Joachim
* Officiell tråd - Harman/Kardon AVR 7300 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 09 februari 2005 - 15:49
Joachim
Postad 09 februari 2005 - 17:10
Kan kanske bli en spännande match.
Postad 09 februari 2005 - 21:58
Lite synd bara att alla AVRxxx med undantag för AVR130 har en dropout av ljudet i stereoläget då man kör via koax/toslink. Lyssna exempelvis på nya U2 skivans första spår, där hörs det tydligt.
Joachim
vad är en dropout?
avancerar.
Postad 09 februari 2005 - 22:25
/Tobbe
Postad 09 februari 2005 - 22:30
Postad 10 februari 2005 - 07:32
Jag har prövat med tre olika dvd-spelare (bla Marantz dv8400) anslutna via coax. Först testade jag på min uppgraderade AVR630 sedan med resten av serien. På U2 skivan är det ganska lätt att höra att första anslaget med trumpinnen får en eko-liknande effekt.
/Joachim
Postad 10 februari 2005 - 08:47
Postad 14 februari 2005 - 22:36
Postad 12 mars 2005 - 00:18
Själv har jag inté haft möjlighet men några andra borde ju sprungit på den i era lokala butiker.
Tycker den verkar gediget byggt med kondingar på 39000 microfarad st plus en trafo som ser tung ut.
Hoppas de har fått fram lite mer detaljer och behållt den djupa basen fast mer tajtare än som tex 8500 den är lite blöt tycker jag.
Postad 13 mars 2005 - 20:54
Jag är också väldigt sugen på HK avr 7300, det står mellan den och Arcam avr 300. Har förövrigt KEF högtalare i Q serien. Vilken av dessa tror ni skulle passa bäst? Känner inte till dessa märken så bra, äger nu en pioneer vsx 908 och vill byta upp mig rejält. Jag blev tipsad om dessa två plus att jag har läst lite om dem, båda två får väldigt fina omdömen. Jag gillar ljud som är rent och detaljerat, men inget vasst ljud för man skall kunna lyssna länge utan att tröttna. Basen vill jag ha djup, rapp och lite luftig men utan släpningar. Tycker inte om biomuller på hifi ljudet, men självklart så vill jag ha en bas med mycket pondus. Jag gillar ljudet från mina högtalare, men med min nuvarande förstärkare så låter det lite väl tunt. Bioljudet och stereoljudet är lika viktigt, så om det finns någon som har jämfört dessa två förstärkare så får ni gärna berätta vad ni tyckte. Tack på förhand!
Med vänlig hälsning
Tobbe
Postad 23 maj 2005 - 19:21

Men att fläktarna flåsar på vid låga volymer är inte acceptabelt.
Den verkar läcker dock med alla sina funktioner, det måste jag säga...

Postad 29 maj 2005 - 21:36
Nu skulle det vara trevligt om vad just ni tycker om denna maskin och har att säga, har säkerligen glömt lite av allt detta monster har men försökt så gott jag kunnat med alla specifikationer.
Någon som har denna pjäs och använder "Faraoudja" (DCDi) funktionen ?
Jag har problem med att bilden blir "underscannad" (bilden klipps i underkant och på vänster sida) när man kopplar på denna funktion.
Märks tydligast när man kör S-video ut från en Force 530T box, in i HK 7300 och sedan ut på komponentutgången till en BenQ 8700+ projektors progressive komponent ingång.
Någon som sett något liknande ?
Postad 19 oktober 2005 - 07:45
Måste säga att först o främst är H/K mycket stor i måtten. Väger 28kg också detta ansenligt för en såpass billig receiver. Att jämnföra med primaren på 24kg är H/K en stor koloss. (Kan väl nämnas att Primaren föll mig i smaken).
Basen som så ofta på H/K bumlade ut. Fick inte den tighta bas jag ville ha. "rumskorigering" pyttsan, denna stälde till det ordentligt i mitt system.

Ljudmässigt presterade den inte i närheten av Primaren. Arcamen som ligger i samma prisklass fightades den bra med. Det är mer tycke och smak där. Båda led av att jag var tvungen att gå in i tonkontroller för att justera nivåerna. Detta skall INTE behövas på en riktigt kompetent förstärkare.
H/K var faktiskt den minst intressanta flerkanalaren hemma hos mig. Men är man ine H/K-fan så är man inte

/K -_-
Postad 17 juni 2009 - 18:44
Postad 21 juli 2009 - 20:21
Finns en i stenungsund till salu för tillfället men vet ej priset på den nu.
Behöver man inte hdmi ingångarna så är det ju en mycket strömstark pjäs , blir dock mycket varm.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar