Hej,
Jag har tyvärr fått återskapa mitt användarkonto.. Inte varit inne på många många år men läst en del.
Ser nu att detta forum separerat förstärkare och resten rätt hårt lite svårt tycker jag då de skall matcha varandra... hur som skall jag fokusera på förstäkardelen här då.
Efter många år är det dags att äntligen kunna komma igång med ljudsystemet i vardagsrummet. För många år sedan hade jag ett 5.1 system nästan... med Marantz SR8002 och B&W 683 samt ett gäng Carlsson högtalare OA5 plus OA12 och så CM center och infinty sw 10 sluten....
Det systemet kom aldrig till liv.. tyvärr OA12 var bra som surr bak inte alls illa även om det inte klang matchade direkt tog jag vad jag hade. Basen mest bra till effekter men ok på det. Något system att lyssna på musik blev det aldrig hade kört med Supra 3.4 kontakter och liknande blev inte optimalt lärt mig mycket sedan dess.
Men B&W 683 som är och var en glad högtalare med härlig bas som verkligen kan dunka på blev tyst och ljum med Marantzen en mycket dålig kombination!! Där ljudet aldrig kom ut ur högtalaren inte ens om man verkligen vred upp volymen en NAD 3030 som jag köpt begagnad för 1000 kr spelade skjortan av SR8002 i samma rum med B&W 683 låt vara att den luktade lite bränt efter ett par timmar;)... Inte ens ett extra Rotel RB 971MKII som jag biampade till basen gjorde det bra så jag sålde Mina fina B&W 683 vilket jag ångrat.. och velat ha tillbaka..
Så efter Marantzen gått till filmljud några år började den bugga och jag var utan i några år köpte en NAD T748 för några tusenlappar och fick tag i ett par CM10s2 för mindre än halva priset i England. Några år sedan ringde min vän upp och meddelade att han hade ett par nya CMs8 att ha till och jag slog till två för 10.000 kr när de sålde ut dem för den nya serien. Sedan dessa har de stått 7 år i sina kartonger men nu har jag i alla fall plockat upp dem. I alla fall CM10S2 är väl typ inspelade. Cm8 ornat är uppackade men inte inkopplade... Under de åren köpte jag också ett par Vincent steg ett SP20 anniversary...
Hur går man nu vidare? Begagnat Nad M25? Denon X3800? B&W CM5 som side? Atmos vad passar CM?
Vincent och CM10s2 är både bra och dåligt men inte helt nöjd ännu, till film absolut men för musiklyssning är det något som inte stämmer. Ljudet är HIFI ljudbilden stor, men måste vara 75-80db vid lyssnings positionen för att högtalaren skall låta korrekt efter tag tycker jag att man får lite ont i öronen. Det är mäktigt men något är fel... och lite vasst
Nu har jag i alla fall köpt en ASW 608 den absolut bästa 8" basen jag någonsin haft eller hört. Flera sådana behövs
Några Ideer? Hifi är svårt och känner att man har mycket att lära går liksom inte bara att köpa bra saker och hoppas det blir bra.. Kan uppenbarligen bli uselt och svindyrt på samma gång
Redigerat av Arc_78, 03 februari 2025 - 20:33.