* Officiell tråd - Denon DVD-3910 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
Postad 18 september 2004 - 09:48
PS. Antar att testet DVD-3910 kommer vara med i är på denna sida då det redan står "September 2004" på den sidan.

Postad 18 september 2004 - 11:32
Riktigt det du säger, men alla sitter på helspänn och vill ha den perfekta DVD spelaren. Så när en person hissar flagg, blir det tvärnit. Defekt exemplar, eller röntgensyn hos den som använde den, eller rent av sabotage från konkurerande tillverkare ? Tja den som lever får se, men jag tillhör ju dom som inte shoppar innan nått är släppt. Vill absolut inte vara guinee-pig.Alltså, förstår inte riktigt detta. Att EN person på ett forum påstår en sak så börjar folk tror på det, FAST det finns fullt med andra som säger tvärtom. Det är ju trots allt en som påstår detta.
Sedan har jag inte riktigt förstått anledningen att förbok en apparat om man är rädd att det kan vara något fel på den. Varför inte vänta 2-3 veckor, läsa Secrets test, som kommer ge den verkliga bilden, och sedan köpa den? Man kan ju kanske t o m få den lite billigare om mna väntar.
Så jag kommer vänta och läsa deras test.
Ingen rök utan eld, kan det ju oxå heta.
Postad 18 september 2004 - 13:18

Så här skrev han när någon frågade om saken:
"If indeed the 3910 has the same video and audio stage (which by the way, it hasn't, I don’t understand how he can say such a thing) then it would have macroblocking as well, wouldn't it?
--------------------------------------------------------------------------------
It doesn't have the same audio stage, the DACs are different. It doesn't have the same video stage, the analog stage is different (power supplies, filtering). The MPEG decoder and De-interlacer are the same. Being that there are other Faroudja solutions out there without this issue it is very likely that some little thing can change the outcome and eliminate the MB issue. Denon has been working directly with Faroudja on this issue for sometime now and have not found the culprit. This same issue manifest on the Samsung 931 as well"
Det blir mycket spännande att se utgången av testen.
Postad 18 september 2004 - 16:54
Eller kommer det finnas nåt annat sätt att kunne se det själv med egna ögon?
Postad 18 september 2004 - 17:41
Prisjakts medlemmar kanske?.........
Eller kommer det finnas nåt annat sätt att kunne se det själv med egna ögon?

OM jag köper denna DVD-spelare så kommer jag köra med DVI eller HDMI>DVI till min proje. I så fall är ni välkomna hem till mig.

Postad 20 september 2004 - 15:13
Cine4Home,s test http://www.cine4home.de/index.htm

Yes! Ännu ett steg närmare denna spelare! Perfekt ljusstyrke- och kontrastomfång med en videokurva som är riktigt bra. Ett citat från texten:
"The detail rendition of the Denon DVD-3910 is very good throughout with above average to to evaluate." (översatt med Babelfirren.)
Ingen som helst overscan via DVI/HDMI och inga CUE problem heller. Citat:
"The well-known "Chroma nose", which describes a line by line exchanged color decoding, nevertheless belongs with Denon since the A-11 of the past on. Also in 3910 the color interpolation works correctly and shows also with strong farbuebergaengen on diagonal edges no fraying. The color information is well interpolated, so that edges appear homogeneous and without points/teeth."
Slutar med ett citat som jag tycker bådar gått för bilden från denna spelare:
"Altogether with our tests still no other DVD Standalone Player obtained better results, than the Denon DVD 3910."

PS. Undrar bara nu hur det är med macroblocking? Är det så "illa" som en del säger?

Edit: En direktlänk till detta test finns i första posten nu översatt till engelska. Tack för tipset förresten Thunderbird!

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 20 september 2004 - 15:46.
Postad 20 september 2004 - 16:32

Postad 20 september 2004 - 17:05

Postad 20 september 2004 - 17:53
Hej.Drem: Kanske för att de inte körde sådana skivor där macroblocking syns extra tydligt.
De verkar ha kört kalibreringskivor mest verkar det som.
Ibland är det inte bara DVD som är boven i dramat.
Som Hemmabio sa, om A11an om det är bilden som är annulunda så är det inte A-11 utan Projjen eller vad man har för bild visning.
Kan vara lite så nu med. Titta inte bara blint på DVD 3910. titta på alla steg.
Väntar på min.
Förhoppningsvis så kommer den på fredag.
PS Det kommer en ny snart ca 27000:-, Vet någon om denna DVD.
Vet inte vad den heter, Försäljaren sa benäningen snappt.
Postad 20 september 2004 - 17:55

Lite stor bild, men här kommer den:

PS. Projektorn är en Optoma H77. DS.
Postad 20 september 2004 - 22:21
Har han uppgett hur stor bildytan är? Det ser detaljerat ut.
Pixal Image Enhancer-kretsen är intressant. Att döma av bilderna på detta från cinehome.de-testen så ser det ut att göra mycket för detaljnivån

Postad 20 september 2004 - 23:03
Tittade på Hi Fi Klubbens hemsida på DVD 3910 och där har dom ändrat till slutet av september.
Ändringen är (FÖRSENAD!)
Undrar om den kommer i Oktober, Förra veckan sa dom på Fredag.
Hoppas på Fredag.
Postad 21 september 2004 - 02:23
följande betyg för ljudet hos 3910:
Bewertung Ton gesamt : 1,4 (Sehr Gut -)
Filmton 1,3 (Sehr Gut -)
SACD / DVD Audio 1,5 (Gut +)
CD-Audio 1,4 (Gut +)
Sen kommer betygen tex för föregångaren 2900:
Bewertung Ton gesamt : 1,42 (Sehr Gut -)
Filmton 1,2 (Sehr Gut)
Interner Decoder 1,7 (Gut +)
SACD / DVD Audio 1,3 (Sehr Gut)
CD-Audio 1,5 (Gut +)
Det verkar som att film-ljudet är snäppet bättre på 2900 medans
cd-ljudet är snäppet bättre på 3910.
Postad 21 september 2004 - 09:01
Hej.Tittar man på länken till den tyska recensionen så får man
följande betyg för ljudet hos 3910:
Bewertung Ton gesamt : 1,4 (Sehr Gut -)
Filmton 1,3 (Sehr Gut -)
SACD / DVD Audio 1,5 (Gut +)
CD-Audio 1,4 (Gut +)
Sen kommer betygen tex för föregångaren 2900:
Bewertung Ton gesamt : 1,42 (Sehr Gut -)
Filmton 1,2 (Sehr Gut)
Interner Decoder 1,7 (Gut +)
SACD / DVD Audio 1,3 (Sehr Gut)
CD-Audio 1,5 (Gut +)
Det verkar som att film-ljudet är snäppet bättre på 2900 medans
cd-ljudet är snäppet bättre på 3910.
Vid tester då och nu är ofta att ribban höjs för samma resultat.
Betyg 5 för 1-2 årsedan är nu 3 - 4 för tekniken förbättras samt att kraven ställs högre för varje år.
Titta på arbetsmarknaden.
Jag har provat och testat 2900 och väntar å 3910 samt har en A11 själv sedan ca 1 år som står och myser.
Postad 21 september 2004 - 09:25
Där ser du siffran 7. Går att ställa stegvis hur många pixlar den ska "se över" om man säger så. Riktigt bra. Kan ju bli, precis som testet säger, lite Edge Enhancement över det hela om det går över styr och då går det att justera.

Postad 21 september 2004 - 18:52
Drem: Det som verkar vara riktigt bra med Pixel Enhancer kretsen är att den är STÄLLBAR! Kolla denna bild från Cine 4 Home.
Där ser du siffran 7. Går att ställa stegvis hur många pixlar den ska "se över" om man säger så. Riktigt bra. Kan ju bli, precis som testet säger, lite Edge Enhancement över det hela om det går över styr och då går det att justera.

Postad 21 september 2004 - 20:06

Cine4Hometestet översatt till "tyskengelska"!
PS. Denna länk finns även numera i första posten som startade denna tråd. DS.
Postad 22 september 2004 - 11:16
DPIC verkar vara en bra funktion OM man inte överdriver.Drem: Det som verkar vara riktigt bra med Pixel Enhancer kretsen är att den är STÄLLBAR! Kolla denna bild från Cine 4 Home.
Redan i bilden på testen så ser man att himlen blir "block indelad" ung som vid dåliga gråskalor (himmeln övre är mjuk och fin medan den nedre är indelad i segment i alla fall på min 21" HP flat monitor "kalibrerad").
Förvisso blir övrig del av bilden skarpare men man vill ju inte ha för mkt "kanter" på bilder som skall skalas mjukt tex himmel, hav och andra fina nyanser.
Sen är det ju klart upp till var och en om man vill vrida på så det ser lika illa ut som pixel plus med rena myrornas krig i bakgrunden på bilden

Men det kanske inte är så illa som det ser ut om det nu är en stillbild.
Jag har höga förväntningar då det med största sannolikhet blir en 3910 så foirt de implementerat DenonLink 3d edition (Sony raska på nu för f.n).
Regards
Boogie
Redigerat av bigbadboogie, 22 september 2004 - 11:19.
Postad 22 september 2004 - 11:36

PS. Lutar åt denna spelare om några dagar nu. * Hoppar och och ned *

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 22 september 2004 - 16:33.
Postad 22 september 2004 - 16:33
Undrar vilken kabel man ska satsa på för de digitala bildutgångarna?

DVI skickar ut "endast" ut RGB-signal och HDMI kan både skicka ut RGB och komponentvideo.
HDMI-standarden klarar ju oftast längre kabellängder. Beror ju iofs på många faktorer såsom spelaren, kablage osv. Vilken typ av kabel förespråkar ni? HDMI>DVI eller DVI-D>DVI-D? Kablarna jag kollat på är 10 meter långa.
Försökt läsa mig till detta på andra forum (AVS Forum bl.a.), men det verkar vara lite olika bud. Vissa har haft problem att få upp DVD-Audiomenyerna via DVI.
Detta pga att det verkar som att det gör att DVI-utgången "släcks" för DVD-Audio när man ställt spelaren i "Audioläget" istället för "Videoläget". Hände inte med HDMI. Vissa hade inte detta problem med DVI heller och de kanske hade en nyare firmware? Kanske beror på att HDMI också kan skicka audio?
Bästa är så klart att testa olika kablar, men det känns lite jobbigt att punga ut för 2 sådana här kablar och lämna tillbaka en osv.

Några tips? Funkar DVI-D>HDMI bra, eller ska man satsa på DVI-D>DVI-D?
PS. Har DVI-ingång på min projektor. Ingen HDMI där. DS.
Edit: Börjar testa med Oehlbach DVI-D (10 m) då jag kommit över en sådan. Blir det inte bra får jag köra den mellan datorn och projen.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 22 september 2004 - 17:44.
Postad 23 september 2004 - 12:38
HiFi-Klubben kommer troligtvis ta ca 300:- för att få spelaren regionsfri. Då får kunden en CD-skiva som man kör in själv. Denna "patch" verkar dock bli någon vecka försenad utöver spelarna. Denon Tyskland vill kontrollera så att uppdateringen är helt okey (inga buggar osv) innan den släpps och de vill testa den mot exemplar som kommer direkt från produktion innan den "släpps" till butikerna.
Om man vill betala för detta är upp till var och en, men som vanligt så är det så att om man gör det själv med någon upphittad fil på internet så gäller inte garantin om det skulle strula till sig.
Detta är vad de sa till mig nu via telefon.
PS. Vi försöker ha denna tråd fri från postningar om te.x. ens spelare ligger på postterminalen osv. Inte riktat mot någon, men skriv någon info om spelaren som inte bara berör dig själv. Blir jobbigt i längden.

Postad 23 september 2004 - 18:49
DVI skickar ut "endast" ut RGB-signal och HDMI kan både skicka ut RGB och komponentvideoIgentligen kanske en kabelfråga, men det hör ju till denna spelares "signaloutput".
Undrar vilken kabel man ska satsa på för de digitala bildutgångarna?![]()
DVI skickar ut "endast" ut RGB-signal och HDMI kan både skicka ut RGB och komponentvideo.
HDMI-standarden klarar ju oftast längre kabellängder. Beror ju iofs på många faktorer såsom spelaren, kablage osv. Vilken typ av kabel förespråkar ni? HDMI>DVI eller DVI-D>DVI-D? Kablarna jag kollat på är 10 meter långa.
Försökt läsa mig till detta på andra forum (AVS Forum bl.a.), men det verkar vara lite olika bud. Vissa har haft problem att få upp DVD-Audiomenyerna via DVI.
Detta pga att det verkar som att det gör att DVI-utgången "släcks" för DVD-Audio när man ställt spelaren i "Audioläget" istället för "Videoläget". Hände inte med HDMI. Vissa hade inte detta problem med DVI heller och de kanske hade en nyare firmware? Kanske beror på att HDMI också kan skicka audio?
Bästa är så klart att testa olika kablar, men det känns lite jobbigt att punga ut för 2 sådana här kablar och lämna tillbaka en osv.![]()
Några tips? Funkar DVI-D>HDMI bra, eller ska man satsa på DVI-D>DVI-D?
PS. Har DVI-ingång på min projektor. Ingen HDMI där. DS.
Edit: Börjar testa med Oehlbach DVI-D (10 m) då jag kommit över en sådan. Blir det inte bra får jag köra den mellan datorn och projen.
jag som trodde att dessa signaler va analoga och att det va digitalt man skickade över dvi,hdmi......vad är det jag inte fattar

Postad 23 september 2004 - 18:54
HDMI>HDMI är att föredra annars.
Postad 23 september 2004 - 20:02
(Klippt från avsforum)
"Yes of course we are aware of the issue. Both players you mentioned
can have this anomaly occur. Generally it is seen with computer generated
pictures as in your animation example. There are many issues regarding macroblocking. We have addressed some in our players. Some of the problemalso resides in the Faroudja decoder and some responsibility is in thedisplay itself. So unfortunately the solution is not so simple in this case.
As always, we are continually working to improve our products and thank
you for your feedback. Sometimes we issue firmware updates for various
DVD models. You can feel free to check with us from time to time.
Best Regards,
J. McGuinness
Denon Electronics (USA), LLC"
Postad 24 september 2004 - 23:08

Har hunnit läsa lite mer om detta spelare nu och de flesta "USA-buggarna" verkar vara fixade i den nyaste "PAL-firmwaren". Återstår att se dock. Hoppas på det bästa som sagt. Skriver då den är testad om hur jag tycker den är.
Postad 26 september 2004 - 17:45
Ingen synlig macroblocking här heller.

Testet finnes HÄR.
Postad 27 september 2004 - 02:22
Förresten hur mycket skiljer sig 3910 mot 2900, prislappen är ju ganska lika...
Bifogad fil(er)
Postad 27 september 2004 - 12:39
Stora skillnader både ljud- och bildmässigt.
Rekommenderar dig att läsa detta på HiFi-Klubbens hemsida. Där tar de upp det viktigaste om DVD-3910.
Två olika bildchip i dessa spelare också (SiL vs. DCDi). Kolla in trådarna nedan också.
Officiell DVD-2900tråd.
Första inlägget i denna tråd.
Då kommer du se lite skillnader mellan dem.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 27 september 2004 - 12:40.
Postad 27 september 2004 - 15:19
Det du inte fattat (DVI skickar ut "endast" ut RGB-signal och HDMI kan både skicka ut RGB och komponentvideo
jag som trodde att dessa signaler va analoga och att det va digitalt man skickade över dvi,hdmi......vad är det jag inte fattar![]()
![]()

I regel rör dig sig om 8 bitar (256 nivåer) per färg/komponent. Dvs 24 bitar totalt för varje "pixel".
(att sen komponent kan beskrivas med lägre upplösning för färg, sk 4:2:2 t.ex., än vad den gör för ljus (svart/vit info) kan vi hoppa över, lite överkurs

Detta kan förstås omvandlas till en analog signal, vilket man förstås gör när man kör rgb-scart eller "vanlig" komponent, men det har alltså inget med digital/analogt i sig att göra.
Bild-informationen på en dvd-skiva är lagrad i komponentformat (YCbCr 4:2:0 om man ska vara noga). Digitalt alltså.
Vad jag förstår så kan en digitalproj (lcd eller dlp) inte mata sina paneler med något annat än R,G och B. Så nånstans måste en omvandling göras. Antingen i spelaren, i en extern scaler eller i projjen. Skulle tro att det är svårt att se skillnad beroende på var omvandlingen görs, men jag har egentligen ingen aning

Det finns ett undantag dock där skillnader inte är alls svåra att se: HDMI->DVI och man använder YCbCr. Då klipps signalen och man missar information. T.ex. klarar man då inte "Black-than-black"-testet på testskivor som THX-optimizer eller DVE (Pludge). Så har man HDMI->DVI är det digital RGB som gäller.
Varför lagrar man då inte i RGB från början? Jo för att komponent tar mindre plats. Kan ju vara bra på en trång dvd-skiva.

Postad 27 september 2004 - 15:33
Bild-informationen på en dvd-skiva är lagrad i komponentformat (YCbCr 4:2:0 om man ska vara noga).
Då finns ingen anledning att köra HDMI, efterssom det är bara sker en onödig omvanling till RGB, eller?
Postad 27 september 2004 - 15:36
Fel, eftersom en informationen på en DVD lagras digitalt.Bild-informationen på en dvd-skiva är lagrad i komponentformat (YCbCr 4:2:0 om man ska vara noga).
Då finns ingen anledning att köra HDMI, efterssom det är bara sker en onödig omvanling till RGB, eller?
Postad 27 september 2004 - 15:54
Fel, eftersom en informationen på en DVD lagras digitalt.
Okej, så du slipper en D/A-omvandling då? Man kommer aldrig ifrån omvandlingen till RGB?
EDIT: Ursäkta om jag lånade tråden
Redigerat av prosen, 27 september 2004 - 15:55.
Postad 27 september 2004 - 15:58
Ja, och man vill ju ha så få omvanligar som möjligt. Att det måste omvandlas till RGB till slut kommer man inte heller ifrån eftersom en projektor är uppbyggd just kring RGB, tex panelerna i en LCD.Fel, eftersom en informationen på en DVD lagras digitalt.
Okej, så du slipper en D/A-omvandling då? Man kommer aldrig ifrån omvandlingen till RGB?
EDIT: Ursäkta om jag lånade tråden
Det ultimata måste (bör vara) att köra digitalt från DVD, och rakt in i projektorn på så sätt får man så lite omvanligar som möjligt. Alltså är DMI, eller DVI att rek.
Postad 27 september 2004 - 20:46

Är det någon som kan förklara vilken typ av kabel som bör vara bäst att köra ifrån 3910:an till en dlp ?
Vad säger projtillverkana ?
Postad 27 september 2004 - 21:16
Kör du med HDMI>DVI så går kabeln ändå enligt DVI-stadarden så du vinner inget på det. Som att köra med en adapter nästan.
Detta gäller för denna spelare då kompoentsignalen har du endast för om du kör med HDMI. Där klipps dock signalen en viss del som bl.a. Pacman var inne på tidigare. Går ej att köra med komponentsignal via DVI.
HDMI>HDMI med RGB-signal är alltså att föredra OM du har en HDMI-ingång på projen. Annars kör med DVI.
Edit: GÅR så klart att köra med HDMI>DVI om du har DVI-ingång på projen, men du vinner inget särskilt på det.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 27 september 2004 - 21:29.
Postad 27 september 2004 - 21:43
Liten undring bara. Borde man inte kunna ha lite längre kabel med HDMI -> DVI än med DVI -> DVI då ju output från HDMI utgången teoretiskt ska klara lite längre sträckor. Verkar ju vara ca 10 meter som gäller för DVI och 15 för HDMI utan signalförstärkare...???GÅR så klart att köra med HDMI>DVI om du har DVI-ingång på projen, men du vinner inget särskilt på det.
Postad 28 september 2004 - 08:18
Liten undring bara. Borde man inte kunna ha lite längre kabel med HDMI -> DVI än med DVI -> DVI då ju output från HDMI utgången teoretiskt ska klara lite längre sträckor. Verkar ju vara ca 10 meter som gäller för DVI och 15 för HDMI utan signalförstärkare...???
Tyvärr inte...
Postad 28 september 2004 - 08:22
Postad 28 september 2004 - 08:47
Postad 28 september 2004 - 09:22
Fast om jag förstått rätt kan man få lite olika längd beroende på "sändaren" i dvdspelaren så rent teoretiskt borde det ju kunna skilja på hdmi utgången mot dvi utgången. (även om båda utgångarna kör utefter dvi standarden).Vanilla: Tyvärr inte då HDMI>DVIkabeln då kommer gå efter DVI-standarden.
Jag vet åtminstånde folk som skrivit om att vissa spelares dvi utgångar varit bättre än andra.
Redigerat av infan, 28 september 2004 - 09:23.
Postad 28 september 2004 - 09:25

Nu snackar jag alltså om DVI vs. HDMI på Denon DVD-3910.
Postad 28 september 2004 - 10:48

One last thing, the 3910 will not pass BTB (Blacker than black, dvs signalen är klippt, pacman anm.) via HDMI if it is converted to DVI. It will pass it via HDMI natively or DVI natively.
Also, the "enhanced" black mode under the DVI/HDMI setup does indeed stretch digital 16 to 0 and clips below black. I verified it tonight and it worked exactly as it should. The correct setting for video levels is "normal".
Smutt av Denon att slänga in både hdmi och dvi kontakt

Postad 28 september 2004 - 10:52
Det jag däremot blir lite konfunderad över är om man ska köra med "Normal" eller "Enhanced" under "Video settings"??. Trodde att "Enhanced" var det kan skulle köra med, eller? Det går ju ner till IRE 0 iaf.

Postad 28 september 2004 - 11:03
Hmm, ja, måste ju betyda att Normal ger en "oförstörd 0-16 signal" och Enhanced ger en "0-16 signal" som är pajjad och i praktiken innehåller ett och samma värde så att säga. Eller?Det jag däremot blir lite konfunderad över är om man ska köra med "Normal" eller "Enhanced" under "Video settings"??. Trodde att "Enhanced" var det kan skulle köra med, eller? Det går ju ner till IRE 0 iaf.

Äsch. Du lär ju iofs märka hur det ska när 3910:an väl landar i Örebro skulle jag tro.

Postad 28 september 2004 - 11:56
...så man är alltså "tvungen" att ställa DVI-mode (istf. HDMI-mode) som output på HDMI-snöret om man har kopplat en HDMI -> DVI kabel till sin display på dess DVI ingång. Annars funkar det inte....eller??Vanilla: Tyvärr inte då HDMI>DVIkabeln då kommer gå efter DVI-standarden.
Man måste alltså var lite observant om tex köper en HDMI-HDMI kabel + en HDMI-DVI konverter (den är ju "dum") och kopplar HDMI - > (konverter) -> DVI. Det måste till en inställningsförändring i spelarens meny oxå...ehh?
Om så är fallet (att man bara har DVI på sin display) så är det DVI-DVI man ska satsa på och hoppas att avståndet inte är för långt...

Postad 28 september 2004 - 12:41
Bara att testa iofs och kolla hur det blir.

Du har rätt i det andra du skrev.

Edit: Glömde ett ord.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 28 september 2004 - 13:43.
Postad 28 september 2004 - 16:27
Är det p.g.a. Cd-skivan tro, som inte dom levererar ut 3910. För själva spelaren måste väl dom ha fått in nu tycker jag..Då får kunden en CD-skiva som man kör in själv. Denna "patch" verkar dock bli någon vecka försenad utöver spelarna.

Postad 29 september 2004 - 16:28

Gränsfall för mig.

Jaja, var jag inte så stressad att jag ville ha den innan helgen så skulle jag nog också slå till från den sidan. Kommer den INTE på fredag till HiFi-Klubben kanske jag också beställer därifrån. Får se.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar