JVC projektor modeller: DLA-NZ500, NZ700
106 svar till detta ämne
Postad 16 October 2024 - 08:39
Bubben141
-
Bubben141
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
En bildprocessor - Lumagen eller MadVR löser ditt problem då 1.78 (16:9) projiceras inom scoperamen.
Har faktiskt kollat lite på att göra så och hur mycket bildinfo som förloras.
Men en bildprocessor verkar vara så pass dyr att det blir billigare att byta duken till en större, eller gå upp till NZ800.
Så tre alternativ finns:
1 NZ700+större duk, ca 180k
2 NZ700+bildprocessor, ca 190k
3 NZ800, ca 180k
Alternativ 1 är mest lockande, men känns tråkigt att riva och kassera en fullt fungerande duk.
Redigerat av Bubben141, 16 October 2024 - 08:41.
Postad 16 October 2024 - 11:10
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1297 inlägg
Vet inte om ni sett denna test innan men enligt den så skall NZ700 ha bättre kontrast än NZ800.
https://simplehomeci...ouse-projector/
En riktigt bra test med inte bara on/off kontrast och ANSI kontrast utan även med 1-10% APL där innehållet oftast är. NZ700 skall ha bättre ANSI-kontrast än Sonys bästa och ha jämförbar med NZ800 på riktigt låga APL.
Funderar på om det blir ett tillräckligt lyft mot min Sony VW790 för att det skall vara värt att uppgradera. Man kanske till och med kan börja använda HDR? Min Sony VW790 har ju riktigt bra rörelsehantering och skärpa även när saker rör sig på ett helt annat sätt än min förra projektor JVC X5500 klarade men kontrasten från JVC:s DLA har den inte. Jo det klart den stänger ju lasern vid 0% men så fort en pixel tänds blir det ganska grått.
Postad 16 October 2024 - 15:05
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1077 inlägg
Jo, har sett testet. De nya, lite maskinerna (5-700) ser mkt intressanta ut. JVC verkar ha gjort läxan! Skulle vilja se dem! Det enda jag har frågetecken om är just avsaknaden av CMD. Nu säger också tester att native cmd är bättre än tidigare, men jag är känslig för just rörelseskärpa. Så hoppas HBB får in dessa för demo snart.
Jag har sett 790 många ggr och tycker det är en mkt trevlig projektor med bra skärpa vid rörelse. Skulle säga att du måste se ny JVC live. Omöjligt att säga om du kommer se dem som tillräckligt stor upgrade mot din 790. Svärta och kontrast alldeles säkert, men resten?
Postad 16 October 2024 - 19:59
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
Inte för att det är aktuellt för mig att lägga så mycket pengar på en projektor, men det är ändå roligt att läsa dina omdömen lirsa! Jag är glad att du har möjligheten att göra det och att du blev så nöjd.
Edit: Kom på att jag skrev det här i fel tråd, efter att just ha läst båda. 
Redigerat av Erik_N, 16 October 2024 - 20:20.
Postad 24 October 2024 - 09:38
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Felpost
Redigerat av lirsa, 24 October 2024 - 09:48.
Postad 04 December 2024 - 02:02
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
En vän planerar ett vardagsrum-bio bygge med en JVC DLA-NZ500 projektor och har lite funderingar kring valet av duk så jag postar ett inlägg här å hans vägnar.
Jag har lite funderingar kring ljusstyrka och prestandan hos JVC DLA-NZ500. Jag har ett stort vardagsrum (7.8m x 4.8m) och önskar således en stor bild, men jag är osäker på om NZ500 klarar av detta.
Rummets förutsättningar:
Väggfärgen är i beige/brun och på båda sidor av duken kommer jag att ha utdragbara draperier i en något mörkare brun ton. Dessa kommer kunna dras ut 2.2m framför duken.
Alla fönster kommer att ha mörkläggningsrullgardiner där tanken är att förbättra med lister för att stänga ute så mycket ljus som möjligt, men preferensen för min del är att kolla vid kväll/skymning. Inga andra ljuskällor finns så rummet blir väldigt mörkt ur det hänseendet.
Taket är tyvärr vitt men jag har tankar på att delvis mörklägga de första 1.5-2m framför duken om det känns som att det behövs.
De dukar som jag överväger är (2.35:1) 152.1" Seymor F140 Center Stage XD och 163.0" Seymor F150 Center Stage XD. Kastavståndet är 5.8-6.0m och sittavståndet (enkelrad) 3.8-4.0m.
Kalkylatorerna på Projectorcentral respektive Audioadvice lämnar väldigt olika resultat. Den senare menar att ljusstyrkan skulle vara för låg för att klara av HDR content medans Projectorcentral visar att ljusstyrkan ligger på mellan till hög nits.
All input är välkommen! Tror ni att det går med dessa dukar eller siktar jag för högt för den tillgängliga ljusstyrkan hos en NZ500?
Postad 04 December 2024 - 09:19
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1077 inlägg
NZ500 demonstrerades på en 160+" på en mässa borta i USA i ljuskontrollerad miljö och de som såg den vittnar om en oväntat bra bild. Men med det sagt så hade jag inte kört mer än 130-140" med den, givet att man vill ha en punchig bild i HDR. Det är trots allt bara 2000 lumen okalibrerat och kanske runt 1600 kalibrerat med lasern på max från första dagen och i kombination med ett ljust rum så får man ha rimliga förväntningar på en så stor bild. Som rummet beskrivs är jag fundersam över att ha en vanlig vit duk. Bara för att man kan stänga ute ljus och till viss del ha draperier så kommer rummet definitionsmässigt inte vara ljjuskontrollerat och vara ljust.
Det som möjligen räddar upp lite är den relativt höga gain som väven har. Men fortfarande så hade jag personligen tänkt närmare 3000 lumen för att ge en riktigt bra upplevelse med HDR. Plus att behandla alla ytor nära duken i ett mkt mörk, matt material.
Sammanfattat: siktet är lite väl optimiskt inställt, duken kanske ska vara ngt typ av ALR (och eller mindre) och rummet skulle må bra av mer ljuskontroll.
Postad 06 December 2024 - 01:53
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Tack för svar DPC, din input uppskattas!
Efter en del funderande så lutar det åt att kompisen kliver upp till en DLA-NZ700 och lite mindre duk. Kommer nog att bli riktigt bra tror jag 
Redigerat av spuj, 06 December 2024 - 01:57.
Postad 06 December 2024 - 08:09
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1077 inlägg
Ingen orsak!
Det låter klokt. Även om kompisen kör ex 140" så behövs mer ljus än NZ500 mäktar med i HDR. Så 700 blir helt klart bättre. Sen hade jag velat ha 800 för en sådan duk, men det är andra pengar och kanske lite kasta pärlor åt svin i ett ljust rum.
Tipsa gärna om att jag starkt rek att behandla taket som det var tänkt med en mkt mörk och matt färg/tyg. Plus sidorna, gärna ännu mörkare än tänkt.
Postad 06 December 2024 - 12:15
Drem
-
Drem
-
Veteran
-
-
1651 inlägg
Postad 06 December 2024 - 12:35
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1213 inlägg
"recensioner" på Youtube hm ... det är väl mer typ reklam men "omgjord" till recentioner
Redigerat av nyborjare, 06 December 2024 - 15:37.
Postad 06 December 2024 - 12:43
Drem
-
Drem
-
Veteran
-
-
1651 inlägg
"recentioner" på Youtube hm ... det är väl mer typ reklam men "omgjord" till recentioner
Lite så kanske, men han är iaf inte köpt av JVC vilket han poängterar i början. Det finns inte så många tester på 700 ännu så man får ta det som finns.
Postad 12 December 2024 - 13:57
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Två saker man även bör ha i åtanke.
1. Hur mycket lumen trivs man med? Bara för vissa anser man behöver ha X andel lumen så betyder inte att man själv måste ha det. Vissa kanske föredrar mer eller mindre ljusstyrka och vissa kanske föredrar en större bild kontra ljusstyrka eller tvärtom.
2. Hur mycket HDR kommer man nyttja? Om det är större delen av tiden så är det viktigare hur anläggningen klarar HDR. Men om större delen av tiden är icke-HDR så kanske man inte ska värdera det som lika viktigt?
Till exempel det senaste två åren så har mitt filmtittande hemma varit 15% HDR och 85% SDR. För någon annan så är kanske siffrorna de omvända.
Postad 21 December 2024 - 12:56
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1077 inlägg
En ägare av en 500 gav sig tillkänna på avs igår. Rätt intressant läsning. 500 ger på vanligt JVC-maner en fin bild med svärta, skärpa och bra med ljus. Tycker även färger ser fina ut i de filmklipp som han bifogat. Sen verkar den låta en del (från 75 % laser och uppåt varvar den på) och rörelsehantering är ngt han nämner också. Så jag tror att den är bra att få uppleva live. Oavsett roligt att de börjar hitta hem till några slutkunder efter förseningar. HBB verkar flagga för mitten av januari nu.
Postad 14 January 2025 - 06:59
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1297 inlägg
Någon som hört något om maskiner som dykt upp nära Svedala? De verkar komma till US nu i alla fall, det finns ett antal rapporter från nya ägare på AVS forum.
Postad 14 January 2025 - 08:44
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1077 inlägg
Nej inte än. De borde vara på g. Tyckte jag såg ngt om första veckan i februari någonstans. Men det behöver ju inte stämma. Annars är det flera runtom i världen som visar upp sina maskiner och de verkar överlag mkt nöjda.
Postad 27 January 2025 - 13:30
Drgreen
-
Drgreen
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Min NZ500 dyker upp under morgondagen enlig PostNord. Kan återkomma med intryck och jämförelse mot nuvarande proj JVC NX7 senare i veckan. Ingen annan som fått eller har på gång?
Postad 27 January 2025 - 14:04
jln
-
jln
-
Lärjunge
-
-
465 inlägg
Min NZ500 dyker upp under morgondagen enlig PostNord. Kan återkomma med intryck och jämförelse mot nuvarande proj JVC NX7 senare i veckan. Ingen annan som fått eller har på gång?
Återkom gärna med dina intryck. Jag väntar spänt på vad du tycker tex skärpa i bilden och ljudnivåskillnaderna mellan dessa.
Postad 27 January 2025 - 14:43
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1077 inlägg
Vad roligt drgreen! Vi ser fram emot att höra mer!
Postad 27 January 2025 - 17:25
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1044 inlägg
Gratulerar!!
Detta ska verkligen bli spännande att höra dina intryck.
Postad 27 January 2025 - 18:11
haker
-
haker
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Grattis! Jag har också beställt en NZ500 men jag får nog vänta ett tag till. När beställde du din?
Postad 27 January 2025 - 18:56
Drgreen
-
Drgreen
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Beställde i slutet på November
Postad 28 January 2025 - 14:51
Drgreen
-
Drgreen
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Nu är JVC NZ 500 på plats i biorummet. Har hunnit ställa in den lite grovt och kikat på några klipp som jag känner väl ( Lucy, Avatar2, Deadpool,1917 bl.a). Lite första intryck….mer kommer när jag pillat och tittat mer.Som nämndes ovan kommer jämförelse bli mot den proj den ersätter dvs JVC NX7.
Fläktljud: helt ok. Lite annan frekvens än NX7an. Kör på 119 tum scopeduk med gain 0.9 ( enligheter neo ljudtransparant) och ville med 700 timmar på lampan gärna köra i högt lampläge. NZ 500 behöver jag inte mer än 30% på lasern för uppskattat samma ljus. Då blir det klart tystare. Drar man på 100. % är NZ 500 ungefär på samma nivå eller något lägre än NX 7 på high lamp. Jag är nöjd med ljudnivån, kommer inte störas av den ( sitter ca 1,5 m från proj).
Skärpa: Något skarpare än NX 7 men ej revolutionerande. Min NX 7 var nog dock ett ganska skarpt exemplar.
Kontrast något svartare i botten känns det som. Även kontrasten i mixade bilder upplever jag som ett par snäpp bättre.
Så snabbt sammanfattat lite bättre bild än NX 7 vilket jag kommer glädjas åt men som tveksamt till om frugan kommer notera.
Postad 28 January 2025 - 20:23
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1077 inlägg
Låter ju som en trevlig ersättare till en redan bra projektor. Samt att du får mkt mer ljus, vilket är trevligt med HDR.
Postad 30 January 2025 - 11:30
Drgreen
-
Drgreen
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Återkom gärna med dina intryck. Jag väntar spänt på vad du tycker tex skärpa i bilden och ljudnivåskillnaderna mellan dessa.
Fläktarna beter sig lite annorlunda än på NX7. Man hör hur de rampar upp och ner när man t.ex byter källa. De ökar först och sen växlar dom ner till en lägre nivå. Det påverkar ju inte i själva tittandet egentligen men kan tycka det är en aning störande.
En annan sak jag noterat är att ibland känns det som att ljuset i bilden kan ändras strax efter att det går tex från en ljusare till en mörkare scen. Är det laserdimmingen som är lite sen att reagera tro.
Saknar verkligen inget när det gäller kontrast. Kan i vissa mörka scener nästan vara svårt att se var sammetskanten på duken börjar jmf mot själva duken.
Postad 30 January 2025 - 12:26
jln
-
jln
-
Lärjunge
-
-
465 inlägg
Fläktarna beter sig lite annorlunda än på NX7. Man hör hur de rampar upp och ner när man t.ex byter källa. De ökar först och sen växlar dom ner till en lägre nivå. Det påverkar ju inte i själva tittandet egentligen men kan tycka det är en aning störande.
En annan sak jag noterat är att ibland känns det som att ljuset i bilden kan ändras strax efter att det går tex från en ljusare till en mörkare scen. Är det laserdimmingen som är lite sen att reagera tro.
Saknar verkligen inget när det gäller kontrast. Kan i vissa mörka scener nästan vara svårt att se var sammetskanten på duken börjar jmf mot själva duken.
Kan man hålla med dig om fläktarna att det är bättre med konstant fläktljud än att det varierar när man byter källa.
Kan man stänga av laserdimmingen och om man kan det, vad skulle man förlora?
Låter som riktigt bra svärta.
Postad 30 January 2025 - 22:51
Drgreen
-
Drgreen
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Det verkar som man går miste om FFTB om man stänger av laserdimmingen så kommer nog lämna den på.
Kan också säga att det var lätt att få till konvergensen över hela bildytan. Känns också som bildflytet utan hjälp av frameinterpolation är något bättre. FI saknas ju på NZ 500/700 men inget jag stört mig på ( brukade ha den på off eller low på NX 7).
Redigerat av Drgreen, 30 January 2025 - 23:04.
Postad 09 February 2025 - 00:19
Drgreen
-
Drgreen
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Postad 27 March 2025 - 21:30
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1044 inlägg
Någon mera som köpt någon av dessa modeller?
Ni som har dom idag vad tycker ni och hur stora dukar kör ni?
Postad 28 March 2025 - 10:33
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Någon mera som köpt någon av dessa modeller?
Ni som har dom idag vad tycker ni och hur stora dukar kör ni?
Som det ser ut närmaste framtiden kan du inte köpa något som är lika bekräftat och bra som dessa JVC:er. Epsons motsvarande modeller är snarlika men inte lika bildmässigt raffinerade, samtidigt som de förvisso kostar betydligt mindre. Sony drog sig just bort sina modeller från EU/UK pga av sanktioner och det är oklart var det slutar för Sonys del och ifall de återkommer eller inte.
Med andra ord är situationen rätt så enkel för en projektor i denna klass. Det finns JVC. Och de är redan bekräftade sedan femton år tillbaka som hörande till det bästa i klassen man köpa. Det var mest hårklyveri och en PTV eller PTH-diskussion ifall man skulle gå på Sony eller på JVC och nu har omvärldsläget gjort den diskussion passé.
Redigerat av Ringblixt, 28 March 2025 - 10:44.
Postad 28 March 2025 - 17:58
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1044 inlägg
Som det ser ut närmaste framtiden kan du inte köpa något som är lika bekräftat och bra som dessa JVC:er. Epsons motsvarande modeller är snarlika men inte lika bildmässigt raffinerade, samtidigt som de förvisso kostar betydligt mindre. Sony drog sig just bort sina modeller från EU/UK pga av sanktioner och det är oklart var det slutar för Sonys del och ifall de återkommer eller inte.
Med andra ord är situationen rätt så enkel för en projektor i denna klass. Det finns JVC. Och de är redan bekräftade sedan femton år tillbaka som hörande till det bästa i klassen man köpa. Det var mest hårklyveri och en PTV eller PTH-diskussion ifall man skulle gå på Sony eller på JVC och nu har omvärldsläget gjort den diskussion passé.
Det är precis som du skriver och den uppfattningen jag fått med.
Jag var mera ute efter NZ500 vs NZ700
Skiljer 35.000kr vilket är en del.
Postad 29 March 2025 - 08:48
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1077 inlägg
Finns ju en hel del att läsa om dem därute nu. Rent krasst så verkar det vara ganska dyra och få extra lumen i NZ700 samt färgfiltret. Så klarar man sig med ljuset en 500 ger så skulle jag gått på den. Använder man färgfiltret på 700 så är man ju ned en hel del i ljus också, så modellen är lite knepig kan jag tycka.
Skulle du köra 135" Anton, eller hur var det?
Postad 29 March 2025 - 11:07
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Det är precis som du skriver och den uppfattningen jag fått med.
Jag var mera ute efter NZ500 vs NZ700
Skiljer 35.000kr vilket är en del.
Jag har jagat ett exemplar av NZ700 ett tag för att kunna göra en jämförelse med vår NZ500 på hemmaplan. Men det är stor brist på dem. Så fort distributören NovaSonic har fått ett exemplar till sig så har vi bestämt att vi ska göra ett event tillsammans där vi ska visa NZ500, NZ700 och NZ900 mot varandra på samma duk. Blir då vår visningsbio i Bara som har en 4,5m bred duk att skjuta mot i ett helt mörkt biorum där det redan nu rullar en NZ900 ihop med en Lumagen videoprocessor.
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 29 March 2025 - 17:45
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1044 inlägg
Finns ju en hel del att läsa om dem därute nu. Rent krasst så verkar det vara ganska dyra och få extra lumen i NZ700 samt färgfiltret. Så klarar man sig med ljuset en 500 ger så skulle jag gått på den. Använder man färgfiltret på 700 så är man ju ned en hel del i ljus också, så modellen är lite knepig kan jag tycka.
Skulle du köra 135" Anton, eller hur var det?
Jag är 100% säker att bildkvalitén räcker gott och blir över på NZ500
Jag har kollat på att köpa duk på metervara med nu så kanske går upp mot 150” och 2.40 storlek.
Sittplats 3.5m
Projektorplats 4-6m
Rummet är inte biogrotta men ett eller två snäpp under.
Postad 29 March 2025 - 19:57
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1077 inlägg
Eventet Marcus vill få till stånd skulle jag åka till om jag vore du. Då får du svar på hur det blir på en större duk. Och klart det kommer fungera, frågan är hur mkt tryck och pop man vill ha. Vill man dra det långt så är min uppfattning att det är de tyngre maskinerna som behövs för att få pop på en 150” stor duk. Dvs nz800 eller mer.
Postad 29 March 2025 - 21:41
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1044 inlägg
Eventet Marcus vill få till stånd skulle jag åka till om jag vore du. Då får du svar på hur det blir på en större duk. Och klart det kommer fungera, frågan är hur mkt tryck och pop man vill ha. Vill man dra det långt så är min uppfattning att det är de tyngre maskinerna som behövs för att få pop på en 150” stor duk. Dvs nz800 eller mer.
Den summan vill jag inte lägga alls i alla fall inte nu.
Då finns det saker i bion jag prioriterar mera än så länge.
Så fall får man ju jämföra med Epson QB1000 som har lite mera ljusstyrka men tappar på mycket annat.
Jag ska i alla försöka ta mig till The Rock och kolla på skillnaderna.
Redigerat av Anton, 29 March 2025 - 21:42.
Postad 30 March 2025 - 08:27
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1077 inlägg
100 % med dig brother. Det är väldigt mkt pengar. Och man blir låst länge. Jag går antagligen in i ”ide” ett bra tag efter mitt köp.
Det är knepigt om man vill ha ljus och samtidigt svärta mm.
Epson är ett alt och om rummet inte är optimalt så kan den säkert vara ett mkt starkt alt om man vill gå upp på större duk. Jag får ut 100 nits med 80 % laser hos mig på 141” så jag hade kunnat gå upp till 150” men då har jag en betydligt mer ljusstark proj.
Det är klokt. Du kommer få en demo i världsklass.
Postad 31 March 2025 - 04:02
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1044 inlägg
100 % med dig brother. Det är väldigt mkt pengar. Och man blir låst länge. Jag går antagligen in i ”ide” ett bra tag efter mitt köp.
Det är knepigt om man vill ha ljus och samtidigt svärta mm.
Epson är ett alt och om rummet inte är optimalt så kan den säkert vara ett mkt starkt alt om man vill gå upp på större duk. Jag får ut 100 nits med 80 % laser hos mig på 141” så jag hade kunnat gå upp till 150” men då har jag en betydligt mer ljusstark proj.
Det är klokt. Du kommer få en demo i världsklass.
Jag får börja med en demo så får man se hur det skiljer.
Helst med större duk än jag tänkt som
Marcus beskriver.
Jag har för lite erfarenhet att ta eget beslut här.
Postad 04 April 2025 - 08:34
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Jag får börja med en demo så får man se hur det skiljer.
Helst med större duk än jag tänkt som
Marcus beskriver.
Jag har för lite erfarenhet att ta eget beslut här.
Eftersom stor duk är din prio så kanske du skulle titta på projektorer med mest bang for the buck från det perspektivet. Du vill inte sitta med för lite ljus med en så pass stor duk. Jag hade en Sony XW7000 men ville tillbaka till JVC och då var NZ900 det enda alternativet för min scopeduk som är 173".
Det är nog bra att titta på vad just du prioriterar och utgå från det snarare är brand.
Men The Rock event är en grym start!
Postad 04 April 2025 - 18:38
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1044 inlägg
Eftersom stor duk är din prio så kanske du skulle titta på projektorer med mest bang for the buck från det perspektivet. Du vill inte sitta med för lite ljus med en så pass stor duk. Jag hade en Sony XW7000 men ville tillbaka till JVC och då var NZ900 det enda alternativet för min scopeduk som är 173".
Det är nog bra att titta på vad just du prioriterar och utgå från det snarare är brand.
Men The Rock event är en grym start!
Det går ju givetvis också vandra vägen till mindre duk.
har 114" 2:35 idag och min första tanke vara 138 eller 141" beroende på modell men blev sugen gå upp ett steg till.
Men jag tror jag blir fruktansvärt nöjd med storleken på 138/140" då jag inte ens reflekterar att storleken är lite idag.
JVC är ju vägen att gå och helst nu när Sony inte är tillgänglig.
Postad 20 May 2025 - 14:46
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Nu har vi spikat datum för event med JVC för de som är sugna. Det blir två kvällar i Juni, 16:e & 17:e. NZ500, NZ700 och NZ900 kommer att visas, både med sin egna tonemapping men även med madVR & Lumagen.
Bokning görs på vår websida.
Välkomna!
/Marcus, The Rock Hemmabio
www.therock.se
Redigerat av Marcus_TheRock, 20 May 2025 - 14:46.
Postad 18 June 2025 - 11:56
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Nu är våra dagar av event färdiga där vi bland annat visade JVCs nya maskiner i olika varianter. Det som visades var JVC DLA-NZ900 ihop med en Lumagen radiance pro, en NZ500 ihop med en madVR Envy Core och en NZ700 som fick hantera HDR på egen hand. De projicerade samtliga mot en SR Clearpix 4k som är 4,40m bred i cinemascope och rummet är helt ljuskontrollerat med mörka väggar och svart tak.
Jag kalibrerade samtliga maskiner och mätte ljusflödet samt så ställde jag även in fasta bildstorlekar på de två mindre maskinerna om 3,3m bildbredd och 3,08m.
Med givna förutsättningar så mätte jag upp följande kalibrerade ljusflöde med lasern på max:
NZ900. 17,5fL
NZ700. 13fL
NZ500. 10fL
Med minskade bildbredd på 3,3m.
NZ700. 20fL
NZ500. 16fL
Med minskad bildbredd på 3,08m.
NZ700. 21,1fL
NZ500. 17,5fL
Sen gjorde jag även ytterligare ett läge där NZ500 fick nyttja 17:9 panelens hela upplösning ihop med Envy Core och då fick jag ut 11,5fL med full bildbredd.
Samtliga maskiner gjorde mycket bra ifrån sig. Även NZ500 klarade att fylla den stora duken på ett tillfredställande sätt även om man inte riktigt fick den där pop:en i bilden som NZ900 gav. NZ900 var också förhållandevis skarpare med sin fina optik, och det kom väl till nytta med den stora duken. När vi minskade bildbredden så upplevde man både NZ500 och NZ700 som mycket skarpa och extremt hög kvalitet på bilden.
JVCs tonemapping gjorde inte bort sig men man får ett mindre konsekvent bildbeteende. madVR och Lumagen ger ett mer solitt resultat som hela tiden håller samman oavsett vad man matar för material. På önskan så körde vi ett klipp från den gamle klassikern Heat från -95 och den blev helt otippat synnerligen mörk och grumlig med JVCs egna tonemapping. Här blev det straff utan målvakt för de separata videoprocessorna som lyfte den mörka, grumliga bilden till riktig toppklass. Om vi istället tittade på de ljusa utomhussekvenserna i Black Panther från -18 så gjorde JVC ett fantastiskt jobb och målade upp en skarp och kontrastrik bild med alla detaljer på plats. De separata videoprocessorern gav fortfarande ett litet lyft i form av en lugnare bild som var mer sammanhållen, men båda lösningarna fungerade mycket bra. En snabb summering skulle kunna vara att NZ500 och NZ700 var mycket lika i prestanda men att en separat videoprocessor alltid lyfter bilden mycket. NZ500 ihop med madVR är överlag betydligt bättre än NZ700 på egen hand.
Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om vilka skillnader och upplevelser vi upplevde. Men jag lämnar dörren öppen till specifika frågor istället så blir mitt inlägg inte långrandigt. Kör hårt!
/Marcus, The Rock Hemmabio
Redigerat av Marcus_TheRock, 18 June 2025 - 12:02.
Postad 18 June 2025 - 19:34
Duddits1
-
Duddits1
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Alltid uppskattat med lite feedback från eventet.
Man vet sedan tidigare att man blir fattig på att delta 
Hade dock gärna velat se nz900 ihop med madVR.
Hoppas JVC kan trimma till chassit till nästa modell där dom även tar bort tillvalet att använda filtret för bt2020.
Postad 18 June 2025 - 19:54
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Hade dock gärna velat se nz900 ihop med madVR.
Varför skulle du vilja se just dem tillsammans? Vi körde ju Lumagen med Nz900 och några signifikanta skillnader mellan Lumagen och madVR har jag inte kunna finna när det kommer till själva slutresultatet.
/Marcus
Postad 18 June 2025 - 19:57
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Alltid uppskattat med lite feedback från eventet.
Hoppas JVC kan trimma till chassit till nästa modell där dom även tar bort tillvalet att använda filtret för bt2020.
Menar du att du önskar ett mindre chassi på NZ900 också?
Vill du att man inte ska ha möjlighet att välja att köra med färgfiltret på eller av? Vad skulle man vinna på det i så fall? Sjölv uppskattar jag valmöjligheten, så nyfiken på vad fördelen skulle kunna vara
/Marcus
Postad 18 June 2025 - 20:04
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1044 inlägg
Känns som man måste varit där för verkligen förstå skillnaden så svårt med frågor på rak arm.
Men då jag är på jakt efter ny projektor efter jag blivit klar med biorummet så ska jag först och främst kasta in en nya Lampa i X5900 och se hur den känns mot 3.5m bred bild.
Ljusstyrkan idag med 2000h Lampa och 2.7m bredd
Till nya lampan och 3.5m
Så man får ett humm om man tycker ljusstyrkan är i närheten.
Postad 18 June 2025 - 20:54
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag har ju en gammal N5 och det största problemet för mig med HDR är hur den sköter vissa ljusa scener/delar av bilden, som blir för ljusa och klipper detaljer. Jag antar de nyare projektorerna är bättre med det i dag och även extern processor.
Postad 18 June 2025 - 21:11
Duddits1
-
Duddits1
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Menar du att du önskar ett mindre chassi på NZ900 också?
Vill du att man inte ska ha möjlighet att välja att köra med färgfiltret på eller av? Vad skulle man vinna på det i så fall? Sjölv uppskattar jag valmöjligheten, så nyfiken på vad fördelen skulle kunna vara
/Marcus
Personligen skulle jag hellre ta ett mindre chassi och valt bort färgfiltret. Givetvis med önskan att nästa modell når högre procent på bt2020.
Postad 18 June 2025 - 23:02
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Personligen skulle jag hellre ta ett mindre chassi och valt bort färgfiltret. Givetvis med önskan att nästa modell når högre procent på bt2020.
Det stora chassit är ju för att paketet med optiken ska få plats. Om de gör chassit mindre även på toppmodellerna behöver de designa en mindre optik och då blir det antagligen svårt att behålla den fina skärpan man får på NZ900. Färgfiltret är trevligt att ha i vissa lägen när man har bra headroom med ljus. Men ganska ofta väljer jag att slå av det till förmån för att behålla mer ljus i bilden. Men visst, om de kan få upp samma eller bättre färggrymd utan ett filter så vore det förstås toppen. Men om de kunde det, så hade de nog valt att göra det redan, gissar jag.
/Marcus
Postad 18 June 2025 - 23:10
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Jag har ju en gammal N5 och det största problemet för mig med HDR är hur den sköter vissa ljusa scener/delar av bilden, som blir för ljusa och klipper detaljer. Jag antar de nyare projektorerna är bättre med det i dag och även extern processor.
Jag har tittat väldigt mycket på detta på sista tiden, både på vårt event men jag har även NZ500:an och NZ700:an hemma just nu ihop med en Envy Core. Och ja, tonemappingen har blivit bättre på dem sedan N5:an. Men jag skulle ändå solklart säga att din N5:a hade blivit bättre på HDR med en videoprocessor än vad du totalt sett får med en helt ny NZ-maskin. Ganska mycket bättre dessutom.
JVC är bra på tonemapping, men processorkraften och mjukvaran är en bra bit ifrån vad man kan önska sig. Kollade tex på nysläppta UHD-utgåvan av Den of Thieves nu ikväll och det är en väldigt mörk film i vissa partier. JVCs egna tonemapping reder inte riktigt ut det och bilden blir lite som en billig Samsung TV direkt ur låda För mycket av allt, typ. Kopplar jag på Envyn så blir det mjuka och fina övergångar och allt ser naturligt och korrekt ut med exakt lagom mycket detaljer i alla delar av bilden. Dessutom 100% färgkorrekt eftersom man kan använda sin SDR-kalibrering rakt av så färgerna/vitbalansen sitter som en smäck också.
/Marcus
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|