* Officiell tråd - Audiovector Mi-serien *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 07 november 2004 - 22:39
Postad 07 november 2004 - 23:17
Jag funderar på att köpa Mi3, Mi1 och AV3Ci eller evenuellt "super".
Skall också köpa reciver och har funderat på Yamaha 1500, Denon 3805 eller Pioneers nya AX5a. Vet någon hur dessa kan fungera med högtalarna? Jag tittar mest på film.
Peter
Postad 07 november 2004 - 23:34
Annars är ju Arcam och Audiovector en given hit... Arcam AVR200 ska gå att få för under 10k, och är det bästa jag hört för de pengarna. Audiovector använder faktiskt just Arcam elektonik vid framtagningen av sina högtalare.
Postad 07 november 2004 - 23:53
Peter
Postad 08 november 2004 - 02:18
Så om automatisk rumskalibrering går före ljudkvalité vette tusan...låter lite dumt tycker jag.

Postad 08 november 2004 - 11:42
Postad 14 november 2004 - 12:24
Kommer dessa bli ett jätte kliv upp från mina Dynaudio?
Mvh WazZO
Postad 14 november 2004 - 12:35
Postad 14 november 2004 - 13:01
Ok man kanske ska satsa på en subb istället.knappast ett stort steg, men visst är Mi1 något bättre än Audience 42...
Är det rel man ska ha eller ska man kanske kolla på AV subbar..
Mvh WazZO
Postad 14 november 2004 - 13:05
Postad 14 november 2004 - 13:12
Ja får la göra det. Fast det blir alltid så dyrt att göra det:P..Jag vill nog säga att det är ett hyffsat stort kliv upp från Audience 42 till Mi1. Du får provlyssna för att avgöra om det är värt de själv.
Mvh WazZO
Postad 15 november 2004 - 20:36
De ska tjänstgöra som frontar i några månader.
Är 50 cm lagom, eller är 60 mer att föredra? Det är ju inga jättehögtalare.
Postad 16 november 2004 - 12:27
Mvh WazZO
Postad 16 november 2004 - 13:45
Stämmer in i föregående talare...60cm är nog att föredra ja. Anders på hifistället rekomenderade ca 60-70cm till mina dynaudio och storleken skiljer inte speciellt mycket...
Mvh WazZO
Jag kör med 60cm höga och tycker det är perfekt!
/Stefan
Postad 18 november 2004 - 20:57
Men hur är det på centern? Där är terminalen vriden 90 grader. Är det fortfarande samma layout som på Mi1:orna? Dvs att de två kontakter som är vinklade utåt (bort ifrån de andra två) är för basen och de som är vinklade inåt som är diskanten?
Postad 19 november 2004 - 18:05
Mvh WazZO
Postad 19 november 2004 - 19:55

Och ang. terminalerna så är det ju bara att testa sig fram...sätt först bara ena kabeln på ena ingången med blecken bortkopplade (om du har den andra sladden ikopplad i stärkaren under tiden, se till att den inte kortsluts...kan bli dyrt).
Postad 30 november 2004 - 21:26
Slänger iväg en dum fråga till, jag hittade ingen bruksanvisning i högtalarlådan.
I de två nedre hålen på baksidan av mina Mi1:or sitter någon slags skumgummi intryckt. Ska de sitta där eller går de att ta loss?
Pillade lite på dem, och de verkar sitta ganska hårt iaf. Jag är inte så sugen på att ta sönder något så de har fått sitta där så länge.
Postad 01 december 2004 - 08:45
För att vara helt säker kan du skicka iväg ett mail till Audiovector själv och höra direkt från tillverkarna.
Postad 01 december 2004 - 08:53
Jag har samma skummgummi i mina M1-Super...I de två nedre hålen på baksidan av mina Mi1:or sitter någon slags skumgummi intryckt. Ska de sitta där eller går de att ta loss?
Skriv gärna till Audiovector och fråga, vore intressant.
Redigerat av Unregisteredc6213648, 01 december 2004 - 08:54.
Postad 01 december 2004 - 14:33

Postad 01 december 2004 - 14:51
Köp ett par vanliga Mi1 nu och uppgradera dem senare till Signature el. Avantgardenågon som vet hur kräsen Mi1 är med elektronik? Funkar det med min Denon 3805? För övrigt var jag inne och lyssnade på Mi1 alldeles nyss, då tillsammans med arcam, det lät riktigt bra kan jag säga. De hade tyvärr inga super inne att lyssna på. Hur stort är steget upp till dessa ljudmässigt? dessvärre ligger redan standard Mi1 över min budget, men det är ju som det alltid är, man börjar lyssna, är inte riktigt nöjd, lyssnar på något bättre osv....
. Börjar få ångest, skulle jag köra på dessa högtalare så ryker hela hembiobudgeten, jag som hade tänkt investera i en fin sub också (REL). Vad ska jag göra? övertala mig!

/Håkan
Redigerat av pt96hni, 01 december 2004 - 14:51.
Postad 01 december 2004 - 18:10

Blir till att spara för att kunna byta upp sig...mina Dali 5005 känns ganska mkt "grötigare" nu...

Postad 01 december 2004 - 20:57
jullejohansson: När jag lyssnade på dessa i butiken innan jag köpte dem så provade jag flera olika stärkare bara för att prova. De låter bra med stärkare av lägre rang men växer mkt när det drivs av mer kompetenta saker.
Iom att jag har Super så måste jag säga att de är värda pengarna.

Hoppas detta skulle kunna va en lite morrot i valet av inköpsobjekt.
Redigerat av fx, 01 december 2004 - 20:57.
Postad 01 december 2004 - 21:35
Har kollat genom samtliga inlägg men inte hittat nåt svar på min kommande fråga(tror inte det iaf, orkade inte kolla så noga), Vad är den egentliga skillnaden mellan M- och Mi-serien? Jag vill veta exakt vad de ändrat och vad det bidrar till för bättre ljudåtergivning. Har själv inte haft möjlighet att lyssna på nya serien då jag numera bor i Jönköping, och här finns endast Hifi-klubben (en mkt liten sådan, inte speciellt bra). Har varit där en gång, och tro det eller ej, men han som jobbade där hade ALDRIG hört talas om Audiovector!

Förresten, finns den serien i något mer träslag än de gamla vanliga?
K
Postad 02 december 2004 - 00:54
Skillnaden mellan M och Mi är i princip att det är en helt ny högtalare fast med samma kabinett som tidigare serien.Mitt första inlägg i den här tråden:
Har kollat genom samtliga inlägg men inte hittat nåt svar på min kommande fråga(tror inte det iaf, orkade inte kolla så noga), Vad är den egentliga skillnaden mellan M- och Mi-serien? Jag vill veta exakt vad de ändrat och vad det bidrar till för bättre ljudåtergivning. Har själv inte haft möjlighet att lyssna på nya serien då jag numera bor i Jönköping, och här finns endast Hifi-klubben (en mkt liten sådan, inte speciellt bra). Har varit där en gång, och tro det eller ej, men han som jobbade där hade ALDRIG hört talas om Audiovector!Han trodde inte på mig när jag sa att de var en känd tillverkare som gjorde högtalare med riktigt bra ljud.
När han dessutom 'sågade' Harmon/Kardon förstärkare så gick jag därifrån.
![]()
Förresten, finns den serien i något mer träslag än de gamla vanliga?
K
De har jobbat mkt med de nya elementen. En ganska markant skillnad när det gäller stativarna är att de har fått mer botten och låter mer som en fullvuxen högtalare än tidigare. Jag kan tyvärr inte förklara rent tekniskt vad de har gjort för att förbättra ljudet i den nya serien, men bra är det.

Att personalen på Hifi-klubben i jönköping inte kände till märket tyder bara på att de inte någe vidare kolla på värden utanför deras egen värd (läs butik).
Vad jag kan minnas så finns det inte fler träslag att välja på än tidigare.
Postad 14 december 2004 - 22:23
Någon som har en kläm på vad de ligger på för pris i dagsläget, begagnade?
Har eventuellt ett par på gång men vet inte hur de ligger i pris, därför frågar jag experterna på detta forum.
Vänligen
Anders
Postad 14 december 2004 - 22:31
Sen finns det ju alltid annat som spelar in....extremt välskötta kan man få betala ännu lite mer för, småskador däremot kan du ju använda för att pruta så mycket som möjligt. Tänk även på att just Audiovectors M-serie brukar ha ett hyffsat stabilt andrahandsvärde, då de ju går att uppgradera helt och hållet till både nyare och ännu bättre modeller...exempelvis kan man uppgradera ett par tre år gamla M3 Super till Mi3 Signature om man så vill....och då byts ju i stort sett allt, så man får helt fräsha nya högtalare. Går även att bara "förnya", genom att gå från M3 Super till Mi3 Super om man vill.
Postad 14 december 2004 - 23:10
Redigerat av Hinken74, 14 december 2004 - 23:11.
Postad 14 december 2004 - 23:56
Det är nog ändå en smakfråga skulle jag tro.... Jag tycker Super står sig riktigt bra mot andra högtalare för samma pengar.... Signature är givetvis bättre, men så kostar de ju en hel del mer också.Super är ingen särkilt imponerande högtalare i det utförandet. Det händer mycket om du uppgraderar till MI3 Signature.
Postad 15 december 2004 - 07:58
Postad 18 december 2004 - 09:29
Postad 18 december 2004 - 13:18
Och testa även att rikta in dom riktigt kraftigt, så att om du drar en rak linje från högtalarna, att de korsar varandra strax framför där du normalt sett sitter. Jag tycker de får ett helt ennat liv, och ljudbild så. Mycket exatkare i basen blir de också.
Sen är det klart att inspelning också påverkar en hel del, basen släpper och går djupare med tiden....blir även lite fastare i ljudet. Så inspelning i kombination med placeringen skulle förmodligen fixa ditt problem.
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 18 december 2004 - 13:20.
Postad 19 december 2004 - 09:20
Postad 19 december 2004 - 19:10
Jag har min Mi1 Super c:a 60 cm från bakväggen och har inga problem med basen. "Rummet" jag har dem i har iofs en ganska öppen planlösning. Skulle vilja ha ännu längre från väggen men det är inte praktiskt möjligt just nu.Har nu fått hem mina Mi1:or samt centern. Kan säga att jag är väldigt nöjd med ljudet i stort trots att de inte är ordentligt inspelade än. Driver dem gör min Denon 3805. Det är dock en bit som jag är missnöjd med, basen, det är inte det att den inte går tillräckligt djupt, men den är bumlig och oprecis. Kommer detta att förändras efter mer inspelning, eller är min 3805 för klen? fanns tendenser till liknande ljud när jag provlyssnade, men inte så utmärkande. Jag har inte råd att uppgradera på länge nu så jag får väl hoppas det ändrar sig lite. Ska försöka flytta rundor på högtalarna också och se (höra) vad som händer.
Tycker även att du ska prova att flytta ut de ännu mer från väggen. Dina basproblem skulle kunna bero på reflektioner och/eller stående vågor i ditt rum. Hur ser rummet ut? Har du mkt mjuka förmål eller är det många hårda ytor?
Uppgradera tror jag inte du behöver göra på ett bra tag. Det är riktigt fina högtalare du köpt. Säger som jag har sagt tidigare; De behöver LÅNG inspelningstid. Har spelat min nu c:a 250h och de ändras forfarande, om än dock mindre än de första 100h. Bara att spela på.
Postad 21 december 2004 - 12:55

Andra tips som jag kan säga påverkar ljudet är stativen, provade att sandfylla mina atacama nexus med blästersand och ljudet blev lite tajtare. Dock skulle jag gärna fått dem ännu tyngre. Någon som har något förslag på vad man kan fylla dem med?
Postad 21 december 2004 - 17:01
Postad 22 december 2004 - 14:13

Jag har också labbat "en del" med placeringen (läs mkt) och de varierar ganska mkt beroende just på vilken vinkel man har mot lyssningspossitionen. Vissa gånger blir ljudbilden mkt bra med fantastisk upplösning och grym placering men "sweetspoten" blir lite som bara den. De skiljer om man bara flyttar huvudet några decimeter medans med andra placeringar blir ljudbilden lite luddigare men sweetspoten blir mkt större. Så det är ganska knepigt att hitta den perfekta kompromissen, men det är bara att flytta tills man blir nöjd och sedan lyssna och flytta igen osv.
Postad 22 december 2004 - 17:23

Postad 22 december 2004 - 20:09
Inte att glömma är ju som sagt avståndet emellan som provas ut samtidigt...finns ju någom regel för det i förhållande till hur långt ifrån man sitter tror jag?
Postad 22 december 2004 - 21:12
Jag tänkter uppgradera mina M1 till Mi1 Super inom kort och undrar hur lång tid det tar ungefär?
.W
Postad 22 december 2004 - 21:49
Det är så jag har läst i flera bruksanvisningar att man ska mäta så när man ska använda deras rekomenderade avstånd. Sedan är det olika från tillverkare till tillverkare.Jaha...ska man mäta från fronbaffeln? Då är situationen en annan....då är mitt avstånd istället ca 45 cm. Jag har mätt från baksidan tidigare...
På tal om mätningar så skrev jag fel tidigare. Jag har mina 85cm från bakväggen, mätt från baffeln till väggen =)
Redigerat av fx, 22 december 2004 - 21:52.
Postad 23 december 2004 - 14:08
Själv driver jag mina med en Arcam AVR200 med 90 musikaliska watt men funderar på om det räcker. Visst låter det bra men jag har funderat på om inte dessa burkar skulle må bra av lite mer effekt. Tipsa gärna om trevliga stärkare som skulle passa bra till Mi1 Super. Jag är ute efter en varm karaktär.
Postad 23 december 2004 - 16:16
karaktären är kraftig,varm å mkt musikalisk.....det kommer nästan att låta som
en ny högtalare.......trust me....
avancerar.
Postad 23 december 2004 - 16:50
Ska jag erkänna så är det just Primare jag har tittat mest på. Har letat lite efter ett A30.2 beggat. Har hört mkt bra om detta steg och det kostar inte alldeles för mkt.köp dig ett primare slut steg, det passar mkt bra med dina m1 super.
karaktären är kraftig,varm å mkt musikalisk.....det kommer nästan att låta som
en ny högtalare.......trust me....
avancerar.
En annan idé jag hade va att kolla efter en amplifix men den vet jag inte så mkt om så det är mer en chansning. De ligger ganska lika prismässigt men frågan är hur det låter...
Postad 23 december 2004 - 18:13
Postad 23 december 2004 - 21:34
Eftersom jag har en Arcam kan jag bara incistera att det låter mkt bra. Däremot tror jag att dessa högtalare mår bättre om de får lite mer effekt att leka med.Av erfarenhet vet jag att Arcam och Thule är två märken som passar jäkligt bra ihop med Audiovector. Thule faller mig mer i smaken dock, med ännu dynamiskare och enligt mig musikaliskare återgivning. Arcam är lite för snälla, men ändå väldigt välljudande.
Ang. Thule så har jag ändast lyssnat på dessa tillsammans med B&W och det har funkat bra. Har däremot alldrig hört dessa tillsammans med audiovector. Kan dock tänka mig att denna kombo skulle funka bra. Får ta en tripp till Hifiklubben och låna hem nått trevlig steg för utvärdering.
Jag kanske va lite otydlig innan men det jag är ute efter är steg inte en integrerad då jag har tänkt att köra Arcamen som försteg eftersom jag vill ha kvar möjligheten att köra flerkanal.
Postad 29 december 2004 - 00:18
jag frågar efter som jag har ett par m1 signatur men jag saknar en center just nu och jag såg att det fanns en AVC3 Avantgarde center begangnad till bra pris
annars funderar jag på någon annan center men helst inte över 8k och då ligger ju en super närmast om man ska köpa nytt men som sagt jag undrar om det går att kombinera olika serier eller om det inte blir bra
Postad 29 december 2004 - 06:53
Men det kan ju vara en grej att köpa den centern nu och sen när du har lust och möjlighet uppgradere dina Signatur till Avantgarde. Dom går ju som sagt att skicka in för uppgradering om du har kartonger kvar till dom.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar