Christian
Postad 18 February 2005 - 22:23
Christian
Postad 18 February 2005 - 23:44
är den nya fläkten kanske billigare men dom borde väl ha fattat att folk skulle klaga om fläktljudet åkte upp till över 30 db, för ett av sanyos kännetäcken är just att deras projjar är tysta (dom senare modellerna i alla fall) och jag tror det skall mycket till för att dom skall slopa den imagen för billigare fläktar.
så jag tror i alla fall inte att dom bytt fläkt i nyare Z3:or varför vissa låter mer är konstigt kanske låter min också mycket bara det att jag inte stör mig på det men jag tycker faktiskt att den är tyst den överöstas lätt av datorn som står 3 m bort (projjen ca 70cm ovanför huvudet)
jag har inte läst nått om detta på avsforumet i alla fall.
men men, det är konstigt att vissa har över 30 db
Postad 19 February 2005 - 10:03
Som jämförelse så hörs min Xbox som står 4 meter ifrån min lyssnings plats mer än projen och det är även om jag sänkt fläkten till 10% i Xbox media center.
Jag upplever min Z3:a som en av de tystaste projarna jag varit i kontakt med, så jag får väl vara glad över det
Jag kan hålla med om att man blir mer kräsen med tiden och retar sig på att den låter men jag tror inte jag kommer att göra det då normal ljudvolym på tv:n tex överröstar projen.
Postad 19 February 2005 - 13:25
Postad 20 February 2005 - 10:57
Christian
Postad 20 February 2005 - 12:20
Jag är inte heller helt nöjd. Förutom fläktljudet hör jag en bunt olika vinande/knakande ljud
Edit: Någon som bytt fläkt? Vore kul att veta om det är fläkten eller placeringen/upphängningen av den.
Ska försöka låna en DB-mätare!
Är ljudet flera db över vad Sanyo utlovade måste vi göra nånting åt det?
Redigerat av Unregistered79be1792, 20 February 2005 - 12:34.
Postad 21 February 2005 - 08:13
Tänk på att uppmätta dB-värden, i tester i tidningar t.ex., alltid ligger högre än de angivna. Jag vet inte varför. Så om man mäter själv kommer man nog inte ner i 23 dB.
Postad 21 February 2005 - 09:17
Postad 21 February 2005 - 11:10
Däremot tycker jag inte att ljudnivän är outhärdlig. Visst, den hörs i tysta partier i filmen men det är inget man tänker på om man inte verkligen lyssnar efter det. Men å andra sidan är ju ljudnivåskillanden ett faktum så jag tycker absolut att man borde uppmärksamma Sanyo på problemet.
Christian
Postad 21 February 2005 - 11:24
Postad 21 February 2005 - 15:58
Själv gissar jag på att dom högt varvtalet lite för lampans skull.
Postad 21 February 2005 - 16:31
heter min fläkt Model 2810KL-04W vet inte ifall jag fick med dom sista
siffrorna ,det va lite svårt att se .
projjen är inköpt i okt-04
den är väldigt tyst.
Postad 21 February 2005 - 18:10
Det lilla jag kunnde se genom gallret på sidan så
heter min fläkt Model 2810KL-04W vet inte ifall jag fick med dom sista
siffrorna ,det va lite svårt att se .
projjen är inköpt i okt-04
den är väldigt tyst.
Jag har exakt samma fläkt i min Z3:a, den är köpt i november.
Postad 21 February 2005 - 19:17
Redigerat av Unregistered79be1792, 21 February 2005 - 19:18.
Postad 21 February 2005 - 19:49
Som jag ser det så finns det två möjligheter kvar. Antingen så har vi olika uppfattningar om vad som är tyst och inte tyst, eller så kan det vara ett produktionsfel på en viss serie av Z3'or. Vad tror ni?
Återigen, det skulle vara väldigt intressant att jämföra två Z3'or med varandra för att se om det verkligen är skillnad mellan dem.
EDIT: Jag tog en liten närmare titt på min projektor och kan nu konstatera att det störande ljudet på min _inte_ kommer från fläkten vid utblåset. Alla de jobbiga ljuden (knorrandet och vinandet) kommer längre bak på projektorn, alldeles innanför luftintaget. Jag antar att det sitter en fläkt där också?
Lyssnar jag precis vid utblåset så hör man att fläkten där är väldigt tyst.
EDIT2: Fel av mig. Det höga fläktljudet (inte helt olikt ett brummande) kommer från den bakre fläkten. Det tjutande och knorrande ljudet kommer från den främre fläkten vid utblåset. Så är det.
Redigerat av partybreaker, 21 February 2005 - 20:20.
Postad 22 February 2005 - 09:52
MINEBEA CO. MADE IN CHINA (Fast företaget är japanskt)
En 70mm fläkt. Här är databladet på fläkten:
http://www.eminebea....23/M/2810kl.pdf
När när vi vet luftflöde m.m är det bara att leta upp en tystare version.
Borde vara sprättlätt att byta
(samma fläkt som sitter i Z2:an)
Enda vettiga förklaringen till ljudskillnader borde alltså vara firmawareuppgraderingen.
/Robert
Postad 22 February 2005 - 10:00
Skit, kunde dom inte haft en 80mm. Det är svårare att hitta en 70mm.
Redigerat av robbah99, 22 February 2005 - 10:07.
Postad 22 February 2005 - 10:18
Postad 22 February 2005 - 10:25
För min del skulle det vara mer intressant att byta ut fläkten vid intaget, eftersom jag tycker att den låter mycket mer än fläkten vid utblåset. Gäller bara att ta mod till sig och skruva upp chassit för att se om det är genomförbart
Allt är genomförbart
Jag stör mig inte särskilt på fläktljudet, men det är ju lugnt högre än i affären.
Jag köpte min från hemmabiobutiken, Utan att få programvaran uppgraderad - Har jag "en gammal" z3a?
Postad 22 February 2005 - 10:29
För min del skulle det vara mer intressant att byta ut fläkten vid intaget, eftersom jag tycker att den låter mycket mer än fläkten vid utblåset. Gäller bara att ta mod till sig och skruva upp chassit för att se om det är genomförbart
Allt är genomförbartMen jag känner ingen större lust att modifiera något som jag vid köp visste att jag var nöjd med
![]()
Jag stör mig inte särskilt på fläktljudet, men det är ju lugnt högre än i affären.
Jag köpte min från hemmabiobutiken, Utan att få programvaran uppgraderad - Har jag "en gammal" z3a?
Jag kommer förmodligen inte heller att försöka mig på att modifiera den på något sätt. Om sanningen ska fram så är inte heller jag särskilt störd av fläktljudet. Man vänjer sig efter ett tag.
Postad 22 February 2005 - 12:31
Postad 22 February 2005 - 13:23
Enligt Sanyo Service i Solna så är uppgraderingen till 1.01 endast för att fixa buggen men 720p via HDMI den påverkar inte varvtal på fläkten.
Presis, jag hadde problem med 720p och fick nya firmwaren.
Mitt fläktljud har inte berörts alls.
Postad 22 February 2005 - 13:48
Redigerat av partybreaker, 22 February 2005 - 13:49.
Postad 22 February 2005 - 17:02
Om Sanyo hävdar att den nya firmwaren inte påverkar varvtalet, samt att vi har konstaterat att det är samma fabrikat och modell på fläkten så måste det ju vara så att vi helt enkelt har olika uppfattningar om vad som är tyst och inte...
Nej för folk säger ju att den låter mer än AE-700 och det är väl nästan alla recensioner ense om att den inte gör.
Postad 22 February 2005 - 18:49
Är den tyst eller låter den som en jetmotor ???
Kanske kan ni skicka runt en db-mätare med instruktion om metod/avstånd
så vi kan få den här saken ur världen.
Var själv helt inne på att köpa en Z3 innan den här tråden dök upp men tvekar nu !
Redigerat av ljudnisse, 22 February 2005 - 18:50.
Postad 22 February 2005 - 20:20
Nu börjar jag bli trött på Er alla, ska Ni ta och bestämma Er nu kanske
![]()
Var själv helt inne på att köpa en Z3 innan den här tråden dök upp men tvekar nu !
Det är definitivt "en tyst projektor", sen har ju folk olika uppfattning, men du får tänka på att dom som tycker den låter endel förmodligen är ganska kräsna - som jag.
Om jag sätter på en film, utan ljud, med projektorn 1 meter ifrån mig, så glömmer jag bort ljudet.. Så tyst är den definitivt om man jämför med dom andra projar du hittar i butiken
Redigerat av Unregistered79be1792, 22 February 2005 - 20:21.
Postad 01 March 2005 - 09:27
![]()
Det är definitivt "en tyst projektor", sen har ju folk olika uppfattning, men du får tänka på att dom som tycker den låter endel förmodligen är ganska kräsna - som jag.
Om jag sätter på en film, utan ljud, med projektorn 1 meter ifrån mig, så glömmer jag bort ljudet.. Så tyst är den definitivt om man jämför med dom andra projar du hittar i butiken
Om jag har en film på, med bara dialog, så måste jag ha stereon ganska högt för att inte störas av fläktljudet...och då sitter jag ca 2m ifrån projektorn.
Fläktljudet är drygt 30dB vid min lyssnarposition, i LOW mode.
Postad 01 March 2005 - 10:13
![]()
Om jag har en film på, med bara dialog, så måste jag ha stereon ganska högt för att inte störas av fläktljudet...och då sitter jag ca 2m ifrån projektorn.
Jag köpte min för 3 veckor sedan och den är tyst.
Åk tillbaka med den till säljaren om du tror ngt är fel så får du det hela uppklarat =)
Postad 01 March 2005 - 15:40
Postad 01 March 2005 - 16:42
Ni har samma fläkt, och firmware verkar inte spela någon roll. Det handlar alltså inte olika uppbyggnad av projektorn. Men vad styrs fläkten av?
Temperaturen.
Det räcker nog med att en av er har 19°C i rummet och en annan har 21°C, så hamnar ni säkerligen på ett par dB åt olika håll.
Hur mycket låter era projektorer om ni öppnar ett par fönster och låter det bli 15°C i rummet? Förmodligen inte mycket.
Testa!
ps. sitter det två fläktar i projjen som båda är speccade til 23dB blir det 26dB totalt.
Postad 01 March 2005 - 16:55
Tacksam för svar...
M.P.
Postad 01 March 2005 - 17:31
Kan det inte vara så att ni kikar i fel ände på problemet?
Ni har samma fläkt, och firmware verkar inte spela någon roll. Det handlar alltså inte olika uppbyggnad av projektorn. Men vad styrs fläkten av?
Temperaturen.
Det räcker nog med att en av er har 19°C i rummet och en annan har 21°C, så hamnar ni säkerligen på ett par dB åt olika håll.
Hur mycket låter era projektorer om ni öppnar ett par fönster och låter det bli 15°C i rummet? Förmodligen inte mycket.
Testa!
ps. sitter det två fläktar i projjen som båda är speccade til 23dB blir det 26dB totalt.
Fläkten styrs vad jag vet inte av temperatur om man kör på halv lampa.
Postad 02 March 2005 - 09:31
Funderar på att köpa ny proj. Tyckte den här verkade super tills jag såg att den bara hade 800 ansi! Jag brukar ha tänt lite i rummet när jag tittar. Är det något problem?
Tacksam för svar...
M.P.
Jag har ett helt vitt vardagsrum med stora fönster. Har en del lampor tända i rummet och jag är förvånad över hur bra det blir ändå. Släcker aldrig ner helt när jag kollar.
Funkar fint.
Postad 02 March 2005 - 10:06
Funderar på att köpa ny proj. Tyckte den här verkade super tills jag såg att den bara hade 800 ansi! Jag brukar ha tänt lite i rummet när jag tittar. Är det något problem?
Tacksam för svar...
M.P.
Jag har ett helt vitt vardagsrum med stora fönster. Har en del lampor tända i rummet och jag är förvånad över hur bra det blir ändå. Släcker aldrig ner helt när jag kollar.
Funkar fint.
Tack för ditt svar!
Okej, min förre proj hade nämligen 1200 ansi, men jag hade den alltid i "Whisper mode" och då tror jag det var 900 ansi den använde sig av.
Finns det ett sånt lampsparande läge så att den går under 800 på den här projen?
Postad 02 March 2005 - 10:59
Åk tillbaka med den till säljaren om du tror ngt är fel så får du det hela uppklarat =)
Hmm..nu förstår jag problemet med att ha köpt från Pipro. Var skall jag åka för att visa upp projektorn?
..Om jag nu åker direkt till Sanyo i Sverige, vem betalar notan om de envist hävdar att över 31dB är acceptabelt på en projektor som är specad till 23dB???
Postad 02 March 2005 - 12:52
Kan det inte vara det som skiljer de gamla från de nya utgåvorna då?
Postad 02 March 2005 - 13:23
Är inte fläkten temperaturstyrd? Det verkar dumt..
Kan det inte vara det som skiljer de gamla från de nya utgåvorna då?
Det finns 4 lägen.
Fläkten alltid på maxvarv
Tempstyrd 1 (kommer inte riktigt ihåg skillnaden mellan dessa 2 lägena)
Tempstyrd 2
Fläkten alltid på lägsta varv
Postad 02 March 2005 - 13:52
Jag lämnade min projektor påslagen... stack iväg och tränade och var tillbaka 1.5 timme senare. Då hade den gått ner i ett slags energisparläge och projiceringsbilden var helt svart. Fläkten gick på högvarv och lät betydligt högre än vad den gjort hittills...
Detta naturligtvis logiskt eftersom projektorn var väldigt varm.
(En sak är jättedumt..att den går ner i ett energisparläge som innebär svart bild, därför att LCD tekniken i det fallet skickar övertäckt ljus. DVS värmen stannar inne i projektorn.... verkar inte som om de har tänkte till riktigt där...)
Anledningen till att jag lämnade den påslagen, ska tilläggas, var för att jag visste att jag skulle fortsätta titta efter träningen...och för att jag hört att det sliter på projektorn vid påslagning...
Ända sedan detta hände så låter min fläckt högre än vad den gjorde innan... nu var det ca 1 vecka sedan det hände... och nu stänger jag alltid av den när jag är färdig...
Någon som har en teori varför fläkten nu låter mer? Jag kör alltid i "LOW" mode...
Innan lät fläkten i princip ingenting, om man la örat mot projektorn kunde man ana att någonting fanns där inne... men nu hör man den på ca 5 dm avstånd, dock fortfarande väldigt lite men det var ju bättre innan....
MVH / R
( ps detta gäller en Z2:a men hoppas det är okej ändå! )
Redigerat av daydreamer, 03 March 2005 - 23:16.
Postad 03 March 2005 - 09:40
Finns det ett sånt lampsparande läge så att den går under 800 på den här projen?
Jepp.
Postad 03 March 2005 - 15:35
Hmm..nu förstår jag problemet med att ha köpt från Pipro. Var skall jag åka för att visa upp projektorn?
..Om jag nu åker direkt till Sanyo i Sverige, vem betalar notan om de envist hävdar att över 31dB är acceptabelt på en projektor som är specad till 23dB???
Hej Niklas!
Det är lite problemet med eHandel, att det inte finns någon fysisk butik att vända sig till (iaf inte här i Sverige). Hör av dig till oss igen när du fått besked från SANEL så får vi se hur vi löser det hela.
Mvh PIPRO Sverige
Postad 04 March 2005 - 21:04
Postad 10 March 2005 - 19:34
Jag fick hem min Z3 förra veckan och jag måste säga att jag är väldigt besviken på ljudnivån. Det är ett sammelsurium av oljud som verkar komma från lager, motorer, fläktblad och luftströmmar. I butik kunde jag knappt uppfatta något ljud alls och blev helt såld. Hemma låter den (ett annat ex) högt och irriterande.
Monterad "i tak" på hög öppen hylla låter den betydligt värre dessutom. Högsta lampläget överröstar vilken dator som helst.
En extra äcklig sak är att precis innan fläktarna stannar så rasslar det högljutt som om man sticker in något i fläktbladen eller som om en fläkt är kullagrad som dessutom är defekt.
Någon som känner igen sig eller har löst problemet? Jag överväger faktiskt att lämna tillbakade den helt för så här kan man inte ha det
Postad 11 March 2005 - 09:27
Hej alla, hur gick det för er med höga fläktljud på Z3an? Har ni kommit till någon slutsats?
Jag fick hem min Z3 förra veckan och jag måste säga att jag är väldigt besviken på ljudnivån. Det är ett sammelsurium av oljud som verkar komma från lager, motorer, fläktblad och luftströmmar. I butik kunde jag knappt uppfatta något ljud alls och blev helt såld. Hemma låter den (ett annat ex) högt och irriterande.
Monterad "i tak" på hög öppen hylla låter den betydligt värre dessutom. Högsta lampläget överröstar vilken dator som helst.
En extra äcklig sak är att precis innan fläktarna stannar så rasslar det högljutt som om man sticker in något i fläktbladen eller som om en fläkt är kullagrad som dessutom är defekt.
Någon som känner igen sig eller har löst problemet? Jag överväger faktiskt att lämna tillbakade den helt för så här kan man inte ha det
Jag hade lämnat tillbaka.
Postad 24 March 2005 - 20:04
Har nu jämfört min projektor sida vid sida med en likadan i relativt tyst "kontors/butik-miljö" men i ett mycket större rum än mitt.
Ljudnivån upplevde jag som mycket lägre i denna miljö och båda projektorerna lät ungefär lika mycket och helt OK.
Det rasslande ljudet vid start och stopp fanns dock bara på mitt ex (som nu är utbytt).
Slutsats:
Akustiken i rummet är MYCKET betydelsefull för hur mycket oljud man uppfattar. Såväl storlek på rummet som mängden omgivningsljud har stor påverkan.
Jag passar på att tacka Hembiobutiken för gott bemötande.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
95 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?