Men det kostar ju.

* Officiell tråd LG - RZ PY10X *
Startad av
Unregistered6bf64893
, dec 01 2004 23:41
1420 svar till detta ämne
3 relaterade trådar
Postad 07 december 2004 - 09:32 Men det kostar ju. ![]() Postad 07 december 2004 - 13:06 Bilden ska väl vara lika bra med DVD som HDMI.Så med andra ord så behöver man inte skaffa en plasma med hdmi, det blir lika bra bild med dvi?! Man kan ju tillochmed köra med en kabel med hdmi snslutning på ena sidan och DVI på den andra. Postad 07 december 2004 - 13:12 Postad 07 december 2004 - 13:30 Du måste få din xbox tror att den är amerikansk. ( 1. du köper en xbox därifrån. 2. du chippar xboxen, och ställer den själv i usa läge. ) Sen måste du ju ha en ny kabel också förstås. edit:stavning Redigerat av joniS, 07 december 2004 - 14:33. Postad 07 december 2004 - 13:37 Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 07 december 2004 - 13:39. Postad 07 december 2004 - 16:39 Postad 08 december 2004 - 01:04 borde inte bli skillnad i bild. Skillnaden är som sagt att hdmi kan överföra ljud och det kan inte dvi Postad 09 december 2004 - 07:48
Har nu testat med reciever. Körde DVD bild direkt till plasman med scart/RGB och ljudet digitalt till recievern. Krävde 30 ms audio delay för att få perfekt läpp synk. Nu är jag känslig för läpp synk problem, andra hade kanske inte brytt sig. Postad 09 december 2004 - 12:50 Wow! 30ms är ju mycket! ![]() I XBMC på xboxen tycker jag det är mycket när jag får ändra till 20ms... Redigerat av ktd, 09 december 2004 - 12:51. Postad 09 december 2004 - 13:43 ![]() 1. Det om DVI problemet, gäller det endast via DVD spelare HDMI-DVI eller samma sak med PC DVI-DVI inkoppling? 2. Nån som testat se på sport sändingar med digitalbox och blir det nån eftersläpningar på PY10? 3. Eftersom skall beställas via webben, ifall det blir nåt och vilken online butik är att rekommendera vad gäller: support, service, garanti? Möjligen också erbjuder Öpper Köp, även man har packat upp Plasman, kopplat in diverse kablar och testat runt för se bildkvaliteten på TVn. EFtersom har ingen möjlighet att se det Live för kunna göra egen bedömning och Öppet Köp enligt nämnt skulle vara suveränt. Ska självklart fråga om den möjlighet först på butiken, innan beställning och ifall nån känner nån butik som erbjuder "sånt Öppet Köp" skulle vore kul att få veta i förrväg. Postad 09 december 2004 - 14:39 mina 5 cent (Har dock en PX12x men den är samma förutom design kolla andra trådar i forumet) Svar på 1: Nej detta problem finns inte på PC till TV DVI kolla mitt galleri (PX12 kör jag men den har samma panel etc som PY10). 2. Nej tyvärr inte kollat (väntar på digitalbox från UPC, analog TV är inte 100% får ibland lip-sync prolem på TV1 och TV2 men ej TV4..vet ej varför..har kopplat bort videon i mellan nu har ej sett det sedan dess) 3. Köpte från Technistore där får du även rabbat som prisjakt medlem..de var kanon betalde i förskott, fick lite rabbat och grattis hemtransport på kvällstid..fick den 2 dagar innan lovad leverans. De har dock inte öppet köp där du kan öppna och prova..utan bara vanligt öppet köp.. Jag är mycket nöjd med min PX12x..!! ![]() Lycka till! Postad 09 december 2004 - 23:21 ![]() Redigerat av Viggen, 21 juli 2005 - 09:13. Postad 09 december 2004 - 23:50 Vi vill se bilder i galleriet genast Viggen ![]() Postad 10 december 2004 - 01:55 Varsågod, svårt att slita sig från plasman vill jag lova ![]() Postad 10 december 2004 - 09:30 och när gjorde du beställningen??? vill veta så jag vet när jag kan räkna med att få min ;-) hmm angående lipsync så måste väl jag skaffa ny förstärkare då jag inte har det på min reciever :-( eller kan man koppla ljudet till tv:n och sedan vidare till förstärkaren? blir det synkat då? ![]() Postad 10 december 2004 - 09:33 ![]() ![]() Svar ang DVI har vi nu fått och jag säger som så här: SCOOOOOP! ![]() ![]() ![]() Detta problem är BRANSCHOMFATTANDE och det lär bara vara en mycket kort tidsfråga innan det strömmar in rapporter från andra med andra DVD-spelare och andra skärmar med SAMMA problem! Detta är INTE ett problem som bara LG lider av, men tack vare att LG nu lagt 1 VECKA med arbetstimmar och flertalet tekniker som skruvar och mätt dygnet runt så kan vi snart publicera en (gratis) artikel om detta ännu oupptäckta problem som gäller, vad vi kan förstå, väääldigt många fler än bara LG. Problemet verkar sitta mer i DVD-spelarna än i skärmarna, fast det beror ju på hur man ser det iofs... Jag vet att detta låter luddigt, men håll ut. Jag skall försöka hinna renskriva en artikel om detta idag/snarast! ![]() TACK LG för ert engagemang! *respekt* Postad 10 december 2004 - 10:25 Kör man över dvi går bilden direkt upp på plasman medan ljudet går t.ex till en receiver som behandlar signalen och skickar ut detta till högtalarna senare än bilden. Hur är det egentligen då med projektorer med dvi/hdmi, dom borde rent tekniskt ha samma fel, eller? Om inte vad är då skillnaden? Oavsett hur det ligger till är detta ett intressant ämne, det blir säkert intressanta svar också, -tack Big Screen att ni finns. Postad 10 december 2004 - 11:30
Tror faktiskt det är tvärt om. Det är bilden som tar tid att processas i en plasma, medan ljudet kommer direkt, varför skulle recievrarna ha audio delay för att hantera problemet. Har gjort en liten test därhemma. Hade 2 TV apparater igång samtidigt på samma kanal, en vanlig och en plasma. Ljud/bild kom först i den vanliga. Edit: Stavfel Redigerat av P2V, 10 december 2004 - 11:31. Postad 10 december 2004 - 12:14 ![]() ![]() nu j*vlar ska det kollas på dvd filmer ![]() Postad 10 december 2004 - 12:17 förlåt off-topicen... Men jag såg just min DHL bil köra förbi stannade och åkte så ###### sur.... nu lär jag ju inte få någon TV före helgen... ###### DHL... Postad 10 december 2004 - 12:20 Postad 10 december 2004 - 12:24 Fyndbörsen.... Stockholm, tar gärna emot telefonnummer ![]() Känns kört i vilket fall som helst de skulle leverera mellan 11-13... och klockan är snart ett... Dave Redigerat av Unregistered44335, 10 december 2004 - 12:26. Postad 10 december 2004 - 13:07 Inte via internet dock. Men har fått höra att problemet ska vara med hdmi till plasman. inte via dvi. Låter ju lite skumt, men lg verkar ju ta tag i problemet och kolla ivarjefall det är ju king. Jag tog min xbox till affären och körde komponent från den och provade både 720p och 1080i. Funkade fint, dock så kom jag fram till att det är fruktansvärt med bandningar om man kör med xboxen. Provade även med andra dvdspelare via komponent och det blev mycket bättre. Så om det nu är nån som ska köra med xboxen som dvdspelare, gör inte det.. Men bandningar gick att se ändå, men mycket mindre från vanliga dvdspelare. Var lite mindre tydligt på pioneer 505:an, men de fanns där också. Men det är dock efter väldigt noggrann granskning och för mig så valde jag Lg:n ändå pga att den är minst ca 10 000:- billigare än pioneer 435. Tycker dock att Pioneer är snyggare, men den har då lite sämre svärta. Annars har jag svårt att bestämma nån större skillnad i bild, är ju inte nån expert direkt.Men 10 000:- kan man köpa mycket andra prylar för ![]() Sammanfattningsvis så har väl pioneer (kanske) lite bättre bild, men lite sämre svärta. För mig så valde jag lg:n ivarjefall mycket beroende på pris också, men bilden är ju också kanon. Postad 10 december 2004 - 13:10 Skulle vara tacksam om du kunde kolla in bilden vid en sportsändning, typ fotboll. Ska själv köpa en plasma, men har svårt att bestämma mig, den kommer att användas mest för sport(digital), film och även som monitor för PC:n. Tycker denna verkar vara intressant Postad 10 december 2004 - 13:10 Då minns jag fel, hur som helst känner man igen problemet. Postad 10 december 2004 - 13:25 Sen så tror jag att dvi:n/komponent inte klarar 720p@50Hz eller 1080i@50Hz, men det verkar ju tillverkare knappt bry sig om. Det är ju bedrövligt tycker jag! Blir en del ntsc filmer för mig också så det får väl va, behöver ju en ny tv nu.... Postad 10 december 2004 - 13:57
Varför tror du det? Postad 10 december 2004 - 14:05 Någon på forumet som vet om den finns i närheten av Halmstad ? (Kan tänka mig att köra t.ex till Helsingborg) Hur är den vid vanlig TV tittande ,klarar den snabba rörelser ? Postad 10 december 2004 - 14:09 Håller inte fyndbörsen till i närheten av halmstad, torup? Dave Postad 10 december 2004 - 14:56 Postad 10 december 2004 - 15:08 Postad 10 december 2004 - 15:13 återkommer med vad jag tycker om den på måndag ![]() Postad 10 december 2004 - 15:34 ![]() Postad 10 december 2004 - 17:01 ![]() Postad 10 december 2004 - 17:05 ![]() Hasse1: Mittemot knutpunkten i Helsingborg hos Audio & Video så har dom en PX12:a uppe & igång. Postad 11 december 2004 - 10:15 Nu är den tillbaka på prislistan igen! Postad 11 december 2004 - 10:20 Jag såg det till min outsägliga glädje!Nu är den tillbaka på prislistan igen! ![]() Postad 11 december 2004 - 10:34 Ja, den klarar snabba rörelser! Postad 11 december 2004 - 10:58 Postad 11 december 2004 - 13:30
30 ms = 3 hundradels sekund. Allt är ju relativt, vissa är känsligare än andra. Jag reagerar defenitivt men andra kanske inte bryr sig. Gjorde förresten en test till. Tog ut ljudet analogt från en av scartarna (PY10 saknar monitor out utgång) till recievern under en vanlig TV utsändning. Nu krävdes det 80 ms audio delay får att få synkning. Reflektion 1: Ljudet via scart går tydligen inte igenom den interna synkningen i TV'n Reflektion 2: Varför är TV utsändningar sämre and DVD när det gäller ljudsynkning? Vill minnans att tidigare inlägg i detta forum påtalat problem med boxer men inte med DVD Redigerat av P2V, 11 december 2004 - 13:31. Postad 11 december 2004 - 14:36 ![]() 1. På vår DVD-spelare kan jag ställa in tre "TV-typer", 4:3 PAN, 4:3 Letterbox och 16:9. Vad ska man ställa in här med denna tv:n? Läste någonstans att 1024*768 är 4:3, men pixlarna är "utdragna" så det blir 16:9... Hur ligger det till och vad ska jag har för inställning asså? 2. Har förstått att komponent är att föredra från en DVD-spelare. Kör just nu med SCART (RGB då antar jag) på AV1. Läste att man med komponent kan köra både interlaced och progressivt, där progressivt ger lite vassare bild. Är det olika kablar beroende på om man ska ha int/prog, eller är det beroende av vad DVD stödjer för typ av signal? DVI vore ju trevligt någon dag, men det verkar inte finnas på spelaren vi har just nu. 3. Har tyvärr ingen speciellt bra ljudanläggning, det kanske kommer framöver. Någon som har tips på bra ljudinställningar på TV:n? Bas, diskant osv... 4. I bigscreens test kan man läsa att digital-tv förmodligen skulle lyfta bilden rejält jämfört med analogt. Någon som har testat och kan bekräfta? Måste ju ha lite bra argument för att farsan ska ge mig sig här ![]() Det är väl dem frågor jag kommer på just nu... blir väl mer framöver! Postad 11 december 2004 - 15:35 1. Du sätter dvd-spelaren i läge 16:9 då plasman har rektangulära pixlar och är i 16:9 format precis som du är inne på! 2. Samma kabel dvs komponenkabel, om dvd-spelaren har progressive scan så aktiverar du PS i dvd-spelaren, annars kör man ju interlaced. 3. Kör själv med defaultinställningen dvs flat, testa de olika moderna! 4. Jag har en digital box och visst är de digitala kanalerna mycket bättre bildmässigt på plasman utan tvekan! Redigerat av Viggen, 24 augusti 2005 - 09:59. Postad 11 december 2004 - 15:37 1) Ställ in den på 16:9, men se till att er DVD-spelare också är inställd på att skicka ut 16:9 signal, annars kan bilden bli knasig. 2) Det är samma kablar om du kör interlaced/progressiv, det är i DVD-spelaren man ställer om huruvida den ska skicka ut i- eller p-signaler. DVD-spelaren måste ha utgångar för komponentsignal, det går alltså inte att skicka ut det via scart-kopplingen. Om er nuvarande spelare inte har komponentutgångar så är det bara att börja leta efter en ny. ![]() 4) Ja, det blir mycket bättre bild med digital-TV. För att få den optimala TV-bilden så bör ni skaffa digital-TV. Postad 11 december 2004 - 15:51
Den klarar det kanske via komponent, men inte via dvi verkar det som enl spec. Men å andra sidan så står det ju andra fel där också. Enl specen som finns i en annan tråd här så är det såhär: Komponent klarar den 720p@50 och 60hz, 1080i@50Hz och 60hz DVI Signal spec (Dvi-D cable) 1280*720 finns inte med i lista?? förmodligen fel eftersom det ska fungera. 1920*1080 finns inte heller med i listan utan högsta upplösningen är 1280*1024@60Hz. Däremot på DVI input DTV(DVI-D)så finns 1280*720@59,94Hz och 60Hz Samt 1920*1080@59,94Hz. Vad menas med DTV? Hursomhelst så finns det inte 1920*1080@50Hz med i spec. Sen när det gäller dvi är det DTV specen som gäller eller vad är det för skillnad mellan de 2 ovan? Dalla: 1. 16*9 borde väl bli bäst. 2.Samma kabel(Komponentkabel - 3st rca, röd, grön, blå), beror bara på om dvdspelaren kan skicka ut en progressiv signal. Prova vad som är bäst - att göra det i dvd:n eller låta skärmen göra bilden progressiv. Har du en bra dvd så ska det vara fördelaktigt att göra det i dvd:n. Finns en del dvd med dvi också typ Pioneer 868, Panasonic s97, Yamakawa,Denon mfl 3.Ingen aning än, Prova! 4.Blir garanterat mycket bättre bild bara...Prioriterar inte farsan din bra bild när han köpt en tv för över 30 papp. Kommer själv att ha analog tv först nu innan jag bestämt hur jag ska göra med digitaltv(decoder mm) Postad 11 december 2004 - 17:16 ![]() Nu ska farsan få höra ett å annat ![]() Postad 12 december 2004 - 09:27
Om du läser igenom denna tråd ordentligt så kan du finna att LG har bekräftat att de klarar båda formaten på båda ingångarna. Postad 12 december 2004 - 17:18 Jag måste ha fått en felaktig tv eller nåt, men min LG-PY10x klarar inte snabba rörelser, bilden släpper så fort man rör kameran. Något litet som en fotboll fixar den bra, dock. Men sveper kameran över fotbollsplanen är man körd.Ja, den klarar snabba rörelser! Dessutom låter fläkten på tok för högt. Tycker de tystaste LCD-projektorerna låter mindre faktiskt. Dock är den en väldit dov signal så den tystas bort lätt, men det är ändå lätt 20-22db. Förutom svärtan då, så är jag nöjd med TV-bilden. Framför allt DVD/komponent. Synd att man dock inte kan använda filmläget=progressivt via komponent. Jag har en Rotel DVD och de har väl aldrig varit kända för bra bild direkt, dock ljud ![]() Dessutom när man använder PIP-funktionen tycker jag man får ett litet smakprov hur jäkla bra bilden kommer bli med HDTV eller andra högupplösta källor! Dock så lär väl inte släpp-problem försvinna... knappast fläkten heller ![]() Dave --- som tycker att han har köpt marknadens snyggaste plasma, men även med det högsta fläktljudet... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |