Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic TH-42PA30 Vs Pioneer PDP-435FDE

72 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 January 2005 - 12:42

rico90
  • rico90
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Patrik_G bor du i Göteborg borde du ta en titt på Siba där dom kör med HDTV 1080i på nästan alla Plasmer. Pioneer överglänser alla.

<{POST_SNAPBACK}>

jo det är HDTV jag är ute efter i första hand.
Men efter att ha sett vanlig S-Video från digital tv så förstår man vilken Power som ligger bakom bilden.
det finns inget negativt som jag ser det som skulle dra ner bildkvaliteten vid HDTV.
du har allt från början.
otroligt realistiska färger/ett grymt flyt i bilden/HELT flimmerfri bild/kontrast som låter sämre på specen men som återskapar mer djup än dom andra skärmarna.

HDTV måste se grymt ut på en Pioneer det finns inga tvivel ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det ser grymt ut när den inte behöver skala ner som den måste göra på Pioneers 43":are. Är du ute efter HDTV så ska du skaffa en plasma som kan visa HDTV som det ska se ut. Inte en plasma som har HDTV stöd och visar en nedskalad bild. Pionners nya skärmar är för övrigt rejält överskattade.

Postad 30 January 2005 - 12:55

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Det ser grymt ut när den inte behöver skala ner som den måste göra på Pioneers 43":are. Är du ute efter HDTV så ska du skaffa en plasma som kan visa HDTV som det ska se ut. Inte en plasma som har HDTV stöd och visar en nedskalad bild. Pionners nya skärmar är för övrigt rejält överskattade.

<{POST_SNAPBACK}>

HDTV är inte enbart upplösning.
att inte folk kan printa in det i skallen ;)

jag vet vad jag får för bild på min 852*480 plasma vid HDTV och skillnaden redan nu är som natt och dag mellan DVD och HDTV!
att få nästan 300 fler horisontella rader med pixlar är enormt mycket och kommer att ge ett skapligt lyft med detaljerna i bilden.
det finns absolut ingen anledning att vänta och köpa en plasma med ännu högre upplösning för att kunna dra nytta av HDTV.
Du kommer att ramla av soffan redan med dagens plasma skärmar på 1024*768 som visar HDTV.

Postad 30 January 2005 - 13:04

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Pionners nya skärmar är för övrigt rejält överskattade.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med, Pioneer är rejält överskattade, mycket religion i märket.

Vad har dom att jämföra med i affären?

De har en Pioneer stående i en affär och vilka är dom andra plasmorna?

Dom kanske har en Panasonic 42PA30 som är en lågupplöst plasma, de kanske har några budget Philips, de har någon Samsung som är dynga, de har någon Hyundai, de har kanske någon gammal Sony lågupplöst variant.......

Och till och med Panasonic 42PA30 som då har en lägre upplösning spöar Pioneer fullständigt vad gäller svärta och renhet i bilden.

Det är väl inte undra på en del tycker Pioneern är bra, dom jämför ju liksom med budget plasmor i övrigt.

Sätt dit en NEC XR3 eller Panasonic PHD7 eller PHW7 så ser du skillnaden direkt, Pioneer ser ut som skit rent sagt.

Sen ska man inte glömma att Pioneer är en TV-plasma och ingen panel, ganska stor skillnad!

Postad 30 January 2005 - 13:18

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Intressant.  Jag har själv sett en Pioneer kopplad med deras recorden med hdmi ut (Pioneer DVR-920H) och jämfört den med en panasonic pw7 (källa pioneer 575 komponent).  Filmen var Sagan om ringen DVD R2 och bäst bild enligt mig och min vän gav helt klart panasonicen.  Svärtan var enorm och ansiktena såg hur naturliga ut som helst.  På Pioneeren låg det ett lätt brus över ansiktena.  Däremot tyckte jag panoreringarna flöt mjukare på pioneeren.

Dock ska man tillägga att det var en 37" panasonic mot en 43" Pioneer som jämfördes vilket givetvis ger lite gratispoäng åt panasonicen.

<{POST_SNAPBACK}>

Det där bruset som Pioneer har, eller så kallade kolsyrebruset som dom är så kända för undrar jag hur det skapas i deras TV, finns ingen annan plasma som har detta fenomen.

Pioneer har ju med sina konsument plasmor tagit bort ett skikt glas för att förbättra kontrasten sägs det och minimera reflektioner i rutan, där av att Pioneer är så lätta jämfört med andra plasmor.

Bilden ser ju helt enkelt överarbetad ut, nu vet jag att dom har en rätt dålig skalare inbyggd i sig och att analoga portarna ger en rätt dålig bild jämfört med HDMI.

Kolsyrebruset i kombination med att man ser alla små pixlar anser inte jag ger bra bild, det är nog den första 1024x768 plasman som jag faktiskt kunnat se pixlarna på, har inte kunnat se det på LG PY10 eller Panasonic PHW7, allra minst på NEC XR3.

Postad 30 January 2005 - 13:28

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Det där bruset som Pioneer har, eller så kallade kolsyrebruset som dom är så kända för

<{POST_SNAPBACK}>

jag såg absolut inget brus när jag kollade in Pioneer skärmen.
enbart en ren och skarp bild
så man undrar ju vart du har fått det ifrån?

Postad 30 January 2005 - 14:57

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
Jag kan heler inte se något brus när plasman är rätt inställd.

Postad 30 January 2005 - 21:50

rico90
  • rico90
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Det där bruset som Pioneer har, eller så kallade kolsyrebruset som dom är så kända för

<{POST_SNAPBACK}>

jag såg absolut inget brus när jag kollade in Pioneer skärmen.
enbart en ren och skarp bild
så man undrar ju vart du har fått det ifrån?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej jag ramlar inte av soffan när jag ser Pion visa HDTV däremot så ramlar jag av soffan när jag ser en bra 50" skärm visa HDTV med den rätta upplösningen eller ännu bättre, ta en titt på Sharp LC-45GD1ESE som kan visa HDTV som det ska se ut (1920 x 1080).

Bruset hos Pion är allmänt kännt, använd sökfunktionen. Hade du nån annan 1024*768 skärm att jämföra med side-by-side när du tittar på Pion? Jag tittade mycket och länge innan jag bestämmde mig och jag valde mellan Pio 435-HDE och Pana 42PA30 och jag valde den sista och det är jag ruskigt glad över. Panasonicen spöar Pion på digital-tv och den lilla skillnaden som HDMI gav mot när jag kör Panan med Pioneer 575A med komponent, progressive scan var försummbar och knappast värt 14.000kr till utan inköp av HDMI spelare och kabel. Då blir det väl 20.000kr mer.

Postad 30 January 2005 - 22:23

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Panasonicen spöar Pion på digital-tv och den lilla skillnaden som HDMI gav mot när jag kör Panan med Pioneer 575A med komponent, progressive scan var försummbar och knappast värt 14.000kr till utan inköp av HDMI spelare och kabel. Då blir det väl 20.000kr mer.

<{POST_SNAPBACK}>

bra att du är nöjd.
personligen skulle jag aldrig köpa en PA30.
den stod precis brevid Pioneer skärmen och det är som jag sa 2 helt olika klasser på bildkvalitet.
Pannan glöder inte av levande bild som Pioneer skärmen gör.
pananns bild såg stendöd ut i jämförelse.

men en engång..det är mina personliga slutsatser och dom jag kommer gå efter när jag köper ny plasma.
bara folk är nöjda med sitt köp så är det väl lugnt eller

Postad 30 January 2005 - 22:26

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
att pion blir spöad när det gäller digital tv sändningar beror ju på att pion är högupplöst så man ser alla skavanker i de digitala sändningarna... Dessutom säger de ju i tester att scarten är bättre på panan. Själv kör jag just nu component från digiboxen till min proj... och kommer även göra det till eventuell plasma nu snart... Då tror jag pion klarar sig utmärkt i jämförelse.
Sen blir det HD-DVD spelare eller blueray jag införskaffar för att se på film, och då kickar nog pion ass igen...

Postad 30 January 2005 - 22:34

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Själv kör jag just nu component från digiboxen till min proj... och kommer även göra det till eventuell plasma nu snart...

<{POST_SNAPBACK}>

Damn ! :wub:
en annan får ju vänta ett par månader innan the kick ass plasma anländer ;)

Postad 30 January 2005 - 22:42

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Själv kör jag just nu component från digiboxen till min proj... och kommer även göra det till eventuell plasma nu snart...

<{POST_SNAPBACK}>

Damn ! :wub:
en annan får ju vänta ett par månader innan the kick ass plasma anländer ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är lugnt Patrik! Jag har inte beställt den ännu! :D
Visste inte att de hade den på elgiganten! Såg det igår!
Kostade under 40 lax, men verkade vara slutsåld?
Jag känner mig mer och mer säker på att det blir pioneern.
Eftersom jag inte sett någon PHW7 Panasonic ännu. Det är ju öjligt att den slår pion när det gäller svärta, men gillar verkligen lösningen med mediamottagaren på pion...bara en kabel upp... resten gömt...

Ska du skaffa pion Patrik?

Postad 30 January 2005 - 23:41

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

jepp! utan tvekan.
nu är man såld alltså :)

Det lutar åt en 435 HDE med dom svarta fullhöjds högtalarna och original bordstället.

Pion dom har på Elgiganten är FDEn föresten.

här är lite info om vad som skiljer modellerna.
http://www.hemmabiob.../pioneer_g5.asp
det är alltså ingen skillnad på bildkvalitet vad jag har fattat

Postad 31 January 2005 - 00:00

***Ljudofilen***
  • ***Ljudofilen***
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

jepp! utan tvekan.

Det lutar åt en 435 HDE med dom svarta fullhöjds högtalarna och original bordstället.

<{POST_SNAPBACK}>

FDE säger du? Jag tog för givet att det var det oxå. Fanns ingen märkning av vilken modell det var. Men så tittade jag på mediaboxen och den hade ju VGA ingång...? Trodde jag inte FDE modellen hade?

Skaffar jag den så ska jag köra ljudet till förstärkaren, och sätter upp den på väggen pga av att jag har ganska kort titt avstånd. :lol:
Skulle oxå väla HDE då jag har digitv via parabol...

Postad 31 January 2005 - 01:13

Unregistered7d276969
  • Unregistered7d276969
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag har nu beställt en Pioneer 435XDE. Kommer troligtvis köpa till en extern scaler, Cinemateq Picture Optimizer Plus II, och skicka allt som 720p till HDMI ingången.

Postad 31 January 2005 - 08:36

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

jepp! utan tvekan.

<{POST_SNAPBACK}>

De hötalarna är guld värda. Fick lyssna på dessa tillsammans med en inkopplad sub direkt från pioneer plasman och ljudet var kanon. Man undrar ju om man behöver ett separat ljudsystem när man hör hur bra det kan låta.

Postad 31 January 2005 - 09:52

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0
dubbelinlägg....

Redigerat av Unregistereded16d9f8, 31 January 2005 - 09:53.

Postad 31 January 2005 - 11:00

Unregistered6b8ff32e
  • Unregistered6b8ff32e
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0

Pionners nya skärmar är för övrigt rejält överskattade.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med, Pioneer är rejält överskattade, mycket religion i märket.

Vad har dom att jämföra med i affären?

De har en Pioneer stående i en affär och vilka är dom andra plasmorna?

Dom kanske har en Panasonic 42PA30 som är en lågupplöst plasma, de kanske har några budget Philips, de har någon Samsung som är dynga, de har någon Hyundai, de har kanske någon gammal Sony lågupplöst variant.......

Och till och med Panasonic 42PA30 som då har en lägre upplösning spöar Pioneer fullständigt vad gäller svärta och renhet i bilden.

Det är väl inte undra på en del tycker Pioneern är bra, dom jämför ju liksom med budget plasmor i övrigt.

Sätt dit en NEC XR3 eller Panasonic PHD7 eller PHW7 så ser du skillnaden direkt, Pioneer ser ut som skit rent sagt.

Sen ska man inte glömma att Pioneer är en TV-plasma och ingen panel, ganska stor skillnad!

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, börja bli lite trött på dina påstående. Du verka inte riktigt veta vad du prata om gubben lilla, skaffa glasögon. Själv har jag ägt en 432PA30 och sitter nu med en 43 Pioneer. När du påstår att Pannan dra ifrån Pio med hästlängder talar bara för hur LITE du kan och vet. Visst gör pannan ett bra jobb med inte en chans att den är bättre än Pio. Sedan att du sitter med en Panna själv och tycker den är bäst må så vara. Men att påstå det du gör tala rätt mycket om din okunnighet

Postad 31 January 2005 - 13:18

Unregistered6b8ff32e
  • Unregistered6b8ff32e
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Änmälde du mig för detta Optoma ?? Tycker inte det är passande att skriva ner en Plasma som ÄR bättre än 42PA30 bara för att DU själv har köpt en Panna nu. OCH, tycker inte att jag skrev ner dig SÅ hemskt som du vill få det till. Finns fler här inne som inte alltid tycker om dina påstående. Visst, man får tycka vad man vill. Men då ska man ha lite "kött" på benen INNAN man uttala sig.

Postad 31 January 2005 - 14:56

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Kommer troligtvis köpa till en extern scaler, Cinemateq Picture Optimizer Plus II, och skicka allt som 720p till HDMI ingången.

<{POST_SNAPBACK}>

posta lite info om skalern när du får grejorna,om det var värt pengarna eller inte?
föresten: vad kostar skalern?

Tail: bra sagt! håller med i allt

Redigerat av Unregistered1008, 31 January 2005 - 14:58.

Postad 31 January 2005 - 17:44

Unregistered7d276969
  • Unregistered7d276969
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Cinemateq Picture Optimizer Plus II scalern kostar ca 15000 kr. Finns även med SDI för några tusen till.

Postad 13 February 2005 - 10:44

Kneten
  • Kneten
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Kommer Panasonic inom kort med någon ny variant på 42PA30. Tänker närmast på avsaknad av HDMI/DVI, HDTV förberedd samt högre upplösning. Ska köpa en plasma men funderar mellan en Panasonic eller en Pioneer 435FDE... Tacksam för tips..

/Kneten

Postad 13 February 2005 - 10:48

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Enligt tyska Hemkinomarkt så verkar det som att är TH-42PA50 och TH-37PA50 på gång men intressant att veta är även att hitachi och Panasonic kommer ha ett omfattande samarbete framöver just med plasmaskärmar.

Postad 13 February 2005 - 11:24

Unregistered6b8ff32e
  • Unregistered6b8ff32e
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Jaha, har nu haft min 435XDE ett litet tag nu. Måste säga att det blev ett ordentligt lyft för bilden jämfört med min gamla 42PA30. Även digital TV fick ett rejält lyft. Sedan så är det inte helt fel med HDMI från min 868'a, både bild och ljud.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.