Officiell tråd - Panasonic TH-PW7
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 29 november 2004 - 22:09
Postad 29 november 2004 - 22:23
Postad 30 november 2004 - 13:32

Du som sett den i verkligheten -- hur ser ramen ut? Typ "silverfärg på plast", "gedigen metall", "snygg", "billig"....
Jag ska ha skärmen i vilket fall som helst, men det är lite frustrerande att inte ens riktigt veta hur den ser ut, inte minst nu när dina inlägg lixom "hypat" förväntningarna...

Postad 30 november 2004 - 15:47

Ja vad ska man säga, den ser faktiskt väldigt snygg ut. Stilren! Ramen är gjord i plast tror jag (efter att ha känt på den), men det ser iaf inte "billigt" ut. Silver färgad är den iaf men den är mycket snyggare än t.ex LG's skärmar som ser mer ut som "äkta" silver. Svårt att förklara men gillar Panasonic's färg på ramen som är lite mer vit aktig med silver färg.
Man ser direkt att den ser mer ut som en "monitor" än PA30 som ser lite "klumpig" ut, inte för att jag vill klaga på PA30 då jag gillar den designen.
Här är en lite större bild på hur PW6 ser ut (samma som PW7) ->
http://www.son-video.../TH42PW6_TG.jpg
Postad 30 november 2004 - 16:34
Men stort tack för snabbt svar! Får hoppas att den blir betraktad som "passabel", åtminstone...

Själv är jag ändå en smula mer intresserad av vad som finns innanför ramen, så nu återstår bara att se när själva julafton infinner sig i år -- nästa vecka, eller någon gång på det nya året? Vissa julsugna nissar i PA30-tråden har ju väntat ganska länge...
Postad 30 november 2004 - 20:42

Den är bra snygg! Hoppas på att "julafton" kommer in nästa vecka då..

Postad 30 november 2004 - 20:48

Postad 30 november 2004 - 20:57
Är ny på dettta forum och går i samma tankar som övriga att införskaffa PW7 istället för min sedan länge beställda PA30.Märker dock att mina kunskaper är ringa,så nu hoppas jag på HJÄLP kring några amatörfunderingar.Har ett hemmabiosystem med dvd och comhem digitalbox.Räcker det då med fyndbörsens grundutförande med en RGB Scart för att kunna använda den som om jag hade en PA30 med turner och högtalare.Vill använda plasman till tv och filmtittande främst ,vill också kunna koppla in en video.Tacksam för svar
Postad 30 november 2004 - 21:44
Borde inte vara något problem. Koppla digitalboxen till plasman via SCART:en och ta ut ljudet via ditt hemmabiosystem, så ska det funka. Det bör gå att koppla in en video till digitalboxen på ett eller annat sätt, men snälla gör dig själv en tjänst och skaffa nåt bättre än VHS!Hej
Är ny på dettta forum och går i samma tankar som övriga att införskaffa PW7 istället för min sedan länge beställda PA30.Märker dock att mina kunskaper är ringa,så nu hoppas jag på HJÄLP kring några amatörfunderingar.Har ett hemmabiosystem med dvd och comhem digitalbox.Räcker det då med fyndbörsens grundutförande med en RGB Scart för att kunna använda den som om jag hade en PA30 med turner och högtalare.Vill använda plasman till tv och filmtittande främst ,vill också kunna koppla in en video.Tacksam för svar
Postad 30 november 2004 - 22:13

Postad 30 november 2004 - 22:26
Med tanke på hur hemskt VHS ser ut på en vanlig liten CRT så vill jag inte ens veta hur det ser ut på en bra 42"-plasma...

Postad 30 november 2004 - 23:19
Följer man länkarna till butikerna så får man läsa "Specifikationer kommer inom kort!" eller en länk till Panasonics hemsida. Där det fortfarande bara finns en pressblänkare under Nyheter...
Postad 30 november 2004 - 23:54
Varför det och inte en ny LG px12 eller py10 med XGA-upplösning och bra hdtv-stöd ?Tack för informationen ,det lutar nog åt en PW7 nu.
Postad 01 december 2004 - 01:17
HDTV klarar PW7 av även om den måste skala ner, skillnaden mellan HDTV och EDTV när de gäller plasma är inte så stor.
Panasonic är inte en billig "budget" Plasma, originalpris ligger lite över 30k och sedan om man vill skaffa allt så den blir som en "allround" Plasma med högtalare, tuner medmer dras det rejält upp i pris! Då får man betala över 40k, PW7 är en riktigt prisvärd avskalad skärm för priset. Absolut en av dom bästa idag när det gäller bild-kvalité kan jag påstå!
Har sett LG's nya, Philips, Pioneer, Sony och flera Plasma skärmar men ingen är i samma klass som Panasonics skärmar (PA30, PW6, PW7). Det absolut sämsta jag sett är en Thomson plasma som dessutom var dyr, svärtan är röd och bilden otroligt dålig.
Redigerat av radiuz, 01 december 2004 - 01:27.
Postad 01 december 2004 - 09:32
Postad 01 december 2004 - 14:15
Fick ett mail från Fyndbörsen idag: "Kommer i slutet på denna vecka eller början på nästa".Man har ju väntat ett tag nu så nästa vecka hade varit bra. Men efter PA30 problemen vågar man inte hoppas längre. Får bli en glad överraskning istället
Så rätten att hoppas tycker jag vi har...

Postad 01 december 2004 - 15:01
Postad 01 december 2004 - 15:39

Postad 01 december 2004 - 15:47
E betyder Europa, de efterföljande bokstäverna har med utrustning och/eller färgutförande att göra. Törs inte säga helt säkert, men X betyder antagligen att den levereras utan anslutningskort (dvs den har endast den inbyggda VGA-kontakten). Vad J betyder vet jag inte, den kan vara att den levereras med väggfäste, bordsstativ, högtalare eller nåt liknande. Om en handlare bara skriver "42pw7" så har de helt enkelt inte orkat skriva ut hela modellbeteckningen.Söker man på "42pw7" här på Priskjakts "bästa-pris-sökning" får man träffar både på vanliga "TH-42PW7" samt på "TH-42PW7EX" och "TH-42PW7EXJ". Någon som vet vad dessa tillägg betyder? Überhacker...?
Följer man länkarna till butikerna så får man läsa "Specifikationer kommer inom kort!" eller en länk till Panasonics hemsida. Där det fortfarande bara finns en pressblänkare under Nyheter...
Panasonic Sverige verkar vara ganska efterblivna. T ex tog det nästan ett år innan de listade den förra generationens plasmor på webbsidan.
Postad 01 december 2004 - 16:06

EDIT : Ingen som fått sin PW7:a ännu?

Redigerat av radiuz, 03 december 2004 - 12:23.
Postad 03 december 2004 - 12:32
Men du som inte haft TV sedan augusti måste väl vara van att tålmodigt sitta och titta in i väggen vid det här laget...

Redigerat av madmakz, 03 december 2004 - 12:34.
Postad 03 december 2004 - 16:00

Men den är riktigt usel om jag får säga det själv.
Postad 03 december 2004 - 16:34
Postad 03 december 2004 - 16:45

Hursomhelst -- kul att vi blir flera som får skärmen (förhoppningsvis) samtidigt från Fyndbörsen, så vi kan utbyta erfarenheter när det sen ska trimmas och borras och kopplas och...
Fast själv har beställt väggstativ, så din egentliga fråga kan jag inte svara på

Postad 03 december 2004 - 16:53
Postad 03 december 2004 - 18:11
Får hoppas på fredag nästa vecka helt enkelt.

Postad 03 december 2004 - 18:33
Postad 03 december 2004 - 19:28

Hoppas att alla sitter med sin PW7:a nästa helg. Kommer säkert bli mycket prat om inställningar medmer då denna skärm har riktigt mycket att pilla med. Men läste att bilden ska vara grym även från fabrik så allt för mycket pill behövs nog inte.

Postad 06 december 2004 - 22:26
Vågar man hoppas på denna veckan då? Hade ju inte varit helt felNä, Fyndbörsen räknade med att få in dem tidigast idag, alternativt i början av nästa vecka. Sen ska de ju skickas vidare till kund också. Jag tror vi kan skatta oss tämligen lyckliga om vi har dem i slutet av nästa vecka...

Postad 07 december 2004 - 16:33
Vad behöver jag köpa till ? för att den skall fungera som "vanlig TV"
Jag behöver koppla in en Vhs Video(ett tag till),DvD och så behöver jag få ut ljud ?
Postad 07 december 2004 - 16:52
För att köra video behöver du köpa till ett extrakort för dryga 2000 kr. Beroende på din videospelare kanske du kan använda den som tuner och låta den skicka vidare TV-signalerna till skärmen. Annars behöver du en separat tuner. Panasonics egen -- TU-PT600 -- kostar över 5000 kr, och sedan behöver visst den också ett extrakort för att kunna kopplas in. (Men det finns billigare tuners, förståss.)
Köper du skärmen från Fyndbörsen, så kolla om din DVD-spelare har SCART/RGB-utgång, för det är det kortet som kommer med från den butiken. Har du en äldre DVD-spelare med enklare utgång kan du behöva köpa till kort...
Slutligen, skärmens ljudutgångar är avsedda för de högtalare som kan köpas till. Det är alltså högtalar- och inte linjeutgångar för ljud ut.
Själv köper jag till Panasonics hemmabioanläggning SC-HT1500, som har inbyggd tuner och hårddisksinspelning. Kostar runt 11000 beroende på leverantör, men det vete tusan om jag ändå inte kommer billigare undan än om du ska köpa till 3 kort och Panasonic-tuner.....
Postad 07 december 2004 - 17:40
Jag kanske skall hålla mig till skärmar med inbyggd tuner + ljudanläggn
Postad 07 december 2004 - 17:56
Postad 08 december 2004 - 09:45
Postad 08 december 2004 - 11:25
Skall jag köpa denna plasma och vad behöver jag för instick? Jag vill kunna se kabeltv eftersom det finns några kanaler jag ej har på satelliten, sedan hade det varit kul att kunna spela xboxen på tv:n med ljud. Allt detta måste gå igenom dvd:n förmodar jag och sedan kopplat som idag från förstärkaren in i plasman.
Någon som kan hjälpa mig, för jag vill ha en plasma nu innan jul, och inte en som kanske kommer i januari. Sedan verkar det på era kommentarer att denna plasman slår PA30. Så det är denna jag vill ha, tyvärr har jag inte råd med tuner idag. Den jag hittar och kollar på är 42" Panasonic Plasma 42PWD7EKJ, visst är det väl TH-42PW7?
Postad 08 december 2004 - 11:39
Vad är skillnaden på 42PW6 & 42PW7 ?
På www.panasonic.se finns bara 42PW6 (ej 42PW7)
Tittar jag på priserna här på prisjakt är PW6 dyrare än PW7
Borde inte 7an vara nyare & dyrare ?
TH-42PW6EX 33744:-
TH-42PW7 24995:-
TH-42PW7EX 30450:-
TH-42PW7EXJ 32990:-
På tyska
http://gt.preissuchm...?produkt=318959
kan man hitta PW6EX för ca 1900 Euro

Mvh
hlmap
Postad 08 december 2004 - 12:03
"Det kommer 30 st till vårt lager imorgon."
Så kanske vi inte sitter och testpysslar med inställningar denna helg, men väl nästa...

Postad 08 december 2004 - 12:12
42PW7 är en nyare modell med lite bättre specifikationer. Alltså efterföljaren till PW6Vad är skillnaden på 42PW6 & 42PW7 ?
Jodå, det finns en pressblänkare om bl.a. PW7 här.På www.panasonic.se finns bara 42PW6 (ej 42PW7)
Visst borde den vara det, men det där beror ju på vilka inköpspriser handlarna fått en gång i tiden. Råkar de nu sitta på en PW6 som de betalat dyrt för, är det klart att de försöker få den såld till "rätt pris". Det verkar ju inte vara alla konsumenter som far runt på nätet och kollar bästa pris -- det är ju bara att ge sig ut på stan och kolla vilka fantasipriser vissa butiker har...Tittar jag på priserna här på prisjakt är PW6 dyrare än PW7
Borde inte 7an vara nyare & dyrare ?
Redigerat av madmakz, 08 december 2004 - 12:16.
Postad 08 december 2004 - 12:19

Postad 08 december 2004 - 12:29
tack för ditt snabba svar...
Enligt informationen i presslänken du bifogade
skall PW7 ha "Förbättrad gråskala för större nyansrikedom"
Är det så att PW6 har samma display som PA30
& att PW7 "Förbättrad gråskala för större nyansrikedom"
Finns det finns några andra förbättringar på PW7 ?
hlmap
Postad 08 december 2004 - 12:31
Din inspelningsbara DVD måste väl ha en tuner-del? I så fall behöver du ingen extern tuner -- då är det ju bara att koppla in även kabel-TVn dit (jag förmodar att du redan har satelliten dit.)Tar upp frågan igen, hurvida ni tycker jag skall köpa 42PW7 istället för 42PA30. Jag har satellitmottagare med canal+ paketet, samt vanlig kabeltv med bla Tv3 (som idag är kopplad direkt i tv:n). Jag har en video (används nästan aldrig) sedan har jag en Panasonic inspelningsbar dvd (DHM-50), detta är kopplat till en Yamaha 630 förstärkare. Sedan går det en via en kompositvideo in i tv:n. Allt ljud går via ljudanläggningen.
Skall jag köpa denna plasma och vad behöver jag för instick? Jag vill kunna se kabeltv eftersom det finns några kanaler jag ej har på satelliten, sedan hade det varit kul att kunna spela xboxen på tv:n med ljud. Allt detta måste gå igenom dvd:n förmodar jag och sedan kopplat som idag från förstärkaren in i plasman.
Beroende på vilka utgångar du har behöver du sedan köpa kort till plasman. Handlar du av Fyndbörsen får du RGB-kort på köpet, och om DVDn har RGB-utgång kan du köra denna rakt mot plasman och dra ljudet till förstärkaren. Har plasman ett komponentkort gör du motsvarande om DVDn har en sådan utgång. Både RGB och komponent ger betydligt bättre kvalitet än den lösning du använder dig av idag. Och sen är också ett kort för den varianten dyrare!
Du bör alltså kolla vilket kort som kommer med plasman på det ställe du handlar, och sedan se om det fungerar mot din anläggning, så du slipper köpa på dig extrakort -- som alla ligger runt tvåtusen kr styck (plus minus några hundringar beroende på kort.)
Visst är det det...Den jag hittar och kollar på är 42" Panasonic Plasma 42PWD7EKJ, visst är det väl TH-42PW7?

Postad 08 december 2004 - 12:38
Jag citerar mig själv från sidan 1 i denna tråd:Finns det finns några andra förbättringar på PW7 ?
"Två andra intressanta saker är att Panasonic hävdar för PW7 att livslängden nu är 60000 timmar, samt att fosforförbättringar gör att risken för inbränning inte är större än på en vanlig CRT-skärm."
Kolla hela inlägget på sidan 1. Där finns också länkar till manual och info-/säljfolder. Amerikanska PDF-er, så det de säger om medföljande kort stämmer inte. Däremot är själva skärmen samma.
Postad 08 december 2004 - 14:06
Enligt fyndbörsens info på här så är infon tvetydig om antal SCART på det medföljande instickskortet. Först skriver de 1 SCART, sedan länge ner står det 2 SCART-ingångar på kortet. Har mailat men de är ju inte direkt sekundsnabba att svara. Någon som vet vad som gäller?
Har någon fått pris/spec på passande bordsstativ för PW7:an?
Har även sökt denna panel i Tyskland men icke till någon större prisskillnad. Ca 2000 billigare i Tyskland men då tillkommer mer i frakt och större risk för skador. Någon som hittat en större prisskillnad än 2000?
/Xiter
Postad 08 december 2004 - 14:10
Ändå ett juste pris, och igår hade de ett par silver och en svart i lager! Bara en så'n sak....

Postad 08 december 2004 - 14:13
Borde inte vara några problem, förutsatt att du får med ett instickskort för SCART. Instickskort för DVI har funnits sedan ett bra tag tillbaks.En fråga: Jag har digitalbox med scartutgång och DVD med DVI. Finns det för mig nåt problem med att köpa denna skärm plus instickskort för DVI-ingång (när detta kommer)? Ljud kör jag via reciever/hemmabiosystem.
Postad 08 december 2004 - 14:22
Instickskorten har endast 1st SCART vardera, men det finns ju inget som hindrar att man stoppar i två instickskort. Har dock ingen aning om hur många instickskort Fyndbörsen skickar med.Mycket intresserad av denna panel.
Enligt fyndbörsens info på här så är infon tvetydig om antal SCART på det medföljande instickskortet. Först skriver de 1 SCART, sedan länge ner står det 2 SCART-ingångar på kortet. Har mailat men de är ju inte direkt sekundsnabba att svara. Någon som vet vad som gäller?
Postad 08 december 2004 - 14:24
Postad 08 december 2004 - 14:24
Ehh.. låt mig gissa... ehh.. ahh... -- ETT....??Instickskorten har endast 1st SCART vardera, men det finns ju inget som hindrar att man stoppar i två instickskort. Har dock ingen aning om hur många instickskort Fyndbörsen skickar med.
Redigerat av madmakz, 08 december 2004 - 14:26.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar