bättre kapacitet totalt, påverka spridning i rummet för att mildra problemfrekvenser och avlasta fronthögtalarna för att potentiellt minska dist är alltså REL fel val.
Har man däremot en högtalare som redan spelar hyfsat djupt och rent med tillräcklig kapacitet men man vill kunna spela en aning djupare är REL ett alternativ. I och för sig kan man uppnå samma resultat med vilken annan bra baslåda som helst, bara man ställer filtret rätt, utom just det där med de eventuella klangmatchningen till frontarnas förstärkare om man inte väljer samma modell då såklart.
Ja det verkar helt korrekt. REL är inte för den som vill avlasta frontarna om man ska använda högnivå vilket de är designade för att göra. Utan för att fylla på längst ner i registret där frontarna redan är avrullade (varför skära av det som redan är avrullat?, naturligt delningsfilter utan komponenter).
Redigerat av Ljudligt, 02 January 2016 - 15:14.
Postad 02 January 2016 - 15:16
Sen var låg. Lägre än glocalnet
Postad 02 January 2016 - 15:28
REL´s grundläggande principer
En del av det där stämmer ju, men inget av det är unikt för REL, bortsett från att rekommendera högnivå, där de flesta tillverkare ser det som en nödlösning när man inte kan koppla på annat sätt.
Det blir inte alls samma signal som når högtalarna samtidigt. Kör man lågnivå däremot, så funkar det så (i teorin iaf).
När subben tar emot en högnivå-signal måste den först omvandlas till lågnivå, för att sedan förstärkas igen. En extra signalomvandling som inte ger bättre ljud. En lösning som funkar med gamla hembioreceivers, som ofta hade dåligt LFE-filter, är att helt enkelt köra subben/subbarna på front preout. Då får man en fullregister-signal, och det är bara filtret i subben som är aktivt. Signalen når då slutsteget i subben samtidigt som slutsteget till frontarna.
Med bra subbar och receiver/försteg så är det däremot mycket bättre att använda LFE-utgången.
Sen det där med att dela vid 20-30Hz, menar du att lågpassfiltret börjar filtrera redan vid 30Hz? Det låter inte som en bra lösning, med tanke på att det är just i djupbasen som REL distar mycket, dvs under 30Hz. Om jag har förstått det rätt så är det alltså i det svart-markerade området de vill att deras subbar ska användas:
rel_lagbas.png 28K
3 Antal nerladdningar
Här är en mätning på Velodyne DD15 (från 2005), för att visa hur en bra subb mätte då. R-305 lanserades 2006 om jag inte minns fel.
post-27321-0-79933800-1391336787.gif 41.97K
2 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 02 January 2016 - 16:03.
Postad 02 January 2016 - 15:36
En del av det där stämmer ju, men inget av det är unikt för REL, bortsett från att rekommendera högnivå, där de flesta tillverkare ser det som en nödlösning när man inte kan koppla på annat sätt.
Det blir inte alls samma signal som når högtalarna samtidigt. Kör man lågnivå däremot, så funkar det så (i teorin iaf).
När subben tar emot en högnivå-signal måste den först omvandlas till lågnivå, för att sedan förstärkas igen. En extra signalomvandling som inte ger bättre ljud. En lösning som funkar med gamla hembioreceivers, som ofta hade dåligt LFE-filter, är att helt enkelt köra subben/subbarna på front preout. Då får man en fullregister-signal, och det är bara filtret i subben som är aktivt. Signalen når då slutsteget i subben samtidigt som slutsteget till frontarna.
Med bra subbar och receiver/försteg så är det däremot mycket bättre att använda LFE-utgången.
Sen det där med att dela vid 20-30Hz, menar du att lågpassfiltret börjar filtrera redan vid 30Hz? Det låter inte som en bra lösning, med tanke på att det är just i djupbasen som REL distar mycket, dvs under 30Hz. Att använda de från 80 eller t om 100Hz till musik hade ju varit en bättre lösning, för där har de ganska låg dist, om man spelar på låg ljudnivå då.
Det är möjligt att det finns bättre lösningar men uppenbart låter det bra i många öron världen över. Och i mina. Det tekniska överlåter jag till REL.
Postad 02 January 2016 - 15:55
* Det är bättre med 2st subbar än en, för samma peng.
* Man måste ner till högst 27Hz men helst lägre. Frugan lyssnar mycket på piano som går ner til 27.5Hz och klassiskt generellt som möjligen går ännu lägre (vad vet jag).
* Utseendet är viktigt. Dom kommer stå på i blickfånget i vardagsrummet i 10 år. Helst vit pianolack. REL är snyggast hittills, men är den skräp så får jag hitta nåt annat som funkar. Måste jag upp i budget pga utseende, så får det bli så.
* Vore gött om det gick att uppnå med 10" element eftersom man skall få plats med 2. Funkar det om man kompromissar en aning med den lägsta basen månne?
Postad 02 January 2016 - 16:09
Om det är önskvärt att det inte syns (vilket jag antar är steget bättre än att det är snyggt?) har man mycket att vinna på att bygga själv. Två tunna lådor längs med en vägg med ett tyg i samma färg som tapeten syns knappt. Man kan också bygga om en tv-bänk på något finurligt sätt med basarna spelandes nedåt.
Jag ska säga också att det inte är särskilt ofta någon som spelar piano faktiskt använder den lägsta tangenten, och att man när någon väl gör det klarar sig nästan helt ok med att bara höra övertonerna eftersom tonen till stor del består av dessa och hjärnan då tror sig höra grundtonen.
Postad 02 January 2016 - 16:10
Sen det där med att dela vid 20-30Hz, menar du att lågpassfiltret börjar filtrera redan vid 30Hz? Det låter inte som en bra lösning, med tanke på att det är just i djupbasen som REL distar mycket, dvs under 30Hz. Om jag har förstått det rätt så är det alltså i det svart-markerade området de vill att deras subbar ska användas:
Här är en mätning på Velodyne DD15 (från 2005), för att visa hur en bra subb mätte då. R-305 lanserades 2006 om jag inte minns fel.
Tänker inte tillägga något om ålder men om man jämför prestanda på en Fiat och en Ferrari så så får du ungefär samma effekt.
Kommer inte ihåg vad någon av dessa kostade men nog är det minst en faktor 3 mellan dessa.
Postad 02 January 2016 - 16:23
Eftersom en liten förklaring efterfrågades är det bäst att en REL-tekniker gör den. Håll till godo
:
https://www.youtube.com/watch?v=WypPuEpCAbY
Postad 02 January 2016 - 17:29
Jag tycker det är en hel i det han säger som tyder på att han inte är tekniker utan snarare någon som läst in sig på reklambladen. Mobilabbonemangsnasare om man så vill...
Att man skulle få mer headroom, till exempel, är ju just en av sakerna som inte händer.
Att basen skulle klangmatchas mot frontarna bara för att de går på samma slutsteg (som dessutom inte är det som driver själva basen) verkar inte heller så genomtänkt. Det är ungefär som att säga att alla högtalare låter likadant.
Jag är också tveksam till det där med att en REL sträcker ut en stor fronthögtalaren en eller två oktaver nedåt, alltså långt ner under 20 Hz. Jag menar, det är en ensam 10" i sluten låda
(eller är det en 12")
Jag förstår inte heller varför en tekniker skulle vara så noga med att prata om musikalitet. En tekniker har man ju för att slippa prata i så luddiga termer som inte är ett mått på någonting.
Postad 02 January 2016 - 17:48
Någon som vet om signalen in sänks till normal standard signal eller om REL använder ett egenhändigt konstruerat slutsteg?
Postad 02 January 2016 - 18:01
Eftersom en liten förklaring efterfrågades är det bäst att en REL-tekniker gör den. Håll till godo
:
Runt 1:52 "this is placed in a corner"
Vaför postar du ren försäljningssmörja från tillverkarna hela tiden?
Redigerat av Loco.spk, 02 January 2016 - 18:03.
Postad 02 January 2016 - 18:11
Är väldigt tveksam till att han är tekniker. Han pratade nästan endast om de vanliga sakerna REL gör reklam om. Hörde inget som tydde på att han hade djupare kunskap. Det finns en anledning varför man nästan aldrig hör en tekniker prata och en viss produkt för de skulle antagligen börja prata om alla kompromisser de var tvungna att göra för en viss konstruktion.
Edit: Att han förespråkar att man gör varje kanal fullrange via högnivå-koppling istället för att bara dela av systemet vid 80Hz tyder snarare på att han inte har speciellt bra koll.
Redigerat av philipbtz, 02 January 2016 - 18:14.
Postad 02 January 2016 - 18:13
Tja vad kan jag säga. Jag gillar ljudet från REL och det är det viktigaste för mig. Passar mycket bra till mina Dynaudio Focus 160. Men det är upp till var och en att gilla vad ni vill.
Ha de bra
Postad 02 January 2016 - 19:49
ja, alltså, argumentet för högnivå, att det klangmatchar bättre, är nog det märkligaste jag hört en "tekniker" tala om. det är fortfarande en signal som delas. then again, vi har ju en gubbe här i umeå som pysslat med hifi i 50 år som inte har en aning om vad en oktav är eller hur ett delningsfilter påverkar signalen, så nog kan "tekniker" få saker om bakfoten dom med misstänker jag. speciellt när det är bakfoten som betalar lönen ![]()
nej, sånt där trollande ska man ärligt talat inte lyssna på. ok om man vill köpa dyra subbar som underpresterar, det är en del av hobbyn att köpa onödigt dyra saker (alla som läser det här har någon kabel som är dyrare än den behöver vara), men då ska man ju vara öppen med det.
jag har ex både transparentkablar och nordost. men jag är öppen om att det absolut inte påverkar =)
Postad 02 January 2016 - 20:08
1. Högtalare är det som färgar ljudet mest. Jag hör direkt skillnad mellan olika högtalare när dom spelas i samma rum, med samma låt genom samma förstärkare.
2. Förstärkare påverkar ljudet, men lite mindre än vad man kan tro...men dock...rätt viktigt.
3. Ingångskälla. Nu har jag inte hört vinyl sen 80-talet, men skillnaden mellan Spotify Premiums bästa ljud och en cd-skiva....jag vågar inte svära på att jag fixat ett blindtest.
4. Kablar. Jag hör ingen skillnad whatsoever. Säger en del när HiFi klubben kopplar alla sina högtalare i butiken med den billigaste kabeln (dom som kan snabbkopplas via en tavla).
Just nu har jag bestämt mig för att först köpa subbar och sen en Hegel 160 eller Lyngdorf TDAI-2170.
Varför?
Jo jag tror att båda uppdateringerna ger skillnad, men att subwoofers gör större skillnad än förstärkare.
Postad 02 January 2016 - 20:15
Tja vad kan jag säga.
Inte mycket som vanligt ![]()
alla som läser det här har någon kabel som är dyrare än den behöver vara
Nej jag vågar påstå att jag inte har det. Jag har onödigt kraftig kabel till mina högtalare men det berodde på att den jag skulle ha var slut och jag fick denna för samma pris.
Postad 02 January 2016 - 21:03
Eftersom ni är så intresserade kan ni läsa detta testet. Tänk på att jag har 2 st ![]()
Såg just Insurgent. Riktigt bra baseffekter i den filmen.
Ha de bra
Postad 02 January 2016 - 22:14
Signalkablarna då?Inte mycket som vanligt
Nej jag vågar påstå att jag inte har det. Jag har onödigt kraftig kabel till mina högtalare men det berodde på att den jag skulle ha var slut och jag fick denna för samma pris.
Du vet, vi blir inte jätteimponerade av när du börjar hoppa in, skriva något irrelevant och sen säga tack och hej. Är du nöjd så var nöjd, varför bryr du dig om vad andra säger om dina subbar?Eftersom ni är så intresserade kan ni läsa detta testet. Tänk på att jag har 2 st
Ha de bra
Postad 02 January 2016 - 22:25
För att förtydliga. Jag tror ingen i denna tråd ifrågasätter Ljudligts upplevelse.
Det är nog inte heller någon som blir förvånad över att en upplevelse överenstämmer med "tekniknerns" förklaring hur det borde upplevas.
Postad 02 January 2016 - 22:35
Jag kan tycka det är lite onödigt med Sub-basar till musik. Det finns i och för sig mer musik idag som går ner under 40 Hz, men inte mycket musik. Hade film varit ditt övervägande intresse skulle jag inte se några problem med två subbar.
Fysik i basen är något helt annat än hur lågt det spelar så ens egna krav är ju avgörande.
Personligen vill jag att basen skall låta hyffsat live....Dvs med en fysik som är omöjlig att få fram av 6,5"-10" som normalt sitter i golvare tex.
Tillägger i efterhand: skrev lite snabbt ifrån mobilen men såg nu hur konstigt det blev så hoppade över till datorn så nu blir det värre.
Det jag menade var att 40hz bas ifrån en golvare av vanlig storlek kan aldrig återge fysiken ifrån tex 2st bra injusterade 10-12" subbar av bra kvalitet.
Djupbas kapacitet är dock rätt onödigt till vanlig musik..Men som du skrev det finns en hel del elektroniskt som har mkt energi där idag.
Redigerat av robert293, 02 January 2016 - 23:20.
Postad 02 January 2016 - 22:52
Jag tänkte lägga max 20000kr på en eller 2 subwoofers.
Det kan alltså bli en sub för 20 eller 2 för 10/st. Typ.
Det överlägset viktigaste är att det blir bra med musik. Film är kul också, men har underordnad betydelse.
Har Dali Rubicon 6 och Denon AVR-X4100W idag.
Funderar på 2st REL-T9 som spelar individuellt, genom högnivåkoppling.
Jag har aldrig haft en sub så frågan är:
1. Hur fel ute är jag på en skala? Rum:28kvm.
2. Är det bättre med en 20k sub eller 2st 10k?
3. Vilka märken bör man överväga? Det skadar inte om dom finns i vit pianolack som mina golvare...
Vore gött att höra nån åsikt för jag velar ihjäl mig känner jag
Rel T9 har jag hört ett par gånger och tycker de spelar väldigt fint o rappt....Inga monster i djupbas och inga monster i spl men kan absolut tänka mig att de fyller ut bra till dina Dali om du inte har jätte krav på just spl, men försök lyssna innan köp och försök jämföra med annat, gärna lite mer kapabelt.
Redigerat av robert293, 02 January 2016 - 23:01.
Postad 02 January 2016 - 23:06
Lite imponerad blir du säkert. Du har ju bara ett hemmabygge!Signalkablarna då?
Du vet, vi blir inte jätteimponerade av när du börjar hoppa in, skriva något irrelevant och sen säga tack och hej. Är du nöjd så var nöjd, varför bryr du dig om vad andra säger om dina subbar?
Postad 02 January 2016 - 23:10
Eftersom ni är så intresserade kan ni läsa detta testet. Tänk på att jag har 2 st
Ha de bra
The measured THD+N at 24Hz hit approximately 10% with the level at 98 dB. Distortion rose steadily with higher SPLs and/or lower frequencies.
Är inte så imponerad med tanke på att basen kostar 10 000:- ungefär. Två sådana blir klart ett lyft men för 20 000:- finns det alternativ. Jag är glad att du är nöjd iaf
Postad 02 January 2016 - 23:22
Lite imponerad blir du säkert. Du har ju bara ett hemmabygge!
Alla som inte har hemmabyggen ligger i lä när det gäller pris/prestanda. Jag har inte heller hemmabyggen utan något mitt emellan. Om jag hade köpt fyra 18" hade jag fått mer bang for the buck men ibland orkar man inte bygga heller. Och eftersom det är väldigt svårt att bygga portade lådor så hade det fått bli slutna och då behöver man 3ggr så många för att uppnå samma kapacitet. Det blir många lådor eller få väldigt stora.
Btw mätte precis mina basar i REW. Detta är säkert inte jämförbart på något vis då jag inte vet hur REW räknar ut THD men de mätte 104,6dB vid 20Hz och THD på 0,627%. De ligger alltså på tomgång men det är sent nu så vill inte mäta på starkare volym.
Men som sagt jag tror de flesta hade varit imponerad av två REL T9 utan tvekan. Men efter att ha själv ägt REL och jämfört med andra basar tycker jag att de är lite väl dyra. Men snygga är dom helt klart. Jag dissar alltså INTE ditt val av basar men för TS tror jag det är lämpligt att titta lite närmare på andra märken.
Postad 02 January 2016 - 23:26
Alla som inte har hemmabyggen ligger i lä när det gäller pris/prestanda. Jag har inte heller hemmabyggen utan något mitt emellan. Om jag hade köpt fyra 18" hade jag fått mer bang for the buck men ibland orkar man inte bygga heller. Och eftersom det är väldigt svårt att bygga portade lådor så hade det fått bli slutna och då behöver man 3ggr så många för att uppnå samma kapacitet. Det blir många lådor eller få väldigt stora.
Btw mätte precis mina basar i REW. Detta är säkert inte jämförbart på något vis då jag inte vet hur REW räknar ut THD men de mätte 104,6dB vid 20Hz och THD på 0,627%. De ligger alltså på tomgång men det är sent nu så vill inte mäta på starkare volym.
Men som sagt jag tror de flesta hade varit imponerad av två REL T9 utan tvekan. Men efter att ha själv ägt REL och jämfört med andra basar tycker jag att de är lite väl dyra. Men snygga är dom helt klart. Jag dissar alltså INTE ditt val av basar men för TS tror jag det är lämpligt att titta lite närmare på andra märken.
För att den siffran ska vara något att ha måste du ha kalibrerat rew till rätt ljudnivå, men det kanske du visste och har gjort ![]()
Postad 02 January 2016 - 23:28
För att den siffran ska vara något att ha måste du ha kalibrerat rew till rätt ljudnivå, men det kanske du visste och har gjort
Tveksamt
Har en kalibrerad mikrofon om det hjälper ![]()
Postad 02 January 2016 - 23:35
Tveksamt
Har en kalibrerad mikrofon om det hjälper
Som den höga koncentrationen av smileys antyder att du redan förstått är svaret nej. ![]()
(Du måste ha en pålitlig ljudnivåmätare och ställa in nivån i rew så att den överensstämmer med det mätaren visar när du spelar en 1 kHz-ton. Andra frekvenser funkar också, men då måste man ha koll på vad det är för vägning.)
Postad 02 January 2016 - 23:42
Sen är frågan om du vill ha bas med SLAM ? t.ex pb13 andas jättebra under 30hz men finns ingen adrenalin kick i basen whatsoever.
Postad 02 January 2016 - 23:49
Som den höga koncentrationen av smileys antyder att du redan förstått är svaret nej.
(Du måste ha en pålitlig ljudnivåmätare och ställa in nivån i rew så att den överensstämmer med det mätaren visar när du spelar en 1 kHz-ton. Andra frekvenser funkar också, men då måste man ha koll på vad det är för vägning.)
Bra tips jag skall kolla på det någon dag. Har inte tänkt på att REW eventuellt måste kalibreras. Antog att min mikrofon var mycket bättre än någon dB-mätare som är lätt att få tag på. Jag menar jag litar mer på min UMIK-1 än min dB-mätare även om jag har en ganska fin digital sådan. Skall helt klart kika på detta. Jaja bara att bortse från min amatörmässiga mätning tills dess.
Postad 02 January 2016 - 23:59
Det finns bara ett sätt att ta reda på vad man uppskattar i basåtergivning och det är att utsätta sig själv för alternativen.
Lånade hem några innan jag bestämde mig och det är den metod som funkar bäst.
Då provar man i rätt miljö och under de förutsättningar och behov som man har. Måsta säga att jag inte hade särskilt stora förhoppningar på hur REL skulle prestera till film efter allt man hört genom åren, men den förutfattade meningen som jag fått genom att lyssna på andra kom fullständig på skam.
Sedan tycker jag att man i diskussionerna glömmer av att det är en högtalare, alltså en elektromekanisk mackaper vi pratar om och de har alla en ljudkaraktär och vissa dynamiska egenskaper det är inte bara siffror på ett papper. Det finns en hel del basar som kan spela djupt som ändå låter sämre än andra. För mig låter det resonemanget lika främmande som att den stativaren som går högst i frekvens per automatik skulle vara bättre än alla andra stativare. Eller att någon högtalare som bara når 25kHz inte skulle kunna var prisvärd för att det finns en som går till 40kHz som kostar hälften så mycket. I mitt fall tycker jag det är ungefär samma diskussion eftersom jag hör 25kHz och 15Hz lika mycket, dvs inte alls.
Postad 03 January 2016 - 00:08
The measured THD+N at 24Hz hit approximately 10% with the level at 98 dB. Distortion rose steadily with higher SPLs and/or lower frequencies.
Är inte så imponerad med tanke på att basen kostar 10 000:- ungefär.
Glöm som sagt inte att det är mätt i närfält (~30cm), och i rum.
De har även testat pytte-subben Velodyne Minivee med samma mätmetod, och den var bättre:
Velodyne’s rated frequency response for the MiniVee is listed at 28 Hz, but I obtained 100 dB at 20 Hz with THD+N at 12.55%. Subwoofer output is generally considered clipping at 10% distortion, but the MiniVee did not sound obviously distorted or distressed at this level.
http://hometheaterhi...ivee-subwoofer/
Ingen seriös mätmetod med andra ord, när den pyttesubben når 100dB vid 20Hz ![]()
velodyne-minivee-subwoofer-front-large-4.jpg 126.56K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 03 January 2016 - 00:20.
Postad 03 January 2016 - 00:15
1. Definitive Technology Supercube 6000. 9900kr. 14Hz. 1500W
2. Sunfire HRS 10. 9990kr. 20 Hz. 1000W.
Postad 03 January 2016 - 00:23
Hahaha, välkommen att matcha dina två rel mot mina åtta 15". Vet du vad det absolut mest komiska i det är?Lite imponerad blir du säkert. Du har ju bara ett hemmabygge!
DINA SUBBAR KOSTADE MER!
Var inte så säker. Jag betalade ju nästan lika mycket som han för mina subbarAlla som inte har hemmabyggen ligger i lä när det gäller pris/prestanda.
Postad 03 January 2016 - 00:35
Glöm som sagt inte att det är mätt i närfält (~30cm), och i rum.
De har även testat pytte-subben Velodyne Minivee med samma mätmetod, och den var bättre:
Velodyne’s rated frequency response for the MiniVee is listed at 28 Hz, but I obtained 100 dB at 20 Hz with THD+N at 12.55%. Subwoofer output is generally considered clipping at 10% distortion, but the MiniVee did not sound obviously distorted or distressed at this level.
http://hometheaterhi...ivee-subwoofer/
Ingen seriös mätmetod med andra ord, när den pyttesubben når 100dB vid 20Hz
Haha sjukt. Ja det där är bara löjligt.
Postad 03 January 2016 - 00:36
Sen är frågan om du vill ha bas med SLAM ? t.ex pb13 andas jättebra under 30hz men finns ingen adrenalin kick i basen whatsoever.
Ligger lite i detta faktiskt...Sålde bla mina Ragnarök pga detta efter att hört lite olika riggar med Acoustic elegance element.
Ragnarök spelade snyggt det gjorde dom absolut men de hade inte någon vidare punch i jämförelse med AE högre upp...Nu skall ju inte punch snacket här jämföras med Cerwin vega o likn för det är en jäkla skillnad.
Dock spelade Ragnarök ett antal oktaver nedanför AE men vilken av bas typerna använder man dagligen?
Mitt val gick tillslut till 2st V&L audio 18" istället med Eighteen Sounds element och tror det är där jag blir nöjd för en gångs skull....Peppar...Peppar.
Redigerat av robert293, 03 January 2016 - 00:46.
Postad 03 January 2016 - 00:39
Hahaha, välkommen att matcha dina två rel mot mina åtta 15". Vet du vad det absolut mest komiska i det är?
DINA SUBBAR KOSTADE MER!![]()
![]()
![]()
![]()
Var inte så säker. Jag betalade ju nästan lika mycket som han för mina subbar
Trodde du hade hemmabyggen?
Postad 03 January 2016 - 00:41
Ja, det har jag. Jag var hemskt ironisk med tanke på svaret jag fick av honom högre upp. Garvade så jag nästan gjorde på migTrodde du hade hemmabyggen?
Btw, t9 för 10 är alltså ett mindre basmonster än minivee (med den mätmetoder). Ok att jag skrivit att t9 inte är en höjdare med volym, men jag har även hört minivee och skulle själv ha gissat på tvärt om, minivee är väldigt anonym.
Redigerat av Zartok, 03 January 2016 - 00:44.
Postad 03 January 2016 - 00:49
Ja, det har jag. Jag var hemskt ironisk med tanke på svaret jag fick av honom högre upp. Garvade så jag nästan gjorde på mig
det var så komiskt eftersom jag betalade ungefär 14 för alla element, när dollarn var som absolut lägst, så hans subbar kostade mer än mina
Btw, t9 för 10 är alltså ett mindre basmonster än minivee (med den mätmetoder). Ok att jag skrivit att t9 inte är en höjdare med volym, men jag har även hört minivee och skulle själv ha gissat på tvärt om, minivee är väldigt anonym.
Hans kanske spelar mer musikaliskt? ![]()
![]()
Men vem vet ![]()
Måste ändå hälsa på dig zartok innan man kan säga ![]()
Redigerat av robert293, 03 January 2016 - 00:51.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6
Vilken sub ska jag köpa?
3 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?