Jag har samma setup som du så du kan skicka ett PM till mig så ska jag försöka svara på dina frågor som du eventuellt har. Har kanske inte samma högtalare, avstånd till högtalarna osv så mina värden är ganska värdelösa hemma hos dig.

* Officiell tråd - Denon DVD-2900 *
Startad av
Unregistereda0ef723f
, dec 05 2003 19:03
270 svar till detta ämne
2 relaterade trådar
Postad 19 januari 2004 - 17:18
först så att du har en referenspunkt att utgå ifrån. Efter det så ställer du nivån på de analoga utgångarna från DVDn i dess setupmeny. Här ställer du även avstånd till respektive högtalare då din receivers "Ext.in" går förbi avståndsinställningarna som man ställt i den då man skickar lågnivåsignaler till den. Läs den .pdf-fil som Denon har lagt ut på deras hemsida så förstår du hur du ska göra. Länken finns i den första postningen som startade denna tråd.
carlo: Grattis till DVDn! För att svara på din fråga: Ja, det behöver du. Kalibrera din receiver
![]() Jag har samma setup som du så du kan skicka ett PM till mig så ska jag försöka svara på dina frågor som du eventuellt har. Har kanske inte samma högtalare, avstånd till högtalarna osv så mina värden är ganska värdelösa hemma hos dig. ![]() Postad 26 januari 2004 - 13:25 Själv så använder jag sw tech -r skivor och det fungerar lite sådär, en del filmer hackar och har sig, alla funkar i min pioneer 444:a Postad 26 januari 2004 - 13:36 DVD-R har ibland hackat lite med vissa skivor. Postad 27 januari 2004 - 01:07 Postad 27 januari 2004 - 08:43 Postad 29 januari 2004 - 21:06 finns det någon för komponent utgången Postad 29 januari 2004 - 21:32 ![]() Kolla i manualen om vilka signaler man kan skicka ut från spelaren. Du har inte ställt in spelaren som "Audio" i sista menyfönstret?? Den ska stå i "Video". Kolla det. ![]() Postad 29 januari 2004 - 21:45 Jag är är väl antagligen ute och cyklar helt, men man vet ju aldrig...det är inte så att du skickar progressiv signal som tvn inte klarar av? Har ingen aning om vad som händer med bilden då men din tv (om galleriet stämmer) klarar ju inte PS PAL. Postad 29 januari 2004 - 21:51 Postad 29 januari 2004 - 22:02 Postad 29 januari 2004 - 22:04 Låter bra. Det blir min kommande uppsättning. ![]() ![]() Hoppas att du får iordning på allt med TVn. Har du kopplat "färgerna" rätt på komponentkablarna? Longshot, men ändå. Postad 29 januari 2004 - 22:14 Postad 29 januari 2004 - 22:15 Postad 30 januari 2004 - 09:23 Postad 30 januari 2004 - 10:12 Postad 30 januari 2004 - 10:15 Postad 30 januari 2004 - 10:46 En annan fundering är om du kan göra några inställningar på tv'n eller om den tom inte tar pal via komponent? Fungerar dvd'n via komponent till andra displayer så fungerar komponent ut på din dvd. Postad 30 januari 2004 - 11:05 Postad 30 januari 2004 - 11:09 Postad 30 januari 2004 - 11:32 Postad 30 januari 2004 - 11:44 jag ahr inte orkat läsa igenom allt ni diskuterat men jag svarar endå =) tv'n du har funderade jag länge på att köpa, men dåp den tydligen inte klarade ps pal så la jag ner det, men du kanske har den nyare modellen av testvinnaren??, kan det vara här som problemet uppstår?? Postad 30 januari 2004 - 12:05 Postad 30 januari 2004 - 12:33 Ska passa på och säga att den här tråden på 2900 är kanon ![]() Men det är så att jag skulle höra med er om det är någon annan en jag som har samma problem med sin 2900 som jag? Det första problemet är att ljudet försvinner ibland typ en sekund eller så när man kollar dvd filmer ![]() ![]() Postad 30 januari 2004 - 14:43 ![]() Postad 30 januari 2004 - 15:00 *kanske inte skulle ha skrivit det här* Postad 30 januari 2004 - 15:52 Carlsson planet har knappast patent på sanningen och deras referens är sedan slutet på 80 talet....så vad kan man säga annat än att det är tur att det är fler som testar nya grejor. Postad 30 januari 2004 - 22:47 Det kan också hända att det sprakar till i alla högtalare ibland. Nästan så att man hoppar till i soffan. Jag möblerade om i rummet i samma sväng som jag köpte denonen så jag har trott att det har varit fel på min koppling. Samtidigt som jag inte har sett någon annan förän nu som har haft det felet. Är det fler som känner igen sig? och framförallt, går det att göra någonting åt det? Jag har också den senaste mjukvaran.... Postad 31 januari 2004 - 00:14 Postad 31 januari 2004 - 09:52 Det här med att undertexten vid i-scan blir bara massa ränder så att texten blir oläslig är det ingen annan som har det problemet? Jag har mailat till sajten där jag köpte dvd, om problemet. Men jag har inte fått nått svar en så länge. Redigerat av Unregisteredd287695a, 31 januari 2004 - 09:57. Postad 31 januari 2004 - 12:21 Postad 01 februari 2004 - 00:15 När jag ser film på brända dvdskivor så fungerar ljudet precis som det ska. Lite knepigt tycker jag nog att det är.. ![]() Postad 06 februari 2004 - 01:55 Jag hatar taskiga lagerbyten, frysningar samt "pissig" bild! Vad kan man göra om spelaren visar tecken på dumheter? Mvh Magnus Eriksson Postad 06 februari 2004 - 09:41 ![]() Jag har inte haft några problem med frysningar osv. * peppar, peppar...* Kanonnöjd med min. Postad 06 februari 2004 - 12:16 Jag ska prova en sak till innan jag åker och lämnar in den och det är att koppla in alla stereo grejor till ett jordat uttag. Det kanske låter lite långsökt men man måste ju prova. Annars så fungerar den utmärkt, inga frysningar eller andra småfel. Postad 06 februari 2004 - 13:52 Postad 07 februari 2004 - 01:21 Jag var dessutom nere på Hifiklubben här i Lund och kollade på deras demoprojektor. Det var en Sanyo DLP (kommer inte ihåg modellen) som kostade drygt 50 000 kr. Till projektorn hade man kopplat en 2900, och även om jag inte har speciellt mycket erfarenhet av projektorer, så såg bilden rent ut sagt för jävlig ut. Okej, förhållandena var inte perfekta vad gäller ljuset, då rummet inte var helt nedsläckt, men projektorn var kalibrerad och avståndet korrekt. Men jag måste säga att det är tur man inte har projektor för jag skulle inte byta den mot min widescreen tv om jag så fick den gratis. Så min erfarenhet vad gäller bildkvalité med en 2900 och projektor är att jag inte skulle köpa spelaren om jag hade har projektor. Mitt råd till dig Manga X är att satsa på en annan spelare, då du kan få en minst lika bra eller bättre för halva priset idag. Satsa på en Sony, de brukar vara tillförlitliga. Och om du måste lämna in den, räkna med att få vänta. Jag hade min på reparation i två månader, då inte ens teknikerna hos Denons huvudkontor i Danmark visste vad det var för fel på den. Redigerat av MalcolmX7, 07 februari 2004 - 01:23. Postad 07 februari 2004 - 09:51
Vad är det för trams, du har sett EN 2900 kopplat till en pj och drar slutsatsen att den inte passar till projektor! Den passar utmärkt och bildkvaliten är utan tvekan bland de bästa. När det gäller frysningar etc så har jag ännu inte sett en spelare som är helt problemfri och att denon är värre än andra (undantaget 3800) kan man nog diskutera ett tag. Min 2900 har väl rullat uppemot 1000 timmar nu och aldrig frusit/ljudglitchat etc utan anledning. Min pioneer därimot hackade upp bilden var o varannan gång och på var tionde film var det så illa att den låste sig eller hoppade över flera kapitel. Härom veckan var vi hos bekanta med en pioneer som skulle spela en stycke ur chess och vad hände....bilden föll isär och spelaren låste sig. Min erfarenhet så långt (har hållt på med HT sedan -98) är således att Denon är bra mycket stabilare på att läsa skivor än tex pioneer Det du skall göra är att låna hem spelarna du kan tänka dig, spela dem hårt en helg och jämför bild/ljud/handhavande och driftsäkerhet etc så vet du vad som är rätt för dig. Postad 07 februari 2004 - 10:44 Snacka om att välja fel DVD i så fall, räkna med problem, hängningar och extremt dåliga lagerbyten. Till detta skall man även räkna in dålig "progressive scan" (Denons lösning med en Sil504 är vida överlägsen) och det faktum att Sony har Chromafelen (båda två - och dom syns). Sedan finns det ingen Sony som klarar av DVD-Audio (om det nu spelar någon roll är ju en annan femma, men det är alltså per definition inte multiplayers...). (Och jag är mycket nöjd med min Denon 2200 som har samma videokretslösning som Denon 2900). Postad 07 februari 2004 - 11:13 min kompis har 2900.an & med en del skivor i så vibrerar hela maskinen... Kan kanske vara så att dessa inte är exakt 100 centrerade? dessutom uppkommer ett missljud, svagt men det hörs när man lyssnar på normal/låg volym. Jag skall till honom imorgon & testa samma CD (Kari Bremnes, grått pappfodral. Minns ej titeln) som han har problem med & se om det var ett måndags ex. Någon annan sdom har missljud/vibrationer från vissa skivor. OBS- vi pratar inte brända skivor eller sådan skit. Bara orginal pressade. Postad 07 februari 2004 - 12:39 Funderar på en uppgradering från min Pioneer-dv444 pga. taskigt 2-kanals ljud. Hur låter 2200 2kanalsmässigt? Stor skillnad mot storebrodern? Redigerat av Nybbe, 07 februari 2004 - 13:20. Postad 07 februari 2004 - 14:12 Efter ett besök på HiFiklubben med 2900 så blev den kvar för ev. rep... Iallafall provades 2st dito, även 2200 & flaggskeppet A11. Alla med samma fenomen, dock aningen mindre vibrationer. Kan det vara så att maskinerna är byggda med aningen för liten tollerans i mekaniken. Någon annan som har någon idé om vad det är som gör detta? Postad 07 februari 2004 - 14:47 https://www.minhembi...topic=43363&hl= Och det visade sig att det fanns åtskilliga problem som var lika för just denna modell. Visst, det är givetvis svårt att säga om det generellt är mer fel på denna spelare än på alla modeller/märken sammantaget.
När jag rekommenderade Sony så bygger det helt på egna erfarenheter av Sonyprodukter, vilket var favoritmärket innan jag "bytte" till Denon, av den anledningen att jag ville ha ett "tyngre hi-fi" märke. Har aldrig haft några liknande problem med mina tidigare Sonyspelare. Vad gäller min Denon förstärkare har jag dock inte haft några problem, förutom med inställningarna ![]()
SIL504 måste ha varit ett grymt bra chip med tanke på att de bytt till Faroudja. ![]() Saxat från Hembiobutiken: "En nyhet är att Denon gått över från Silicon Image till Faroudja när det gäller kretsen som skapar den progressiva bilden."
Du menar att denna DLP projektor jag fick demonstrerad helt enkelt inte passar till dvd-spelaren? Så om man skulle ha bytt projektor, och kopplat in den på samma sätt med komponent, och använt spelarens progressiva scan, så hade bilden blivit superbra? Det låter onekligen som att det är mycket svårt attt köpa projektor och dvdspelare om det kan skilja så pass mycket i bildkvalité. Man måste i så fall låna ett antal spelare och projektorer och testa olika kombinationer innan man kan köpa endera. Tror faktiskt inte att det är så många som har möjlighet att göra det. Har dock ingen projektor själv och har, pecis som jag skrev, inte någon större erfarenhet av dessa. Men jag måste säga, då jag gått i projektortankar, att jag blev otroligt besviken över bildkvalitén, vad gäller färger, svärta, kontrast, skärpa m.m.. Allting var avsevärt mycket sämre än på min tv. Jag tänkte att om detta är bildkvalitén man får med en 55 000 kr DLP-projektor till min dvdspelare, så kommer jag definitivt inte att köpa projektor förrän jag skaffar en bra HTPC eller att projektorerna blir grymt mycket bättre. Men saken är väl den att de flesta inte har projektorer för mer än 50-60 tusen, så slutsatsen jag drog var att detta är bildkvalitén man kan förvänta sig med "vår" dvd-spelare.
Vad gäller frysningar så tycker jag att du ska testa, om du har tillgängligt, Monty Python´s The Meaning of Life (R1) på Denonspelaren. Välj dts spåret och kapitel 13: Philosophy a la Carte. Kolla vart bilden fryser sig och testa sedan med en annan dvdspelare, om du har möjlighet, och se om samma problem uppstår på en icke Denon spelare.
Det vi snackar om här är väl problem som är specifika för en modell och inte så kallade måndagsexemplar? Det kan alla märken råka ut för. Det jag syftar på är att det finns vissa specifika fel som många har med sina Denon 2900 spelare. Varför tex. inte A8 upplevt något av dessa kan eventuellt bero på att han inte upptäckt det ännu, tex. inte tittat på The Meaning of Life (R1) med dts.
Manga X funderingar rörde i första hand inte superljudsformaten, utan bildkvalitén och stabiliteten hos spelaren. Självklart är jag negativt påverkad av det faktum att jag mest haft problem med min spelare sen jag fick den och med det i åtanke, förmodligen skulle ha valt en annan spelare om jag fick göra om mitt val. Visst, det finns många modeller/märken som beter sig konstigt, men det finns stabilare märken, vad gäller dvd-spelare, än Denon. Redigerat av MalcolmX7, 07 februari 2004 - 15:14. Postad 07 februari 2004 - 15:16 Jo och jag uttalar mig även jag som f.d. Sony ägare så där är du inte ensam. Plus faktum kvarstår, Sonys lösningar kring chromafel och progressive scan är sämre. Vad gäller Fli2310 vs Sil504 så finns det två olika läger här. Ett skäl till att Fli2310 är så himla populär är att den stödjer mera funktioner för DVI-HDCP, som t.ex. 720p och 1080i. Vilket inte Sil504 är utrustad med. Man kan också se det såhär: Det finns INGA fristående scalers med Fli2310 inbyggt, utan på alla så sitter det Sil504 (alt helt unik hård/mjukvara). Fli2310 är för övrigt mycket billigare i inköp för de som väljer att montera dessa i sina spelare / projektorer (aka marknadshypad). Jag föredrar än så länge Sil504, men jag förstår de som gillar Fli2310 bättre - olika prioriteringar helt enkelt. Precis som allt annat här i livet ![]() Att du sedan har så konstiga fel (vilket jag inte har) kan jag dessvärre bara beklaga. Å andra sidan jag har en 2200 och inte 2900. Postad 07 februari 2004 - 16:04
Jo, men detta troligtvis inte enda anledningen. Det var ju trots allt en del problem med SIL504. Det hade ju inte chromabuggs problemet i dess egentliga betydelse, men det hade ett liknande fel. Och detta problem har väl inte Faroudja chipet, så bytet beror nog lika mycket på detta. Och med tanke på att de använder Faroudjas chipet i sin nya flaggskeppsmodell A11, som är mer anvancerad än den gamla A1 som har SIL chipet, så är det nog inte priset som har avgörande betydelse. De vill helt enkelt ha det bästa och för tillfället verkar det vara Faroudja. Postad 07 februari 2004 - 16:12
![]() ![]() ![]() Sil504 har inga kända problem (såvitt jag minns), därimot dess föregångare. Men som med allt så gäller det att implementationen görs rätt, och gör man fel (och många verkar gillar att hoppa över den lilla stödkretsen som behövs för Sil504 och då kan det iofs bli problem ![]() ![]() Sil2310 har en fördel den kan filtrera bort ett av chroma felen om man vill ![]() Men i A11:s fall tror jag det enbart har att göra med att man vill få möjlighet att erbjuda 720p och 1080i via DVI-HDCP. Dvs mera features, än i mitt tycke kvalitet. Detta är lite som jakten på DACar med 192KHz och 24 bitar, trots att t.ex. CD skivor fortfarande är 16 bitar och 44,1 KHz - dvs en hel del marknadsföring över kvalitet.... Dvs bara för att en maskin, vilken som helst, på pappret har komponenter som i teorin skall vara överlägsna innebär inte att så är fallet när det verkligen kommer till kritan - man må vara försiktig med att dra slutsatser alltså, bara för att en återförsäljare tycker si eller så är inte lika med sanningen...... Postad 07 februari 2004 - 16:44 "The 2900 uses the Silicon Image SiI504 chip, which as usual passed essentially every deinterlacing test with flying colors. The only real situation where it doesn't compare quite as well to the best players we've tested is that it doesn't have a chroma filter to alleviate the effects of the ICP (Interlaced Chroma Problem, which we documented in our Chroma Upsampling article, and which is different than the CUE itself). Because the SiI504 preserves all the chroma detail, you see the effects of ICP very clearly on certain discs that are video sourced. This is not a bug, but it does make us wish Silicon Image would take the excellent chroma filter that was developed for the iScan Ultra and incorporate it into the next version of the SiI50x chip." "However, the 2900 incorporates the MPEG decoder used by Pioneer for so long that was made by Mitsubishi. As our benchmark tests have shown, this decoder suffers from the chroma bug quite badly. Denon was well aware of this and approached Mitsubishi about it, demanding that the chip be fixed before implementation. Sure enough, the problem was addressed and the bug was eliminated, for the most part. Unfortunately the techs at Mitsubishi could not eliminate the problem for discs with alternating progressive flags. This is the same problem we saw with the Krell DVD Standard DVD Player. It causes some slight flickering in solid colors similar to Faroudja based players that have the CCS filter on. It also causes banding in video based material. It doesn’t quite match the Faroudja though with video material, so you may see some jaggies on occasion." "Unfortunately, the chip doesn't handle the 3-2 alternating progressive flag issue properly, and alternates every other frame between interlaced and progressive upsampling. . . . Overall we think this player has excellent progressive video quality marred by one significant flaw - the 3-2 alternating flag chroma upsampling issue." Saxat från Areadvd: "The Chroma Bug completely disappeared in the NTSC-operation and is only slightly visible in the PAL-operation." Så visst har spelaren problem, dock inte lika mycket som sina föregångare. Jag kommer inte ihåg vart jag läste det, men jag minns en recension där någon hade använt spelaren för att se på Monster´s Inc. på en projektor. Och i denna film kan man på flera ställen se färgblödningar och att kanterna/konturerna på vissa objekt inte är jämna utan hackiga (jagged). Alltså inte riktigt chroma bugg, men nästan. ![]() Postad 07 februari 2004 - 17:12 ![]() ![]() Angående vibrationer har jag märkt det på EN skiva som jag haft i min ägo. Metallicas "Black Album" på DVD-Audio. Lånade den av Martin.M här på forumet. Lite "brummande" kunde jag höra med denna skiva. Efter att ha lämnat tillbaka den till Martin så saknade jag den så mycket att jag köpte ett eget exemplar. Denna skiva lät INGENTING! ![]() ![]() ![]() ![]() Postad 07 februari 2004 - 17:58 ![]() Redigerat av Bamses Far, 07 februari 2004 - 17:59. Postad 07 februari 2004 - 18:03 Kan ju knappast bara vara dessa apparater, eller? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |