Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC projektor modeller: DLA-NZ800, NZ900

177 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JVC DLA-NZ900 (Projektorer) 1 (0) 319 900:-
JVC DLA-NZ800 (Projektorer) 1 (0) 199 900:-

Postad 16 October 2024 - 08:21

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Anade att du hade den hemma redan. Sjukt kul! Beställde du en helt ny eller kanske klippte den från eventet i helgen?

Det här med kostnad, klart att säg 250-260' är mkt pengar för en bildvisare. Men har man det som intresse och har möjlighet så varför inte? När alla förutsättningar som rum och duk är på plats så är det projektorn som gör skillnad. Och med så stor duk som du har så behövs mkt ljus och man behöver gå upp på >3000 lumen för att få det riktigt bra och helst med extern bildprocessor som fortfarande är bättre än JVC egen för HDR och andra funktioner. Du har allt på plats så helt rätt att satsa!

OT: bio är ändå prisvärt jfr med nämnda bilar, för att inte tala om båtar.

Postad 16 October 2024 - 09:22

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Anade att du hade den hemma redan. Sjukt kul! Beställde du en helt ny eller kanske klippte den från eventet i helgen?

Det här med kostnad, klart att säg 250-260' är mkt pengar för en bildvisare. Men har man det som intresse och har möjlighet så varför inte? När alla förutsättningar som rum och duk är på plats så är det projektorn som gör skillnad. Och med så stor duk som du har så behövs mkt ljus och man behöver gå upp på >3000 lumen för att få det riktigt bra och helst med extern bildprocessor som fortfarande är bättre än JVC egen för HDR och andra funktioner. Du har allt på plats så helt rätt att satsa!

OT: bio är ändå prisvärt jfr med nämnda bilar, för att inte tala om båtar.

Japp, mitt absolut största intresse och det är så superkul när man lyfter sin bio från galet bra till nästan det bästa som går att få. Sjukt skoj!

Postad 16 October 2024 - 20:21

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Inte för att det är aktuellt för mig att lägga så mycket pengar på en projektor, men det är ändå roligt att läsa dina omdömen lirsa! Jag är glad att du har möjligheten att göra det och att du blev så nöjd.

Postad 16 October 2024 - 20:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Är det främst mängden ljus som är skillnaden mellan NZ800 och NZ900?

Postad 16 October 2024 - 21:29

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 1

Är det främst mängden ljus som är skillnaden mellan NZ800 och NZ900?

Det är linsen också. Det är väl det som "kostar" på 900 modellen.
Synd att Jvc bara lämnar 3 års garanti.

Postad 17 October 2024 - 06:28

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Rent egenskapsmässigt så är det ljuset som skiljer, annars är de mkt lika. Linsen är en 100 mm istället för 800:ans 65 mm också, som duddits nämner också.

Det finns massor att läsa om 8-900 på avs. Det verkar i stor grad koka ned till ens behov av ljus. Jag skulle ex klara mig bra med en 800 då jag bara har 141" scoope.

Jag sitter just nu med valet mellan JVC och Sonys nya maskiner. Det är inte lätt och det är ngt med JVC som attraherar, samtidigt som jag uppskattar Sonys karaktär. Och nu verkar nya Bravia tagit ett rejält steg upp, så det är allt annat än lätt att välja. Sen är det stor fördel för mig med utblås bak i maskin vilket talat för bravia eller NZ700. Men på pappret är det 800 som har allt jag vill ha om man väljer mellan olika JVC.

Postad 17 October 2024 - 06:46

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 1

Rent egenskapsmässigt så är det ljuset som skiljer, annars är de mkt lika. Linsen är en 100 mm istället för 800:ans 65 mm också, som duddits nämner också.

Det finns massor att läsa om 8-900 på avs. Det verkar i stor grad koka ned till ens behov av ljus. Jag skulle ex klara mig bra med en 800 då jag bara har 141" scoope.

Jag sitter just nu med valet mellan JVC och Sonys nya maskiner. Det är inte lätt och det är ngt med JVC som attraherar, samtidigt som jag uppskattar Sonys karaktär. Och nu verkar nya Bravia tagit ett rejält steg upp, så det är allt annat än lätt att välja. Sen är det stor fördel för mig med utblås bak i maskin vilket talat för bravia eller NZ700. Men på pappret är det 800 som har allt jag vill ha om man väljer mellan olika JVC.

Nu har jag ju köpt en NZ900- och jag tror det inte är så enkelt. Det är klart att ett större objektiv i glas är bättre, men min poäng är:

Om man har en stor duk - som t ex jag har som är 173", 4,06m bred så är det en stor skillnad inte enbart ljus utan objektivet med.Man ska nog ändå ta det som skrivs på forum med en nya salt, men klart är att sitter man med en mindre duk så kommer skillnaderna inte att synas lika mycket. Det man bör fråga sig i alla som påstår sig sett shootouts mellan de två är i vilken miljö man testat och hur stor duken var. 

Om jag hade kunna leva med SDR på 10fl och samma på HDR då hade 800 varit ett alternati8v för mig med. Jag behövde det extra ljuset och det större objektivet för att få en lika skarp bild på så stor yta. 

Så därför är det viktigt att tänka utifrån sin egen situation och vad just du eller jag behöver, det går inte att skapa generella sanningar utifrån det. 

Redigerat av lirsa, 17 October 2024 - 06:47.

Postad 17 October 2024 - 07:22

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Vill inte lägga sordi på din upplevelse Lirsa! Säg till om du vill att jag ska sluta ge min bild som till stor grad bara är baserad på läsande, recensioner och ägares upplevelser. Det är ju inte samma sak som att äga en maskin och kanske t.om. sett båda! Det jag säger är ingen sanning. Samtidigt så undrar jag om ngn i SE sett båda maskinerna i samma miljö?

Tänk om man fått se båda maskinerna i samma miljö. Jag var länge redo att åka ned till dina trakter Lirsa, men det hade ändå resulterat i oförrättat ärende då 800 inte kom till visningen. Att se både i samma miljö är enda sättet att veta helt säkert. Sen behöver man dessutom tränat öga och ha sin uppfattning om egenskaperna som utvärderas (svårt att hålla bort bias). Jag själv börjar tvivla på min förmåga att bedöma statisk skärpa, hur konstigt det än kan låta. Jag ser inte samma sak som en del andra har jag fått erfara. Jag ser skärpa som att ju mer struktur och detaljer man kan se, plus mejsla ut detaljer på håll desto bättre skärpa. Men där råder inte konsensus upplever jag, vissa verkar mer se bättre skärpa som en mjukare, mer analog variant. Kanske mer naturlig om man så vill. Snackas ju en del om MPC för de nya som verkar likna Sony mer än tidigare, vilket jag gillar, men inte de troende.

De jag refererar till är recensenter som haft båda hemma i samma miljö. Dock med mindre duk, så likt förbannat bottnas det inte helt ändå. Likväl lyfts ofta ljuset som den avgörande skillnaden. Inte skärpa. Inte kontrast (här har snarare 800 mätt bättre). Sen får man ett annan zoomförhållande med 900 vilket kan vara fördelaktigt för en del.

Klart du behöver ljuset. Med så stor duk plus att man vill ju kunna köra HDR ordentligt så är det inget alternativ med ngt som ger mindre ljus. Sen får du ju en rakt igenom mkt genomarbetad maskin och den större linsen har ju förutsättningar att göra det bättre.

Nu sitter jag 290 cm ifrån en 330 cm bred duk och det kan nog anses som hyggligt stort, och min erfarenhet är också att man behöver nästan ha en avslappnat sätt att se bilden, annars blir det jobbigt, och ju mer judder man har vid rörelse, desto mer utmanande. Så allt kokar ned till ens egna preferenser som du är inne på. Och oavsett vad man väljer i denna klass så lär man blir nöjd. Jag hade tagit emot en 900 alla dagar i veckan :) Och tänker inte alla efter sin situation? Jag hade blivit förvånad om svaret är nej.

Postad 17 October 2024 - 12:07

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Nej absolut inte så DPC - jag har ju gjort mitt val så det är lugnt. Försöker bara få in fler perspektiv. För många kanske 800 är ett lika bra val, eller i alla fall inte värt de extra 100k, och det är fine. det betyder ju inte att det inte finns skillander. De skillnaderna blir mer synbara ju större duk man har. Exempelvis.

Jag hade säkerligen kunna leva med en 800 också :)

Postad 17 October 2024 - 12:35

Bioboden
  • Bioboden
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Apropå NZ900 och ljus på stora dukar. Om man vill maxa upplösning och ljus i projektorn när man kör scope duk finns ju alltid alternativet att använda anamorfisk lins. Hittade denna video där han kör Panamorph DCR lins till JVC NZ900 på en 163" duk. 

Ok, linsen kostar en del pengar men är man på den här nivån och jagar pixlar och lumen så... Det verkar i alla fall som att det är en grym kombo.

Postad 17 October 2024 - 17:28

beatelund
  • beatelund
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Nu har jag ju köpt en NZ900- och jag tror det inte är så enkelt. Det är klart att ett större objektiv i glas är bättre, men min poäng är:

Om man har en stor duk - som t ex jag har som är 173", 4,06m bred så är det en stor skillnad inte enbart ljus utan objektivet med.Man ska nog ändå ta det som skrivs på forum med en nya salt, men klart är att sitter man med en mindre duk så kommer skillnaderna inte att synas lika mycket. Det man bör fråga sig i alla som påstår sig sett shootouts mellan de två är i vilken miljö man testat och hur stor duken var. 

Om jag hade kunna leva med SDR på 10fl och samma på HDR då hade 800 varit ett alternati8v för mig med. Jag behövde det extra ljuset och det större objektivet för att få en lika skarp bild på så stor yta. 

Så därför är det viktigt att tänka utifrån sin egen situation och vad just du eller jag behöver, det går inte att skapa generella sanningar utifrån det. 

Jag har en Sony 7000 som du hade innan, kör även Mad vr på Pc så tonemappningen är det inget fel på.

Är toppen nöjd med ljusstyrka, rörelser, färger. 

Men det jag saknar... om jag nu verkligen vill fundera på det.. Är skärpan över hela bilden och svärtan.

Skärpan är undermålig för en så dyr projektor, jag drar det oxå till sin spets med 4,1m bred 2.1 duk.

Ena sidan och mitten är bra, den andra sidan är klart under vad man förväntar sig och det har mer eller mindre varit lika på mer än 1 exemplar.

Minskar jag bilden till ca 3m bred så är skärpan bättre. Så jag kan intyga att optiken blir väldigt viktig när man kommer upp på stora dukar och med lite åt det mindre kastavståndet.

Intressant att du upplevde så stor skillnad..

Jag hade förmånen att kolla på Bravia 9 mot 7000 och skillnaden var faktiskt större än vad jag hade trott vad gäller skärpa och svärta, trots att det ska vara samma optik som innan .

Nu blev jag ju inte mindre sugen på att kolla in en NZ900.. och jag som inte skulle byta projektor på ett par år.. 

Är fortfarande i stort nöjd, men kul att det går framåt och njut nu av din fantastiska NZ900!!

Redigerat av beatelund, 17 October 2024 - 17:31.

Postad 17 October 2024 - 22:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det är linsen också. Det är väl det som "kostar" på 900 modellen.
Synd att Jvc bara lämnar 3 års garanti.

Sant. Ja, det blir ingen ny projektor just nu. Kör minst en lampa till på min N5 och ev satsar på en video processor istället. Med åldern så har små förbättringar på 1-2-4% minskat i betydelse för mig, utan det är främst de fel som stör mig som är viktigast. Och även om N5 inte är det bästa projektorn så ger den en såpass bra bild att felen är inte så störande, förutom tone-mapping. Vissa filmer så är det riktigt bra men vissa filmer så funkar det inte så bra. Det blir för ljust och det stör mig.
Hade jag sett oftare på HDR filmer så hade jag redan nu haft en videoprocessor men det är inte så ofta jag ser på det. Men det är snart dax att skaffa en bra processor.

Postad 18 October 2024 - 06:45

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Apropå NZ900 och ljus på stora dukar. Om man vill maxa upplösning och ljus i projektorn när man kör scope duk finns ju alltid alternativet att använda anamorfisk lins. Hittade denna video där han kör Panamorph DCR lins till JVC NZ900 på en 163" duk. 

Ok, linsen kostar en del pengar men är man på den här nivån och jagar pixlar och lumen så... Det verkar i alla fall som att det är en grym kombo.

Jag kör videoprocessor och utnyttjar hela matrisen - dvs 17:9 panel. Projektorn är konstant i 2.35-läge och auto aspect hos Lumagen fixar resten

Jag har en Sony 7000 som du hade innan, kör även Mad vr på Pc så tonemappningen är det inget fel på.

Är toppen nöjd med ljusstyrka, rörelser, färger. 

Men det jag saknar... om jag nu verkligen vill fundera på det.. Är skärpan över hela bilden och svärtan.

Skärpan är undermålig för en så dyr projektor, jag drar det oxå till sin spets med 4,1m bred 2.1 duk.

Ena sidan och mitten är bra, den andra sidan är klart under vad man förväntar sig och det har mer eller mindre varit lika på mer än 1 exemplar.

Minskar jag bilden till ca 3m bred så är skärpan bättre. Så jag kan intyga att optiken blir väldigt viktig när man kommer upp på stora dukar och med lite åt det mindre kastavståndet.

Intressant att du upplevde så stor skillnad..

Jag hade förmånen att kolla på Bravia 9 mot 7000 och skillnaden var faktiskt större än vad jag hade trott vad gäller skärpa och svärta, trots att det ska vara samma optik som innan .

Nu blev jag ju inte mindre sugen på att kolla in en NZ900.. och jag som inte skulle byta projektor på ett par år.. 

Är fortfarande i stort nöjd, men kul att det går framåt och njut nu av din fantastiska NZ900!!

Jag var också väldigt nöjd med XW7000 innan jag i våras såg JVC Z1 (från 2017!) som förvisso inte ens är i närheten av den optimala ljusstyrkan, men skärpa och djup i bilden var ngt helt annat. Då började jag på riktigt vänta in NZ800/NZ900 för med bibehållen optik men mer ljus så borde det vara en killer. Och ja det var det. Jag brukar vara rätt försiktig nu förtiden, och att använda ord som utklassning av en proj som kostade 150k känns lite förmätet. Men det är utklassning på alla parametrar utom ljusstyrka och bildflyt. Lumagen/MadVR hjälper ju till där och minskar skillnaderna, jag har all bildförbättring avstängt. Möjligen också att Sony är lite snällare mot mindre bra källmaterial. Men som jag tidigare resonerade så kan ju det handla om att Sony inte är lika skarp, dvs mer förlåtande. 

Mitt råd är att INTE åka och titta på den :)

Postad 18 October 2024 - 11:03

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0
Jag hade gärna sett nz800 och bravia 8. Men den första har jag inte hört talas om att den funnits i SE än för demo och den andra dök upp snabbt i Göteborg och försvann igen. Så knepigt. Jag både vill och vågar se dem 😆

Kommer välja mellan nämnda maskiner. Är öppen för båda och förstår att de har sina styrkor. Nu verkar Sony ha närmat sig på många håll, precis som JVC närmat sig Sony också i vissa fall. Knepigt när man inte kan se dem. Även om det inte är nz900 pengar så är det en slant.

Rörande utnyttja en projektors hela panel så trodde jag att det enda sättet är att använda en fysisk lins som konverterar från projektorns nativa panelförhållande till ens duks förhållande. Det som lämnar sista linsen måste ju passa ens duk och då krävs en fysisk lins om ex en 17:9 panel ska nyttjas fyllt och det ska ha formatet 21:9 i andra ändan. Trodde jag iaf.

Postad 18 October 2024 - 12:16

Bioboden
  • Bioboden
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Nu är jag ingen expert på Lumagen, långt ifrån för jag har aldrig ägt en, men är ganska säker på att den inte kan ändra på faktum att om panelen i projektorn är 17:9 och man har en scope duk på 21:9 kommer man tappa ljus och pixlar när man zoomar en bild på 2.35:1 så den passar duken.

Enda sättet att göra det utan att tappa ljus är att använda en anamorfisk lins.

Sen förstår jag helt och hållet att funktioner som automatisk anpassar bilden till duken är otroligt smidigt, och man slipper använda linsminne, speciellt numera när filmmakarna verkar använda alla möjliga bildformat. Den funktionen kommer jag använda när jag får min Envy Core som jag otåligt väntar på.

Postad 18 October 2024 - 14:14

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 1

För att nyttja hela panelen med cinemascope-duk så behövs en extern optik.

Vad Lumagen/MadVR tillför är att man inte behöver använda sin JVC (eller äldre Sony) med begränsning av konsumentvideostandard 3840(16:9) i upplösning på bredden. Man kan istället välja att zooma in bilden så att man nyttjar hela panelens bredd med 4096 pixlar. Pixlarna och ljuset som ligger utanför duken över och under blir också lite bättre nyttjade eftersom man zoomar in bilden för att passa den bredare panelen. Detta ger i runda slängar 13% mer totalt ljus och en lite högre(omskalad) nyttjad upplösning. 

En extern optik ger möjlighet till att använda absolut hela panelen, alltså 4096x2160 pixlar även i cinemascope. Men en fin optik kostar en bra slant och har en del avigsidor på minuskontot också såsom distorsion och tappad skärpa. Hur mycket beror på linsens kvalitet och hur bra den kan monteras/justeras.

Hoppas detta klargör vad man kan och inte kan göra med de olika produkterna.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 18 October 2024 - 14:39.

Postad 19 October 2024 - 10:04

lädderlappen
  • lädderlappen
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Det tog 2,5 år för nya modeller Jvc nz800/900 och 3 år för nz 500/700. Varför kom inte 800/900 i nya chassin. Jag tror det tar lite längre tid att utveckla implementet i de mer avancerade modellerna och Jvc ville komma med något nytt. Det skulle inte förvåna mig om Jvc kom nya chassin även till 800/900 modellerna. Kanske om 1-1,5 år. Kanske inte exakt samma chassit men mindre än det som är idag och byggd på samma koncept som 500/700. Att ingenjörerna är full igång och utveckla är jag fullt övertygad om. Eller vad tror ni. Sedan är det ju ingen som vet förrän de släpper något nytt. Jag tror inte det dröjer 2,5 år- 3 år innan jvc kommer med något nytt. Vi får se.

Postad 19 October 2024 - 13:35

lädderlappen
  • lädderlappen
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Det är härligt när du skriver lirsa, att Jvc utklassar Sony. Är det stor skillnad på de parametrar Sony är bättre än Jvc på? ljusstyrka, rörelse skärpa. Det skall även bli kul o se vad sony har åstadkommit med nya bravia serien, t.e.x när det gäller tonemappingen, hur stor skillnad det är där nu mellan Jvc o sony, tidigare har det ju varit ljusår i skillnad.

Postad 21 October 2024 - 08:36

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Det är härligt när du skriver lirsa, att Jvc utklassar Sony. Är det stor skillnad på de parametrar Sony är bättre än Jvc på? ljusstyrka, rörelse skärpa. Det skall även bli kul o se vad sony har åstadkommit med nya bravia serien, t.e.x när det gäller tonemappingen, hur stor skillnad det är där nu mellan Jvc o sony, tidigare har det ju varit ljusår i skillnad.

Sony har lite mer ljus ja, inget avgörande men ja. Rörelsehantering är Sony fortfarande bättre på - men inget avgörande.

Postad 24 October 2024 - 09:47

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 1

Igår kalibrerades NZ900 (samt Trinnov med Waveforming!) hos mig.

Allt gick bra - kalibreringen gjordes i Lumagen, och alla rattar ställdes på noll i projektorn. Två lägen kalibreradees, ska inte gå in för mycket i detaljer i Lumagen, men Rec709 (SDR) och BT2020 (HDR) görs en conversion på - så BT2020 skickas till proj oavsett HDR eller SDR. Däremot satte vi aperture och ljusstyrka annorlunda, så vitbalansen har två lägen i Lumagen. 

Ljusstyrka med laser på 65% och Aperture på -5 15fL på min 4,06 breda scopeduk, ljusstyrka 100% och aperture 0 20fL för HDR. 

En galen bild är nog rätt ord. Vida mycket bättre än jag någonsin lagt ögonen på. HDR med ett pop och skärpa och djup som är synnerligen svårslaget. Nu kör jag all bildhantering och tonmappning via Lumagen, som är aningen mindre aggresiv och lugnare är JVCs egna. 

SDR ser med en bra kvalitet nästan ut som 4k det med. Den skärpan, djupet och svärtan är som sagt ngt jag aldrig fått uppleva på detta sätt.

Denna projektor är sannerligen något alldeles alldeles extra!

Postad 24 October 2024 - 11:46

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Nu är jag inte alls på din nivå i kunskap men är denna meningen rätt

SDR ser med en bra kvalitet nästan ut som 4k det med

Postad 24 October 2024 - 12:03

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Nu är jag inte alls på din nivå i kunskap men är denna meningen rätt

SDR ser med en bra kvalitet nästan ut som 4k det med

Yes, det är korrekt uppfattat Projektorn är så skarp och Lumagen tillför ett lugn i bilden så en vanlig blu-ray dvs HD, SDR nästan i upplösning nästan upplevs som 4k. Inte HDR dock då färgrymden är mycket större. 

Postad 24 October 2024 - 13:48

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Aha jag tänkte det finns SDR i 4k ? eller ? 

Postad 24 October 2024 - 15:54

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Absolut att det finns material i 4k som är SDR och inte den större färgrymden. 

Postad 24 October 2024 - 16:18

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Absolut att det finns material i 4k som är SDR och inte den större färgrymden. 

aha det var  reagerade när du skrev att SDR nästan såg ut som 4k de med :) då kan det vara 4k , jag trodde du menade SDR ser nästan ut att vara HDR 

Redigerat av nyborjare, 24 October 2024 - 22:21.

Postad 24 October 2024 - 19:34

lädderlappen
  • lädderlappen
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Du är ju kingen lirsa.

Postad 25 October 2024 - 15:44

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0
Lirsa detta är väl du ?
https://youtu.be/geI...F0VWOkDResdLfiu

Du får lägga ut lite filmer när du kör film på din stora duk .inte för att de gör rättvisa för bilden. Men intressant ändå

Postad 25 October 2024 - 21:52

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

https://www.youtube....ediaHomeTheater

Postad 25 October 2024 - 21:55

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Är Sony verkligen kalibrerad i detta test ? av JVC  :D

Postad 25 October 2024 - 21:58

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Är Sony verkligen kalibrerad i detta test ? av JVC  :D

Sonys egna tonemapping på xw7000 är kass. Hade varit kul att jämföra med Lumagen/madVR.

Postad 25 October 2024 - 22:01

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Sonys egna tonemapping på xw7000 är kass. Hade varit kul att jämföra med Lumagen/madVR.

Har sett film på 7000 inte tusan såg det ut som på denna video , vad var det för färg man lyckades åstadkomma på kvinnans klänning och inte var det så mörkt utan detaljer i Skuggorna.

Postad 26 October 2024 - 09:16

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Har sett film på 7000 inte tusan såg det ut som på denna video , vad var det för färg man lyckades åstadkomma på kvinnans klänning och inte var det så mörkt utan detaljer i Skuggorna.

Nej det är sant, det börjar nästan bli löjligt som dom håller på.

Postad 26 October 2024 - 11:21

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Det där måste vara medvetet i syfte att lyfta en produkten och sänka andra. Eller så har de verkligen inte koll på hur bild fungerar. Båden är svaren är ungefär lika illa. Och framför allt: har man koll på detta släpper man inte igenom en sådan här video.

Ser det ut som de har begått det klassiska misstaget och har mixat upp datornivåer med videonivåer. Vad som visar är överlag typiskt för att mata datornivåer (Full, 0-255 etc.) där Sonyn står inställd på att hantera bilden som videonivåer (normal/studio/limited 16-235 etc.) varpå alla nyanser som är skuggtoner nära svart klipps bort och mellantoner skjuts nedåt mot mörkare nyanser. Detta kan i sin tur förvärras som Sonys står på Cinema Black Pro med dynamisk justering.

Sådant kan hända när man har någon form av distributionsystem som speglar/duplicerar bilden. Kan vara en signalkonvertering och det kan vara felflaggad EDID, båda förekommer ofta. En erfarenhet jag har från kalibreringar med liknande lösningar är att det kan ta 20 effektiva minuter att kalibrera en Sony-projektor. Sedan sitter man två timmar och felsöker hela systemet för att det är någon pryl i kedjan som gör fel. Jag får allting rätt från signalgenerator kopplad direkt till projektor men så fort man kör något källa via kedjan blir det fel nivåer eftersom något i kedjan inte fungerar som det ska.

Så projektorerna kan mycket väl vara kalibrerade var för sig. Ändå bli det fel.

Detta är väldigt tydligt vid 13:40 in i videon där mörkaste skuggtonerna på Sonyn är helt bortklippta. Det är också tydligt när "Pause"-ikonen från mediaspelaren upp i hörnet på bilderna. Den är mycket mer dämpad på Sonyn hela tiden. Om apparaterna vore kalibrerade till samma ljusflöde och samma EOTF/Gamma så ska den grafiken vara lika ljus. Det är den aldrig.

En annan delförklaring är kameran. En kamera ser alltid färger godtyckligt och detta kan i bästa fall sammanfalla med hur öga/hjärna uppfattar samma färger. Detta blir ofta extra tydligt på just vitbalansen. Därför kan två apparater som är lika för ögat se väldigt olika ut i färgerna på kameran.

Däremot brukar inte ljusnivåerna variera lika drastiskt så länge som apparaterna är lika ljusstarka. Om de kalibrerat NZ900 till max ljusflöde och XW7000ES inte är matchad till samma nivå kommer bilden variera med vad kameran är exponerad för. Är kameran då exponerad efter det högre ljusflödet hos ena projektorn blir det också helt fel representation hos den andra. Det är enkelt att få en produkt att se ut som skräp via kameran. Det är svårt och ofta omöjligt att via kameran få två olika produkter i en jämförbar representation.

Absoluta jämförelser på kamera på det här sättet är i grunden nära omöjligt att få till. Det måste man som innehållskapare och ni som mottagare av informationen vara medveten om. Det är ett dilemma att man med en fast exponering i kameran aldrig till fullo kan återge effekten hos till exempel dynamiska variationer hos en projektors laser eller iris.

Därför behövs många brasklappar hela tiden för att förklara vad man ser i bilden och vad som upplevs på plats. Det fungerar för att exemplifiera och förtydliga skillnader men aldrig för att ge en direkt och absolut jämförelse. Man måste vara på plats i rummet och få fotonerna i egna ögat för det.

Situationen är jämförbar med att lyssna på två olika högtalare genom att någon spelar in ljudet i rummet med godtycklig mikrofon/mobil och att du sedan lyssnar på detta ljud genom ditt godtyckliga ljudsystem på dator/mobil. Tror få skulle komma på idén att köpa högtalare för 299 000 kronor baserat på vad någon spelat in på sin mobiltelefon. Exakt så ska man tänka om färger och ljus också. :)

Postad 26 October 2024 - 11:34

Bioboden
  • Bioboden
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Det är inte första gången denna youtubekanal gör allt för att sätta Sonys projektorer i dålig dager.
Bedrövligt.

Postad 29 October 2024 - 14:41

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0

Jag har en liten ide om att byta min NZ-8 mot en NZ-800. Inser att det är mer evolution än revolution och inte alls ekonomiskt försvarbart, men är man nördig med bilden så är man, och då garantitiden närmar sig sitt slut är det ändå en lockande tanke. Bättre skärpa, kontrast och svartnivå är högst välkommet såklart. 

Redigerat av Drem, 29 October 2024 - 14:42.

Postad 29 October 2024 - 14:57

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Drem, jag tyckte mig se att du gjort slag i saken med nämnt byte?!

Klart du ska ha en 800 :)

Har du övervägt ngt annat än JVC?

Redigerat av DPC, 29 October 2024 - 14:59.

Postad 29 October 2024 - 16:17

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0

Drem, jag tyckte mig se att du gjort slag i saken med nämnt byte?!

Klart du ska ha en 800 :)

Har du övervägt ngt annat än JVC?

Jag räknar på det och hoppas att affären blir av. Har haft många JVC genom åren (och även Sony) men känner mig ganska mycket som en JVC-ambassadör numera. Svårta/svartnivå och kontrast är det som hägrar framför allt. 

Postad 29 October 2024 - 17:23

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Check. Jag hänger mkt på avs och tyckte mig se ngt. Vi får se vart det landar.

Jag har haft både JVC och Sony. Dock flest av de sistnämnda. Väntar på shootout mellan NZ800 och xw6100 för att själv välja väg. Jag värdesätter rörelsehantering och rörelseskärpa mkt högt, men självklart är kontrast och svärta också viktigt. Sen i mitt fall är det mkt lättare att installera en maskin som har utblås bak. Gör livet lite surare om jag skulle gå på en NZ800.

Av det som går att se på nätet så verkar de ha närmat sig varandra från varsitt håll. Snackas ju en del att mpc i vissa lägen likar Sony mer numera. Sen är det antagligen så att om absolut svärta är prio så är det fortfarande JVC man bör välja. Sen ska man ha förutsättningar i rummet för att dra full nytta av det. Det är mkt bra att båda aktörerna fortsätter utveckla sina produkter och har tagit tydliga steg framåt. Lite trist bara att det är 180:ish tkr i utgångsbud. Men jag behöver ljus och vill också ha möjlighet att ha motionflow/CMD. Så då är nya NZ700 borta.

Postad 30 October 2024 - 09:53

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0

Check. Jag hänger mkt på avs och tyckte mig se ngt. Vi får se vart det landar.

Jag har haft både JVC och Sony. Dock flest av de sistnämnda. Väntar på shootout mellan NZ800 och xw6100 för att själv välja väg. Jag värdesätter rörelsehantering och rörelseskärpa mkt högt, men självklart är kontrast och svärta också viktigt. Sen i mitt fall är det mkt lättare att installera en maskin som har utblås bak. Gör livet lite surare om jag skulle gå på en NZ800.

Av det som går att se på nätet så verkar de ha närmat sig varandra från varsitt håll. Snackas ju en del att mpc i vissa lägen likar Sony mer numera. Sen är det antagligen så att om absolut svärta är prio så är det fortfarande JVC man bör välja. Sen ska man ha förutsättningar i rummet för att dra full nytta av det. Det är mkt bra att båda aktörerna fortsätter utveckla sina produkter och har tagit tydliga steg framåt. Lite trist bara att det är 180:ish tkr i utgångsbud. Men jag behöver ljus och vill också ha möjlighet att ha motionflow/CMD. Så då är nya NZ700 borta.

Ja det verkar som att JVC och Sony ligger närmare varandra än nånsin med senaste serien. Det blir personliga preferenser som avgör helt enkelt. Har också sökt med ljus o lykta efter jämförelser dessa mellan. Det mesta som finns just nu verkar vara mkt säljsnack och promoting :)

Postad 30 October 2024 - 10:01

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Det är super för oss hur som. Mkt starka kandidater och man får välja. Men det är svårt, jag är själv inte säker på vad jag vill. Men nu finns iaf NZ800 för demo hos hbb. Och bravia 8 är på väg. Så med lite tur så kan man jämföra dem inom kort. Sen är det till att kolla om de är kalibrerade och ingen har dragit igång ngn "bildförbättrare" som lägger krokben.

Klart det är mkt säljsnack haha

Postad 30 October 2024 - 20:10

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0

Det är super för oss hur som. Mkt starka kandidater och man får välja. Men det är svårt, jag är själv inte säker på vad jag vill. Men nu finns iaf NZ800 för demo hos hbb. Och bravia 8 är på väg. Så med lite tur så kan man jämföra dem inom kort. Sen är det till att kolla om de är kalibrerade och ingen har dragit igång ngn "bildförbättrare" som lägger krokben.

Klart det är mkt säljsnack haha

Vet du när de får in Sonyn? Hade varit kul att se dem mot varandra. Är det HBB Frölunda?

Postad 30 October 2024 - 21:54

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0
Nu är det ett tag sen jag mailade med dem, men deras förhoppning var i början av november. Kikar man på deras hemsida så står det att bravia 8 börjar skickas nu på fredag. Kanske inte en total sanning men en indikation iaf.

Jag fick en bild från Stockholm där nz800 nu finns för demo. Jag hoppas de får in bravia inför nästa helg då det är projektordagarna.

Postad 31 October 2024 - 10:01

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Nu ska det till en stor parantes då jag inte sett Bravia 8 eller 9 som är den nya generationen - jag har haft XW7000 i två år och bytt till JVC NZ900. JVC har närmar sig Sony med ljusstyrka och hanetring av rörelse. Dock är skillnaden avgrundsstor med förhållande kontrast, svärta, skärpa och upplevt 3d-djup.

Det skulle ju kunna vara så att Barvia 8 och 9 tagit enorma steg, den remarken får man ju ge. Men med samma optik som XW7000 så ställer jag mig ytterst tveksam. 

Postad 31 October 2024 - 10:34

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

De jämförelser som finns ute på nätet pekar mot att det tagits stora steg för båda tillverkarna, så jag avvaktar med att döma ngn av dem tills jag har sett dem.

Postad 31 October 2024 - 10:38

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

De jämförelser som finns ute på nätet pekar mot att det tagits stora steg för båda tillverkarna, så jag avvaktar med att döma ngn av dem tills jag har sett dem.

Låter vettigt! Jag har ju inte sätt Bravia 8 eller 9 men kvalifierat gissar att den kommer behålla Sony-karaktär. Men du har rätt förstås! Låt oss vänta och se!

Postad 31 October 2024 - 10:43

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Och jag har inte sett ngn av dem..! Men snart kan de finnas inom räckhåll nästgårds. Så då blir det att åka och titta. Nu finns det rätt bra jämförelser mellan 800 och 8 på nätet, så jag förväntar mig att se deras vanliga styrkor, om än men lite mindre skillnad mellan dem än tidigare. Ska bli riktigt kul när det blir av och en viktig pusselbit för mig för att ta beslut.

Jag ska säga att JVC har en dragningskraft jag inte kan förneka. Samtidigt som Sony är lite av en trygg hamn för mig. Det är inte självklart vad jag ska välja!

XR-processorn verkar ha gjort stor skillnad för bravia jfr med ex xw7000. Frågan är bara hur mkt och hur den står sig mot erkänt bra NZ800. Om en dryg vecka kanske jag fått se dem och bilda mig en uppfattning.

Postad 31 October 2024 - 11:05

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Fick in ett skarpt ex av XW6100 idag till butiken :) Återkommer när vi har packat upp och kikat på den.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 31 October 2024 - 11:13

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Jäklar vad kul! Uppskattar dina intryck Marcus när ni hunnit kika på den.

Postad 31 October 2024 - 15:08

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Vet du när de får in Sonyn? Hade varit kul att se dem mot varandra. Är det HBB Frölunda?

Fick ny information nu att en skarp Bravia 8 kommer till Frölunda idag eller imorgon. Så det ser ut som att du kan kika på den Drem medan jag får gå med oförrättat ärende på hembiodagarna i Stockholm. Hoppas fler kommer dit eller de byter plats, men det kan nog ta lite tid. 

Postad 03 November 2024 - 11:07

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0

Fick ny information nu att en skarp Bravia 8 kommer till Frölunda idag eller imorgon. Så det ser ut som att du kan kika på den Drem medan jag får gå med oförrättat ärende på hembiodagarna i Stockholm. Hoppas fler kommer dit eller de byter plats, men det kan nog ta lite tid. 

Najs! Jag ska förbi dem någon dag i nästa vecka. 

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.