Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Denon Receivers 2016

184 svar till detta ämne Denon Receiver Förstärkare
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon AVR-3300 (Förstärkare) Rapporterad 1 8.384614 (12) Inga priser
Denon AVR-X7200WA (Förstärkare) 1 8.333332 (2) Inga priser
Denon AVR-X1300W (Förstärkare) 1 6.5 (1) Inga priser
Denon AVR-X2300W (Förstärkare) 6 8.5 (5) Inga priser
Denon AVR-X3300W (Förstärkare) 4 4.6 (4) Inga priser
Denon AVR-X4300H (Förstärkare) 7 7.5 (1) Inga priser
Denon AVR-X6300H (Förstärkare) 6 7.5 (1) Inga priser
6 relaterade trådar

Postad 19 October 2016 - 20:36

pear
  • pear
  • Forumräv

• 508 inlägg
  • 0
I senaste numret av HemmaBio (nr 10) är en test av 3300 där bl a kommenterar skillnaderna mellan 2300 och 3300. En av de stora skillnaderna enligt tidningen är att 3300 har förmågan att "växla allt från skruttig komposit och annan analog video till HDMI".
Om detta är en förmåga du behöver bör du välja 3300.

Redigerat av pear, 19 October 2016 - 20:36.

Postad 19 October 2016 - 21:29

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Hur ser slutstegsuppbyggnaden ut på Denons maskiner anno 2016? Jag har en 3808 som fortfarande fungerar men jag funderar på atmos, 3808an har 9 identiska slutsteg. Har de nya också identiska slutsteg?

Postad 19 October 2016 - 22:02

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0

Om jag vore dig skulle jag titta på en 6200 eller 6300...

Skillnaden är ganska liten funktionsmässigt om jag fattat det rätt. 6300 har en "inbyggd heos link" så man har bättre streamingmöjligheter än vad 6200 har, samt att den kan streama ljud till denons trådlösa (heos) högtalare om man vill sätta upp zon 2 på ett smidigt sätt.

I övrigt så har 6300 11 slutsteg och 6200 har 9. 

I båda modellerna är det monoblock som gäller för slutstegen till skillnad från 4200/4300 som har slutstegen integrerade på ett kort.

Har själv en 5200 som är föregångaren till 6200 (enda skillnaden är att 5200 saknar stöd för dts:x och hdcp 2.2) och den gör jobbet riktigt bra.

Jac tror det är i princip samma monoblock som sitter i alla dessa tre maskiner.

Så jag förmodar att svaret på din fråga är ja om du tittar på 6200/6300 och högre.

Man kan nog se 5200/6200/6300 som ättlingar till 3808...

Tror det är ett ganska bra pris på 6200 då ersättaren 6300 precis lanserats.

Postad 21 October 2016 - 19:21

xxxx
  • xxxx
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Det rapporteras ganska kraftig värmeutveckling i den nya X6300H, som känns lite oroande. Den har i o f s två interna fläktar. Tydligen videokortet (uppskalningsfunktionen), och även förstärkar delen skapar mycket värme. Lådan är ju byggt väldigt "kompakt" (=tajt/liten). Användare kompletterar den heta lådan med extra kylare för att sänka och hålla nere temperaturen. 6300 kompletteras även med andra externa förstärkare för att avlasta den i kanalernas drift. Rekommenderas användning av 'ECO-Mode'-ON.

Är ju lite oroande om eventuellt negativ inverkan av värme på komponenternas hållbarhet/livslängd. 

Förekommande närverksrelaterade frysningar med omstartsbehov har också rapporterats, eventuellt kan åtgärdas via uppdateringar av mjukvara..?

Verkar ju som "barnsjukdomar"...? Lite trist, med tanke på att den är en för sig i klassen av de få existerande 11-kanaliga stärkare, som är utrustat med de senaste funktionerna och någorlunda dräglig prislapp.

Undrar om det är vettigt att vänta och se, blicka över den här generationen i avvaktan på det förnyade flaggskeppet av "7200WA" vad har det att komma med, ev lite rymligare svalare låda, åtgärdade mjukvarufelen, etc som 6300 lider av idag...?

Vad tycks?

Postad 22 October 2016 - 07:59

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Tråkigt om det är problem med den, verkar som en väldigt intressant receiver i övrigt. Man borde helt klart ha tagit samma chassi som x7200 så man fick lite mer plats.

Vad gör ECO-Mode exakt? Är det ett strypt läge likt 4 ohms läget som finns på tex Onkyo?

Postad 23 October 2016 - 11:30

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Tack för infon xxxx, då lugnar vi oss lite med att köpa 6300.

Postad 01 November 2016 - 04:59

Unregisteredd4b81901
  • Unregisteredd4b81901
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Vad är det för skillnad på x2300 och x1300 förutom uppskalning ,några extra watt ,  analoga anslutningar och mhl ? 

behövs uppskalning i receivern ? fixar inte tvn det själv ? 

Bifogad fil  denon.jpg   102.32K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredd4b81901, 01 November 2016 - 05:04.

Postad 01 November 2016 - 08:08

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Tvn fixar det själv så egentligen behövs det inte. Men ibland är video-chippet i en receiver bättre än det i TVn på att skala upp, speciellt på analoga källor.

Har du bara källor med HDMI spelar det egentligen ingen roll. Dock skulle jag ändå ta den större för att den är kraftigare.

Postad 06 November 2016 - 23:56

xxxx
  • xxxx
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Tråkigt om det är problem med den, verkar som en väldigt intressant receiver i övrigt. Man borde helt klart ha tagit samma chassi som x7200 så man fick lite mer plats.

Enligt mig, just nu (och ett tag framöver) erbjuder Denon X7200WA mest ljud och bang för pengarna (inte minst enligt flera mycket bra recensioner som prisar dess ljud, byggkvalite, funktionalitet). 

Jämförande test Anthem MRX1120 vs Denon X720WA

Anthem MRX 1120 A/V Receiver Review Test Bench

http://www.soundandv...Hdgyz7ub8Yjk.97 

Denon AVR-X7200W A/V Receiver Review Test Bench 

http://www.soundandv...RBX7oQiALQ5D.97

Postad 07 November 2016 - 09:35

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Enligt mig, just nu (och ett tag framöver) erbjuder Denon X7200WA mest ljud och bang för pengarna (inte minst enligt flera mycket bra recensioner som prisar dess ljud, byggkvalite, funktionalitet). 

Jämförande test Anthem MRX1120 vs Denon X720WA

Anthem MRX 1120 A/V Receiver Review Test Bench

http://www.soundandv...Hdgyz7ub8Yjk.97 

Denon AVR-X7200W A/V Receiver Review Test Bench 

http://www.soundandv...RBX7oQiALQ5D.97

7200 verkar vara en riktigt fin maskin,angående prisvärdhet så bör man ställa sig frågan hur många kanaler man tänkt köra. Idag kan man få en en 7-kanals förstärkare med Atmos stöd och annat godis för kaffepengar, vill man ha 9-kanaler eller mer blir det ganska mycket dyrare.

Postad 07 November 2016 - 13:52

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Ni glömmer nog av att det enda som skiljer inte är antalet kanaler.

Utan slutstegskonstruktion, komponenter, chassi, försteg/processor etc är saker som spelar in i topmodeller jämfört mot budget/mellanklass.

Och tar man steget ytterligare och går ifrån "Japanerna" och deras klart simplare reciverkonstruktioner så vinner man ännu mer i ljudkvalitet.

Förstegets inverkan är väldigt stor har jag fått erfara under de senare åren, och Japanernas massproducerade recivers är inte kompetenta här, jämfört mot de mer påkostade märkenas modeller.

Ta tex Marantz (Denons) försteg i 7-serien, det är ett skrämmande dåligt försteg/processor när vi pratar ljudkvalitet, onödiga finesser finns det dock gott om i Japanarna.

Postad 07 November 2016 - 14:12

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Håller delvis med dig här men jag vill nog tro att finare komponenter inte behöver betyda mer välljud utan det ger nog oftast mest feelgood :) Jag tror dom stora drakarna gör medvetna val här av komponenter delvis för att hålla nere produktionskostnad men oxå för att det inte behöver ge avkall på ljudet.

Den stora skillnaden mellan budget och high end ligger nog främst i processorn och antal kanaler. Sedan kommer slutsteg och komponenter på 3:e och 4:e plats :)

Redigerat av MikeVKR, 07 November 2016 - 14:24.

Postad 07 November 2016 - 15:34

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0

Ni glömmer nog av att det enda som skiljer inte är antalet kanaler.

Utan slutstegskonstruktion, komponenter, chassi, försteg/processor etc är saker som spelar in i topmodeller jämfört mot budget/mellanklass.

Och tar man steget ytterligare och går ifrån "Japanerna" och deras klart simplare reciverkonstruktioner så vinner man ännu mer i ljudkvalitet.

Förstegets inverkan är väldigt stor har jag fått erfara under de senare åren, och Japanernas massproducerade recivers är inte kompetenta här, jämfört mot de mer påkostade märkenas modeller.

Ta tex Marantz (Denons) försteg i 7-serien, det är ett skrämmande dåligt försteg/processor när vi pratar ljudkvalitet, onödiga finesser finns det dock gott om i Japanarna.

Snälla någon sluta förstöra allt med att din Arcam är bättre. Din Arcam tillverkas också i Asien. Marantz och Denon är två helt olika även fast båda ägs utav samma ägare.

Jag har en Marantz själv och där sitter det krets från Analog Devices och AD är de största på marknaden inom DSP. I de nya topp modellerna från Denon/Marantz har man gått över till AKM 32bit. I Marantz sitter det senaste HDAM medan i Denon AL32 och båda märken är helt olika på insidan.

Andra märken som du kallar för dåliga japaner håller lika hög nivå.

Yamaha använder väldigt bra komponenter och det är bara att studera vad komponenterna heter så kommer du inse att det är inget billig skräp.

Onkyo och Pioneer
Har även sina kvaliteer

Rotel
Är också asiatiskt och då suger dem eftersom allt från Asien suger enligt din mening.

Du ser det som masstillverkat bara för att metoden att tillverka har förändras däremot är top of the lime serierna något helt annat där företaget kan ta fram det främsta som finns.

Just för tillfället är det Marantz 8802 som är top processorn från DM holdings och håller lika bra nivå som Arcam. Innan fanns det en extern processor från Denon som vart riktigt bra dock verkar det som Denon har frångått ren processor och siktar enbart in på reciver.

Postad 07 November 2016 - 15:49

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Snälla någon sluta förstöra allt med att din Arcam är bättre. Din Arcam tillverkas också i Asien. Marantz och Denon är två helt olika även fast båda ägs utav samma ägare.

Jag har en Marantz själv och där sitter det krets från Analog Devices och AD är de största på marknaden inom DSP. I de nya topp modellerna från Denon/Marantz har man gått över till AKM 32bit. I Marantz sitter det senaste HDAM medan i Denon AL32 och båda märken är helt olika på insidan.

Andra märken som du kallar för dåliga japaner håller lika hög nivå.

Yamaha använder väldigt bra komponenter och det är bara att studera vad komponenterna heter så kommer du inse att det är inget billig skräp.

Onkyo och Pioneer
Har även sina kvaliteer

Rotel
Är också asiatiskt och då suger dem eftersom allt från Asien suger enligt din mening.

Du ser det som masstillverkat bara för att metoden att tillverka har förändras däremot är top of the lime serierna något helt annat där företaget kan ta fram det främsta som finns.

Just för tillfället är det Marantz 8802 som är top processorn från DM holdings och håller lika bra nivå som Arcam. Innan fanns det en extern processor från Denon som vart riktigt bra dock verkar det som Denon har frångått ren processor och siktar enbart in på reciver.

Sluta grina ur på det viset! jag nämnde inte Arcam över huvudtaget i mitt inlägg.

Visst får man bortse från fakta om man vill, men det går inte att undkomma att de dyrare och mer specifika produkterna på marknaden har ett övertag i ljudkvalitet.

Det du babblar om i ditt inlägg och det du påstår har inget med det jag skrev att göra.

Lugna ner dig istället och se saker för vad dom är, givetvis finns det kvalitet även i vissa Japanare, men det är först när man går på de lite dyrare produkterna man verkligen får en förhöjd kvalitet som är klart hörbar.

Så är det i stort sett med allt, bilar, motorcyklar, båtar, datorer, elektronik, man får bättre prestanda för högre summor.

Men visst finns det undantag.

Sen ska du inte stirra dig blind på det här med "Japan" och vart de olika produkterna tillverkas, utan det handlar om HUR konstruktionen är och ser ut, och VILKA komponenter som används, och VILKEN layout och KVALITET på övriga delar och tillverkningsnivå.

Redigerat av Synthesis, 07 November 2016 - 15:51.

Postad 07 November 2016 - 17:33

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0

Sluta grina ur på det viset! jag nämnde inte Arcam över huvudtaget i mitt inlägg.

Visst får man bortse från fakta om man vill, men det går inte att undkomma att de dyrare och mer specifika produkterna på marknaden har ett övertag i ljudkvalitet.

Det du babblar om i ditt inlägg och det du påstår har inget med det jag skrev att göra.

Lugna ner dig istället och se saker för vad dom är, givetvis finns det kvalitet även i vissa Japanare, men det är först när man går på de lite dyrare produkterna man verkligen får en förhöjd kvalitet som är klart hörbar.

Så är det i stort sett med allt, bilar, motorcyklar, båtar, datorer, elektronik, man får bättre prestanda för högre summor.

Men visst finns det undantag.

Sen ska du inte stirra dig blind på det här med "Japan" och vart de olika produkterna tillverkas, utan det handlar om HUR konstruktionen är och ser ut, och VILKA komponenter som används, och VILKEN layout och KVALITET på övriga delar och tillverkningsnivå.

Jag svarar enbart på det du skriver sedan om du villl påstå att det är grinighet är helt upp till dig.

Det är mer du som är fast i kvalitet. Du vet att kvalitet betyder helt olika för olika personer. Det jag vill komma fram till är att du drar allt över en hel kant.

Inte alltid priset som anger kvalitet. Finns dyrt och bra och sedan dyrt bara för att det skall vara prestige.

Postad 07 November 2016 - 17:53

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Ja jag tyckte att du hade en lite grinig attityd, var det så konstigt?

Och om du läst mitt sista inlägg så hade du sett vad jag skrivit. Jag skrev bla att det visst finns undantag. Och just undantag hör inte till vanligheterna, och stämmer alltså oftast ganska dåligt ihop med det du påstår.

Jag vill fortfarande hävda att man faktiskt får en klart bättre återgivning när man handlar de finare produkterna, jag har själv testat väldigt många olika recivers, och detta är vad jag har kommit fram till, vare sig jag vill eller inte.

Det positiva i detta är väl att de mer påkostade produkterna också presterar bättre än de mindre kostsamma.

Sen om man är beredd att betala mer för högre kvalitet är ju upp till var och en.

Postad 08 November 2016 - 01:29

xxxx
  • xxxx
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Ett intressant inlägg från en "audiofil" på AVSForumet om (ljud) jämförelse mellan 'Arcam 850' och 'Marantz 8820A': 

"I did. Spent two weeks with the Arcam exclusively (850). I already decided that my MM8077 was better than the G class under the 850's hood. So to level the field I used it as a preamp, calibrated with the Umik and spent plenty of time fine tuning the EQ curve until I achieved what I think is the best Dirac calibration in my room. And I thought it sounded rather good.

But today, after two weeks, after getting used to Arcam and Dirac and being rather pleased with it, I plugged back the 8802A and there is no competition. The Marantz is *much* better, despite Audyssey. It is more transparent, more dynamic, it resolves fine details better, nuances, refinement. Sorry guys, the 850 is a fine machine and certainly the best Arcam to date but if you ask me - I know you don't - there is better SQ to be had for your money.

On a positive note Arcam has a better headphone amp than 8802. But it's the only positive I can think of against 8802. 8802 is a lot more flexible in terms of setup, it can do a lot more, it has a comprehensive format support, it sounds clearly better. Dirac is a fine software but it can't make up for the better hardware.  

This concludes my experiment. Arcam will go, Marantz stays. I wish my findings were different, it would have made my life a lot easier but no, not this time. Maybe the next generation." 

“…this was my experience with the two Arcam's, I am not promoting a brand and I am not bashing Arcam. 

People ask how to best spend 4000£ or 5000£ or 10000£ and there are no comparison on the internet, at least none that I am aware of, between Arcam and separates. Dealers are also contractually bound to refrain from comments so I simply offer a point of view and personal experience to those of you who are considering a purchase. 

I don't expect anybody to take my word for it, there are plenty of dealerships where auditions are possible so please don't judge by schematics or by what you heard from a third party. 

Marantz is by no means perfect, after all there is a Datasat, but neither is Arcam. The 550/850 could support several Dirac sets of settings, the amplifiers should be assignable, the UPnP player, since they bothered to implement one, should support 24/192 and so on. None of them deal breakers if the sound quality makes up for it and, for the most part, it does so I believe the 850 is indeed one of the best receivers currently on the marker. 

My problem is that by pricing it at 4500£ Arcam is positioning it in high end separate territory and a separate-killer it is not.”

Källa: 
AVS Forum: ‘Arcam AVR-850 & Arcam AVR-550’

Postad 15 November 2016 - 12:53

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
avr-x3300: https://www.avforums...er-review.13041

Postad 26 November 2016 - 14:42

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
6300: https://www.avforums...er-review.13107

Postad 22 December 2016 - 16:25

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1040 inlägg
  • 0

Jag provade min nya X6300H igår. Det är min första Denon, har haft Onkyo innan. Jag köpte denna främst för att få 11 inbyggda kanaler för smidigare installation av Dolby Atmos/DTS X (7.1.4).

Det jag först reagerade på var att jag måste höja ganska mycket för att få bra tryck i ljudet. Har nya Procella P5V så kan inte jämföra med tidigare reciever heller. Jag fick höja till runt 72-75 av 100 för att det enligt mig skulle bli lite biovolym. Tittade sen i inställningarna som Audyssey hade gjort och den hade satt högtalarna på runt -3.5dB så ska nog in och justera lite manuellt.

Annars nöjd med den hittills. Väldigt enkel och pedagogisk installation. Men ska pilla och leka lite mer med den ikväll.

Någon annan som har erfarenhet av Denon och helst X6300H då :)

Postad 22 December 2016 - 22:58

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0

Gå in i ljudmenyn och stäng av allt som har med loudness och night mode att göra.

Receivern kommer ihåg dina inställningar för alla ljudformat för alla ingångar.

Speciellt dolby har en del insällningar man kan göra så kolla menyn när dolby dd, truehd eller atmos spelas.

En Audyssey-funktion som ofta är påslagen efter kalibrering är dynamic volume, som är till för att "justera" reklamvolym mm. Problemet är att receivern inte vet när denna funktion bör användas. Kort sagt tar den bort dynamiken i volymen. Kan bli taniga explosioner när volymen automatiskt sänks t ex.

Du kan testa att slå av dynamic eq, men den är ganska bra.

Eq:n justeras med avseende på volyminställningen för att framhäva allt innehåll på bästa sätt, även för låga volymer. När dynamic eq är på kan man ställa in en offset. Värdet på denna ställer man med avseende vilket innehåll som ska spelas (musik/film/tv etc). 

Alla dessa inställningar görs för repektive ingång.

Ett tips är att använda relativ (dB) volymskala istället för absolut. 0 dB är referensnivå (skalan går till +10 om jag inte minns fel) och det är HÖGT. Jag brukar normalt ha volymen mellan -20dB och -15dB när jag ser på film, så att du fick höja ganska mycket är inte helt oväntat.

Generellt tror jag inte man behöver ge sig på att ändra enskilda kanaler, men om den fungerar som x5200, vilket jag tror, så finns en optionsknapp på fjärren som ger dig tillgång till ett par trevlig inställningar som t ex kanalnivåer. Dessa ändringar påverkar inte kalibreringen i övrigt.

Alla dessa inställningar görs för repektive ingång.

Postad 24 December 2016 - 01:22

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1040 inlägg
  • 0

Tack för svaret! Pillade lite mer med den igår och stängde då av loudness som var aktiverat default. Tyckte det lätt bättre men var fortfarande tvungen att höja en del. Var dessvärre tvungen att koppla ur allt idag igen för skulle fortsätta att göra klart biorummet :) Ville bara testa så alla högtalare fungerade och så det inte var något missljud i gaffelväggen innan jag sätter upp duken m.m. Fick även min Oppo UDP-203 idag så nu är man ruggigt sugen på att få klart allt :) Återkommer när jag fått ordning på allt om några dagar.

Postad 30 December 2016 - 08:43

Unregisteredd4b81901
  • Unregisteredd4b81901
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Klarar inte video chippet eller vad man kallar det i x2300 4k 60p? Tycker det står olika info på hifiklubben och denons sida. Går det inte att köra passthrought så tv fixar det isf ?

Postad 30 December 2016 - 16:07

Unregisteredd4b81901
  • Unregisteredd4b81901
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

:huh: ???

Postad 30 December 2016 - 16:44

Unregisteredd4b81901
  • Unregisteredd4b81901
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Bifogad fil  den.png   588.06K   0 Antal nerladdningar

Postad 30 December 2016 - 20:41

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Står ju bara att uppskalning max är 4k/30p. Ser ingen anledning att misstro Denons info att den klarar av 4K/60p passthough,

Postad 03 January 2017 - 09:02

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Test: X2300

http://www.homecinem...0w-review/24090

Postad 09 January 2017 - 19:29

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0

Denon AVR-X4300H beställd och landar i veckan. Skall bli kul att se vad som hänt på förstärkarfronten de senaste åren. Stod mellan Marantz 7010, Pioneer LX59, 701. Onkyo har tyvärr tappat förtroendet för och Yamaha tycker jag är för dyra för vad man får.

Skall ersätta ett muskelberg Onkyo 5008 :)

Blir komplettering av extra steg i framtiden och 7.2.4 och en jäkla massa jobb i grottan... 

Postad 09 January 2017 - 20:02

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Återkom gärna med dina intryck :)

Postad 09 January 2017 - 20:23

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Denon AVR-X4300H beställd och landar i veckan. Skall bli kul att se vad som hänt på förstärkarfronten de senaste åren. Stod mellan Marantz 7010, Pioneer LX59, 701. Onkyo har tyvärr tappat förtroendet för och Yamaha tycker jag är för dyra för vad man får.

Skall ersätta ett muskelberg Onkyo 5008 :)

Blir komplettering av extra steg i framtiden och 7.2.4 och en jäkla massa jobb i grottan... 

Nerköp!  :)

Har själv ägt Onkyo 5009, och det är ett monster jämfört mot denna Denon i kraft och kvalitet. Har även ägt Integras motsvarighet.

Du får ju de nya ljudformaten osv, hoppas du inte blir alltför besviken på kraften och kontrollen!

Du ska enbart använda Denonen som försteg/processing eller?

Postad 10 January 2017 - 09:42

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0

Nerköp!  :)

Har själv ägt Onkyo 5009, och det är ett monster jämfört mot denna Denon i kraft och kvalitet. Har även ägt Integras motsvarighet.

Du får ju de nya ljudformaten osv, hoppas du inte blir alltför besviken på kraften och kontrollen!

Du ska enbart använda Denonen som försteg/processing eller?

Det kommer slutsteg i framtiden ja. Har redan McIntoshsteget till frontarna.

Innan köp så undersökte jag mätdata och insåg att förstärkarutvecklingen har gått framåt med stormsteg med alla nya klasser d,h, t etc... vad jag läst mig till så är den marginellt starkare.

Mätdata från 5008

Five channels driven continuously into 8-ohm loads: 
0.1% distortion at 79.1 watts 
1% distortion at 95.5 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads: 
0.1% distortion at 78.7 watts 
1% distortion at 94.6 watts

Mätdata från den äldre versionen Denon X4200

0.1%  - 94.6 watts

1% - 118.0 watts

Seven Channels Continuously Driven, 8-Ohm Loads

76.8 watts

91.9 watts

Från Denon - 7200w

5 channels driven continuously into 8-ohm loads:

0.1% distortion at 122.3 watts
1% distortion at 138.0 watts

Marantz 7010

5 Channels Continuously Driven, 8-Ohm Loads

0,1% - 84.3 watts

1% - 113.1 watts

http://www.soundandv...eceiver-reviews

Redigerat av marcus_ec, 10 January 2017 - 09:42.

Postad 10 January 2017 - 11:24

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Det kommer slutsteg i framtiden ja. Har redan McIntoshsteget till frontarna.

Innan köp så undersökte jag mätdata och insåg att förstärkarutvecklingen har gått framåt med stormsteg med alla nya klasser d,h, t etc... vad jag läst mig till så är den marginellt starkare.

Mätdata från 5008

0.1% distortion at 79.1 watts 
1% distortion at 95.5 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads: 
0.1% distortion at 78.7 watts 
1% distortion at 94.6 watts

Mätdata från den äldre versionen Denon X4200

0.1%  - 94.6 watts

1% - 118.0 watts

Seven Channels Continuously Driven, 8-Ohm Loads

76.8 watts

91.9 watts

Från Denon - 7200w

5 channels driven continuously into 8-ohm loads:

0.1% distortion at 122.3 watts
1% distortion at 138.0 watts

Marantz 7010

5 Channels Continuously Driven, 8-Ohm Loads

0,1% - 84.3 watts

1% - 113.1 watts

http://www.soundandv...eceiver-reviews

Intressant värre, själv vill jag minnas 5009 som ett 25kgs monster, och kommer ihåg att den hade separata trafos (toroid) för de olika delarna.

Strömstyrkan som behöver finnas bakom watten är ju det som betyder mest i praktiken. Har du jämfört de siffrorna också?

Postad 10 January 2017 - 15:00

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0

Nej men hittar du uppgifter om detta, så är jag intresserad :)

Postad 10 January 2017 - 15:11

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Nej men hittar du uppgifter om detta, så är jag intresserad :)

Jag var inne och läste lite olika tester förut, och det verkar faktiskt som att det har hänt en del med förstärkarna jämfört mot de äldre, i detta fallet Onkyo 5008. 

Men jag undrar vad över 10kg i viktskillnad hade för betydelse eller obetydelse? Vi pratar ju fortfarande klass AB.

Har fullt upp pga barnkalas just nu, men ska se om jag kan hitta fakta på om strömstyrkan skiljer sig markant eller inte.

Om inte, så är det ju mer eller mindre faktiskt bekräftat att dagens mellanklass recivers vida överstiger de äldre topmodellerna.

Vilket såklart är väldigt positivt isf  :)

Redigerat av Synthesis, 10 January 2017 - 15:17.

Postad 10 January 2017 - 15:14

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0

Denna är intressant vad man får för 45 laxar

Anthem MRX 1120

0.1% distortion at 70.5 watts
1% distortion at 78.6 watts

Något som imponerar är Pioneers receivers som ger bra med effekt för pengarna!

SC-95 är väl samma som 901

0.1% distortion at 121.6 watts
1% distortion at 140.8 watts

Redigerat av marcus_ec, 10 January 2017 - 15:16.

Postad 10 January 2017 - 15:23

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Denna är intressant vad man får för 45 laxar

Anthem MRX 1120

0.1% distortion at 70.5 watts
1% distortion at 78.6 watts

Något som imponerar är Pioneers receivers som ger bra med effekt för pengarna!

SC-95 är väl samma som 901

0.1% distortion at 121.6 watts
1% distortion at 140.8 watts

Ja det är intressant helt klart när man ser siffrorna såhär.

Dock så bör man ju inte glömma av flertalet andra aspekter än just watten enligt mig, aspekter som ljudkvalitet, signatur, dynamik, seperation etc.

Och när jag ser på dina produkter i ditt galleri så verkar du vara medveten om att påkostade produkter kan göra sitt för ljudupplevelsen?

Siffror är inte allt. Själv har jag aldrig varit nöjd med någon utav mina recivers i klasserna 10-35000kr, förens jag stötte på en Arcam för ca 34000kr, den har inga extremt höga siffror på papper, men presterar helt suveränt.

Redigerat av Synthesis, 10 January 2017 - 15:24.

Postad 10 January 2017 - 17:57

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Strömstyrkan som behöver finnas bakom watten är ju det som betyder mest i praktiken. Har du jämfört de siffrorna också?

Vet inte exakt vad Denons x4300 har för strömstyrka men Denon X3300 som är modellen under lämnar 32 A, det kan jämföras med Arcam avr-850 14A.

Denon x6300 och x7200 37 A.

Postad 10 January 2017 - 18:34

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Intressant värre, själv vill jag minnas 5009 som ett 25kgs monster, och kommer ihåg att den hade separata trafos (toroid) för de olika delarna.

Nu är du igång igen med Ampere snacket!

Än en gång!....det finns tillräckligt med ström för den angivna effekten i alla recievers för impedanser 8-4 ohm och i vissa fall lägre också.

Hoppas bara inte andra som kanske inte kan eller hållt på länge med ljud tror på det du skriver.

//Micke

Postad 10 January 2017 - 20:26

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0

Ja det är intressant helt klart när man ser siffrorna såhär.

Dock så bör man ju inte glömma av flertalet andra aspekter än just watten enligt mig, aspekter som ljudkvalitet, signatur, dynamik, seperation etc.

Och när jag ser på dina produkter i ditt galleri så verkar du vara medveten om att påkostade produkter kan göra sitt för ljudupplevelsen?

Siffror är inte allt. Själv har jag aldrig varit nöjd med någon utav mina recivers i klasserna 10-35000kr, förens jag stötte på en Arcam för ca 34000kr, den har inga extremt höga siffror på papper, men presterar helt suveränt.

Nu prioriterar jag 2-kanals ljudet mer än bio ljudet, så jag separerar det helt. Men jag hade aldrig köpt mig en receiver för 35 lök. Då kör jag hellre min egen väg med en receiver med full preout och alla finesser. Receivers är lite som datorer, det blir gammalt efter ett tag och jag förlorar mindre pengar på en receiver för 15 än 35 vi framtida försäljning. Dessutom är det billigare att hänga på slutsteg även om jag köper receivers för säg 10-15.000 loppor...

Säg att vi köper 4300h och hänger på ett begagnat flerkanalssteg för 10-15 lök, då tror jag denna presterar bättre än en 7200w. Även om det finns några mindre justeringar med ljudkretsar, dacar etc i 7200w...

Postad 10 January 2017 - 21:37

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Nu prioriterar jag 2-kanals ljudet mer än bio ljudet, så jag separerar det helt. Men jag hade aldrig köpt mig en receiver för 35 lök. Då kör jag hellre min egen väg med en receiver med full preout och alla finesser. Receivers är lite som datorer, det blir gammalt efter ett tag och jag förlorar mindre pengar på en receiver för 15 än 35 vi framtida försäljning. Dessutom är det billigare att hänga på slutsteg även om jag köper receivers för säg 10-15.000 loppor...

Säg att vi köper 4300h och hänger på ett begagnat flerkanalssteg för 10-15 lök, då tror jag denna presterar bättre än en 7200w. Även om det finns några mindre justeringar med ljudkretsar, dacar etc i 7200w...

Så har jag också gjort i alla år (dock har jag köpt en del topmodeller också och inte enbart mellanklass), men ljudkvaliteten har aldrig varit så hög som jag eftersträvat, och då har jag ändå använt mig av olika slutsteg, samtliga i "high end" nivå.

Men med Arcamen föll många bitar på plats, även om den kostar betydligt mindre än många utav slutstegen jag ägt.

Den har en helt annan kontroll på ljudet, ljudbubblan är omslutande, det låter inte platt som det ofta gör med "Japanarna", utan ljudbilden är homogen men samtidigt väldigt kraftfull.

Det här med att beskriva ljud är svårt, men med Arcam så fick jag den nivån jag sålänge jagat helt enkelt. Jag tror försteget konstruktion och komponentval och implementeringen utav de också är viktiga för slutresultatet, och det är väl där Arcam passar för mitt personliga ljudideal.

Hade en Denon eller tex Pioneer givit mig den tillfredsställelsen ljudmässigt så hade jag givetvis köpt en sådan.

Jag kommer även köra slutsteg till min Arcam både för Atmos och för "LCR", har redan provat och resultatet och kvaliteterna fortlöpte när Arcamen enbart agerade försteg.

Postad 10 January 2017 - 21:44

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Vet inte exakt vad Denons x4300 har för strömstyrka men Denon X3300 som är modellen under lämnar 32 A, det kan jämföras med Arcam avr-850 14A.

Denon x6300 och x7200 37 A.

Det låter ju extremt oroväckande lågt för Arcam AVR850, det skulle i praktiken innebära att den inte ens kan driva sina egna 7 kanaler fullt ut med ett stort antal olika högtalare på marknaden.

Det kan inte stämma, det måste vara per kanal? Annars skulle den enligt mig endast vara kapabel i 2 kanaler.

Arcam AVR850 är utsedd till en utav de absolut starkaste flerkanalsförstärkarna på marknaden i samtliga test.

Har du någon källa på dom uppgifterna du påstår gällande AVR850? 

Nu är du igång igen med Ampere snacket!

Än en gång!....det finns tillräckligt med ström för den angivna effekten i alla recievers för impedanser 8-4 ohm och i vissa fall lägre också.

Hoppas bara inte andra som kanske inte kan eller hållt på länge med ljud tror på det du skriver.

//Micke

Nej! Det finns inte alls tillräckligt med ström i alla recivers för att kunna driva alla högtalare mellan 8-4ohm fullt ut.

Redigerat av Synthesis, 10 January 2017 - 22:09.

Postad 10 January 2017 - 21:51

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

Marcus_Ec, skulle kolla vad Synthesis har skrivit i dynaudio trådarna. För att sammanfatta det har han ingen som helst koll på ampere (hävdade att han behövde minst 100A), så ta han med en nypa salt.

Postad 10 January 2017 - 22:03

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Ja herregud Infinity, om det är någon folk borde ta med en nypa salt så är det ju dig.

Man börjar verkligen undra vad du är för en person?

Jag sätter dig på ignore nu!

Redigerat av Synthesis, 10 January 2017 - 22:08.

Postad 10 January 2017 - 22:28

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

4300 ser för övrigt ut som ett trevligt köp. Markus, provlyssnade du de olika eller föll valet efter recensioner/speccar?

Postad 10 January 2017 - 23:51

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Det låter ju extremt oroväckande lågt för Arcam AVR850, det skulle i praktiken innebära att den inte ens kan driva sina egna 7 kanaler fullt ut med ett stort antal olika högtalare på marknaden.

Det kan inte stämma, det måste vara per kanal? Annars skulle den enligt mig endast vara kapabel i 2 kanaler.

Arcam AVR850 är utsedd till en utav de absolut starkaste flerkanalsförstärkarna på marknaden i samtliga test.

Har du någon källa på dom uppgifterna du påstår gällande AVR850?

Det är mätt på frontkanalerna. Var tvungen att dubelllolla och jag virra ihop siffrorna på Denons förstärkare, rätt ska vara:

x3300 42A

X7200 52A

Vad gäller Arcam 850 så stämmer det att det är 14A. Den lämnar dock bra med effekt ändån och tappar inte särskilt mycket i effekt ifrån 2-7 kanaler i drift.

Källan är hemmabiotidningens kubmätning samt sound and visions test bänk.

Redigerat av MikeVKR, 11 January 2017 - 00:20.

Postad 11 January 2017 - 06:58

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0

Marcus_Ec, skulle kolla vad Synthesis har skrivit i dynaudio trådarna. För att sammanfatta det har han ingen som helst koll på ampere (hävdade att han behövde minst 100A), så ta han med en nypa salt.

Jag har läst den tråden eftersom jag är Dynaudioanhängare, men höll mig utanför.  :D 
Jag köpte den enbart på recensioner, funktioner och stöd. Men jag har svårt att tro att jag blir missnöjd. 
Detta testet var bra och gick genom det mesta: http://www.areadvd.d...mit-heos-modul/

Redigerat av marcus_ec, 11 January 2017 - 06:59.

Postad 11 January 2017 - 14:09

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Det är mätt på frontkanalerna. Var tvungen att dubelllolla och jag virra ihop siffrorna på Denons förstärkare, rätt ska vara:

x3300 42A

X7200 52A

Vad gäller Arcam 850 så stämmer det att det är 14A. Den lämnar dock bra med effekt ändån och tappar inte särskilt mycket i effekt ifrån 2-7 kanaler i drift.

x3300 42A

X7200 52A

Det måste ha att göra med skyddskretsar eller klass G då?

Hittar inget om detta i Sound and Visions bänktest och har inte det numret av Hemmabiotidningen.

Någon som kan lägga in en länk eller bild?

Postad 11 January 2017 - 15:35

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Arcam avr-850

Bifogad fil  IMG_0157.JPG   105.05K   12 Antal nerladdningar

Denon x3300

Bifogad fil  IMG_0158.JPG   134.77K   8 Antal nerladdningar

Dock lämnar avr-850 110w @ 8ohm med 7-kanaler i drift. Vilket är riktigt bra för en hemmabioreceiver.

http://www.soundandv...DO8lVe5GXSSi.97

Redigerat av MikeVKR, 11 January 2017 - 15:35.

Postad 11 January 2017 - 15:42

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Arcam avr-850

attachicon.gifIMG_0157.JPG

Denon x3300

attachicon.gifIMG_0158.JPG

Dock lämnar avr-850 110w @ 8ohm med 7-kanaler i drift. Vilket är riktigt bra för en hemmabioreceiver.

http://www.soundandv...DO8lVe5GXSSi.97

Tackar!

Postad 11 January 2017 - 15:48

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Nämner dom något i testet i Hemmabiotidningen om mätsvårigheter på strömstyrka pga klass G eller skyddskretsar?

För just siffran 14A får alla att höja på ögonbrynen, speciellt killarna på Hembiotidningen mig veterligen.

Och i Sound and Visions test så ser jag ingen strömmätning/resultat?

Även taggad med Denon, Receiver, Förstärkare

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.