Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic DX900 58/65" 2016

371 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 June 2016 - 15:20

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

Just nu kan du köpa 58-tummaren på Webhallen för 34.990kr om du är medlem.

Okej! Jag sitter på en 60" Sharp i dagsläget som åker in till ungarna när det är dags för byte. Är lite sugen på att gå upp ett snäpp i storlek nästa gång. Det vore kul att se DX900 in action. Tror ni EG eller MM har den uppe i Malmötrakten?

Postad 04 June 2016 - 16:16

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1168 inlägg
  • 0

Ge oss lite info om du har köpt tvn, är du nöjd tx.

Jag är mycket nöjd. Min spontana upplevelse är att den slår min förra, Pioneer G9.

Köpte denna främst för 4K HDR Premium, men den återger Blu-ray bättre än plasman. Blu-ray filmer är riktigt bra. Till och med DVD kan se mycket bra ut. Har inte så många, men några TV-serier som inte finns på Blu-ray, t.ex. Ray Donovan. Bitvis är det riktigt bra skärpa i bilderna. Bättre än jag kunde föreställa mig.

Nu ser jag fram mot lite sevärda 4K filmer.

Postad 04 June 2016 - 16:48

Grumme
  • Grumme
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Är det någon som har haft möjlighet att jämföra 900 mot LG:s OLED-apparater?
Jag har hela tiden varit inställd på en Panasonic, men börjar svikta.

Postad 05 June 2016 - 11:17

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Hembiobutiken har dx900 65" och sony xd9305 65" uppsatta jämse varandra i Sundbybergsbutiken.

De ska enligt personal vara inställda bra, men ej kalibrerade.

På de 2 exemplaren så visar Sonyn upp en tydligt bättre, finare, behagligare, svartare, djupare bild.

De skulle få hem de nya LG oleds snart för att kunna jämföra mot de två nämnda.

Postad 05 June 2016 - 17:14

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

Hembiobutiken har dx900 65" och sony xd9305 65" uppsatta jämse varandra i Sundbybergsbutiken.
På de 2 exemplaren så visar Sonyn upp en tydligt bättre, finare, behagligare, svartare, djupare bild.

Sony XD9305 ligger idag på 33.990 kr hos i princip samtliga butiker. Det är väl ett rimligt pris för en ny toppmodell på 65", vilket gör att DX900 från Panasonic känns orimligt dyr med sina 54.990 kr. Ska ta mig till Elgiganten i Malmö och ta mig en titt på Sonyn.

Postad 06 June 2016 - 11:44

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Sony XD9305 ligger idag på 33.990 kr hos i princip samtliga butiker. Det är väl ett rimligt pris för en ny toppmodell på 65", vilket gör att DX900 från Panasonic känns orimligt dyr med sina 54.990 kr. Ska ta mig till Elgiganten i Malmö och ta mig en titt på Sonyn.

Hembiobutiken tar just nu 31.611 kr för XD93:an och 51.141 för DX900 om du blir medlem!

Redigerat av hugeman, 06 June 2016 - 11:44.

Postad 06 June 2016 - 17:15

Grumme
  • Grumme
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Hembiobutiken tar just nu 31.611 kr för XD93:an och 51.141 för DX900 om du blir medlem!

Vet du om man får rabatt på andra märken och modeller också om man blir medlem, eller gäller det endast dessa två?

Postad 06 June 2016 - 19:27

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

Fint tips! Jag väntar dock ett tag med köp. Sitter inte i sjön direkt. Efter en tripp till Elgiganten och deras fina utställning av mängder av 65-tummare är det en apparat som gett mig haksläpp, en LG OLED 65". Priset, 69.990 kr känns nästan motiverat!

Postad 07 June 2016 - 14:19

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1438 inlägg
  • 0

Intressant att du tycker det med tanke på priset och att 65 tums sonyn är edgelit (endast 75an har full array) men ändå bättre svärta?? Låter som Panasonic inte gjort hela läxan. Förstår inte heller va dessa galna priser kommer från, trodde panasonic hade förstått att man inte kan sälja så mycket i premiumsegmentet då de lade ner sin egen tillverkning nyss precis som pioneer en gång i tiden.

Postad 07 June 2016 - 20:37

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Intressant att du tycker det med tanke på priset och att 65 tums sonyn är edgelit (endast 75an har full array) men ändå bättre svärta?? Låter som Panasonic inte gjort hela läxan. Förstår inte heller va dessa galna priser kommer från, trodde panasonic hade förstått att man inte kan sälja så mycket i premiumsegmentet då de lade ner sin egen tillverkning nyss precis som pioneer en gång i tiden.

Filmen som spelades var Mad max.
Den filmen har mycket starka färger, så de svarta partierna blir väldigt tydliga/ markanta.

Var tvungen att fråga personalen om de var kalibrerade/ inställda korrekt då skillnaden var tydlig.
Personalen gav medhåll och så lite misstänksamma ut.

Jag har själv Sonyn i fråga och svärtan är riktigt grym då man har släckt i rummet och ser till att få bort all möjlighet till spegling.

Sonyn visar på tydliga förbättringar då man ger inställningarna lite kärlek.

Men hade varit kul att se Panasonicen i ett bäcksvart rum.

Postad 09 June 2016 - 13:28

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Vet du om man får rabatt på andra märken och modeller också om man blir medlem, eller gäller det endast dessa två?

Det står om man surfar runt på deras hemsida - Logga in eller bli medlem gratis för att se medlemspriset! Jag har inte kollar runt mera om det gäller fler.

Postad 01 July 2016 - 07:04

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0

Just nu kan man få dessa för 3499€ och 4299€ här i Finland. Är priser mer i paritet med det LG OLEDArna kostar just nu. Rätt bra priser tycker jag. Men vad tycker nu ni här som köpt en DX900? LCD är väl fortfarande LCD med alla gamla problem och kanske LG OLED ändå är att föredra? De är ju förstås inte heller perfekta.

Postad 01 July 2016 - 10:48

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Ja, priserna på dessa apparater i Sverige är upp åt väggarna. Kan inte sälja många exemplar här inte...

Redigerat av nimrod23, 01 July 2016 - 10:48.

Postad 11 July 2016 - 17:21

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1168 inlägg
  • 0

Någon som vet om det går att stänga av den lilla lamp-indikeringen, som sitter precis under nedre bildkanten? Det är ungefär bara 2 cm under. Indikeringen är för på och standby.

Postad 16 July 2016 - 12:58

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

• 709 inlägg
  • 0
Helt ok prissänkning på bägge nu :)

Postad 16 July 2016 - 16:45

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0

Ungefär som i Finland. Är väl för att konkurrera med LG OLED.

Postad 14 August 2016 - 22:58

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Verkar som om ytterligare prissänkningar är att vänta, HDTvTest ger 65" utmärkelsen Best Value då den kostar runt 2,900 GBP i UK just nu.

http://www.hdtvtest....01608144320.htm 

Postad 15 August 2016 - 06:30

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0

Omräknat till € ca. 3500. Alltså samma pris som 58" här. Ganska prisvärt.

Postad 15 August 2016 - 18:17

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Denna 65" blev bästa hemmabio-tv enligt EISA denna säsong:
https://www.eisa.eu/...2017.html#award 

Postad 16 August 2016 - 05:20

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0

Och nu har priset på 65" fallit här.

Postad 16 August 2016 - 06:21

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1438 inlägg
  • 0

Denna 65" blev bästa hemmabio-tv enligt EISA denna säsong:
https://www.eisa.eu/...2017.html#award

Mellanklass iaf, high end vann oled.

Lite synd att det fortfarande är så mycket småproblem med fald toppmodellerna (judder, ojämn svärta, svarta fläckar mm) enligt senaste hdtvtest som jag tycker gör riktigt bra recensioner då jag gillar panasonic och tycker de gör bra grejer och nu börjar komma ner mot vettigare prisnivåer. Men de måste bli bättre på 1080p och lägre för att jag ska byta ut min plasma även om jag är jäkligt sugen på lite 4K material.

Redigerat av wesslan, 16 August 2016 - 06:27.

Postad 16 August 2016 - 07:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Synd att de verkar använt en sån kass LCD-panel.

Postad 16 August 2016 - 09:45

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Synd att de verkar använt en sån kass LCD-panel.

Är det detta du menar?

Narrow Viewing Angles

Owing to the use of VA LCD panel sourced from Taiwanese vendor Innolux Corporation, contrast and colours on the Panasonic TX-65DX902B washed out faster off-axis than any other premium TVs from top TV manufacturers on the market at the moment. In fact, while setting up the displays ahead for last month’s HDR TV shootout event, several staff who helped out remarked that blacks looked shallower and colours appeared different on the Viera 65DX902, only to have to retract their comment when they were asked to stand bang in the centre of the screen. Owners would be advised to sit in the middle to best experience the gorgeous contrast and colours offered by the television.

Mvh,

Ingvar

Postad 16 August 2016 - 09:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Japp, dålig betraktningsvinkel, även med VA mått mätt, lät inge kul.

Postad 16 August 2016 - 10:09

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Japp, dålig betraktningsvinkel, även med VA mått mätt, lät inge kul.

Nej, det håller jag med om, särskilt inte på en apparat i den prisklassen!

Postad 16 August 2016 - 10:19

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0
Panasonic var lite av mina idoler för några år sedan när de höll på med plasma. Ägare av 50" Vt50. Nu vettefan...

Postad 23 September 2016 - 14:12

Unregisteredd4b81901
  • Unregisteredd4b81901
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

65" billigare än 58" nu på Media markt  32990:-  

Redigerat av Unregisteredd4b81901, 23 September 2016 - 14:12.

Postad 24 September 2016 - 11:52

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Är lite sugen på DX900 men är lite osäker på hur pass dålig betraktningsvinkel är, samt att en del användare av TV:n klagar på så kallad "smearing". Någon som har denna TV och kan bekräfta att så är fallet, eller om det bara är överdrivet?

Postad 25 September 2016 - 16:51

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Har inte sett någon modern TV visa en smetig, släpig bild eller vad som nu menas med "smearing". Måste tillbaka till budgetmaskinerna från mitten av 00-talet för att minnas där sådana problem var konsekventa genom hela produkten.

Då förstås: Så länge vi talar om vettigt inställd bild från vettiga källor, likt Blu-ray eller Netflix. Även en DVD-film som är vettigt mastrad kan se riktigt bra ut så länge man gör rätt.

Fast kör man däremot SD-sändningar (eller än värre, analogt) direkt ur kartong på den inbyggda TV-mottagaren kommer det att se ut hur som helst. Men också det är konsekvent. Alla apparater kan ge en usel bild med usla inställningar och usla källor.

Postad 25 September 2016 - 17:39

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Jag läste detta på hdtvtest.co.uk:

"The 65″ DX902B suffered from this smearing issue where dark colours moving across a lighter background would leave visible trails. Initially we blamed the slower pixel response time of the onboard Innolux VA LCD panel, but after further analysis and consulting with other experts, we concluded that it’s more likely to be caused by decay time of the display’s LED PFS (potassium-fluorosilicate) phosphor featuring an extremely narrow red peak"

Postad 25 September 2016 - 20:53

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 1

Återstår att se ifall detta är en deal-breaker. För man kan finna mängder av detaljfel på alla typer av displaytekniker bara man letar tillräckligt hårt. :)

Redigerat av Ringblixt, 25 September 2016 - 20:53.

Postad 26 March 2017 - 20:35

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Har nån vägarna förbi England och nån Costco butik så köp med er en 58DX902B så betalar jag.(alvar inget skämt)

Jag bjussar på 1000kr extra för besväret :)

https://www.avforums...2#post-24872103

var på vippen att trycka på beställ knappen idag på en här i sverige men såg tråden på AVforum och avaktar.

betala över det dubbla här känns inte motiverat.

Om nån undrar så kommer det inte nån efterföljare till DX902 i år

Panasonic kör vidare med den även i år.

Redigerat av sune bejas, 26 March 2017 - 20:40.

Postad 27 March 2017 - 08:04

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Har nån vägarna förbi England och nån Costco butik så köp med er en 58DX902B så betalar jag.(alvar inget skämt)

Jag bjussar på 1000kr extra för besväret :)

https://www.avforums...2#post-24872103

var på vippen att trycka på beställ knappen idag på en här i sverige men såg tråden på AVforum och avaktar.

betala över det dubbla här känns inte motiverat.

Om nån undrar så kommer det inte nån efterföljare till DX902 i år

Panasonic kör vidare med den även i år.

Bra pris onekligen! Blir du nöjd med en DX900 då? Du har ju testat en del apparater utan att blli nöjd har jag för mig... :)

Postad 30 April 2017 - 19:32

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Priset på 58" är nere på 24990:- nu så nu vart det ett köp.

https://www.larsbeng...=1&ref=prisjakt

Test kommer i slutet på nästa vecka.

Känner jag Panasonic rätt (referensbild och kalibreringsvänlig i fokus) så tror jag att jag kommer att bli nöjd med den här tvn.

Var först inne på att köpa nya Samsung Q7 men efter att ha läst en del tester så verkar den inte prestera det man trodde från början.

Främst prestandan vid UHD HDR är det problem med,med ljusgenonsläpp och förhöjd svärta.

Sen när priset på Q7 och DX900 är på ungefär samma nivå nu så var valet inte svårt.

FALD kontra Edge Lit

Förhoppningarna är högre på en 512 zons FALD vid HDR än vad den är hos en Edge lit det kan jag säga.

Redigerat av sune bejas, 30 April 2017 - 19:41.

Postad 03 May 2017 - 13:12

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Har precis monterat tvn och gått igenom inställningarna för PRO2 läget som inte krävde några större justeringar.

Pro2 läget har backlight på 10 så jag tippar på att bilden här håller runt 120cd/m2.

Det folk säkert undrar över och även jag var hur är den upplevda kontrasten jämfört med en OLED eller Plasma i dagsljus ?

Är det fortfarande den lite platta och utvattnade bilden som nästan alla LCDer dras med.

Svaret är: NEJ!

Det jag ser nu med mycket ljus i rummet är en bild som håller samma (om inte högre tack vare minimal ABL dimming) kontrast som en OLED och 500Men

Man har svårt att tro att det är en LCD det här.

Det känns redan som man har fått den skyhöga kontrasten från OLED och 500M men med alla fördelar LCD har med den höga ljusnivån inbakat i en och samma tv

Jag ser redan nu även fast jag inte har mätt upp färgerna att den här tvn har färger närmare referens jämfört med OLED och även vissa Samsung LCDer som tex inte kan visa grön färg helt riktigt utan att den ser mer gulaktig ut.

Jag ser också att bilden redan är mycket nära referens så jag tror inte en kalibrering behövs.(fördel för dom som vill ha en referensbild utan att kosta på en kalibrering)

Tippar på att justeringarna kommer bli ganska små när man sätter igång med kalibreringen från Pro lägena.

Reflektionerna från AG filtret är något högre än hos en OLED men med fördelen att det inte är några lila reflektioner här.

Glaset på DX900 är helt neutralt så reflektioner får ingen färgtint.

AG filtret är lika effektivt som hos en OLED och håller panelen svart.

Första intrycket:

Imponerande!

Känns redan bra att man hoppade över Q7an och valde DX900 istället.

Bifogad fil(er)

Redigerat av sune bejas, 04 May 2017 - 14:29.

Postad 03 May 2017 - 20:48

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Uppmätning av Pro2 läget helt orört

107cd/m2 håller det mot 120 som jag trodde så det var hyffsat nära.

Medel dE 1.26 med några blå färger som inte vill vara med.

Riktigt bra!

http://privat.bahnho...5-03 21-27.html

Bifogad fil(er)

Redigerat av sune bejas, 03 May 2017 - 20:51.

Postad 03 May 2017 - 22:04

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Efter justering av 2 stegs inställningarna och CMSen mestadels för blå färg så vart resultatet ett medel dE på 1.05 

Färgerna prickar in målen riktigt bra.

http://privat.bahnho...5-03 22-32.html

Det som återstår är vitballansjustering nära svart och ev en gamma justering.

Gamma 2.3 är valt på tvn här men den är mer nära gamma 2.2 än gamma 2.3

Gråskalerampen håller sig även fri från färgskiftningar även efter kalibrering.

Sen kan jag rapportera om att 10bits rampen har inga 8bits graderingar nära svart som B6 OLED tvn hade.

Här är det helt jämnt från 0 till 100% vitt!

Det här betyder att 10bit UHD Blu Ray INTE kommer att visa någon färgbanding alls.

Riktigt bra och direkt ett problem som är borta från OLED tvn.

Kika på 10bits rampen i full storlek för att se 8bits graderingarna

8 bits graderingarna längst ner letade sig även upp i dom lägre regionerna på OLED tvn på 10bits delen vilket det inte gör här.

UHD Blu Ray kommer att ha en betydligt renare bild på den här tvn.

Rampen under är resultatet efter kalibrering (fortfarande helt neutral)

Så långt så är den här tvn en dröm för en kalibrerare.

Med både Saturation/Hue och Luminance justeringar för både primär och sekundär färgerna i CMSen så är det otroligt enkelt att få ett bra resultat här.

Få tv apparater bjuder på justeringsmöjligheter av den här typen.

Bifogad fil(er)

Redigerat av sune bejas, 03 May 2017 - 23:19.

Postad 04 May 2017 - 14:18

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Postar lite mer info om nån är på gång att köpa tvn.

Ljusstyrkan i HDR är helt otrolig och då även fullskärms ljusstyrkan.

1350cd/m2 max uppmätt och till skillnad mot Samsung KS modellerna så hålls ljusstyrkan kvar hur länge som helst utan att dimma ner.

Har bara kollat snabbt på en UHD skiva och färgbandning eller brus i bilden existerar inte här.

Det finns absolut inget dithering brus att tala om bara en knivskarp 10bits bild!

OLED ligger verkligen i lä här.

Det är så här en äkta 10bit panel ska se ut.

Det första som slår en när man slår igång en UHD skiva och ser scener med sol eller lampor för första gången är va fasen?...så det är så här HDR är tänkt att se ut!? :)

Skillnaden i HDR prestanda mot B6an är som natt och dag.

Ändå hade B6an en rätt hygglig ljusstyrka på strax under 700 nits.

Tvn skickar ut 10bits färger även med 8bits material så som Blu Ray så även där blir bilden otroligt skarp och ren.

Dock hade jag problem att få tvn att skicka ut 10bits färger från PCn men det kan bero på grafikortet som inte är det senaste.

Uppspelning från K8500 UHD Spelaren rättar till det.

Kalibreringen är klar så nu är det bara att njuta av bilden.

Fördelen här är att kalibrerar man SDR så följer även vitballansen med i HDR läget så man slipper kalibrera två lägen som man var tvungen på OLED tvn.

Skillnaden här också är att det finns inga fel i bilden i vare sig färger eller gråskala efter kalibrering med SDR och HDR läget.

Ang Blooming och Haloer runt ljusa objekt så finns det inte.

Ljusa objekt (lamporna på bilden) renderas lika skarpt som hos 500Men och OLEDen

HDR10 testramp med en sjuk ljustyrka även hos färgerna

svårt att se på kortet hur ljust färgerna går här men häftigt är det.

20170504_145523.jpg

20170504_153450.jpg

Kommer jag behålla tvn?

YES!

Utan att tveka.

Redigerat av sune bejas, 04 May 2017 - 14:46.

Postad 06 May 2017 - 14:02

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0

Ja efter det du berättat och med det priset blir man sugen. Åtminstone tills årets OLEDar sjunker i pris i slutet av året. 

Vad månde bliva av kommande Panasonics OLEDar :D

Postad 07 May 2017 - 22:26

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

LGs OLEDs är överflödiga när man har DX900 om man inte sitter och kollar från sidan.

Då är OLED bättre men det är också det enda som dom är bättre på.

Betraktningsvinklar.

allt annat är pannkaka enligt mig.

Jag har nu haft 500Men och DX900an sida vid sida med olika material och jämfört.

Dom är otroligt lika i bildkvalitet efter kalibrering och det är ytterst sällan man ser skillnad i upplevd kontrast med SDR.

Med HDR så är ju både OLED och 500Men ljusår efter och det är i det läget DX900 visar vart skåpet ska stå.

HDR på DX900 är helt sanslöst häftigt och man ser tydligt vad man har missat med OLED och HDR.

Även rörelsehanteringen påminner mycket om en plasma när Clear motion är valt.

upp till den nivån kommer aldrig OLED

OLED har för mycket rörelseoskärpa

Jag trodde aldrig att en bakbelyst LCD kunde vara så här bra.

Även mikrokontrasten är på OLED/Kuro nivå.

Små lysande objekt dimmas inte ner alls och håller samma ljusstyrka som en tv med inviduellt ljussatta pixlar.

Det ska ju vara teoretiskt omöjligt om man också vill behålla svärtan på en LCD.

men DX900an trollar fram båda delarna utan problem

Svärtan är nere på 0 nivå på DX900an både med SDR och HDR (Adaptive Backlight Control på Medium) och är då en fröjd att kolla på i ett helt mörkt rum

Enorm kontrast i bilden och till 99% lika bra som 500Men och OLED.

Kika på omdömmet av DX900 så ser du listan med problem som OLED har och som inte existerar på DX900

Du får så mycket mer TV för pengarna med en DX900 än vad du får med OLED.

DX900 känns också betydligt mer framtidssäker med den HDR prestandan den har.

Köp bara!   :)

Innan dom försvinner

Nollställd 500M till vänster och DX900 till höger.

i1D3 mätaren hänger kvar på DX900an så det är det som syns i mitten om nån undrar

20170507_235503.jpg

Redigerat av sune bejas, 07 May 2017 - 23:01.

Postad 08 May 2017 - 06:42

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0

DX900 ska väl säljas hela året ut? Hmm, 65'an är inte nämnvärt dyrare än 58'an.

Postad 08 May 2017 - 16:12

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Nej det skiljer inte mycket i pris mellan dom.

Kalibreringen för SDR är klar och det var som jag trodde bara mindre justeringar från standard PRO2 läget.

Färgerna har lägre felvärde än dom hos 500Men.

500Men har problem med blå färg bla.

Gråskalan och gamman helt perfekta

Det jag var osäker på var vilken profil för i1D3 mätaren jag skulle välja då Panasonic inte är med i listan över korrigeringar i chroma pure.

Det slutade med att jag kör med samma profil som till 500Men delvis plasma profilen.

Bilden på dom båda vid SDR är skrämmande lika nu..

Även rörelsehanteringen med Clear Motion gjorde underverk och det går knappt att se skillnad på dom två i rörelsehantering nu.

Att få bort OLED/LCD smeten i rörelse var nog pricken över iet som gjorde att jag nu kan släppa 500Men för gott.

500Men kommer fortfarande vara kvar mest för referens men annars så tillför den inte mycket i bildväg mot vad jag får med DX900an.

20170508_160227.jpg

DX900_wb.jpg

DX900_cie.jpg

Redigerat av sune bejas, 08 May 2017 - 16:53.

Postad 08 May 2017 - 16:32

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

500Men är ABL modifierad för högre ljusstyrka vid fullskärmsvitt för att inte dimma ner så mycket vid  SDR.

men men vad säger man

Överkörd ? :)

OLEDs når upp till ungefär 150nits fullskärmsvitt

DX900 når upp till helt galna 790 nits i fullskärmsvitt och det är det värsta ljustyrkan jag har skådat.

Fullskärmsvitt på DX900 är ungefär 100 nits högre än hos en OLED med ett litet fönster och max ljusstyrka.

jag tog fotot med "bara" backlight på 60 (runt 500nits här)

ingen ide att nervärdera 500Men mer än så ;)

20170508_172318.jpg

Man börjar förstå varför det sitter fläktar baktill och varför dom går konstant på DX900an.

Tjockleksmässigt så så påminner DX900 om en Plasma tv.

Djup 500M: 6.5cm

Djup DX900: 6.4cm

Inget skrangligt bygge här inte som kan böja sig vid leverans eller när tvn hettas upp ;)

20170508_174121.jpg

Jag kommer att montera upp tvn på väggen

gillar inte riktigt fotstödet och att tvn är tiltad bakåt något.

Notering: med Clear Motion satt på ON så sjunker ljusstyrkan till 1050 nits

Man tappar ca 300 nits så även här så kan man använda sig av Clear Motion vid UHD Blu Ray.

Många UHD filmer är ju mastrade till 1000nits så man tappar inga detaljer eller ljusstyrka med dom.

Redigerat av sune bejas, 08 May 2017 - 17:06.

Postad 08 May 2017 - 17:42

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Slowmotion video från S8an som jämför 500Mens pulserande PWM bild mot DX900 med Clear Motion aktiverat.

Det finns inget synligt flimmer på DX900 även fast clear motion med Plasma tvs rörelseupplösning är valt.

Frågan är hur dom har lyckats öka rörelseupplösningen utan högre flimmer?

BFI och liknande på dom flesta tv apparater är ju känt för att tillföra flimmer i bilden.

inte äns skiftet av bildrutor från sample and hold syns här.

mycket märkligt

http://privat.bahnho..._182625_001.mp4

500M_DX900%20Flickering%20Clear%20Motion

Redigerat av sune bejas, 08 May 2017 - 17:51.

Postad 08 May 2017 - 19:22

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 1
Panasonic Viera TX-58DX900E Kalibrerade SDR inställningar
128cd/m2 Gamma 2.3

Viewing Mode: Professional2
Backlight: 20 (8 nattläge)
Contrast: 90
Brightness: 0
Colour: 50
Tint: 0
Sharpness: 0
Colour Temperature: Warm2
Vivid Colur: Off
Colour Remaster: Off
Adaptive Backlight Control: Mid
Ambient Sensor: Off
Noise Reduction: Off
MPEG Remaster: Off
Resolution Remaster: Off

Intelligent Frame Creation: Custom
Blur Reduction: 10
Film Smooth: 0
Clear Motion: On

Advanced Settings
Contrast Control: Off
Colour Gamut: Rec.709
Backlight Black Level: Dim

White Balance
R-Gain: +2
G-Gain: 0
B-Gain: 0
R-Cutoff: +2
G-Cutoff: 0
B-Cutoff: 0

More Detailed Adsjustment
Input Signal Level:

10 IRE
R-Gain: -9
G-Gain: +2
B-Gain: +8

20 IRE
R-Gain: -4
G-Gain:  0
B-Gain:  +2

30 IRE
R-Gain:  -4
B-Gain:  0

40 IRE
R-Gain:  0

50 IRE
R-Gain:  -5
B-Gain:  +2

60 IRE

70 IRE
R-Gain: +6

80 IRE
R-Gain: +6

90 IRE

100 IRE

Colour Management
R-Hue: -2
R-Saturation: +4
R-Luminance: -5
G-Hue: +2
G-Saturation: +11
G-Luminance: -1
B-Hue:  0
B-Saturation: +6
B-Luminance: -1
C-Hue: 0
C-Saturation: 0
C-Luminance: 0
M-Hue: -2
M-Saturation: 0
M-Luminance: 0
Y-Hue: +4
Y-Saturation: 0
Y-Luminance: 0

Gamma
Gamma 2.3
More Detailed Adjustment
Input Signal Level 

10 IRE
Gain: -10

20 IRE
Gain: -3

30 IRE
Gain: +1

40 IRE
Gain: 0

50 IRE
Gain: -6

60 IRE
Gain: -6

70 IRE
Gain: -5

80 IRE
Gain: -4

90 IRE
Gain: -2

100 IRE
Gain:  0

Option Settings:
Standard

Screen Settings:
16:9 Overscan: Off

Använder ni flera ingångar på tvn så kom ihåg att kopiera inställningarna till alla ingångar så slipper ni knappa in allt igen.
Gör det under Copy Adjustment

Kolla även upp under Setup/Eco Navigation så att Power Save och Ambient Sensor är satta till Off

*Backlight Notering: på 500Men så brukar jag minska kontrasten till 20 vilket ger 80cd/m2 i ljusstyrka.
Det passar bra för ett rum med dämpad belysning och ger en mer behaglig bild.
80cd/m2 på DX900 motsvarar Backlight på 6 (kan ändras utan att kalibreringen försvinner)
Dagtid så tycker jag Backlight på 35 passar bra.
Det är snäppet ljusare än ISF dag läget på 500Men

Backlight 14 (120cd/m2) är rekomenderad ljustyrka för rec709 i ett rum med dämpad belysning

Redigerat av sune bejas, 26 May 2017 - 17:42.

Postad 08 May 2017 - 22:44

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Lego HDR Demo

Adobe RGB profil

Svårt att ta kort på HDR då det ändå inte ger rätt resultat men troligen syns punchen i både färger/dynamik och ljus här.

om inte så öka ljusstyrkan till max på eran monitor för att komma närmare hur det ser ut.

Helt sjuka färger och ljus här och helt nytt som man aldrig sett förut.

Lego_HDR.jpg

Lucy UHD HDR efter kalibrering av HDR läget.

äkta 10bit brusfri bild från DX900

Lucy_UHD.jpg

Redigerat av sune bejas, 08 May 2017 - 22:59.

Postad 09 May 2017 - 23:08

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

3200 patches 3D LUT avklarat

Efter "normal" kalibrering

medel dE 1.05 och Max dE 3.83

http://privat.bahnho...5-03 22-32.html

med 3D LUT

medel dE 0.39 och Max dE 1.41

http://privat.bahnho...5-09 23-43.html

Med det där resultatet så kan man ju säga att där satt den :)

Postad 10 May 2017 - 09:22

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Hur gör man en sån kalibrering?

Manuellt? Vilket hästjobb i så fall!

Mvh,

Ingvar

Postad 10 May 2017 - 11:28

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0
Det går automatiskt.
Sitta och trycka fram 3200st testbilder i 3 timmar hade inte varit så roligt :)
Programmet känner av när mätaren har läst av en testbild och byter sen till nästa.

3D LUTen används på en PC med MPC HC och madvr.
Man kan väl säga att det funkar som en korrigering av insignalen.

3D LUTen vet att xy RÖD färg med 49% ljusstyrka och 70% mättnad har dom felen från början och korrigerar den innan den når tvn.
Tvn vet inget den tar bara emot dom korrigerade färgerna.

3D LUT korrigerar tusentals färger inne i Gamuten.
Det är omöjligt att göra med en manuell vanlig kalibrering.

Vad som händer med bilden efter en 3D LUT profilering är att djupet i bilden ökar och bilden uppfattas som mindre rörig.
Det är resultatet av när alla tusentals färgnyanser i en bild faller på plats.

Vissa tv appareter är så pass låsta i bilden och alla färgnyanser som skickas ut så att ändra tusentals färger på dom går inte utan synliga problem i bilden så som posterisering/färgbanding och fel färger.
Huvud problemet med dom tv apparaterna är att vitballlansen inte är stabil utan ändras beroende på vad som visas på bilden.
Alla färger utgår från vitt så ändras vitt från scen till scen så rör det ihopp sig om man har färdiga korrigeringar från en viss vitballans
För att man ska kunna använda en 3D LUT på en tv så måste den vara stabil.
Det är DX900an

Redigerat av sune bejas, 10 May 2017 - 11:55.

Postad 10 May 2017 - 11:53

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Nu kanske jag har läst slarvigt men jag har inte sett vilket kalibreringsprogram du använder?

Mvh,

Ingvar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.