Fast kan man säga att geometrin är korrekt om bilden är kapad?
Inte själva bildrektangeln, men i alla fall det som finns kvar inuti bildrektangeln.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Bilden fyller inte ut hela skärmen!
Startad av
Onkyo-Integra
, Jun 30 2016 01:48
82 svar till detta ämne
14 relaterade trådar
Postad 03 July 2016 - 08:15
Inte själva bildrektangeln, men i alla fall det som finns kvar inuti bildrektangeln. Postad 04 July 2016 - 08:12
Netflix producerar givetvis sina 4k-titlar för TV och inte för bio, dvs de görs direkt i 16:9-format. Menyer är självklart också anpassade för TVns 16:9-skärm och inte för bio. Bio-film är anpassat för en filmduk, inte för en TV-skärm. Postad 04 July 2016 - 08:24
Av alla filmer i 2:35:1 formatet finns en del i Ultra HD, har man flyttat upp texten för anpassning till bio formatet. Jag gillar det men inte alla Redigerat av mcmike, 04 July 2016 - 08:35. Postad 05 July 2016 - 22:48
Vet inte om Marco Polo görs i Ultra-HD? Om så kan ju TS slå på den. Verkar vara 2,10:1 eller liknade?
2,0:1 är det, ser jag på IMDB. Ändock, svarta kanter uppe och nere, trots att den är gjord för Netflix. Postad 05 July 2016 - 23:07
Det verkar som om 1:1,9 (obeskuret fullformat enligt DCI) och 1:2,0 (obeskuret fullformat från RED) börjar bli populära för tv-produktion. Den norska serien Ockupationen gjordes ju också i 1:1,9.
Postad 06 July 2016 - 09:01
Jo, jag fick lägga in ett nytt linsminne bara för den. Fyller ganska mycket av duken (2:35:1) utan spill under/över Postad 06 July 2016 - 09:40
Regissören tänker nog filmduk före TV-format när de gör en så här stor produktion som mestadels utspelas utomhus. Postad 06 July 2016 - 10:58 Dessa trådar får mig att tänka på skämtet med mannen som slängde sin gitarr för att det fanns ett hål i den... Postad 06 July 2016 - 11:33 Vilken TV skall man köpa för att kolla sådana här yt-klipp? Jag gillar inte svarta sorgkanter på sidorna...
https://youtu.be/NMVIRYhSP6E Redigerat av hassesolo, 06 July 2016 - 11:33. Postad 06 July 2016 - 11:51 Sådant är ju djävulens redskap. https://www.youtube.com/watch?v=Bt9zSfinwFA Postad 06 July 2016 - 12:10
Är bara Marco P av de titlar i HDR som inte har "vanligt" format Postad 06 July 2016 - 12:19
Man får filma hur man vill med mobilen. Det är filmskaparens konstnärliga frihet.
Postad 06 July 2016 - 12:43 Ja problemet är väl diverse siter som inte hanterar det rätt som jag förstått det, har man filmat vertikalt och någon sen tittar vertikalt i sin mobil så ska det ju givetvis fylla skärmen. Då ser jag inte heller problemet med att de valt att göra så
Deras målgrupp är säkert inte heller dem som vill sitta och titta på sin 2.35 duk Postad 06 July 2016 - 12:58
Personligen har jag löst det med att även ha en 16:9 duk, eftersom jag med inte gillar sorgekanter Postad 06 July 2016 - 13:07 Problemet kan lösas med en elastisk duk som i original är 16:9. Sen kan den tänjas ut till önskat format och vill man se 4:3 så är det bara att vika duken. Postad 06 July 2016 - 14:07
..eller mannen som försökte kasta bort en bumerang. Postad 06 July 2016 - 15:34
Fast om man ska filma en person som står och berättar om något, t.ex instruktionsfilm för en gymövning, varför skulle jag inte vilja att den personen fyller så stor bild som möjligt på telefonen? Tycker det verkar perfekt att filma (och titta) i vertikalt läge i en sådan situation, filmar man horizontelt så blir ju största delen av bilden bara ointressant bakgrund. Postad 06 July 2016 - 16:11
Tyckte det lätt krångligt
https://www.youtube.com/watch?v=6fIVSpXCHY0 Postad 06 July 2016 - 16:23 Enligt mig blir det alltid lika fel och illa oavsett vad som filmas. Borde finnas en lag eller elektronisk spärr för att hindra folk att fortsätta med denna styggelse. Redigerat av masse70, 06 July 2016 - 18:41. Postad 06 July 2016 - 16:35
Enligt mig är det konstigt att man inte kan hålla mobilen stående och filma liggande. Borde väl gå att fixa tycker jag. Merparten av folk verkar ju föredra att hålla mobilen stående när man filmar. Min mobil är snorhal och hade uppskattat att inte behöva att fippla i onödan.
Postad 06 July 2016 - 16:50
Har ni samma starka åsikter när det kommer till vanliga fotografier, ni har alltid liggande format på bilder ni tar? Postad 06 July 2016 - 17:26 Det hade man haft ja, om det bara fanns horisontella tavelramar. Postad 06 July 2016 - 17:37
image.jpeg 65.36K
4 Antal nerladdningarKör inte alla såhär? Postad 06 July 2016 - 20:52
Men det finns ju vertikala bildvisare, alla kidsen kollar ju på videos i sin telefon, så bara att hålla den i rätt orientering. Filmerna är väl helt enkelt "producerade" för att tittas på i en telefon i vertikal orientering, sen att vi stenålders personer som kollar hemma på datorn/tv/projektorn tycker det är skit är kanske inte det viktiga. Postad 06 July 2016 - 21:00
De flesta människor är inte särskilt vidsynta så.... Postad 06 July 2016 - 22:40 Påpekade mest bara att fotoliknelsen haltar lite i dessa [tv]sammanhang. Personligen ser jag det inte som nått direkt problem...sällan innehållet är "viktigt" om man säger så... Postad 06 July 2016 - 23:57
Det var inte så mycket en liknelse som en genuin undran, tyckte tråden tog en intressant vändning för att först handla om hur man alltid ska visa källor i sin orginal aspect och att det är displayen som ska vara anpassad till källan, för att sen när det dök upp diskussion om en helt annan aspect-ratio var det plötsligt "regissören" som gjorde fel
Jag har förstått innan att detta är ett lite laddat ämne, men kan inte riktigt förstå varför, kanske beror på att jag själv aldrig råkat ut för fenomenet. Tittar inte så mycket på youtube osv, räcker gott och väl med film och tv-serier för att fylla ut den tid jag har att lägga på sådant. Postad 07 July 2016 - 04:45
Trumvirvel...krashhhh! Postad 07 July 2016 - 05:06
Det är jätteladdat. Folk förstår inte att man ser mindre av bilden om man förstorar den elektroniskt. Jag vill inte ha tillbaks Pan & Scan. Fast nu har jag upptäckt ett nytt fenomen. Ibland så tar man till någon slags bildstabilisator som gör att man nästan känner sig berusad när man tilltar på olika Yuotube-filmer. Kan vi inte tala om det istället? Eller den fåniga autogamma, eller vad det är som ställer om ljusintensiteten så fort folk rör sig framför kameran. Det är något jag hatar riktig mycket ... uuusch! Redigerat av Unregistered1fef72f3, 07 July 2016 - 05:06. Postad 07 July 2016 - 07:40
Mina kids begriper då att vinkla mobilen till liggande läge när de ser på video. Själv orkar jag sällan vrida den och ser på diverse klipp i pytteformat mitt på skärmen. En reflektion, varför är default för ipad liggande läge medan för mobilen är det stående? Har någon räknat på exakt vilken storlek där det blir naturligt att hålla skärmen liggande istället för stående? Jag gissar på att det handlar om när man inte längre kan hålla skärmen med en hand. Postad 07 July 2016 - 09:11
En annan sak jag finner irreterande med youtube är alla falska tumbnails som inte representerar videon. Ofta finns inte bilden i tumbnailen med i klippet alls. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |